Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 3500-12-20180605


VýborHospodářský výbor
Datum jednání5. června 2018
Číslo jednání12
Zápis z jednání
        
Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2018 8. volební období ZÁPIS z 12. schůze hospodářského výboru, která se konala dne 5. června 2018 v budově Poslanecké sněmovny, Sněmovní 1, 118 26 Praha 1 místnost č. 306 Přítomni: Ivan Adamec, Jan Bauer, Jiří Bláha, Milan Feranec, Radim Fiala, Martin Jiránek, Pavel Juříček, Jiří Kohoutek, Martin Kolovratník, Roman Kubíček, Leo Luzar, Květa Matušovská, Vojtěch Munzar, Patrik Nacher, Monika Oborná, Zuzana Ožanová, Petr Pávek, Ondřej Polanský, Pavel Pustějovský, Pavel Staněk Omluveni: Jan Birke, Petr Dolínek, Helena Langšádlová, Marian Jurečka PROGRAM: 1) Schválení programu schůze Schůzi výboru zahájil a řídil předseda Radim Fiala, na úvod zmínil omluvy; hlasovalo se o přehození bodu č. 8 a bodu č. 14; o změně pořadu schůze – vyřazení bodu č. 13 – ST č. 51; Hlasování o prohození bodu 8 a 14: 18 pro, 0 proti, 0 se zdrželo. Hlasování o vyřazení bodu č. 13 – ST 51: 18 pro, 0 proti, 0 se zdrželo. Hlasování o schválení programu schůze – se změnami: 18 pro, 0 proti, 0 se zdrželo. 2) SZÚ 2017 – kapitola 344 – Úřad průmyslového vlastnictví Návrh SZÚ představil předseda ÚPV Josef Kratochvíl – zvýšení povědomí veřejnosti o výzkumu a vývoji; kde čerpat informace o nejdokonalejších technických řešeních ze zahraničí; prostřednictvím visegrádského patentového institutu se snaží zlevnit patentování do zahraničí; doporučuje smlouvy o patentové spolupráci – 3 roky čas na rozhodnutí o uložení peněz; hospodaření úřadu v roce 2017 – vyčerpalo se z rozpočtu 197 mil. a vráceno 277 mil. korun; představil kapitolní sešit a žádá o schválení závěrečného účtu kap. 344 za rok 2017, jak je předloženo. Zpravodajka Květa Matušovská – množství nevyřízených patentových přihlášek se podařilo snížit o 13%; podáno 60 žádostí o udělení dodatkových ochranných osvědčení pro léčiva a přípravky na ochranu rostlin; ke konci roku bylo účinných 53 osvědčení; probíhaly práce na zavedení systému jednotného patentového soudu; průměrná doba řízení byla stanovena na max. 18 měsíců; úspor bylo dosaženo v provozních výdajích za poskytované služby a mimorozpočtové prostředky byly čerpány na úhrady cestovních nákladů a školení a vzdělávání; závazné ukazatele byly dodrženy - stejně jako mzdové prostředky a počty pracovníků; příjmy byly zpracovány podle jednotlivých podkapitol. Úřad neuskutečnil žádný bezúplatný převod; byly provedeny 4 interní audity - z toho 3 zaměřené na ekonomickou oblast a jeden na soulad pokročilostí úřadu se spisovým řádem úřadu, bylo provedeno 6 externích kontrol; doporučuje závěrečný účet ÚPV schválit bez výhrad. V rozpravě nikdo další nevystoupil, zpravodajka Květa Matušovská přednesla návrh usnesení, o kterém se následně hlasovalo. Hlasování: 15 pro, 0 proti, 1 se zdržel – usnesení č. 64 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146019). 3) Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 441/2003 Sb., o ochranných známkách a o změně zákona č. 6/2002 Sb., o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů a o změně některých dalších zákonů (zákon o soudech a soudcích), ve znění pozdějších předpisů, (zákon o ochranných známkách), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 221/2006 Sb., o vymáhání práv z průmyslového vlastnictví a o změně zákonů na ochranu průmyslového vlastnictví (zákon o vymáhání práv z průmyslového vlastnictví), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů – sněmovní tisk 168 Další návrh zákona představil předseda ÚPV Josef Kratochvíl - návrh změny zákona o ochranných známkách - zapracováno ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2015/2436, sbližující právní předpisy členských států o ochranných známkách - cílem zjednodušit a sjednotit zápis a správu ochranných známek v celé Evropské unii; zásadou je, že poskytnutá ochrana může mít předpokládané účinky pouze tehdy, jsou-li ochranné známky svými vlastníky řádně užívány pro označení výrobků nebo služeb, pro které jsou zapsány; uvedl změny, že jde o transpozici směrnice - převzetí směrnice do národního právního řádu není předmětem legislativní svobodné úvahy - dáno závazky vyplývajícími z členství v Evropské unii. K hlavním změnám patří zavedení možnosti přihlašovat netradiční ochranné známky, např.: zvukové, pohybové nebo multimediální; v souvislosti se zaváděním nových druhů ochranných známek je třeba mít na vědomí, že jakákoli případná odchylka od směrnice by byla kontraproduktivní - stejné parametry jsou kladeny na ochranné známky Evropské unie. Předmětným návrhem se do zákona o vymáhání práv z průmyslového vlastnictví zapracovávají některá ustanovení směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2016/943, o ochraně nezveřejněného know-how a obchodních informací před jejich neoprávněným získáním, využitím a zpřístupněním; převážná část uvedené směrnice byla do českého právního řádu transponována, avšak s ohledem na nutnost zajištění úplného souladu s unijním předpisem. Součástí návrhu je změna zákona o správních poplatcích, do něhož se ze zákona o ochranných známkách převádí pravidla pro vybírání správních poplatků ve věcech ochranných známek.; výše poplatků se nemění. Zpravodaj Pavel Juříček zrekapituloval časový průběh legislativního procesu; první čtení proběhlo 22. 5. 2018; byl návrh schválit v prvním čtení dle § 90 – neodsouhlaseno, následně přikázáno hospodářskému výboru jako garančnímu; návrh 2 leg. tech úpravy doporučuje, aby HV dal souhlas k druhému čtení. Na závěr rozpravy zpravodaj Pavel Juříček přednesl návrh usnesení, o kterém se následně hlasovalo. Hlasování: 17 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – usnesení č. 76 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146031). 