Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_45_00020


Schůze 45/2010 4.09.2012

Téma Zahájení schůze

JUDr. Vít Bárta (*1973) (Poslanec ) ( délka 14 minut )

        
Vážená paní předsedkyně, kolegové a kolegyně, navrhuji zařazení nového bodu s názvem Informace ministra dopravy k netransparentnímu hospodaření na Správě železniční dopravní cesty. Já si myslím, že je zapotřebí nejprve připomenout celý kontext toho, co se na Správě železniční dopravní cesty děje řekněme od jara t. r., což shodou okolností souvisí s odchodem Věcí veřejných z koalice. Jestli si pamatujete, upozorňoval jsem na to, že když nastoupil do vedení Správy železniční dopravní cesty pan ředitel Kolář, tak zavolal svého kamaráda pana Nováka, generálního ředitele společnosti Viamont, a vyslal ho vyjednávat mj. s velkou stavební pětkou nové podmínky kartelových dohod na železnici. Potom se sebral a s panem Novákem pan Kolář odjel do Norska na ryby. Tam si spolu hezky zarybařili, a když to nějak prasklo a upozornil jsem na celou záležitost v debatním pořadu televize Prima, tak se v zásadě ani nikdo moc neohradil proti tomu, že by něco z toho, co jsem říkal, nebylo pravdou. *** Já jsem tehdy na Primě upozorňoval na dvě věci. Za prvé, že se tady připravuje nový kartel, a za druhé jsem upozorňoval na to, že se vypsala největší zakázka na Správě železniční dopravní cesty za poslední léta, a to tzv. tunely Ejpovice, s tím, že se říká, že toto výběrové řízení vyhraje firma Metrostav, ke které pan ministr Dobeš poslal svého dobrého kamaráda pana Daniela Franka, aby se domluvily jisté zákulisní dohodičky k této velké zakázce. Co následovalo? Shodou okolností následovalo to, že Rokycany-Plzeň, tunely Ejpovice, nejnižší nabídku podala za 3,7 mld. korun právě společnost Metrostav. A v tuto chvíli, tak jak jsem uváděl několik měsíců předem, se zdá, že díky nejnižší nabídce společnost Metrostav opravdu tuto zakázku desetiletí vyhraje. Potom se stihla ještě vypsat jedna zakázka, která též stojí za pozornost. Ta měla stát půl miliardy korun a nakonec ji za 327 mil. vysoutěžila společnost, jejíž jméno bezesporu neuhodnete - shodou okolností je to společnost Viamont onoho generálního ředitele pana Nováka, který byl na těch finských rybách. Myslím si, že stojí za pozornost článek v mém jinak velmi oblíbeném plátku jménem Mladá fronta, kde najdeme velký článek o tom, jak společnost Metrostav zcela pravidelně vyhrává výběrové řízení za dumpované a nízké ceny, na které následují neuvěřitelné problémy. Takřka bych řekl, že společnost Metrostav ze zásady šlápne na bludný kořen a následně se objeví problémy, které vyžadují velké náklady s tzv. vícepracemi často nad hranici možností, které standardně dává zákon. Jinými slovy řečeno, vypsaly se dvě velké zakázky, jedna měla stát osm miliard korun, vysoutěžila se za 3,7 mld. korun, je nejnižší nabídka právě společnosti Metrostav. Druhá zakázka: Studénka-Mošnov, železnice na letiště v Moravskoslezském kraji, měla stát 501 mil. a byla vysoutěžena ze 327 mil. korun. Vícepráce, řekněme jinak - neočekávané mimořádné okolnosti vyžadující mimořádné náklady a mimořádné vícepráce, kterými budeme muset dohnat tuto dumpovanou cenu, jsou jeden nástroj. Druhý nástroj, který samozřejmě nicméně je zapotřebí jasně rozkrýt a upozornit na něj, je vůbec nízká kvalita díla. Nepoužívání certifikovaných materiálů a jiné necertifikované a nepovolené postupy, které známe tak dobře kupříkladu z reklamačních řízení na silnici ať už se společností EUROVIA, nebo dříve se společností Skanska při výstavbě českých dálnic. Je dobré si v tomto kontextu uvědomit, že úředník na Správě železniční dopravní cesty, který přebírá kvalitu díla a odpovídá za kvalitu díla, dámy a pánové, má plat něco kolem 25 až 30 tis. měsíčně. Proto v kontextu zjištění na Ministerstvu dopravy ještě v dobách, kdy já jsem byl ministrem, se nastartoval úkol nastavit ceníky, které by dávaly zpětnou kontrolu o kvalitě díla, a zároveň nastavit systém outsourcovaného profesionálního pojištěného a garantovaného nezávislého dozoru, který by suploval jinak špatně placené státní úředníky. Je dobré připomenout, že tento úkol ještě v podzimních měsících roku 2011 pan ministr Dobeš na půdě poslaneckého klubu Věcí veřejných obhajoval a se svým tehdejším státním náměstkem panem Bartkem na tomto úkolu intenzivně pracoval. Následně se nicméně tento úkol nehodil, přeci jenom bylo zapotřebí zavést kmotrovské metody na Ministerstvu dopravy a vyhovět všem, kteří potřebují zpátky sát miliony, desítky milionů a nebojím se říci stovky milionů korun ze státního rozpočtu tak, jako tomu bylo v letech minulých. Nicméně abych jaksi neplakal jenom z hlediska minulosti, dovolte mi vás tady seznámit s nejaktuálnějším vývojem na Správě železniční dopravní cesty, který v tomto směru nelze označit než za