Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4000-3-20171206


VýborÚstavně právní výbor
Datum jednání6. prosince 2017
Číslo jednání3
Zápis z jednání
        
Z á p i s PS180000415 Z á p i sPRIVATE z 3. schůze ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, která se konala dne 6. prosince 2017 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Přítomni: · posl. Marek Benda · posl. JUDr. Pavel Blažek, Ph.D. · posl. Dominik Feri · posl. JUDr. Stanislav Grospič · posl. PhDr. Ing. Mgr. Jan Hrnčíř, MBA, LL.M. · MUDr. Miloslav Janulík · posl. Jana Levová · posl. Mgr. Ing. Taťána Malá · posl. Mgr. et Mgr. Jakub Michálek · posl. JUDr. PhDr. Zdeněk Ondráček, Ph.D. · posl. Ing. Zuzana Ožanová · posl. MUDr. Věra Procházková · posl. Ing. Jiří Strýček · posl. Mgr. Kateřina Valachová, Ph.D. · posl. prof. JUDr. Helena Válková, CSc. · posl. Mgr. Adam Vojtěch · posl. Mgr. Marek Výborný Nepřítomni: posl. Mgr. Jan Farský, Bc. Mikuláš Ferjenčík, Mgr. Tomáš Kohoutek, MBA, Petr Sadovský Hosté: JUDr. Milada Tomková – místopředsedkyně Ústavního soudu JUDr. Ivo Pospíšil – generální sekretář Ústavního soudu Mgr. Zdeněk Hazdra – ředitel Ústavu pro studium totalitních režimů JUDr. Rober Pelikán, Ph.D. – ministr spravedlnosti Ing. Miroslav Zábranský – náměstek ministra spravedlnosti Genmjr. PhDr. Petr Dohnal – generální ředitel Vězeňské služby ČR a další hosté dle prezenčních listin Schůzi ústavně právního výboru ve 13:00 hod. zahájil a řídil předseda ústavně právního výboru posl. Marek Benda. Úvodem sdělil, že na schůzi výboru se omlouvají poslanci uvedení na začátku zápisu. Poté předložil pořad 3. schůze ústavně právního výboru. Schválený pořad schůze: Schválení programu schůze Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018 kapitola 358 – Ústavní soud ČR Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018 kapitola 355 – Ústav pro studium totalitních režimů Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018 kapitola 336 – Ministerstvo spravedlnosti ČR Volba místopředsedů ústavně právního výboru Sdělení předsedy výboru Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru K bodu 1: Schválení programu schůze Předseda výboru posl. Benda konstatoval, že program 3. schůze ústavně právního výboru byl schválen na schůzi výboru dne 5. prosince 2017. K bodu 2: Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018, kapitola 358 – Ústavní soud ČR Úvodní slovo přednesla místopředsedkyně Ústavního soudu České republiky JUDr. Milada Tomková. Uvedla, že výdaje Ústavního soudu jsou v této kapitole o 3% vyšší než v loňském roce. Je to z důvodu rozsáhlých rekonstrukcí, které neustále probíhají. Struktura rozpočtu je stabilní a z poloviny představuje platy zaměstnanců soudu. Výdaje na restaurování by měly představovat asi 25%. Zmínila také tarifní navýšení platů zaměstnanců Ústavního soudu, o kterém vláda rozhodla ve chvíli, kdy byla kapitola již schválena. Státní rozpočet by měl toto navýšení pokrýt, a to ve výši 9%. V minulosti bývaly tyto položky rozpočtovým výborem pro všechny parlamentní kapitoly navyšovány. Zpravodaj výboru posl. Blažek přednesl zpravodajskou zprávu a uvedl, že by bylo vhodné tarifní navýšení platů schválit. Co se týče rekonstrukce budovy Ústavního soudu, rovněž doporučil tyto finanční prostředky k odsouhlasení. Současně konstatoval, že finanční podvýbor ústavně právního výboru