Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_13_00977


Schůze 13/2010 9.02.2011

Téma sloučenou obecnou rozpravu k bodům 20, 21 a 22.

PaedDr. Josef Novotný (*1952) (Poslanec ) ( délka 27 minut )

        
Vážený pane předsedající, vládo, kolegyně a kolegové. Já se hazardu věnuji asi 15 let, a tak bych vás trochu provedl historií vzniku problému, který zde dnes řešíme. Prakticky jsem si skutečně prošel i všechny herny od těch nelegálních, kterých je zhruba sto v Praze, až po exkluzivní kasina, která v České republice, zejména v hraniční oblasti, fungují a dá se říci, že splňují všechny standardy podle zákona. Musím bohužel úvodem konstatovat, že v minulých 20 letech proběhlo 17 novel týkajících se buď loterijního zákona, těch je jenom několik, ale spíš souvisejících zákonů daňových, a výsledek je žalostný. Je to 17:0 ve prospěch hazardu. Ta jediná, která se zdála, že je pro obce příznivá, novela loterijního zákona v roce 1998, kdy se po vlně nevolí podařilo do loterijního zákona prosadit možnosti vyhláškami výherní hrací přístroje regulovat, tak ta bohužel byla ze všech nejhorší v tom běhu, který následoval. Po několika letech se začaly plíživě podle § 50 odst. 3 prosazovat do zákona jiné technické hry, které byly mnohem horší než to, co starostové odstranili vyhláškami, které je připravily o peníze. Zákon 202/1990 nebyl tak špatný. Vznikl na začátku, hned po revoluci, podle holandského, německého vzoru a byl konstruován tak jak ve vyspělých zemích loterie jako kogentní, to znamená nepřipouštějící výjimky. Přesně definoval, co tam musí být, a zejména se věnoval novým hrám, kterými byly tehdy novinky, výherní hrací přístroje. Tento zákon ovšem v současné době je trhacím kalendářem. Podařilo se to právě novelou v roce 1998, kdy se tam v § 50 dostal odstavec 3, který umožňuje povolit jiné, v zákoně nevyjmenované hry, a tím prakticky přesouvá možnost pomocí posudků, pomocí výkladů stanovovat zákon a normy pouze úředníkům Ministerstva financí. Ty posudky jsou velmi podivné, často vznikaly v Ústavu státu a práva, dělali je lidé napojení na plzeňskou Právnickou fakultu, spojení s touto kauzou, ale dělali je i naprosto absurdní třeba znalci na hromosvody, popisovali a vykládali zákon o loteriích. Takové posudky jsou, protože jsem na to podával trestní oznámení, policie to vyšetřila a seznámila mě s těmito posudky, nicméně nic se nestalo, protože tito policisté byli řádně poučeni, odvoláni, odsunuti a nikdy se nic nevyšetřilo. První porušení zákona udělala Sazka. Udělala to už v roce 1993. Když si pročtete zákon o loteriích, tak jackpot je tam používán pouze jako část, jako jakýsi bonus u výherních hracích přístrojů, a ona ho použila u jiných her pouze za pomoci posudku, který jí tehdy Ministerstvo financí vzalo a povolilo jackpot i u loterií jiných. Tím, že v § 50 se umožnilo využívat paragrafů omezujících pouze přiměřeně, tak slovo přiměřeně znamená v Česku vůbec, je to podobně zprofanované slovo jako dočasně. Dostanu se k tomu, co je asi nejpodstatnější a co by mohlo výrazně hazard potlačit, a to je zdanění a jeho formy. A pozorně poslouchejte, protože jsou to naprosté absurdnosti, které tady popíšu, protože zdanění pomocí odvodů na veřejně prospěšné účely - nebudu popisovat konstrukci odvodů na VPÚ, ale řeknu vám jedno nebo dvě čísla. *** Hráč na trhu, který má 7 % trhu, Sazka, odvádí téměř polovinu, nebo odváděl, než se dostal do potíží, polovinu tohoto odvodu. Druhou polovinu odvádí ten 93procentní segment