Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2013_12_00029


Schůze 12/2013 15.07.2014

Téma Zahájení schůze

RNDr. Jan Zahradník (*1949) (Poslanec ) ( délka 7 minut )

        
Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se chtěl také vyjádřit k tomuto návrhu, který je zde předkládán jako sněmovní tisk 153, jako druhý pokus, jak vnést do našeho zákonného systému zákaz skládkování. Já bych se na rozdíl od pana kolegy předřečníka Kučery spíš zaměřil na jednotlivé části návrhu a chtěl bych je podrobit svému komentáři, případně kritice. Začal bych u § 17 odst. 3, který zejména mluví o biologicky rozložitelném odpadu. Tady je třeba říci, že s jeho sběrem jsou poměrně dobré zkušenosti. Hnědé popelnice jsou v celé řadě našich měst a obcí a skutečně plní svůj úkol a účel poměrně dobře. Musím si ale všimnout, že na cedulkách na nich umístěných je nařízeno, že občané mají ukládat do těchto popelnic biologický odpad rostlinného původu. Návrh, který tady máme, ovšem tohle nezohledňuje a umožňuje případně také takto skládkovat a případně nakládat i s nerostlinným odpadem, tedy s odpadem, který vzniká například v kuchyních a dalších provozech. Čili tam by to chtělo doplnit, že se jedná o odpad rostlinného původu. Poslední věta odst. 3 je podle mého názoru nevhodná i z důvodů legislativních. Říká, že Ministerstvo může stanovit vyhláškou podrobnosti rozsahu a způsobu zajištění odděleného soustřeďování komunálního odpadu. Musíme si uvědomit, že nakládání s odpady patří do samostatné působnosti obce, čili pouze obec je oprávněna svou vyhláškou upravovat způsob sběru a nakládání s komunálním odpadem, tedy nikoliv ministerstvo. *** Co je dále poměrně nebezpečné, je odst. 6, který zavádí jakýsi paralelní systém sběru komunálního odpadu na základě smluv, které leží mimo systém nakládání stanovený vyhláškou obce, založený na smlouvách, ovšem stojící proti tomuto systému, který dnes velmi dobře funguje, v kontradikci. Bylo by možné, že by tyto věci mohly vést ke zneužití tohoto systému a k únikům ze systému sběru komunálního odpadu. Co je podle mého názoru v pořádku a my jako poslanci za Občanskou demokratickou stranu podpoříme, v § 18 odst. 11 a 12 nově vložené, které zakládají obcím možnost stanovit, v jakém čase budou moci být otevřeny sběrny komunálního odpadu, případně na jakých místech bude moci být takováto sběrna zřízena. Cíl je jasný - předejít tomu, aby tyto sběrny byly otevřeny i v nočních hodinách, což je jeden ze zdrojů kriminální činnosti související s těmito sběrnami, zejména co se týká kovových odpadů, a také samozřejmě aby nebyly zřizovány tam, kde to občany obce obtěžuje, tedy ve čtvrtích rodinných domků. Dalším problematickým odstavcem je v § 21 odst. 7, který stanovuje striktně zákaz ukládání směsného komunálního odpadu a recyklovatelných a využitelných odpadů stanovených prováděcím právním předpisem na skládkách od roku 2024. To je skutečně zásadní věc, kterou si stanovujeme poměrně značné problémy do budoucnosti, a pan kolega Kučera o tom tady hovořil. Alternativou pro skládkování je třídění a recyklace, o té se tady příliš nemluví, a také spalování. Já tedy nepovažuji spalování komunálního odpadu, tedy jeho energetické využití, za něco nevhodného nebo nepřijatelného. Myslím si, že určitě budeme muset k tomuto způsobu přistoupit a energetické využití komunálního odpadu povolit. Otázkou ale je, jak se nám v tom čase, který nám zbývá, což je deset let, podaří prosadit vybudování takových spalovacích zařízení, která by svou kapacitou byla jednak užitečná, přínosná, vhodná, také ale pro jejich zřizovatele, provozovatele, ekonomicky výhodná. Je známo, že taková spalovna, aby mohla ekonomicky fungovat, vyžaduje sto tisíc tun odpadu ročně, což je docela obtížné získat, aniž by byli občané v okolí té spalovny rušeni zbytečným transportem komunálních odpadů. Myslím si, že tohle je jeden ze základních důvodů, proč se k tomu nebudeme vyjadřovat pozitivně. K čemu ale se naopak chceme vyjádřit pozitivně, je odst. 9 v tomto novém paragrafu, který říká, že pokud provozovatel sběrny kovových odpadů poruší zákaz výkupu odpadů stanovených prováděcím předpisem, bude moci být sankcionován. To si myslím, že je vhodné a je to podle našeho názoru na místě. Jak si tedy počínat, chceme-li z navrženého návrhu, který tady máme, z tisku 153, některé věci podpořit, některé věci nepodpořit? Jedna z možností, kterou vidím, je požádat Sněmovnu, aby hlasovala o jednotlivých bodech těchto návrhů odděleně. Tady si nejsem jistý, zda můj záměr bude podpořen a zda nám bude dána možnost o těch částech návrhu, které chceme podpořit, pozitivně hlasovat. Proto jsem se rozhodl zvolit jiný postup. Ten postup je takový, že ty části, které chceme podpořit jako klub Občanské demokratické strany, jsme připravili jako zvláštní pozměňovací návrh, který avizuji a který načtu, až pan předsedající otevře podrobnou rozpravu, do které se pak následně přihlásím. Děkuji za pozornost.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/012schuz/s012008.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2013_12_00029
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.