doporučil schválení obou výše uvedených položek. Posl. Válková se dotázala na předložený pozměňovací návrh pana poslance Feriho. Posl. Feri seznámil výbor se svým pozměňovacím návrhem. Uvedl, že tento návrh byl předložen Ústavnímu soudu. Zmínil, že je třeba podporovat zájem veřejnosti o český ústavní systém, a to zejména v souvislosti s naším předsednictvím Konferenci evropských ústavních soudů a současně s výročím 100 let vzniku Československa. Místopředsedkyně Ústavního soudu dr. Tomková uvedla, že historie naší ústavnosti je velmi aktuální a v kapitole Ústavního soudu se s tímto počítá. Nicméně Ústavní soud by byl špatný hospodář, kdyby jakékoliv navýšení finančních prostředků odmítal. Předseda výboru posl. Benda následně konstatoval, že podle § 103 jednacího řádu Poslanecké sněmovny může výbor navrhnout změny pouze v kapitole státního rozpočtu, která mu byla přikázána. Vzhledem k tomu, že pozměňovací návrh posl. Feriho obsahuje úpravu kapitoly, která ústavně právnímu výboru nenáleží, je třeba požádat o projednání změny výbor, kterému byla kapitola přikázána. Potom je možné přednést změnu také při jednání Poslanecké sněmovny. Posl. Feri poté svůj pozměňovací návrh vzal zpět a konstatoval, že ho přednese na půdě Poslanecké sněmovny. Posl. Benda se dotázal Ministerstva financí, zda mají nějaký dotaz k této kapitole. Paní inženýrka Himmelová jako zástupkyně Ministerstva financí konstatovala, že s navýšením 9% na platy se počítá. Zpravodaj výboru posl. Blažek závěrem přednesl návrh na usnesení, ve kterém ústavně právní výbor · doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh státního rozpočtu ČR na rok 2018, kapitola 358 – Ústavní soud ČR schválila ve znění následujících pozměňovacích návrhů: „Vláda v rámci přípravy státního rozpočtu České republiky na rok 2018 a střednědobého výhledu na léta 2019 a 2020 schválila navýšení tarifní části platů zaměstnanců veřejného sektoru celkem o 10 % při navýšení zdrojů ze státního rozpočtu ve výši 9 %. V této souvislosti bude potřeba celkové výdaje kapitoly 358 – Ústavní soud ČR na rok 2018 zvýšit o 7 530 148 Kč, což 9% navýšení platů zaměstnanců včetně příslušenství pokrývá. Tímto celková výše výdajů kapitoly v roce 2018 dosáhne hodnoty 257 541 718 Kč (z původních 250 011 570 Kč).“, · doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh státního rozpočtu ČR na rok 2018, kapitola 358 – Ústavní soud ČR schválila · ve výši příjmů 0 Kč, · ve výší výdajů 257 541 718 Kč (zvýšeno o 7 530 148 Kč), z toho kapitálových 33 770 700 Kč, · pověřuje zpravodaje výboru posl. JUDr. Pavla Blažka, Ph.D., aby tento závěr výboru tlumočil na jednání rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny za účasti zpravodajů ostatních výborů a podílel se na vypracování usnesení, které bude předloženo schůzi Poslanecké sněmovny. K usnesení č. 6 z 15 přítomných poslanců · 15 hlasovalo pro – Michálek, Valachová, Feri, Výborný, Blažek, Benda, Válková, Malá, Ožanová, Procházková, Strýček, Janulík, Ondráček, Grospič, Levová. K bodu 3: Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018, kapitola 355 – Ústav pro studium totalitních režimů Úvodní slovo přednesl ředitel Ústavu pro studium totalitních režimů Mgr. Zdeněk Hazdra. Tato kapitola sdružuje dvě složky, a to již zmíněný Ústav a dále Archiv bezpečnostních složek. Rozpočet reflektuje všechny zákonem dané úkoly, kterými