Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
2020
8. volební období
ZÁPIS
z 34. schůze
Kontrolního výboru,
která se konala dne 16. září 2020
v budově Poslanecké sněmovny, Sněmovní 3, 118 26 Praha 1,
místnost č. 206
Čtvrtek 10. září 2020
Přítomni: posl. P. Bělobrádek, posl. L. Černohorský, posl. I. Kalátová, posl. R. Kubíček, posl. P. Mališ, posl. V. Munzar, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. R. Sklenák
Omluveni: posl. J. Bláha, posl. J. Foldyna, posl. M. Kalousek, posl. M. Kupka, posl. K. Matušovská, posl. J. Pošvář, posl. P. Staněk, posl. R. Zlesák
Hosté: dle prezenční listiny
Tuto schůzi řídil předseda výboru posl. R. Kubíček.
Předseda výboru posl. R. Kubíček zahájil schůzi výboru v 13.10 hodin a přivítal přítomné poslance a hosty a navrhl program jednání 34. schůze Kontrolního výboru dle pozvánky:
1. Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2019 /sněmovní tisk 843/1/
2. Sdělení předsedy, různé
3. Návrh termínu a programu příští schůze výboru.
Nikdo z přítomných poslanců nevznesl návrh na změnu, doplnění nebo vypuštění některého z bodů. Všichni přítomní poslanci souhlasili s navrženým programem (6 pro; 0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. I. Kalátová, posl. R. Kubíček, posl. V. Munzar, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. R. Sklenák /viz příloha zápisu č. 1, str. 1/.
1.
Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2019 /sněmovní tisk 843/1/
S úvodním slovem k tomuto bodu vystoupil prezident NKÚ M. Kala. Uvedl, že NKÚ předkládá Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky stanovisko k vládnímu návrhu státního závěrečného účtu ČR za rok 2019 na základě ustanovení § 5 zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu. NKÚ při jeho zpracování vycházel ze sněmovního tisku č. 843/0, ze závěrečných účtů jednotlivých kapitol státního rozpočtu, ze schválených kontrolních závěrů kontrolních akcí a z dalších poznatků ze své kontrolní a analytické činnosti. V roce 2019 činil růst HDP 2,3 %, což bylo o 0,8 procentního bodu více než průměr EU. Inflace se v roce 2019 zvýšila na průměrnou hodnotu 2,8 % a přiblížila se k horní hranici tolerančního pásma ČNB. Průměrné zvýšení spotřebitelských cen v EU bylo přibližně poloviční. Míra nezaměstnanosti dosáhla úrovně 2 % a byla opět nejnižší v rámci celé EU. V době ekonomického růstu skončilo hospodaření státního rozpočtu schodkem ve výši 28,5 mld. Kč s tím, že saldo hospodaření státního rozpočtu bylo vylepšeno převodem z tzv. privatizačního účtu a vyšším inkasem z prodeje emisních povolenek. Co NKÚ považuje za velmi problematickou tendenci, je meziroční zvýšení čerpání běžných výdajů, které překročilo meziroční zvýšení celkových příjmů státního rozpočtu o cca 9 mld. Kč a dosáhlo částky téměř 130 mld. Kč. V rámci analytiky se NKÚ poměrně do hloubky věnuje i příčinám, poukazuje na ty částky státního rozpočtu, v kterých dochází k největšímu navýšení běžných výdajů. Pozitivní zprávou je, že čistá pozice ČR ve vztahu k rozpočtu EU činila téměř 70 mld. Kč a oproti předchozímu roku si ČR polepšila o více než 23 mld. Kč, což svědčí o zrychlení čerpání prostředků z evropských strukturálních a investičních fondů. Naopak schválený rozpočet daňových příjmů nebyl naplněn téměř o 10 mld. Kč a NKÚ se domnívá, že to byl určitý signál v roce 2019, který se poté potvrdil i v prvních měsících roku 2020. Čerpání kapitálových výdajů vzrostlo meziročně díky vyšší investiční aktivitě o více než 20 mld. Kč. Jednak to souvisí s nutností vyčerpat prostředky EU z alokace na programové období 2014 – 2020, jednak to určitě bylo způsobeno i zlepšením investiční připravenosti některých investičních akcí. Velkým problémem je dále problematika související s elektronizací veřejné správy, kde v porovnání s ostatními zeměmi v rámci indexu E-Government Development Index nedochází k významnému pokroku ve zvyšování úrovně digitalizace, naopak ČR stále zaostává. NKÚ upozorňuje také na to, že stále nedošlo k provedení změn v důchodovém systému. Dále pak inkaso spotřebních daní z alkoholu a tabákových výrobků nepokrývá ani z poloviny odhadované celkové společenské náklady a je zde prostor pro zvýšení těchto daní. Stanovisko NKÚ se okrajově zabývá také hospodařením dalších složek veřejných rozpočtů. Celkové hospodaření územních rozpočtů skončilo za rok 2019 v přebytku více než 31 mld. Kč. Územní samosprávy nevyužily více než 18 mld. Kč z disponibilních kapitálových zdrojů k realizaci investičních záměrů. Systém veřejného zdravotního pojištění není odolný vůči případným negativním vlivům souvisejícím s demografickým vývojem a ekonomickým cyklem.
