Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 3500-6-20180214


VýborHospodářský výbor
Datum jednání14. února 2018
Číslo jednání6
Zápis z jednání
        
Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2018 8. volební období ZÁPIS ze 6. schůze hospodářského výboru, která se konala dne 14. února 2018 v budově Poslanecké sněmovny, Sněmovní 1, 118 26 Praha 1 místnost č. 306 Přítomni: Ivan Adamec, Jan Birke, Jiří Bláha, Petr Dolínek, Radim Fiala, Martin Jiránek, Marian Jurečka, Jiří Kohoutek, Martin Kolovratník, Roman Kubíček, Leo Luzar, Květa Matušovská, Vojtěch Munzar, Monika Oborná, Zuzana Ožanová, Petr Pávek, Ondřej Polanský, Pavel Pustějovský, Pavel Staněk Omluveni: Jan Bauer, Milan Feranec, Pavel Juříček, Helena Langšádlová, Patrik Nacher PROGRAM: 1) Schválení programu schůze Schůzi výboru zahájil a řídil předseda HV Radim Fiala, úvodem jmenoval členy HV, kteří se ze schůze výboru omluvili; k programu bylo navrženo prohození bodů 3 a 4; Ivan Adamec – k prohození bodů – navrhuje, zeptat se předkladatelů, zda jsou schopní časově prohodit body; poté odsouhlasit; Radim Fiala – dotaz, zda jsou zástupci předkladatelů a přizvaní hosté informováni o prohození bodů; Hlasování: 15 pro, 1 proti, 0 se zdržel – program byl schválen; 2) Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony – sněmovní tisk 51 (HMG) Jakub Kopřiva, náměstek MD – hlavním důvodem předložení je plnění závazků ČR; transpoziční termíny uplynou v polovině letošního roku; návrh byl zpracován za funkčního období minulé vlády; celá řada nových ustanovení – týkají se primárně provádění technických prohlídek a dalších náležitostí; povinnost výrobců vozidel – reakce na společenskou poptávku – podmínky pro výměnu měřičů rychlosti tachometrů, odometrů, kdy bude muset provádějící osoba vystavit vlastníkovi vozidla protokol s uvedením stavu původního a nového měřidla – zabránění nelegálním zásahům do měřičů rychlosti; Další oblastí je měření emisí - dosáhlo se kompromisů – stanice měření emisí zanikat nemusí, musí je obsluhovat osoba s určitými kompetencemi; rozmezí mezi emisní a technickou prohlídku musí být nejvýše 30 dní; MD připravuje vyhovění unijním požadavkům a zároveň nejmenším způsobem zasahuje do národního trhu; jsou 3 druhy závad – nebezpečné, vážné a lehké; nad rámec se umožňuje provést kontrolní vážení u vozidel do 3.5 tuny; u zákona o silničním provozu jde u silniční kontroly a komplexní pojetí nové úpravy; Zpravodajka tohoto návrhu Zuzana Ožanová uvedla cíl novely - implementace tří směrnic EU, současně doplňováno několik ustanovení v návaznosti na řešení praktických problémů, na něž poukázala aplikace zákona v praxi; Uvedla základní teze novely - používání jednotného termínu technické prohlídky, užívání technických prohlídek mezi členskými státy – novinka! Zrušení měření emisí, (samostatné činnosti oddělené od technické prohlídky), požadavky na vybavení stanic, požadavky na fyzické osoby provádějící prohlídky, požadavky na provádění dozoru, předávání informací mezi výrobci a subjekty provádějícími prohlídky, povinnost odstraňovat zjištěné závady, úprava správního trestání, reakce na navrhované změny zákona, doplnění postihu za neplnění již existujících povinností; zmínila, že změny se dotknou také zákona 13/1997 Sb. Doplnění procesních postupů při odstraňování vraků, možnost otevřít uzamčený vrak; u kontrolního vážení vozidel – rozšíření kategorií vozidel podléhajících kontrolnímu vážení, zejména nákladní vozidla do 3.5 tuny; V rozpravě vystoupili: Petr Pávek – lehká, středně těžká a těžká závada na vozidle, zda je to v zákoně specifikováno? Jakub Kopřiva – v § 49 zákona je uvedena lehká závada - nemá významný vliv na bezpečnost provozu, pozemní komunikaci, ani životní prostředí; vážná závada ovlivňuje provoz a vlastnosti vozidla - je způsobilá ohrozit provoz na pozemních komunikacích, nebo může nepříznivě působit na životní prostředí; Martin Kolovratník – našel návrhy na právo odejmout licenci stanici technické kontroly s vážnými definicemi; u návrhu na zrušení zákazu ekonomické spjatosti STK se servisem – dnes nemůže STK provozovat ten, kdo má servis, aby nedocházelo k přihrávání si zakázek mezi STK a servisem; návrh na zrušení evidenčních prohlídek - významné opatření proti krádežím vozidel, úpravám tachometru, zrušení povinnosti předkladatele zelené karty; Jakub