se obě složky zabývají. V případě Ústavu je to výzkum, vzdělávání, popularizace, digitalizace a současně i vyřizování zákona o protikomunistickém odboji ve spolupráci s Archivem bezpečnostních složek a Ministerstvem obrany. V případě Archivu bezpečnostních složek je to zpráva a zpřístupňování 20 km archiválií z provenience někdejších bezpečnostních složek státu a digitalizace. Největší položku zahrnují mandatorní výdaje na mzdy zaměstnanců. Ostatní prostředky slouží ke správě 4 nemovitostí. V současně době probíhá také rekonstrukce sídelní budovy na Žižkově. Příští rok nás dále čeká řada výročí státu, do kterých se Ústav hodlá aktivně zapojit. Zpravodajskou zprávu přednesla zpravodajka výboru posl. Valachová. Konstatovala, že se jedná o transparentní návrh rozpočtu, úsporný, zůstává nezměněn počet zaměstnanců. Užší výdaje jsou nižší, jediný růst je v případě dokončení rekonstrukce budovy Úřadu. Z tohoto důvodu doporučuje návrh rozpočtu této kapitoly schválit. V rozpravě vystoupil posl. Feri a seznámil členy výboru s pozměňovacím návrhem, který předložil k této kapitole. Jednalo se o navýšení výdajů na zabezpečení plnění úkolů vlastního Ústavu pro studium totalitních režimů. Poté svůj pozměňovací návrh vzal zpět a sdělil, že stejně jako u předchozího pozměňovacího návrhu, přednese i tento na půdě Poslanecké sněmovny. Posl. Michálek konstatoval, že by bylo zapotřebí věnovat se emergentním totalitním režimům a možná, že i v této souvislosti by bylo třeba alokovat část prostředků na tuto agendu. Posl. Blažek se vyjádřil k vystoupení posl. Michálka s tím, že existuje literatura (autor Jan Kaplan), kde se vznik totalitních režimů popisuje a není tedy nutné něco v této oblasti obsáhle studovat. Posl. Výborný poznamenal, že i přes literaturu, která byla v této oblasti vydána, se mohou totalitní režimy nadále zkoumat. Zpravodajka výboru posl. Valachová přednesla závěrem návrh na usnesení, ve kterém ústavně právní výbor · doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh státního rozpočtu ČR na rok 2018, kapitola 355 – Ústav pro studium totalitních režimů schválila - ve výši příjmů 0 Kč - ve výši výdajů 212 913 353 Kč, z toho kapitálových 37 734 208 Kč, · pověřuje zpravodajku výboru posl. Mgr. Kateřinu Valachovou, Ph.D., aby tento závěr výboru tlumočila na jednání rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny za účasti zpravodajů ostatních výborů a podílela se na vypracování usnesení, které bude předloženo schůzi Poslanecké sněmovny. K usnesení č. 7 z 15 přítomných poslanců · 13 hlasovalo pro – Michálek, Valachová, Feri, Výborný, Blažek, Benda, Válková, Malá, Ožanová, Procházková, Strýček, Janulík, Levová, · 1 hlasoval proti – Grospič, · 1 se zdržel – Adam. K bodu 4: Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2018, kapitola 336 – Ministerstvo spravedlnosti ČR Úvodní slovo přednesl ministr spravedlnosti JUDr. Robert Pelikán, Ph.D. a představil kapitolu rozpočtu Ministerstva spravedlnosti. Konstatoval, že resort je v tomto rozpočtu zajištěn. Náměstek ministra spravedlnosti Ing. Miroslav Zábranský charakterizoval jednotlivé rysy příjmů a výdajů kapitoly. V tomto resortu je 115 organizačních složek státu, tedy nejvíce ze všech kapitol. Celkový rozpočet příjmů roste oproti roku 2017 o 11,5 %, tato částka zahrnuje i plánované příjmy ze zahraničí z programů Evropské unie a z prostředků