Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2006_66_01670


Schůze 66/2006 10.12.2009

Téma 157. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Mgr. Ladislava Zelenková (*1949) (Poslankyně ) ( délka 9 minut )

        
Děkuji, pane předsedo. Vážené kolegyně, kolegové, vážená vládo, vysoké školy jsou velký, a zejména v poslední době se ukazuje, i velmi bolavý problém. Je to také problém nesmírně složitý a komplikovaný a určitě nikdo nemáme ambice ho tady teď vyřešit, rozkrýt a nějak výstižně pojmenovat. Přesto myslím, že žádná chvíle, která u tohoto mikrofonu proběhne tak, že se hovoří o našem vzdělávání, není ztracená. Paní ministryně, když nastoupila do funkce, tak pro mě velmi sympaticky vystoupila a zhodnotila stav našeho školství poměrně kritickým způsobem a poměrně výstižným způsobem. Hovořila o tom, že naše vzdělávání trpí problémem snižování kvality, hovořila o jeho podfinancování, hovořila i o prázdných kapacitách škol nebo o vysokých počtech škol a hovořila o vzrůstající agresivitě žáků atd. Postupem doby se mi ale zdá, že z tohoto takového velmi otevřeného postoje slevuje, a určitě nemůžeme zcela souhlasit s tím, když prohlásí, že na vysokých školách kvalita vzdělávání neklesá, tak jak to udělala právě dnes před chvílí. Ono samozřejmě že my těžko tuto debatu vedeme, protože skutečně nemáme žádné objektivní nástroje, které dokáží objektivně, exaktně, konkrétními čísly říct, dokázat, že kvalita vzdělávání klesá. A to neplatí jenom pro vysoké školství, to platí i především pro školství střední a nakonec i pro školství základní. Ale to je možná také ta chyba, protože my ty nástroje nehledáme. A pokud jsme byli možná před deseti lety na startu toho, připravovat nástroje, které by měřily kvalitu, které by dávaly ministerstvu zpětnou informaci o tom, jaké je vzdělávání, jakou má podobu, jak je kvalitní, tak tyto trendy byly víceméně zastaveny a dneska ministerstvo prostě nemá žádnou zpětnou vazbu. Dol školství teče spousta peněz, peněz daňových poplatníků, a nikdo neví, co dneska děti umějí. Potom jenom když přijde nějaký výzkum, pak se divíme. Ale abych se vrátila k tomu vysokému školství. Paní ministryně říkala, že jsme měli 13 % žáků, kteří nastupovali do prvních ročníků v roce 1990. Určitě to bylo málo - ale dnes, dnes jich je přes 60 %. My jsme si naprosto hloupě, naprosto naivně mysleli, že doženeme vyspělé země během několika let. Přitom všichni, kdo mají všech pět pohromadě, přece vědí, že to je úkol na generaci. Na nás tehdy, na začátku 90. let ,varovně zdvihaly vyspělé země prst a říkaly nám: Vy v Česku máte málo vysokoškoláků, máte jenom 13 %, něco s tím dělejte. Ale, prosím vás, tady se brala populace od 19 do 65 let. V této věkové kategorii opravdu máme i teď pořád ještě málo vysokoškoláků, ale každému je přece jasné, že to nelze dohnat během několika let. My jsme se o to přesto pokusili a dostali jsme se do té situace, ve které jsme. Já bych chtěla říct, že samozřejmě vím, že paní ministryně, která tady sedí a poslouchá, za tohle není odpovědná, ale pro nás bude dobrá zpráva, když se aspoň dozvíme, že si paní ministryně tyto věci uvědomuje. *** Já se v této souvislosti chci paní ministryně zeptat, když hovořila o tom, že legislativu, která by získala nápravu, připravuje, jestli tím myslí další práci na novém zákonu terciárního vzdělávání, o kterém my všichni víme, že teď momentálně asi není doba, která by mu jaksi pomáhala na světlo boží, která by mu pomáhala na svět, že je z toho taková poměrně zakonzervovaná záležitost, anebo jestli tím myslí jenom nějakou menší novelizaci stávajícího systému zákona, která by napravila tento stav a dala by volnější ruce právě Akreditační komisi při udělování akreditací. Ještě bych se chtěla zmínit o jedné, myslím úplně křiklavé věci. Nebudu samozřejmě mluvit o Právnické fakultě plzeňské, protože to je katastrofa, obludnost, neštěstí, hrůza, ostuda našeho školství, je to něco - já chci pevně věřit, že se to vymyká tomu, co je někde jinde. Věřím, že se to vymyká v tom směru, že jinde nejsou, nevznikají takovéto mafie, mafiánské struktury, které vznikly v Plzni. Ale to, že se prodávají tituly nebo že se dávají tituly zadarmo i na jiných školách, o tom i já mám své informace a své zprávy. Ale chtěla bych se ještě krátce zmínit o jednom nešvaru vysokého školství a to jsou takzvané pobočky vysokých škol, nebo detašovaná pracoviště, nebo odloučená pracoviště nebo jak tomu budeme říkat. A tam, prosím vás, opravdu se za větrem děje ledasco, co už nepodléhá podle mého názoru vůbec žádné kontrole. A já řeknu jeden úplně nejkřiklavější příklad z mého regionu. Ve městečku u Pardubic jsou Sezemice a v těchto Sezemicích existuje, vážení přátelé, cosi, co se nazývá "sezemická Sorbonna". Dělají si z toho legraci lidé v Pardubicích a okolí. Uvědomme si to. Lidé si dělají legraci z vysokého školství, protože tam je pobočka polské univerzity! Chtěla bych se zeptat, jak je to s legislativou, do jaké míry máme ošetřenu tuto záležitost. Tam prostě kdokoliv přijde - teď Pardubicemi hýbala kauza jednoho politika, shodou okolností je to politik Občanské demokratické strany, komunální politik, už musel odstoupit, který sám na této sezemické Sorbonně získal titul. Všichni se tomu smějí, je to výsměch vysokému školství. Byť tady tedy říkám, že to je univerzita polská, ale je na našem území a tituly tam získávají naši lidé! Takže vážení přátelé, takto až sem jsme to dopracovali v našem vysokém školství! Ještě jednou se omlouvám paní ministryni, protože na ni se to valí takto, a vím, že k tomu přišla už v situaci, kdy všechny tyto věci byly existující a rozjeté. Nicméně věřím, že je možné i v této situaci alespoň nastartovat trendy, které tento stav, tento marasmus našeho školství nějakým způsobem postupně začínají uvádět, nebo začnou uvádět na lepší míru. Děkuji.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2006ps/stenprot/066schuz/s066243.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2006_66_01670
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.