PS180015513
Parlament České republiky
POSLANECKÁ SNĚMOVNA
2018
8. volební období
ZÁPIS
ze 14. schůze
Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj,
která se konala dne 22. listopadu 2018
v budově Poslanecké sněmovny, Sněmovní 4, 118 26 Praha 1
místnost č. B 211.
Schůzi řídil: PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D., Mgr. Martin Kupka.
Přítomni: p. posl. Bartoš, Baxa, Dolejš, Dražilová, Feri, Fialová, Juránek, Kalous, Kohoutek, Kořanová, Kovářová, Kupka, Kubík, Kytýr, Pojezný, Pour, Profant, Schiller, Štolpa, Mračková-Vildumetzová.
13,00 hodin
Bartoš: Zahájení jednání. V bodě různé – nové usnesení k záměrům zahr. cest pro rok 2019. Hlasování o programu, hlasování č. 1:
Hlasování: ANO 19 NE 0 zdržel 0 přítomno 19 přijato
Návrh poslanců Jany Mračkové Vildumetzové, Ivo Vondráka, Heleny Válkové, Milana Poura, Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 273.
Předkladatel: Mgr. Jana Mračková Vildumetzová, poslankyně PSP ČR
Zpravodaj: PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D., předseda výboru
Bartoš: Prosím o řízení schůze p. posl. Kupku, jelikož jsem zpravodajem k předloženému tisku.
Kupka: Prosím paní předkladatelku o úvodní slovo.
Mračková Vildumetzová: Předkladatelská zpráva. Návrh řeší problematiku kumulace odměn. Pokud se někdo stane poslancem, tak za uvolněnou funkci zastupitele bude dostávat odměnu jen ve výši 40%. Návrh je správný a spravedlivý. Informace o návrhu. Na plénu proběhla „bouřlivá“ debata.
Bartoš: Zpravodajská zpráva. Cílem návrhu zákona je omezit výši odměny při souběhu funkcí člena zastupitele ÚSC s funkcí poslance, senátora či člena Vlády ČR. Informace o předloženém návrhu. Navrhovaná změna se netýká neuvolněných členů zastupitelů. Vláda s tímto návrhem vyslovila souhlas. Doporučuji návrh ke schválení. V rozpravě přednesu PN.
Kupka: Otevírám obecnou rozpravu.
Baxa: Stanovisko k předloženému návrhu zákona. Z pohledu tohoto návrhu zastávám dvě funkce – kumulování funkcí. Tímto návrhem chcete předjímat volbu občanů. Od toho jsou lidé, kteří nás volí. Tento návrh nebudu podporovat.
Bartoš: Toto není zákon, který řeší kumulaci funkcí, pouze řeší snížení odměny. Neadresuje na to, aby nemohl ty dvě funkce vykonávat. Jak v momentě kampaní, vypadala jejich docházka na schůze Poslanecké sněmovny? Není to útok na výkonnost člověka.
Fialová: Proč by mělo dojít ke snížení odměny – jestli každý z nás je poslanec a současně budeme i komunálním politikem, tak určitě využíváme získané informace, poznatky, atd. z Poslanecké sněmovny, tím pádem méně času strávíme nad tím zkoumáním dalších zákonů a jiných informací, než kterýkoliv jiný starosta, primátor. Časově je to pro nás mnohem méně náročné získat informace, než pro ostatní uvolněné starosty a náměstky.
Kupka: Jsem ve funkci starosty v neuvolněné pozici a chtěl bych hájit to, že je na samosprávném rozhodnutí zastupitelstva a na návrhu zvoleného politika, aby buď tento návrh předložil, či nikoliv. Každá voličská obec to vyhodnocuje, jako jednu ze zpráv pro občany. Já pokládám za důležitou součást, jak roli poslance, tak starosty, že je možné z obou stran prověřovat praxí to, o čem se hlasuje a jak se to formuje v Poslanecké sněmovně. Mám za to, že je to přidaná hodnota, která slouží k dobru, jak při přijímání zákonů, tak při výkonu té samosprávné činnosti. Budu hlasovat proti zákonu. Je to na samosprávném a osobním rozhodnutí.
