Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2006_8_00021


Schůze 8/2006 8.12.2006

Téma Zahájení schůze

MUDr. Tomáš Julínek, MBA (*1956) (Ministr zdravotnictví ČR ) ( délka 10 minut )

        
Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil, tentokrát v klidu, bez emocí, s dopady zákoníku práce do zdravotnictví. Prosím vás, poslouchejte bedlivě, jde o nepolitické argumenty, o věcné argumenty. Největší dopad zákoníku práce ve zdravotnictví je do nemocniční péče a do zdravotnické záchranné služby. Pokud by zákoník práce začal platit 1. 1. 2007, bude v českých nemocnicích chybět přibližně 2000 lékařů. Náklady nemocnic vzrostou téměř o 2 mld. Kč. Jsou to pouze výpočty u příspěvkových organizací státních, případně krajských a městských. Nemůžeme zmapovat dopad do soukromého sektoru ve zdravotnictví, a v organizacích, které jsou již přeměněny na obchodní společnosti, náklady budou zcela určitě větší. Úhrady zdravotních pojišťoven s tímto nárůstem nepočítaly a nepočítají. Ani ve státním rozpočtu nebyly vyčleněny peníze, jak ho sestavila předchozí vláda, na zvýšené náklady nemocnic, navíc je velmi problematické je dostat na výplatní pásky příslušných lékařů, kteří jsou potřeba. Ředitelé budou nuceni zavádět směnné režimy, které v mnohých provozech nemocnic rozhodně nejsou vhodné. Myslet si, že díky novému zákoníku práce budou lékaři méně unaveni a jimi poskytovaná péče bude kvalitnější, je iluzí. Lékaři budou pracovat stále stejně, jen obcházení zákoníku práce se bude dít pololegálními i zcela ilegálními praktikami. Chybějící pracovníci budou nepochybně nahrazeni černými úvazky v plném rozporu se základním záměrem evropské směrnice. Tato praxe je známá i dnes, provádí se i v jiných státech Evropy, a proto se hovoří o změně směrnice, která bohužel byla odložena. Chci upozornit na fakt a logickou úvahu, žádám vás o to. Na trhu práce chybí 2000 lékařů, mnozí z nich na trhu práce nejsou sehnatelní. Lékaři, kteří nyní pracují v nemocnicích, musí tudíž jejich úvazky nahradit a budou je nahrazovat černými pololegálními a jinými smlouvami či jinými praktikami. To znamená, že jejich vytížení, jak o tom hovořil pan poslanec Rath, bude stejné jako v historii, o které tady hovořil. Situace ve velkých nemocnicích se dá opravdu částečně řešit reorganizací práce, ale 2000 míst nebo nedostatkovou profesi anesteziologa nevyřešíte ani tam. Pokud jde o menší nemocnice v okresech, takové možnosti tam nejsou, většinou jsou tam stavy našponovány a díky zákoníku práce by potřebovaly lékařů více. Daleko horší situace je ve zdravotnické záchranné službě. Tam podle nového zákoníku práce bude chybět 400 lékařů, kteří na trhu práce nejsou. Navíc zákon o způsobilosti ukládá, aby měli specializaci z urgentní medicíny. Takto vyškolené lékaře nemáme. Ministerstvo zdravotnictví nic neudělalo pro to, aby byla připravena zásoba lékařů s touto atestací. Je potřeba, abyste si uvědomili, že přestože zdravotnická záchranná služba je součástí integrovaného záchranného systému, nemá svůj vlastní zákon. Svůj vlastní zákon mají hasiči a Policie ČR, ti spadají pod služební zákon, kdežto zdravotníci ve zdravotnické záchranné službě budou spadat pod zákoník práce. Proto tam dochází k rozdílnému dopadu u těchto jednotlivých složek integrovaného záchranného systému. Jedinou reakcí na tento stav může být snížení výjezdových stanovišť, prodloužení dojezdových dob. Čtyři sta lékařů nenahradí systém randez-vous. Tento systém, který byl zde zmiňován, je již používán a jeho využití je omezené. Další využití a rozšiřování snižuje kvalitu této služby. Také naskakování lékařů z jiných zdravotnických zařízení, z nemocnic, je zcela proti duchu profesionalizace zdravotnické záchranné služby a odbornosti, která tam má být splněna. Znamená to, že to není fakticky