Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2006_38_00352


Schůze 38/2006 24.09.2008

Téma sloučenou obecnou rozpravu

MUDr. Tomáš Julínek, MBA (*1956) (Ministr zdravotnictví ČR ) ( délka 22 minut )

        
Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi přednést především fakta, i když na začátek se vám musím svěřit, že mě samozřejmě napadají různé přídomky a slova, a protože asi od této doby už je tady dovoleno všechno, tak by mně to možná dávalo příležitost říkat tady o kolegovi Rathovi nebo o vás, cokoliv se mně umane, a urazit nebo napadnout kohokoliv jakkoliv. Ale věřte, já nejsem Rath ani v projevu, ani v přístupu ke zdravotnictví a ke zdravotnickému systému. A pokud sledujete moje vystoupení a moje výsledky, které se snažím prezentovat nebo jsou objektivně dostupné, tak musíte nutně konstatovat, že jsou konzistentní a že vám nelžu a že je to jakýsi systém, plán, který se realizuje a ze kterého jsou výstupy, které nejsou nijak zkresleny, zamlženy, a nemám snahu vás nějakým způsobem ošidit. Proto vám tady přečtu nějaká fakta, která jsou opravdu fakta ze statistiky nezpochybnitelná. Zároveň se musím samozřejmě vyjádřit k některým vyjádřením pana kolegy Ratha. Dávám do úvahy z jeho vystoupení, co jsem si já jenom poznamenal, ale věřím, že jste to postřehli i vy. Na účtech ve zdravotních pojišťovnách jsou obrovské přebytky, které by měly být využity pro zdravotní péči. A poznamenávám, že z další statistiky se dozvíte, že jsou používány na zdravotní péči, a možná by zdravotní pojišťovny mohly být ještě pružnější, a víte, že jsem jejich kritikem, že nevyužívají tyto peníze například víc na zkrácení čekacích dob, než se podařilo doposud. A proti těm velkým zásobám stojí na konci vystoupení pana poslance Ratha tvrzení, že vlastně ty poplatky nemají žádný význam a že žádné peníze do systému nepřinesly. Srovnání, logika, nic víc. Potom na začátku vystoupení - nemocní se nemohou dostat ke zdravotní péči, třicetikoruna jím brání se dostat k péči. Na konci vystoupení - ono se nic nestalo, jsou pořád plné čekárny. Jenom na úvahu, logika. Myslím, že to vypovídá něco o serióznosti řečníka, myslím si já. K samotným návrhům. Chci technicky upozornit na to, že v důvodové zprávě se jako hlavní důvod předložení uvádí porušování, nebo dojem z porušování článku 31 ústavy a že je to vlastně leitmotiv, proč byly vůbec tyto zákony předloženy. Chci všechny upozornit a připomenout, že Ústavní soud toto vyvrátil. To znamená nejsou tam vůbec relevantní důvodové zprávy a není řádně zdůvodněno vůbec předložení tohoto návrhu. Já se potom vyjádřím ještě k některým drobnostem, které tady zazněly, protože ony mají vždycky charakter strašení a vyvolávání paniky a je potřeba, aby ministr zdravotnictví ty nejzávažnější vyvrátil na mikrofon, takže to tak učiním, ale předtím vám přečtu zcela suše výsledky ze zavedení poplatků. *** Hlavní konstatování je, že poplatky fungují. My nezaznamenáváme žádné větší stížnosti na samotné poplatky a jejich zavedení. V podstatě se ukončily všechny maily, které byly před započetím roku nebo po začátku roku, kdy byli lidé vyděšeni z té rétoriky, kterou jsme tady absolvovali. Možná že i vystoupení pana poslance Ratha, ta jeho střední část, která se vůbec netýkala materie, ale údajné korupce farmaceutickými firmami. Je to zoufalství, že jste si vy sociální demokrati nechali namluvit dát si do regionálních voleb heslo Zrušíme poplatky. Protože to už je vyčpělé. Ono to asi moc nebere. Vůbec nemluvím o tom, že do regionálních voleb si vybrat toto téma je docela pochybné, protože lidi zajímá, co v regionu opravdu kompetentní hejtman může udělat, a