Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_5_00013


Schůze 5/2010 21.09.2010

Téma Zahájení schůze

JUDr. Michal Hašek (*1976) (Poslanec ) ( délka 15 minut )

        
Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vládo, kolegyně, kolegové, já rovněž přicházím s návrhem na zařazení nového bodu do programu schůze Poslanecké sněmovny, a sice bodu s názvem Informace vlády České republiky o důvodech zrušení kofinancování regionálních operačních programů ze státního rozpočtu a o možných dopadech tohoto rozhodnutí na veřejný a soukromý sektor. Návrh na zařazení tohoto bodu, dámy a pánové, odůvodňuji následovně. Už druhý den po tom, co Poslanecká sněmovna vyslovila této vládě důvěru, předložil ministr financí zásadní změnu ve financování rozvoje regionů a vláda přijala usnesení číslo 563 z 11. srpna 2010, kterým stanovuje spolufinancování státního rozpočtu České republiky na regionálních operačních programech ve výši nula procent od roku 2011. Tato změna je velmi zásadní. Vláda nelogicky, bez jakéhokoliv avíza krajům, městům, obcím, neziskovým organizacím, ale také soukromým podnikatelům navrhla zcela zásadní změnu pravidel pro zajištění spolufinancování prostředků Evropské unie. A jistě je pro všechny překvapením, že se týká všech krajů České republiky mimo hlavního města Prahy. Odůvodnění tohoto návrhu u vlády, která si dala do vínku rozpočtovou odpovědnost, je však, dámy a pánové, více než kocourkovské. Dovolím si citovat z příslušného vládního materiálu: Po čtyřech letech implementace operačních programů už mají regionální rady dostatečné zkušenosti s řízením programů a pominul důvod pro účast státního rozpočtu na jejich spolufinancování. Z tohoto důvodu a na základě usnesení vlády číslo 563 již nebudou poskytovány prostředky státního rozpočtu. Slyšeli jste dobře, kolegyně a kolegové: Důvod změny pravidel spolufinancování spočívá v tom, že ROPy mají dostatek zkušeností. Zjednodušeně řečeno, pokud by byly ROPy řízeny špatně, spolufinancování zůstane zachováno. Nebo - a to hůře - ten, kdo nečerpá, špatně řídí své operační programy a promarňuje jedinečnou příležitost využít vyjednaného finančního rámce pro toto období, bude odměněn tím, že spolufinancování ze státního rozpočtu bude zachováno. Domníváte se stejně jako já, že to nemá žádnou logiku? Skutečně nemá, pokud cílem nemá být škodit regionům za každou cenu. Já nevím, jak jinak si vysvětlit, že předkladatel vůbec - a to myslím zcela vážně - při návrhu zapomněl na jakoukoliv elementární analýzu tohoto problému a na elementární slušnost sdělit, že vláda chce k takto zásadnímu kroku ve financování projektů z regionálních operačních programů přistoupit. V usnesení vlády, kde se standardně uvádějí také adresáti příslušného vládního usnesení - dámy a pánové, mezi nimi nebyli ani kraje, ani hejtmani, ani regionální rady, ani jejich předsedové, což považuji za lapsus vlády. Protože předkladatel návrhu nezvážil a nezohlednil všechny negativní dopady tohoto rozhodnutí, dovolím si vás ještě upozornit před rozhodnutím o zařazení bodu na základní aspekty tohoto návrhu a dopady, které z něj vyplývají. V rámci regionálních operačních programů jsou s příjemci na realizaci příslušných projektů uzavírány smlouvy na základě obchodního zákoníku na rozdíl od přidělování dotací na základě rozhodnutí o poskytnutí dotace v tematických operačních programech. Z tohoto důvodu jsou podle mě nemyslitelné takto zásadní změny ve financování realizované v průběhu smluvního vztahu. Ano. Dámy a pánové, po celé České republice jsou uzavřeny tisíce smluv s příjemci z regionálních operačních programů. A nejsou jimi pouze kraje, jak se možná domníval