Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 3900-19-20190430


VýborPetiční výbor
Datum jednání30. dubna 2019
Číslo jednání19
Zápis z jednání
        
9 Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2019 8. volební období ZÁPIS z 19. schůze petičního výboru, která se konala dne 30. dubna 2019 v budově Poslanecké sněmovny, Sněmovní 1, 118 26 Praha 1, zasedací místnost č. 301 Přítomni: posl. M. Balaštíková, A. Brzobohatá, J. Čižinský, F. Elfmark, A. Gajdůšková, J. Janda, L. Luzar, L. Španěl, H. Válková a T. Vymazal Omluveni: posl. P. Bělobrádek, S. Blaha, M. Jarošová, E. Matyášová, L. Okleštěk, F. Petrtýl a P. Vrána Hosté: viz prezenční listina hostů Návrh programu: 13:30 hodin 1) Schválení programu 19. schůze petičního výboru 13:35 hodin 2) Návrh SZÚ za rok 2018 Úřadu pro ochranu osobních údajů - kapitola 343 UVEDE: Ivana Janů, předsedkyně ÚOOÚ ZPRAVODAJ: poslanec Lubomír Španěl 14:00 hodin 3) Návrh SZÚ za rok 2018 Úřadu vlády ČR - kapitola 304 UVEDE: Tünde Bartha, pověřená řízením Úřadu vlády ZPRAVODAJKA: poslankyně Margita Balaštíková 14:35 hodin*) 4) Návrh SZÚ za rok 2018 Kanceláře VOP - kapitola 309 UVEDE: Anna Šabatová, veřejná ochránkyně práv ZPRAVODAJKA: poslankyně Alena Gajdůšková 14:55 hodin 5) Projednání „Informací o činnosti VOP za 3. a 4. čtvrtletí r. 2018 a za 1. čtvrtletí r. 2019“ UVEDE: Anna Šabatová, veřejná ochránkyně práv ZPRAVODAJKA: předsedkyně PV Helena Válková 15:15 hodin) 6) Projednání Souhrnné zprávy o činnosti VOP za rok 2018 (tisk č. 444) UVEDE: Anna Šabatová, veřejná ochránkyně práv ZPRAVODAJKA: předsedkyně PV Helena Válková 7) Informace zpravodajů o stavu přidělených petic a nově došlé petice 8) Různé 9) Návrh termínu a programu příští schůze (Jednání výboru bylo zahájeno ve 13:30 hod.) K bodu 1) Schválení programu 19. schůze Předsedkyně petičního výboru H. Válková zahájila schůzi výboru ve 13:30 hodin podle navržené pozvánky, která byla rozeslána dne 3. dubna 2019 e-mailem. Uvítala přítomné poslankyně, poslance i hosty. Zahájení schůze se zúčastnilo 9 členů, a tudíž byl výbor usnášeníschopný. Po dohodě s přítomnými poslanci oznámila, že ověřovatelem dnešní schůze byl stanoven poslanec Tomáš Vymazal. Přítomní členové přijali (hlasování: 9 - 0 - 0) program 19. schůze petičního výboru usnesením výboru č. 103 v tomto znění: Petiční výbor s c h v a l u j e následující program 19. schůze: 13:30 hodin 1) Schválení programu 19. schůze petičního výboru 13:35 hodin 2) Návrh SZÚ za rok 2018 Úřadu pro ochranu osobních údajů - kapitola 343 UVEDE: Ivana Janů, předsedkyně ÚOOÚ ZPRAVODAJ: poslanec Lubomír Španěl 14:00 hodin 3) Návrh SZÚ za rok 2018 Úřadu vlády ČR - kapitola 304 UVEDE: Tünde Bartha, pověřená řízením Úřadu vlády ZPRAVODAJKA: poslankyně Margita Balaštíková 14:35 hodin 4) Návrh SZÚ za rok 2018 Kanceláře VOP - kapitola 309 UVEDE: Anna Šabatová, veřejná ochránkyně práv ZPRAVODAJKA: poslankyně Alena Gajdůšková 14:55 hodin 5) Projednání „Informací o činnosti VOP za 3. a 4. čtvrtletí r. 2018 a za 1. čtvrtletí r. 2019“ UVEDE: Anna Šabatová, veřejná ochránkyně práv ZPRAVODAJKA: předsedkyně PV Helena Válková 15:15 hodin 6) Projednání Souhrnné zprávy o