Kopřiva – u zelených karet je povinnost výměny; o zrušení evidenčních prohlídek nic takového v tohle ohledu není obsaženo; snaha o usnadnění a snížení nákladů i času (splnění formálních podmínek pro registraci vozidel); Investovalo se do STK, povinnost pořizovat záznamy; není zakázáno, aby se STK podílela na prodeji, provozu a opravách vozidel; unijní právo stanovuje požadavky na osoby kontrolních techniků; Leo Luzar – přetáčení tachometrů - trestný čin? Kdo kupuje starší vozidlo, má velkou obavu a nechává si za „těžké“ peníze prověřovat stav; oceňují se otevřené databáze, které umožňují občanům ověřit si najeté km atd.; občané musí mít možnost - ověření stavu vozidla a najetých km; dochází k velké úspoře financí při provozování STK – doposud STK byly nuceny dávat statisíce korun za různé certifikáty, razítka apod.; Jakub Kopřiva – zohlednění důvodů zvláštního zřetele - z právní úpravy v ČR v posledních 5 letech se toto ustanovení vypouští – z důvodu výrazného prokorupčního charakteru; správní rozhodnutí je odůvodněno; přestupek/trestný čin - přetočení tachometru; rozdíl mezi přestupkem a trestním činem je ve dvou aspektech: 1. dopad na společnost (přestupky jsou společensky škodlivá, trestné činy jsou společensky nebezpečné), 2. u majetkových přestupků a trestných činů výše škody; důkazní situace je komplikovaná; podvod je úmyslný trestný čin; evidence tachometrů v době poslední technické prohlídky; uvažuje se o tom, (když jsou vozidla nafocená v STK), že by tam byly i fotky - problém osobních údajů; obličeje musí být nerozpoznatelné - otázka nákladů a střetu práva na ochranu osobních údajů; Květa Matušovská – podle zpravodajky Ožanové - řidič mající technickou prohlídku v zahraničí, musí mít protokol u sebe; dotazuje se, jaké lhůty technických prohlídek se budou uznávat, jestli podle naší legislativy, nebo dle země původu; otázka rozdílného technologického vybavení STK v jednotlivých zemích; Jakub Kopřiva – podle země, kde prohlídka byla provedena; MD respektuje unijní pravidla pro kontrolu technických podmínek; Vojtěch Munzar – souhlasí s Martinem Kolovratníkem - v důvodových zprávách je lépe označen - minimální požadavek implementace evropského práva; V návrhu se mění požadavek na vzdělání kontrolních techniků a táže se, zda si MD udělalo přehled, kolik stávajících kontrolních techniků má nově požadované vzdělání? Jakub Kopřiva – v novele jsou unijní a neunijní záležitosti - standardní postup, jinak by měli 3 - 4 novely jednoho přepisu; v bodovém znění novely v souladu s legislativní pravidly vlády jsou unijní požadavky podtrženy; tuto podobu je MD schopno aplikovat personálně i ekonomicky; Ke vzdělání - požadavky na techniky vychází z unijní úpravy; stávající technici, kteří požadavky nesplňují, mohou pokračovat dál po dobu platnosti svého průkazu, poté si musí požadavky doplnit - bude se to týkat mechaniků u měření emisí; Jan Birke – za implementací v EU se schová úplně všechno; Jakub Kopřiva – zájem o snížení množství dokladů; zelené karty - policie musí být na silnici schopna ověřit, zda je vozidlo pojištěno; uvažuje se nad dalšími předpisy, kde usnadnit a zjednodušit stanovený postup; Jan Birke – táže se, proč se novela nezměnila už před půl rokem, když novela tam byla? Nebo se něco změnilo za rok? Marián Jurečka – ptá se na vysvětlení STK a měření emisí; týká se to 50 až 100 stanic, mluví se o částce 2 mld. Kč. Je to 200 miliónů Kč na podnikatelské prostředí; nejsou vyčísleny finanční dopady - kolik bude stát změna kvalifikace lidí a další změny; ptá se na měření aut pod 3.5 tuny; Jakub Kopřiva – vychází z poznatků dopravní policie, ve zvýšené míře se vyskytují přetížená vozidla do 3.5 tuny; V některých případech jde i o obcházení povinnosti platit mýto; konkrétní data nejsou uvedena, ale budou dodána do dalšího jednání, (pokud jde o ekonomické dopady na stanice a na subjekty); zpráva o hodnocení dopadů; v ČR STK pouze na dvou pracovištích; Jiří Bláha – stanicím STK budou povoleny opravy; bude uvažováno o tom, jestli i servisy budou moci býti STK? STK mají automaticky přihrány 2–3 mil. automobilů, a tím dané peníze, které za to dostanou; často STK mají horší vybavení než servisy, např. značkové servisy; Jakub Kopřiva – obecnou povinností řidiče vozidla je nepřetěžovat ho; přetížená vozidla zvyšují mnohanásobně opotřebení komunikace; možnost