trhu. A to, jak ji odvádí, o tom se samozřejmě píše, všichni znáte ty příběhy, kam ty peníze jdou, jakým nadacím jdou, kde mizí a že neslouží k tomu účelu, že si v podstatě polovinu platí sami sobě. Takže to je věc, která by vás měla velmi znepokojit: rezerva v těchto odvodech, pokud bychom sjednotili sazbu, která zase podporuje rozvoj těchto firem a je diferencovaná, 6 až 20 %, by spolu s řádným odvodem a sjednocením této částky přinesla zhruba 2,8 až 3 mld. korun. Další absurdnost je správní poplatek. Na první pohled se zdá, že 10 mil. v součtu správních poplatků za jednu firmu, za jednoho provozovatele, že to je ohromná částka. Prosím vás, zdání klame. Firma, která má obrat 10 mil., platí skutečně náhražku daně 10 %, což je 10 mil., a je to v pořádku. Ale všichni velcí hráči mají obraty v miliardách. Slyšeli jste částky u předešlých řečníků, je to zhruba 130 mld. legálního plus 10, 20 mld. toho, co jde bokem. Takže z toho plyne, že u miliardového obratu je tato daň pouze jednoprocentní, takže tato limitace je naprosto absurdní a získala by navíc zhruba 0,9 až 1 mld. korun - zrušení limitace správního poplatku. Další, o čem se chci zmínit, je takzvaný manipulační poplatek. Provozovatelé kursových sázek si ho zavedli proto, že jim vlastně umožňuje nezdaněný příjem. Vstoupíte do místa, kde se odevzdávají sázky, a zaplatíte 10 % vsazené částky. Těch 10 % je nezdaněný příjem a v tomto okamžiku se těm provozovatelům strašně hodí, že tady mají kogentní zákon a tam nikde není psáno, že manipulační poplatek, poplatek ze vstupu, nebo jak jinak ho nazvou, to je úplně jedno, kartelově ho mají dohodnutý, že ho mají všichni stejný, aby mezi sebou tímto poplatkem nemuseli soutěžit, tak těchto 10 % je jejich příjem a je nezdaněný. Zrušením nebo zdaněním tohoto poplatku by se získalo asi 1,1 mld. korun. Menší část a taková na první pohled zanedbatelná jsou tipsy, to je jako spropitné v kasinech, které by poté, kdy by se zdanily a zahrnuly do částky zdaňované, představovaly zhruba 100 mil. korun. Potom je tady internet, který slouží k tomu, že se dostalo hraní do míst, kde hraní bylo zapovězeno, zejména ženám v domácnosti, dětem bez jakékoliv kontroly. Internet se zde provozoval již několik let načerno ze zahraničí, provozovaly to takto i české firmy a v současné době má několik společností internetový hazard povolený. Žádná z novel to neřeší, ale dochází tam skutečně k velkým únikům. Je to další problém, který se na nás valí. Vyspělé země a pravicové vlády, jako třeba George Bush ve Spojených státech, Holandsko, které je jinak velmi benevolentní, Švédsko a další internetový hazard zakázaly tím způsobem, že zakázaly převody na účty těchto společností, protože to je o penězích. Pokud tohle bude umožněno, seznam Ministerstva financí, kde hra vypadá jako nepovolená loterie, je to poměrně jednoduché. Není pro to vůle. Navrhoval jsem novelu v Senátu, kde tato možnost zdanit nebo zakázat internetové hraní byla zakázaná. Já jsem k těmto věcem vypracoval studii, která je k dispozici na stránkách www.stophazardu.cz, kde tyto věci můžete podrobně najít a s čísly se seznámit. Jaké jsou důsledky toho, co se tady v uplynulých dvaceti letech odehrálo? Máme tady zhruba 100 tisíc patologických hráčů, dalších 300 tisíc příležitostných, a jak zde řekla kolegyně Semelová, skutečně počet postižených osob je zhruba desetkrát a víckrát více. Jsou to zaměstnavatelé, rodinní příslušníci a tak dále, takže se to týká veliké skupiny našeho obyvatelstva. My