finančních mechanismů EHP Norsko 3. V průběhu jednání o rozpočtu se podařilo domluvit navýšení výdajů rozpočtu o 7,6%. Nejvyšší podíl navýšení rozpočtu jsou platy zaměstnanců včetně souvisejících výdajů na sociální a zdravotní pojištění a příspěvku do Fondu kulturních a sociálních potřeb. V oblasti ostatních věcných výdajů, což jsou výdaje na zajištění provozu, je částka v meziročním srovnání o 7,5% nižší. Případný schodek rozpočtu ostatních věcných výdajů bude pokryt zapojením nároků z nespotřebovaných výdajů  minulých let a z úspor. V justiční části resortu se bude v příštím roce hospodařit s rozpočtem ostatních věcných výdajů sníženým o 13,7 %. Velmi významnou položkou jsou výdaje mandatorní povahy, které musí vyplácet soudy advokátům ex offo, platby za znalečné a tlumočné, odměny notářům a další výdaje. Ve vězeňské části rozpočtu se podařilo prosadit nárůst ostatních věcných výdajů o 2,1 %. Na investice, tedy na programové financování, je v příštím roce určeno o 17,8 % více. V příštím roce jsou dále určeny finance na výstavbu justičního areálu v Ústí nad Labem. Kromě toho budou investiční prostředky směřovat do oblasti ICT, do bezpečnosti a do stavebních akcí. Dále se plánuje investovat do rozšíření ubytovacích kapacit věznic, do rozšíření vnitřní a vnější bezpečnosti věznic či do obnovy zdravotnické techniky. Součástí kapitoly Ministerstva spravedlnosti jsou však i střednědobé výhledy na roky 2019 a 2020. V nich plánované celkové výdaje podle názoru ministerstva nepokrývají veškeré potřeby resortu. Z tohoto důvodu budou v příštím roce usilovat o jejich navýšení. Oproti tomu rozpočet na rok 2018 pokrývá nejdůležitější výdaje na zajištění bezproblémového fungování justice a vězeňství. Zpravodajka výboru posl. Malá přednesla zpravodajskou zprávu. Konstatovala, že finanční podvýbor ústavně právního výboru vzal na vědomí informaci pana náměstka Ing. Zábranského a doporučil ústavně právnímu výboru schválit návrh rozpočtu kapitoly 336 -Ministerstvo spravedlnosti. Závěrem navrhla usnesení, ve kterém ústavně právní výbor · doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh státního rozpočtu ČR na rok 2018, kapitola 336 - Ministerstvo spravedlnosti ČR schválila -ve výši příjmů 3 029 833 755 Kč, - ve výši výdajů 28 085 474 341 Kč, z toho kapitálových 1 012 941 335 Kč, · pověřuje posl. prof. JUDr. Helenu Válkovou, CSc., aby tento závěr výboru tlumočila na jednání rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny za účasti zpravodajů ostatních výborů a podílela se na vypracování usnesení, které bude předloženo schůzi Poslanecké sněmovny. V rozpravě vystoupil posl. Feri, který se dotázal na dotační tituly programu sociální prevence a prevence kriminality, rozvoj probačních a resocializačních programů. Zajímalo ho, jak je ministerstvo s těmito programy spokojeno a zda na ně má dostatek finančních prostředků. Na tuto otázku reagoval ministr spravedlnosti Pelikán. Sdělil, že neziskové organizace, které jsou zařazeny v těchto dotačních titulech, účinně pomáhají ministerstvu ve snaze při snižování recidivy. Bohužel kvalitních neziskových organizací, které jsou ochotny se této problematiky ujmout, není mnoho. Program je sice menší, ale pokrývá možnosti. Posl. Válková konstatovala, že ve vězeňství dochází často k tomu, že hodně neziskových organizací má zájem, ale neunesou všechny důsledky. Je