činnosti VOP za rok 2018 (tisk č. 444) UVEDE: Anna Šabatová, veřejná ochránkyně práv ZPRAVODAJKA: předsedkyně PV Helena Válková 7) Informace zpravodajů o stavu přidělených petic a nově došlé petice 8) Různé 9) Návrh termínu a programu příští schůze 1. Hlasování: 9 pro - 0 proti - 0 se zdrželo*) K bodu 2) Návrh SZÚ za rok 2018 Úřadu pro ochranu osobních údajů - kapitola 343 Předsedkyně Úřadu pro ochranu osobních údajů I. Janů stručně odůvodnila hlavní údaje státního závěrečného účtu a zástupkyně Ministerstva financí M. Pokorná sdělila, že ke kapitole nejsou připomínky. Zpravodaj L. Španěl informoval pouze o jednom chybně uvedeném údaji na str. 7, který se ale týkal roku 2017 a v souhrnné tabulce č. 1 byl již zapsán správně. V rozpravě vystoupila předsedkyně H. Válková s dotazem na zvýšení výdajů (bylo odůvodněno vyššími náklady na mzdy a pojištění) a poslankyně A. Gajdůšková s dotazem na zacházení s kamerovými záznamy ohledně ochrany osobních údajů (každá instituce má trochu jiné podmínky, nejlépe je obrátit se s konkrétním dotazem na infolinku ÚOOÚ). Oba dotazy byly předsedkyní Úřadu pro ochranu osobních údajů I. Janů zodpovězeny. Zpravodaj L. Španěl přečetl návrh usnesení č. 104, které členové petičního výboru schválili (hlasování: 8 - 0 - 1) v tomto znění: Petiční výbor po úvodním slově předsedkyně Úřadu pro ochranu osobních údajů Ivany Janů, zpravodajské zprávě poslance Lubomíra Španěla a po rozpravě I. b e r e n a v ě d o m í státní závěrečný účet ČR za rok 2018, kap. 343 - Úřad pro ochranu osobních údajů ve výši příjmů 3.056,89 tis. Kč a ve výši skutečně vyčerpaných výdajů 158.534,20 tis. Kč, z toho kapitálových 9.940,09 tis. Kč; II. d o p o r u č u j e Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby státní závěrečný účet ČR za rok 2018, kapitola 343 - Úřad pro ochranu osobních údajů ve výši příjmů 3.056,89 tis. Kč a ve výši skutečně vyčerpaných výdajů 158.534,20 tis. Kč, z toho kapitálových 9.940,09 tis. Kč v z a l a n a v ě d o m í; III. z m o c ň u j e zpravodaje výboru, aby toto usnesení předložil rozpočtovému výboru Poslanecké sněmovny a zúčastnil se jednání zpravodajů ke státnímu závěrečnému účtu za rok 2018. 2. Hlasování: 8 pro - 0 proti - 1 se zdržel*) Vzhledem k tomu, že zpravodajka bodu č. 3 poslankyně M. Balaštíková musela být ve stejný čas na jednání zemědělského výboru, shodli se přítomní členové petičního výboru na předřazení bodů č. 4 a 5 této schůze před bod č. 3. K bodu 4) Návrh SZÚ za rok 2018 Kanceláře VOP - kapitola 309 Kapitolu stručně uvedla veřejná ochránkyně práv A. Šabatová. Upozornila na zvýšené výdaje, které vznikly v souvislosti s přístavbou nového objektu Kanceláře VOP a byly pokryty úsporou z předchozího roku. Zástupci Ministerstva financí neměli k této kapitole žádné připomínky. Zpravodajka A. Gajdůšková ve své zprávě informovala o zvýšení výdajů zdůvodněných novými působnostmi veřejné ochránkyně práv, realizací projektů spolufinancovaných z EU a zhodnotila čerpání rozpočtu Kanceláře veřejného ochránce práv jako přiměřené. V rozpravě vystoupila předsedkyně H. Válková, která se dotázala na zvýšení počtu zaměstnanců v souvislosti s ochranou práv