Juránek: Přidávám se k části samosprávné. Jestliže jsem zvolen, tak to město má rozhodnout. Nemáme to rozhodovat my. Pokud to překročí určitou míru, tak musíme jít cestou střetu zájmu. Dojde k určité nespravedlnosti. Řekněme tedy na rovinu, že některé funkce nejsou slučitelné s funkcí poslance! V té věci, které nyní rozhodujeme, rozhodujeme za města a obce.
Bartoš: Představení PN – informace o předložených návrzích. První návrh – snížení odměny na výši 0,4násobku odměny. U dalšího návrhu jsem byl upozorněn legislativou, že se jedná o přílepek, jedná se o návrh, který doplňuje mezi veřejné funkcionáře i prezidenta republiky. Poslední návrh se týká tzv. křížového vysílání zástupců – účast v dozorčích, kontrolních nebo řídících orgánech právnických osob. Navýšení kompenzace na 30tisíc Kč.
Dolejš: Do koeficientu 40% se někdo vejde a někdo ne. Je rozdíl mezi malými obcemi a velkými městy. Ke druhému PN – v důvodové zprávě je napsáno stanovisko neutrální, nikoliv kladné. Jaký by byl reálný příklad fungování tohoto střetu zájmu?
Bartoš: Bylo to neutrální stanovisko, opravuji se. S prezidentem jsme vedli dlouho debatu. Měli jsme vyčísleno, kolika senátorů a poslanců se ta navrhovaná úprava týká, ale nemám to v ruce.
Mračková Vildumetzová: Vyjádření k PN. Prosím o stanovisko i zástupce MV. Návrh předkládáme především z důvodu kumulace funkcí u poslanců, senátorů a členů Vlády ČR. V tuto chvíli bych uvolněné zastupitele do návrhu nedávala. V poslední době jsem nezaznamenala problém u uvolněného krajské zastupitele a u uvolněného starosty. Řada starostů to řeší prostřednictví neuvolněné funkce. Ke druhému PN, k panu prezidentovi – záporné stanovisko. K dozorčím a správním radám - prosím o stanovisko MV – myslím si, že by měla být k tomu samostatná novela zákona o střetu zájmu. Odměny v dozorčích a správních radách jsou rozdílné – problematika výše odměn, návrh by měl být podroben diskusi.
Vévoda (MV): Souhlasné stanovisko MV k ST 273. K PN – je to na politické úvaze, z legislativního hlediska nevhodná terminologie. Jak kraj, tak obec jsou ÚSC, jsou právnické osoby nezávislé na státu. V případě kumulace funkcí by měla uspořit obec a ne kraj. V důvodové zprávě je uvedeno, že tento problém neřeší, že si to mohou vyřešit zastupitelstva ÚSC sami (uvolněný nebo neuvolněný člen zastupitelstva). Ke druhému PN, k panu prezidentovi – návrh byl součástí ST 158, kde vláda vyslovila nesouhlas, nesouhlas i pana prezidenta. Ke třetímu PN, k dozorčím a kontrolním orgánům - je to novela z. o střetu zájmu, který věcně spadá pod ministerstvo spravedlnosti.
Kupka: Tak jak zaznívá, v případe, kdy se pouštíme do řešení vztahu mezi krajskými a městskými zastupiteli. Analogie platí i pro jakoukoliv jinou politickou úroveň - má to zůstat u toho, že je to rozhodování samospráv. Neměli bychom touto normou do toho zasahovat. Uzavírám rozpravu obecnou a otevírám rozpravu podrobnou.
Bartoš: Předložení PN: PN A – obecní a krajská zastupitelstva.
Text návrhu:
1. V ČÁSTI PRVNÍ, Čl. I, novelizační bod 1 nově zní:
“1. V § 72 se na konci odstavce 1 doplňuje věta „Uvolněnému členovi zastupitelstva obce, který je poslancem, senátorem, členem vlády nebo členem zastupitelstva kraje nebo členem Zastupitelstva hlavního města Prahy, který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn nebo který před svým zvolením do funkce člena zastupitelstva nebyl v pracovním poměru, ale vykonává funkce ve stejném rozsahu jako člen zastupitelstva, který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn, poskytuje obec odměnu ve výši 0,4násobku výše odměny, která by jinak náležela uvolněnému členovi zastupitelstva obce.“.“.
