Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4500-12-20181107


VýborVýbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Datum jednání7. listopadu 2018
Číslo jednání12
Zápis z jednání
        
zápis z 026. schůze [vvvkm] Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2018 8. volební období Z Á P I S z 12. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, která se konala dne 7. listopadu 2018 od 9.00 hodin v budově A Poslanecké sněmovny, Sněmovní 4, 118 26 Praha 1, v místnosti č. 106 /1. patro Z jednání omluveni: 7. a 8. 11. - posl. Lenka Kozlová, posl. Zuzana Majerová Zahradníková, posl. Jiří Mihola, posl. Hyťhová, posl. Lubomír Volný – dopoledne. Přítomni: dle prezenční listiny. Jednání řídil předseda výboru posl. Václav Klaus. Hlasováno hlasovacím zařízením. 7. listopadu 9:00 hod. bod 1 - Sdělení předsedy + Různé Předseda Klaus - navrhnul změnu pořadu schůze s tím, že by se bod 13 (ST 241) a bod 14 (Návrh termínu a pořadu další schůze) přesunul na dnešní jednání jako poslední dva body. Informoval, že pro Návrh poslanců Milana Hniličky, Patrika Nachera, Věry Procházkové, Jaroslava Bžocha a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony ( sněmovní tisk 241) byl Poslaneckou sněmovnou určen garanční výbor výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Dále navrhnul sloučení rozpravy u bodu č. 7 a 8 (Zpráva o činnosti kontrolní rady Grantové agentury ČR (tisk 307) a Návrh ročních odměn za činnost členů kontrolní rady Grantové agentury ČR). Posl. Valachová - upozornila, že může být se změnou programu nevole u sportovních organizací. Posl. Hnilička - vše je prodiskutováno se sportovními organizacemi. Dále upozornil, že další jednání podvýboru pro sport bude 21. 11. 2018. Hlasováno o schválení programu 12. schůze s navrženými změnami. -1. hlasování - 17, 0, 0 (+posl. Vácha aklamací). (posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Gazdík, posl. Grebeníček, posl. Hnilička, posl. Jáč, posl. Klaus, posl. Melková, posl. Pojezný, posl. Procházková, posl. Rais, posl. Richter, posl. Rutová, posl. Valachová, posl. Vondrák, aklamací - posl. Vácha). Předseda upozornil na postup při projednávání státního rozpočtu. U každého pozměňovacího návrhu musí být přesně definováno z jakého ukazatele a do jakého ukazatele je navrhováno přesunout finanční prostředky, stejně tak i výše přesunovaných prostředků. Přesuny by měly být dělány pouze v rámci kapitoly - výboru nemůže doporučovat Sněmovně přijetí pozměňovacího návrhu ke kapitole jiné, ale musí případně požádat rozpočtový výbor o projednání návrhu. Předseda sdělil, že výbor na 9. schůzi 5. září 2018 přijal usnesení, kterým žádal MŠMT o stanovisko, jaké chystá legislativní úpravy pro výběrová řízení na ředitele škol a školských zařízení. Z MŠMT jsme obdrželi informaci, že nyní probíhá zpracování návrhu případných legislativních úprav v této oblasti. V nejbližší době by poslanci měli obdržet vyjádření od pana ministra školství. 