Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_40_00455


Schůze 40/2010 7.06.2012

Téma 114. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Ing. Petr Bendl (*1966) (Ministr zemědělství ČR ) ( délka 6 minut )

        
Pane předsedající, dámy a pánové, vážené poslankyně, vážení poslanci, pokusím se reagovat na otázky, které tady pan poslanec položil. Úvodem snad bych jenom opakoval pro ty z vás, kteří neznají celý text mé odpovědi na tuto interpelaci, následující poznámku. Budějovický Budvar, národní podnik, Budweiser National Corporation, Budweiser Budvar, Enterprise National, se sídlem Karolíny Světlé 4, České Budějovice, je právnickou osobou, která se vzhledem ke svému historickému vývoji řídí zejména svým statutem veřejně přístupným ve Sbírce listin obchodního rejstříku Krajského soudu v Českých Budějovicích. V tomto statutu v článku II bod 2.1.5 je výslovně uvedeno oprávnění zakladatele u tohoto podniku provádět kontrolu hospodaření. A vzhledem k tomu, že pro rámec kontroly musí být použito platných právních předpisů, je jasné, že toto ustanovení statutu bude proveditelné pouze za přiměřeného použití ustanovení o kontrole státního podniku, o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů, například zákon o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů. Tím dokládám, že Ministerstvo zemědělství a ministr zemědělství je orgánem, který může, dokonce bych řekl má povinnost - tak jak vy jste tady, pane poslanče prostřednictvím předsedajícího, sám uvedl - povinnost kontrolovat. Mohlo by se zdát, jste říkal, že existuje-li dozorčí rada a má Ministerstvo zemědělství nějaké informace o hospodaření, tak že ta kontrola je kontinuální. Kontrola kontinuální v řadě případů není, protože Ministerstvo zemědělství dostává každoročně informaci o účetních závěrkách, dostává informaci, a dokonce schvaluje rozpočet Budvaru jako takového. Ovšem jak je nakládáno potom vnitřně s tím rozpočtem, to kontrolováno nebylo. Nebyly kontrolovány jednotlivé zakázky, nebyly kontrolovány už vůbec například dceřiné společnosti. O těch informace Ministerstvo zemědělství nemá prakticky žádné. Poslední kontrola tohoto typu, která proběhla v Budvaru, byla v roce 2003, což mě samotného překvapilo, že si zakladatel kontroloval detaily hospodaření Budvaru naposledy před devíti lety. Proto jsem v souladu s oprávněním, které jsem tady citoval, jmenoval kontrolní skupinu, kterou jsou následně ještě posílil, aby nebyly pochybnosti, a to dodatkem k pověření ze dne 3. až 9. února 2012, a rozšířil jsem pověření k provedení veřejnoprávní kontroly na místě o čtyři zaměstnance Ministerstva zemědělství, pana Mgr. Bočka, MBA, paní Ing. Žaloudkovou, pana Ing. Ludvíka a Ing. Ročka, a v souvislosti s rezignací pana doktora Jindry, advokáta, člena dozorčí rady Budvaru tehdejšího s účinností dne 16. dubna jsem pověřil funkcí vedoucího kontrolní skupiny Ing. Jana Ludvíka, zaměstnance Ministerstva zemědělství, tak aby nebyly pochybnosti o osobách, které provádějí kontrolu. Zároveň jsem snížil počet členů dozorčí rady z dvanácti na devět, přičemž aniž by to ze zákona bylo nutné, ponechal jsem jednu třetinu zástupců zaměstnanců v této dozorčí radě. Následně došlo ke změně i v předsedovi dozorčí rady, tak aby opravdu nebylo pochyb, že to, co se odehrává v dozorčí radě, nemá podtext politický, ale věcný a ekonomický. Co se týká otázek k vybraným expertům. Firma HZ Consult, s ní má smlouvu Ministerstvo zemědělství ještě z doby, kdy já jsem na Ministerstvu zemědělství nebyl. Je to jedna z největších auditorních nebo auditovacích firem poskytujících tyto služby v republice. Na základě smlouvy, kterou s nimi Ministerstvo zemědělství má, jsem jejich služeb v této záležitosti využil. Jsou samozřejmě vázáni pravidly mlčenlivosti, a to bez ohledu na to, že se nezabývají věcmi, jako jsou receptury a podobně, zabývají se výlučně hospodařením, dílem informacemi, neboť ty mě také zajímaly, informacemi, které se týkají právních sporů a věcí, které jsou pro Ministerstvo zemědělství jako zakladatele důležité. Co se týká ještě vašeho pocitu, že by se zdálo, že sama existence dozorčí rady, že to je dostatečné, já jsem přesvědčený o tom, že je třeba posílit kompetence dozorčí rady směrem ke kontrole. Podíváte-li se do statutu, tak v podstatě ta dozorčí rada je pouze jakýmsi prostředníkem, nemá šanci vstupovat do procesů kontrolních jako takových. Vzhledem k tomu, že se na Budvar nevztahuje zákon o veřejných zakázkách například, a my tady často spekulujeme o tom, jak se chovají státní či polostátní firmy, jsem přesvědčený o tom, že tahle věc, která možná v minulosti trošku unikla pozornosti, že je potřeba, aby byla pod veřejnou kontrolou a aby byla upravena i pravidla, která se týkají uzavírání zakázek, jejich výběru apod. Děkuji.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/040schuz/s040091.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_40_00455
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.