2. V ČÁSTI TŘETÍ, Čl. III zní:
“Čl. III
Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění zákona č. 145/2001 Sb., zákona č. 273/2001 Sb., zákona č. 320/2001 Sb., zákona č. 450/2001 Sb., zákona č. 311/2002 Sb., zákona č. 312/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 22/2004 Sb., zákona č. 216/2004 Sb., zákona č. 257/2004 Sb., zákona č. 387/2004 Sb., zákona č. 421/2004 Sb., zákona č. 499/2004 Sb., zákona č. 501/2004 Sb., zákona č. 626/2004 Sb., zákona č. 109/2006 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 234/2006 Sb., zákona č. 261/2007 Sb., zákona č. 66/2008 Sb., zákona č. 169/2008 Sb., zákona č. 298/2008 Sb., zákona č. 305/2008 Sb., zákona č. 477/2008 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 326/2009 Sb., zákona č. 199/2010 Sb., zákona č. 347/2010 Sb., zákona č. 424/2010 Sb., zákona č. 246/2011 Sb., zákona č. 364/2011 Sb., zákona č. 457/2011 Sb., zákona č. 142/2012 Sb., zákona č. 239/2012 Sb., zákona č. 350/2012 Sb., zákona č. 303/2013 Sb., zákona č. 64/2014 Sb., zákona č. 24/2015 Sb., zákona č. 298/2015 Sb., zákona č. 106/2016 Sb., zákona č. 99/2017 Sb., zákona č. 183/2017 Sb., zákona č. 257/2017 Sb. se mění takto:
1. V § 53 se na konci odstavce 1 doplňuje věta „Uvolněnému členovi zastupitelstva hlavního města Prahy, který je poslancem, senátorem nebo členem vlády, poskytuje hlavní město Praha odměnu ve výši 0,4násobku výše odměny, která by jinak náležela uvolněnému členovi zastupitelstva hlavního města Prahy.“.
2. V § 87 se doplňuje odstavec 8, který zní:
„(8) Uvolněnému členovi zastupitelstva městské části, který je poslancem, senátorem nebo členem vlády, nebo členem zastupitelstva hlavního města Prahy, který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn nebo který před svým zvolením do funkce člena zastupitelstva hlavního města Prahy nebyl v pracovním poměru, ale vykonává funkce ve stejném rozsahu jako člen zastupitelstva, který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn, poskytuje obec odměnu ve výši 0,4násobku výše odměny, která by jinak náležela uvolněnému členovi zastupitelstva městské části.“.“.
PN B – dozorčí rady a střet zájmů:
Text návrhu:
1. Nadpis zákona nově zní: „Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů a zákon 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů.“
2. Vkládá se část čtvrtá, která zní:
„ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona o střetu zájmů
Čl. IV
Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění zákona č. 216/2008 Sb., zákona č. 158/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 350/2009 Sb., zákona č. 167/2012 Sb., zákona č. 503/2012 Sb., zákona č. 131/2015 Sb., zákona č. 190/2016 Sb., zákona č. 298/2016 Sb., zákona č. 302/2016 Sb., zákona č. 14/2017 Sb., zákona č. 190/2016 Sb., zákona č. 14/2017 Sb., zákona č. 183/2017 Sb. a zákona 112/2018 Sb., se mění takto:
1. V § 5, odstavce 1 a 2 včetně poznámky pod čarou znějí:
„(1) Veřejnému funkcionáři, s výjimkou funkcionáře podle § 2 odst. 2 písm. b), který byl státem nebo územním samosprávným celkem určen, aby vykonával funkci člena řídícího, dozorčího nebo kontrolního orgánu právnické osoby zřízené zákonem, státní příspěvkové organizace, příspěvkové organizace územního samosprávného celku, právnické osoby, ve které má stát, územní samosprávný celek nebo jimi ovládaná právnická osoba, Česká národní banka, nebo tyto osoby společně, majetkovou účast nebo podíl na hlasovacích právech, nenáleží za tuto činnost odměna, podíl na zisku nebo jiné plnění, s výjimkou plnění, které veřejný funkcionář obdrží v podobě úhrady pojistného na pojištění odpovědnosti za výkon funkce nebo které obdrží v souvislosti se svou účastí na jednání těchto orgánů v souladu s běžnými zvyklostmi do výše 30 000 Kč ročně.