přejití servisů na technické prohlídky – za splnění podmínek, včetně podmínky územního pokrytí; Petr Pávek – jak dlouho se zaváděl registr vozidel, nebyla zodpovězena otázka dopadu na podnikatelské prostředí; Jakub Kopřiva – z evropskými pravidly pro zhodnocení dopadu na podnikatelské prostředí zpracovali zprávu - je předlohou textu, je zapotřebí obstarat nějaké informace? Radim Fiala – přidává se k posl. Munzarovi, mělo by se oddělit, co je konkrétní transpozice a co je dodatek ze strany ministerstva, pokud to bude MD předkládat, aby tam obě věci byly vyznačeny; Zuzana Ožanová – byla u zavádění registru vozidel, pracovala v obci z rozšířenou působností a měla na starost dopravně správní agendy, informace z médií byly přehnané; k zeleným kartám – doklad o pojištění vozidla; databáze existuje a obce využívají vlastně databáze České kanceláře pojistitelů – ne na internetu, ale je to uzavřená databáze České kanceláře pojistitelů, do které obce mají přístup; nebylo by složité ji zpřístupnit i policií i strážníkům; STK by měly být u servisu – vidí problém, technické kontroly by měly být státem kontrolovaná činnost; každý servis, i když by tam měl STK, má zájem na výsledku; ohledně vozidel do 3. 5 tuny - vidí velmi pozitivně z hlediska praxe; jedná se o to, jak zatěžují vozidla komunikace, a jedná se i o bezpečnost silničního provozu, protože přetěžovaná vozidla mají podstatně jiné jízdní vlastnosti. Dochází k prodloužení brzdné dráhy a k většímu riziku dopravních nehod; Martin Kolovratník – sněmovní tisk č. 683 – před rokem ho podepisoval prezident a některá ustanovení u emisí byla odložená; § 72 odst. 2 až 4 – MD může odejmout oprávnění provozovatelům STK, pokud závažným způsobem porušili povinnosti; bude navrhovat, aby lhůta před druhým čtením byla delší; Jakub Kopřiva – k závažnému porušení povinností - dlouhodobě drobnější, ale soustavně opakované porušování povinností, anebo jedno hrubé, např. při kontrole STK se zjistí, že projelo vozidlo, které jí prošlo a má děravou podlahu; Marian Jurečka – smluvní vztah mezi STK a měřením emisí je dostatečný; u vozidel do 3.5 tuny - třeba dodat data o nehodovosti; souhlasí s M. Kolovratníkem – dělat legislativní změnu po necelém roce, nepovažuje za úplně dobré; dal by čas, aby se sesbíraly podněty - prodloužení termínu; Jakub Kopřiva – u vozidel do 3.5 tuny MD obstará ještě další policejní statiky – jde o vozidla N1 - dodávky, ne osobní vozidla, nebo vozidla do 3.5 tuny k přepravě osob (těch se to netýká, jen dodávek); u důvodů požadavku na výbavu STK – možnost provádět měření a musí mít zařízení, na kterém to provedou; ze smluvního práva vyplývá povinnost provést emise, jako kontrolní úkon, pochybnost z MD není; Ivan Adamec – k námitce, že servisy mají lepší vybavení, než STK (speciálně značkové servisy) – s tím souhlasí; pokud by se to přijalo, STK zkrachuje, lidi budou jezdit do servisů s STK; auta do 3,5 t - dodávky bývají nejčastějším dopravním vozidlem zboží; pokud to nebude nutné, nechce trvat na těch 3,5 t, protože se bude vyčítat živnostníkům, že používají auta, budou se vážit, kontrolovat, a přitom je zájem, aby je používali; zvedl by to na 5 tun, protože většinou všechna města v historické zóně tonáž mají max. do 4 tun; Petr Pávek – zajímal by ho dopad na vozidla do 3.5 tun. MD by mělo jednat i s těmito zástupci a zjistit, jaké to může mít dopady; Na závěr rozpravy zpravodajka Zuzana Ožanová navrhla přerušení projednávání sněmovního tisku č. 51 s následujícím harmonogramem: · pozměňovací návrhy předat na HV do pondělí 19. března 2018 do 16:00 hodin; · tabulkový materiál s pozměňovacími návrhy předá MD zpět na HV do pondělí 26. března 2018 do 14 hodin; · projednávání na schůzi HV ve středu 28. března 2018. K návrhu usnesení proběhla krátká rozprava: Martin Kolovratník – souhlasí s přerušením projednávání do 28.3.2018, navrhuje zvážit doplnění formulace „žádá MD o doplnění důvodové zprávy tak, aby byla viditelně označena část legislativních změn, která je čistou implementací evropské legislativy a část legislativních změn, která je vlastní iniciativou MD“; Radim Fiala – navrhuje hlasování en bloc, aby se hlasovalo o jednotlivých bodech usnesení zpravodajky Ožanové, včetně doplnění Martina Kolovratníka; Hlasování: 19 pro, 1 proti, 0 se zdrželo – usnesení č. 31. (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=144019). Marian