Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_41_00105


Schůze 41/2010 10.07.2012

Téma Zahájení schůze

Josef Tancoš (*1966) (Poslanec ) ( délka 6 minut )

        
Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, dovolte mi, abych se vyjádřil k vládnímu návrhu novely horního zákona, sněmovního tisku 731, v několika bodech. Prvním bodem je, že tento návrh jde proti smyslu samotného horního zákona, jehož účelem je stanovit zásady ochrany hospodárného užívání nerostného bohatství. Tvrzení uvedené v důvodové zprávě, že uvedenou změnou dojde k narovnání vztahů mezi soukromými vlastníky a státem jako vlastníkem výhradního ložiska v oblasti nerostného bohatství, je irelevantní. V případě přijetí předkládané novely nemůže stát ani v případě sporu dosáhnout využití horním zákonem deklarovaného státního nerostného bohatství. Konečně jednoznačná ztráta pozice státu průkazně plyne i z kapitoly 3 Vyhodnocení nákladů a přínosů této důvodové zprávy. Je zřejmé, že případná absence úpravy vyvlastňovacího titulu v horním zákoně zcela nepochybně povede v řadě případů k zablokování těžby v oblastech, v nichž doposud k vyřešení střetu zájmů nedošlo, a to často i účelově. Účelovost a čistý politický rozměr předkládané novely lze dále jednoznačně doložit tím, že stávající právní úprava, konkrétně úprava vyvlastňovacího titulu v horním zákoně spolu s obecnou úpravou vyvlastňovacího řízení v zákoně o vyvlastnění prováděném zejména v čl. 11 odst. 4 Listiny základních práv a svobod, zakotvuje dostatečnou ochranu vlastnických práv dotčených subjektů, když existence samotného vyvlastňovacího titulu sama o sobě neznamená, že k vyvlastnění dojde. Skutečnost, že využití nerostného bohatství jeho těžbou prostřednictvím těžební organizace je veřejným zájmem, přitom potvrzuje i judikatura Nejvyššího správního soudu. Ve vyvlastňovacím řízení přitom dle stávající právní úpravy vždy dojde k poměřování veřejného zájmu na využití výhradního ložiska se zájmem vlastníka a vlastníků dotčených nemovitostí. Stávající právní úpravu je třeba hodnotit jako spravedlivou, přiměřenou, vyváženou, to znamená, že tvrzení, které je zdůrazňováno jako hlavní motiv překládané novelizace, že je třeba narovnat vztah státu a soukromých vlastníků, nemůže z tohoto pohledu ani v nejmenším obstát. Druhým bodem je skutečnost, že návrh neprovází analýza možných důsledků pro bezpečnost země, pro průmyslová a energetická období a dopadů na spotřebitele. Tato změna ve svých důsledcích může závažně poškodit nejen stát, ale poškodí i organizace, kterým bylo přiděleno oprávnění dobývat výhradní ložiska. Bere výslovně do úvahy pouze vztah státu jako vlastníka dosud nevydobytého nerostného bohatství a vlastníků nemovitostí, ale ani v nejmenším neřeší vztahy k těžebním organizacím, které jsou jediné oprávněné na základě stanovení dobývacích prostorů nerostné bohatství těžit. V případě zásob hnědého uhlí na Lomu ČSA hrozí, že se trvale znepřístupní nebo ekonomicky znehodnotí cca 750 mil. nekvalitnějšího hnědého uhlí v České republice, jehož energetická hodnota je vyšší než všech dostupných zásob hnědého uhlí před takzvanými územními ekonomickými limity těžby. Tato změna zakládá vysokou pravděpodobnost pro faktický odpis těchto strategických zásob, prakticky jediného významného primárního energo-chemického zdroje v tuzemsku. Třetím bodem je nekoncepční návrh nejen z hlediska surovinové a energetické politiky, ale i z hlediska jiných legislativních úprav veřejného zájmu a možnosti vyvlastnění. Jde o politické gesto, které je protichůdné vůči řadě nynějších legislativních opatření, kdy příslušná ustanovení o možnosti rozhodnutí státu ve vztahu k majetku soukromých osob se naopak doplňují do řady zákonných norem - dálnice, vodní zákon -, aby se zabránilo možnostem spekulativních blokací stavebních a dalších záměrů realizovaných ve veřejném zájmu. Konečně prakticky shodné znění zákona o ochraně nerostného bohatství se stávajícím horním zákonem je i v Německu a je totožný a nehodlá se v současné době měnit. Jak paradoxně proti tomu stojí argumentace uvedená v důvodové zprávě, že předmětná změna byla konzultována s poslancem Parlamentu České republiky, a to panem Šťovíčkem Milanem. Čtvrtý bod. Zdůvodnění novely zákona je naprosto nedostatečné a zavádějící, a to především z těchto důvodů: Není provedena odpovídající analýza řešení problematiky a nabízejí se pouze dvě varianty, z nichž je doporučena bez příslušné analýzy dopadů varianta přijímající změnu. Ve svém důsledku poškodí odvětví s těžbou 20 vyhrazených nerostů s obratem celkem 60 mld. Kč a příjmu zaměstnanosti kolem 30 tisíc občanů. Proto, dámy a pánové, z těchto zmíněných důvodů, tento zákon nemohu podpořit. Děkuji za pozornost. (Potlesk zleva.)

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/041schuz/s041017.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_41_00105
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.