velmi kreativní a zcela nový postup, jak ke kartelovým dohodám v budoucnosti přistupovat. Ono když dvě zakázky pro největší kamarády, Metrostav a Eurovii, vytendrujete za takhle nízkých dumpovaných cen, tak přeci jenom následující výběrová řízení nemůžete už udělat stejnou metodou. To by bylo moc nápadné. A kmotříčci zde přítomného pana ministra Dobeše vymysleli úplně nový, velmi originální způsob, jak výběrová řízení odrbávat. Jak v následujících dnech, dámy a pánové, bude fungovat kartelová dohoda na Správě železniční dopravní cesty? No, když policie teď přeci jenom trošku začala fungovat a když se o jejich hemžení a snažení už tolik mluví a povídá, tak je zapotřebí vymyslet něco nového. A ta nová metoda, dámy a pánové, ta stojí za pozornost. Tento den, tento den, zítřejší den, pozítřejší den, a tedy tento týden Správa železniční dopravní cesty vypsala zakázky za 8 mld. korun s tím, že jednotlivé nabídky jsou odevzdávány a ceny zveřejňovány po jednotlivých dnech. Aby kartelová dohoda mohla fungovat, aby si všichni byli jisti, že nikdo nepodrazí toho druhého, tak 5. 9., to znamená ve středu, budou otevírány obálky rekonstrukce, modernizace tratě Tábor-Sudoměř. Dále rekonstrukce v Olomoucí. Dne 6. 9., ve čtvrtek, budou otevírány obálky rekonstrukce železničního uzlu Břeclav II. Dále optimalizace tratě Praha-Bubeneč - Praha-Holešovice. A o další den později, 7. 9., budou pro změnu otevírány obálky na průjezd uzlem Ústí nad Orlicí. Pro vaši představu: Olomouc 5. 9. je zakázka, která by měla stát 2,5 mld. korun, modernizace tratě Tábor-Sudoměř by měla stát další 2,5 mld. korun. Ve čtvrtek 6. 9., o den později, se budou otevírat obálky rekonstrukce železničního uzlu Břeclav stavba II za jednu miliardu korun. Při té příležitosti otevřeme ještě Prahu-Bubeneč - Praha-Holešovice za jednu miliardu korun. V pátek uděláme jenom jednu zakázku za 1,5 mld. korun. Dámy a pánové, způsob toho, jak si jednotlivé stavební společnosti mohou zkontrolovat dodržování kartelové dohody v těchto každý den vypisovaných, resp. otevíraných obálkách, je způsob byť velmi kreativní, velmi nový, nicméně do nebe volající.*** A já říkám, že tento týden se na Správě železniční dopravní cesty připravuje velký podvod, velká krádež státních a evropských peněz za 8 mld. korun. Až se zase tady budeme za několik týdnů a měsíců bavit o tom, jak nebudou proplaceny další peníze z evropských prostředků pro netransparentní nakládání s finančními prostředky z Evropské unie, tady vás upozorňuji na to, co nás v dané věci čeká. Nicméně to samo o sobě nestačí. Ono v této souvislosti je dobré připomenout i to, že svého času odborář Hradílek podal žalobu na určení platnosti vyhlášení výběrového řízení na pozici generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty, protože výběrové řízení na generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty proběhlo velmi netransparentním způsobem. To, že nám jinak koalice funguje, až na pár poslanců, na to už jsem také upozorňoval, jak z jedné strany Jurečko, tak z druhé strany významný představitel TOP 09 pan Jílek, předseda správní rady SŽDC, je namočen do těchto lumpáren, a na Správě železniční dopravní cesty je nicméně v tomto kontextu zajímavé především proto, že onen odborář Hradílek v momentu, kdy soud vyzval protistranu, aby doložila transparentnost provedeného výběrového řízení na generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty, tak proběhlo několik jednání s odbory pod vedením pana Jílka, na základě kterých nakonec za podivných okolností pan Hradílek onu žalobu stáhl. A já se ptám proč, když odborářský boss s dobrými odborovými právníky podá žalobu, proč v momentu provedení několika jednání pod vedením pana Jílka z TOP 09 s odboráři dojde nakonec ke stažení této žaloby. A je zapotřebí se v tomto kontextu ptát, respektive vážně zamyslet nad tím, že jestliže taková žaloba byla stažena, tak jestli takovouto žalobu nemáme řekněme z politické úrovně podat znovu. Sečteno a podtrženo. Na Správě železniční dopravní cesty se tendruje za jednoznačně dumpované, podtržené ceny s cílem na vícepracích a nekvalitě díla dělat lumpárny do kasy kmotrů. Netransparentním způsobem, zcela netransparentním způsobem se vybral generální ředitel, který tyto aktivity podporuje, a je zapotřebí se ptát, jestli zde nedochází k nátlaku na odborové organizace. Proto v tomto směru, vážená paní předsedající, navrhuji zařazení tohoto nového bodu jako prvního bodu. Bude-li již nějaký bod pevně zařazen, tak ihned za něj s výjimkou bodů návrhu pořadu schůze jako další bod této schůze. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců VV.)

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/045schuz/s045006.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_45_00020
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.