Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 3500-2-20171206


VýborHospodářský výbor
Datum jednání6. prosince 2017
Číslo jednání2
Zápis z jednání
        
Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2017 8. volební období ZÁPIS z 2. schůze hospodářského výboru, která se konala dne 6. prosince 2017 v budově Poslanecké sněmovny, Sněmovní 1, 118 26 Praha 1 místnost č. 306 Přítomni: Ivan Adamec, Jan Bauer, Jiří Bláha, Petr Dolínek, Milan Feranec, Radim Fiala, Martin Jiránek, Pavel Juříček, Martin Kolovratník, Roman Kubíček, Helena Langšádlová, Leo Luzar, Květa Matušovská, Vojtěch Munzar, Patrik Nacher, Monika Oborná, Zuzana Ožanová, Ondřej Polanský, Pavel Pustějovský, Pavel Staněk, Marek Výborný Omluveni: Jan Birke, Jiří Kohoutek, Petr Pávek PROGRAM: 1) Schválení programu schůze Schůzi výboru zahájil a řídil předseda HV Radim Fiala, nechal hlasovat o navrženém programu – byl schválen bez připomínek všemi přítomnými – 19 pro; dále přečetl omluvy, které mu byly doručeny. 2) Volba místopředsedů výborů Radim Fiala navrhl hlasovat: 1. o způsobu volby, 2. o počtu místopředsedů, 3. o jménech místopředsedů. Dále informoval o dohodě předsedů posl. klubů na počtu místopředsedů – 6 u velkých výborů, 5 u středních a 4 u malých. Návrhy na místopředsedy: za Demokratický blok posl. Adamec + 1 (posl. Jurečka), za ANO posl. Kolovratník a posl. Juříček, za Piráty posl. Jiránek, za KSČM posl. Matušovská – navrhl volbu aklamací. Ivan Adamec – navrhl hlasovat o všech kandidátech na místopředsedy jedním hlasováním. Hlasování o způsobu volby aklamací: 20 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – usnesení č. 4. Hlasování o počtu místopředsedů – šest: 20 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – usnesení č. 5. Hlasování o navržených kandidátech na místopředsedy: 20 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – usnesení č. 6. 3) SR 2018 – kapitola 322 – Ministerstvo průmyslu a obchodu Návrh rozpočtu představil ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček. Rozpočet MPO je primárně zaměřen na hospodářský růst a podporu podnikání; oproti rozpočtu r. 2017 je rozpočet výdajů MPO nižší o cca 200 mil. Kč; téměř 90 % výdajů rozpočtu kapitoly MPO je určeno na podporu konkurenceschopnosti a rozvoje podnik. prostředí prostřednictvím různých dotačních programů; zákl. dotační program je Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Dále uvedl základní parametry rozpočtu a některé z nich podrobněji okomentoval. Na příjmech MPO pro r. 2018 se nejvyšší měrou podílejí příjmy ze strukturálních fondů EU, rovněž zahrnují příjmy z úhrad vydobytých nerostů, příjmy z dividend ČEPS, příjmy z poplatků technickým norem a příjmy ze správních poplatků a pokut ve správním řízení. Celkové výdaje jsou rozčleněny do 5 výdajových bloků - specifických ukazatelů: Podpora podnikání, Zahlazování následků hornické činnosti a mandatorní výdaje, Výdaje spojené s další činností resortu, Dotace na OZE, Financování správy úložišť radioaktivních odpadů. Objemově nejvýznamnější položkou jsou výdaje na Dotace na OZE – 68,7 % z celkových výdajů MPO na r. 2018. Dále jsou to výdaje na spolufinancované programy z rozpočtu EU a fin. mechanismů; jedná se především o OP PIK; do rozpočtu na spolufinancované programy budou v roce 2018 zapojeny i nároky z nespotřebovaných výdajů v roce 2017. Podle vývoje reálného čerpání v rámci OP PIK požádá MPO o jejich navýšení MF. Výdaje na výzkum, vývoj a inovace – další objemově významná položka rozpočtu. Další významné součásti rozpočtu MPO – zahlazování následků hornické činnosti, správa skládek a mandatorní výdaje; podpora prům. zón a brownfieldů; program EFEKT (snižování energ. náročnosti a energ. úspory); financování SÚRAO. Na závěr uvedl, že je připraven na následnou diskusi. Zpravodaj Ivan Adamec na úvod uvedl, že v tuto chvíli není časový prostor pro rozumné změny; zmínil předvolební kauzu lithium (úhrada za vydobyté nerosty); alarmující položka dotace na OZE; podpora strateg. investorů – částka nižší, než dříve; návrh usnesení přednese po rozpravě. V následné diskusi vystoupili: Zuzana Ožanová – správa skládky Diamo (laguny Ostramo) – dojde k odstranění ekolog. zátěže?; Jiří Havlíček – reakce na zpravodaje – úhrada za vydobyté nerosty – horní zákon (5 let moratorium na zvyšování úhrad – nutná změna) – MPO s ČBÚ na tomto pracují, konzultace s MŽP – shoda; dotace na OZE – nutné legislativní změny – příprava novely o POZE a energ. zákona (nové povinnosti ERÚ a SEI); strat. inv. akce – schváleny v uplynulých 3 letech, realizace a výplata podpory nabíhá postupně; práce na úpravě systému inv. pobídek – diskuse s partnery v hosp. a sociál. sektoru – shoda na souboru opatření, do budoucna nepodporovat projekty pouze kvůli počtu nových prac. míst, nutná kvalita projektů, podpora investic s vyšší přidanou hodnotou; laguny Ostramo – dlouhodobá záležitost, řeší především MF (správa prostředků na řešení ekol. škod), Diamo pověřeno realizací zakázek, zahájena dotěžba nadbilančních kalů, jednání s Ostravou i krajským úřadem – nenalezena ochota ke spolupráci a řešení, snahy proces pozdržovat (např. nové posudky), nyní dopis na Diamo, že se přiklání k již před rokem navrhovanému řešení (Ostrava nové posudky zadávat nebude); věří, že nakonec shoda a řešení bude schváleno; Leo Luzar – příjmy z vydobytých nerostů vs. výdaje na zahlazování hornické činnosti – obrovský protiklad, problém do budoucna; ocenil program TRIO 2016-2021; OP PIK – výrazně klesají náklady na podporu podnikání – vyhodnocení projektů; rozpočet se nezabývá dotačním programem na rozvoj vysoko-rychlostního internetu – úkol pro novou vládu; projekt RESTART od r. 2016 nulový rozpočet – obrovský problém – požádal o komentář; OKD – očekává stát návratnost, ekon. zisky?; rovněž zmínil laguny Ostramo; výdaje spojené s činností resortu – pochválil ministra; nenašel přepočet systemizovaných míst; struktura ČOI nebere v potaz kraj. uspořádání; příspěvky mezin. organizacím – dvě se zabývají metrologií; jednot. kontakt. místa – dobrá myšlenka, portál businessinfo.cz – portál MPO nebo soukromý; rekonstrukce/zateplení budov – v rozpočtu nesedí hodnoty; vývoj memoranda k lithiu – požádal o informaci; Jiří Havlíček – program TRIO – do r. 2021 bude doadministrován, připraven nový navazující program TREND – po schválení vládou v r. 2018 vypsání výzvy, rovněž bude náhradou za evr. zdroje; OP PIK – nejde