Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010_8_00007


Schůze 8/2010 2.11.2010

Téma Zahájení schůze

JUDr. Vojtěch Filip (*1955) (Poslanec ) ( délka 12 minut )

        
Děkuji. Vážená paní předsedkyně, pane premiére, členové vlády, paní a pánové, přihlásil jsem se do rozpravy k tomu, zda trvá, nebo netrvá předsedkyní Sněmovny vyhlášený stav legislativní nouze. Než se k tomu vyjádřím, dovolte mi jednu zásadní poznámku. Považuji svolání 8. schůze, tak jak nám to bylo teď rozdáno na lavice, za porušení zákona o jednacím řádu. Paragraf 99 zákona o jednacím řádu samozřejmě upravuje postup jednání ve stavu legislativní nouze, ale v žádném případě nevyřazuje v žádném ze svých devíti odstavců § 51 Svolání schůze. Svolává se schůze tak, že na žádost nejméně 40 poslanců, tedy jedné pětiny, jak říká zákon, do deseti dnů předseda Poslanecké sněmovny svolá. Paní předsedkyně to udělala od stolku řídících, nijak to nezpochybňuji, ale nejkratší lhůta, která má být dodržena pro svolání schůze, je pět dnů. Do deseti dnů je povinnost, nejkratší lhůta je pětidenní. To je realita. A to se týká i stavu legislativní nouze. Teď řeknu, proč mi to vadí. Protože když jsme se v úterý tady sešli, 26. října, po té proběhlé debatě a po té pauze pro klub ODS - myslím, že to bylo zcela legitimní a správné - dozvěděli jsme se, že vláda stáhne ty čtyři tisky včetně toho, který byl projednán a přikázán výborům, a že je předloží ve stavu legislativní nouze. Nic nebránilo 40 poslancům ze 118, aby tedy požádali o svolání této schůze, aby tento termín byl dodržen. Mimo jiné už kvůli tomu, že ty tisky mají opravdu jiné číslo, ač se na nich nic jiného pravděpodobně nezměnilo, aspoň tak, jak já jsem je četl. Studoval jsem jen zákon o politických stranách, kterým jsem se zabýval detailně. V tomto ohledu tedy musím říct, že tady vidím jeden důvod, pro který lze zpochybnit to, řekl bych, rozčilené svolání schůze přímo od místa předsedajícího. Druhá věc, která se týká samotného stavu legislativní nouze. Já rozumím tomu, co vláda předkládá, i důvodům, které vedou k těm úsporným opatřením, ale znovu podotýkám, že ta úsporná opatření svým způsobem mohla být předložena mnohem dříve, že vláda ve svém hodnocení svých sta dnů říkala, jak je skvělá, ale v tomto ohledu tedy těžko může být skvělá, když nebyla schopna od svého schválení důvěry - pominu jmenování vlády, od kdy se ujali jednotliví členové vlády svých ústavních funkcí - ale kdybych to počítal od vyslovení důvěry, tak mohli samozřejmě ty zákony předložit. Z těch 35 základních bodů, které vláda říkala, že splní v těch sto dnech, splnila jeden. Předložila návrh zákona o státním rozpočtu. V tomto ohledu tedy samozřejmě musím považovat jednání vlády za ryze účelové, aby svým způsobem občanům před volbami do jedné třetiny Senátu a voleb komunálních neprozradila své skutečné cíle. A v tomto ohledu tedy musím říct, že legitimita takového rozhodnutí o tom, že je tady stav legislativní nouze, je poměrně špatná. A nyní tedy k jednotlivým bodům, jaká může vzniknout hospodářská škoda. *** Už jsem říkal, a nebudu to tady opakovat, tři základní důvody, pro které se stav legislativní nouze vyslovuje. Pokud si odmyslím, že tady není žádná válečná ani přírodní katastrofa, pokud si uvědomujeme, že není tady ani, řekl bych, ohrožena bezpečnost státu, zbývá nám tedy důvod, který lze pojmenovat "značné hospodářské škody". Mohl bych se věnovat jednomu tématu, kterému jsem se věnoval na kontrolním výboru při projednávání za účasti pana ministra vnitra, tomu, jestli jsou tady ohrožena lidská práva. To samozřejmě je možné takto uvažovat, ale podle mého soudu jsou ohrožena spíš tím, že vláda se rozhodla snížit příspěvky politickým stranám z důvodů těch zmíněných úspor 21 milionů korun, a tím pádem pokřivuje celou politickou scénu. Podle článku 4 Ústavy České republiky je Česká republika právní stát založený na svobodné soutěži politických stran. Politické strany jsou financovány z příspěvků svých členů a potom samozřejmě od státu, protože stát z nich staví politický režim, to znamená ústavní