9:00 hod. 2. Návrh rozpočtu na rok 2019, kapitola 333 - Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR včetně dotací neziskovým a obdobným organizacím v působnosti kapitoly (viz sněmovní dokument 1403) Bod odůvodnil za MŠMT ministr Robert Plaga, zpravodajskou zprávu přednesla posl. Kateřina Valachová. Ministr Plaga - sdělil, že návrh výdajů kapitoly na rok 2019 v porovnání s rokem 2018 po vyloučení výdajů krytých příjmy z Evropské unie a finančních mechanismů je vyšší o 26,7 mld. Kč, tj. o 18 %. Tento nárůst je nejen historicky nejvyšší, ale i rozpočet celkových výdajů dosahuje historicky nejvyššího objemu. Pokračuje trend nastavený již předchozího roku, kdy se poprvé od roku 2012 objem výdajů kapitoly dostal nad 3 % HDP. V roce 2019 se podle červencové predikce Ministerstva financí očekává nárůst podílu na HDP na 3,50 %, tj. o 0,31 procentních bodů. Navýšení výdajů proti rozpočtu na rok 2018 se ve spolupráci s Ministerstvem financí podařilo zajistit zejména v těchto prioritních oblastech: Zlepšování platové úrovně zaměstnanců ve školství, spočívající v: - nárůstu mzdových prostředků o 15 % pro pedagogické pracovníky a 10 % pro nepedagogické zaměstnance. Celkový platový nárůst včetně příslušenství činí 15,56 mld. Kč, z toho v regionálním školství 15,47 mld. Kč.; - nárůstu prostředků pro veřejné vysoké školy celkem o 1,92 mld. Kč vč. podpory lékařských a pedagogických fakult; - nárůstu prostředků pro soukromé a církevní školy o 785 mil. Kč z důvodu srovnatelnosti výdajů s „veřejným“ školstvím. Zabezpečení prostředků na růst výkonů v regionálním školství ve výši cca 1,37 mld. Kč – růst výkonů se týká zejména povinné školní docházky, což není dostatečně kompenzováno poklesem výkonů v ostatních druzích škol. Navýšení rozpočtu na podporu specifických vzdělávacích potřeb o 2,17 mld. Kč a speciálního školství o 800 mil. Kč v porovnání s rokem 2018. Navýšení výdajů MŠMT o 1,8 mld. Kč na rozšíření provozu mateřských škol vč. překryvu učitelek 2,5 hodiny týdně. Navýšení rozpočtu na platy a příslušenství pro pedagogy na základních a středních školách s možností většího dělení tzv. PHmax o 700 mil. Kč. Podpora sportu, kde se podařilo zabezpečit nárůst o  1,55 mld. Kč. Zde je třeba připomenout, že pohybovým aktivitám se nevěnují pouze sportovní organizace ve smyslu zákona o podpoře sportu, ale i organizace, které jsou podporovány ze specifického ukazatele „Podpora činnosti v oblasti mládeže“. Zvýšení výdajů na výzkum, experimentální vývoj a inovace o cca 269 mil. Kč proti roku 2018 ve srovnatelné části rozpočtu bez podílu spolufinancování. V rámci výzkumu, experimentálního vývoje a inovací je ze státního rozpočtu vyčleněno celkem 304 mil. Kč zejména na Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání v programovém období 2014-2020. Rozpočet kapitoly školství na rok 2019 tak, jak je předložen, plní v oblasti vzdělávání, Programové prohlášení vlády, které říká, že více peněz do školství tak, aby se platy učitelů a nepedagogů na konci volebního období v roce 2021 dostaly minimálně na 150 % jejich výše pro rok 2017“. Zároveň se podařilo zabezpečit prostředky na přípravu změny ve financování stěžejního školského úseku Regionálního školství. Upozornil, že střednědobé výdajové rámce jak jsou nyní nastaveny nezohledňují nárůst platové základny a budou – taková je dohoda s ministryní financí v rámci jednoho balíku. Posl. Valachová - rozpočet r. 2019 je rekordní po rozpočtech 2016, 2017 a 2018. Ačkoliv se jedná o nejvyšší meziroční přírůstek je nutno sdělit, že 3,5 % podílu rozpočtu školství na hrubém domácím produktu – pořád není cíl, kterého je potřeba dosáhnout. Je důležité, že se pokračuje v trendu růstu prostředků ve všech kapitolách MŠMT. Kromě prostředků na platy učitelů se podařilo zvýšit prostředky i pro nepedagogické pracovníky. V případě vysokých škol se podařilo ministerstvu vyjednat nárůsty ve střednědobém výhledu v roce 2020 a 2021. Upozornila, že není dynamický nárůst platů, tak jak je uvedeno v