určitě zrušit poplatky nemůže. Ale to je jenom poznámka typická pro heslo, které jste si nastavili, a mysleli jste si, jak obrovsky to lidi budou žrát. A proto je potřebujete děsit. A samozřejmě i manipulovat s daty a vykládat tady nesmysly, které jsme slyšeli předtím. Udělali jsme si průzkumy, nemáme žádný záznam o tom, že by byl znemožněn přístup k potřebné zdravotní péči. Není to pravda. Došlo k vytvoření úspor. Potvrdil to koneckonců i pan poslanec Rath. Peníze se přesunuly k více těžkým pacientům. Vzpomeňte si, že jsem říkal: od paralenu k dražší léčbě. Byl zaveden zcela nově limit na poplatky a doplatky a poprvé v historii dostali čeští občané vráceny peníze za doplatky na léky. Za osm měsíců je to přibližně sedm milionů, co už dostali pojištěnci vráceno od zdravotních pojišťoven. A do konce roku to budou desetitisíce dalších, většinou chronicky anebo vážně nemocných lidí, které dostanou vráceny peníze za doplatky na léky. Za doplatky na léky - zdůrazňuji - protože to předtím nebylo. To znamená, ti lidé museli platit ta předcházející léta, a je to poprvé, co se tady myslí na lidi, kteří jsou vážně a chronicky nemocní. A můžete si, když chodíte po regionech a máte volební kampaň, tak se zkuste zeptat právě těchto lidí, jestli opravdu jim přišla složenka nebo upozornění, že mají vratku od zdravotní pojišťovny. Poprvé jsou sbírána systematicky data. Dokonce tato debata by nebyla možná a pan poslanec Rath by ta data neměl, kdyby nebyly zavedeny poplatky, protože by se některé údaje vůbec nemohl dozvědět, jak to v předchozím systému vypadalo, kdy opravdu nebyla k dispozici data. Teď jsou. Jaké jsou celkové dopady? Na poplatcích se za první pololetí vybralo 2,6 miliardy. Jsou to peníze, které opravdu zůstaly zdravotnickým zařízením. Co se týče lékáren, tyto peníze z větší části slouží na kompenzaci zvýšených cen v důsledku zvýšeného DPH v lékárnách. Nikoli že by zůstávaly přímo lékárníkům, ale slouží na kompenzaci ceny léků v lékárnách při zvýšeném DPH, tak jak bylo zavedeno v batohu. To znamená významně se nezvýšily ceny léčiv, dokonce klesly, a o tom můžu podat jiné svědectví a bude na to tisková konference, takže ji potom sledujte na stránkách Ministerstva zdravotnictví, abyste věděli, jak to doopravdy je s cenami léků. Byla poskytnuta léčba v souhrnu velmi vážně nemocným asi za 800 milionů korun, což je většinou drahá léčba ve specializovaných centrech. Celková propočítaná odhadovaná úspora v systému je 3,4 miliardy. To znamená za desetikoruny miliardy. Jestli je to pro někoho málo - pro mne je to hodně. A je to také samozřejmě podpora stabilního prostředí ve zdravotnictví a toho, že pojišťovny mají peníze a mají mít peníze. Protože i když mám já svůj vlastní účet, tak nikdy ho totálně neutratím, vždycky na něm budu mít rezervu, a nám jde o to, aby tam ta rezerva byla. A rezerva je okolo 25 miliard, tzn. k dispozici máme osm, sedm miliard, podle toho, jak to na konci roku dopadne. A buďme za ni rádi, protože můžeme kompenzovat ještě některé věci, které jsou ve prospěch pacientů. Ty peníze nemůžou nikde jinde skončit než u pacientů. A my se o to snažíme, aby to bylo cílené. Aby neskončily pouze ve zdravotnických zařízeních. Co se týče seriózní statistiky. O 20 % klesly návštěvy u ambulantních specialistů. Musí tam být volněji. Musí se tam zkrátit čekací doby na některé profese. Téměř o 37 % klesly návštěvy na pohotovostech. Všichni víme, že pohotovost byla zneužívána. Všichni víme a ode mne jste slyšeli, že máme naprosto nejvyšší počet kontaktů pacientů s lékařem v Evropě, přičemž nejsme víc nemocní než Švédi, Němci a ostatní. Jednou tolik než Němci, třikrát