musíme skutečně tento problém řešit. Já v té studii zrovna dokazuji, že podle zahraničních zkušeností, v České republice to představuje zhruba 600 sebevražd, zhruba jednu třetinu, představuje to kriminalitu, snížení výkonnosti ekonomiky, protože zaměstnavatelé, věřitelé tímto velmi trpí. Když se podíváte na mapu, kterou Ministerstvo financí má k dispozici, hustoty heren a srovnáte ji s jinou mapou sociodopadu, nebo problémových regionů, tak tyto mapy se téměř shodují. Takže tam, kde jsou sociální problémy, tam je více heren a více problémů. Dopady na veřejné rozpočty představují částku zhruba 35 mld. korun, a to se držím velmi střízlivě. Kolegyně zde uváděla ještě 10 mld. navíc. Čili náš stát, veřejnost tím velmi trpí, protože příjmy z hazardu jsou zhruba šest a něco miliard. Takže je to nepoměr těchto čísel, a řešení hazardu, jeho potlačení, je veliká nutnost, kterou musíme udělat a napravit škody, které zde byly způsobeny. Já už jsem nastínil podvody v povolovacím procesu. Chtěl jsem vám ještě naznačit rozdíl mezi interaktivními videoterminály a výherními hracími přístroji. Je to, jako bych srovnával sedmistupňové pivo a kořalku. VHP jsou původní automaty, které měly přesně definované sázky 2 koruny v hospodě, 5 korun v herně a 50 korun v kasinu. IVT jsou přístroje, které můžou hrát o tisícikoruny, nemusí hrát nízkou hru. Než si nahrajete nějaký jackpot a můžete získat větší částku, musíte tam trpělivě házet malé peníze a prohrajete výplatu za deset dvanáct hodin. V IVT prohrajete výplatu za tři čtvrtě hodiny. Za hodinu můžete prohrát, tak jsou ty přístroje konstruovány, až milion korun! A můžete to prohrát na Černém mostě v restauraci, na benzince, v místech, kde vůbec bez kontroly, bez dozoru nemají tyto přístroje být. Tyto přístroje mají být v kasinech, ale tam by byly, kdyby byl dodržován v České republice zákon, samozřejmě v limitované desetitisícové výhře za hodinu. I tam kasina využívají této neuvěřitelné zlotřilosti, které se vykladači zákona na Ministerstvu financí dopustili na našich obyvatelích. Já se zmíním ještě o jednom. Bylo zde řečeno, kolik má Praha kasin. Celkově jich máme zhruba 230. Těch pravých kasin s monitoringem, s barevným záznamem, se vším, co k tomu patří podle zákona, je zhruba 20. Pouze 20 kasin snese název, zbytek jsou buď pseudokasina, která slouží zneužitím názvu k maskování heren s vyšší výherností, anebo jsou to pračky peněz. Ty se zdají být jakoby na první pohled neškodné, protože tam téměř nikdo nechodí, nepropaguje se tam hazardní hraní, nehrají tam děti a nikdo, jen se tam vykazuje jakýsi obrat, který když tam nepřijde tři měsíce zpátky kontrola, tak se tam vykáže doklad pro vyprání peněz. Je to jednoduché, protože donesete 10 mil., v uvozovkách donesete, dostanete 9 mil. zpátky, a protože jste vyhráli, a nikde se neeviduje, že jste nehráli o peníze, kolik jste tam vsadili, to je jedno, vsadili jste jednu korunu, není podstatné, není dohledatelné, ale prostě jste měli to štěstí, a protože jste vyhráli 10 mil., tak věnujete 1 mil. kasinu. Kasino ho dá do nezdaněného příjmu, a to fíčko za tento kšeft, 1 mil. korun, si prostě nezdaněně nechá. Takže takto fungují ta druhá pseudokasina. *** Podobně fungují jackpoty u jiných her, podobně se snaží podvádět hazard od sázek na dostihy až po číselné loterie. Firmy, které nepodvádějí, nemají šanci na trhu. To je jedna z příčin problémů Sazky. Sazka od svých akcionářů takový pokyn nedostala a relativně slušně se snažila v tom byznysu