4) SZÚ 2017 – kapitola 322 – Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR Návrh SZÚ předložil náměstek ministra průmyslu a obchodu Marian Piecha – čerpání rozpočtových prostředků kap. MPO probíhalo v souladu se závěry rozpočtové politiky přijaté v roce 2017. Zrekapituloval příjmy a výdaje za rok 2017. Celkový rozpočet výdajů kapitoly MPO byl ve všech ukazatelích dodržen; nároky nespotřebovaných výdajů vznikly nedočerpáním prostředků z EU, a to zejména z operačního programu OP PIK; největší objem prostředků představují výdaje na dotační programy MPO, které podrobně vyjmenoval; hovořil o technologických centrech, podpoře průmyslových zón; vyzdvihl činnost příspěvkových organizací - jako CzechInvest, ČOI. Zpravodaj Ivan Adamec – hovořil o snižování zátěže podnikatelů, do roku 2020 by se měla snížit prostřednictvím dalších 40 opatření; potěšen, že se podařilo dokončit notifikační proces z hlediska obnovitelných zdrojů a že ministerstvo reagovalo na GDPR, zahraniční obchod je koncentrován na Německo, malá účast na asijských trzích apod.; doporučuje HV, aby souhlasil a doporučil schválit PS tento SZÚ. V rozpravě dále vystoupili: Vojtěch Munzar – jsou problémy v OP PIK, je zastaven Evropskou komisí; zajímá se, jestli toto opatření se nějak dotklo prostředků za rok 2017, ptá se, jak efektivní jsou programy podpory regenerace a podnikatelského využití brownfieldů; schválené prostředky ve výši 100 mil. Kč. - nebyly vyčerpány; dotazuje se i na další programy, v nichž prostředky nebyly vyčerpány. Marian Piecha – pozastavení certifikace nijak nebylo ovlivněno – bude se týkat roku 2018; doufá, že pozastavení podaří vyřešit do září – nemá vliv na státní závěrečný účet 2018; auditní orgán identifikoval chybovost 14 % (míra přípustností je do 2%); pozastavení certifikace je opatření Evropské komise hlavně z důvodu, aby se prokázalo, že všechny budoucí projekty budou mít nižší chybovost; odblokování bude trvat minimálně další 3-4 měs.; hlavní chybovost je ve statutu malých a středních podniků. Jan Bauer – připravuje se nový návrh státního rozpočtu na rok 2019; mnoho kapitol - kde nebylo dočerpáno; vytkl nepřítomnost ministra. Radim Fiala – je třeba, aby na schůzi HV u klíčových dokumentů chodili ministři, hovořili na úrovni politické. Pavel Juříček – celkové výdaje v roce 2016 byly 23.3 mld. Kč a za loňský rok 38 mld. - z toho výdaje na platy zaměstnanců v pracovním poměru, vyjma zaměstnanců ve služebním poměru, vzrostly o 48%; proč výdaje rostly, příjmy ne tolik vůči rozpočtu? Výdaje někde neuvěřitelně vzrostly mezi rokem 2016, 2017 a rok 2018 je schválen na podobné úrovni. Marian Piecha – výdaje na mzdy jsou důsledkem implementace služebního zákona; nabíraly se interní hodnotitelé a nabíralo se dalších 150 zaměstnanců, kteří se v těchto dnech propouští. Vojtěch Munzar – jak se měří efektivita u ostatních programů a zda bude ministerstvo žádat na programy, které nebyly vyčerpány v 2017 v dalších rozpočtech; jak efektivně jsou vynaloženy peníze daňových poplatníků? V zahraničních výstavách pomohli 358 firmám - utratil 3.5 mld.? Na kontrolním výboru se řeší nároky na spotřebování výdajů. Jaký rozpočet dává skutečně obraz o hospodaření státu? Nároky nespotřebovaných výdajů - dá pochopit u profilujících výdajů; Marian Piecha – MPO má tradiční programy – např. program TRIO (podpora aplikovaného výzkumu a vývoje) – dříve program TIP – cca dvacetiletá zkušenost; úspěšnost, efektivita. Brownfildy vznikly průmyslovou činností, problematická a nová oblast; třeba pustit kvalitní projekty, než za každou cenu vyčerpat svěřený rozpočet. V rámci druhé části – podpora veletrhu a výstav, jsou 3 skupiny podpory – oficiální účasti, program veletržní účasti, programy prostřednictvím CzechTradu; V roce 2017 v souvislosti s účastí na veletrzích rozpracovány a uzavřeny kontrakty v celkové výši téměř 3.8 mld. Kč. Milan Feranec – technická poznámka k ministrům – změna jednacího řádu - aby byli přítomni osobně ministři, druhá varianta – navrhuje v případě důležitých záležitostí (zejména rozpočet). Radim Fiala – souhlasí s posl. Ferancem, není možné, aby rok nebyl ministr na jednání schůze HV. Jiří Bláha – připomínky k četnosti dotačních typů, jak dotační tituly jsou procentuálně účinné; pokud chceme firmám pomoci, musí se všechno zjednodušit – příklad GDPR; bezpečnost práce – zpracováváme pro úředníky věci - kteří si chtějí obhájit své posty. Marian Piecha – 80% alokace operačního programu OP PIK - 112 mld., které jsou z Bruselu, je pro malé a střední podniky; 14 mld. na vysokorychlostní internet je nesmysl – trh to nepotřebuje, chybí 80 tis. domácností – (stačí pouze 2 mld.). Vojtěch Munzar – efektivita jednotlivých programů – debata u státního závěrečného účtu, jak byly efektivně využity v daném roce – peníze daňových poplatníků; v programu Inostart, ve kterém je z minulých let 140 mil. Kč, v roce 2017 bylo čerpáno necelých 5 ml. Kč. Trvá na efektivním využívání – ministerstva si musí udělat analýzu efektivity jednotlivých programů při jejich schvalování; hovořil o nárocích a zdůraznil nutnosti přítomnosti ministra; pro státní závěrečný účet hlasovat nebude. Marian Piecha – Inostart byl program - vznikl v roce 2008, plně financován ze švýcarských fondů – 170 ml.; přišlo se s řešením – prostřednictvím Českomoravské záruční rozvojové banky podpořit začínající podnikatele; program úspěšný. Pavel Juříček – navrhuje interně se dohodnout na vhodném termínu, kdy se sejdou s panem ministrem; každý, ať si připraví 2 – 3 témata. Petr Pávek – navrhuje usnesení – nepřijmout státní závěrečný účet MPO ČR za rok 2017 z důvodu nátlakového prostředku - k tomu byla vedena diskuze. Jan Bauer – nepotřebujeme vysokorychlostní internet? Programové prohlášení vlády – digitální infrastrukturu považuje za stejně důležitou, jako