tolik než Švédi máme návštěv. Takže ať nikdo neříká, že se všichni lidé opravdu museli kontaktovat s lékařem. Samozřejmě počet hospitalizovaných klesl minimálně. Ale klesly především počty ošetřovacích dnů. Především je to vidět například u dlouhodobě nemocných, kde klesl počet ošetřovacích dnů a stoupl počet hospitalizovaných, tzn. že byla větší dostupnost léčebny dlouhodobě nemocných. Já vím, že tomu nerozumíte, pane poslanče, ale zkuste poslouchat. Když tu říkám fakta, tak se tady nejvíc hlučí, to je jasné, to nejvíc trápí. Zvýšil se počet dispenzárních prohlídek, tzn. těch pacientů, kteří chodí k lékařům na sledování pro chronické onemocnění. Co se týče léků, klesl počet položek psaných na recept, tzn. už se nepřipisovaly některé léky. Prosím vás, pane doktore, já sice potřebuji jenom tady ten jeden lék, ale připište mi tam ještě paralen nebo připište mi tam ještě to. Klesly významně - o 32%. Klesl celkový počet receptů, což je taky pozitivní. Klesl počet balení, která byla předepsána. Zase připomínám, že se vyhodilo v České republice asi za deset miliard léčiv doslova do kanálu. A klesla i celková úhrada ze zdravotních pojišťoven. Ovšem struktura vypadá trošinku jinak, když se na to podíváme blíže. Léčiva do 500 korun klesla o 21 %spotřeba. Léčiva od 500 do 1000 korun klesla o 2,2. Léčiva 1000 až 5000 korun stoupla o 11,5 % a léčiva nad 5000 korun stoupila od 19,4% co se týče úhrad ze zdravotního pojištění. Tedy stalo se přesně to, co jsem já sliboval, že od paralenu se přesuneme k financování drahých léčiv a budou pokryta drahá léčiva ze zdravotního pojištění a že klesnou úhrady u banálních léčiv, která si může člověk buď koupit sám, nebo tam nepotřebuje mít tak vysokou úhradu od zdravotní pojišťovny, jinak řečeno, že bude mít vyšší doplatek u léčiv, která nejsou životně důležitá, ale že se sníží doplatky a že budou více zpřístupněna léčiva, která jsou drahá. Co se týče ostatních dopadů. Regulační poplatky opravdu plní svůj účel. Zvýšil se přístup k účinné moderní léčbě pro vážně nemocné ve specializovaných centrech a já vám to chci doložit na jasné statistice. Počet pacientů v roce 2007 byl 2616, kteří měli roztroušenou sklerózu. V roce 2008 jich bylo 3085. Osteoporóza z 200 na 250. Crohnova choroba z 550 na 800. Bechtěrev ze 134 na 250. Já jsem byl na návštěvě u pacientských organizací a bylo to velmi kvitováno, protože velké množství bechtěreviků se nedostane k adekvátní moderní léčbě. Nádory prsu z 2470 na 5530 léčených. Já nevím, jaké další důkazy vám mám podat, že se razantně změnila situace ve zdravotnictví a že tyhle peníze jsou směrovány k vážně nemocným pacientům a že opravdu v minulosti ne že by umírali pod mostem, ale nedostávali adekvátní terapii, nebo dokonce za ministrování pana poslance Ratha byli velmi tvrdě limitováni a nedostali se vůbec k této náročné péči. *** Já myslím, že opravdu stojí za to dát pár desetikorun, abychom mohli dávat miliony pro vážně nemocné lidi. Ještě k těm některým bludům, které tady byly řečeny na mikrofon, aby bylo jasno. V této souvislosti bylo zmíněno, že nějakým entuziastickým způsobem zavádíme novinky a léky na trh. Prosím vás, tady je potřeba si přečíst nový zákon, který jsme vydali v rámci batohu, který jasně dává režim, jak se mají dostat nové léky na trh, a už to vůbec nezávisí jednoduše na rozhodnutí ministerstva a na nějakém lobbingu. Vůbec celý systém stanovování cen a úhrad leží mimo Ministerstvo zdravotnictví, mimo rozhodování ministra a přesunul jsem to tam já. Leží to ve správním procesu, který má jasná pravidla, kde je možné odvolání k soudu, a samozřejmě i k Nejvyššímu správnímu soudu potom v důsledcích. I odvolání neřeší ministr. I odvolání neřeší ministr v případě určování úhrad a cen léčiv. To znamená jakékoli volní rozhodování ministra je od 1. 