problém i v tom, že si neziskové organizace ne vždy dokáží dobře o finanční prostředky požádat. Posl. Feri projevil zájem o zprostředkování návštěvy některé z neziskových organizací v rámci tohoto programu. Posl. Procházková se dotázala generálního ředitele Vězeňské služby České republiky genmjr. PhDr. Petr Dohnala, zda jsou naplněny pozice lékařů ve věznicích. Ministr spravedlnosti Pelikán přivítal zájem posl. Feriho o tuto problematiku. Není problém uspořádat např. kulatý stůl, kde by bylo možné se s prací neziskových organizací seznámit. Generální ředitel Vězeňské služby genmjr. Dohnal konstatoval, že Vězeňská služba na tom v letošním roce byla dobře. Bohužel nebylo to v oblasti zdravotnictví. Je zde dlouhodobý problém s nedostatkem lékařů. Není možné jim nabídnout dostatečné finanční ohodnocení. Posl. Procházková doplnila, že ani tak nejde o finance, jako spíš o podmínky, které jsou velmi špatné. Vybavení ošetřoven je více než nedostatečné. Posl. Vojtěch se dotázal na průměrný plat lékaře v zařízeních Vězeňské služby. Posl. Válková se vyjádřila k tomu, že jako bývalá ministryně a posléze jako členka výboru pro bezpečnost a podvýboru pro vězeňství navštívila hodně věznic. Musí konstatovat, že jsou zařízení, kde je vybavení tristní, ale na druhé straně jsou věznice, kde je zařízení špičkové. Domnívá se, že hlavní problém není ve finančním ohodnocení lékařů, ale spíše v prostředí. Mělo by se lépe marketingově ošetřit přijímání nových lékařů. Posl. Janulík vyjádřil souhlas s generálním ředitelem Vězeňské služby genmjr. Dohnalem, a to v tom, že se jedná hlavně o problém s finančním ohodnocením lékařů. Uvedl svoji zkušenost ze zahraničí (Rakousko, Německo), kde lékaři pracující v této oblasti mají mnohonásobky běžného platu lékařů. Posl. Levová požádala generálního ředitele Vězeňské služby genmjr. Dohnala, zda by mohl zprostředkovat ústavně právnímu výboru návštěvu některé z věznic. Zmínila problém s vybavením ostrahy věznic a jejich ochranu (pracovní oblečení). Ministr spravedlnosti Pelikán uvedl, že ústavně právní výbor v minulosti již věznice navštívil a není problém toto zopakovat. Problém s lékaři je dlouhodobý a hlavní problém jsou finance. Generální ředitel Vězeňské služby genmjr. Dohnal vyjádřil souhlas s posl. Procházkovou, že ocenění lékařů je zde opravdu problém. Současně se postavil nesouhlasně k tvrzení posl. Válkové, že by Vězeňská služba nedělala nic pro to, aby získávala mladé perspektivní lékaře. Nicméně neatraktivita prostředí je značná. Posl. Blažek konstatoval, že nemůže být ve věznicích lepší vybavení než v normálních ordinacích. Posl. Procházková doplnila, že lékaři ve věznicích potřebují ke své práci standardní podmínky. Ministr spravedlnosti Pelikán ubezpečil, že se problémem vybavení ordinací ve věznicích bude zabývat. Generální ředitel Vězeňské služby genmjr. Dohnal ujistil, že jsou kontroly, které dohlíží na to, aby základní vybavení ordinací ve věznicích bylo dostačující. Náměstek ministra spravedlnosti Ing. Zábranský doplnil informaci o výši platu lékařů ve věznicích. Posl. Feri se dotázal ministra spravedlnosti Pelikána, co zamýšlí s justičními čekateli a jaké má plány s justiční akademií. Ministr spravedlnosti Pelikán uvedl, že od nového roku přichází u justičních čekatelů velká změna. V současné době jsou v justici jednak čekatelé, kteří jsou připraveni na výkon