cizinců z EU a ochranou práv handicapovaných, což jsou dvě nové kompetence veřejné ochránkyně práv. Veřejná ochránkyně práv A. Šabatová reagovala zdůvodněním zvýšeného počtu zaměstnanců. Počet zaměstnanců se zvýšil celkem o 17 (na oblast ochrany práv cizinců z EU 7 osob a na oblast ochrany práv handicapovaných 10 osob). Petiční výbor přijal (hlasování: 8 - 0 - 0) usnesení č. 106 v následujícím znění: Petiční výbor po úvodním slově veřejné ochránkyně práv Anny Šabatové a vedoucího Kanceláře VOP Pavla Pořízka, zpravodajské zprávě poslankyně Aleny Gajdůškové a po rozpravě I. b e r e n a v ě d o m í státní závěrečný účet ČR za rok 2018, kap. 309 - Kancelář veřejného ochránce práv ve výši příjmů 6.571,61 tis. Kč a ve výši skutečně vyčerpaných výdajů 187.240,47 tis. Kč, z toho kapitálových 49.470,21 tis. Kč; II. d o p o r u č u j e Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby státní závěrečný účet ČR za rok 2018, kapitola 309 - Kancelář veřejného ochránce práv ve výši příjmů 6.571,61 tis. Kč a ve výši skutečně vyčerpaných výdajů 187.240,47 tis. Kč, z toho kapitálových 49.470,21 tis. Kč v z a l a n a v ě d o m í; III. z m o c ň u j e zpravodajku výboru, aby toto usnesení předložila rozpočtovému výboru Poslanecké sněmovny a zúčastnila se jednání zpravodajů ke státnímu závěrečnému účtu za rok 2018. 3. Hlasování: 8 pro - 0 proti - 0 se zdrželo*) K bodu 5) Projednání „Informací o činnosti VOP za 3. a 4. čtvrtletí r. 2018 a za 1. čtvrtletí r. 2019“ Veřejná ochránkyně práv A. Šabatová v úvodu předeslala, že informace o činnosti za 3. a 4. čtvrtletí r. 2018 je součástí dnes projednávané Souhrnné zprávy o činnosti za rok 2018, tudíž se zaměří pouze na činnost za 1. čtvrtletí r. 2019. V tomto období bylo přijato 2.178 podnětů, z toho 69 % spadalo do působnosti veřejné ochránkyně práv. Stoupají počty sociálních podnětů - jde o dávky sociální podpory, důchody, příspěvek na péči a o ochranu dětí. Evidován je rovněž trvalý nárůst stížnosti na činnost Vězeňské služby. Dále A. Šabatová zdůraznila letitý spor, kde se jí nedaří dosáhnout součinnost s Ministerstvem vnitra v rozporu se zákonem odmítá předložit vyžádané písemnosti. Jde o podklady, které Policie ČR či zpravodajské služby poskytují správnímu orgánu pro to, aby mohl ve věci rozhodnout. V roce 2003 a v roce 2004 stejnou situaci řešil Otakar Motejl a tehdy ministr vnitra rozhodl, že ochránce i jeho zástupkyně do podkladů právo nahlížet mají. Zpravodajka H. Válková zhodnotila zpracovaný materiál pozitivně. V rozpravě vystoupil T. Vymazal s dotazem, jak by mohl s uvedeným problémem petiční výbor paní A. Šabatové pomoci. Předsedkyně H. Válková navrhla, že osloví Ministerstvo vnitra s žádostí o stanovisko v zájmu řešení tohoto problému. Přítomní členové petičního výboru přijali (hlasování: 10 - 0 - 0) následující usnesení č. 107: Petiční výbor po úvodním slově veřejné ochránkyně práv Anny Šabatové, zpravodajské zprávě Heleny Válkové a po rozpravě b e r e n a v ě d o m í Informaci o činnosti VOP za 3. čtvrtletí 2018, Informaci o činnosti VOP za 4. čtvrtletí 2018 a Informaci o činnosti VOP za 1. čtvrtletí 2019. 