o snižování výdajů na podporu podnikání, technická záležitost, budou pokryty v rámci nároků z nespotřebovaných výdajů; vysokorychlostní internet – kompetenční spory mezi MPO a MV, složitě dojednaný kompromis mezi státem a provozovateli, 1. výzva neúspěšná, příprava nové výzvy – bude vypsána do konce 1. čtvrtletí, probíhá veřej. konzultace k mapě pokrytí; program RESTART – nulový rozpočet neznamená nerealizování projektů – součástí jsou další programy, které mají v rozpočtu prostředky; OKD – návratnost – dotaz směřovat na MF; členství v mezin. organizacích – odpověď bude zaslána; portál businessinfo.cz spadá pod CzechTrade; ČOI a její zastoupení v krajích – dáno zákonem, připomněl novelu z letošního roku, současný stav vyhovuje, má tradici; lithium – premiér oslovil resorty MPO, MŽP, ČBÚ, MZV a ministra Chvojku se žádostí o posouzení; Martin Kolovratník – překvapující změna u příjmů z programu OP PIK – jde o řízený proces?; dotace na OZE – proč další navýšení; SÚRAO – financováno z atomového účtu, proč ale nárůst v rozpočtu; hl. úkol MPO efekt. podpora podnikání, pochvala MPO, spolupráce s MPO byla vždy perfektní; Jiří Havlíček – SÚRAO – navýšení reaguje na novelu atom. zákona a nařízení vlády (např. navýšení příspěvků obcím) + odkup budovy; dotace na OZE – částka stejná jako pro r. 2017, výplata probíhá čtvrtletně a má zpoždění jedno čtvrtletí – pouze časový nesoulad; OP PIK – řízená věc, po dohodě s MF budou zapojeny nároky z nespotřeb. výdajů; Pavel Juříček – na úvod poděkoval ministrovi, vyzdvihl jeho kompetentnost; možnosti snižování výdajů na OZE – legisl. problém, co s tím?; výhrada ke mzdám a platům – rezervy a volná pracovní místa?; výhled čerpání OP PIK na půl roku; inv. pobídky – orientace na R & D, přidanou hodnotu, nikoliv na prac. místa; dle info MF nesplnilo MPO parametr, který je třeba pro to, aby byly odečitatelné položky od vývoje – motivace pro firmy – co s tím; surov. a energ. politika – málo se hovoří o přenos. soustavě – co s tím do budoucna; kolik je na MPO softwarů; Radim Fiala – požádal, aby se vzhledem k čas. tlaku diskuse týkala rozpočtu – ostatní oblasti mohou být zařazeny na některé z dalších jednání HV; Jiří Havlíček – omluvil se, že na některé otázky není připraven reagovat – nabídl přípravu prezentace na jakékoliv téma pro HV; dotace na OZE – příprava spec. legislativy (realizace kontrol překompenzace – definice role ERÚ a SEI), další nástroj např. zrušení 2% eskalačního mechanismu v zákoně o POZE – nutná odborná debata a citlivý přístup k této problematice; odečitatelné položky – nerozumí názoru MF, garantem zákona o dani z příjmů je MF, nikoliv MPO; Jan Bauer – chápe, že s návrhem rozpočtu nelze nic moc udělat; upozornil, že rozpočet bude v příštím roce zásadně ovlivňovat podnik. prostředí; mnoho věcí v rámci podnikání není funkční – vymahatelnost práva, byrokratická zátěž, inv. pobídky, OZE, energ. bezpečnost – očekával by větší ambice pro změnu; Vojtěch Munzar – nespotřebované výdaje z min. let – kolik celkem, jaké zapojení v r. 2018 mimo OP PIK; OP PIK – stav čerpání (procento rozhodnutí o přidělení dotace a procento skutečně vyplac. dotací); program EFEKT 2 – procentuální rozdělení na tvrdé a měkké projekty – v rozpočtu se pracuje s tezí pův. směrnice zimního balíčku; program ENERG – v rozpočtu nula, přes ČMZRB cca 129 mil. Kč – kolik je vyčerpáno, kolik doručeno žádostí; EGAP – byly vyčerpány navýšené prostředky v r. 2017, je sledována efektivita?; Jiří Havlíček – stav nároků k 30.11.2017 – 528,655 mil. Kč; čerpání OP PIK – 7,5 mld. Kč fakticky vyplaceno, rozhodnutí o poskytnutí dotace za 35 mld. Kč, předpoklad čerpání do konce roku cca 9 mld. Kč, pravidlo N+3 na konci r. 2018 – cca 23 mld. Kč; dotazy k programům EFEKT a ENERG budou zodpovězeny dodatečně; EGAP – navýšení pojistných fondů (starší neúspěšné projekty); Patrik Nacher – ČOI – nárůst mzdových výdajů – jde o vyšší mzdy nebo vyšší počet zaměstnanců?, výhled do budoucna; Jiří Havlíček – u ČOI nárůst tabulkových míst o 10, podrobnou odpověď doručí písemně; na závěr poděkoval za spolupráci. Po ukončení diskuse zpravodaj Ivan Adamec přednesl návrh usnesení: (http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=119982). Hlasování: 15 pro, 0 proti, 3 se zdrželi – usnesení č. 7. 4) SR 2018 – kapitola 328 – Český telekomunikační úřad Návrh rozpočtu předložil předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák a okomentoval hlavní ukazatele. Příjmy jsou tvořeny příjmy z výběru poplatků za přidělené kmitočty, za správu čísel a výběry pokut ve správním řízení. Plán. příjmy o 367 mil. Kč nižší než v r. 2017 – zvýšení odvodu části poplatků za kmitočty na radiokomu-nikační účet (novelizace nařízení vlády). Z celk. navrh. výdajů činí mzdové prostředky 401 mil. Kč, provozní výdaje a investice 173 mil. Kč, významné částky výdajů ČTÚ – univerzální služba v elektr. kom. 26 mil. Kč a univerzální služba v pošt. službách 650 mil. Kč. Tyto dva výdaje okomentoval – pokles výdajů na univerzální službu v elektr. kom. není reálný – dáno tech. přípravou rozpočtu (rozhodnutí vlády o navýšení platových tarifů v listopadu a krácení kapitoly), výpadek bude pokryt z nespotřebovaných nároků. Platba na univerzální službu v pošt. službách se skládá z: doplatek za čisté náklady za r. 2017 (150 mil. Kč), předběžné čisté náklady za r. 2018 (300 mil. Kč), úhrada čistých nákladů za r. 2013 a 2014 (200 mil. Kč). Zároveň uvedl, že stále probíhá notifikace veřejné podpory vůči České poště. Dále sdělil, že fin. prostředky jsou prioritně určeny na plnění zákl. úkolů ČTÚ – příprava podmínek aukce; realizace a plnění nových úkolů, které získali – kompetence při odstraňování nákladů na výstavbu NGA sítí; analýzy relevantních trhů, správa kmitočtů, ochrana spotřebitelů a dohled st. kontroly. Na závěr pozval členy HV na ČTÚ, aby se mohli seznámit s agendou a činnostmi, které ČTÚ vykonává. Zpravodaj Patrik Nacher uvedl, že došlo k nárůstu počtu zaměstnanců o 30 – nově pod ČTÚ spadá rozhodování sporů při výstavbě vysokorychl. sítí; ČTÚ je jednotným inf. místem (sídlo Brno); meziročně nárůst mzd. nákladů o 13 %; nároky na odbornost zaměstnanců; kapitálové výdaje – nárůst o 33 % (nákup měřících aut a modernizace STK); pošt. služby – čeká se na notifikaci EU; úhrada ztráty – tel. služby pro občany se zdr. postižením – do budoucna rozšíření o internet a stahování dat. V rozpravě vystoupil Leo Luzar, který ocenil, že ČTÚ neuplatnil žádné požadavky na navýšení výdajů. Po ukončení rozpravy zpravodaj Patrik Nacher přednesl návrh usnesení: (http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=119986). Hlasování: 14 pro, 0 proti, 3 se zdrželi – usnesení č. 8. 