soudcovského povolání a jednak jsou zde asistenti, kteří se možná soudci stanou. Od příštího roku toto nový systém sjednotí. Podmínky budou pro obě skupiny stejné a systém bude více transparentní. Justiční akademie je z velké části financována z evropských zdrojů. Do budoucna by byl záměr udělat z justiční akademie stálé pracoviště. Posl. Benda vznesl dotaz na elektronické náramky. Ministr spravedlnosti Pelikán informoval, že je podepsaná smlouva s dodavatelem a přibližně za tři měsíce by měly elektronické náramky fungovat. K usnesení č. 8 ze 14 přítomných poslanců · 13 hlasovalo pro – Valachová, Feri, Výborný, Blažek, Malá, Ožanová, Procházková, Strýček, Janulík, Vojtěch, Grospič, Hrnčíř, Levová · 1 se zdržel - Benda K bodu 5: Volba místopředsedů ústavně právního výboru Předseda výboru posl. Benda navrhl, aby se volba místopředsedů konala veřejně a určil počet místopředsedů na 6. (Z 12 přítomných poslanců 12 hlasovalo pro.) Poté předseda výboru posl. Benda navrhl, aby místopředsedy ústavně právního výboru byli poslanci Ing. Zuzana Ožanová (ANO 2011), Mgr. Tomáš Kohoutek, MBA (ANO 2011), Jana Levová (SPD), JUDr. Stanislav Grospič (KSČM), Mgr. et Mgr. Jakub Michálek (Piráti), Mgr. Kateřina Valachová, Ph.D. (ČSSD). Poté výbor přijal usnesení č. 9, v němž místopředsedy ústavně právního výboru zvolil poslance: 1. JUDr. Stanislava Grospiče (KSČM) 2. Mgr. Tomáše Kohoutka, MBA (ANO 2011) 3. Janu Levovou (SPD) 4. Mgr. et Mgr. Jakuba Michálka (Piráti) 5. Ing. Zuzanu Ožanovou (ANO 2011) 6. Mgr. Kateřinu Valachovou, Ph.D. (ČSSD). K usnesení č. 9 z 12 přítomných poslanců · 12 hlasovalo pro – Valachová, Feri, Výborný, Blažek, Benda, Malá, Ožanová, Strýček, Janulík, Vojtěch, Grospič, Hrnčíř. K bodu 6: Sdělení předsedy výboru Předseda výboru posl. Benda konstatoval, že všem členům výboru byl rozdán dotazník ve věci specializace, právního zaměření či zájmů v oblasti práva. Bude využit zejména při určování zpravodajů k jednotlivým tiskům. Dále předseda výboru posl. Benda informoval, že začátkem příštího roku by se mělo uskutečnit výjezdní zasedání ústavně právního výboru do Brna. Plánují se jednání se zástupci Ústavního soudu, Nejvyššího soudu, Nejvyššího správního soudu, Nejvyššího státního zastupitelství a Veřejné ochránkyně práv. V rámci tohoto výjezdu by bylo možné též navštívit ženskou věznici ve Světlé nad Sázavou. Současně uvedl, že by mohlo proběhnout úvodní slyšení s ministrem spravedlnosti Pelikánem, kde by se ústavně právní výbor dozvěděl, jaký je výhled legislativních prací ministerstva na příští 4 roky. K bodu 7: Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru Předseda výboru posl. Benda konstatoval, že v tuto chvíli není zatím možné určit návrh termínu a pořadu příští schůze výboru. Do konce roku se určitě výbor konat nebude. Poté navrhl, aby ho výbor zmocnil k operativnímu svolání schůze ústavně právního výboru s programem: Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru a Sdělení předsedy výboru, a to v průběhu lednové schůze Poslanecké sněmovny. Poslanci s tímto návrhem vyslovili souhlas. (Z 12 přítomných poslanců 12 hlasovalo pro.) /Schůze výboru byla ukončena ve 14:40 hodin./ Mgr. Marek VÝBORNÝ v. r. ověřovatel výboru Marek BENDA v. r. předseda výboru 1 9
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4000-3-20171206
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.