Programovém prohlášení vlády. Upozornila, že chybí peníze v mládežnických organizacích. Zpravodajka avizovala, že načte doprovodné usnesení ke kapitole 333 - MŠMT. Obecná rozprava Posl. Gazdík - zdůraznil, že je výrazný nárůst prostředků pro školství, obává se, aby se prostředky dostaly do všech krajů - apeluje na MŠMT, aby na to dohlédlo. Prostředky pro mládež - pracují v ní bezplatně dobrovolníci ve funkcích trenérů, určené peníze jdou na provoz - žádá o navýšení prostředků. Posl. Bartoň - podvýbor pro mládež a volnočasové aktivity přijal usnesení, kde navrhnul dvě varianty jak kompenzovat volnočasové aktivity. Předsedkyně podvýboru posl. Kozlová vyjednávala s MŠMT, zda se prostředky nenajdou jinde. Bohužel se to nepodařilo. Pozměňovací návrhy z podvýboru budou načteny na jednání rozpočtového výboru. Předs. Klaus - 205 mld. Kč - rozpočet je rekordní. Většina peněz jde do financování školství ne na platy učitelů. Proč? Posl. Kovářová - upozornila na svůj pozměňovací návrh, který se týká zvýšení kapacity mateřských škol a navýšení dotačního titulu o 300 mil. Kč. Posl. Valachová - školství v minulé dekádě nebylo prioritou a peníze do školství nešly. Nyní je čím dál více dětí - normativ na dítě je vyšší. Ve školách je řada nepedagogických pracovníků, kteří pracovali pod minimální mzdou. Upozornila na své doprovodné usnesení, které načte v podrobné rozpravě. Posl. Vácha - upozornil, že z vysokých škol odcházejí odborní asistenti, kteří jsou podfinancováni. Jdou raději učit na střední školy, kde dostanou vyšší finanční ohodnocení. Posl. Vondrák - vysoké školy mají svou autonomii a řád. I nadále by mělo být v jejich kompetenci ohodnocování svých zaměstnanců. Proč se ve střednědobém výhledu neobjevuje navýšení platů pro učitele. Posl. Procházková - zná pan ministr doprovodné usnesení posl. Valachové? Prosí o jeho vyjádření. Ministr Plaga - k posl. Gazdíkovi - MŠMT chystá rozvojový program - řešení nadtarifních složek platů v některých krajích. Upozornil, že program by měl posilovat. K mládeži - rozpočet zůstává stejný pro rok 2019. Dojde k posílení prostředků pro mládež z Evropských fondů. Dále se řeší investice do mateřských škol. Upozornil, že se ministerstvo stará o pedagogické fakulty, aby nebyly podfinancovány. Ministr souhlasí s posl. Vondrákem, aby se autonomie a finanční ohodnocování nechalo na autonomii vysokých škol. Doprovodnému usnesení posl. Valachová - informovala o jeho obsahu a následně se k němu vyjádřil pan ministr Plaga: (min. Plaga - jedná se o navyšování výdajů kapitoly MŠMT). I. zřizuje Stálou komisi pro vzdělávání Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR; (min. Plaga - není v kompetenci ministerstva) II. podporuje navyšování výdajů kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy tak, aby činily nejpozději v roce 2025 alespoň 5 % HDP; navyšování kapitoly využívat prioritně pro předvídatelné a transparentní financování regionálního školství a také veřejných vysokých škol, reformu financování regionálního školství s cílem zajistit stabilitu vzdělávací soustavy a zvyšování kvality vzdělávání; (min. Plaga - ministerstvo podporuje) III. doporučuje vládě České republiky, aby zvyšovala platy učitelů meziročně nejméně o 15 procent a ostatních pracovníků ve školství nejméně o 10 procent, pro dosažení průměrného platu učitele a průměrné mzdy odborného asistenta na veřejné vysoké škole 130 procent průměrné mzdy ve státě nejpozději v roce 2021 - vládě České republiky, aby zvyšovala