Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2006_59_01500


Schůze 59/2006 17.06.2009

Téma Pokračování schůze Poslanecké sněmovny 17. června 2009 v 9.07 hodin Přítomno: 166 poslanců  

JUDr. Jiří Pospíšil (*1975) (Poslanec ) ( délka 6 minut )

        
Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já jen stručně pohovořím, protože jsem fakticky ten návrh zákona připravoval. Je tedy korektní zde v plénu říci, že s pozměňovacími návrhy, které byly načteny jak v ústavněprávním výboru, tak potom zde v plénu v rámci druhého čtení nemám žádný problém, byť tato informace samozřejmě je pro vás pouze faktická. Chci konstatovat, že jednu věc, kterou cítím jako určitou věc, která měla být asi více prodiskutována v ústavněprávním výboru, ne načtena zde přímo na plénu, tak to je pozměňovací návrh pana kolegy Křečka a paní kolegyně Šedivé. Rozumím tomu, že v určitých případech je dobré, aby byla v zákoně dána možnost snížit právním předpisem dané náklady, které exekutor získává. V určitých případech, zvláště není-li vymožen majetek. Ale trošku se bojím, jestli bez hlubší diskuse v ústavněprávním výboru, diskuse i se samotnou komorou bychom teď měli přijímat variantu, která je fakticky výrazným průlomem. Je průlomem v tom, že exekuce, exekuční činnost, což je výkon fakticky státní moci, kde odměna je stanovena právním předpisem, tak jsou určité konkrétní situace. Toto pravidlo, že právní předpis stanovuje odměnu, prolamuje a dává se šance dohodě mezi exekutorem a účastníkem řízení. To samozřejmě není špatně, je to zcela na místě a přirozené třeba u advokáta nebo jiného svobodného právnického povolání, u exekutora to trošku cítím jako problém a trošku se obávám toho, aby zde na trhu potom nevznikaly "boje" mezi exekutory a nedocházelo k tomu, že silní, velcí exekutoři budou vytlačovat menší exekutorské úřady právě proto, že budou ochotny a schopny nabídnout mnohem nižší cenu. Možná je moje obava lichá, já to neumím posoudit. Já ten návrh absolutně nezavrhuji, má svou logiku v případě, že dojde k zastavení exekuce pro nemajetnost, jen mě trošku mrzí, že jsme to téma neprodiskutovali v ústavněprávním výboru. To je třeba ten důvod, proč osobně se u tohoto návrhu pana kolegy Křečka a paní kolegyně Šedivé zdržím. Ne že bych s tím nesouhlasil, já tu myšlenku považuji za správnou, abychom nějak moderovali situaci nebo upravili situaci, kdy je exekuce zastavena pro nemajetnost a stanovili tam jiné náklady než ty, které dnes stanovují dané právní předpisy, ale bojím se toho to bez diskuse takto prolomit a říci, že to bude v zásadě na dohodě. Trošku bych se spíše přimlouval za model, že třeba tam snížíme ty tabulky, které upravují vynaložené výdaje, že snížíme tu částku upravenou v právním předpisu, ne že ji takto prolomíme a dáme tam úplnou smluvní volnost. Pokud třeba ještě navrhovatelé tohoto návrhu moje obavy rozptýlí, jsem připraven ten návrh i podpořit, ale zatím spíše na něj nahlížím jako na návrh, který by bylo nutné nebo vhodné ještě prodiskutovat v ústavněprávním výboru předtím, než by měl být podpořen. Dámy a pánové, dovolte mi, abych závěrem řekl ještě jednu větu. Zvláště vás prosím o podporu návrhu ústavněprávního výboru, protože jsme tam - a ústavněprávní výbor to odsouhlasil do svého usnesení - ještě načetli právě ono prolomení generálního inhibitoria, které činí v praxi velké problémy a způsobuje často nepřiměřený zásah do postavení a do majetkových pozic dlužníka. Dlužníkovi je zablokován veškerý majetek, aniž by se hodnotilo a zkoumalo, jak je veliký dluh. Já sám zde vycházím ze své poslanecké praxe, kdy se nedávno na mě obrátili podnikatelé, kteří vlastnili majetek firmy v řádech desítek milionů korun, a tento majetek firmy byl na několik měsíců zablokován v rámci exekučního řízení pro dluh v částce 100 000 korun. Všichni asi cítíme, i ti, co nemají právnické vzdělání, že tato právní úprava je opravdu nepřiměřená, tvrdá, může poškodit pozici dlužníka, a proto je třeba ji moderovat a lépe ji uzpůsobit. Ta moderace v žádném případě nesnižuje šance věřitele domoci se peněz, pouze stanovuje spravedlivější a přiměřenější pravidla. Tedy o to vás prosím jako ten, kdo tento návrh fakticky připravoval v době vlády pana premiéra Topolánka a jíž ten návrh víceméně, ne víceméně, ale je. Takže prosím o podporu toho návrhu a i toho, co obsahuje usnesení ústavně právního výboru. Děkuji za pozornost.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2006ps/stenprot/059schuz/s059170.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2006_59_01500
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.