Jurečka – navrhuje chtít po rezortech, které budou posílat PN, aby byla vyčíslena celková částka hospodářských dopadů; Petr Pávek – navrhuje podrobně sledovat dopady na podnikatelské prostředí; Radim Fiala – končí bod č. 2, bylo hlasování o výměně bodu č. 3 a 4. Následuje program Aplikovaná praxe GDPR a uplatnění v jednotlivých oborech. Bylo hlasováno o výměně bodu č. 3 a 4. Hlasování: 16 pro, 0 proti, 1 se zdržel - program byl schválen; 3) Aplikovaná praxe GDPR a uplatnění v jednotlivých oborech Jiří Nováček, 1. náměstek ministra vnitra – nařízení o ochraně osobních údajů – na MV adaptační zákon; přijatá směrnice Evropského parlamentu po zpracování osobních údajů orgány za účelem prevence, vyšetřování, odhalování trestních činů; chce se věnovat závaznému a použitelnému nařízení; návrh změnového zákona jde na legislativní radu vlády; Zákon o zpracování osobních údajů upravuje výjimky, které GDPR umožňuje členským státům aplikovat MV; neomezuje se zpracování citlivých údajů přísněji a neomezuje se předávání osobních údajů mimo Evropskou unii; zákon, má 65 paragrafů a 6 hlav, upravuje postavení Úřadu na ochranu osobních údajů; nově bude řízen monokraticky předsedou - zefektivnění kontrolní činnosti. Doprovodný změnový zákon novelizuje přibližně 30 zákonů v návaznosti na zákon o zpracování osobních údajů; není důvod investovat do předražených služeb nabízených některými soukromými subjekty; je v kontaktu s podnikatelskými svazy s Hospodářskou komorou; vznikla mezirezortní pracovní skupina - informuje subjekty, které pod tento zákon spadají; metodická činnost MV je zaměřena na územní samosprávu; Úřad má informační povinnost; MV zpracovalo vzorové systémové analýzy pro obce, kraje a spolky; Jiří Bláha – zákon od Evropské unie od dubna 2016 - 3 měsíce do její aplikace; v našem státě je 1,44 mil. podnikatelských subjektů, ale 3.5 mil. živnostníků - spadá na každého živnostníka; zákon má nahradit stávající 101; připravuje se tzv. adaptační zákon; neexistuje úzká pracovní skupina napříč resorty; nejednotný pohled na celkové dopady, dodnes nebyl vypracován dopad na podnikatelské prostředí, tzv. RIA; dle GDPR nelze do firmy najmout a sdílet pověřence; každý OSVČ by měl mít svého pověřence - právní a technické podvědomí, a zároveň musí být obeznámen s chodem firmy; do GDPR spadá jakékoliv vedení firemních seznamů, či kontaktů; navrhuje, aby se mezirezortní skupina scházela každotýdenně - požadovat od ní aktuální informace - obeznámit veřejnost s relevantní skutečnosti; vypracovat dopady na podnikatelské prostředí, to by mělo být v co nejkratší době; Vojtěch Munzar – od 25. 5. bude platit nařízení a adaptační zákon je na začátku legislativního procesu; připomínka – předkladatel si požádal o výjimku z RIA, tj. nebyla zpracována - nejsou známy dopady na širokou veřejnost - malá informovanost; přečetl usnesení z podvýboru pro podnikatelské prostředí, o kterém se bude hlasovat v podrobné rozpravě. Karel Bačkovský, zástupce MV – GDPR není první předpis, kterým Evropská unie upravuje ochranu osobních údajů, GDPR nahrazuje předchozí předpis, kterým byla směrnice; ČR patří mezi státy se zdrženlivějším přístupem k ochraně osobních údajů; výhoda směrnice - že implementace umožní předpis do právního řádu transponovat jazykem, který je našemu právnímu řádu vlastní; Úřad pro ochranu osobních údajů pokuty bude ukládat - povede správní řízení podle procesních pravidel - právní předpis je evropský; u pokutování veřejného sektoru – odchýlení možné, dokonce pokuty vůbec neukládat; v každém státě je problematika odlišná; příprava adaptačního zákona - dvouletá lhůta je příliš krátká; vedou se debaty se zástupci soukromého sektoru; není dostatek kvalifikovaných úředníků; právní předpis je aplikovatelný, bude platit i bez ohledu na to, že zákon ještě nebude hotový; MV nehodlá jít nad rámec nařízení - kde nám nařízení umožňuje přísnější národní úpravu; Petr Pávek – všechna evropské nařízení i směrnice ponechávají min. 2 roky pro implementaci; nejsou připraveny orgány státu, není připravena většina krajů, obcí - dopad na podnikatelské prostředí - MV nezkoumalo; Karel Bačkovský – jednání mezirezortní komise 5. 