Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2006_59_00502


Schůze 59/2006 10.06.2009

Téma Pokračování schůze Poslanecké sněmovny 10. června 2009 v 9.00 hodin Přítomno: 170 poslanců  

JUDr. Stanislav Grospič (*1964) (Poslanec ) ( délka 7 minut )

        
Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně a kolegové, máme před sebou vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu ČR, který je od roku 2000 ucelenou snahou změnit volební systém v ČR. Chci říci, že Ústava České republiky v článku 18 odst. 1 stanoví, že volby do Poslanecké sněmovny se konají tajným hlasováním na základě všeobecného, rovného a přímého volebního práva podle zásad poměrného zastoupení. Jsou zcela určitě legitimní diskuse o volebním systému. Jsou to diskuse, které vedou zvlášť při patových výsledcích volebních klání, to znamená výsledcích voleb do zákonodárných sborů, tak jak se tomu stalo třeba v roce 2006, k úvahám, které na jednu stranu podceňují anebo přeceňují volební systémy, ale vždy volební výsledky a podíl na sestavování vlády může vést k určitým politickým úvahám, které ve své podstatě mají tendenci formovat volební systém tak, aby nahrával jednoznačně vítězi volebních klání, ale nerespektoval potom vůli lidí o tom, že mají být třeba v zákonodárném sboru zastoupeny jiné strany. Tento volební návrh zákona, tak jak je odůvodněn i v důvodové zprávě, má, v uvozovkách, údajně za cíl pomoci spravedlivému přerozdělení mandátů a dopomoci i spravedlivému přidělování mandátů menším volebním stranám, které měly problémy i v minulých volbách, plošně ve všech volebních krajích uspět, anebo dostat určitý poměrný podíl mandátů, který by jim připadal.*** Je pravda, že vládní návrh, který zde máme před sebou, říká a klade si tedy za cíl, že základem bude upravit způsob přidělování mandátů pro politické strany a politická hnutí do Poslanecké sněmovny, a týká se změny konstrukce volebních krajů a způsobu přepočtu hlasů na mandáty. Je to věc zcela určitě diskutabilní, má svou legitimitu, ale nelze souhlasit s obecným odůvodněním vlády, které je postaveno na konstatování, že současný volební systém nevytváří dobré podmínky pro vznik stabilních akceschopných vlád a relativně stejnoměrně posiluje obě vzájemně si konkurující silné strany, jimž poskytuje nadproporcionální zisk mandátů na úkor malých stran s vysokým koaličním potenciálem. Vláda tvrdí, že se tím zužuje prostor vítěze voleb na dvě možnosti. Za prvé koaliční činnou spolupráci s hlavním poraženým protivníkem, nebo za druhé na velmi křehkou koalici s proporcionálně zastoupenými malými volebními stranami. Chci tady říci, že z pohledu Komunistické strany Čech a Moravy neřeší nic ani návrh KDU-ČSL, který se ubírá snahou snížení počtu mandátů například o jeden na lichý počet, který by měl zajistit jakous takous převahu pro vítěze voleb. Protože praxe Poslanecké sněmovny s přestupováním v rámci volebního období z jednoho klubu do druhého, s vystupováním z politických stran samozřejmě nezakládá stabilitu ani v případě lichého počtu členů zákonodárného sboru, tedy Poslanecké sněmovny. Chtěl bych říci, že v tomto systému volební systémy evropských zemí znají třeba i onen bonus pro vítěze voleb, který tento vládní návrh zákona přináší. Je však otázkou, zda zavedení bonusu pro vítěze voleb ve druhém skrutiniu v podobě, kterou navrhuje vláda, nejde nad rámec zásady poměrného volebního systému stanoveného ústavou. Komunistická strana Čech a Moravy se domnívá, že ano. Bonus se může řádově pohybovat i nad deseti mandáty pro vítěznou politickou stranu a hnutí či koalici, a tím ji nepoměrně zvýhodňuje oproti skutečné vůli voličů. Je tedy zřejmé, že návrh není veden až tak pragmatickou snahou o rovnováhu a rovnoměrné rozdělení volebních hlasů, ale že má politicky účelově posílit postavení vítězné volební strany a pomoci vytvářet faktický systém střídání dvou silných politických subjektů doplněný případně o jeden až dva menší politické subjekty. V tomto smyslu se domnívám, že jde nad rámec toho, co říká ústava o poměrném zastoupení. Existují různé volební systémy a přepočty. Byl zde zmíněn D´Hondtův systém. Celkem se jich v zemích Evropské unie profiluje dvanáct v různých podobách a kvótách. Lze zcela určitě vést diskusi o úpravách volebního systému v České republice. Lze zcela určitě diskutovat o rovnoměrném přidělování mandátů, o změně velikosti volebních krajů z hlediska počtu obyvatel, ale zcela určitě je na to potřeba vytvořit větší časové období. Zcela určitě nelze jít nad rámec poměrného zastoupení, které stanoví ústava jako základ volebního systému v České republice pro volby do Poslanecké sněmovny, a zcela určitě nelze souhlasit ani s výrazným zviditelněním a preferencí volebního vítěze přidělením bonusů. Je to zásah do současného pojetí ústavy a volebního práva v České republice. Navrhuji tedy zamítnutí předložené vládní novely. V případě, že neprojde, vrácení předkladateli k dopracování.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2006ps/stenprot/059schuz/s059057.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2006_59_00502
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.