dopravní, nebo energetickou, proto se zásadně urychlí budování vysokorychlostního internetu a maximální využití evropských fondů. Marian Piecha – za podmínek blokové výjimky a možnosti poskytnout 75% dotace na bílá místa, potřeba max. 2 mld.; neumí na to utratit 14 mld.; třeba budovat vysokorychlostní v Čechách (sítě 100+) - k tomu není možnost poskytnout dotace blokovou výjimkou. Vojtěch Munzar – SZÚ má dávat obraz hospodaření státu za rok 2017 - vzít poučení; říct, co se udělalo dobře, co špatně - pro tvorbu dalších rozpočtů; konstatují se čísla a není nic řečeno o efektivitě využití finančních prostředků; co dělat se zvýšenými provozními náklady, se všemi pracovníky nabranými z technické asistence, až skončí programovací období a nebudou finanční prostředky z EU? Ivan Adamec – mrzí ho, že není přítomen ministr; dotazy takového typu – ohledně vyčerpání 14 mld. má dostávat ministr, nikoliv jeho náměstek. Milan Feranec – vyžaduje osobní přítomnost ministra kvůli politických záležitostem. Radim Fiala – žádá tajemnici, aby před výborem připomněla, že na schůzi mají být přítomní ministři, připravit usnesení – ohledně účasti ministrů. Petr Pávek – návrh o nepřijetí státního závěrečného účtu za rok 2017, kt. předložilo MPO ČR. Na závěr rozpravy zpravodaj Ivan Adamec přednesl návrh usnesení, o kterém se následně hlasovalo. Hlasování: 11 pro, 2 proti, 4 se zdrželi – usnesení č. 65 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146020). 5) SZÚ 2017 – kapitola 349 – Energetický regulační úřad Návrh SZÚ představil předseda Rady ERÚ Vladimír Outrata; stručně uvedl a okomentoval základní ukazatele; celkem 18 rozpočt. opatření (nejvýznamnější: zapojení nároků z nespotř. výdajů ve výši 61 mil. Kč, výdaje na navýšení platů na zákl. usnesení vlády ve výši 3 mil. Kč); zmínil úsporu fin. prostředků ve výši 63 mil. Kč; energ. regulační fond – 45 mil. Kč – beze změny; uvedl výši závazků (62 mil. Kč) a pohledávek úřadu (123 mil. Kč – neuhrazené pokuty v práv. moci, podání oprav. prostředků proti uděleným pokutám); krátce se věnoval zahr. prac. cestám zaměstnanců úřadu (především prac. skupiny v EU); v oblasti výdajů byly zajištěny rozhodující úkoly, nebyly překročeny žádné závaz. ukazatele. Zpravodaj Pavel Pustějovský úvodem zmínil změnu v systému řízení úřadu, která nastala v r. 2017; dotaz, zda byl proveden person. či fin. audit (příp. s jakým výsledkem); dotaz na schvalování SZÚ Radou (dle energ. zákona); úřad nemá žádnou hosp. činnost, majetk. účasti, podřízené složky, neposkytuje dotace; požádal o komentář k udělené pokutě Pražské teplárenské (111 mil. Kč) – vykonavatelnost byla pozastavena; dotaz na statistiku úspěšných podaných oprav. prostředků – tj. procento nevymožených pokut (úspěšnost vymožení u SEI 97 %); úspora především z důvodu nerealizovaných projektů (kybernetický zákon, nákup osob. automobilů do r. 2018); chybí dostatečné odůvodnění k plat. nárůstu ve srovnání s r. 2016 (nárůst prům. platu o 21,41 %), zajištěna nediskriminace v odměňování stát. a ost. zaměstnanců?; poměr rozdělených odměn za min. a souč. vedení; problém s obsazováním prac. pozic – vážné provoz. problémy. V rozpravě dále vystoupili: Vladimír Outrata – person. a fin. audit prováděn nebyl; vyjádřil se k dalším auditům (interní); vyjádřil se k hlasování v Radě – nekomentoval, kdo a jak hlasoval – neveřejné zasedání; pohledávky za neuhraz. pokuty: drobné pokuty + jedna velká (z r. 2013, od r. 2017 u Krajského soudu v Brně – zatím nerozhodl); statistika – složitější, než u SEI (ukládá relativně nízké pokuty), obtížně odhadnutelné, odhad kolem 30 % – popsal princip; oblast tepla – specifická, pouze věcně usměrňovaná cena, regulace není jasná, jako u plynu a elektřiny; platy – nárůst vč. členů Rady (+1), dvě celostát. navýšení o 10 %, pro stát. zaměstnance ještě vyšší, odměny za přesčasy (výrazný podstav, chybí 50 lidí – špatná situace na trhu práce); 117 % v nárůstu pro místa pod ZPr, 121 % pro služební místa – průměr 120 % bez Rady; odměny za minulého vedení přes 70 %, nové vedení (Rada) do 30 %; úřad nyní plní své úkoly, po příp. nárůstu sporů (vysokorychl. internet atd.) situace kritická; Pavel Pustějovský – komentoval počty zaměstnanců v jednotl. letech a nárůst kompetencí; požadavek v systemizaci 333 míst, fyzický stav 268; v r. 2011 stačilo 105 zaměstnanců, příjem pracovníků, kteří se věnují kontrole energ. zákona a POZE?; Vladimír Outrata – vyjádřil se k novým kompetencím a pravomocem; zmínil, že neproběhlo předání pracovníků ze SEI; Pavel Juříček – nárůst výdajů o 26 %, mzdy téměř o 30 %; srovnání počtů zaměstnanců u regulátorů v okolních státech; Q bod – podnikatelé využívající energii, kterou sami vyrobí – posun?, ukládání akcií na burzu v Praze; Vladimír Outrata – vyjádřil se k počtu zaměstnanců; nelze srovnávat s jinými regul. úřady – vysvětlil důvody; dle jeho názoru ERÚ nijak nevybočuje; k druhému dotazu – požádal o dovysvětlení; Pavel Juříček – dle jeho názoru lze srovnávat efektivitu; dovysvětlí později; Vladimír Outrata – snaha Rady o schválení zákl. dokumentů úřadu – proces. dokumentace (k násl. posouzení efektivity). Na závěr rozpravy zpravodaj Pavel Pustějovský přednesl návrh usnesení, o kterém se následně hlasovalo. Hlasování: 16 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – usnesení č. 66 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146021). 