4. Hlasování: 10 pro - 0 proti - 0 se zdrželo*) K bodu 3) Návrh SZÚ za rok 2018 Úřadu vlády - kapitola 304 Kapitolu stručně uvedla T. Bartha pověřená řízením Úřadu vlády. Odůvodnila celkové příjmy a výdaje a informovala o tom, že nižší čerpání nákladů na mzdy bylo způsobeno fluktuací a také dlouhodobým neobsazením některých míst. Počet systemizovaných míst se v roce 2018 snížil o 69 a ve snižování počtu pracovních míst na Úřadu vlády se bude dále pokračovat. Zmínila také výdaje na povinné pojistné, na protidrogovou politiku a na probíhající rekonstrukci budovy Úřadu vlády. Zpravodajka M. Balaštíková se některými údaji zabývala podrobněji, kladně hodnotila snižování počtu zaměstnanců a zlepšení hospodaření Úřadu vlády. V rozpravě vystoupil poslanec L. Španěl, kterého zajímalo, zda jsou již pozitivní výsledky protidrogové politiky, zda byly odstraněny nedostatky v oblasti výzkumu, vývoje a inovací a zda jsou dotace účelně vynakládány. M. Balaštíková vznesla dotaz, zda je již zpřehledněno hospodaření některých nestátních neziskových organizací, které čerpají finance z více zdrojů. T. Vymazal se dotázal, zda protidrogová problematika zůstane na Úřadu vlády nebo zda se přesune na Ministerstvo zdravotnictví. V té souvislosti se zeptala A. Gajdůšková na to, kam odešlo 56 uvolněných zaměstnanců. T. Bartha a její spolupracovníci vysvětlili, že v příštím roce se uskuteční centralizace dotačních programů, a tím se sníží a zjednoduší administrativa v oblasti financování nestátních neziskových organizací. Agentura pro sociální začleňování přejde na Ministerstvo pro místní rozvoj, u protidrogové agendy se do měsíce rozhodne, zda bude přesunuta na Ministerstvo zdravotnictví. Agenda rovnosti žen a mužů zůstane na Úřadu vlády. Z počtu 56 rušených míst Úřadu vlády bylo 28 služebních míst a 28 pracovněprávních. Někteří ze zaměstnanců odešli na Ministerstvo průmyslu a obchodu, zrušila se neobsazená místa, zbytek byl propuštěn. L. Luzar se zajímal o projekt vymáhání výživného a společně s H. Válkovou upozornili, že v oblasti protidrogové prevence chybějí tabulky, údaje jsou pouze v textu, ale v tabulkách by byly přehlednější. L. Španěla zajímaly v kapitole zmíněné významné nedostatky odhalené Nejvyšším kontrolním úřadem; bylo vysvětleno, že šlo o projekty, které nyní budou ve spolupráci s Ministerstvem financí financovány z jednoho místa, což zlepší kontrolovatelnost. NKÚ potvrdil, že fyzických kontrol u dotací je dostatek. Na dotaz M. Balaštíkové zástupci Úřadu vlády potvrdili, že Ministerstvo financí bude uvedené projekty zastřešovat. Co se týče v kapitole zmíněného porušení rozpočtové kázně, vysvětlil B. Myšička, že šlo o procesní chybu, za kterou bylo zaplaceno penále. Ohledně vymáhání výživného A. Baršová informovala o tom, že na str. 98 je podrobně popsán projekt, kdy neúplným rodinám, které nedostávají výživné, bude poskytnuta asistence formou poradenství. K dotazu ohledně kontrol krajských romských koordinátorů sdělila, že tito koordinátoři jedenkrát ročně zpracovávají zprávy o své činnosti. Na Úřadu vlády se také konají schůzky, kde dochází k výměně jejich zkušeností. Jde o spojovací článek mezi ústředím a kraji. T. Bartha ještě zmínila, že