Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4400-11-20180904


VýborVýbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj
Datum jednání4. září 2018
Číslo jednání11
Zápis z jednání
        
PS180009979 Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2018 8. volební období ZÁPIS z 11. schůze Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, která se konala ve dnech 4. - 6. září 2018 v Olomouckém kraji Schůzi řídil: PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. Přítomni: p. posl. Bartoš, Dražilová, Fialová, Jelínek, Kalous, Kohoutek, Kořanová, Kupka, Pojezný, Pour, Profant, Úterý 4. září 2018: 15,30 hod Sraz všech na Hlavním nádraží Praha. (VIP salonek). 16,24 hod. Odjezd vlakem z hlavního nádraží do Zábřehu na Moravě. 18,22 hod. Příjezd do Zábřehu na Moravě, dále pokračujeme autobusem do Jeseníku. 19,30 hod. Ubytování v Hotelu Priessnitz Jeseník. Středa 5. září 2018: Jednání v pracovním salonku Lázně Priessnitz. 09,00 hod. Jednání s 1. náměstkem hejtmana Olomouckého kraje, Mgr. Jiřím Zemánkem a starostkou města Jeseník Ing. Janou Konvičkovou. Rozvoj cestovního ruchu. Přizvaní hosté: Zástupci MMR - Ing. David Koppitz, náměstek ministryně pro místní rozvoj, RNDr. Jiří Horáček, ředitel odboru přeshraniční spolupráce, Doc.Ing. Monika Palatková, Ph.D., ředitelka CzechTourism. Olomoucký kraj – Mgr. Radek Stojan, vedoucí oddělení cestovního ruchu a vnějších vztahů Sdružení cestovního ruchu oblast Jeseníky - Tomáš Rak Jan Krkoška, nám. hejtmana Moravskoslezského kraje Starostové obcí Jesenicka, p. Lubomír Žmolík, Svaz léčebných lázní - Ing. Martin Plachý, Ing. Vladimír Odehnal, Sdružení lázeňských míst ČR Bartoš: Zahájení jednání. Uvítání hostů. Děkujeme za pozvání p. posl. Kalousovi, uvítání starostů, zástupců Olomouckého kraje a ostatních hostů. Konvičková (starostka Jeseníku): Uvítání poslanců a hostů, poděkování za pozvání. Zemánek (náměstek Olomouckého hejtmana): Uvítání jménem pana hejtmana. Problematika dopravního spojení – je nutné dávat do tohoto kraje více peněz. S rozvojem regionu by nám mohl pomoci přepočet bodů – 40 tisíc lidí zde není schopno se uživit. Různé kraje, různé specifikace. Je zde jedna z nejhezčích lokalit v naší republice. Bartoš: Když se řešil program této schůze, zaměřili jsme se především na rozvoj cest. ruchu. Výbor má zřízen Podvýbor pro cestovní ruch. Informace o projednávaných problematikách - přeshraniční spolupráce, lázeňství, cest. ruch, atd. Koppitz (náměstek MMR): Děkuji za pozvání. Dnešní témata jednání jsou ta, která zde naznačil p. nám. Zemánek – problematika dopravní dostupnosti, cest. ruchu. Je zde přítomen p. Horáček z MMR, který má na starosti přeshraniční spolupráci. Toto téma je na programu odpoledne. Jsme připraveni diskutovat témata k cest. ruchu. Přizvaná je i p. ředitelka Palatková z CzechTourismu. Klíčová témata – koncepce cestovního ruchu, dotační podpory k cest. ruchu, průvodcovství, problematika sdílené ekonomiky, místní poplatky, statistika kolem příjezdového cest.ruchu, kategorizace destinačních managementů, vratka DPH u nákupu. Bartoš: Témata bych rozdělil do jednotlivých bodů. Prvním by byla Koncepce cest. ruchu. Koppitz: Koncepce rozvoje cest. ruchu. 