6) SZÚ 2017 – kapitola 375 – Státní úřad pro jadernou bezpečnost Návrh SZÚ představila předsedkyně SÚJB Dana Drábová; stručně uvedla zákl. parametry, které násl. okomentovala; příjmy překročeny o 14,5 mil. Kč – nahodilá záležitost (vysoká sankční platba od ČEZ); rovněž zmínila problém s obsazováním systemiz. míst; vyjádřila spokojenost s reálným odhadem potřeb na r. 2017 – není jednoduché; uvedla krátké srovnání s r. 2016; k relativně vyššímu prům. platu uvedla, že mají 90 % vysokoškoláků. Zpravodaj Roman Kubíček ocenil vyhodnocení auditů, které kontrolovaly financování; obecně nespokojen se zapojováním nespotř. nároků výdajů – vysvětlil důvod; financování majetku (majetková reprodukce) – obnova téměř nulová; problém prac. míst, urč. úspory na základě nedoplnění systemiz. míst, podhodnoceni proti soukr. sektoru o cca 20-25 % (o odborníky je velký zájem). V rozpravě dále vystoupili: Dana Drábová – okomentovala nespotř. výdaje: od r. 2013 naspořena značná částka (alokace provoz. výdajů předpokládajících licenční proces a další pro nové bloky na JETE), v r. 2016 nespotř. výdaje tvořily více, než 1/3 ročního rozpočtu – neúsnosné, následovala dohoda s MF; v r. 2017 dosoutěžena obnova radiační monitor. sítě po území ČR – téměř 25 mil. Kč, soutěžili 3 roky; nyní nespotř. výdaje cca 20 – 25 mil. Kč; navýšení platů podle vlád. nařízení na konci r. 2017 sanováno z nespotř. výdajů; Roman Kubíček – uvedl to jako příklad, u SÚJB toto není problém, podobná situace u NKÚ – problém u ost. kapitol – příp. velký problém pro ČR; Pavel Juříček – nárůst pracovníků a mezd – 6 %, mimo služ. zákon 1,8 %; úřad se chová hospo-dárně; zpráva obsahuje srovnání s úřady v jiných státech; nákup služeb – nárůst o 11 mil. Kč – proč?; dále nemá připomínky; Dana Drábová – nákup služeb souvisí zejména s IT (kybern. zákon, GDPR). Na závěr rozpravy zpravodaj Roman Kubíček přednesl návrh usnesení, o kterém se následně hlasovalo. Před hlasováním požádala předsedkyně Dana Drábová o závěr. slovo – upozornila na situaci při přípravě rozpočtu na r. 2019 – plošné rozhodnutí škrtnout neobsazená místa – již nyní problém, nedaří se obsazovat inspektorská místa kvalif. lidmi, škrtnutí míst v systemizaci obrovský problém, apel na poslance – bylo by třeba nalézt mechanismus – fin. prostředky přidělit až po obsazení místa, po škrtnutí míst nebude možno výběr. řízení ani vypsat. Hlasování: 14 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – usnesení č. 67 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146024). 7) SZÚ 2017 – kapitola 353 – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Návrh SZÚ předložil místopředseda ÚOHS Petr Solský. Stručně okomentoval činnost úřadu a nej-důležitější ukazatele; vybrané pokuty a spr. poplatky – pravomocně uloženo 60 mil. Kč na pokutách, (nepra-vomocně výrazně vyšší číslo), 3,8 mil. Kč vybraných spr. poplatků; ukazatel příjmů překročen; přes 11 mil. Kč příjmů návrhy na přezkum zadávacích řízení dle zák. o ZVZ; výdaje čerpány na 85,39 %; nejv. položka výdajů – platy, pojistné, platby na FKSP (67 % výdajů), věcné výdaje (26 %), kapitál. výdaje (6 %); prům. počet zaměstnanců 225; žádný projekt spolufinanc. z rozpočtu EU; kontr. činnost: vnitřní – 2 plán. audity a 3 kontr. šetření, vnější – ze strany VZP a FÚ pro JMK (závěry bez výhrad). Za omluveného zpravodaje přednesl zpravodajskou zprávu Radim Fiala. Konstatoval, že zákl. údaje byly okomentovány; od r. 2011 postupný nárůst podílu výdajů na platy zaměstnanců – plánuje úřad do budoucna navyšování počtu zaměstnanců a tím i osob. výdajů? V rozpravě dále vystoupili: Petr Solský – navýšení počtu zaměstnanců spojeno s nárůstem agend (veřej. zakázky, význ. tržní síla, veřej. podpora, nově dohled nad trhem s plateb. kartami); fixní provoz. výdaje nenavyšovány řadu let; Radim Fiala – dotaz na četnost případů, které úřad řeší za poslední 3 roky; Petr Solský – v r. 2016 uloženy rekord. pokuty za staveb. kartel (celkem 2 mld. Kč), v r. 2017 pokuty zatím nepravomocné (obl. význ. tržní síly – 180 mil. Kč, dominance 380 mil. Kč); počty řízení – nejv. dopad mají změny zák. o ZVZ (až 1000 spr. řízení ročně), oblast hosp. soutěže desítky až stovky řízení, oblast podpory 100 až 200 řízení, oblast význ. tržní síly desítky řízení; oblast ZVZ – s novým zákonem mírný pokles, roste ale závažnost podnětů; Pavel Juříček – vyjádřil se k platům, meziroční srovnání – 11,5 %; dotaz na rychlost řízení – kriti-zována; rekonstrukce budovy v Praze – nehospodárné; Petr Solský – přezkum VZ – okolo 30 dnů; pobočka Praha existuje několik let, historicky v budově MMR (dalo úřadu výpověď), řešení – oprava nevyužité budovy; sídlo v Brně, převážná část agendy a aktivit (jednání, řízení atd.) probíhají v Praze; Milan Feranec – podíl úřadu na kultivaci podnik. prostředí, soutěžního práva; poznamenal, že roz-hodnutí úřadu nejsou rychlá ani předvídatelná; Vojtěch Munzar – podceňování příjmů při schvalování rozpočtu (dlouhodobý problém); zmínil jednání o rozpočtu na r. 2018 (snížení rozpočtu na 237 mil. Kč) – avizován velký problém pro úřad (rozpočtovány 10% náklady na služby a energie), za r. 2017 výdaje 218 mil. Kč – nadhodnocování rozpočt. výdajů – obecná praxe, kterou kritizoval; Jiří Bláha – výkupní ceny prasat, zmínil podnik z jeho kraje – ztráta 35 mil. Kč za 1. čtvrtletí; nutno změnit; úřad musí rychle reagovat. Na závěr rozpravy přednesl zastupující zpravodaj Radim Fiala návrh usnesení, o kterém se následně hlasovalo. Hlasování: 11 pro, 0 proti, 2 se zdrželi – usnesení č. 68 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146023). (Dle dohody na začátku schůze byl bod č. 14 předřazen na začátek odpoledního jednání) 14) Návrh poslanců Martina Kolovratníka, Dana Ťoka, Patrika Nachera, Milana Ferance, Kláry Dostálové, Romana Onderky, Jaroslava Foldyny, Květy Matušovské, Leo Luzara, Zdeňka Ondráčka, Radima Fialy, Heleny Langšádlové, Ondřeje Polanského, Věry Kovářové, Lukáše Černohorského, Zbyňka Stanjury a Jiřího Miholy na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony – sněmovní tisk 76 (po druhém čtení) Zástupce předkladatelů poslanec Martin Kolovratník konstatoval, že podaných PN bylo relativně málo – poděkoval za to; avizoval negat. stanovisko k většině individuálních PN; uvedl, že u PN č. 4 na str. 2 (byl schválen