Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_49_01389


Schůze 49/2010 18.12.2012

Téma Pokračování schůze Poslanecké sněmovny 18. prosince 2012 ve 14.02 hodin Přítomno: 182 poslanců

Michal Babák (*1975) (Poslanec ) ( délka 17 minut )

        
Děkuji, paní předsedající, za udělené slovo. Dámy a pánové, chtěl bych navrhnout nový bod, který bych chtěl navrhnout za pevně zařazené body dnes, a to Informace ministra zdravotnictví k uzavírání jednotlivých smluv s nemocnicemi v Jihomoravském kraji. Jak jistě víte, včera v dopoledních hodinách proběhla správní rada Všeobecné zdravotní pojišťovny, kde se tento bod řešil. Řešil se poměrně dost do hloubky a bohužel jsme se dozvěděli od nového generálního ředitele, že situace s podepisováním jednotlivých smluv je velice vážná. Nejhorší situace je dle názoru pana generálního ředitele VZP v Praze a ve Středočeském kraji. Údajně nejlepší situace je v Pardubicích, kde bylo již podepsáno, alespoň uzavřeno, tzv. memorandum, i když nevím, co poskytne memorandum za finanční prostředky jednotlivým nemocnicím. Nicméně situace je opravdu vážná, a to ve všech krajích. V mém kraji, to znamená v Jihomoravském kraji, jde o několik nemocnic, kde je tato situace vážná, a to i v nemocnici v Blansku, což je moje rodné město, kde je ohrožena například existence neurologie, která v této nemocnici funguje již několik desetiletí, poměrně dost dobře fungující neurologie, která má vedle sebe i iktovou jednotku, kde tímto rozhodnutím by se blanenské nemocnici zrušilo v podstatě v celém okrese možnost neurologického lůžkového oddělení a pacienti by museli jezdit 30 kilometrů do Brna. Další tristní situace je v Hustopečích, kde se obávají o osud interny a chirurgie. Nejen v těchto dvou nemocnicích, ale i v dalších, které monitorujeme, je situace vážná. Nicméně vážnost situace jsme právě řešili včera na správní radě Všeobecné zdravotní pojišťovny, kdy nám sdělil generální ředitel zdravotní pojišťovny VZP, že v tuto chvíli nepočítá s tím, že by podepisoval smlouvy do konce roku, že se předpokládá, že se budou jednotlivé smlouvy podepisovat až po Novém roce v průběhu ledna, možná února, možná března a že se budou podepisovat retrospektivně, tzn. se zpětnou účinností. Což si nemyslím, že je zrovna šťastné. Každopádně tam zazněla spousta připomínek, a to negativních vůči Ministerstvu zdravotnictví v této oblasti, a to zejména záležitost, že všechny pojišťovny - v tuto chvíli je to zástupce Asociace pojišťoven, to znamená jmenovitě pan Gajdáček, oproti Všeobecné zdravotní pojišťovně, generálnímu řediteli - jednají absolutně nekoordinovaně. V podstatě jezdí poměrně dost chaoticky po nemocnicích, což vyvolává samozřejmě rozhodně různé vícepráce a rozhodně to bude mít vliv na celou časovou osu podepisování smluv, což si myslím, že Ministerstvo zdravotnictví v tomto rozhodně zaspalo. Zaspalo v té koordinaci, protože Ministerstvo zdravotnictví ať chce nebo ne, je zodpovědno za chod jednotlivých pojišťoven a za podpisy těchto smluv. A zaspalo to, aby zprostředkovalo nebo zprocesovalo koordinaci těchto pojišťoven, protože některé podpisy jdou, což jsme se dozvěděli včera na správní radě, dokonce proti sobě. Některé nemocnici chtějí podepsat zdravotní pojišťovny prodloužení smluv, některé nechtějí podepsat zdravotní pojišťovny prodloužení smluv, a proto i v tomto bodě bych se rád zeptal pana ministra zdravotnictví Hegera, jestli o tomto vůbec ví, že se to děje, protože samozřejmě že tuhle tu věc má v kompetenci a na starosti jeho první náměstek pan inženýr Nosek, který se stal shodou okolností minulou správní radou předsedou správní rady Všeobecné zdravotní pojišťovny, což nahrává i té teorii, že to propojení, což není vůbec špatně, s Ministerstvem zdravotnictví a s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, to personální propojení v tuto chvíli existuje. To znamená, že to, co dřív jsme kritizovali, že nefungovala