2., zasedalo několikrát; nelze zabránit nabídkám na trhu, lze se spolehnout na orgány státu; MV spolupracují se svazy podnikatelskými, komorami, i na úrovni rezortu; dvouletá lhůta změnového zákona při respektování volebních cyklů je krátká; Marian Jurečka – ČR měla být aktivnější; novela podle § 90 – vymezení veřej. subjektu (vyjmutí malých obcí, církví apod.) – 2-3 roky čas pro nástup systému – požádal o názor, věří, že vůle by byla; Karel Bačkovský – tato otázka se řeší, prostor existuje; zúžit definici veřej. subjektu nelze ve smyslu, aby nezahrnoval obce (vykonávají veřej. moc); pokuty – odložení, omezení – výjimka z toho, co platí; výše pokut – zůstává stejná, jako podle zák. 101/2000 Sb., dalo by se změnit; dle jeho názoru dosavadní praxe úřadu vůči malým subjektům veřej. správy nebyla likvidační; nesmyslný dopad na malé obce – povinnost mít pověřence pro ochranu osob. údajů – řešení v rámci samosprávy jako takové – sdílení pověřenci; Jan Birke – pohled starosty – ze strany státu se valí spousta povinností; výkon st. správy stojí miliony; pověřenci – není reálné, malé obce nemají lidi; obrovský dopad do výkonu samosprávy; Karel Bačkovský – na argumentace, že máme systém st. správy postavený i na malých obcích, arogantní reakce, jsme výjimka, v některých zemích takhle malé municipality neexistují – náš problém, návrh obce pospojovat; Radim Fiala – z diskuse i podvýboru vyplývá, že situace vadí samosprávám i podnik. subjektům; požádal MV o hledání varianty, jak důsledky snížit; Martin Jiránek – malí podnikatelé – pověřenec – týká se jich?; co pro GDPR udělalo MPO (rozbor dopadů na podnik. prostředí); Josef Prokeš, ředitel Sekce správní, ÚOOÚ – již dnes platí zákon upravující ochranu osob. údajů; problém není to, co je osob. údaj, ale jakým způsobem zacházet s daty; obec. nařízení – zaměřuje se na riziková, závažná, rozsáhlá zpracování; malí podnikatelé – pokud plní zákon o ochraně osob. údajů, neměli by být zatěžováni navíc, pouze extra povinnosti týk. se bezpečnosti; povinnost mít pověřence na tyto podnikatele nedopadá; používání nových technologií – nezabezpečené prostředky – bezpečnost – nový princip ochrany osob. údajů; inf. kampaně – svazy, MPO, ÚOOÚ; trestání – pokuta nemůže být likvidační; pokuta až poslední možnost – nejprve řešení situace, náprava; uchovávání email. kontaktů – zák. o službách inf. společností – pokuty za rozesílání nevyžád. obch. sdělení; Vojtěch Munzar – přechod. období – 1-2 roky poskytovat metod. pomoc, neaplikovat pokuty; Josef Prokeš – nařízení nastaveno uvážlivě; přihlíží se k organ. a tech. možnostem; způsob nastavení inf. systémů veřej. správy; obce jsou z pohledu mnoha zákonů pouze zpracovatelé; vyvážená odpovědnost; stanovení doprov. pravidel pro zprac. osob. údajů; ÚOOÚ – kontroluje, šetří stížnosti, neřeší vždy represivně, výstupy zveřejňovány; odložení aplikace – nelze slíbit; slíbil uvážlivost, pragmat. výklad, represe není na prvním místě; obecné standardy vysoké v obec. nařízení (německá ochrana osob. údajů); Martin Jiránek – masové strašení malých podnikatelů – velký problém – šlo by je nějak masově jednoduše uklidnit? (zmínil TV reklamy na EET); Pavel Vinkler, ředitel odboru podnik. prostředí a vnitřního obchodu, MPO – problematikou GDPR se zabývají dlouho; MPO není gestorem legislativy; vnímají obrovský dopad do podnik. prostředí; práce v terénu – region. kanceláře CzechInvestu; nové web. stránky; propag. materiál „GDPR v kostce“; veškerá opatření pro podnikatele zdarma; semináře, konference – ve spolupráci se SP, AMSP, HK, SOCR; Akademie GDPR (fin. podporuje MPO); dopady na podnik. prostředí – za RIA je zodpovědný předkladatel, tj. MV (zásad. připomínka MPO); problematikou se zabývá Podnikatelská rada na MPO (vrchol. meziresort. orgán); Jan Birke – návrhy na potřebné změny (z pohledu starosty) – povolit zveřejňování neplatičů, dlužníků – dohnat je k zodpovědnosti, zakázat trvalý pobyt na radnici; Josef Prokeš – st. moc upravena zákonem, dozor. úřad toto neovlivňuje; dlužníci – informace se uchovávala ve vyhledavači Google – problém, posun ve věci; řešit přes vývěsky; Marian Jurečka – na stránkách úřadu by bylo dobré problematiku GDPR více segregovat; zelené telef. linky; Leo Luzar – snaha MV situaci uklidnit, ÚOOÚ naznačuje, že to není tak horké; dopad na malé a stř. podniky nebude tak výrazný; citoval z web. stránek MPO – MPO považuje GDPR za legislativu se značným dopadem na každého podnikatele, zejména mikropodniky a živnostníky….; požádal, aby