HV) bude žádat o respektování stanoviska MD a MMR – vazba na opoziční novelu stav. zákona – PN F1 na str. 17 toto řeší – krátce vysvětlil, přiklání se k argumentaci MMR; krátce se vyjádřil k dalším stanoviskům MD (viz stanoviska MD - http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=3506&ido=1309&td=22&cu=12). Zpravodaj Ivan Adamec předpokládá shodu, až na fikci souhlasu; vyjmuty procesy EIA – obava ze zásahu EU; následný legisl. proces nebude jednoduchý – projednávání v Senátu z ústavně právní stránky. V rozpravě dále vystoupili: Dan Ťok, ministr dopravy – fikce souhlasu: okomentoval stanovisko MD – zásadní připomínka – napadení závaz. stanovisek – možná komplikace ze str. soudů; uvedl, že po vyjmutí EIA a prodloužení času na 60 dnů bude jako poslanec hlasovat pro – je třeba si tento princip vyzkoušet; Tomáš Čoček, náměstek ministra, MD – nechtěli se vyjadřovat k jednotl. stavbám (uvítali by široký seznam, ale neutrál. stanovisko). V podrobné rozpravě zpravodaj Ivan Adamec zrekapituloval všechny podané PN; přednesl návrh procedury hlasování pro 3. čtení, hlasovat po jednotl. bodech, spojit věcně souvis. body; Zuzana Ožanová – navrhla hlasovat A1 zvlášť, vyřešil by se návrh D1; Ivan Adamec – vysvětlil: nejprve hlasování o D1 (posl. Ožanová vzala svůj návrh zpět); ujistil, že bude hlasováno o všech PN. Hlasování: 1. procedura hlasování pro 3. čtení: 17 pro, 0 proti, 0 se zdrželo; Martin Kolovratník – vyjádřil se k následnému hlasování o PN ÚPV B2 – požádal o podporu; koordinace a závaz. stanovisko orgánů územ. plánování; 2. PN ÚPV B2: zpravodaj + předkladatel souhlas – 17 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – PN doporučuje; (PN A4 nehlasovatelný) Martin Kolovratník – vyjádřil se k dalšímu PN – B1 – prosba o podporu; fikce souhlasu; Mikuláš Ferjenčík – námitka MD je relevantní; přezkoumatelnost rozhodnutí – důležité; loterie, jak se zachovají soudy; část problém. záležitostí vyjmuty, ale podstat. část není řešena; v některých případech je třeba delší čas. prostor (např. roční období – výskyt urč. druhů); možný konflikt u ÚS; Martin Kolovratník – reagoval na posl. Ferjenčíka; PN diskutován i odborně s právníky; pomůže zrychlení přípravy staveb; požádal o podporu; Milan Feranec – chápe opatrnost MD; PN podpoří; 3. PN ÚPV B1: 13 pro, 2 proti, 2 se zdrželi – PN doporučuje; 4. PN posl. Kolovratníka F2: 17 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – PN doporučuje; 5. PN posl. Zahradníka C: zpravodaj + předkl. nesouhlas – 1 pro, 12 proti, 4 se zdrželi – PN nedoporučuje; Mikuláš Ferjenčík – vyjádřil se ke svému PN D1 (zrušení PN A1) – riziko při doručování vyhláškou; již dnes částečně řešené – zúžený okruh subjektů, kterým se doručuje písemně; přílišné zúžení práv účastníků řízení; možný další konflikt u ÚS; negat. postoj MMR; požádal o podporu PN; Zuzana Ožanová – PN podporuje; zmínila stanovisko MMR – zásadní nesouhlas; Martin Kolovratník – uvedl, že HV i ÚPV s PN A1 souhlas; zužuje práva dotčených; doručování veřej. vyhláškou se účastníci dozví nejprve jednotlivě, poté vyhláška; Zuzana Ožanová – účastníkům řízení odebrána možnost se aktivně na řízení podílet; nejen organizace, spolky, ale také soukr. osoby; problém s doručováním není; 6. PN posl. Ferjenčíka D1: 3 pro, 9 proti, 5 se zdrželo – PN nedoporučuje; Mikuláš Ferjenčík – vyjádřil se ke svému PN D2 (vyškrtnutí plavebního stupně Přelouč); splavnění Labe do Pardubic, nyní splavněno do Chvaletic – nevyužíváno; není podložena ekon. výhodnost stavby (NKÚ); Martin Kolovratník – zmínil multimodální dopr. uzel Pardubice – propojení čtyř dopr. módů; jedno-značně záporné stanovisko; nezasahovat do seznamu; 7. PN posl. Ferjenčíka D2: 2 pro, 11 proti, 4 se zdrželi – PN nedoporučuje; 8. PN posl. Grospiče E: zpravodaj+předkladatel nesouhlas – 0 pro, 15 proti, 2 se zdrželi – PN nedoporučuje; 9. PN posl. Kolovratníka F3: zpravodaj+předkladatel souhlas – 17 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – PN doporučuje; 10. PN posl. Balcarové a Čižinského G: zpravodaj + předkladatel nesouhlas – 2 pro, 14 proti, 1 se zdržel – PN nedoporučuje; 11. PN HV A (bez A4): zpravodaj + předkladatel souhlas – 14 pro, 0 proti, 2 se zdrželi – PN doporučuje; 12. PN posl. Kolovratníka F1: zpravodaj+předkl. souhlas – 17 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – PN doporučuje; Po odhlasování všech PN přednesl zpravodaj Ivan Adamec návrh závěrečného usnesení garančního výboru, kterém se následně hlasovalo. Hlasování: 17 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – usnesení č. 75 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146042). Martin Kolovratník – navrhl doprovodné usnesení, ke kterému proběhla krátká diskuse; o tomto usnesení bylo následně také hlasováno. Hlasování: 16 pro, 0 proti, 1 se zdržel – usnesení č. 74 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146029). Martin Kolovratník – druhé doprovodné usnesení – návaznost na diskusi na poradě vedení HV; novelizace staveb. zákona; inspirace usnesením č. 411 k energetice z minulého voleb. období; k návrhu usnesení také proběhla krátká diskuse (M. Feranec, R. Fiala, V. Munzar); o finálním znění usnesení bylo následně hlasováno. Hlasování: 12 pro, 1 proti, 2 se zdrželi – usnesení č. 77 (http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146030). 