jakási komunikace mezi správní radou a ministerstvem, tak v tuto chvíli si myslíme, že je odstraněno tím pádem. Ale je jasné, že Ministerstvo zdravotnictví musí mít tu zodpovědnost za uzavírání jednotlivých smluv nejen této Všeobecné zdravotní pojišťovny, ale i v dalších pojišťovnách, to znamená s Asociací pojišťoven. Rád bych tady ještě vyzdvihl, že některé smlouvy jsou uzavírány poměrně dost chaoticky. Jsou domlouvány například na půl roku, na rok, na tři roky, na pět let. A to by byl předmět dalšího mého dotazu, proč tyto věci nejsou odkryty, nejsou transparentně alespoň nám tady v Poslanecké sněmovně sděleny, jakým způsobem se ty smlouvy uzavírají. Já jsem se to jako člen správní rady bohužel nedozvěděl. *** Takže to by bylo k prvnímu bodu, to znamená Informace ministra zdravotnictví k uzavírání smluv s nemocnicemi především v Jihomoravském kraji. A jestli jsem to pochopil, paní předsedkyně, mám tam ještě druhý bod, jestli tedy můžu ihned navázat. (Ano.) V tomto druhém bodu bych poprosil o zařazení též nového bodu, a to Informace ministra zdravotnictví o krizovém stavu ve zdravotnictví a následném porušování Listiny základních práv a svobod. V tuto chvíli má zdravotnictví dva problémy. Jeden problém, jak již tady naznačili i mí kolegové a já, je problém akutní, to znamená s uzavíráním smluv s jednotlivými nemocnicemi, nicméně daleko širší a větší problém, který řešila i včerejší správní rada Všeobecné zdravotní pojišťovny, je s úhradovou vyhláškou a všeobecně s ekonomikou ve zdravotnictví, která se v tuto chvíli řítí do obrovské propasti. Je to dáno tím, že úhradová vyhláška, která v tuto chvíli je nastavena na rok 2013 a která byla ušita horkou jehlou v průběhu posledních dvou měsíců bez jakýchkoliv možností širších připomínek, tak tato úhradová vyhláška počítá s tím, že se sníží úhrada lůžkové péče o 2 až 3 %, dále se sníží úhrada ambulantní péče o minimálně 6 %, dále se sníží úhrada následné péče o minimálně 5 %, a samozřejmě když k tomu započítáme inflaci, která bude pravděpodobně kolem 3 až 4 %, tak se dostáváme na částku, která je oproti roku 2011 na příjmové stránce zhruba o 8 až 10 % nižší než v roce 2013. Co z toho vyplývá? Z toho vyplývají dva velké problémy. Jednak, a já konkrétně budu mluvit za Všeobecnou zdravotní pojišťovnu, kde jsem členem správní rady, z toho vyplývá to, že Všeobecná zdravotní pojišťovna bude v červených číslech, čili bude pro rok 2013 v deficitu, a to zhruba mezi 6 až 8 mld., což je propočítáno nejen správní radou, ale i některými ekonomy, a to je zhruba stejné číslo, nebo stejná suma, která bude v roce 2012 deficitem pro rok 2012. Jenomže v roce 2012, kdy na začátku roku 2012 byly ještě určité rezervy na bankovních účtech z předchozích let a samozřejmě byl též načerpaný rezervní fond, tak to ani tolik nebolelo jak naše zdravotnictví, tak především naše pacienty. Jenomže v tuto chvíli jsme ve Všeobecné zdravotní pojišťovně na nule, kdy žádné rezervy nejsou. Takže co se stane? Stane se to, že Všeobecná zdravotní pojišťovna půjde postupně do deficitu tím způsobem, že nebude mít finanční prostředky, nebude mít příjmovou stránku, to znamená, že začne být v prodlení ve vyplácení jednotlivých úhrad, vyplácení nemocnic, vyplácení doktorů, vyplácení léčiv, takže tím pádem se dostáváme do velmi složité situace, kdy nemocnice budou dostávat od Všeobecné zdravotní pojišťovny peníze, a teď je odhadování, že ke konci roku to může být o 2 až 3 měsíce později. A pochybuji, že většina nemocnic má pro tyto účely stanovené nějaké rezervní fondy nebo si můžou stanovit nějaký úvěrový rámec, aby si tyto provozní účely kryly. Bavím se o Všeobecné zdravotní pojišťovně, která vlastně představuje 70 % trhu. Ono u ostatních pojišťoven to bohužel, a teď zase ve vztahu ke Všeobecné zdravotní pojišťovně, není tak tristní, protože ostatní zdravotní pojišťovny, a nechápu, proč je to tímto způsobem nastaveno, vyplácejí za