platy učitelů meziročně nejméně o 15 procent a ostatních pracovníků ve školství nejméně o 10 procent, pro dosažení průměrného platu učitele a průměrné mzdy odborného asistenta na veřejné vysoké škole 130 procent průměrné mzdy ve státě nejpozději v roce 2021 – po vypuštění průměrné mzdy odborného asistenta na vysoké škole – ministerstvo podporuje; IV. doporučuje vládě České republiky sjednotit od roku 2020 státní investiční programy zaměřené na rozvoj infrastruktury regionálního školství rozpočtované v kapitolách 333 -Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a 398 – Všeobecná pokladní správa; (min. Plaga dávat to vládě jako úkol, který nemůže splnit je nadbytečné) IV. doporučuje vládě České republiky zohlednit výše uvedené cíle a doporučení ve výdajových rámcích a v Rozpočtové strategii sektoru veřejných institucí, která bude schválena do 30. dubna 2019; a promítnout ve střednědobém výhledu rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v letech 2021 a 2022.“. (min. Plaga - souhlasí) Podrobná rozprava Posl. Rais - proč zřizovat Stálou komisi pro vzdělávání PS P ČR. Považuje to za nadbytečné. Posl. Valachová - Stálá komise pro vzdělávání Poslanecké sněmovny - vycházela z toho, že bez ohledu na to, kdo je/bude ve vládě - sněmovní komise pracuje. Posl. Rais – shodneme se na strategii vzdělávání do roku 2030. Pracovní skupina je na MŠMT je zbytečné zřizovat další komisi. Předseda Klaus – také nesouhlasí s další komisí. Na výbor byly zaslány pozměňovací návrhy posl. Bartoně č. 1 (Příloha zápisu č. 1 a č. 2 (Příloha zápisu č. 2), posl. Kovářové č. 1 (Příloha zápisu č. 5), posl. Gazdíka (Příloha zápisu č. 3) přišly v termínu, který byl určen. Pozměňovací návrhy posl. Valachové (Příloha zápisu č. 4) a posl. Váchy (Příloha zápisu č. 6) přišly později. Ke svým pozměňovacím návrhům se přihlásili posl. Kovářová, posl. Bartoň, posl. Gazdík, posl. Valachová a posl. Vácha. Posl. Gazdík a posl. Vácha upozornili, že v doprovodném usnesení nesouhlasí se zřízením Stálé komise pro vzdělávání. Posl. Valachová - vyjádřila se k textu doprovodného usnesení. Na bodu I. zřízení Stálé komise pro vzdělávání netrvá - bod vypustí. Upravuje bod III. průměrné mzdy odborného asistenta na vysoké škole - vypustí se. Pozměňovací návrh posl. Bartoň č. 1_ MŠMT ČR – Příloha zápisu č. 1 Stanovisko zpravodaje – neutrální Stanovisko MŠMT – nesouhlas - 2. hlasování – 2, 9, 7 - návrh zamítnut Pozměňovací návrh posl. Bartoň č. 2_ MŠMT ČR – Příloha zápisu č. 2 Stanovisko zpravodaje – neutrální Stanovisko MŠMT – nesouhlas - 3. hlasování - 2, 8, 8 - návrh zamítnut Posl. Valachová – další pozměňovací návrhy jdou na vrub všeobecné pokladní správy nebo obsluhy státního dluhu, proto navrhuje hlasovat v následujícím pořadí. Upozornila, že u dalších pozměňovacích návrhů u kterých bude výbor vyjadřovat souhlas nebo nesouhlas. V rámci usnesení celého výboru, požádáme pouze rozpočtový výbor, aby schválené pozměňovací návrhy projednal, protože kapitola všeobecné pokladní správy a státního dluhu jsou kapitoly, které spadají do rozpočtového výboru. Pozměňovací návrh posl. Gazdíka č. 1_ MŠMT _5_11_ 2018 – Příloha zápisu č. 3 Stanovisko zpravodaje – souhlas Stanovisko MŠMT - souhlas - 4. hlasování – 10, 0, 8 - návrh přijat Pozměňovací návrh posl. Valachová č. 1_ MŠMT _6_11_ 2018 – Příloha zápisu č. 4 Stanovisko zpravodaje – souhlas Stanovisko MŠMT - souhlas - 5. hlasování – 5, 0, 13 - návrh zamítnut Pozměňovací návrh posl. Kovářová č. 1_333 MŠMT – Příloha zápisu č. 5 Stanovisko zpravodaje – neutrální Stanovisko MŠMT - neutrální - 6. hlasování – 5, 6, 7 - návrh zamítnut Pozměňovací návrh posl. Vácha_ č. 1 z 5.11.2018 – Příloha zápisu č. 6 Stanovisko zpravodaje - negativní Stanovisko MŠMT - negativní - 7. hlasování – 5, 8, 5 - návrh zamítnut Přijato usnesení č. 78 – výbor doporučuje PSP ČR vyslovit souhlas s předloženým vládním návrhem zákona o státním rozpočtu kap. 333 – MŠMT ve znění přijatých pozměňovacích návrhů; II. žádá rozpočtový výbor, aby projednal přijatý pozměňovací návrh; III. bere na vědomí sněmovní dokument č. 1403. - 8. hlasování – 15, 0, 3. (pro: posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Gazdík, posl. Grebeníček, posl. Hnilička, posl. Klaus, posl. Melková, posl. Pojezný, posl. Procházková, posl. Richter, posl. Rutová, posl. Valachová, posl. Vondrák, posl. Vácha, zdržel se: posl. Jáč, posl. Rais, posl. Špičák). Doprovodné usnesení posl. Valachové č. 91 I. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby přijala k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu (sněmovní tisk 287) toto usnesení: "Poslanecká sněmovna I. podporuje navyšování výdajů kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy tak, aby činily nejpozději v roce 2025 alespoň 5 % HDP; navyšování kapitoly využívat prioritně pro předvídatelné a transparentní financování regionálního školství a také veřejných vysokých škol, reformu financování regionálního školství s cílem zajistit stabilitu vzdělávací soustavy a zvyšování kvality vzdělávání; II. doporučuje vládě České republiky, aby zvyšovala platy učitelů meziročně nejméně o 15 procent a ostatních pracovníků ve školství nejméně o 10 procent, pro dosažení průměrného platu učitele nejméně 150 % průměrné mzdy roku 2017 nejpozději v roce 2021; III. doporučuje vládě České republiky sjednotit od roku 2020 státní investiční programy zaměřené na rozvoj infrastruktury regionálního školství rozpočtované v kapitolách 333 – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a 398 – Všeobecná pokladní správa; IV. doporučuje vládě České republiky zohlednit výše uvedené cíle a doporučení ve výdajových rámcích a v Rozpočtové strategii sektoru veřejných institucí, která bude schválena do 30. dubna 2019; a promítnout ve střednědobém výhledu rozpočtu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v letech 2021 a 2022.“; Stanovisko zpravodaje – souhlas Stanovisko MŠMT – souhlas – pokud tam bude 150 procent průměrné mzdy roku 2017 – nejméně 150 procent průměrné mzdy, tak jak je v programovém prohlášení vlády, - 9. hlasování – zmatečné - 10. hlasování – 11, 0, 7 – návrh přijat (pro: posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Gazdík, posl. Grebeníček, posl. Pojezný, posl. Procházková, posl. Richter, posl. Vácha, posl. Valachová, posl. Vondrák, zdržel se: posl. Hnilička, posl. Jáč, posl. Klaus, posl. Melková, posl. Rais, posl. Rutová, posl. Špičák). 10.15 hod. 3. Návrh rozpočtu na rok 2019, kapitola 361 - Akademie věd ČR včetně dotací neziskovým a obdobným organizacím v působnosti kapitoly (sněmovní dokument 1407) Bod odůvodnila za Akademii věd předsedkyně Eva Zažímalová, zpravodajskou zprávu přednesl za omluveného posl. Jiřího Miholu posl. Petr Gazdík. Předsedkyně Zažímalová – předložený návrh vychází z návrhu Rady pro výzkum, vývoj a inovace. Upozornila, že v celkové částce institucionálních výdajů je obsažena i částka na zajištění financování laserového centra v Dolních Břežanech. Je v