Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4000-40-20190403


VýborÚstavně právní výbor
Datum jednání3. dubna 2019
Číslo jednání40
Zápis z jednání
        
Z á p i s PS190019296 Z á p i sPRIVATE ze 40. schůze ústavně právního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, která se konala dne 3. dubna 2019 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Přítomni: · posl. Marek Benda · posl. JUDr. Pavel Blažek, Ph.D. · posl. Ing. Monika Červíčková · posl. Mgr. Jan Farský · posl. Bc. Mikuláš Ferjenčík · posl. Ing. Stanislav Fridrich · posl. JUDr. Stanislav Grospič · posl. PhDr. Ing. Mgr. Jan Hrnčíř, MBA, LL.M. · posl. JUDr. Jan Chvojka · posl. Jana Levová · posl. Mgr. Ing. Taťána Malá · posl. Mgr. et Mgr. Jakub Michálek · posl. Ing. Zuzana Ožanová · posl. MUDr. Věra Procházková · posl. Petr Sadovský · posl. Ing. Jiří Strýček · posl. Mgr. Kateřina Valachová, Ph.D. · posl. prof. JUDr. Helena Válková, CSc. · posl. Mgr. Marek Výborný Nepřítomni: · posl. Dominik Feri, Mgr. Tomáš Kohoutek, MBA, JUDr. PhDr. Zdeněk Ondráček, Ph.D. Schůzi ústavně právního výboru ve 10:00 hod. zahájil a řídil předseda ústavně právního výboru posl. Marek Benda. Úvodem sdělil, že na schůzi výboru se omlouvají poslanci uvedení na začátku zápisu. Poté předložil schválený program 40. schůze ústavně právního výboru. Návrh programu: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (tisk 337) 1. Návrh poslanců Lukáše Černohorského, Tomáše Martínka, Jakuba Michálka, Ivana Bartoše a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů (tisk 229) 2. Návrh poslanců Lukáše Černohorského, Tomáše Martínka, Jakuba Michálka, Ivana Bartoše a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů (tisk 230) 3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (tisk 360) Sdělení předsedy výboru Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru K bodu 1: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (tisk 337) Předseda výboru posl. Benda zahájil projednávání tohoto bodu a předal slovo ministru spravedlnosti JUDr. Janu Kněžínkovi, Ph.D., který s odkazem na předchozí projednávání návrhu zákona výborem požádal o podporu při schvalování návrhu zákona i obou pozměňovacích návrhů, které jsou k němu v rámci výboru podány. Zpravodaj k návrhu zákona posl. Mgr. Marek Výborný zrekapituloval dosavadní průběh projednávání návrhu zákona a seznámil přítomné s tím, že k němu byly podány 2 pozměňovací návrhy posl. JUDr. Janem Chvojkou a jeden doporučující pozměňovací návrh legislativně technického charakteru vypracovaný legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny. Posl. JUDr. Jan Chvojka představil své dva pozměňovací návrhy, jejichž technické řešení dále upřesnil JUDr. Petr Forejt, ředitel oddělení trestní legislativy Ministerstva spravedlnosti. V rámci obecné rozpravy vznesl předseda výboru posl. Benda dotaz k pozměňovacímu návrhu posl. Chvojky – dopady návrhu „orgánu veřejné moci vůči orgánu EU“. Posl. prof. JUDr. Helena Válková, CSc. návrhu zákona podpořila. Předseda výboru posl Benda zahájil hlasování: PN posl. Chvojky podaný dne 15. 2. 2019 – stanovisko předkladatele – souhlasné, stanovisko zpravodaje – doporučující, z 12 přítomných poslanců 11 hlasovalo pro, nikdo nehlasoval proti, 1 se zdržel hlasování. Návrh byl přijat. PN posl. Chvojky podaný dne 12. 3. 2019 – stanovisko předkladatele – souhlasné, stanovisko zpravodaje – doporučující, z 12 přítomných poslanců 11 hlasovalo pro, nikdo nehlasoval proti, 1 se zdržel hlasování. Návrh byl přijat. PN posl. Výborného (legislativně technické) podaný dne 15. 2. 2019 – stanovisko předkladatele – souhlasné, stanovisko zpravodaje – doporučující, z 13 přítomných poslanců 12 hlasovalo pro, nikdo nehlasoval proti, 1 se zdržel hlasování. Návrh byl přijat. Závěrem ústavně právní výbor přijal usnesení č. 127, ve kterém doporučuje Poslanecké sněmovně schválit návrh zákona ve znění přijatých pozměňovacích návrhů ústavně právním výborem. K usnesení č. 127 z 13 přítomných poslanců · 8 hlasovalo pro – Michálek, Chvojka, Výborný, Farský, Válková, Ožanová, Sadovský, Červíčková, · 5 se zdrželo – Blažek, Benda, Malá, Strýček, Levová K bodu 2: Návrh poslanců Lukáše Černohorského, Tomáše Martínka, Jakuba Michálka, Ivana Bartoše a dalších na vydání ústavního zákona, kterým se mění zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů (tisk 229) K bodu 3: Návrh poslanců Lukáše Černohorského, Tomáše Martínka, Jakuba Michálka, Ivana Bartoše a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů (tisk 230) K bodu 4: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (tisk 360) Předseda výboru posl. Benda zahájil projednávání tisku 229 a předal slovo zástupci předkladatelů posl. Lukáši Černohorskému, který uvedl, že cílem návrhu zákona je rozšířit omezený rozsah ústavních kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu. Návrh novely Ústavy je současně doprovázen novelou zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, která navrhované změny