2014 – 2020 – stále se řídíme touto koncepcí. Začali jsme pracovat na koncepci po roce 2020 – další mechanismy. Otázka investičního plánování – národní investiční plán, horizont r. 2030. Koncepce cest. ruchu – 4 pilíře zkvalitnění. Srovnání makroekonomických ukazatelů cest. ruchu. Zaměstnanost v cest. ruchu, čísla se mění každým rokem – porovnání mezi jednotlivými státy. 4,5 % přímá zaměstnanost v cest. ruchu. 10 milionů zahr. turistů za rok. Ambicí je turisty v ČR udržet, průměr pobytu 3,6 nocí (informace za rok 2016). Analýza bude hotová koncem roku a od toho se budou odvíjet stanovené cíle. Informace o koncepci 2021+ – cíle a zaměření. Problematika vylidňování obcí – cestovní ruch může ve venkovském prostoru hrát důležitou roli. Udržení trendu výkonnosti turismu – velký obrat fin. prostředků. Financování je velké téma – vícezdrojové financování. Využití ICT – turisté očekávají fungující inf. technologie, musíme pracovat s kvalitními daty. Bartoš: Otevírám rozpravu. Dotaz – meziresortismus v rámci koncepce – měla by se přetavit na nějaké dílčí kroky. Problematika např. pokrytí, zásadní roli hraje infrastruktura, jde přes mnoho subjektů. Koppitz: Informace o koncepci – budeme tlačit na to, aby projekty měly finance a měly podporu. Legislativa je jedna z podmínek, která nám umožní koncepci. Že není zákon o cestovním ruchu, tak to neznamená, že není legislativa, která cestovnímu ruchu pomáhá. Zákon reálně není potřeba. Otázka plnohodnotného pokrytí ČR. Zemánek: Problematika financování – informace. Profant: Rozvoj IT – apeluji na to, aby se využívala open data. Koppitz: Děkuji za podporu. Open data jsou pro nás poměrně zásadní věcí. Nerozumím tomu, pokud je to financováno z veřejných financí, proč by se za to mělo platit, mělo by to být k dispozici. Stát by to měl nadefinovat – otázka legislativy – „Digitální Česko“. Kupka: Konektivita - je škoda, že Vláda ČR nenastavila podmínky u 14 mld., abychom je mohli využít. Stát nedokázal najít řešení – otázka sítí. ČR na tom není tak špatně, ale pouze zásluhou různých subjektů, nikoliv státu. Schází rychlejší rozvoj optických sítí. Před 16 lety Centrála cestovního ruchu pojmenovala 50 překážek rozvoje cest. ruchu. Je v tuto chvíli nějaký takový projekt? Máte nějaký seznam? Palatková: 50 překážek tam stále je. Jsou součástí koncepce, vycházíme z toho. Bartoš: Prosím starosty, jestli k tomu mají nějaké dotazy. Kocián (starosta, Bílá Voda): Koncepce se nezměnila. Velmi často chybí hmatatelnější výsledky. Základním problémem je vzdělanost. Bez vzdělaných lidí můžeme mít technologie, které nikdo nebude ovládat, budou chybět i řemeslníci. Z Jesenicka se stává odkladiště vyloučených osob. Konvičková: Mnoho vzdělaných lidí odchází. Koppitz: MMR je zodpovědné za roli státu týkající se regionálního rozvoje. Vzdělanost je brána jako jedno z důležitých témat. Bartoš: Téma vzdělání patří i do našeho výboru. Každá koncepce musí mít akční kroky. Koppitz: Musíme najít vyváženost, co má udělat stát pro obce a s čím si musí obec pomoci sama. Mudra (starosta, Česká Ves): Vzdělanost je důležitá – v Jeseníku dvě hotelové školy. Je nedostatek kuchařů a číšníků. Odjíždějí nespokojení turisté – nekvalitní služby díky nedostatku zaměstnanců. Neexistující legislativa – neexistuje koncepce, co s vybranými místními poplatky. Je nějaká alternativa k zákonu o cestovním ruchu? Koppitz: Problematika zaměstnanců – zřizovatelé škol by se měli přizpůsobovat trhu práce. Cestovní ruch se rozvíjí rychleji. Kapacita