něm i částka na Národní program udržitelnosti. Opticky to vypadá, že rozpočet Akademie věd stoupl oproti roku 2018 o 6 procent, ale není tomu tak. Nárůst jsou necelá čtyři procenta. Bylo podepsáno prohlášení o stabilizaci systému výzkumu, vývoje a inovacích v České republice, kde došlo k dohodě mezi MŠMT a tehdejších premiérem, Akademií věd a Českou konferencí rektorů. Budou se snažit, aby institucionální prostředky narůstaly o pět procent ročně, ale tomu tak není. Poslanec Gazdík – upozornil na střednědobý výhled, kdy na roky 2020 – 2021 je navrhován meziroční nárůst pro Akademii věd ČR v roce 2020 o 0,39 procent. Na rok 2021 není navrhován nárůst žádný – v budoucnu to bude problém. Obecná rozprava Posl. Rais – zaznělo, že příjmy Akademie věd jsou nula. Nejsou nějaké plánované příjmy? Předseda Klaus – když se vydělí výdaje roku 2018 a srovnáme je s rozpočtem, vychází to na 5,94 procenta. Ředitel Bilej za AV ČR – důvod proč je nula v příjmové části rozpočtu, je dán tím, že se to týká Akademie věd – části jako organizační složky státu. V roce 2018 tam minimální částka byla, protože byla ve správě budova v Hybernské ulici, nyní je budova převedena na koncové uživatele – na tři ústavy Akademie věd. Posl. Gazdík – upozornil, že zpravodaj posl. Mihola bude navrhovat na plénu Poslanecké sněmovny navýšení kapitoly 361 - pozměňovací návrh předložení při druhém čtení. Přijato usnesení č. 79 – výbor doporučuje vyslovit souhlas s předloženým vládním návrhem zákona kap. 361 AV ČR. II. bere na vědomí sněmovní dokument 1407. 11. hlasování – 12, 0, 3. (pro: posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Gazdík, posl. Hnilička, posl. Klaus, posl. Melková, posl. Procházková, posl. Rais, posl .Richter, posl. Rutová, posl. Valachová, zdržel se: posl. Grebeníček, posl. Pojezný, posl. Vondrák). 10.15 hod. 4. Návrh rozpočtu na rok 2019, kapitola 377 - Technologická agentura ČR včetně dotací neziskovým a obdobným organizacím v působnosti kapitoly (viz sněmovní dokument 1408) Bod odůvodnil za Technologickou agenturu předseda Petr Konvalinka, zpravodajskou zprávu přednesl posl. Ivo Vondrák Předseda Konvalinka – sdělil, že byl 26. 9. 2018 jmenován předsedou Technologické agentury ČR. Předal slovo řediteli Martinu Bunčekovi, aby podal základní informace k rozpočtu. Upozornil, že většina peněz v rozpočtu je určena na poskytování dotací na podporu aplikovaného výzkumu. Provozní náklady TA ČR jsou na úrovni 120 mil. Kč. Ředitel Bunček – sdělil základní ukazatele kapitoly. Změna v rozpočtu není plánovaná ani navrhována. Sdělil, že rozpočet považují za bezproblémový. Posl. Vondrák – rozpočet je navržen, aby zajistil základní chod agentury a umožnil realizovat všechny programy. V minulém roce se řešilo, že Technologická agentura je poddimenzovaná z pohledu zaměstnanců. Rozpočtem to bylo zajištěno. Obecná rozprava Předseda Klaus – celkové výdaje jsou 4,2 mld. Kč, což je méně než bylo v roce 2018. Kde došlo k úsporám? předseda Konvalinka – v příštím roce není naplánováno tolik výzev jako v minulém roce. Z tohoto důvodu je rozpočet o trochu menší. Současně se snížil i počet žadatelů o projekty. Podrobná rozprava Přijato usnesení č. 80 – výbor doporučuje vyslovit souhlas s předloženým vládním návrhem zákona kap. 377 - TA ČR. II. bere na vědomí sněmovní dokument 1408. - 12. hlasování – 14, 0, 1. (pro: posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Grebeníček, posl. Hnilička, posl. Klaus, posl. Melková, posl. Pojezný, posl. Procházková, posl. Rais, posl .Richter, posl. Rutová, posl. Valachová, posl. Vondrák, zdržel se: posl. Gazdík). 