8) SZÚ 2017 – kapitola 327 – Ministerstvo dopravy ČR Návrh SZÚ předložil náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček; úvodem představil nejdůležitější ukazatele; příjmy – pokles oproti r. 2016 (důvod – v r. 2015 konec OP Doprava 2007-2013 – rekord. výdaje na stavbách, ex post žádali prostředky z EU); v r. 2017 příjmy z OP Doprava 2014-2020; podíl evr. dotací na příjmech 98 % (OP Doprava, CEF); neevr. příjmy – fond zakladatele st. podniku ŘLP; výdaje – vyčerpáno 97 % upr. rozpočtu; nejv. objem výdajů – dotace do SFDI; předfinancování evr. programů; mimoř. dotace SFDI – opravy silnic II. a III. tříd; výdaje na dopr. obslužnost – platba dopravcům na dráze; navýšení prostředků na volitelné programy ESA; příspěvky na provoz ŘSD – odvody, pokuty, penále; prostředky na údržbu silnic I. třídy (zimní údržba); prostředky na dopr. správní agendy; kompenzace za státem nařízené slevy z jízdného (v r. 2018 významný rozdíl – nové slevy); transfery poskytnuté Centru dopr. výzkumu. Zpravodaj Milan Feranec uvítal, že doprava již netrpí nedostatkem prostředků; SFDI má rovněž vlastní příjmy; ocenil, že MD nachází prostředky na silnice II. a III. tříd; navrhl schválení SZÚ. V rozpravě dále vystoupili: Pavel Juříček – vyjádřil se k platům na MD – neúměrné; dotaz na počet zaměstnanců (odpověď: 450); nákupy služeb – IT?; Tomáš Čoček – platy: zapojení pracovníků do evr. programů (navyšování mzdy z evr. prostředků), problém do budoucna po skončení evr. fondů; snaha dorovnat průměr na odbor. ministerstvech (MD dlouho-době podprůměrné); nákup služeb: primárně IT a odbor. poradenství; Milan Feranec – osob. zkušenost z na MD – prům. výdělky nízké (cca 35 tis. Kč). Na závěr rozpravy zpravodaj Milan Feranec přednesl návrh usnesení, o kterém se následně hlasovalo. Hlasování: 12 pro, 0 proti, 2 se zdrželi – usnesení č. 69 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146022). 9) SZÚ 2017 – kapitola 374 – Správa státních hmotných rezerv Návrh SZÚ předložil předseda SSHR Pavel Švagr. Na úvod představil nejdůležitější ukazatele; příjmy – podařil se prodej nemovitostí, navýšení pronájmů; výdaje – největší položka náklady na ochraňování SHR; zmínil kauzu Viktoriagruppe – v r. 2017 dovezena prakticky veškerá nafta do ČR, zbývá vypořádat cca 380 m3 (= cca 4 mil. Kč) – zatím se nedaří, čeká se na definit. stanovisko něm. celníků; převoz do ČR stál 45 mil. Kč, přes 60 vlaků – složitá transakce; ČR neplní zákonem stanovený limit – připravenost na 90 dnů prům. denních čistých dovozů, nyní na úrovni 85 dnů; obměna zásob PHM, připravují materiál pro vládu (2. polovina r. 2018) – finančně 1 mld. Kč; humanitární pomoc – Sýrie (sušené mléko a požadavek Sýrie na dětské kojen. sušené mléko); připravují plán pořizování SHR pro příští 2 roky – sušené kojen. mléko problém. položka i pro ČR (dle MZ); dlouhodobý problém – zakázky, účast v potrav. tendrech – nedaří se vyčerpat rozpočet z tohoto důvodu; zakázka na benzín pro AČR – nákup se posouvá do r. 2018; realizována jedna zakázka na letec. petrolej pro AČR; druhá zakázka také zpoždění; kapit. výdaje – zvýšení čerpání, renovace a modernizace, zvýšení bezpečnosti; vysoký stav pohledávek – Viktoriagruppe a historické (firmy v konkurzu); systemizace – 378 míst, skutečně obsazeno 343; v návrhu rozpočtu snížení o 18 míst – zmínil problém se získáváním zaměstnancům, nejsou srovnatelné platy na jednotl. úřadech; 105 výběr. řízení – pouze 40x úspěšní (28 nástup z vnějšku, 12 posun v rámci Správy); na závěr zmínil prům. plat v SSHR. Zpravodaj Leo Luzar zmínil výdaje souvis. s neinv. nákupy, příspěvky, náhrady a věcné dary – čerpání na 188 %, hrazeno především odškodnění prac. úrazu, exekuční a soudní poplatky; hospodaření vykazuje stabilní hodnoty; není naplněn počet systemiz. prac. míst (v oblasti nedostatkových specializací) – hrozí ome-zení činnosti SSHR, pokud bude požadováno zvýšení vykonávaných činností; doporučil podat bližší informaci o přečerpání v oblasti výše uvedených výdajů a doplnit tabulk. část o podrobnou tabulku pohledávky vykazující růstovou tendenci; doporučil schválení návrhu SZÚ a pravidelné sledování oblasti plnění zákonem uložených úkolů (s odkazem na výjezd HV). V následné diskusi vystoupili: Pavel Švagr – okomentoval zmíněné pohledávky, předávání na ÚZSVM; rovněž okomentoval zmíněné výdaje s překročeným čerpáním; Petr Pávek – dotaz na možnost odepsání historických pohledávek z účetnictví; zpožděná výběr. řízení na jednotl. komodity – poměr cena/výkon se může změnit – fixování ceny, pojištění?; Pavel Švagr – pohledávky do vypořádání exekuce soudem v účetnictví; výběr. řízení – vysvětlil princip při nákupu ropy a rop. produktů (výkyvy jsou – nedají se moc ovlivnit) i ost. komodit (nákup za pevnou cenu); vyhlašují 2. i příp. 3. kola, nejdou cestou přímého zadání – složitost komodit, příp. spekulace; Pavel Juříček – pohledávky – oprávky, rezervy; 90 dnů – jak byl tento limit stanoven, má stále logiku?; stav ost. komodit; okomentoval platy – nejnižší ve srovnání s ost. úřady; Pavel Švagr – oprávky ne, účetnictví státu – bilancováno podle rozpočt. položek dle MF; 90 dnů – evr. směrnice, není překonáno, v EU debata o 120 dnech, průměr ve státech EU 105 dnů; SEK hovoří o směřování ke 120 dnům; vyjádřil se k ost. hmot. rezervám, chybějící fin. prostředky na zabezpečení potrav. rezerv, modernizaci zastaralých prostředků; Petr Pávek – kritéria pro výběr komodit, které jsou součástí SHR; Pavel Švagr – vychází se z kriz. plánů jednotl. ministerstev – každé 2 roky aktualizace; Jiří Bláha – zmínil výjezdní zasedání HV – pozitivní dojem z návštěvy SSHR; ministerstva do systému vnáší zmatek; správa je kompetentní a ví, jak by to mělo fungovat; apel na změnu systému; zmínil Sunar – vyměnit za kvalit. suš. mléko – lépe využitelné; Pavel Švagr – suš. mléko v rezervách je, dětské se doplňuje; změna systému – musela by být idea úřadu pro krizové řízení; Marian Jurečka – ministerstva jsou vyzývána k podnětům; zajištění nezbytných potravin pro všechny generace – ideálně 3 dny, u některých ale jen 1 den; objektivní data na základě výpočtů; Petr Pávek – rovněž pozitivní dojem z návštěvy SSHR; finanční spoluúčast ministerstev by pomohla (odpadly by zbytečné požadavky); Pavel Juříček – v oblasti bezpečnosti nutné projednat navýšení prostředků; Pavel Švagr – potvrdil, co uvedl posl. Jurečka – požadavky nejsou náhodné, mají svou relevanci; krátce vysvětlil přípravu plánu na příští dva roky. Na závěr rozpravy zpravodaj Leo Luzar přednesl návrh usnesení, o kterém se následně hlasovalo. Hlasování: 15 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – usnesení č. 70 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146025). 