5) SR 2018 – kapitola 349 – Energetický regulační úřad Návrh rozpočtu představil předseda Rady ERÚ Vladimír Outrata, uvedl jeho základní parametry a k některým přidal krátký komentář. Kapitálové výdaje – 70 % výdaje na IT; systemizace – 333 míst (nárůst o 20 míst – důvod zákon o vysokorychl. internetu – stanoviska), původní návrh na navýšení o 110 míst; zmínil výhled rozpočtu na roky 2019 a 2020; zimní balíček – bude mít výrazný dopad na činnost ERÚ. Zpravodaj Roman Kubíček doplnil, co bylo řečeno. Zásadní ovlivnění rozpočtu ERÚ – navýšení tarif. platů (navýšení prostředků na platy o 8%); navýšení příjmů o 120 mil. Kč – vázáno k predikovaným výsledkům kontrolní činnosti; nebyly vypořádány požadavky na nová systemiz. místa – riziko, že bude třeba rozpočtovým opatřením požádat o navýšení prostředků; příprava rozsáhlé změny legislativy – může mít zásadní vliv na další kompetence úřadu. Na závěr uvedl, že rozpočet doporučuje schválit. V následné rozpravě vystoupili: Leo Luzar – rozpor se zpravodajem – ze všech kapitol největší rozdíl mezi systemiz. a fyzickým počtem míst a zároveň téměř nejvyšší prům. měsíční plat; žádost o navýšení odůvodněna dopadem zákonů – pozastavil se u zmíněného zákona; není jasné, kolik sporů bude ERÚ v rámci tohoto zákona řešit; avizoval, že se při hlasování zdrží hlasování; ve zprávě ERÚ upozorňuje, že navrhované výdaje jsou nepřijatelné a neumožňují vykonávat veškeré činnosti – chybí zde návrh řešení; Vladimír Vlk, člen Rady ERÚ – od 1.1.2018 spouští ERÚ cen. kontroly POZE – potřeba dalších pracovníků, nebyli převedeni ze SEI na ERÚ; dle zák. o vysokorychl. internetu bude ERÚ provádět správní řízení – závazná stanoviska (má dohled nad sítěmi) – předpoklad 10 zaměstnanců; chystaná změna energ. zákona; zimní balíček; Leo Luzar – ocitoval § ze zák. o vysokorychl. internetu, který se týká ERÚ – až v případě sporů se obrátí na ERÚ – spíše výjimečně; Vojtěch Munzar – zimní balíček a jeho dopady na rozpočet ERÚ; požádal o časovou řadu více do minulosti – ne pouze 1 rok; Vladimír Outrata – dopady nyní nelze odhadnout; Patrik Nacher – rozšíření kompetencí ERÚ od r. 2015 (spory – ochr. spotř.) – opačný názor, než posl. Luzar – spíše nedostatečný počet zaměstnanců; Vladimír Vlk – nárůst sporů geom. řadou – práv. sekce nestíhá, hrozí nedodržování termínů, příp. více právníků; kvůli evr. legislativě předpoklad potřeby analytiků. Po ukončení rozpravy zpravodaj Roman Kubíček přednesl návrh usnesení: (http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=119983). Hlasování: 15 pro, 0 proti, 5 se zdrželi – usnesení č. 9. 6) SR 2018 – kapitola 375 – Státní úřad pro jadernou bezpečnost Návrh rozpočtu předložila předsedkyně SÚJB Dana Drábová. Na úvod zmínila hlavní úkoly, které SÚJB má a bude mít (příp. povolování nových jader. zdrojů). Dále se věnovala zákl. parametrům rozpočtu. Výše příjmů standardní, téměř se nemění (především daň. příjmy); výdaje na platy zaměst. 131 mil. Kč; rozpočet velmi úsporný; v minulosti k dispozici prostředky z úspor z min. let – byly vyčerpány v průběhu posl. 2-3 let nebo převedeny zpět na MF; upozornila na možnou žádost o úpravu rozpočtu v průběhu r. 2018 (pův. odhad. potřeby o 15-20 mil. Kč vyšší). Zpravodaj Roman Kubíček navázal na paní předsedkyni; upozornil na počet system. míst 218, skutečnost 198 – důvodem je odbornost pracovníků; vstřícný přístup k navrženým limitům MF; krácení investic do přístroj. vybavení, exter. odb. podpory dozor. činnosti; v běžném rozpočtu; vnímá možnou žádost v průběhu r. 2018 o mimoř. rozpočt. opatření; nejv. riziko pro financování úřadu – rozhodnutí o stavbě jader. bloků a legisl. požadavky; doporučil rozpočet schválit. V následné diskusi vystoupili: Leo Luzar – rozdíl mezi počtem system. míst a skutečností – minimální, v průměru ostatních úřadů (kromě ERÚ); nejvyšší průměr. plat – souvisí s odborností; sankce + pokuty – příjem úřadu?; Dana Drábová – veškeré příjmy SÚJB (vč. sankčních plateb) jsou příjmy SR; Martin Kolovratník – dostavba jad. bloku – zmínil usnesení HV z července 2017; požádal o predikci, co by pro SÚJB znamenalo toto rozhodnutí; problematika služ. zákona; jednání s VŠ?; Dana Drábová – person. požadavky nevýrazné, ale zvýšené požadavky na exter. odbornou podporu (odhad 30-50 mil. Kč ročně); odborní zaměstnanci nejsou – velký problém nejen pro SÚJB, ale i držitele povolení; spolupráce s VŠ probíhá – alespoň příbuzné obory, ale zájem o tyto studenty je obrovský; Pavel Juříček – pokles příjmů o 14 mil. Kč v r. 2018 – proč; pracovníci z Ukrajiny?; zdroje energie, plynu – nešetří se; Dana Drábová – sankční platby nelze predikovat – letos vysoké; o Ukrajině uvažují, kvalitní pracovníci, problém rychlé adaptace na češtinu. Po ukončení rozpravy zpravodaj Roman Kubíček přednesl návrh usnesení: (http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=119994). Hlasování: 16 pro, 0 proti, 3 se zdrželi – usnesení č. 10. 7) SR 2018 – kapitola 353 – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Návrh rozpočtu předložil předseda ÚOHS Petr Rafaj. Stručně představil zákl. parametry rozpočtu. Celk. výdaje na r. 2018 jsou ve srovnání s předchozím rokem nižší o cca 16 mil. Kč – pokles o 6,45 %. Důvody: navýšení prostředků na platy zaměstnanců a krácení výdajů ve výši cca 31 mil. Kč. ÚOHS vykonává svou působnost prostřednictvím svých základních kompetencí a směrnic EU; nutný stabilní rozpočet; razantní snížení rozpočtu o 31 mil. Kč (15 % celk. rozpočtu) – riziko, že úřad nebude schopen fungovat, jak má; požádal HV o navrácení rozpočtu do pův. stavu – tuto žádost krátce odůvodnil; příslib čerpání rezerv – nejisté. Zpravodaj Petr Dolínek zopakoval zákl. ukazatele; rozvoj úřadu rok od roku klesá – veškeré prostředky jdou do zaměstnanců; snížení rozpočtu může paralyzovat rozvoj úřadu; rozumí žádosti předsedy; nyní je ale komplikované měnit rozpočet; zmínil také dokončování rekonstrukce budovy v Praze; doporučil vrátit se k rozpočtu ÚOHS v průběhu r. 2018. V následné rozpravě vystoupili: Ivan Adamec – žádost ho překvapila, ale chápe ji; nedokáže si představit, že by toto HV nyní udělal; znovu otevřít, až bude vláda; příp. doprovodné usnesení; Vojtěch