orgány, parlament, to znamená Sněmovnu, Senát, vládu České republiky a nakonec od té moci jsou odvozeny i jiné orgány včetně základního systému tří mocí ve státě plus Nejvyšší kontrolní úřad. Tak se stát podílí v každém demokratickém právním státě na tom, aby politické strany byly financovány legálním způsobem, aby ty politické strany naplňovaly článek 1 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech, to znamená, aby řešily práva národa vytvořit si vlastní politický režim a využívat své přírodní bohatství. A v tom ohledu snížení příspěvku politickým stranám, které bylo sníženo tím, že se nenavyšovalo určitou dobu tím, že tady byla určitá míra inflace po celé období, kdy jsme o tom nerozhodovali, tak jsou čím dál víc závislé na darech fyzických a právnických osob. A v tom případě je vždycky legitimní otázka, jestli vyjadřuje politická strana zájmy občanů, kteří se sdružili do té politické strany proto, aby vyjadřovali určitý zájem, nebo jestli vyjadřuje zájmy určitých podnikatelských skupin, ještě k tomu nadnárodních, protože samozřejmě otázka toho, odkud ty zdroje pocházejí, jestli jsou uvnitř státu, nebo jestli jsou vně státu. Nechci tady vést teoretickou debatu nad politickým režimem. Nakonec je teorie popsána myslím více než 250 let poměrně přesně v učebnicích teorie státu. A tady si musím říct, že jestliže začneme omezovat prostředky politickým stranám, bude větší tlak na to, abychom šetřili, jakým způsobem zasahuje korupce ne jednotlivce, jakým způsobem zasahuje korupce celé politické strany a jakým způsobem tam působí. To je snad důvod u toho zákona, který bych tam spatřoval, kdyby vláda předkládala návrh na navýšení příspěvku politickým stranám, protože vidí, že se tady omezuje politický prostor. Ale vláda postupuje opačným způsobem, to znamená, že tady nevidí ten problém. A teď se tedy dostanu k tomu jedinému bodu a to jsou ty velké hospodářské škody. Ptám se, jaké hospodářské škody. Věřím tomu, že pan ministr financí nám to vysvětlí, jaké hospodářské škody by vznikly, když ve skutečnosti ta úsporná opatření se netýkají toho hlavního problému, jak jsme si všimli v projednávaném zákonu o státním rozpočtu České republiky na rok 2010, který trápí českou ekonomiku. A to jsou předražené veřejné zakázky, to jsou náklady státu, které podle mého soudu být vynakládány nemusí, protože by je bylo možné řešit i jinak, ať už jde o principy PP projektů nebo principy jiné. V každém případě ta úsporná opatření, a to tady nikdo nezpochybňuje, ani členové vlády ve svých vystoupeních, že jde o úsporu jenom tam, kde v podstatě se to jednoduše zkontroluje. Je to na platech státních zaměstnanců, na příjmech ze sociálního systému a podobně. Já to obrátím a řeknu tu větu znovu. Ano, tady se nedá, řekl bych, přidělením státní nebo veřejné zakázky nic rozebrat. Ti lidé si pohlídají, aby svou mzdu, aby svou sociální dávku dostali, a je tedy ta dávka natolik adresná, že její adresát se nechá o ni připravit. Takže ty hospodářské škody může vláda vyčíslovat v tom, že bude horší ekonomická situace v tomto státě. Ale tu vláda vlastně předpokládá sama, když říká, že nebude řešit stav krize, že bude řešit pouze úspory. A vracím se k tomu, co jsem tady už jednou říkal, že v tomto ohledu tedy já nevidím hospodářskou ztrátu vzniklou nepřijetím těchto zákonů, ale naopak vidím hospodářské ztráty po přijetí těchto zákonů. Snad s výjimkou některých věcí, které se týkají daně z příjmu, a tam samozřejmě i ve výboru rozpočtovém jsem se nevyslovil proti tomu zákonu, ale jenom jsem se zdržel vzhledem k tomu, že část těch opatření je ještě konsensuální a část opatření je spíš kontroverzních než přijatelných. Já tedy znovu opakuji to, co jsem řekl před myslím hodinou a půl, že já neshledávám důvody, které eviduje. Jsou obsaženy v § 99 odst. 1 zákona o jednacím řádu a nemyslím si, že vyhlášený stav legislativní nouze trvá. Děkuji vám.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/008schuz/s008002.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2010_8_00007
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.