Se stanoviskem za Ministerstvo financí vystoupil náměstek ministryně financí S. Kouba. Uvedl, že obecně platí, že výsledky návrhu SZÚ jsou zrcadlem schváleného rozpočtu na příslušný rok. S tím, že jsou v něm obsaženy priority vlády, které jsou v průběhu vyjednávání a jsou modifikovány. Také se tam odráží ekonomický vývoj, to znamená, že je tam řada objektivních okolností, které do toho vstupují. MF chystá rozsáhlejší reakci na toto stanovisko NKÚ, aby se vypořádalo s jednotlivými body. Nabídl, že zašle tuto reakci členům KV. Konstatoval, že MF se s některými výtkami NKÚ neztotožňuje. Dle názoru MF je porovnání s minulými roky vytržené z kontextu. Diskutabilní je například otázka financování dopravy v porovnání let 2010 a 2019. Relevantnější by nejspíš bylo podívat se na celou trajektorii v průběhu let. Financování dopravy je zde zdůrazněno pouze v kontextu výdajů státního rozpočtu, nereflektuje se tam, kolik finančních prostředků se vydává ze SFDI, a nerozlišují se běžné a kapitálové výdaje. Dále uvedl, že náklady z hazardu a alkoholu se koncipují velice široce a jsou postaveny pouze na odhadech. Součástí odhadů je také růst kriminality a elektronická rizika. Při zvýšení spotřebních daní z alkoholu a z tabákových výrobků je riziko, že část přejde do černé zóny.
Se zpravodajskou zprávou vystoupil předseda – zpravodaj výboru posl. R. Kubíček. Uvedl, že stanovisko NKÚ k návrhu SZÚ je předkládáno každoročně. Materiál je vždy vzorem z hlediska přehlednosti. Pro MF by mělo být obohacující, že tento materiál má k dispozici. Uvedl, že bude rád, pokud MF svou reakci zašle na KV. Velmi účinné by bylo, aby se s tímto stanoviskem NKÚ k SZÚ seznámila jednotlivá ministerstva. Uvedl, že dle jeho názoru 2% nezaměstnanost není pro ČR příliš pozitivní, protože dochází k tomu, že nevzniká konkurence na trhu práce. Jako pozitivní uvedl průběh čerpání fondů EU.