díky dotačním programům se v terénu daří pomáhat s umísťováním děti do mateřských škol či s nástupem na střední školu a rovněž s hledáním bydlení. Připomněla, že podrobné údaje naleznou poslanci v brožurce „Zpráva o vyhodnocení dotačních programů financovaných z rozpočtu Úřadu vlády ČR za rok 2018“, která byla na dnešním jednání rozdána. Po ukončení rozpravy bylo přijato (hlasování: 7 - 0 - 3) toto usnesení č. 105: Petiční výbor po úvodním slově Tünde Bartha pověřené řízením Úřadu vlády, zpravodajské zprávě poslankyně Margity Balaštíkové a po rozpravě I. b e r e n a v ě d o m í státní závěrečný účet ČR za rok 2018, kap. 304 - Úřad vlády ČR ve výši příjmů 119.712,79 tis. Kč a ve výši skutečně vyčerpaných výdajů 1.096.477,39 tis. Kč, z toho kapitálových 42.713,59 tis. Kč; II. d o p o r u č u j e Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby státní závěrečný účet ČR za rok 2018, kapitola 304 - Úřad vlády ČR ve výši příjmů 119.712,79 tis. Kč a ve výši skutečně vyčerpaných výdajů 1.096.477,39 tis. Kč, z toho kapitálových 42.713,59 tis. Kč v z a l a n a v ě d o m í; III. z m o c ň u j e zpravodajku výboru, aby toto usnesení předložila rozpočtovému výboru Poslanecké sněmovny a zúčastnila se jednání zpravodajů ke státnímu závěrečnému účtu za rok 2018. 5. Hlasování: 7 pro - 0 proti - 3 se zdrželi*) K bodu 6) Projednání Souhrnné zprávy o činnosti VOP za rok 2018 (tisk č. 444) Veřejná ochránkyně práv A. Šabatová Souhrnnou zprávu za rok 2018 uvedla. Sdělila, že bylo přijato celkem 8 152 podnětů, z nich 69 % spadá do působnosti veřejné ochránkyně práv. Nejvíce podnětů se týkalo sociálního zabezpečení. Dále se stal od 1. 1. 2018 úřad monitorovacím orgánem pro ochranu práv lidí se zdravotním postižením; bylo přijato 80 podnětů poukazujících na systémové problémy lidí se zdravotním postižením. Byl obnoven seriál ČT „Případ pro ombudsmanku“, uskutečnilo se 27 návštěv domovů pro postižené, psychiatrických léčeben, léčeben pro dlouhodobě nemocné a bylo prošetřeno 54 vyhoštění cizinců. V agendě diskriminace byla v 8 % z celkového počtu podnětů diskriminace prokázána, a to z důvodů etnického původu. Znovu zdůraznila možnost využít legislativních podnětů uvedených v kapitole „Doporučení Poslanecké sněmovně“. Závěrem připomněla, že jde o poslední roční zprávu, kterou Sněmovně osobně předkládá, neboť shrnuje již pátý rok svého funkčního období. Zpravodajka H. Válková ocenila zprávu jako dobře strukturovanou. Příklady jsou v materiálu přehledně uvedeny. Z navržených legislativních doporučení pro Poslaneckou sněmovnu vyzdvihla podle svého názoru nejdůležitější z nich; po následné rozpravě (L. Luzar a L. Španěl) přítomní dospěli k názoru, že usnesením petičního výboru budou podpořeny všechny ve zprávě uvedené legislativní podněty. Petiční výbor přijal (hlasování: 8 - 0 - 0) následující usnesení č. 108: Petiční výbor I. p r o j e d n a l Souhrnnou zprávu o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2018; II. d o p o r u č u j e Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala následující usnesení: „Poslanecká sněmovna Parlamentu 1. bere na vědomí Souhrnnou zprávu o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2018 dle sněmovního tisku č. 444, 2. upozorňuje vládu na význam a potřebu řešit nedostatky zjištěné veřejnou ochránkyní práv, 3. žádá vládu, aby se zabývala legislativními podněty uvedenými v první kapitole „Doporučení Poslanecké sněmovně“ (str. 8 - 15) a aby předložila Poslanecké sněmovně do 30. 