podnikat. A její starporty, pokud nejsou od manažerů, kteří je rozšiřují, spojené s tím, kolik dostanou bokem, tak jsou nekonkurenceschopné. Proto Sazka, která svou nešťastnou furiantsky postavenou Sazka arénou dosáhla velmi špatných ekonomických výhledů do budoucna, se snaží nějak vylepšit tento stav povolením právě systému centrálně řízených her, a skončila, jak skončila. Končí na trhu, omezuje se její segment právě proto, že není schopna čelit tomu nelegálnímu provozování a systému, který tady je zaveden a který není kontrolován. Zmíním se o kontrole. Ministerstvo financí vykazuje 76 tis. kontrol. Ředitel loterií se s tím chlubí. Prosím vás, v banánové republice by ministr financí při tomto zjištění musel lézt kanálama! U nás se nic neděje. To je prostě ukázka tragičnosti celého systému. U nás se provádějí formální kontroly, a když některý obecní úřad nebo kontrolní orgán zjistí, že tam chybí někde štítek nebo je tam nějaký přesun přístrojů mezi hernou A a hernou B, který není někde na papíře napsán, tak tam vystaví nějakou formální pokutu v malé výši, ale systém funguje naprosto autonomně, naprosto si tady dělá, co chce, a neumožňuje kontrolu. Já jsem začínal jako starosta Bystřice bojovat s loteriemi, když jsem zjistil jejich důsledky, někdy v 1995-1996, a tehdy se na mě vrhl UNASO a další. Přijeli spolu s právníky, a vzpomínám si na paní Vajnerovou, která tehdy jako představitelka UNASO, když jsem jí řekl, že VHP jako lektor, technický inženýr, každý z těchto přístrojů ošidím a že jí řeknu jak, jak se tam ty epronky a jak se tam uměle vytváří výhernost a že to je vlastně jenom kolovrátek na peníze, který každý dokáže ošidit, tak ona mně řekla zajímavou věc: "Pane starosto, já su chemická inženýrka a ošidím také každý z těch výherních hracích přístrojů." A řekla mně: "Ale co je vám po tom? Vy jste tady starosta, starejte se o svý věci, toto je náš byznys, do kterého nám nekecejte. My vás zažalujem…" Tehdy jsme dosáhli toho, že jsme naše vyhlášky nakonec ustáli. Ale ona měla pravdu. Čí je to starost? Byla to starost státu, aby tohle potíral. A už tehdy stát na to rezignoval a v konečném výsledku jsou v současné době loterie provozovány de facto na živnosťák. Tak daleko to došlo. Paní Řápková tady před chvílí řekla, že i zavedení poplatků je provázeno soudními spory, prakticky stát už nemá vůbec žádnou páku, jak hazard zdanit, jak ho kontrolovat, jak ho povolovat tak, aby nedocházely spory. A protože jste povolili - a tím mluvím ke starší části Poslanecké sněmovny - výjimky jednomu, postupně si je prosadili všichni a má je celý segment hazardu. Proto jediné řešení je tyto výjimky všechny odstranit. Já se dívám na hodinky, jestli už je zařazený bod, jestli budu moct pokračovat, protože je toho ještě dost, co bych vám chtěl říct. A sice k tomu nepořádku, který tady je, se přidal v poslední době poker, který se tváří jako sportovní činnost. Pod rouškou sportovních klubů bylo založeno asi 240 sportovních klubů, které nepodléhají zákonu o loteriích, nepodléhají odvodové povinnosti a chovají se jako občanská sdružení, která si mohou se svými penězi nakládat, jak chtějí. Přitom je to jasná loterie, jsou na to výklady, jsou na to protestní dopisy. A tady sehrálo bohužel špatnou roli Ministerstvo vnitra, které - tvrdí, že s tím nemohlo nic dělat - povolovalo jasné loterijní společnosti formu občanského sdružení. Abyste věděli, jak ty turnaje fungují. Vstupné je několik tisíc korun, které zaplatíte jako vklad do hry. Nemáte