V obecné rozpravě vystoupili: posl. V. Munzar (Uvedl, že toto stanovisko se mu jeví jako velmi závažný materiál a potvrzuje se to, na co NKÚ upozorňoval již v SZÚ za rok 2018. Uvedl, že i KV konstatoval, že rozpočtová politika vlády snižuje odolnost státního rozpočtu vůči možnému budoucímu ochlazení ekonomiky. A rok 2019 to jen potvrdil. Bohužel se vláda nepoučila ze zpráv NKÚ v minulých letech a nezačala představovat realistické státní rozpočty. Příjmy státního rozpočtu v době schvalování SZÚ jsou položeny na základě dosud neschválených zákonů. Tato zpráva dává ucelený obrázek o tom, jak vláda dokáže prohýřit ekonomický růst za rok 2019.), posl. L. Černohorský (Uvedl, že NKÚ také připomíná, že stále roste počet státních zaměstnanců a náklady na ně. Dotázal se, zda má MF připravený plán nebo zda pracuje s ostatními ministerstvy na optimalizaci počtu zaměstnanců.), náměstek ministryně financí S. Kouba (Krátce reagoval na rozpravu. Mimo jiné uvedl, že MF je schopno materiál o optimalizaci počtu zaměstnanců KV dodat v přehledné struktuře.), vedoucí oddělení Státní závěrečný účet J. Pavlíček (Uvedl, že MF do rozpočtových pravidel připravuje princip toho, že pokud budou neobsazená pracovní místa na jednotlivých resortech nad určitou úroveň, pravděpodobně nad 3 % bude docházet k vázání výdajů na úrovni organizační složky státu. Problematika neobsazených míst je složitější.), posl. V. Munzar (Dotázal se, jak jednotlivé resorty využily nároky z nespotřebovaných výdajů na další zvýšení platů a mzdové náklady.), prezident NKÚ M. Kala (Krátce reagoval na rozpravu. Mimo jiné uvedl, že banky se rozhodly, že vynaloží obrovské prostředky do toho, že změní bankovnictví, přenesly frontoffice z přepážek bank do mobilů klientů a teprve pak propouštěly zaměstnance. A takový postup by měl být i v elektronizaci státní správy.), posl. R. Kubíček (Krátce reagoval na rozpravu a uvedl, že toto banky odstartovaly již v roce 2009. Byla to dlouhodobá vize a banky dokonce pomáhaly zaměstnancům s hledáním nového uplatnění na trhu práce. Tak by měl postupovat i stát.), náměstek ministryně financí S. Kouba (Krátce se vyjádřil k problematice elektronizace a mimo jiné uvedl, že se s tímto principem ztotožňuje.) a posl. R. Kubíček (Uvedl, že je dobré prostudovat, jak vznikaly některé IT systémy na jednotlivých ministerstvech a poučit se z toho. Nejednotnost IT systémů je velký problém.).
V podrobné rozpravě předseda – zpravodaj výboru posl. R. Kubíček navrhl usnesení následujícího znění:
Kontrolní výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po úvodním výkladu prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslava Kaly, zpravodajské zprávě poslance Romana Kubíčka, stanovisku náměstka ministryně financí Stanislava Kouby a po rozpravě
I. bere na vědomí Stanovisko Nejvyššího kontrolního úřadu k návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2019 (sněmovní tisk 843/1);
II. zmocňuje předsedu výboru, aby s tímto usnesením seznámil předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, prezidenta Nejvyššího kontrolního úřadu a ministryni financí.
S takto navrženým usnesením byl vysloven souhlas a bylo přijato usnesení č. 196 (9 pro; 0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. P. Bělobrádek, posl. L. Černohorský, posl. I. Kalátová, posl. R. Kubíček, posl. P. Mališ, posl. V. Munzar, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. R. Sklenák /viz příloha zápisu č. 1, str. 2/.
2.
Sdělení předsedy, různé
V rámci tohoto bodu předseda výboru posl. R. Kubíček informoval členy KV o tom, že zatím počítá, že se výjezdní zasedání na Štiřín uskuteční dle plánu, ale vzhledem k epidemické situaci v příštích dnech možná dojde k tomu, že bude zrušeno.
3.
Návrh termínu a programu příští schůze výboru
Po úvodním vystoupení předsedy výboru posl. R. Kubíčka a po rozpravě Kontrolní výbor zmocnil předsedu výboru, aby stanovil termín a program příští schůze výboru, viz přijaté usnesení č. 197 (9 pro; 0 proti; 0 se zdrželo). Hlasování se zúčastnili: posl. P. Bělobrádek, posl. L. Černohorský, posl. I. Kalátová, posl. R. Kubíček, posl. P. Mališ, posl. V. Munzar, posl. M. Pour, posl. R. Rozvoral, posl. R. Sklenák /viz příloha zápisu č. 1, str. 3/.
Předseda výboru posl. R. Kubíček poděkoval všem přítomným za spolupráci a ukončil třicátou čtvrtou schůzi Kontrolního výboru.
Schůze výboru byla ukončena v 13.45 hodin.