9. 2019 zprávu o využití těchto podnětů jejich zařazením do svého legislativního plánu.“; III. p o v ě ř u j e předsedkyni výboru, aby toto usnesení předložila předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu; IV. z m o c ň u j e zpravodajku výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podala zprávu o projednání Souhrnné zprávy o činnosti veřejného ochránce práv za rok 2018 na schůzi petičního výboru. 6. Hlasování: 8 pro - 0 proti - 0 se zdrželo*) K bodu 7) Informace zpravodajů o stavu přidělených petic a nově došlé petice Od minulé schůze petičního výboru byly přijaty dvě nové petice, se kterými se přítomní členové seznámili. Po diskusi bylo přijato (hlasování: 8 - 0 - 0) usnesení č. 109 následujícího znění: Petiční výbor u r č u j e · k petici za zřízení chráněné oblasti přirozené akumulace vod v oblasti soutoku Berounky a Vltavy - č. 4/P/2019 (1 vlastnoruční podpis, 258 podpisů ofocených a 271 podpisů ve formě e-mailových adres) - zpravodajem Františka Elfmarka · k petici za systémové řešení problematiky tzv. „šmejdů“ - č. 5/P/2019 (1 podpis datovou schránkou) - zpravodajem Lubomíra Španěla. 7. Hlasování: 8 pro - 0 proti - 0 se zdrželo*) K bodu 8) Různé V rámci tohoto bodu informovala předsedkyně výboru o setkání členů podvýboru pro osoby omezené na svobodě se zástupkyní Evropského výboru pro zabránění mučení a nelidskému či ponižujícímu zacházení nebo trestání paní M. Lukasovou, která ve výboru působí za Českou republiku jako nezávislý expert. Podrobnější zprávu o tomto setkání přednese na příštím jednání dnes omluvená předsedkyně podvýboru E. Matyášová. Další informací bylo upozornění na novelu zákona o veřejném ochránci práv (tisk č. 462). Za petiční výbor se jako zpravodajka k tomuto tisku přihlásila poslankyně A. Brzobohatá. Rovněž je připravena novela petičního zákona (tisk č. 475), která bude upravovat možnost podávat petice elektronicky. Novelou bude vyřešeno i ověřování identity petentů, kteří petice podají elektronickou formou. K bodu 9) Návrh termínu a programu příští schůze Členové petičního výboru pověřili (hlasování: 8 - 0 - 0) předsedkyni výboru H. Válkovou návrhem termínu a programu příštího jednání usnesením č. 110 následujícího znění: Petiční výbor p o v ě ř u j e předsedkyni petičního výboru H. Válkovou návrhem termínu a programu příští schůze. 8. Hlasování: 8 pro - 0 proti - 0 se zdrželo*) (Jednání výboru bylo ukončeno ve 16:15 hod.) *) Hlasovací listiny jsou přílohou tohoto zápisu, viz: http://www.psp.cz/sqw/hp.sqw?k=3906&ido=1303&td=22&cu=19 Tomáš VYMAZAL v.r. Helena VÁLKOVÁ v.r. ověřovatel výboru předsedkyně výboru Zapsala: D. Křičková Za správnost: Mgr. O. Jirků, tajemnice výboru
Zvukové záznamy
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/3900-19-20190430
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.