Munzar – nákup vody, paliv a energie klesl na 10 % minulých rozpočtů?; Petr Rafaj – museli škrtat, vybrali tuto položku – doufají, že nebude odmítnut převod rezerv na tuto položku; Jiří Bláha – podhodnocení energií; přepočet nákladů na energie 28 tis. Kč na zaměstnance – pře-mrštěné (v každém rozpočtu); téma energií chce později otevřít; Petr Rafaj – vítá další diskusi na téma úspor energií, služeb; úřad má 2 budovy v Brně a 1 v Praze; Jan Bauer – ÚOHS je klíčový hráč, aby se řádně distribuovaly soukr. i st. finance; nemá dobrý pocit z informace, že je ohroženo fungování úřadu; nechce, aby byla situace horší, než doposud; Petr Rafaj – nyní není schopen říci, jak bude úřad fungovat; pokud budou platit sliby, které padly při projednávání rozpočtu, problém nebude; služeb. zákon – největší problém pro fungování úřadu, uvedl konkr. případ z úřadu; Marek Výborný – vyjádřil rozpaky nad položkou energií a paliv – nerozumí tomuto postupu; Petr Rafaj – snížení rozpočtu je nad rozumnou úroveň – ale vychází z nařízení vlády; diskuse s MF, premiérem; snížení jakékoliv položky způsobí problém; jde o mínus 40 % přímých nákladů; Petr Dolínek – po odečtení výdajů na platy od celk. výdajů, zůstává 50 mil. Kč na chod zaměst.; škrty na službách není dobrá taktika, ale chápe ji; Vojtěch Munzar – škrty v mandatorních výdajích není správná taktika; Ivan Adamec – takto to nemůže fungovat; metodika rozpočtování; vydírání vlády; špatně zpraco-vaný rozpočet; odmítá takové jednání; Petr Rafaj – nebyla porušena rozpočt. pravidla; omezení činnosti navenek; nejde jen o energie; vláda odmítla rozpočet upravit; Radim Slovák, ředitel ekon. odboru, ÚOHS – nejde jen o náklady na topení, vodu, ale také PHM (činí 20 %) – celorepubliková působnost úřadu; Jiří Bláha – upozornil na prům. plat 42 tis. Kč hrubého; snížení nákladů – sáhnout do počtu zaměstnanců, nešetřit na nákladech nutných k činnosti úřadu; Petr Rafaj – velký rozdíl mezi firmou a úřadem; nemůže snižovat stavy za účelem šetření; prům. mzda 39 tis. Kč (referenti 25-27 tis. Kč); velký problém najít právníky – nedostatečné ohodnocení, přetahování do práv. kanceláří; snížení počtu zaměstnanců = prodloužení lhůt rozhodování; 170 právníků by bylo třeba, souč. stav cca 85; ostraha a služby (vč. úklidu) – nakupují, vysoutěženo; uvítá doprov. usnesení – diskuse o rozpočtu v budoucnu; Martin Kolovratník – vyjádřil rozčarování; dozor nad zadáváním veřej. zakázek – kritika úřadu (délka rozhodování, komunikace) – uvedl příklad SŽDC a strateg. st. stavby; zmínil konferenci na Slovensku k zadávání veř. zakázek (metoda best value), slovenský ÚOHS nabízí zadavatelům konzultace – český ÚOHS není takto aktivní; Petr Rafaj – okomentoval případ SŽDC; vítá přijetí 10.000 za podnět – pokles počtu podání; oproti předchozím rokům podstatně rychlejší rozhodování (prům. 40-45 dní); jednání se slovenským úřadem probíhají; úřad nemá ze zákona právo vykládat metodiku a vzdělávat; povinnost dozoru ex ante; Petr Dolínek – rozhodnutí odpovídají práv. řádu a kompetencím ÚOHS; vyjádřil se k tomu, co bylo řečeno k prům. platům; energie – složité, podívat se na vysoutěžené služby a jejich ceny; Marek Výborný – ÚOHS plní úkoly ze zákona, nemůže být řízen jako firma; omezení činnosti navenek nelze; je třeba řešit řízení úřadu; Jan Bauer – požádal o usnesení vlády a korespondenci, které se tímto rozpočtem zabývalo; zmínil důležitost úřadu; nepodpoří tento rozpočet; bylo informováno MF/vláda, že takový rozpočet je nerealistický?; Petr Rafaj – dopisy na MF, premiéra – ponechat rozpočet v pův. výši a snížit rezervy – k tomu nedošlo; důvody nezná; slib čerpání z rezerv; omezení činnosti navenek – nebude využíváno všech mecha-nismů, nikoliv omezení kontrol. a šetřící činnosti; Vojtěch Munzar – není možné rozpočet podpořit; souhlas s principem snižování nákladů na st. správu obecně; ale ÚOHS je jeden z mála úřadů, kterému takto klesl rozpočet; Ivan Adamec – chápe, že je nutné omezení činnosti; tento rozpočet nepopisuje danou skutečnost; navrhuje rozpočet zamítnout; je třeba mít reálný obraz; potřeba efektivního úřadu; soutěžní právo je složité; Petr Rafaj – problém jsou věcné výdaje; všechny činnosti poběží; nelze převádět prostředky z mezd do věcných výdajů; Leo Luzar – dotaz, zda chce, aby HV návrh zamítl, aby mohla následovat další jednání; nyní nelze měnit kapitolu; jde o deficitní rozpočet – nutno řešit; Petr Rafaj – uvítal by schválení rozpočtu a doprovodné usnesení (doplnit věc. výdaje do pův. stavu); Petr Dolínek – škrty ve výši 35-40 mil. Kč (energie a služby); MF nadiktovalo parametry rozpočtu; varoval před neschválením rozpočtu; není dotčena rozhodovací praxe – prostředky na mzdy v rozpočtu jsou. Po ukončení rozpravy zpravodaj Petr Dolínek přednesl standardní návrh usnesení a navrhl vložit bod II. – doporučuje HV vrátit se v 1. čtvrtletí 2018 k rozpočtu ÚOHS za účasti zástupců MF. K návrhu proběhla krátká diskuse: Ivan Adamec – netrvá na svém návrhu na zamítnutí; Martin Kolovratník – v bodu II. doporučit rozpočtovému výboru; Roman Kubíček – rozpočt. opatření může udělat pouze RV; HV může podpořit, RV dělá rozhodnutí; Petr Rafaj – rozpočt. opatření do 10 % schvaluje vláda (MF), nad 10 % RV; Radim Fiala – HV dává názor na rozpočet, řešení patří RV; Patrik Nacher – hlasovat o jednotlivých bodech zvlášť; Marek Výborný – požádal zpravodaje Dolínka, aby se jednání RV zúčastnil; Zpravodaj Petr Dolínek upravil bod II. dle diskuse, účast MF na schůzi RV je automatická a přednášel jednotlivé body usnesení: I. HV doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby předložený návrh Státního rozpočtu na rok 2018 – kapitola 353 – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže schválila ve výši příjmů 5 500 000 Kč, ve výši výdajů 237 411 071 Kč, z toho kapitálové výdaje 12 600 000 Kč; hlasování: 7 pro, 5 proti, 8 se zdrželo; II. HV doporučuje RV vrátit se v 1. čtvrtletí 2018 ke kapitole rozpočtu na r. 2018 kapitola 353 – Úřad pro ochranu hospodářské soutěže – v rámci rozpočtových opatření na převod finančních prostředků v této kapitole – o návrhu se nehlasovalo, HV se k tomuto vrátí v průběhu 1. čtvrt. 2018; III. zmocnění pro zpravodaje; hlasování: 20 pro, 0 proti, 0 se zdrželo. Záznam o projednávání č. 11 (http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=119992). 