Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_25_02434


Schůze 25/2010 5.11.2011

Téma Sloučená rozprava k bodům 87 až 100

Václav Neubauer (*1948) (Poslanec ) ( délka 6 minut )

        
Vážená paní předsedkyně, vážená vládo, kolegyně a kolegové, já si krátce dovolím dokončit předcházející vstup a poté bych se věnoval sněmovnímu tisku 412. Úsporná opatření MPSV v této oblasti počítají se zachováním omezení nároku na porodné jen na prvorodičky s nízkým příjmem v rodině. Jestliže totiž náleží porodné pouze prvorodičkám, jejichž rodina má příjem nižší, než je celostátní průměrný příjem, to je nižší než 2,4násobek životního minima, a to ve výši 13 tisíc korun, resp. 19 500 korun u dvojčat a vícerčat, je taková úprava rovněž asociální a jde přímo proti záměrům zamezit vymírání českého národa. Jestliže totiž Rusko či Malajsie, popřípadě některé africké státy vedou diskusi o tom, kdy se narodil občan s označením číslovkou pořadí sedmé miliardy, v České republice je tato situace odlišná. Kdyby naši populaci nepodrželi vietnamští a romští obyvatelé, ještě rychleji bychom směřovali k vymření celého národa. Opatření MPSV dále původně potvrdilo zachování právní úpravy ve smyslu větší regulace činnosti agentur práce, rozšíření důvodů pro odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání a zavedení povinného pojištění agentur. Ale věci se mají zřejmě také jinak. Senát 13. 10. 2011 zamítl, podle mého názoru oprávněně, návrh zákona o zaměstnanosti. Zákon se dlouze projednával, ale z tohoto projednávání nakonec zřetelně vyplynulo, že ze strany ČSSD nejde o kritiku zákona za každou cenu. Tento zákon mimo jiné směřuje k podpoře privatizace zprostředkování práce. A nyní bych se věnoval důchodovému spoření jako jednomu ze zásadních zákonů o reformě důchodového systému jako celku, kterou Československá strana sociálně demokratická považuje za problematickou. Jak mnohokrát zaznělo, právě onen druhý fondový důchodový pilíř, jehož vytvoření vláda schválila formou vytyčení hlavních principů pokračování důchodové reformy ze dne 6. dubna 2011 jako zcela novou koncepci právní úpravy, je důvodně předmětem živých diskusí. Jsou zde pro tvorbu druhého pilíře uváděny demografické argumenty, např. nárůst počtu důchodců o 80 tisíc za poslední tři roky a další, a je poukazováno na to, že pokud deficit mezi příjmy a výdaji se v dosud existujícím průběžném systému dostal mimo bilanční rovnováhu v roce 2008 a do deficitu 35 miliard v roce 2010, bude se tato situace postupně zhoršovat až na 1 % hrubého domácího produktu a později po roce 2030 až na 4 % HDP. Výtky směřující proti vytvoření druhého pilíře na základě dobrovolného vstupu pojištěnce jsou opodstatněny nejen právě proti této dobrovolnosti, kde po dobrovolném vstupu nebude výstup z druhého pilíře umožněn, takže v okamžiku rozhodování pojištěnce nelze s vytvářením spořicí složky přesně kalkulovat, ale také z důvodu, a to zejména, s nakládáním s těmito prostředky. Investiční správu těchto prostředků ve fázi jejich akumulace budou provádět soukromé penzijní společnosti. Ty budou vykonávat činnost, která je velmi podobná činnosti investiční společnosti. A i kdyby stát desítky takových společností reguloval jakkoliv přísnými pravidly činností, jejich kontrola bude daleko složitější než v systému průběžném, a to i tehdy, kdyby se kontrolou a dohledem nad touto činností zabývala Česká národní banka, jak je ostatně navrhováno. Rizika lákadel finančního trhu nakonec povedou k diverzifikovanému investování finančních prostředků, a pokud bude špatné, budou tyto prostředky nenávratně ztraceny. Jak bude organizována výplata důchodů při zavedení třípilířového systému? Výplatu důchodů z prvního pilíře bude provádět Česká správa sociálního zabezpečení, naopak důchod z druhého pilíře bude vyplácet životní pojišťovna. Další administrativní komplikace - zákon zakotvuje sice institut náležité obezřetnosti, ale máme zkušenosti, jak to v nedávné minulosti dopadlo právě s některými investičními fondy. Máme i zkušenosti se šikovností a vynalézavostí v uvozovkách některých subjektů hospodařících se svěřenými prostředky, kdy pouze nepatrným a téměř nepostřehnutelným překročením hranice zákona docilují ty nejlepší výsledky pro vlastní obohacení. Pokud se uskuteční penzijní reforma v intencích navrhovaného zákona, myslím, že se máme opravdu na co těšit, i když tvrzené a praxí potvrzené argumenty mne přesvědčují o tom, že zamítnutí novely zákona o důchodovém spoření Senátem bylo důvodné, a věřím, že se zákony reformující důchodový systém dočkají podstatných změn a úprav. Děkuji. ***

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/025schuz/s025422.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_25_02434
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.