Zapsala: M. Hálková – tajemnice výboru
Lukáš ČERNOHORSKÝ v. r.
Roman KUBÍČEK v. r.
místopředseda – ověřovatel
Kontrolního výboru
předseda
Kontrolního výboru
Příloha č. 1 str. 1
Kontrolní výbor PS PČR
34. schůze
16. 09. 2020 - 13:14:45
1. hlasování, návrh
Schválení programu
Aktivně hlasovalo: 6
Pro: 6
Proti: 0
Zdržel se: 0
Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL:
Nepřihlášen
Jiří Bláha, ANO:
Nepřihlášen
Lukáš Černohorský, Piráti:
Nepřihlášen
Jaroslav Foldyna, SPD:
Nepřihlášen
Iva Kalátová, ANO:
Pro
Miroslav Kalousek, TOP09:
Nepřihlášen
Roman Kubíček, ANO:
Pro
Martin Kupka, ODS:
Nepřihlášen
Přemysl Mališ, ANO:
Nepřihlášen
Květa Matušovská, KSČM:
Nepřihlášen
Vojtěch Munzar, ODS:
Pro
Jan Pošvář, Piráti:
Nepřihlášen
Milan Pour, ANO:
Pro
Radek Rozvoral, SPD:
Pro
Roman Sklenák, ČSSD:
Pro
Pavel Staněk, ANO:
Nepřihlášen
Radek Zlesák, ANO:
Nepřihlášen
ID hlasování: 1, schůze č. 34, čas 13:14:45
Příloha č. 1 str. 2
Usnesení č. 196
Kontrolní výbor PS PČR
34. schůze
16. 09. 2020 - 13:44:34
2. hlasování, návrh
Stanovisko NKÚ k návrhu SZÚ ČR za rok 2019 /ST 843/1/ - usnesení
Aktivně hlasovalo: 9
Pro: 9
Proti: 0
Zdržel se: 0
Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL:
Pro
Jiří Bláha, ANO:
Nepřihlášen
Lukáš Černohorský, Piráti:
Pro
Jaroslav Foldyna, SPD:
Nepřihlášen
Iva Kalátová, ANO:
Pro
Miroslav Kalousek, TOP09:
Nepřihlášen
Roman Kubíček, ANO:
Pro
Martin Kupka, ODS:
Nepřihlášen
Přemysl Mališ, ANO:
Pro
Květa Matušovská, KSČM:
Nepřihlášen
Vojtěch Munzar, ODS:
Pro
Jan Pošvář, Piráti:
Nepřihlášen
Milan Pour, ANO:
Pro
Radek Rozvoral, SPD:
Pro
Roman Sklenák, ČSSD:
Pro
Pavel Staněk, ANO:
Nepřihlášen
Radek Zlesák, ANO:
Nepřihlášen
ID hlasování: 2, schůze č. 34, čas 13:44:34
Příloha č. 1 str. 3
Usnesení č. 197
Kontrolní výbor PS PČR
34. schůze
16. 09. 2020 - 13:46:23
3. hlasování, návrh
Návrh termínu a programu příští schůze výboru
Aktivně hlasovalo: 9
Pro: 9
Proti: 0
Zdržel se: 0
Pavel Bělobrádek, KDU-ČSL:
Pro
Jiří Bláha, ANO:
Nepřihlášen
Lukáš Černohorský, Piráti:
Pro
Jaroslav Foldyna, SPD:
Nepřihlášen
Iva Kalátová, ANO:
Pro
Miroslav Kalousek, TOP09:
Nepřihlášen
Roman Kubíček, ANO:
Pro
Martin Kupka, ODS:
Nepřihlášen
Přemysl Mališ, ANO:
Pro
Květa Matušovská, KSČM:
Nepřihlášen
Vojtěch Munzar, ODS:
Pro
Jan Pošvář, Piráti:
Nepřihlášen
Milan Pour, ANO:
Pro
Radek Rozvoral, SPD:
Pro
Roman Sklenák, ČSSD:
Pro
Pavel Staněk, ANO:
Nepřihlášen
Radek Zlesák, ANO:
Nepřihlášen
ID hlasování: 3, schůze č. 34, čas 13:46:23
- 6 -