8) SR 2018 – kapitola 374 – Správa státní hmotných rezerv Návrh rozpočtu představil předseda SSHR Pavel Švagr. Na úvod představil hlavní činnosti správy. Při sestavování rozpočtu vychází z Plánu pořizování hmot. rezerv na dva roky – nyní schválen vládou na r. 2017 a 2018 (obsahuje požadavky jednotl. rezortů). Dále uvedl hl. parametry rozpočtu; veškeré SHR jsou ve vlastnictví státu – uloženy ve vlastních kapacitách nebo u ochraňovatelů; největší část rozpočtu – nouzové zásoby ropy a rop. produktů (1,5 mld. Kč); druhá význ. položka – ochraňování potrav. komodit (280 mil. Kč); invest. výdaje – snaha alokovat do modernizace zanedbaných objektů; nejv. akce v příštím roce – zahájení rekonstrukce sila obilí v Blovicích (předpoklad cca 280 mil. Kč) – i v r. 2019; chystaná rekonstrukce admin. budovy v Olbrachtově ul. (azbest) – financování částečně z evr. prostředků prostř. Fondu život. prostředí; ost. příjmy z prodejů nepotř. majetku a z pronájmů (sklad. kapacity); jednání o rozpočtu – požadavek 3,3 mld. Kč – finál. rozpočet 2,5 mld. Kč; ropa a rop. bezpečnost – 90 dnů – v tuto chvíli ČR neplní limit – 85 dní (důvod: roste dovoz a spotřeba); nafta v Kraillingu – ukončen dovoz do ČR, dobilancování 420 m3 (cca 5 mil. Kč); soudní spor – žaloba insol. správce (nízký nájem); nelze vyloučit soudní spor o naftu; 378 syst. míst v r. 2017, r. 2018 + 51 míst – vysvětlil důvody; od 1.7.2015 vyhlášeno 234 výběr. řízení (113 příp. neúspěšných); nízký prům. plat, potřeba kriz. specialistů. Zpravodaj Leo Luzar upozornil, že rozpočet je dlouhodobě deficitní – problematické; neplnění strateg. zásoby u ropy – hazard s bezpečností ČR; navrhl doprov. usnesení – HV doporučuje opětovně projednat deficit rozpočtu SSHR na r. 2018 za účasti MF v 1. čtvrtl. 2018. V rozpravě dále vystoupili: Pavel Juříček – dotazy na jednotlivé položky rozpočtu (nákup zboží +1,3 mil. Kč, nájemné 16 mil. Kč atd.); jiná cesta, než rekonstrukce budovy?; Pavel Švagr – pronájem na dobu rekonstrukce; debata na úrovni vlád. dislok. komise – volná vhodná budova není, příp. mil. investice; stroje, zařízení – nejde jen o rekonstrukci sila, postup. rekonstr. v Heřm. Městci; znovu vysvětlil důvod navýšení pracovníků (převod prac. firmy Stavební obnova železnic); Vojtěch Munzar – důvod navýšení počtu zam. od r. 2016 do r. 2018 (+68,71 úvazku); nákup zboží za účelem dalšího prodeje (pokles na 25 mil. Kč); požádal o delší čas. řadu do minulosti (vývoj rozpočtu); Pavel Švagr – počet zaměst. – prům. přepočtené stavy; navýšení stavu – uvedl podrobnosti, nejv. navýšení pro příští rok o SOŽ, nejde o úředníky, nárůst pro org. složky státu; nákup a prodej – složitý cyklus obměny zboží (pohot. zásoby); Pavel Juříček – zmínil areály SSHR po republice – koncepčně správně?; sestěhování, koncentrace; spolupráce s MERO, ČEPRO; Pavel Švagr – jde o sklad. areály bez prostoru pro administrativu; vše má logistické a bezpečnostní opodstatnění. Po ukončení rozpravy zpravodaj Leo Luzar přednesl návrh usnesení: (http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=132995). Hlasování: 15 pro, 0 proti, 2 se zdrželi – usnesení č. 12. Zpravodaj Leo Luzar dále přednesl svůj návrh doprovodného usnesení: (http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=119997). Hlasování: 15 pro, 2 proti, 0 se zdrželo – usnesení č. 17. 9) SR 2018 – kapitola 327 – Ministerstvo dopravy Návrh rozpočtu předložil ministr dopravy Dan Ťok, vyjádřil se k příjmům kapitoly, které jsou na příští rok navrhovány – nejv. část tvoří příjmy od EU, dominantou je OP Doprava; dále komunitární programy (projekt CEF – rozvoj transevropských dopr., telekom. a energ. sítí); posl. příjm. položka „národní“ příjmy (správ. poplatky a příjmy z fondu zakladatele st. podniku ŘLP). Ve výdaj. části převažují jako obvykle fin. transfery (různé typy dotací, úhrady na zabezpečení veřejné dopravy apod.); značný podíl tvoří výdaje na programy a projekty spolufin. z EU (zejména OP Doprava 2014-2020); prostředky na výstavbu infrastruktury ve vlastnictví státu poskytované prostřednictvím SFDI a na realizaci programů jako například zajištění interoperability v žel. dopravě, rozvoj čisté mobility nebo modernizace plavidel vnitroz. vodní nákl. dopravy; nejvíce prostředků pro SFDI – ve srovnání s r. 2017 dotace téměř totožná; zmínil, že se podařilo více než zdvojnásobit výdaje určené na účast ČR ve volitelných programech ESA; další význ. výdaje: údržba silnic I. třídy; kompenzace dopravcům na poskytování státem nařízených slev z jízdného; dopravně správní agendy, hlavně na výrobu SPZ a ŘP; výdaje na VVI určené na institucionální podporu Centra dopravního výzkumu; plošné navýšení prostředků na platy ve výši 9 %; zřízení 25,4 nových systemizovaných míst (19,4 se týkalo ústř. orgánu MD), na druhou stranu bylo zrušeno či převedeno 14 míst. Zpravodaj Milan Feranec doporučil schválit návrh rozpočtu, tak jak byl předložen. V následné rozpravě vystoupili: Květa Matušovská – dětská skupina – pouze pro zaměstnance MD, obsazenost; správa a provoz výcvik. střediska v Kojetíně – co se tam školí; Dan Ťok – dětská skupina primárně pro děti zaměstnanců (brzký návrat matek do práce); nyní není naplněna (zahájila před 2 měsíci), přijímají se děti i odjinud, otevřené do té doby, než se zaplní; Jan Kroupa, generální ředitel ŘSD – k výcvik. středisku Kojetín – přivedlo MD na ŘSD, je dál v provozu, slouží k cvičení krizových situací nejen při výstavbě mostních konstrukcí, rozšířeno o cvičení vlastních zaměstnanců při přípravě např. směrem na dálnice a při řešení krizových situací na dálnicích; vydává certifikáty, pokud někdo osvědčí stavbu mostu a opatření kvůli minimalizování krizových situací; Vojtěch Munzar – očekávaný efekt u vědy a výzkumu?; nespotřebované výdaje z minulých let – počítá se s jejich čerpáním, využitím v roce 2018?; platy zaměstnanců – skokovému snížení nákladů na platy zaměstnanců o 14 procent celkem – racionální základ; posilování rozpočtů krajů na opravy komunikací; Dan Ťok – peníze pro kraje za posl. 3 roky nebyly nikdy rozpočtovány – úspory z rozpočtu; upozornil, že rozpočet je napjatý, MD – peníze z nespotř. výdajů – zvýšit; mechanismus efektů ve V a V – náklady – TAČR – peníze jdou jinam, než do dopr. výzkumu; Tomáš Čoček – prostředky na výzkum a vývoj – je třeba rozlišovat 2 částky, a to zejména institucionální dotace, tzn., že se to dává instituci, aby fungovala a využívala tyto prostředky; Pavel Juříček – pochvala za komplexnost – procesní řešení II. a III.; z EU nižší částky – proč?; dodatečné