si zástupci jednotl. úřadů vyjasnili, o jaký dopad jde; Ivan Adamec – nákup certif. systémů a školení soukr. subjekty – velký byznys; Hlasování o možnosti vystoupení zástupkyně SP ČR: 16 pro, 0 proti, 0 se zdrželo. Tereza Šamanová, Svaz průmyslu a dopravy ČR – zodpovídání dotazů, informování – řešeno v rámci GDPR akademie; probíhá pilot. fáze provozu automat. konverzačního asistenta (chatbot) – výklad textu nařízení, update – konkrét. aplikační situace; nejde o záležitost pouze do 05/2018 – kontinuální pomoc; hodnocení dopadů – značné, odhad stovky miliard Kč pouze na podnik. sféru; nebyla povinnost provést RIA; uvítali by zhodnocení dopadů ex-post; efekt. pomoc ve formě uvolnění veřej. zdrojů na řešení dopadů (např. prostř. OP PIK); firmy s dlouhod. historií – papír. i elektr. archivace osob. údajů. V podrobné rozpravě přednesl Vojtěch Munzar usnesení podvýboru pro podnik. prostředí: Podvýbor pro podnikatelské prostředí I. doporučuje hospodářskému výboru PSP ČR přijmout následující usnesení: „Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 1. žádá Ministerstvo vnitra o vyhodnocení dopadů regulace GDPR; 2. žádá Ministerstvo průmyslu a obchodu a Úřad pro ochranu osobních údajů o maximální informování podnikatelské veřejnosti.“; II. vyjadřuje znepokojení nad implementací GDPR v ČR, považuje stav přípravy implementace GDPR za nedostatečný. Hlasování o bodu 1.: 7 pro, 1 proti, 8 se zdrželo – návrh nebyl přijat; hlasování o bodu 2.: 16 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – návrh byl přijat; hlasování o bodu II.: 13 pro, 0 proti, 3 se zdrželi – návrh byl přijat; Martin Jiránek – k bodu 1., který nebyl schválen – vyhodnocení dopadů by někdo udělat měl; Marian Jurečka – nelze takto rezignovat na RIA; předkladatel má zodpovědnost ji připravit ve spolupráci s ost. resorty a přísl. úřady; Vojtěch Munzar – navrhl nové znění bodu 1.: HV žádá MV o vyhodnocení dopadů regulace GDPR (RIA) do podnik. prostředí, soukr. sektoru a veřej. sektoru. Hlasování: 8 pro, 1 proti, 7 se zdrželo – návrh nebyl přijat. Martin Jiránek – další návrh na znění bodu 1.: HV ukládá MPO vypracovat modelové příklady dopadu aplikace GDPR na malé a střední podniky v segmentu digitální i v segmentu tradiční ekonomiky. Modelové příklady budou součástí dokumentace k implementační legislativě a zároveň budou podkladem pro jednání s EK na změnách směrnice. Pavel Vinkler – pracují na další metodice – měla by obsahovat model. příklady; to ale nenahradí celk. vyčíslení nákladů GDPR na podnik. prostředí v rámci RIA. Hlasování o návrhu posl. Jiránka: 16 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – návrh byl přijat. Usnesení č. 32 (viz http://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=144020). 4) Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2018 – doprojednání Ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy Luděk Sosna – projednávání navazuje na usnesení HV č. 18; naplňování schváleného rozpočtu na r. 2018 (72,5 mld. Kč – 53,8 mld. Kč národní zdroje, 18,7 mld. Kč evropské prostředky); při sestavování rozpočtu předpoklad potřeby navýšení pro r. 2018 o cca 11,6 mld. Kč; novinka v rozpočtu – flexib. globální položky (reálné čerpání proti fakturám); nyní předpokládají, že nebude třeba rozpočet navyšovat – výběr. řízení u investorů (ŘSD a SŽDC) – výrazně nižší vysoutěžené ceny (o 10–35 %), než bylo předikováno; rozpočet pro r. 2018 je dostatečný, to ale neplatí pro roky 2019 a 2020; jednání s EIB (spolufinancování některých projektů od r. 2019 až do výše 100 mld. Kč – dopr. infrastruktura, obnova vozového parku žel. kolej. vozidel); projekty SŽDC v rámci programu CEF ve výši 10,6 mld. Kč (odstranění úzkých míst na vybraných úsecích žel. sítě CORE network); dále odkázal na rozdané materiály (viz http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=3506&ido=1309&td=22&cu=6). Zpravodaj Martin Kolovratník vysvětlil důvod zařazení tohoto bodu; při projednávání rozpočtu avizovalo MD chybějící cca 4 mld. Kč – doprov. usnesení HV č. 18 (znovuprojednání); aktuálně není potřeba navýšení; problém ve střednědobém výhledu od r. 2019 (konec evr. financování); zmínil jednání s EIB – předjednána půjčka až 100 mld. Kč (symbolický úrok, splatnost v horizontu 20-25 let); změny rozpočtu do 15 % celk. rozpočtu schvaluje Výbor SFDI, vyšší schvaluje HV. V