Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2017_39_00097


Schůze 39/2017 26.11.2019

Téma Zahájení schůze

Ing. Zuzana Ožanová (*1970) (Poslankyně ) ( délka 4 minuty )

        
Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já jsem před chvílí nahrála do systému návrh pod číslem 3799 a sdělím vám nyní důvody, proč jsem tak učinila. Stěžejní změnou předložení návrhu je úprava doby zákazu jízdy na dálnici a na silnici I. třídy nákladním a speciálním automobilům a zvláštním vozidlům o maximální přípustné hmotnosti převyšující 7,5 tuny a nákladním a speciálním automobilům, zvláštním vozidlům o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3,5 tuny s připojeným přípojným vozidlem, a to v neděli a ostatních dnech pracovního klidu, tak, že se tato doba prodlužuje z původních 13 hodin na 0 hodin, tedy na půlnoc. Nově tedy bude zákaz jízdy platit v neděli a v ostatních dnech pracovního klidu od půlnoci do 22 hodin. Důvodem je zejména sjednocení doby zákazu jízdy se sousedními státy, zejména se Slovenskou republikou, Rakouskou republikou a Spolkovou republikou Německo. Současný rozdílný okamžik začátku doby, ve které platí zákaz jízdy uvedených vozidel, totiž vede k tomu, že řidiči využívají nedělní noční, ranní a odpolední hodiny k tomu, aby přejeli přes Českou republiku a v okamžiku začátku zákazu jízdy na území České republiky, to je ve 13 hodin, zůstali stát až těsně před hranicemi. Kapacity odpočívek před hranicemi však nestačí obrovský počet těchto vozidel pojmout. Vozidla jsou pak odstavována na naprosto nevhodných a z hlediska bezpečnosti silničního provozu velmi nebezpečných místech, jako například v odstavném pruhu, v připojovacích pruzích či na nájezdech a sjezdech z dálnic. Sjednocením doby, po kterou je zakázána jízda uvedených vozidel, s okolními státy se předejde těmto negativním důsledkům. Řidiči nebudou motivováni odstavovat vozidla až těsně před hranicemi a hustota provozu bude rovnoměrněji rozvrstvena. Předkládaný pozměňovací návrh současně umožňuje, aby v době, kdy platí zákaz jízdy, mohla vozidla přepravující zboží naložené mimo území České republiky toto zboží vyložit na území České republiky nebo provést jízdu bez nákladu související s touto jízdou. Po provedené vykládce tak například může ještě řidič v době zákazu jízdy dojet na místo, kde je vozidlo obvykle odstavováno, například do areálu dopravce. Touto výjimkou se docílí uvolnění míst na odpočívkách, umožní se řidiči dojet domů a zahájit denní nebo týdenní odpočinek a zároveň se též eliminuje riziko krádeže zboží ve vozidle odstaveném na odpočívce nebo před místem vykládky. Možnost dojetí do místa vykládky i v době zákazu jízdy není v Evropě ničím ojedinělým, existuje například na Slovensku, v Polsku či Itálii. Jelikož porušování doby zákazu jízdy představuje závažný problém z hlediska bezpečnosti a plynulosti silničního provozu a stávající výše sankcí neodrazují řidiče před porušováním tohoto zákazu, navrhuje se dále, aby sankce za porušení doby zákazu jízdy byly navýšeny tak, že v rámci správního řízení bude možné nově uložit pokutu v rozmezí od 5 tis. korun do 10 tis. korun. Současná výše je od 2,5 tis. do 5 tis. korun. A příkazem na místě bude možné uložit pokutu do výše 5 tis. korun. Nyní je tak možné učinit do výše pouze 2,5 tis. korun. Zbývající změny mého návrhu jsou pouze legislativně technické, jež souvisejí s přečíslováním odstavců v § 43 zákona o silničním provozu.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/039schuz/s039014.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2017_39_00097
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.