usnesení v rámci rozpočtových opatření – podpora krajů – obrovský pokrok; efektivnější investice, než v minulosti; do výstavby jde 53 mld. Kč; poměr, cena/výkon, neposuzovat pouze absolutní částku; Dan Ťok – peníze pro silnice II. a III. tříd a kraje nespojovat se SFDI; SFDI – páteřní síť; v r. 2010 se plošně snižovalo o 10 a více procent; Tomáš Čoček – klesají zdroje z EU (pozice ČR); garance prostředků do r. 2023, do r. 2020-21 bude dočerpáno; rozpočtové jsou příjmy a výdaje z EU; problematičtější je mít národní zdroje a zejména problémem sektorů je výhled po roce 2021, kdy budou muset rozběhnout projekty PPP, nebo najít úvěrové financování, nahradit výpadek evropských zdroji; Martin Kolovratník – nástroje na rozdělení prostředků na II. a III. – podle šířky silniční sítě, jsou i precizně vypracovaná pravidla čerpání, utrácení, včetně soutěží na dodavatele, fond má zpracováno; nesouhlas s navázáním do SFDI; prostředky pro projekty s hotovou majetkoprávní přípravou, vysoutěžené a připravené k realizaci; navýšení výdajů na ostatní osobní výdaje v souvislosti s usnesením k vysoko-rychlostním tratím (málo zaměstnanců – MD má slíbené odborníkyi?); ÚPDI – 10 míst se přesunulo z drážní inspekce do toho úřadu – DI má o to méně?; úvaha, že drážní úřad se sníží a ne naopak navýší – nějaké nové agendy, čím to vzniklo; Tomáš Čoček – k navýšení výdajů, co se týká nově zřízeného oddělení na SŽDC – financováno prostřednictvím kapitoly, výdaje na toto oddělení (SŽDC a SFDI dohodnuto, že mají dostatek provoz. prostředků); navýšení výdajů v kapitole na oblast VRT – primárně určeno na zahr. experty (vláda uložila úkol najmout 2 zahr. experty – projekt vysokorychl. sítí nebo rychlých spojení v rámci ČR); úřad regulátora – na MD nezávislý, oddělená agenda; při jeho vzniku přesun části míst z Drážního úřadu; další info nemají; Květa Matušovská – MD by mělo předložit koncepci stabilního financování krajských silnic II. a III. – nutná jistota, aby již bylo vysoutěženo, aby nebyl problém s tím, že to nevyčerpají; Dan Ťok – koncepčně navrhuje sebrat určité procento z RUDu do SFDI, MD bude alokovat přímo na silnice; v rozpočtu kraje – mnoho protichůdných věcí, že se na silnice nemusí dostat; pokud kraje chtějí alokovat peníze skrze SFDI, tak odebrat RUDu; Helena Langšádlová – opravily se mnohé silnice II. a III. třídy, nemluvilo se o tom, kolik dálnic se postavilo; požádala o info, kolik stál kilometr dálnice, na kolik se zvýšila efektivita, jak je to s investicemi; peníze, které jdou na investice – o 30 mld. Kč z předchozího období – proč, když je hospodářský růst; Dan Ťok – dle analýzy rozestavěno cca 160 km nových dálnic a je otevřeno za 3 roky asi 80 km, včetně modernizovaných úseků nových dálnic; objem investic je vyšší (chtěl by ještě vyšší), požádal o podporu HV v zákonech MD (např. urychlení výstavby); Milan Feranec – k doplnění dotazu ohledně centra výzkumu, zmiňuje velký projekt – celostátní sčítání dopravy, které slouží jako podklad; novela zákona o dráhách měnila kompetenci jednotlivých úřadů (přesunuto na DÚ); Pavel Juříček – zmínil zákon o liniových stavbách; Dan Ťok – požádal o schválení tohoto rozpočtu; pozvání na jednání se zástupci politických stran zastoupených v PS – 12. prosince od 9 hodin – průchodnost jednotl. legislativní návrhů MD (např. vyvlastnění). Po ukončení rozpravy zpravodaj Milan Feranec přednesl návrh usnesení: (http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=119998). Hlasování: 13 pro, 0 proti, 2 se zdrželi – usnesení č. 13. 10) Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2018 a střednědobý výhled na roky 2019 – 2020 – sněmovní tisk 8 Návrh rozpočtu SFDI představil ministr dopravy Dan Ťok. Rozpočet pro r. 2018 je koncipován tak, aby umožňoval v max. míře zajištění flexibil. financování inv. akcí v návaznosti na dokončení jejich přípravy, vysoutěžení a uzavření smluv na realizaci jednotl. akcí. Rozpočet – vybilancovaný – vychází v celk. výši národních zdrojů 53,8 mld. Kč (72,5 mld. Kč + EU). V rozpočtu u ŘSD a SŽDC byly zřízeny globál. položky – alokace fin. prostředků pro zajištění postupného financování nově zahajovaných investičních akcí. Rozhodující faktory pro sestavení rozpočtu: mandatorní výdaje (zejm. opravy, údržba a správa sítě), příprava akcí dle Dopravní sektorové strategie (2. fáze), zajištění financování již rozestavěných akcí vč. dofinancování dobíhajících projektů; zahajování nově připravených akcí (zajištění dostatečného čerpání prostředků OPD 2014-2020); 47 mld. Kč mandatorní výdaje. Po zohlednění výsledků aktuálně probíhajících výběrových řízení zejména u ŘSD je zapotřebí k pokrytí nově zahajovaných akcí alespoň 4 mld. Kč při avizovaném navýšení rozpočtu SFDI ve výši 2 mld. Kč ještě do konce roku 2017. V průběhu r. 2018 předpoklad uzavírání dalších smluv na realizaci akcí, vzniknou závazky do budoucích let (nutné krýt zvýšeným podílem národních zdrojů v řádu desítek miliard korun); pokud nedojde k navýšení zdrojů ve střednědobém výhledu, nebude možné zahajovat a soutěžit nové investiční akce většího rozsahu; MD hledá nové způsoby financování (např. PPP) a jednání s Evropskou investiční bankou pro obnovu a rozvoj o financování až do úrovně 100 mld. korun. Na závěr požádal o schválení rozpočtu. Zpravodaj Martin Kolovratník informoval o průběhu přípravy rozpočtu; zmínil novou techniku tzv. globálních položek na zahajování nových akcí (operativnější); požádal o navýšení min. o 4 mld. Kč (problém ve střednědobém výhledu) – avizoval doprovodné usnesení. V rozpravě dále vystoupili: Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI – s MD připravili pro členy HV informační balíčky – okomentoval podrobně, co obsahují: publikace týkající se projektů – silnice, železnice – předpoklad, že by se mohly realizovat v období 2014 – 2020, využití prostředků OPD; dokument – co je třeba, aby se mohly čerpat prostředky z EU (požadavek EK na zpracování) – odvíjí se od něho i návrh rozpočtu; příprava rozpočtu v průběhu léta, vychází se z požadavků jednotl. investorů; akce ŘSD a SŽDC, které byly plánovány v částkách projektových cen, se dnes dostávají soutěží na ceny nějakých 65 – 70 procent a celková potřeba je aktuálně upravována; potřeba 4 mld. Kč z národních zdrojů; evropské zdroje – funguje institut soustavného navýšení příjmů a výdajů, je možné rozpočet navýšit o evr. prostředky (jejich možné zapojení v průběhu roku); prezentace k rozpočtu – viz http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=3506&ido=1309&td=22&cu=2. Dan Ťok – nutnost převedení zodpovědnosti na dodavatele, aby to všechno nebylo na státu; zmínil pilotní projekt na D4 (PPP projekty a další); Jan Bauer – nízké procento kapitál. výdajů; Vojtěch Munzar – navržený rozpočet má velice malé procento kapitál. výdajů – limitní, poměr by měl být jiný, více prostředků na infrastrukturu, než na provoz státu; kolik ze 104 projektů, které byly ovlivněny novelou zákona EIA, je dokončeno k přípravě nebo ke stavbě?; Dan Ťok – projekty v různé fázi přípravy, nejde o pád na začátek, zdržení – opakování EIA je 6 měsíců, ale když to bylo v úrovni územního rozhodnutí, nebo stavebního povolení, (udělá se okruh v Brně) a dostavět; v rozpočtu 10 akcí, projekty, které dostaly výjimku z EIA – dnes v různé fázi; na D6 budou 2 projekty zahájeny ještě v tomto měsíci, velká většina na začátku stav. sezóny; 150 km nových dálnic připravených ke stavbě; problémy s odvoláváním se různých ekolog. sdružení, mnohdy MD samospráva a st. správa nepodrží; Ondřej Polanský – na přípravu vysokorychl. tratí je 50 mil. Kč – supervizi provádí 5 pracovníků SFDI (vybráno cca 70 různých siln. a žel. staveb na kontrolu) – pokud problém s dostatečně kvalif. pracovníky, bude zajištěno externě?; upozornil, že externí odborníci jsou často zaměstnanci dodavatele – pozor na nezávislost; problém přijmout nové?; ŘSD – položka „příprava akcí“ – zahrnuty přípravy projektů, které později přijdou do realizace, v rozpočtu u přípravy akcí chybí stejně podrobný výpis, jako je u těch akcí v realizaci; plán akcí – k dispozici je na webu MD k nahlédnutí; příprava by měla být rozhodnutí politické; chtěl by navrhnout dopr. usnesení – rozpis příprav od příštího roku doručit do PS – podrobněji a ke schválení; Dan Ťok – vysokorychl. tratě: ČR přijala v minulém roce dokument, jakým směrem dále pokračovat – důležité; před volbami různá vyjádření; nutné urychlení; z připr. rozpočtu se připraví 1, možná 2 studie; supervize – problém tabulk. místa a platy – soukr. firmy přetáhnou šikovné zaměstnance; používají out-sourcing; u staveb problém s vlastníky pozemků a občanskými sdruženími – dochází ke zbrzdění o několik let; nutnost upravit zákony k urychlení staveb; Tomáš Čoček – vysokorychlostní tratě – náklady se už promítly do řešení železničních uzlů; schvál. strategie umožnila SŽDC dodatečné investice, které by bez této schválené strategie nebyly; Zbyněk Hořelica – položky přípravy pokryty dle požadavků investorů – odhadnou, co se má stavět a kolik prostředků by potřebovali; přímo navázáno na rozpis; pokud je třeba navýšení prostředků do přípravy, lze jednoduše udělat rozpočtové opatření či změnové řízení; supervize – SFDI zajišťuje supervizi realizace staveb, i projekt. dokumentací – zejména o fin. náročné stavby; exter. zajištění se neosvědčilo, mají vlastní erudované zaměstnance; sehnat kvalif. pracovníky techn. dozor je složité pro stát, i pro soukromé firmy. Po ukončení rozpravy zpravodaj Martin Kolovratník přednesl návrh usnesení k rozpočtu SFDI a zároveň usnesení doprovodné. (http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=119979 http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=119999). Hlasování o usnesení ke ST 8: 14 pro, 0 proti, 3 se zdrželi – usnesení č. 14. Hlasování o doprovodném usnesení: 16 pro, 0 proti, 1 se zdržel – usnesení č. 18. 11) SR 2018 – kapitola 373 – Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře Návrh rozpočtu předložil předseda ÚPDI Pavel Kodym a krátce nový úřad představil. Regulační subjekt pro železnici, dohled nad projednáváním letištních poplatků, smírčí orgán v oblasti kompatibility elektronického mýta; ve funkci od 02/2017 – náročné podmínky – vše muselo začít od nuly. Od 04/2017 úřad ze zákona začal fungovat; nyní má úřad 9 pracovníků; nová funkce – ochrana smluv na osob. dopravu ve veřej. službách, aby soukromí dopravci nenarušili tyto smlouvy; řeší rozpory mezi dopravci a SŽDC; stížnosti na ceny za použití dráhy (zahájena cenová kontrola u SŽDC); zahájen spor letištního dopravce o letištní poplatky. Celk. výše rozpočtu 23 mil. Kč; předpoklad, že nebude dostatečný, ale velký přebytek z r. 2017; podle skutečnosti a nutných potřeb se rozpočet do budoucna musí stabilizovat. Zpravodaj Martin Kolovratník zopakoval historii vzniku úřadu; zdůraznil nedostatek pracovníků; původní debata v PS – 5 lidí z Drážního úřadu a 15 z Drážní inspekce směrem k ÚPDI; realita jiná – důvod?; dotaz na reálnost rozpočtu – bude naplněn nebo lze očekávat žádost o rozpočt. změnu?; V následné rozpravě vystoupili: Pavel Kodym – převod pouze jedné pracovnice z DÚ; dále několik lidí přešlo (ne s prací) – pouze převod několika tabulkových míst – na Drážní inspekci nebyli lidé, kteří by splňovali kvalifikaci; nabírání zaměstnanců postupně; povinnosti nabíhají postupně, kauzy se vyvíjí, prozatím nebyla nutnost mít úřad zcela naplněn; prostředky na platy pro příští rok bez problému, dojde k převodu z r. 2017; nevyčerpání rozpočtu bylo způsobeno tím, že na začátku nebylo jasné, kde bude sídlo, co bude třeba kupovat apod.; Květa Matušovská – přesný počet zaměstnanců - uvedeno je 11,67, systém. míst je 25; KSČM měla problém se vznikem tohoto úřadu, ponechání pod DÚ (odbornost); vznik nového úřadu – plýtvání; Pavel Kodym – evid. stav 8; pro výpočet mezd důležitý prům. přepočtený stav; odbor. stránce by to DÚ zvládl, problém nezávislost; vznik úřadu nebyl jeho rozhodnutí; Milan Feranec – důvodem vzniku bylo zajištění nezávislosti; Pavel Kodym – nabídl spolupráci v oblasti státní správy u drah – možnosti úspor; Jiří Bláha – pochválil úsporný rozpočet v obl. spotřeby elekřiny; kritika výše rozpočtu na teplo a ná-jemné; položka náhrady nemoci – 40 tis. na 20 zaměstnanců určitě stačit nebude – do budoucna řešit; Pavel Kodym – nájem + zálohově služby; nebylo dosud vyúčtování – pouze o odhady; snaha sehnat objekt s příznivým nájmem; Jiří Bláha – navrhuje přesun úřadů, které nemusí být v Praze, do regionů – úspora nákladů; Pavel Kodym – sídlo úřadu ze zákona v Praze; důkladný výběr s ohledem na náklady; Petr Dolínek – doporučuje využít okrajové části Prahy – kvalitní MHD; Jan Bauer – reakce na posl. Bláhu – pokud s něčím nesouhlasí, zdrží se nebo hlasuje proti. Po ukončení rozpravy zpravodaj Martin Kolovratník přednesl návrh usnesení: (http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=120000). Hlasování: 12 pro, 0 proti, 4 se zdrželi – usnesení č. 15. 