předkladatel na schůzi vlády, jsou jimi z jedné třetiny města a obce České republiky a z jedné třetiny je jím neziskový sektor a také soukromí podnikatelé. Vláda rozhodla fakticky retroaktivně, to znamená zasáhla do již uzavřených smluvních vztahů se závazkem financování ze státního rozpočtu. Já jsem přesvědčen, dámy a pánové, že toto rozhodnutí vlády přináší riziko. Riziko soudních sporů v první řadě s úřady regionálních rad, ale samozřejmě ve druhé řadě soudních sporů se státem, protože je jasné, že tady vznikne škoda a z titulu odpovědnosti za škodu budou pak muset regionální rady, které byly zřízeny zákonem, jako veřejné právnické osoby uplatňovat vzniklou škodu po České republice. Takových případů, opakuji, mohou být stovky, možná i tisíce.*** Navrhované úpravy nedopadají pouze na řídící orgány regionálních operačních programů, ale zejména na jejich příjemce, kteří jsou dlouhodobě vázáni dalšími podmínkami, mají například dlouhodobé úvěrové smlouvy na spolufinancování projektů, kde jsou jasná pravidla a podmínky jejich plnění. Programy je nezbytné řídit v prostředí jasných pravidel při zachování právní jistoty, směrem k příjemcům příslušných podpor z regionálních operačních programů. Zásadní změny by měly být prováděny se zohledněním lhůt nutných pro jejich bezproblémovou implementaci a zejména s vyloučením možných retroaktivních dopadů. Vláda České republiky příslušným návrhem neguje závazek zakotvený v jednom z dokumentů zásadních pro řízení všech programů mezi lety 2007 až 2013. Byla vydána rámcová rozhodnutí o poskytnutí dotace ministrem pro místní rozvoj podle zákona č. 218/2000 Sb. na spolufinancování regionálních operačních programů, byla vydána pro každý regionální operační program zvlášť v roce 2007, a to na dobu šesti let, tedy do roku 2013. Změna už nastavené struktury kofinancování u projektů, které jsou součástí informačních monitorovacích systémů, bude časově a finančně velmi náročná. V souvislosti s úpravou struktury kofinancování na úrovni těchto monitorovacích systémů tak velmi pravděpodobně dojde k pozastavení proplácení finančních prostředků, přičemž dopředu nelze odhadnout délku tohoto přerušení, ale ve složitějších případech se může jednat i o měsíce. Implementace regionálních operačních programů bude ze strany kontrolních orgánů, zejména Evropské unie, vnímána jako netransparentní, pokud se uprostřed programového období změní takto zásadním způsobem struktura financování. Regionální operační programy stejně jako tematické operační programy navazují na národní strategický referenční rámec a jeho státem stanovené priority. Regiony mohou pouze modifikovat některá specifika v rámci státem stanovených priorit. Upozorňuji proto, že stát nese plnou odpovědnost za splnění národního strategického referenčního rámce jako celku, tedy i za splnění prioritní osy vyvážený rozvoj území. Výše uvedená fakta podtrhuje i fakt, že regionální rady vznikly zákonem, konkrétně zákonem č. 248/2000 Sb., podobně jako třeba ministerstva, a za jejich závazky je odpovědný stát. Návrh vlády na to, aby bylo úplně zrušeno kofinancování regionálních operačních programů, je návrh, který bohužel ve svém celku, dámy a pánové, významně destabilizuje celý systém čerpání evropských prostředků prostřednictvím regionálních operačních programů, které byly doposud v rámci čerpání alokace Evropské unie v rámci České republiky nejúspěšnější. Jenom pro informaci pro ty z vás, kdo to nevíte, z více než dvaceti existujících operačních programů v České republice patřily ROPy do první pětky, čili mezi pěti nejúspěšnějšími operačními programy byly čtyři regionální operační programy, bohužel pouze do tohoto