nikde zaručenou jejich návratnost a výhru, čili jasný signál, že to jsou loterie, a jackpot, hlavní výhra, která je s tím spojená, představuje miliony korun a tím se chlubí i reklama na tento byznys. Mimochodem, reklama na hazard je u nás zakázána. Otevřete si internet, vidíte, co všechno je možné včetně internetu, včetně tady toho pokeru aj. Takže ty levárny, které jsou s tím spojené, skutečně řešila policie ve stovkách případů, protože hráči jsou často obráni, olupováni doslova v přímém přenosu. Já jsem si při svých návštěvách a věnování se těmto problémům skutečně prošel herny třeba tady na Andělu. Jsou herny, třeba elektronická ruleta - když ji vhodně naložíte, tak když má vyplácet výhry, tak tam dokáže padat jedno číslo třeba pětkrát, sedmkrát. Když se nám to stalo, já jsem tam byl jako svědek, tak jsme sepsali protokol, byl u toho notář, matfyz nám udělal posudek a vyšlo nám, že tato situace by při třech vteřinách na jednu hru mohla nastat za 4,6 mld. let. Toto, prosím vás, není pro české soudy nic! Pro české orgány, kdybych tehdejšího ministra Langera a ministra Kalouska k tomu přivzal, k této elektronické ruletě, že takto funguje, tak oni by mohli jedině udělat podle zákona to, že přikážou, že do dvou autorizovaných zkušeben ITC Zlín nebo EZ Praha tato ruleta musí do 14 dnů doputovat. Tudíž by přípravky, které tam slouží k tomu, že ta kulička je vyfukována z těch nesprávných políček, samozřejmě zmizely a tyto zkušebny, tak jak celý kontrolní proces v Česku, by nenašly vůbec nic. Takže to je ukázka toho, jak fungují hry, a je to spíš varování pro hráče, aby nevěřili tomu, že hra je dílem náhody. Hra je dílem programu, který takto funguje a ovlivňuje náhodu způsobem, jakým chce, tj. k získání a maximalizaci zisku celého hazardu. Přejdu k tomu, kdo za to může. Může za to Poslanecká sněmovna. Poslanecká sněmovna je hlavní zákonodárný orgán a skutečně svým přístupem zavinila tento stav. Okrajově Senát a poté úředníci Ministerstva financí, kterým byl umožněn tento způsob. Další problém je, že - ukázali to novináři - systém financování politických stran není také imunní k penězům z hazardu. Došlo v několika případech k tomu, že se peníze různým nadacím vracejí politickým stranám, politické strany mají své podpůrné společnosti, je to třeba nadace Růže, která brala od hazardu, je to CEVRO. Podporují hazard tím, jak může náhražku zdanění směřovat, kam chce, tak může podporovat od hasičů až po prezidenta republiky. Tyhle případy tady jsou, církve nevyjímaje, kromě evangelíků. Takže to je jedna z pák, kterou hazard používal a zajistil stav, který teď řešíme. V této džungli je potřeba udělat pořádek, a proto snad teď ta vůle konečně bude, protože hlavní prolobbovatel, sportovní svazy, jejich představitelé, často estébáci, kteří nám tady přivodili stav, kdy nám Sazka krachuje, kdy nám ostatní, ten privátní hazard zcela zaplnil trh, kdy se sem dostávají mimo zákon herní systémy z Ruska a z dalších zemí, tak skutečně hazardní trh je v současné době velice mimo zákon, a jak jsem řekl, téměř připomíná stav, kdy je to na živnosťák. V současné době stát nemá, ani čím by se opřel o možnost změnit zákonné normy. Já vidím, že mi už tady ukazujete, já vím, že už je jedenáct a pevně zařazený bod, tak já to klidně přeruším a budeme pokračovat. ***

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/013schuz/s013146.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_13_00977
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.