reálné. Dalším možným řešením je prodloužení dojezdových dob, nebo spíše budou prodlouženy dojezdové doby. Na to jsem vás již minule upozorňoval. Bude zvýšen počet posádek bez lékaře, což znamená zásadní snížení kvality zdravotní péče, protože záchranáři nemohou provádět některé úkony, jako je například zajištění dýchacích cest, aplikace léků život zachraňujících apod. Jsou schopni ošetřit úrazy, ale nejsou schopni řešit ohrožení života. Také v této oblasti nebyly vyčleněny žádné prostředky na krytí eventuálního náboru lékařů. Zdůrazňuji, že na trhu práce nejsou, i kdyby peníze byly. Chci znovu zdůraznit, že mé vystoupení nebude obsahovat kritiku samotného zákoníku práce, ale pouze dopady do zdravotnictví, kterými se musíme intenzivně zabývat. Na rozdíl od svých předchůdců jsem začal situaci v resortu v souvislosti se zákoníkem práce řešit. Již v říjnu jsem podat podnět na Ministerstvo práce a sociálních věcí, aby i v zákoníku práce bylo zmocnění pro nařízení, které by umožňovalo odlišnou úpravu pracovní doby ve zdravotnictví, podobně jako je tomu v dopravě. Bohužel to vyžaduje změnu zákona, a tudíž potřebuji ten rok na to, abychom takovou změnu mohli udělat. *** Určitě v novém zákoníku je zajímavé konto pracovní doby. Ale chci vás upozornit, že pro zdravotnictví je tento způsob smlouvání pracovní doby zakázaný v novém zákoníku práce. Určitě to by byl nástroj, jak nasmlouvat efektivně služby lékařů a práci lékařů odlišně od ostatních resortů. Žádost o odložení o rok má vést k tomu, abychom mohli ve zdravotnictví přijmout některé normy, na které potřebujeme nezbytný čas. Je to především zákon o zdravotnické záchranné službě, který mění financování této služby a umožňuje reagovat na požadavky zákoníku práce. Zároveň je to úprava zákonů o odměňování. My si myslíme, že pro zdravotnictví by bylo lepší, aby byli odměňováni lékaři podle zákona o mzdě. Zákony 95 a 96, které hovoří o způsobilosti, je potřeba upravit tak, aby se zrychlilo přeškolování lékařů z oboru na obor, aby se změnil způsob financování vzdělávání, celkově se zrychlil, zpružnil, aby se mohly zvýšit i kompetence středního zdravotnického personálu, například aby záchranář, který má dneska už i bakalářské vzdělání, mohl zajistit dýchací cesty. Jsou to potom další normy, které na Ministerstvu zdravotnictví nikdo nepřipravoval. Za osm let nikdo vůbec nepřipravoval dopad zákoníku práce do zdravotnictví, nebyla udělána ani čárka, žádná připomínka směrem k Ministerstvu práce a sociálních věcí, přičemž muselo být zřejmé, že dopady budou takové, jak se vám tady snažím přednést. Dámy a pánové, moc vás prosím, abyste vzali situaci ve zdravotnictví v potaz. Až budete hlasovat, byl bych rád, aby bylo na kamerách vidět, kdo hlasuje pro to, aby se prodloužila dojezdová doba, kdo hlasuje pro krizovou situaci v nemocnicích, kdo hlasuje koneckonců pro unavené lékaře, aby bylo vidět, kdo chce snížit péči o naše pacienty. Protože to je opravdovým důsledkem zákoníku práce, který se dá objektivně prognózovat, objektivně doložit. Zároveň podnikáme i kroky k tomu, abychom mohli na pracovním trhu zajistit chybějící lékaře, abychom mohli eventuálně umožnit přeškolení lékařů ze zahraničí v rámci EU, kteří by pomohli nedostatkovým profesím v našich nemocnicích. To znamená, deklaruji tím, že nespíme a že jsme připraveni i na alternativu, nebo že se snažíme připravit alternativu, kdy byste mě nevyslyšeli. Já bych byl strašně nerad, abych musel zřizovat nějaké znalecké komise kvůli tomu, že záchranka nedojela tam, kam měla, v daném čase. Děkuji moc za pozornost. (Poslanci ODS tleskají.)

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2006ps/stenprot/008schuz/s008010.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2006_8_00021
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.