10) Zpráva o činnosti a hospodaření Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře za rok 2017 – sněmovní tisk 149 Zprávu předložil předseda ÚPDI Pavel Kodym; okomentoval nejdůležitější údaje ze zprávy; schv. rozpočet nulový (úřad vznikl později), rozpočt. opatřením 34 mil. Kč, skutečnost 9,6 mil. Kč – čerpání na 27 % - rezerva, nebyly známy očekávané náklady; pomalejší nabírání zaměstnanců; ke konci r. 2017 osm zaměstnanců; vyjádřil se k počátkům fungování úřadu; nábor zaměstnanců – problém, práce neatraktivní, hrozba úřed. zkoušek; naopak motivace – rozhodování dle zákonů, tj. nestrannost a nezávislost, rozvoj nových agend, seberealizace; inzerce přes inf. systémy st. správy neúčinná; vyjádřil se také k investicím. Zpravodaj Ondřej Polanský zmínil založení úřadu, jeho činnost (především regulace přístupu na žel. dopr. cestu); schvalování plánu výluk (citoval přísl. část ze zprávy) – požádal o komentář; v prosinci zmíněna stížnost letec. dopravce na let. poplatky – požádal o informaci; vyjádřil souhlas s tím, že rozběh úřadu proběhl úspěšně; problém – nezájem uchazečů o práci; evr. služba elektr. mýta – spuštěna 08/2017; dotaz – největší problémy na železnici k řešení. V rozpravě dále vystoupili: Pavel Kodym – vyjádřil se k plánu výluk – údržba, modernizace za provozu, minimalizace následků – posuzují postup přípravy těchto akcí (projednání s dotčenými subjekty); k plánu se může vyjádřit každý, kdo by mohl i teoreticky dráhu užívat (nejen dopravci) – nešťastné; zmínil přípravu novely zákona; stížnost letec. dopravce – Ryanair, nesplňoval podmínky správ. řádu – z procesních důvodů zamítnuto, nerespektoval naši legislativu (vše v angličtině), hrozil stížností u EK, EK ze str. ÚPDI informována; nejv. problémy na železnici: legislativa – zák. o drahách – nejsou zapracovány všechny transpozice, nereaguje na vývoj trhu a zásad. problémy; hustá osob. doprava (problém krátkých vlaků), negat. vliv na nákl. dopravu; neadekvátní rozsah drah – řada region. tratí (doprava žádná, příp. zanedbatelná) – třeba řešit; práv. nejistota pro podnikatele – osob. dopravci při vyčerpání kapacity nedostanou kapacitu přidělenou; špatná komunikace mezi dopravci a provozovatelem dráhy – často zbytečné vtahování úřadu do procesu; Petr Pávek – odpovědi budí dojem vzniku dalších procedur, úřed. postupů, správ. úkonů; jaká byla situace pro dopravce před vznikem úřadu – jak byly řešeny výluky, stížnosti letec. společností atd.; Milan Feranec – zavzpomínal na debaty okolo vzniku tohoto úřadu; dříve existovala 1 železnice, 1 firma – regulátor nebyl třeba; nutnost se ukázala při vstupu nových dopravců; přidělování kapacity; sporů bude příbývat; výluky – problém je, že jde o jeden dokument se stovkami výluk; vyjádřil se k evr. službě elektr. mýta; zák. o drahách – velká rekodifikace v min. vol. období, rozsáhlá debata. Na závěr rozpravy zpravodaj Ondřej Polanský přednesl návrh usnesení, o kterém se následně hlasovalo. Hlasování: 13 pro, 0 proti, 1 se zdržel – usnesení č. 71 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146026). 11) SZÚ 2017 – kapitola 373 - Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře Návrh SZÚ představil předseda ÚPDI Pavel Kodym; odkázal na to, co bylo řečeno v úvodním slově u předchozího bodu. Zpravodaj Ondřej Polanský konstatoval, že návrh SZÚ je nekonfliktní, transparentní; uvedl základní ukazatele; zmínil pomalejší nabírání zaměstnanců – nízký zájem o dané pozice, pomalý náběh agendy, vysoké kvalif. požadavky; pozastavil se u položky „internet a telefony“ – 633 tis. Kč na 12 zaměstnanců (plněno necelých 24 tis. Kč) – rozpočtování příliš vysoké; předpokládá, že v návrhu rozpočtu dojde k úpravě; doporučil návrh SZÚ schválit bez výhrad. V rozpravě nikdo další nevystoupil, zpravodaj Ondřej Polanský přednesl návrh usnesení, o kterém se následně hlasovalo. Hlasování: 13 pro, 0 proti, 1 se zdržel – usnesení č. 72 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146028). 12) SZÚ 2017 – kapitola 328 – Český telekomunikační úřad Návrh SZÚ předložil předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák; stručně přítomné seznámil se zákl. ukazateli; vysvětlil důvod překročení rozpočtu příjmů o 173,5 % (cca o 1 mld. Kč) – v r. 2017 úspěšná realizace aukce na kmitočtové pásmo 3,7 GHz; nejvyšší příjmy ze správy rádiového spektra (cca 735 mil. Kč), příjmy ze správy čísel (cca 100 mil. Kč), příjmy ze správ. poplatků (cca 44 mil. Kč); rozpočt. výdaje na úhradu univerz. služby 700 mil. Kč – v r. 2017 nebyla proplacena, probíhala notifikace u EK, letos notifikace za období 2013 – 2017 EK schválena, České poště proplaceno 1,2 mld. Kč za univerz. službu za r. 2015 – 2017; problém s nabíráním techniků, ekonomů, právníků; potřeby řeší přesunem činností na oblastní odbory; krátce se věnoval realizované aukci kmitočtů – podařilo se přilákat dva nové zájemce. Zpravodaj Leo Luzar již neopakoval, co bylo řečeno; uvedl, že na platy zaměstnanců bylo v r. 2017 vynaloženo 394 mil. Kč, celkem 582 zaměstnanců (643 system. míst), prům. plat 36 561 Kč; upozornil na problémy České pošty – r. 2017 byl posledním rokem platnosti pošt. licence České pošty, ČTÚ zahájil výb. řízení pro udělení nové licence – ČP nesplnila všechny podmínky výb. řízení, Rada ČTÚ udělila pošt. licenci napřímo – požádal o komentář; nová kompetence ČTÚ – stal se jednotným inf. místem pro poskytování informací o existující pasivní infrastruktuře, současně má pravomoc rozhodovat spory vzniklé dle