rozpravě dále vystoupili: Leo Luzar – stavby v MS kraji (odkazoval se na rozdané materiály a poznámku – rizika změny oproti vydaným stav. povolením, dodateč. stav. povolení); Jan Kroupa, generální ředitel ŘSD – vyjádřil se ke stavbě Frýdek–Místek – připojení na D48; poznámka se vztahovala k EIA (zák. č. 244/1992 Sb.) – mohly vzniknout další dodat. podmínky; 2. část – stav. povolení vydáno, podán rozklad ze strany Dětí Země; Marian Jurečka – celková fin. potřeba (celkově za MD), pokud by všechny projekty běžely ideálně ve střednědobém výhledu?; jiné nástroje financování – nejen půjčka od EIB, PPP (např. dluhopisy); Luděk Sosna – Dopravní sektor. strategie – předloženo v r. 2013 vládě ke schválení – kvantifikace každoročních potřeb resortu (80–90 mld. Kč ročně, příp. až 100 mld. Kč); nebrání se novým nástrojům financování; první PPP projekt na dálnici D4; EK tlačí na využívání soukr. zdrojů a garant. úvěrů; Vojtěch Munzar – zpráva NKÚ – dostavba dáln. sítě – kdy a jaká potřeba financování; dostavba pražského okruhu (severozáp. část), dostavba D3 od pražského okruhu, modernizace žel. tratě Praha - Ruzyně - Kladno – předb. výhled realizace; Luděk Sosna – zpráva NKÚ (rovněž obsahuje pochvalu MD – snížení ceny); dostavba dáln. sítě: nyní cca 1200 km, cíl. stav 2100 km, představa 30-40 km ročně, 25-30 let – přesvědčen, že v r. 2050 bude komplet. kostra dokončena (nejde pouze o finance, především procesy – snaha o jejich zrychlení – novela zák. 416/2009 Sb.); pražský okruh: stavba 511 – vydáno stan. EIA, blíží se k ÚŘ; stavba 518, 519, 520 – situace složitější, znovu EIA, trasa do souladu s územ. plánem Prahy, nesouhlas Suchdola; stavba 520 (mezi D8 a D11) – snaha stabilizovat techn. řešení, zajistit souhlas všech obcí; D3: letos zahájit ÚŘ na všech 5 staveb, citlivá stavba, jednání s obcemi s cílem najít kompromis (křižovatky, tunely, úpravy navazujících staveb), cíl – celá D3 otevřena nejpozději do r. 2030; žel. trať Praha - Kladno s odbočkou na LVH: probíhají přípravy jednotl. úseků, diskuse s Prahou 7 (např. citlivý průchod Stromovkou), soutěží se přípravná dokumentace na úsek Dejvice - Veleslavín (řízení u ÚOHS), nejlépe připravený úsek Ruzyně – Kladno (letos žádost a získání ÚR), realizace kolem r. 2021-22, úprava stanice Kladno; Ivan Adamec – ke zmíněné novele zák. č. 416/2009 Sb. – upozornil, že boj teprve začne (dodatek); Květa Matušovská – koridor Pardubice - Česká Třebová – problém v PK s osob. vlaky – vyčerpána kapacita (zpoždění vlaků vyšší kvality způsobuje problém osob. vlakům); plavební stupeň Přelouč - Děčín; Mojmír Nejezchleb, náměstek gen. ředitele, SŽDC – osm staveb na koridorech (financování z úvěru EIB), dvě akce v PK (Choceň - Uhersko, modernizace úseku Brandýs n/O- Ústí n/O ve stávající stopě – příprava studie proveditelnosti na nové vedení trasy Choceň - Ústí n/O – ve finále tříkolejná); zahájení realizace v závěru r. 2019; Luděk Sosna – doplnil, co bylo řečeno – nová trať pravděpodobně v tunelu (délka 6-8 km), využití stávající tratě, klíčové – způsob rozvětvení dvou tratí (v Chocni a Ústí n./Orl.); Přelouč - Děčín: histor. téma, od r. 2005 běží EIA (dosud není uzavřen); koncepce vodní dopravy vzata na vědomí vládou – neobsahuje plaveb. stupeň Děčín – nutné další kroky, úkol MŽP stanovit kompenzační opatření (termín 02/2018); ŘVC pokračuje v procesu EIA; plaveb. stupeň Přelouč – stanovisko EIA podle zák. 244/1992 Sb. (nejsou uznatelná), znovu EIA, příprava podkladů pro SEA, ÚR neplatné, hledání nového tech. řešení; Martin Kolovratník – vysoutěžené ceny – na první pohled optimistické; prům. cena za 1 km dálnice – častá kritika, nutno pohlídat také kvalitu; reálná situace u ŘSD a SŽDC – požádal o informaci zástupce; boj neúspěšných účastníků soutěží, stavby se nedaří zahájit; Ivan Adamec – osob. zkušenost s lhůtami ÚOHS; Jan Kroupa – porovnání konkrétních akcí vysoutěžených cca před rokem 2004 a vysoutěžených v letech 2004-2010 (nikoliv porovnání expert. cen); ještě v r. 2010 nad rámec garantována zhotoviteli inflace – po r. 2010 riziko přeneseno plně na zhotovitele; dnes se soutěží 2x levněji (dříve 395,8; nyní 174,4) – ceny stlačeny na minimum; nutnost kontroly jednotl. položek; vývoj cen v liniových stavbách směrem dolů; Luděk Sosna – obecně ÚOHS lhůty nemá; rozhodnutí mohou být nejednoznačná; Jan Kroupa – bezpečnost – úsek. měření; velké