obcí (velké množství turistů, bobtná populace) - tam by to téma místních poplatků mohlo pomoci. Problematika místních poplatků - otázka využití fin. prostředků. Jak účinná by měla být daňová politika? Když je vytvářena hodnota, měla by se tam vrátit. Mudra: Otázka vymahatelnosti poplatků. Dickelt (MMR): Informace o stanovení poplatků a o místních poplatcích. Existují nástroje pro obce, jak vymáhat poplatky. Bartoš: Otázka škol. Tuto problematiku řešíme i v Mariánských lázních a Karlových Varech – vyučení jdou pracovat do Německa (lepší finanční ohodnocení). Existuje nějaká cesta dohody se zaměstnavateli na tvorbu platové politiky? Mudra: Informace o místní situaci. Následně proběhla diskuse mezi starosty, poslanci a zástupci MMR na téma – místní poplatky a problematika jejich vybírání. Problematika stavebního zákona, který brání rozvoji obcím. Koppitz: Národní program podpory cest. ruchu v regionech. Dotace v max. výši 50% uznatelných výdajů. 90 dotačních titulů pro obce, které se snažíme konsolidovat a pro starosty zjednodušit. Povede to k redukci dotačních programů. MMR na konci října bude vyhlašovat nový program pro obce. Informace o dotačních programech. Dotační tituly na brownfieldy. Problematika financování měst a obcí. Přeměna SFRB na fond podpory. Informace o kofinancování pro obce. Marketing regionů. Byli osloveni všichni, kteří k tomu mají co říct - do 14 dnů bychom měli mít zpětnou vazbu. Otázka výše dotace – navýšení např. z 5 na 10 mil. Kč, bude ale uspokojeno méně žadatelů. Otázka priorit v jednotlivých krajích. Informace ohledně marketingových aktivitách – vyhlášení programu. Bartoš: Otevírám debatu. Mohli by starostové, zástupci kraje, shrnout problémy, co vytknout dotačním programům? Krkoška (náměstek, Moravskoslezský kraj): Průběžně obcím přibývají fin. prostředky, ale stále to nestačí – problematika infrastruktury. NPPCRR - vyhodnocení po nás chcete rychle, nejsme schopni to tak rychle vyhodnotit. Na nové atraktivity potřebujeme fin. prostředky. Koppitz: Je nutná diskuse, kam vložit ty fin. prostředky. Rak (Sdružení cest. ruchu Jeseníky): K NPPRCR – čekali jsme dlouho, než to MMR vypíše. Když to bylo vypsáno, realizovali jsme projekt, dva dny před termínem jsme dostali informaci ohledně posunutí termínu. Proč není možné čerpat částky po předložení programu a musíme čekat až na podpis paní ministryně? Do 23. listopadu máme vysoutěžit. Co s tím do budoucna? Koppitz: Děkuji za podněty. Vysvětlení posunutí termínu – dostali jsme zpětnou vazbu, že projekty a žádosti nemají obce připravené. Posun nám zajistí to, že ti co chtějí, budou moci podat tu žádost. Snažili jsme se otevřít podmínky na profinancování, to samé se týká vlastního podílu žadatele. Otázka uznatelnosti nákladů – posunutí termínu o 3-4 měsíce. Rak: Ne, že nebyli připraveni, ale byl pozdě vypsán. Problém byl na úrovni krajů, ne u destinačních managementů. My stejně do toho 50% dáváme. Otázka uznatelných nákladů v den podání žádosti. Program 3 – mobilní aplikační program – nesplnili jsme prý podmínky (nadregionální přesah) – dotaz. Šťastný (starosta, Mikulovice): K Národním programům – v celé republice není dotační program na mosty a lávky, nepatří do komunikací. Koppitz: Dotační program je vytvořen a bude vyhlášen souběžně s dalšími na přelomu října a listopadu. Otázka finančních limitů u