Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2006_14_01218


Schůze 14/2006 3.05.2007

Téma Zahájení schůze

Jiří Čunek (*1959) (a ministr pro místní rozvoj ČR ) ( délka 15 minut )

        
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Jiří Čunek: Vážený pane předsedající, poslankyně a poslanci, pokusím se ovládnout a nezneužívat svého postavení (poznámka ze sálu) - o charismatu, pane poslanče, směrem k vám nepotřebuji diskutovat, děkuji - protože pro každého nového ministra je velmi jednoduché vytáhnout si všechna pochybení, kterých, uznávám, se dopouští každý, a pak pochybení, kterých se možná každý nedopouští, a úplně z jiné strany okopávat své předchůdce, aby zametl stopy, které by mu možná mohli vytýkat při jeho nové cestě. Neudělám to, protože je to velmi laciné, je to jednoduché. Řeknu jedinou věc. Skutečně jedinou zdůrazním, kterou jsem řekl před chvílí: 1. 1. 2007 jsme měli začít čerpat. Nečerpáme. Já jsem nastoupil 9. 1. 2007. Takže diskuse o tom, že jsme udělali všechno, a vy nic, vy děláte špatnou personální politiku, my jsme to výborně připravili, vytvořili jsme vám tady stroj, se kterým můžete vyhrát formuli 1 - já samozřejmě zase tvrdím, že ten stroj neměl ani volant, ani kola - to si myslím, že je laciné a je to skoro nehodné této Sněmovny. Pokusím se věcně odpovědět na výtky, které tady byly řečeny. A začnu ne od toho, co si pamatujeme nejvíce, to znamená to, co bylo řečeno na konec, ale začnu popořádku. Za prvé bylo řečeno, že se Česká republika stane po roce 2013 čistým plátcem, to znamená, že bude jen přispívat do Evropské komise. To naštěstí zřejmě nemusí být pravda, a to nejen s ohledem na program 2007 až 2013, ale především na to, že Evropská komise a Unie se může rozhodnout podporovat regiony, takže mnohé naše regiony budou podporovány ještě dál. To jen pro obecnou připomínku. Dnes ráno jsme diskutovali na vládním výboru, který zasedal tady vedle za zdí v čísle 106, o našem postupu a o současných postojích, abychom si vyjasnili naše podmínky a pozici až do roku 2020. Tak to za prvé. Za druhé. KDU nebyla v opozici, ano, to je pravda. Zároveň uznávám a přiznávám se vší odpovědností, že vyjednaná alokace je skutečně mimořádně velká, je největší z ostatních zemí. To je věc, kterou jsem možná při prvním vstupu opomenul, protože dotaz takto směřován nebyl. Uvedl jste to, uznávám to, je to samozřejmá věc. Ale pak už nastupují má negativní hodnocení. Nemůžete se zříct odpovědnosti - prostřednictvím předsedajícího mluvím ke svému předchůdci panu ministru Martínkovi - a celá vláda se zkrátka nemůže zříct odpovědnosti za to, kdy výtka od paní poslankyně byla velmi oprávněná, že je tady 24 operačních programů, neboli mám jich nejvíc ze všech států, a naprosto jasné je, že tolik řídících orgánů spotřebuje velké finanční prostředky. Snažili jsme se poctivě vyčíslit, kolik to bude, a došli jsme k číslu, které je jednoduché, to znamená k číslu, že to mohlo být možná až o 2 % méně. To je těch 15 miliard korun, o nichž jsem říkal, které jsme mohli ušetřit a dát je do cest a nedávat je do administrativy. Můžete argumentovat, že částka může být nižší, ale v každém případě i tak je zbytečná. To, že není důležitý počet operačních programů, to myslím, že jednoznačně dokládá, co všechno musí dělat řídící orgán. Ale pak musí být také monitorovací výbor a ten monitorovací výbor má své povinnosti. Tam je neoddiskutovatelná snaha současného vedení ministerstva spolu s našimi novými lidmi a se snahou Evropské komise snížit počet monitorovacích výborů, to znamená ne aby každý řídící orgán musel mít svůj monitorovací výbor se vším, co stojí ohromné peníze, to za prvé, a za druhé, nezabezpečí přesně všechno to, co zabezpečit potřebujeme, to znamená provázanost a globální pohled na jednotlivé operační programy. Prostřednictvím předsedajícího vám vzkazuji, že - ano, Evropská komise schválila dokumenty až na jaře 2006, ale téměř beze změny tytéž dokumenty byly známy už v roce 2005. To znamená stejně, jak jsem uvedl tady, kdy můžeme dávat výzvy už teď, kdy nejsou schváleny operační programy zcela, ale když splníme určitá kritéria, dáváme výzvy už teď, jak dalo Ministerstvo průmyslu a obchodu. To znamená všichni ti, kteří chtějí žádat, už teď vědí, za jakých podmínek žádat budou, protože ty podmínky nastavuje řídící orgán. A stejně tak Evropská komise - ty dokumenty byly známy už v roce 2005, mohli jsme se na to připravit a mohli jsme je dát, už jednoznačně Národní strategický referenční rámec mohl být dán. Ale pozor! Měli jsme reagovat na poziční dokument Evropské komise. Mám ho tady, můžeme ho bod po bodu probrat a zjistíme, že Česká republika byla ve svém opevnění, ve své bohorovnosti těch, kteří vyjednávali, za což samozřejmě nemohou jednotliví ministři. A tady přeskočím k vašem závěru. *** On totiž ministr nemá na starosti jenom vyjednávání s Evropskou komisí. Ministr musí sedět tady, zatímco teď v tuto chvíli se vyjednává na Ministerstvu školství za účasti našich generálních sekretářů a prvního