zák. o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění vysokorychl. sítí elektr. komunikací; hospodaření vykazuje úspory, není naplněn počet system. prac. míst (hrozí omezení činnosti, pokud bude požadován výkon dalších činností); přetrvává negat. hodnocení občanů i odb. veřejnosti nad postupem úřadu v ovlivňování cenotvorby telekom. oligopolů; návrh SZÚ doporučil schválit; zároveň doporučil podvýboru pro ICT sledovat opatření úřadu vedoucí ke snížení cen telekom. a datových služeb v ČR. V rozpravě vystoupili: Pavel Juříček – nárůst v obl. platů o 28 mil. Kč (7,5 %); dotaz na počet prac. míst – v návrhu na r. 2019 snížení o 48 míst – dopad na úřad; Jaromír Novák – zodpověděl dotazy zpravodaje: situace ohl. ČP byla pro úřad překvapující – popsal jednání s GŘ, proces byl čas. napnutý – musel být zajištěn držitel pošt. licence od 1. ledna (vazba nejen na pošt. trh, ale také např. datové schránky), využili mechanismu zákona – zrušení výb. řízení, uložení povinnosti napřímo; vyjádřil naději, že s novým managementem bude komunikace lepší; zaměstnanci – velká konkurence na trhu práce (ze strany operátorů i st. správy), zvažují flexib. úvazky, urychlení nástupu po MD (částečné úvazky), výb. řízení na klíč. pozice probíhají, spolupráce s ČVUT, VUT, VŠB atd. – situace velmi těžká; Martin Jiránek – reagoval na apel zpravodaje – podvýbor na toto téma proběhne 7/6, na příští schůzi HV bude informovat. Na závěr rozpravy zpravodaj Leo Luzar přednesl návrh usnesení, o kterém se následně hlasovalo. Hlasování: 11 pro, 0 proti, 1 se zdržel – usnesení č. 73 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=146027). Dle dohody na začátku schůze byl bod č. 13 (ST 51 – novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích) z programu schůze vyřazen. 15) Problematika mýtného systému v ČR Proběhla diskuse, zda tento bod otevírat nebo vyřadit z programu – v diskusi vystoupili poslanci: Pavel Juříček – počet přítomných členů HV se snižuje; Milan Feranec – přeřadit na příští schůzi HV, nutná přítomnost MD; Petr Pávek – formálně bod otevřít a přerušit; Ondřej Polanský – okomentoval svou připravenou zprávu, souhlas s přerušením Roman Kubíček – zmínil projednávání tohoto tématu na KV, ÚOHS nyní rozhoduje – nelze dostat informace v průběhu rozhodování, problematika obtížná, bez zástupců MD neprojednatelná, souhlas s přerušením/vyřazením); Ondřej Polanský – získané informace se netýkají průběhu řízení, ani zrušení tendru ze strany ÚOHS; materiál se týká hospodárnosti záměru pořízení nového mýtného systému; Milan Feranec – komentoval materiál předložený posl. Polanským; Pavel Juříček – navrhl bod otevřít a přerušit, pozvat zástupce MD na příští schůzi HV. Hlasování o přerušení do 20/6: 10 pro, 0 proti, 1 se zdržel. 16) Informace z podvýborů Leo Luzar – přednesl za posl. Vojtěcha Munzara usnesení z podvýboru pro podnik. prostředí ze dne 10. května 2018: Podvýbor pro podnikatelské prostředí žádá předsedu hospodářského výboru o zařazení bodu „Příprava na vytvoření jednoho inkasního místa“, či obdobného systému za účelem snížen administrativní zátěže při placení daní a povinných odvodů státu. Hlasování: 10 pro, 0 proti, 0 se zdrželo. Jiří Bláha – informoval o schůzi PPP – insolvenční zákon a exekuce – MS připraví změny ve prospěch podnikatelů (agenda týk. se exekucí a insolvencí); GDPR – krátce se věnoval tomuto tématu, předal členům prac. verzi manuálu – požádal o názory; distribuce přes MV, ÚOOÚ, další ministerstva, asociace; Leo Luzar – poděkoval za tento manuál, krátce se k němu vyjádřil; Martin Jiránek – zmínil usnesení HV č. 32 – žádost na MPO o případové studie – byly dodány, vypadají dobře, doplnit je do manuálu; Jiří Bláha – uvedl svůj názor na materiál MPO; Petr Pávek – ocenil tuto snahu o zjednodušení; Jiří Bláha – rád by stejné nastavení pro drobné kluby, malé spolky, zájmové činnosti, školky atd.; Petr Pávek – selhání MV ve věci GDPR je obrovské a zásadní – měly by být vyvozeny person. důsledky; zmínil jednání s ministrem vnitra – souhlasil; nelze takové jednání ministerstev tolerovat; Pavel Juříček – souhlas s posl. Pávkem; na SP ČR projednáváno před cca 3 lety; Leo Luzar – odkázal na webové stránky ÚOOÚ – lze nalézt patřičné odpovědi; manuál posl. Bláhy pro malé podnikatele; nedělat jako iniciativu PS, pouze podvýboru; Milan Feranec – uvítal tento návod; tlak na ministerstva o jednoduchý výklad zákonů; souhlas, že MV zaspalo v procesu; upozornil, že ministr není nadřízeným žádného st. úředníka; Pavel Juříček – avizoval konání schůze PVVI dne 14/6 – autonomnost aut, elektromobilita. 16) Různé Pavel Juříček informoval o následujících akcích HV: · zahr. cesta do Bruselu ve dnech 20. a 21. 6. 2018 – meziparlamentní jednání výboru pro dopravu a cestovní ruch (jednání ve středu 20/6 od 15:00 do 18:30 hodin) – nepřihlásil se žádný zájemce; · přijetí polské delegace dne 20. 6. 2018 – téma: doprava, přeshraniční spolupráce v rámci dopravní infrastruktury – požádal o nahlášení účasti (posl. Ožanová); · přijetí vietnamské delegace dne 27. 6. 2018 – požádal o nahlášení účasti (Radim Fiala, Jan Bauer, Leo Luzar, Petr Pávek). 17) Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru Příští schůze výboru proběhne ve středu 20. června 2018, následně ve dnech 21. a 22. června 2018 výjezd do Moravskoslezského kraje. Hlasování o závěrečných usneseních (hlasovací listiny) jsou přílohou tohoto zápisu a naleznete je zde: http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=3506&ido=1309&td=22&cu=12. Ondřej POLANSKÝ v. r. Radim FIALA v. r. ověřovatel výboru předseda výboru Zapsala: Dana Vosátková, Hana Dibelková Dne: 22. června 2018 Za správnost: Kateřina Tarant, tajemnice výboru 5
Zvukové záznamy
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/3500-12-20180605
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.