dotací - informace. Plachý: Problematika dotací – zásadní je potenciál toho místa. Investice by neměly být dělány nekoncepčně. K alokovaným částkám – 150 mil. Kč nikoho nevytrhne, účinnější je podpora marketingu. Podnikatelé nemají v nových programech téměř žádnou šanci je získat, je to dobře. Otázka záruk u bank, především pro nás, pro podnikatele. Měl bych existovat fin. nástroj na podporu rozvoje infrastruktury v cestovním ruchu. Využití ČMRZB – záruky za podnikatelské projekty. Koppitz: Děkuji za podnět, budu to řešit s předsedou ČMRZB. Doprovodná infrastruktura – jde o malé projekty. Stojan (Olomoucký kraj): Nastavení dotačních titulů je zásadní – jen 4 kraje využily a dokončily program na marketingové aktivity. Koppitz: Je nutná komunikace s partnery. AKČR je zásadním partnerem. Rak: Budete znovu vypisovat výzvu na market. aktivity? Koppitz: Plánujeme vypsat výzvu znovu. Vyzívám vás, abyste i vy našli shodu. Bartoš: Děkuji a prosím nyní p. ředitelku Palatkovou o prezentaci CzechTourismu. Palatková: Představení CzechTourismu – prezentace. Informace o marketingové strategii 2019+. Marketingové téma 2018 - 100 let příběhu ČR – příběhy architektury a designu, lifestylu, českých značek a průmyslu, vzniku republiky. Aktivity 2018 - Travel Trade Day (Liberec), TBEX Europe (Ostrava). Seznámení s ekonomickými daty – vývoj rozpočtu a výsledků cest. ruchu, vývoj rozpočtu a výsledků CzT. Služby pro regiony – marketingová komunikace, workshopy, prezentace, ediční řady (brožury a mapy), veletrhy, road-show, press a fam tripy, partnerství na významných eventech, marketingové výzkumy, informační servis, country reporty, marketingová komunikace s medii. Výsledky 2017 – informace o příjezdovém cestovním ruchu Žmolík (starosta, Lipová): Nebylo uvedeno Polsko, což je pro nás zásadní. Proč nebylo uvedeno? Kalous: Proč v marketingovém plánu „cyklistika“ nejsou zahrnuty Jeseníky? Palatková: Je to jen náhled, určitě tam bude Jesenicko uvedeno. Ověřím to. Bartoš: Jakou šanci mají menší okresy? Palatková: Příprava marketingového plánu trvá rok a vychází ze žádostí. Držíme produktové linky – lázeňství, cykloturistika. Nemáme síť vlastních regionálních poboček, komunikace probíhá přes koordinátory. Kalous: V Jeseníkách se nepromítly vaše témata vůbec. Projekty CzT Česko země hojnosti – v jaké je to fázi? Palatková: Není to v každém kraji. Primárně se budeme soustředit na regiony v letech 2019, 2020 a 2021. Kalous: Kdy začne ten projekt? Krkoška: MMR nás rozdělilo, zkomplikovalo situaci úplně zbytečně. Rak: Nákup geodat. Nejrychlejší by byl nákup přes MMR nebo CzechTourism. Plachý: Místní poplatky – my je odvádíme a také financujeme infrastrukturu. Pro nás téma návratnosti fin. prostředků je velmi důležité. Otázka vzdělávání – devalvace zaměstnání jako takového. Studenti nechtějí studovat tento obor, je to o koncepčním přístupu všech, MŠMT, krajů, atd. Nedostatek dalších kvalifikovaných sil – velký problém. Je nutné to řešit koncepčně. OSA, INTEREG – dělají si, co chtějí. Kolektivní správci – autorské poplatky – novela autorského zákona – stanovení limitů pro zdravotnická zařízení – ÚOHS nás odkazuje na MK a MK na ÚOHS. Připravujeme Ústavní stížnost. Za poslední tři roky narostla šikana ze strany kontrolních orgánů – bezpečnost práce, hygiena, atd. Máme moc úředníků a ti vytvářejí činnost. To musíte změnit vy politici! 