Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2006_9_00149


Schůze 9/2006 19.01.2007

Téma Zahájení schůze

Mgr. Dana Kuchtová (*1961) (Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR ) ( délka 6 minut )

        
Dobrý den. Pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, já se především omlouvám, že jsem tady teď nějakou chvilku nebyla, ačkoliv jsem byla přihlášená předtím do rozpravy. Já jsem musela na ministerstvo, protože tam bylo takové jedno důležité jednání. Nevím, jestli teď ještě máte chuť v té atmosféře, která je velice vyostřená, poslouchat něco o školství. Dovolte mi jenom úplně stručně reagovat nikoliv na ty osobní invektivy, které tady zazněly z vaší strany, především tedy se dívám do řad sociálních demokratů. O tom já mluvit nebudu, k tomu já se vyjadřovat nebudu. A nikdy se na takovou úroveň ani nesnížím. Ale ráda bych se zmínila k těm argumentům, které tady přednesla například paní kolegyně - promiňte, že jméno jsem teď zapomněla - které se týkaly toho, že v našem programovém prohlášení je školství věnováno málo prostoru. To vycházelo z toho, tento prostor, že školství při trojkoaličních, ba dokonce při čtyřkoaličních jednáních, kterých se účastnili sociální demokraté, nikdy nebylo tématem sporným. S výjimkou školného to bylo téma, na kterém jsem se dohodli, že je v podstatě politickým konsensem, který budeme prosazovat na základě těch premis, ze kterých to naše programové prohlášení vlastně vychází. Já jsem velice překvapena vaším přístupem tady dnes a doufám, že to je spíš nedorozumění a že my se v budoucnu znovu vrátíme k tomu společenskému konsensu, který jsme na školství měli. Co se týče, jenom stručně, bezplatného základního a středního vzdělání a školného na vysokých školách. Je o mně všeobecně známo, že já nepodporuji školné v současné formě, tedy přímé placení školného, ani na středních školách, vůbec ne na vysokých školách. Je to téma, které opakuji, je to taková skoro už moje mantra. Ale přesto ze strany sociálních demokratů opakovaně slyším, že otvíráme dveře pro školné. Není to pravda. Pokud já budu ministryní, školné se zavádět nebude. Ovšem velice oceňuji kompromis ze strany ODS, která přistoupila i na to, že odložené školné budeme teprve diskutovat. Co se týče rovnosti podpory vzdělávání. Kritizovala jste soukromé školy a jejich vlastně financování, to, že mají určité výhody. Já bych vás chtěla upozornit na to, že v oblasti přímých nákladů mají naopak soukromé školy o něco méně procent např. co se týče normativu na žáka, a pak je tady ještě celá oblast těch ostatních neinvestičních výdajů. To jsou výdaje, které jsou vlastně na veřejnou službu, a ty hradí zřizovatel. A tyto výdaje si soukromá škola hradí sama. Čili soukromá škola část svých soukromých peněz dává na náklady na veřejnou službu. Samozřejmě jsem ochotná o tom diskutovat, nebráním se tomu, ale není to úplně tak, že soukromé školy díky našemu programovému prohlášení budou mít nějakou jednoznačnou výhodu. Ony ji totiž už teď nemají. Budu chtít ale samozřejmě, aby se do škol státních dostávaly peníze z evropských programů, aby tady skutečně ty školy měly prostor pro svůj rozvoj. Co se týče rámcových vzdělávacích programů a vaší obavy o to, že budeme čekat se zavedením státní maturity až poté, co se celý ten systém uvede do praxe, nebojte se toho. My jsme si tam nechali jistou pojistku, v tom programovém prohlášení. Já se přikláním k tomu, abychom tu práci, která tady byla - a už byla, musím říci, dlouholetá, a samozřejmě je tam mnoho dobrého uděláno - abychom ji zúročili, a pokud možno co nejrychleji. Já mluvím o dvou letech. Doufám, že se nám to ve dvou letech podaří. Budeme o tom s vámi diskutovat. Já rozhodně nehodlám ve školství postupovat tak, že budeme prosazovat něco jaksi natvrdo, že se nebudeme snažit domlouvat. Pokud se týče, sci-fi jste tady zmiňovala, podpora malých obcí a jejich malotřídek nebo venkovských škol. To není žádné sci-fi. Pokud všichni myslíme vážně podporu našich regionů, tak musíme samozřejmě podporovat školy, protože když bude v obci škola, bude se rozvíjet i ta obec. To je logické. Budou přicházet mladí lidé, budou mít malé děti, ta škola se bude rozvíjet, a tím i ta obec. My se na to musíme zaměřit. Já vidím celkem jednoduchý nástroj, a to je minimální počet v malotřídkách ještě snížit. Snížit ho, protože pokud si to obec zaplatí a je ochotná tuhletu školu provozovat, nechť ji provozuje. Dále bych vás chtěla ještě upozornit na to, že ty peníze - ***

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2006ps/stenprot/009schuz/s009049.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2006_9_00149
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.