tendry ÚOHS šetří; Mojmír Nejezchleb – situace kolem nabídkových cen není tak tragická – soutěží prům. za 80 % investorských cen (hodnoty VZ); velké zakázky – Hostivař - Praha hlavní, Sudoměřice - Votice (4. koridor) – boj velkých firem, řízení u ÚOHS, Hostivař - hlavní vydáno předběž. opatření (nesmí být uzavřena smlouva), Sudoměřice - Votice – rozhodnutí ÚOHS do 19/3; Jan Birke – kontrolní mechanismy, nízká cena – velké riziko, kvalita děl; nejdražší dálnice = mýtus; nejen ÚOHS komplikuje život; Děti Země – problém; urychlení staveb – moc se nepovedlo; lze identifikovat problémy – rizika napadnutelnosti soutěží; VRT – financování po výpadku evr. prostředků – připravenost, strategie – nutná politická a odborná shoda; Luděk Sosna – Program rozvoje rychlých spojení schválen vládou v 05/2017; soutěžena zakázka na studii proveditelnosti Praha - Ústí n/L - Drážďany (zpoždění cca 4-5 měsíců); Praha - Brno - Břeclav – klíčová stavba – ½ roku u ÚOHS (neúspěšný uchazeč rozporuje); bez studie proveditelnosti nelze zahájit přípravu; Jiří Bláha – Liberecký kraj opomíjen – především žel. doprava (z Prahy 3,5 hodiny); stále odkládán projekt Turnov - Jičín - Hradec Králové; význ. rekreační oblast – velmi silná doprava; Luděk Sosna – souhlas, žel. spojení Praha - Liberec nepřijatelné, není shoda na tech. řešení a ekon. efektivitě; zpracování studie proveditelnosti – blíží se k závěru – dvě varianty výstupů z Prahy, uspořádání a řešení žel. uzlu Mladá Boleslav – věří, že se nyní nalezne kompromis i obhajoba této investice (Praha centrum – Liberec centrum 1:40 hodin); Turnov - Jičín - HK (silniční spojení) – D35, dobrá situace z hlediska přípravy úsek HK – Jičín, horší situace Turnov – Jičín (dlouhodobý spor o vedení trasy, nalezena shoda); Ivan Adamec – spojení do Krkonoš špatné – ani železnice, ani dálnice – turist. ruch; Martin Jiránek – Podkrkonoší (Náchodsko, Trutnovsko – 200 tis. obyvatel), dálnice do HK stavba 45 let!; dálnice směr Jaroměř a dále na Trutnov priorita; Marian Jurečka – dálnice v okolí Ostravy – řešení v rámci reklamace – jaký je konečný stav; Jan Kroupa – rozhodování soudu při HK a AK mělo být rychlé a efektivní, lepší než obecný soud – táhlý soudní spor (D47), vyslýchání svědků, nové znalec. posudky atd.; stav dle policie nebezpečný; částečná uzavírka D47; stát opravovat nemůže – ohrožení soudního sporu, zhotovitel opravovat nechce; na některých neproblémových místech dohoda na opravách (např. Eurovia, Skanska). Na závěr diskuse zpravodaj Martin Kolovratník navrhl usnesení: Hospodářský výbor PSP ČR bere na vědomí informaci MD a SFDI o stavu rozpočtu SFDI na r. 2018. Hlasování: 15 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – usnesení č. 33. 5) Informace z podvýborů Vojtěch Munzar – informoval o schůzi podvýboru pro podnikatelské prostředí; mechanismus ex-post RIA – připravuje Úřad vlády; podvýbor přijal usnesení: považuje zpětné vyhodnocení dopadů regulace (ex-post RIA) za důležitou součást legisl. procesu a doporučil HV přijmout usnesení: „Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR žádá Úřad vlády, aby seznámil členy podvýboru pro podnikatelské prostředí s vývojem práce na tomto mechanismu. Termín: květen 2018.“. Hlasování: 13 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – usnesení č. 34. Ivan Adamec – přednesl návrh usnesení podvýboru pro energetiku, který doporučil HV přijmout následující usnesení: Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny schvaluje převzetí záštity nad odbornou konferencí „100 let proměn české a slovenské energetiky“, která se bude konat ve dnech 22. a 23. března 2018. Hlasování: 14 pro, 0 proti, 0 se zdrželo – usnesení č. 35. 6) Různé - 7) Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru Příští schůze výboru se bude konat ve středu 14. března 2018 od 9:30 hodin. Hlasování o závěrečných usneseních (hlasovací listiny) jsou přílohou tohoto zápisu a naleznete je zde: http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=3506&ido=1309&td=22&cu=6. Ondřej POLANSKÝ v. r. Radim FIALA v. r. ověřovatel výboru předseda výboru Zapsala: Dana Vosátková, Hana Dibelková Dne: 23. února 2018 Za správnost: Kateřina Tarant, tajemnice výboru 8
Zvukové záznamy
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/3500-6-20180214
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.