úkony méně, než má Všeobecná zdravotní pojišťovna nastaveno. Tudíž problém se bude týkat zejména Všeobecné zdravotní pojišťovny a já pochybuji, že tohle budou moci jednotlivá zdravotní zařízení, jednotlivé nemocnice krýt ze svých prostředků, tenhle dvou- až tříměsíční výpadek. To znamená, že se dostáváme na to, že nebude na platy doktorů, nebude na platy zdravotního personálu a nebude v podstatě na provoz nemocnic. To je jeden problém. Ale druhý problém s ohledem na naši největší zdravotní pojišťovnu, což je Všeobecná zdravotní pojišťovna, je ten, že odhady některých, řekněme zkušenějších, členů správní rady, než jsem já, protože já jsem tam asi dva roky, někteří jsou tam sedm let a tak dále, je, že pokud se úhradová vyhláška nezmění, tak únor a březen je přesně datum, kdy bude vyhlášena na Všeobecnou zdravotní pojišťovnu nucená správa, a to je prosím legitimní informace od členů správní rady jak zprava, tak zleva, takže předpokládám apolitická informace. Poprosil bych prostřednictvím paní předsedající zařadit bod Informace Ministerstva zdravotnictví o krizovém stavu ve zdravotnictví, aby se k tomuto pan ministr vyjádřil, protože zatím jsem bohužel jeho vyjádření neslyšel, i když jsme se ho ptali už několikrát, jak se k této situaci postaví, a vyvrátil argumenty, které tady přednáším. Jsem pro, že se můžeme mýlit, i když nás je samozřejmě ve správní radě poměrně dost. Aby vyvrátil, že ve zdravotnictví k této kritické situaci nedojde, že nedojde k nucené správě Všeobecné zdravotní pojišťovny. A to bych poprosil na zařazení tohoto bodu. Ještě bych rád chtěl připomenout ministru zdravotnictví, který doposud, jak jsem se již zmínil, pasivně mlčí a přenechává veškeré klíčové vyjednávání pojišťoven na krajích a na pojišťovnách, aniž by fungoval jako skutečný odborný garant a centrální dohled, ač tyto role jasně vyplývají ze zákonů a ústavního pořádku České republiky: Pane ministře, připomenu vám, že vaše aktivní role vyplývá z Ústavy, a to z článku 3, že součástí ústavního pořádku České republiky je právě zmíněná Listina základních práv a svobod, ke které se ještě vrátím. A dále bych rád připomněl článek 23 Ústavy České republiky, který v bodě 3 říká: Slib poslance a senátora zní: "Slibuji věrnost České republice, slibuji, že budu zachovávat její Ústavu a zákony včetně Listiny základních práv a svobod, slibuji na svou čest, že svůj mandát budu vykonávat v zájmu všeho lidu a podle svého nejlepšího vědomí a svědomí." Původně jsem chtěl ocitovat, a myslím si, že by to bylo dobré připomenutí, celou Listinu základních práv a svobod, na kterou obzvlášť naše vláda poslední dobou zapomíná, nicméně vás tady nebudu trápit dlouhosáhlým čtením, ale nezlobte se, vyberu alespoň některé články, které se bezprostředně týkají tohoto bodu a které se týkají zdravotnictví jako takového. *** Článek 6 Listiny základních práv a svobod říká: Každý má právo na život. Lidský život je hoden ochrany již před narozením. Nikdo nesmí být zbaven života. Trest smrti se nepřipouští. Další zajímavý článek, který se týká bezprostředně mého bodu, je, a tak činím i já, a je to článek číslo 23, že občané mají právo postavit se na odpor proti každému, kdo by odstraňoval demokratický řád lidských práv a základních svobod. A poslední, článek číslo 29, bod číslo 1: Ženy, mladiství a osoby zdravotně postižené mají právo na zvýšenou ochranu zdraví při práci a na zvláštní pracovní podmínky. A omlouvám se, ještě poslední, článek číslo 31: Každý - a ten je nejdůležitější v tomto bodu - každý má právo na ochranu zdraví. Občané mají na základě veřejného zdravotního pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví tento zákon. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců Věcí veřejných.)

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/049schuz/s049204.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_49_01389
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.