12) SR 2018 – kapitola 344 – Úřad průmyslového vlastnictví Návrh rozpočtu představil předseda ÚPV Josef Kratochvíl. Jde o národní patentový a známkový úřad; hl. povinnost – rozhodování o prům. právní ochraně na předměty prům. práv, techn. řešení, označení ochranné známky a jejich přiznání atd. Představil detailněji činnosti ÚPV a mezinárodní spolupráci. Příjmy – je stanoveno vybrat 233 mil. Kč, výdaje 194 mil. Kč; do st. rozpočtu by úřad měl odvést cca 40 mil. Kč, nežádá úpravy rozpočtu. Zpravodajka Květa Matušovská vyzdvihla důležitost a odbornost úřadu; chválí jeho otevřenost; rozpočet sestaven tak, aby úřad mohl plnit stanovené úkoly; snížení příjmů z vlastní činnosti o 4 mil. Kč, také příjmy z prodeje drobného dlouhodobého majetku z 10 tis. na 5 tis. Kč; na r. 2018 není položka 6121 – budovy, haly, stavby, v r. 2017 byla částka 750 tis. Kč. Příjmy z pronájmu se zvýšily o 30 tis. a ost. příjmy o 200 tis. – hodnotí kladně; rozpočet doporučuje ke schválení. V následné rozpravě vystoupili: Josef Kratochvíl – příjmy z vl. činnosti – rešeršní činnost – předpoklad vychází z počtu podaných přihlášek v roce letošním (snížení); drobný majetek – jednou za dva roky se odpisuje majetek; budovy – dokončuje se zateplení budovy, příští rok se nic takového neočekává; Vojtěch Munzar – požádal pro příště o delší časovou řadu do minulosti; Pavel Juříček – příjmy klesají, výdaje narůstají – je třeba se nad tím zamyslet; 11,2 mil. Kč na ICT – dost prostředků; Josef Kratochvíl – časový vývoj bude k dispozici; ICT – snaha minimalizovat výdaje, jde ale o mezinárodní systémy; data o všech prům. právech platných na území ČR zdarma k dispozici; získaná data složitě konvertují ze třech jiných evr. – nákladné; Pavel Juříček – pochválil fungování českého úřadu a jeho výsledky, kromě ICT; Pavel Staněk – ÚPV je velmi specifický úřad závislý na ICT, dle něj jsou tyto výdaje v pořádku. Po ukončení rozpravy zpravodajka Květa Matušovská přednesla návrh usnesení: (http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=119996). Hlasování: 14 pro, 0 proti, 2 se zdrželi – usnesení č. 16. 13) Různé Pavel Staněk – dotaz na zpravodajské zprávy – jaká je praxe o jejich dostupnosti pro členy HV; Radim Fiala – není povinnost předkládat dopředu; návrhy usnesení se tvoří politicky až na jednání výboru; po poradě s tajemnicí – dát na disk dopředu návrhy usnesení; prozatím neukládat povinnost zveřejňovat zprav. zprávu, záleží i na politickém cítění – ne všichni chtějí říci předem; Vojtěch Munzar – na některém z příštích jednání HV by rád probral usnesení výboru EP – zpřísnění zimního energ. balíčku, kde se indikativní cíl mění na závazný; Jiří Bláha – kritika jistých nákl. položek v rozpočtech – chce se jim věnovat podrobněji, velké rezervy; Radim Fiala – souhlas; požádal posl. Bláhu a Juříčka, aby připravili návrh; Patrik Nacher – dotaz na příští schůzi HV; Radim Fiala – není jisté, jak bude pokračovat schůze PS; letos se již s HV nepočítá; záleží na schváleném harmonogramu PS; schůze HV v novém roce ve výborovém týdnu; Patrik Nacher – nechce pouze reakce na tisky, aktivní vstupování do různých problematik; Radim Fiala – dotaz, zda je požadavek na další jednání HV – stanovení, jak do budoucna jednat?; Jiří Bláha – souhlas, chce se sejít i kvůli podnikatelům; Radim Fiala – navrhl středu 13.12. v 9:00 hod., pokud nebude schůze PS; (hlasování o termínu schůze HV: 14 pro, 0 proti, 1 se zdržel – schváleno); Martin Kolovratník – informoval o svém PN – Řemeslo 21. století, podpora techn. vzdělávání – požádal o jeho podporu; vznik vzdělávacího centrum pro ZŠ (cca 45 mil. Kč investice); Milan Feranec – ke stylu práce – je třeba promyslet, co se bude řešit, aby se nezabředlo do detailů; Pavel Juříček – ocenil týmovou spolupráci a zmínil náklady firem, jak je lze řídit; Pavel Staněk – poděkoval za podporu; chce se nejdříve seznámit s procesy a pak teprve měnit; Květa Matušovská – kontr. výbor má jinou agendu; NKÚ kontroluje i rozpočty, objeví se ve zprávě; Pavel Jiránek – doporučuje vytvoření malých skupinek lidí, spíše neformálních; dotaz na podvýbory; Radim Fiala – názvy budou předneseny, půjde o dohodu; Jiří Bláha – poslanci by měli rozhodnout, co bude kontrolní úřad dělat; kritika rozpočtu NKÚ; Radim Fiala – představil podvýbory z minulého vol. období – nyní se uvažuje o sedmi – největší výbor; požádal posl. Kolovratníka o přečtení jejich názvů; o počtu místopředsedů HV proběhne debata; Martin Kolovratník – vyjmenoval podvýbory a předjednané předsedy těchto podvýborů: 1. podvýbor pro dopravu – posl.Kolovratník 2. podvýbor pro energetiku – posl. Pustějovský 3. nový podvýbor pro ochranu spotřebitele – posl. Nacher 4. nový podvýbor pro výzkum, vývoj a inovace – posl. Juříček 5. podvýbor pro podnikatelské prostředí – pro ODS 6. podvýbor pro letectví a vesmírný program – důležité – ESA, možná ČSSD (nedomluveno) 7. podvýbor pro ICT, telekomunikace a digitální ekonomiku – Piráti; Radim Fiala – velikost podvýboru není stanovena, navrhuje rozumnou velikost, vyzývá k promyšlení; dále informoval o zahr. cestě do Budapešti (V4) – 7. až 9.2.2018 – 2 poslanci + 2 náhradníci; Kateřina Tarant, tajemnice HV – v r. 2018 budou 2 cesty – schvalované organizačním výborem + další cesty týkající předsednictví v Evropské radě anebo ve V4; dále memorandum s MPO – připojují se jeden až dva poslanci HV k zahr. cestám s podnik. misemi; Petr Dolínek – časový předstih zahr. cest, co se týče misí (tajemnice K. Tarant – nahodilé, mnohdy třeba z týdne na týden); Radim Fiala – snaha poslance prostřídat; reprezentace poslanců je důležitá; jména poslanců budou domluvena a nahlášena tajemnici; na příští schůzi schválení cesty. 14) Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru Příští schůze HV proběhne, jak bylo dohodnuto, ve středu 13. prosince 2017 od 9 hodin. Hlasování o závěrečných usneseních (hlasovací listiny) jsou přílohou tohoto zápisu a naleznete je zde: http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=3506&ido=1309&td=22&cu=2. Vojtěch MUNZAR v. r. Radim FIALA v. r. ověřovatel výboru předseda výboru Zapsala: Dana Vosátková, Hana Dibelková Dne: 18. prosince 2017 Za správnost: Kateřina Tarant, tajemnice výboru 13
Zvukové záznamy
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/3500-2-20171206
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.