rozhodnutí vlády. Tvrdý dopad má samozřejmě takovéto rozhodnutí na projekty obcí a měst, a to v situaci, kdy se prokazatelně snižuje příjmová část rozpočtu obcí. V neposlední řadě tento škrt bude mít dopady na projekty v oblasti neziskové sféry a organizací, které nemají bezprostřední vztah k veřejným rozpočtům. Ty nemají šanci své projekty kofinancovat. Fakticky takové projekty vládní rozhodnutí zastavuje. Současně však rozhodnutí vlády vystavuje ROPy vysokému riziku soudních sporů, které tyto organizace nepochybně budou následně vést proti státu. Ono totiž nelze tento vámi provedený škrt nahradit ani možností financovat rozdíl 7,5 % z úvěrových nebo jiných externích zdrojů, které by si chtěl třeba žadatel zajistit. Důvod je prostý. V rámci jednání s Evropskou komisí o národním kofinancování ve výši 15 % totiž nebyla vyjednána možnost, aby se do těchto 15 % počítaly i soukromé zdroje. ROPy tedy postupně s ohledem na rizika soudních sporů a chaos ve financování, které usnesení vlády z 11. srpna vyvolalo, pozastavily vyhlašování nových výzev, pozastavily vyhlašování již vyhlášených výzev a pozastavily také uzavírání smluv na nové projekty. Postupně jsou analyzována i další možná rizika, která toto rozhodnutí vlády může generovat. Takovéto kroky děláme s vědomím, že odpovědnost nese stát. Nechceme přes chybné rozhodnutí vlády generovat další a další problémy, které by musel ve finále převzít stát a musel sanovat po prohraných soudních sporech státní rozpočet. Naivní je představa těch, kteří si myslí, že povinnost dofinancování tohoto škrtu mají krajské rozpočty, nicméně ta představa jistě není náhodná. Totiž asi ne náhodou z tohoto hloupého návrhu vypadl operační program hlavního města Prahy. Vážení pánové ministři, dovolím si vás opakovaně z tohoto názoru vyvést. Úřady regionálních rad byly založeny na základě právního předpisu a plnou odpovědnost za jejich hospodaření a případné závazky nenesou kraje, ale nese stát, tedy konkrétně ústřední státní správa. Nechci věřit, že by skutečným programovým cílem této vlády, ve které jsou účastni i Starostové, zástupci komunální sféry, by bylo škodit krajům, obcím, neziskovým organizacím, ale naopak se podílet odpovědně a konstruktivně na rozvoji regionů. Musím se však ptát, proč je opakovaně zvýhodňováno hlavní město Praha, když spolufinancování příslušného operačního programu zůstává ze státního rozpočtu zachováno, na rozdíl od ostatních regionálních operačních programů, které zahrnují zbytek území České republiky. Kde jsou zástupci nezávislých a Starostů v této Sněmovně, kteří v předvolebním boji slibovali, jak se změní nespravedlnosti vztahu státního rozpočtu k financování regionů, potažmo obcí? To jste, kolegové z TOP 09 a zejména Starostů, necelé tři měsíce od voleb už zapomněli na své kolegy v obcích? Nebo mnozí z vás už nejsou starostové? Důvod, proč vystupuji a navrhuji tuto informaci vlády, je jasný. Bojujeme proti uvažovanému hloupému škrtu, který ve svém nezpochybnitelném důsledku znamená, že za každých ušetřených 7,5 mil. prostředků ze státního rozpočtu ohrozíme získání dalších 85 mil. Kč z rozpočtu Evropské unie ve prospěch měst, obcí, neziskového sektoru i soukromých podnikatelů. Omlouvám se, že jsem byl ve zdůvodnění tohoto návrhu poněkud delší, ale mám za to, dámy a pánové, že rozhodování by mělo být činěno na základě komplexní informace. Tu jsem vám, aspoň doufám, prostřednictvím svého návrhu předložil. Děkuji za pozornost. (Potlesk zleva.)

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/005schuz/s005004.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_5_00013
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.