Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2006_9_00014


Schůze 9/2006 19.01.2007

Téma Zahájení schůze

Vlasta Bohdalová (*1957) (Poslankyně ) ( délka 6 minut )

        
Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, dámy a pánové, chci hovořit k problematice školské politiky vlády, která žádá o naši důvěru. Předně musím vyjádřit své přesvědčení, že ministr školství by měl být uznávanou osobností, protože musí být autoritou pro své partnery, ať už jde o rektory vysokých škol, osobnosti výzkumu a vývoje, ale i učitele a žáky škol všech stupňů. Neskrývám pochybnosti, zdali paní ministryně, známá veřejnosti z agresivní kampaně proti jaderné energetice, takovou autoritou vůbec být může. Co se týče odborných názorů na vývoj školství, žila nyní jmenovaná ministryně po dlouhá léta v hluboké anonymitě. Nelze proto posoudit, zdali má ke své funkci kvalifikaci. Nemohu se proto zbavit názoru, že Ministerstvo školství se v otázce svého obsazení stává obětí stranického kupčení s křesly, vlivem a penězi. A to nejen při obsazení postu ministra, ale již za paní předchozí ministryně Kopicové i jeho náměstků. Mohl by se jinak jeden z těchto postů stát postem pro člověka, jako je pan Kaderka, který zatím proslul pouze jedním: skvělými výkony, jak přihrávat miliony ze státního rozpočtu do vlastní rodinné firmy? Myslím si, že důvěru školské veřejnosti bezpochyby bude paní ministryně získávat velice obtížně, jakkoli jí v tomto směru přeji hodně úspěchů a v řešení věcných otázek samozřejmě nabízím naši pomoc. Shodujeme se jistě v tom, že školství je klíčovou oblastí vládní politiky. Prosperita naší země závisí na tom, jakou kvalitu bude mít naše kvalifikace v horizontu deseti až dvaceti let. O této věci však koaliční dohoda i vládní prohlášení výmluvně mlčí. Nemohu být ani uspokojena tím, že program slibuje navýšení veřejných prostředků z veřejných zdrojů pro vzdělání, vědu a výzkum. Tento slib totiž není nijak kvantifikován. A naopak - týž vládní program v obecných pasážích zdůrazňuje jen a jen rozpočtové škrty. Vládě chybí představa o tvorbě zdrojů v této zásadní oblasti včetně prostředků na rozvoj škol, platy učitelů a v neposlední řadě na výzkum, vývoj a kofinancování čerpání evropských fondů. Kromě obecných frází z programu nic o představě vlády ve zvyšování kvality vzdělání není. Přitom není nic důležitějšího, protože v uplynulém období jsme se prakticky vyrovnali se všemi zásadními otázkami navýšení počtu středoškoláků i vysokoškoláků. Problém dávno není v kvantitě, kterou program zmiňuje. O motivaci ke kvalitě vládní prohlášení mlčí. Tuto skutečnost nelze nijak omluvit. Jediný zmíněný programový bod v této oblasti naopak požadavek srovnání kvality škol odmítá. Pokud dojde, jak slibuje vládní program, k odsunutí státních maturit do období za plné dokončení rámcových vzdělávacích programů, tak to v dohledné budoucnosti znamená odložení tohoto testu kvality na vzdělání na věčnost. Ano, špatný učitel může být chvíli populární, když má nízké nároky. Je ale povinností vlády špatnou výuku netolerovat. Tato vláda se nepochybně vydává jinou cestou. Vláda slibuje vyšší podporu výběrovým základním a středním školám. V řeči relativních čísel to znamená, že fakticky bude z budoucího krajíce veřejných škol ubráno ve prospěch škol soukromých. V současnosti měly veřejné školy podporu vyšší s ohledem na skutečnost, že nevybírají školné a zároveň se v nich koncentrují děti z problémových nebo sociálně slabších rodin včetně dětí s nižší studijní motivací i předpoklady. Stát tedy bude ještě více podporovat ty, kdo mají na soukromé školy, a dále znevýhodní učitele a žáky veřejných škol. Nemohu než sdělit, že takový program sociální segregace je pro nás nepřijatelný. Veřejná škola se nesmí změnit na cosi jako sociální ústav či polepšovnu. Mohu zde poctivě slíbit, že oblast školství se ani pro mne, ani pro mé kolegy nikdy nestane předmětem nulové tolerance. Poctivě budeme vážit podporu dobrým návrhům. Nic to však nemůže změnit na tom, že vláda s takto hanebným a beztvarým školským program naši důvěru mít nemůže. Školství musí být skutečnou prioritou, a nikoliv z kontextu vytrženými několika větičkami na samém konci vládního programu. Je opravdu smutné, že to tato vláda neví. (Potlesk z řad ČSSD.)

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2006ps/stenprot/009schuz/s009008.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2006_9_00014
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.