Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2006_75_00828


Schůze 75/2006 12.03.2010

Téma 280. Návrh na zkrácení zákonné lhůty pro projednání sněmovního tisku 981 ve výborech Poslanecké sněmovny

Jan Bürgermeister (*1947) (Poslanec ) ( délka 8 minut )

        
Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, je nám předkládána novela zákona o hlavním městě Praze, kde bychom mohli vést objektivní diskusi, kdyby se tak stalo před třemi lety anebo za půl roku v nové Sněmovně. Děje-li se to tak pár týdnů před parlamentními volbami a pár měsíců před volbami komunálními v Praze, nemohu jinak, než od pana předsedy KDU-ČSL to chápat jako pokus o zatažení Sněmovny do zoufalého pokusu KDU-ČSL v Praze překročit pětiprocentní hranici. Já budu mluvit o faktech a pak se teprve vrátím k zákonu o hlavním městě Praze. Praha byla rozdělena na pět obvodů jedinkrát, jestli mě paměť neklame, a to po povodních, a to proto, že v podstatě povodně způsobily jak krizový stav v Praze, že politické strany, které všechny společnou rukou odložily starosti o volby za starosti o to, jak odvrátit katastrofální škody z povodně, tak pro jednoduchost dalšího postupu byla Praha rozdělena na pět obvodů. Jinak se v Praze volilo vždycky do jednoho obvodu. Podotýkám, že KDU-ČSL v Praze v posledních volbách nepřekročila pětiprocentní kvorum. Pan poslanec Cyril Svoboda je zde díky preferenčním hlasům. A nevím, kde bere tu jistotu, že když Praha bude dělena na obvody, nebo ne, tak se nějak krátí práva příznivců a voličů KDU-ČSL z hlediska matematické logiky. Já to říkám tak, že jednak jeho jistotě nerozumím, proč si myslí, že když tato Sněmovna Praze zakáže určitou kompetenci v samostatné působnosti a převezme tuto kompetenci sama na sebe, že to nějak pomůže v politickém souboji. Ty účelové tahy se vždycky jako bumerang vracejí proti jejich strůjcům. O tom jsem pevně přesvědčen a chci tímto předznamenat diskusi, kterou zde snad o tom opravdu vážně povedeme i ve výborech. Za druhé, Praha je opravdu obdařena zvláštním zákonem, je krajem, je obcí a jednu zvláštnost má. V Praze neprobíhají krajské volby v termínu krajských voleb, ale probíhají volby do zastupitelstva hlavního města Prahy ve stejném termínu, kdy se volí do 57 městských částí, do 57 do značné míry samostatných obcí, nebo do městských částí, které do značné míry mají velmi podobné postavení jako obec, ale ne stejné. Praha je nadána kompetencí ze zákona uspořádat například systém výkonu přenesené působnosti samosprávným rozhodnutím do jednotlivých městských částí. Takže v Praze je 22 správních obvodů, které vykonávají přenesenou působnost i pro ostatní obce. Těch zvláštností je mnohem víc, ale zásada, proč se o tom zmiňuji, je, že zákon o hlavním městě Praze, a tenkrát, v době jeho přijetí, tuším pod vládou sociální demokracie, tato Sněmovna opravdu vedla dialog s hlavním městem Prahou a všechny ty věci byly do zákona navrženy a zde schváleny na základě velmi hluboké a fundované diskuse s vědomím, že samospráva, samostatná působnost územně správního celku Praha nemá být touto Sněmovnou zbytečně oklešťována, je to nefunkční a nelze řešit každodenní problémy Prahy vždy na půdě Sněmovny. To, co se tady teď děje, je naprosto účelový tah, který vytrhává z kontextu celou logiku zákona o hlavním městě Praze, tak jak byla přijata, jenom proto, že se KDU-ČSL obává o výsledek v hlavním městě Praze. V tomto smyslu je to mírně nevkusné a já si myslím, že by tato Sněmovna v době v podstatě již probíhajících kampaní, protože v Praze se špatně odlišuje kampaň jarní do Sněmovny od kampaně letní do brzkých podzimních komunálních voleb, že by Sněmovna neměla být do tohoto klání zatahována. Kdyby tato starost byla opravdu starostí správného legislativního hospodáře, KDU-ČSL přece mohla s tímto návrhem přijít již dávno, protože jak model jeden obvod, tak model pět obvodů v Praze již vyzkoušen byl a nikdy ani na půdě zastupitelstva KDU-ČSL, pokud si pamatuji, proti tomu nevznášela žádné námitky.*** Dokonce bych tento návrh chápal, kdyby po volbách v roce 2002 s tím KDU-ČSL přišla, protože tenkrát Praha byla rozdělena na obvody. Oni z toho měli nějaké analytické závěry a jistě se buď cítili, nebo necítili odkrojkováni (?) rozhodnutím samosprávy. Podotýkám, rozhodnutí, na kterém se podílely obě silné strany v zastupitelstvu hl. m. Prahy, Občanská demokratická strana i Česká strana sociálně demokratická tenkrát. Těch pět obvodů opravdu nevadilo oběma. Nevím, jestli vůbec Praha takový krok plánuje. Diskuse se o tom opravdu v tuto chvíli nevedou. Diskuse se soustřeďují na jiné problémy. A znovu zdůrazňuji: Z účelových pohnutek a úzkého osobního zájmu jednoho politika je tato Sněmovna zatahována do vážné debaty, jestli příště na načtení od jiného poslance bude vstupovat do zákona, který upravuje vztah státu a územně samosprávného celku. Řeknu jiný příklad. Je přenesená působnost například ve stavebních a územních řízeních na 22 správních obvodů. Některému poslanci se nebude líbit možnost, že by v tom správním obvodu jeho žádost nebyla řádně posouzena, přijde sem a načte, že Praha nesmí rozdělovat příště přenesenou působnost podle speciálního zákona na městské části, jak se jí zachce, ale že to prostě bude vykonávat tak, jak se zde ve Sněmovně rozhodne, aby dosáhla lepšího postavení ve správním řízení. Je to velmi vážný precedent, je to od KDU-ČSL jenom čistě účelový tah. Nenechme se zatáhnout do takovéto diskuse zde.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2006ps/stenprot/075schuz/s075111.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2006_75_00828
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.