13,00 hodin Ukončení dopolední části jednání. 14,00 hod. Tisková konference – Bartoš, Kalous, Palatková, Horáček. 14,30 hod. Jednání na téma: Přeshraniční spolupráce a rozvoj dopravy Přizvaní hosté: Ministerstvo dopravy, 1. náměstek ministra dopravy Ing. Tomáš Čoček, zástupci SŽDC, ŘSD (Ing. Jan Kroupa, generální ředitel ŘSD, Ing. Marek Pinkava, odbor Strategie SŽDC ). RNDr. Jiří Horáček, MMR Olomoucký kraj – Ing. Radek Dosoudil, vedoucí odboru strategického rozvoje kraje Starostové obcí Bartoš: Zahájení jednání. Uvítání hostů. Horáček: Z hlediska EK je podporována jedním cílem INTEREG. Největší je česko-polský přeshraniční program - 226 mil Eur. Společně se připravuje program spolupráce. Z hlediska pohraničí jde především o cestovní ruch, další prioritní osou je vzdělávání, třetí osou je networking – spolupráce mezi regiony. Čtvrtou prioritou krizový management – informace. Problematika monitorovacího systému. Bartoš: Otevírám diskusi. Šťastný (Mikulovice): Dotaz - je cílem naší republiky, aby v rámci programu spolupracovaly jen obce, nebo se mohou zapojit i spolky? Systém je úplně šílený, vkládáme peníze a nevíme, zda je dostaneme zpět. Spolky do toho nikdy nechtějí, nechtějí riskovat. Horáček (MMR): Monitorovací systém, který je jednotný, má své chyby. Z hlediska spolku, dovolím si nesouhlasit – informace o spolufinancování. Šťastný: Dva roky jsme čekali, že finance dostaneme. Je to nekomfortní vůči těm spolkům. Horáček (MMR): Byla to první výzva. Nyní se lhůta zkracuje. Čoček (náměstek Ministerstvo dopravy): Vzhledem k tomu, kde se tento region nachází, tak zde nevede velká dopravní síť. Momentální situace – soustředíme se na dobudování dálniční sítě – informace. Pro Jesenicko je zásadní cesta na sever (D35) – staví se po Šumperk čtyřpruh, jednotlivé stavby budou zahajovány. Informace o problematických úsecích, o plánovaných stavbách. Pinkava (SŽDC): Informace o investičních záměrech v Olomouckém kraji Bartoš: Ročně jen 18 km nových dálnic. Ministerstvo slíbilo, že se to zlepší. V čem se tedy systém výstavby změní? Čoček: Optimistický pohled je dán tím, že od r. 2014 dáváme 4 mld. ročně do příprav. Pomalu se to rozebíhá. K Libereckému kraji – informace o stavbách, správních řízení, atd. Kalous: D35 je pro region klíčová. Kdy se rozběhne a v jakém stadiu jsou ty další úseky? Kdy končí dohoda o provozování trati na Glucholazy? Silnice 1/44 přes Červenohorské sedlo - silnice je opravena, ale obslužnost se nezlepšila. Uvažuje se o výstavbě tunelu? Čoček: D35 – informace – bylo předáno staveniště, úkol je rozběhnout všechny úseky do roku 2024, u některých úseků nové výběrové řízení. K tunelu – není to projekt, který by byl ve stavu rozpracovanosti. Z čistě ekonomického pohledu je to nesmysl. Muselo by být přímé zadání od vlády! Trať na Glucholazy – odezva z Polské strany není žádná. Pinkava: Problematika výstavby železnic – pro Polskou stranu to není zajímavé. Příkazský (ŘSD): Informace o výstavbě – Krnov, Opava. Proběhla debata – výstavba železnic a dálnic, problematika vyvlastnění, atd. Bartoš: Děkuji hostům za podněty, které zde zazněly. Před ukončením jednání předám ještě poslancům k informaci pozm. návrh k ST 139: Sněmovní tisk č. 139, vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, se mění takto: Část dvacátá, změna zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů, se mění následovně: V čl. XX se vkládá nové body 3 a 4, které znějí: „3. Do § 63 odstavce 3 se na konec vkládá text, který včetně poznámky pod čarou zní: „Elektronické systémy spisové služby původce podle věty první podléhají atestaci. Atestací se ověřuje shoda s požadavky tohoto zákona a předpisů jej provádějících, přímo použitelného předpisu Evropské unie,X) právních předpisů upravujících ochranu osobních údajů a dalšími požadavky uvedenými v národním standardu.“ _________ X) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) 4. Do § 63 se vkládá odstavec 5, který zní: „(5) Atestaci podle odstavce 3 provádí ministerstvo. Zjistí-li ministerstvo po udělení atestace, že již nejsou splněny podmínky pro její udělení, atestaci rozhodnutím odejme. Ministerstvo může veřejnoprávní smlouvou přenést svou působnost v udílení a odnímání atestace podle tohoto zákona na státní podnik, který má certifikační činnost v předmětu činnosti. Způsob provádění atestace, dobu její platnosti a další podrobnosti o atestaci stanoví prováděcí právní předpis, který vydá ministerstvo.“.“ V čl. XX se vkládají nové body 5 až 7, které znějí: „5. Za § 68a se vkládá nový § 68b, který včetně nadpisu zní: „§ 68b Oběh dokumentů a spisů v elektronické podobě Pokud veřejnoprávní původce uvedený v § 63 odst. 3 větě první vede dokument nebo spis v elektronické podobě a odesílá jej jinému takovému původci na základě právního předpisu, převede ho před odesláním do podoby stanovené národním standardem.“. 6. V § 70 odst. 2 písm. j) se tečka nahrazuje čárkou a vkládají se nová písmena k) až n), které znějí: „k) výměnu spisů a dokumentů, l) nakládání s osobními údaji podle přímo použitelného předpisu Evropské unieX) a právních předpisů upravujících ochranu osobních údajů, m) zvláštní část upravující standardy týkající se vybraných postupů veřejné správy, n) rozhraní pro propojení elektronických systémů spisové služby s jinými informačními systémy spravujícími dokumenty.“. 7. Do § 70 se vkládá odstavec 3, který zní: „Zvláštní část národního standardu podle odstavce 2 písmeno m) vydává ministerstvo po dohodě s ústředním orgánem státní správy, do jehož působnosti vybraný postup spadá.“.“. Následující body se přečíslují. Za čl. XX se vkládá nový čl. XXI, který zní: „Čl. XXI Přechodná ustanovení Povinnosti původce uvedeného v § 63 odst. 3 větě první používat elektronický systém spisové služby s atestací a odesílat dokument nebo spis v elektronické podobě podle § 68b nastává dnem 1. 7. 2021.“. Následující články se přečíslují. Jednání ukončeno v 16,30, následovala prohlídka lázeňského komplexu. 19,30 hod. Setkání se starosty obcí, zástupci lázní, zástupci Svazu léčebných lázní, Sdružení lázeňských míst ČR. Čtvrtek 6. září 2018: 09,00 hod. Odjezd autobusem do Karlovy Studánky, prohlídka obce. Jednání s p. starostkou Chudovou. 13,00 hod. Návštěva elektrárny Dlouhé Stráně, prohlídky vodní nádrže a elektrárny. Seznámení s fungováním elektrárny. 15,30 hod. Ukončení jednání a odjezd zpět do Prahy. Zapsala: Bc. Petra Čížkovská Odpovídá: Mgr. Miroslav Wolf, organizační tajemník výboru Ondřej P r o f a n t v.r. PhDr. Ivan B a r t o š, Ph.D. v.r. ověřovatel předseda výboru 8
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4400-11-20180904
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.