náměstka. A za druhé, ministerstvo také má svou bytovou politiku, má svůj naprosto zpatlaný zákon, stavební zákon, který musíme rychle novelizovat, abychom byli schopni vůbec čerpat - aby obce a města vůbec byly schopny čerpat prostředky z Evropské unie příští rok. Protože územní plány, které tento nový zákon zavedl, a jejich schvalování jsou nepřekročitelnou bariérou pro mnohé obce a města, což samozřejmě já nedávám za výtku konkrétnímu člověku, ale tady byl tento zákon takto schválen. Takže všechny tyto věci musíme koordinovat. Co se týká předložení Národního strategického referenčního rámce v létě 2006. Ano bylo to tak, ale ten poziční dokument, jak říkám, o 32 stranách výtek, tento evropský dokument mám s sebou a na ten nebylo reagováno. On totiž tento Národní strategický referenční rámec upravený o ty ROPy, o tu změnu, byl předložen ještě jednou na podzim roku 2006, v době, kdy Evropská komise pak nevěděla, ke kterému dokumentu vlastně má svůj poziční dokument dát. A to, co nám dnes, a oprávněně, vyčítají, je to, že ten opravený Národní strategický referenční rámec, který jsme předložili, byl nově předložen, Evropská komise ho musela celý nově číst a vyhledávat v něm ty pozice, které nám vytkla. To znamená - toho času na tom strávila více. V zásadě bych řekl, že jsme je tím řekněme dost naštvali, protože kdybychom vyjednávali s Evropskou komisí tak, jak jsme zvyklí vyjednávat doma, to znamená má-li ministerstvo, případně kterékoliv připomínkové místo k zákonu nějaké výhrady, tak napíše, ve kterém paragrafu co chce změnit, a pak se zpátky odepisuje, který paragraf chceme měnit, jak na něj reagujeme, což se samozřejmě až do teď nestalo. Takže my jsme to udělali až teď v tom našem novém předložení. A to nám Evropská komise dost vytýká, protože to bere jako schválnost z naší strany. Dále bylo řečeno, že není pravda, že Ministerstvo pro místní rozvoj nemá zásadní roli. No ano, já jsem to přiznal, Ministerstvo pro místní rozvoj má zásadní roli pro to, aby teď vyjednalo Národní strategický referenční rámec a operační programy. Ale pak už do těchto operačních programů vstupuje jenom jako účastník a potom jako ten, kdo může kontrolovat. Ale peníze v řídících orgánech, ty jednotlivé dokumenty, ty vydává řídící orgán, ten systém už je tady takto nastaven. Já jsem ochoten a nebojím se to teď tady říci - kdyby vznikla v této Sněmovně, ve vládě, s hejtmany, se všemi ministerstvy a se všemi ostatními partnery, kteří tady byli jmenováni, dohoda, kdyby vznikla ta dohoda a kdybychom snížili počet operačních programů zásadně, tak pak bychom skutečně mohli, možná, tento proces zvládnout za osm měsíců. Když by to někdo namítl. Ale já jsem přesvědčen, že z politického hlediska to je nerealizovatelné, a my se musíme smířit s tím, že ty miliardy na tu administrativu - teď jsem řekl až těch patnáct, možná to bude deset - budeme muset dát, protože nám nic jiného určitě nezbývá. Není politická vůle, abychom tyto věci nějakým způsobem změnili. Byl tady dotaz na mě, jak je zajištěno financování. Ano, financování je zajištěno jako průběžné, je vydána metodika z Ministerstva financí. Jsou zajištěny toky. Je dohodnuto už propojení mezi Ministerstvem financí, jednotlivými ministerstvy, která pak budou partnerem řídícím orgánům, těm svým řídícím orgánům. Ministerstvo pro místní rozvoj bude partnerem v tomto financování ROPů. Všechny podrobnosti vám můžu uvést určitě na vyžádání. Byly tady zmíněny ještě indikátory. Ano, Evropská komise, když to sečteme, po nás chce zhruba asi šedesát indikátorů základních, které máme mít. My jsme si jich nastavili, naše administrativa, přes 360. Proto v tuto chvíli pracujeme na tom, abychom osekali tyto vlastní brzdy, které jsme si udělali sami pro sebe. Protože ty jsou tam možná v dobré víře, z opatrnosti atd., ale brzdí celý proces, nejenom pro žadatele, ale i pro nás, pro to, abychom mohli dělat jasnou kontrolu. Co se týká mých náměstků Půčka a Pávka. Pan náměstek Půček do doby, než bude vybrán - a ten výběr už je - na městě Vsetíně tajemník, je tajemníkem, s tím, že přijíždí na ministerstvo v pondělí odpoledne. To znamená, že ztrácí pondělí dopoledne. Jinak se zúčastnil všech jednání, která v Bruselu, ale i tady byla. Žádná jednání nebyla naplánována na pondělí. A pokud by byla, tak se jich zúčastní. Takže jsem přesvědčen, že tato věc bude odstraněna z jeho strany velmi brzy. Pan náměstek Pávek je podle mých informací starostou, který je neuvolněný, ale musím přiznat, že teď jsem se snažil mu dovolat, jestli tomu je tak, protože on chtěl na obci změnit toto své působení, ale nevím, jak je to v tuto chvíli, aktuálně. Aktuálně vím, že se této činnosti věnuje také v pondělí odpoledne, jinak celou dobu je na ministerstvu. Pan náměstek Pávek má na starosti právě bytovou problematiku, územní plán atd.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2006ps/stenprot/014schuz/s014178.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2006_14_01218
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.