1. 2008 o lécích vyloučeno. Vy tady jednotlivě často za mnou chodíte a ukazujete mi na lístečku nějaký nový zázračný lék pro vážně nemocné lidi, kdy už bude uveden na trh. Víte, že vám složitě vysvětluji, že to není tak jednoduché, že je to často taktika firem, jak se dostat na trh. Snažím se to vysvětlit a podat vám zprávu. Pokud se ovšem jedná o léky, které mají opravdu svou účinnost, jako například naše debata s panem poslancem Krákorou o Tysabri, tak už na trhu je, i když se omlouvám za ten dlouhý proces, kterým to prošlo, že to chvíli trvalo. Ale bylo to právě tím, že to není jednoduchým rozhodnutím ministra, ale ve správním řízení. Takových léků je více, opravdu jsou přísně hodnoceny, jsou na to pravidla a pan poslanec Rath to moc dobře ví. My nerozhodujeme nic na Ministerstvu zdravotnictví, co by se dalo volně posunout. My také nerozhodujeme, jaké léky dají v onkologických centrech. O tom rozhodují zdravotní pojišťovny a léky jsou vydávány při hospitalizaci zdravotnickým zařízením, Ministerstvo zdravotnictví nemá s tím nic společného, neprochází to přímo Ministerstvem zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví jenom úhradovou vyhláškou a tím, že vytvořilo pro pojišťovny rezervy, umožnilo, aby tyto léčby mohly být financovány. Tím také, že jsme zavedli poplatky, jsme umožnili, aby tato léčba byla financována. Pan poslanec Rath odešel. (Jmenovaný je v sále.) Já jsem ho chtěl vyzkoušet z medicíny. Protože on se opravdu neštítí tady mást vás, laickou veřejnost. O prokazování přežití - pane poslanče Rathe, jak se prokazuje v onkologii přežití? Jak se prokazuje v onkologii přežití, odpovězte! Jak se prokazuje přežití? Po pěti letech. Víte to! Po pěti letech se vyhodnocuje účinnost terapie. Nevíte. Takže tady nemaťte lidi, jestli za 14 dní nebo za týden někdo umře, protože se to vyhodnocuje po pěti letech. (Poznámka poslance Ratha: A to vůbec nevíš, že jsou na to studie?) A to vůbec nevíte, že jsou na to studie. To byly některé bludy, kterými jste tady byli krmeni. Co se týká léků na tlak, to je evergreen prvního čtvrtletí, kdy my jsme přesně evidovali jevy v jednotlivých lékových skupinách. Za první čtvrtletí v těch lécích, které jsou určeny na tlak a léčení srdečních chorob, je to velmi široká skupina, nedá se z toho nic takového dovozovat, co jste tady slyšeli. Bylo zřejmé, že se lidé předzásobili v prvním čtvrtletí, protože ve druhém čtvrtletí se to vyrovnalo. Určitý pokles tam je, tak jsme pátrali, proč ten pokles tam je - a zase možná i díky poslanci Rathovi, který na to upozornil - i když nebyl významný a nebylo nutné to až tak zkoumat, ale schválně jsme se na to podívali a zjistili jsme, že lékaři ve velkém množství případů překračovali denní doporučenou dávku. To znamená došlo k určité revizi pojišťoven a také díky poplatkům došlo k určitému narovnání adekvátní terapie, co se týká léčení tlaku. Já bych mohl pokračovat, ale nechci vás zahltit fakty. Odkazuji na materiály na webu Ministerstva zdravotnictví, na seriózní statistiky bez hloupých a zlých interpretací. Myslím, že i to logické myšlení, které jsem vám tady dal, ukazuje na to, kdo tady mluví pravdu a kdo si vymýšlí, kdo jak přistupuje vážně k problematice zdravotnictví. Děkuji za pozornost. (Poslanci ODS tleskají.)

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2006ps/stenprot/038schuz/s038062.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2006_38_00352
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.