(2) Odstavec 1 se nepoužije, stanoví-li pro veřejného funkcionáře či skupin veřejných funkcionářů pravidla odměňování za výkon funkce zvláštní zákon.x)
X) Například § 81 zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě”.”.
Dosavadní část čtvrtá se nově označuje jako část pátá a dosavadní článek IV se nově označuje jako článek V.
PN C – zařazení pana prezidenta do osob již se týká legislativa o střetu zájmu:
Text návrhu:
3. Nadpis zákona zní: „Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů a zákon 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů.“
4. Vkládá se část čtvrtá, která zní:
„ČÁST ČTVRTÁ
Změna zákona o střetu zájmů
Čl. IV
Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění zákona č. 216/2008 Sb., zákona č. 158/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 350/2009 Sb., zákona č. 167/2012 Sb., zákona č. 503/2012 Sb., zákona č. 131/2015 Sb., zákona č. 190/2016 Sb., zákona č. 298/2016 Sb., zákona č. 302/2016 Sb., zákona č. 14/2017 Sb., zákona č. 190/2016 Sb., zákona č. 14/2017 Sb., zákona č. 183/2017 Sb. a zákona 112/2018 Sb., se mění takto:
1. V § 2 odst. 1 se na začátek písmene c) vkládají slova: „prezident republiky, “.
2. Do § 14a odst. 2 písm. c) se za slova „jde-li o“ vkládají slova „prezidenta republiky, “.“
Dosavadní část čtvrtá se nově označuje jako část pátá a dosavadní článek IV se nově označuje jako článek V.
Kohoutek: Přihlašuji se k PN p. posl. Jelínka, který byl vložen do systému pod č. 1567.
Kupka: Návrh nemáme k dispozici, prosím o předložení na Poslanecké sněmovně.
Kupka: PN A – stanovisko MV nesouhlasné, hlasování č. 2:
Hlasování: ANO 3 NE 6 zdržel 11 přítomno 20 nepřijato
PN B – stanovisko MV nesouhlasné, hlasování č. 3:
Hlasování: ANO 3 NE 12 zdržel 5 přítomno 20 nepřijato
PN C - stanovisko MV nesouhlasné, hlasování č. 4:
Hlasování: ANO 4 NE 9 zdržel 7 přítomno 20 nepřijato
Bartoš: Návrh usnesení č. 71.
Kupka: Hlasování o návrhu usnesení č. 71, hlasování č. 5: Příloha č. 1
Hlasování: ANO 15 NE 5 zdržel 0 přítomno 20 přijato
Různé.
Bartoš: Hlasování o návrhu usnesení č. 72 – revokace usnesení č. 61, záměry zahraničních cest pro rok 2019 – Řecko, Portugalsko. Hlasování č. 6: Příloha č. 2
Hlasování: ANO 20 NE 0 zdržel 0 přítomno 20 přijato
Kytýr: Dnes v 15,00 hodin zasedne podvýbor pro veřejnou správu k ST 241 – předložen komplexní PN a jsou avizované další PN. Přerušíme projednávání, výbor by se mohl tímto ST zabývat 13. prosince.
Bartoš: Termín další schůze výboru.
Mračková Vildumetzová: Omlouvám se, ale 13. prosince 2018 máme zastupitelstvo. Jelikož já jsem navrhovala projednání v tomto výboru, ráda bych byla u projednávání, ale samozřejmě budu respektovat to, na čem se zde dohodnete.
Schiller: 13. prosince mám též zastupitelstvo.
Bartoš: Měli bychom také projednat, jako garanční výbor, ST 50 a ST 170. Minimálně budou tři body.
