Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2006_15_00392


Schůze 15/2006 7.06.2007

Téma Zahájení schůze

Pavel Ploc (*1964) (Poslanec ) ( délka 6 minut )

        
Dobrý den, pane předsedo, kolegyně a kolegové, zbytečku vlády. Já budu konkrétní, protože ve všeobecné rovině v diskusi toho proběhlo hodně. Já jsem stejně přesvědčen, že nás stejně přehlasujete s našimi bývalými kolegy. Dovolte mi, abych se připojil k řadě námitek a připomínek k předloženému vládnímu návrhu, tisk 222, zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů. Chci se vyjádřit k návrhu změn v zákonu o dani z příjmů, konkrétně o navrhované změně § 6 odstavec 9. (Diskuse s premiérem.) Teď na to vidím lépe, ale moc růžově. (Smích v sále.) Budu konkrétní. Navrhovanou úpravou dojde ke zrušení veškerých sociálních a zaměstnaneckých výhod, které jsou dosud hrazeny z prostředků Fondu kulturních a sociálních potřeb, který je tvořen v souladu se zákonem o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Tento fond tvoří organizační složky státu, státní příspěvkové organizace a příspěvkové organizace územně samosprávných celků. Povinně tento fond vytvářejí také veřejné vysoké školy, veřejné výzkumné instituce, a. s. České dráhy a zdravotní pojišťovny. Dobrovolně se fond tvoří v obchodních společnostech, družstvech, obcích, krajích a občanských sdruženích. Tímto navrhovaným opatřením se tedy ruší daňové osvobození prakticky všech sociálních výhod hrazených z fondu kulturních a sociálních potřeb ze zisku po zdanění. Dnes je podle § 6 odstavce 9 písmena d) zákona číslo 586/1992 Sb., o dani z příjmu, ve znění pozdějších předpisů, od daně osvobozeno nepeněžní plnění poskytované zaměstnavatelem zaměstnancům z fondu kulturních a sociálních potřeb, ze sociálního fondu, ze zisku po jeho zdanění nebo na vrub výdajů, nákladů, které nejsou výdaji na dosažení, zajištění a udržení příjmů, ve formě možnosti používat rekreační, zdravotnická a vzdělávací zařízení, předškolní zařízení, závodní knihovny, tělovýchovná a sportovní zařízení nebo ve formě příspěvků na kulturní pořady a sportovní akce. Jde-li však o poskytnutí rekreace včetně zájezdů, je u zaměstnance z hodnoty nepeněžního plnění od daně osvobozena v úhrnu nejvýše částka 20 tisíc korun za kalendářní rok. Jako plnění zaměstnavatele zaměstnanci se posuzuje i plnění poskytnuté pro rodinné příslušníky zaměstnance. V nepodnikatelské sféře to vzhledem ke zvýšení výdajů může výrazně omezit poskytování těchto plnění z fondu kulturních a sociálních potřeb. V posledních třech letech se na plnění formou příspěvku na využití rekreačních, sportovních, kulturních a tělovýchovných zařízení, kulturní a sportovní akce čerpalo cca 21 % celkového objemu fondu kulturních a sociálních potřeb. Opatření bude mít negativní dopad do rodinných rozpočtů zaměstnanců s podprůměrnými příjmy a znamená postupnou likvidaci jednoho z významných nástrojů ke slaďování rodinného a pracovního života, o které by mohli zaměstnavatelé tímto opatřením přijít. Návrh je také administrativně náročný, často bude obtížné z drobné položky sociálních výhod vysledovat, alokovat je jednotlivým zaměstnancům, zejména jedná-li se o ty výhody poskytované hromadně, a nikoli jednotlivě. Určení hodnoty může být další problematickou a kontroverzní oblastí. Může jít třeba i o použití podnikových knihoven, firemních rekreačních a tělovýchovných zařízení. Kromě toho zahraniční vlastníci firem často trvají na podnikových akcích různého rekreačního a sportovního typu pro pracovní kolektivy na pracovištích a zaměstnanec nabídnutou výhodu zpravidla může stěží odmítnout. Mohu uvést na příkladu Rakouska, že díky aktivnímu využití volného času bylo dosaženo úspor veřejných financí ve výši 566 milionů eur, z toho 30 % snížení počtu úmrtí, 29 % snížení ambulantních ošetření, 25 % snížení stacionárních nákladů na léčení, 16 % snížení pracovních neschopností. Nebo z Finska, kde z výzkumu vyplynulo, že člověk, který se věnuje aktivnímu využití volného času, zatíží ročně veřejné finance o 1200 eur méně než pasivní jedinec. Toto opatření reformy s cílem získat necelou miliardu korun není v souladu s celosvětovým trendem zdravého životního stylu, je proti koncepci firemní a preventivní péče o zdraví. Toto je jeden z důvodů, proč nepřipojím svůj souhlas k návrhu reforem. Děkuji za pozornost.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2006ps/stenprot/015schuz/s015091.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2006_15_00392
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.