Ústavy konkretizuje. Zpravodaj k tomuto tisku a současně k tiskům 230 a 360 posl. Mgr. Jan Farský uvedl, že jsou předkládány celkem 3 související tisky s tím, že dva z nich jsou podmíněny změnou Ústavy. Současně uvedl, že je nezbytné takové návrhy zákona projednat se Senátem a uvedl, že Stálá komise pro Ústavu se bude těmito návrhy zákonů zabývat v průběhu dubna tohoto roku. Na základě čehož doporučil projednávání tohoto tisku sloučit s projednáváním sněmovních tisků 230 a 360 (tento návrh byl přijat) a dále projednávání všech těchto tisků přerušit dokonce května tohoto roku. Poté vystoupil zástupce předkladatelů tisku 230 posl. Lukáš Černohorský, který mimo jiné uvedl, že předložený návrh zákona obsahuje v prvé řadě novelu zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů. Návrh zákona navazuje na souběžně předložený návrh ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů, a fakticky jej provádí. Navržená ústavní úprava rozšíření působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu vyžaduje současnou změnu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu, který blíže vymezuje zákonné podmínky pro řádnou aplikaci navrhovaných ústavních změn. Dosavadní působnost Nejvyššího kontrolního úřadu je v čl. 97 odst. 1 Ústavy České republiky omezena na kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Tato rámcově vymezená působnost je na základě čl. 97 odst. 3 Ústavy České republiky „rozpracována“ v zákoně č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, a to především v jeho § 3. Ministr spravedlnosti JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D. poté představil sněmovní tisk 360 s tím, že návrh novely zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu vychází z Programového prohlášení vlády a jeho cílem je rozšířit dosavadní omezený rozsah kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu. Návrh zákona předpokládá souběžné projednání a schválení ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů, jehož obsahem bude ústavní rámec uvedeného rozšíření kontrolní působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu, a jehož přijetí je, vzhledem k ústavnímu zakotvení základní úpravy postavení a působnosti této naší nejvyšší kontrolní instituce, nezbytné. Navrhovaný zákon pak bude ve vztahu k této ústavní úpravě předpisem prováděcím a v souladu se zmocněním daným čl. 97 odst. 3 Ústavy ČR bude jednotlivá nová ustanovení Ústavy ČR, pokud jde o rozsah působnosti Nejvyššího kontrolního úřadu, blíže vymezovat. Na závěr uvedl, že očekává debatu zejména o rozsahu kontrolovaných obcí. Zpravodaj k projednávaným tiskům posl. Farský učinil následné stručné porovnání předkládaných tisků. Mimo jiné upozornil na důvodovou zprávu vládního návrhu zákona, která pojednává o analýze Ministerstva financí vztahující se k dané problematice. Na závěr zopakoval doporučení, aby se problematikou nejprve zabývala Stálá komise pro Ústavu. V rámci obecné rozpravy posl. Válková informovala, že Stálá komise pro Ústavu se bude těmito tisky zabývat pravděpodobně v dubnu. Dále byla diskutována problematika počtu kontrol bez navýšení rozpočtu. Předseda výboru posl. Benda upozornil na složitá jednání se Senátem, posl. Mgr. Marek Výborný zpochybnil průchodnost návrhu Senátem a na nekvalitní nastavení kontrolních mechanismů, posl. Mgr. at Mgr. Jakub Michálek vyjádřil podporu návrhu zákona s tím, aby mohl NKÚ kontrolovat alespoň statutární města. Prezident NKÚ Ing. Kala upozornil na poslání úřadu s tím, že kontroly jsou činěny pro Poslaneckou sněmovnu, nikoli pro exekutivu. Systém, rozsah, mechanismy kontrol a ekonomický dopad navrhovaných právních úprav a problematika interpretace závěrů NKÚ byly dále diskutovány posl. Ing. Stanislavem Fridrichem, posl. MUDr. Věrou Procházkovou, posl. Janou Levovou, posl. JUDr. Pavlem Blažkem, posl. Ing. Strýčkem. Z řad veřejnosti po souhlasu všech přítomných poslanců vystoupila výkonná ředitelka Svazu měst a obcí Ivana Motlová a upozornila na některá výše uvedená úskalí navrhovaných právních úprav s tím, že doporučila zajistit nejprve komplexní revizi všech stávajících kontrolních systémů dopadajících na města a obce. Závěrem ústavně právní výbor přijal usnesení č. 128, 129 a 130, ve kterých přerušil projednávání tisků 229, 230 a 360 do konce května tohoto roku. K usnesení č. 128, 129 a 130 ze 14 přítomných poslanců 10 hlasovalo pro, 2 proti a 2 se zdrželi. K bodu 5: Sdělení předsedy výboru Předseda výboru posl. Benda neměl žádná sdělení. K bodu 6: Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru Předseda výboru posl. Benda navrhl, aby příští schůze ústavně právního výboru byla svolána operativně v průběhu pléna a na ní stanoven termín a návrh programu další schůze výboru. /Schůze výboru byla ukončena ve 12:40 hodin./ Dominik FERI v. r. ověřovatel výboru Marek BENDA v. r. předseda výboru 1 5
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4000-40-20190403
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.