Wolf: Projednávání ST 241 bude komplikované – předložen kompl. pozm. návrh. Na projednání návrhu budou potřeba minimálně dva výbory – rozhodnutí zda za základ jednání ST 241, nebo kompl. pozm. návrh.
Pojezný: Informace o projednávání na podvýboru pro sport.
Kytýr: Kompl. pozm. návrh byl znám pouze členům podvýboru pro sport. Teprve včera byl zaslán členům podvýboru. Nosným by se měl stát KPN p. posl. Hniličky.
Fialová: Dávám protinávrh, abychom se sešli v pátek 14. 12. 2018.
Bartoš: Hlasování o protinávrhu, hlasování č. 7:
Hlasování: ANO 13 NE 4 zdržel 2 přítomno 19 přijato
Příští schůze se bude konat v pátek 14. prosince 2018. Děkuji a končím dnešní jednání výboru.
Ukončení jednání ve 14,00 hodin.
Zapsala: Bc. Petra Čížkovská
Odpovídá: Mgr. Miroslav Wolf, tajemník výboru
Ing. Jiří D o l e j š v.r. PhDr. Ivan B a r t o š, Ph.D. v.r.
ověřovatel předseda výboru
Příloha č. 1
Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj PSP
14. schůze
22.11.2018 - 13:50:46
Hlasování č. 5
Novela zákona o obcích – usnesení č. 71
Přítomno: 20
Pro: 15
Proti: 5
Zdržel se: 0
ANO
(Pro: 10, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Lenka Dražilová:
Pro
Eva Fialová:
Pro
Adam Kalous:
Pro
Barbora Kořanová:
Pro
Jan Kubík:
Pro
Jaroslav Kytýr:
Pro
Milan Pour:
Pro
Jan Schiller:
Pro
David Štolpa:
Pro
Jana Vildumetzová:
Pro
ČSSD
(Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Jan Chvojka:
Ondřej Veselý:
KDU-ČSL
(Pro: 0, Proti: 1, Zdržel se: 0)
Stanislav Juránek:
Proti
KSČM
(Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Jiří Dolejš:
Pro
Ivo Pojezný:
Pro
ODS
(Pro: 0, Proti: 2, Zdržel se: 0)
Martin Baxa:
Proti
Jakub Janda:
Martin Kupka:
Proti
Piráti
(Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Ivan Bartoš:
Pro
Ondřej Profant:
Pro
SPD
(Pro: 0, Proti: 1, Zdržel se: 0)
Pavel Jelínek:
Jiří Kohoutek:
Proti
STAN
(Pro: 0, Proti: 1, Zdržel se: 0)
Věra Kovářová:
Proti
TOP09
(Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Dominik Feri:
Pro
ID hlasování: 5, schůze č. 14, čas 13:50:48
Příloha č. 2
Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj PSP
14. schůze
22.11.2018 - 13:54:21
Hlasování č. 6
Zahraniční cesty - záměry pro rok 2019
Přítomno: 20
Pro: 20
Proti: 0
Zdržel se: 0
ANO
(Pro: 10, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Lenka Dražilová:
Pro
Eva Fialová:
Pro
Adam Kalous:
Pro
Barbora Kořanová:
Pro
Jan Kubík:
Pro
Jaroslav Kytýr:
Pro
Milan Pour:
Pro
Jan Schiller:
Pro
David Štolpa:
Pro
Jana Vildumetzová:
Pro
ČSSD
(Pro: 0, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Jan Chvojka:
Ondřej Veselý:
KDU-ČSL
(Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Stanislav Juránek:
Pro
KSČM
(Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Jiří Dolejš:
Pro
Ivo Pojezný:
Pro
ODS
(Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Martin Baxa:
Pro
Jakub Janda:
Martin Kupka:
Pro
Piráti
(Pro: 2, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Ivan Bartoš:
Pro
Ondřej Profant:
Pro
SPD
(Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Pavel Jelínek:
Jiří Kohoutek:
Pro
STAN
(Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Věra Kovářová:
Pro
TOP09
(Pro: 1, Proti: 0, Zdržel se: 0)
Dominik Feri:
Pro
ID hlasování: 6, schůze č. 14, čas 13:54:22
8