5. Informace o činnosti Technologické agentury ČR, včetně informace o jednotlivých veřejných soutěžích ve výzkumu, vývoji a inovacích za 1. pololetí roku 2018 Bod odůvodnil za Technologickou agenturu místopředseda Ladislav Musílek, zpravodajskou zprávu přednesl posl. Ivo Vondrák Předs. Konvalinka – TA ČR vypisuje dotační programy aplikovaného výzkumu v devíti programech (zejména ALFA, BETA, GAMA, DELTA, ZÉTA). Jsou zaměřeny na podporu aplikovaného výzkumu, vždy je to ve spolupráci s výzkumnou organizací, průmyslovou nebo jinou firmou. Dotační programy jsou většinou tříleté nebo maximálně pětileté. Místopředseda Musílek – zmínil se o činnosti kontrolní rady TA ČR. Kontrolní rada kontroluje ze zákona rozdělování finančních prostředků TA ČR a hospodaření s majetkem státu. Dále projednává stížnosti na postup Technologické agentury při hodnocení návrhu programových projektů. Výroční zpráva kontrolní rady je pravidelně předkládána i se stanovisky předsednictvu Technologické agentury. Komise pravidelně pololetně kontroluje hospodaření TA ČR s tím, že dává Zprávu o hospodaření, která je přílohou k celkové zprávě o činnosti TA ČR. V roční zprávě kontrolní rada konstatovala, že nebyly zjištěny žádné vážné závady. Projednává i stížnosti neúspěšných žadatelů, schází se každý měsíc. Stížnosti mohou být např. ze strany navrhovatele projektu, kdy si stěžuje na oponenta nebo na příslušné schvalovací orgány. Posl. Vondrák – za celou dobu existence kontrolní rady Technologická agentura upozorňovala na personální poddimenzování. Kontrolní činností se zvyšuje transparentnost celého procesu. Technologická agentura vyvíjí systematickou činnost v oblasti hodnocení programů – je to důležité pro zajištění efektivity státní podpory a v oblasti využití výsledků ve vědě a výzkumu. Obecná rozprava Posl. Procházková – byl letos projekt ze zdravotnického prostředí? Ředitel Bunček – ano, cca 2 – 4 % projektů se věnují technologiím v oblasti zdravotnictví. Např. projekt – rostoucí endoprotéza u dětských pacientů s onkologickým onemocněním. Dále byla podána informace, že zítra je den Technologické agentury ČR a budou uděleny ceny TA ČR za nejlepší projekty v několika kategoriích. Předseda Klaus – požádal, zda by mohla být na výbor jednou ročně zaslána informace o deseti nejúspěšnějších projektech. Posl. Bartoň – jak se hodnotí úspěšné projekty ZÉTA. (odpověď: ZÉTA je nový program, který je zaměřen na mladé výzkumníky. Proběhla první veřejná soutěž, druhá probíhá. Program je hodnocen pozitivně. Je zájem v něm pokračovat.) Přijato usnesení č. 81 - bere na vědomí Informaci o činnosti Technologické agentury ČR, včetně informace o jednotlivých veřejných soutěžích ve výzkumu, vývoji a inovacích za 1. pololetí roku 2018. 13. hlasování – 13, 0,2. (pro: posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Grebeníček, posl. Hnilička, posl. Melková, posl. Pojezný, posl. Procházková, posl. Rais, posl. Richter, posl. Rutová, posl. Valachová, posl. Vondrák, zdržel se: posl. Gazdík, posl. Klaus). 11.30 hod. 6. Návrh rozpočtu na rok 2019, kapitola 321 - Grantová agentura ČR včetně dotací neziskovým a obdobným organizacím v působnosti kapitoly (sněmovní dokument 1399) Bod odůvodnila za Grantovou agenturu předsedkyně Alice Valkárová, zpravodajskou zprávu přednesl posl. Miroslav Grebeníček Předsedkyně Valkárová – sdělila, že návrh rozpočtu je ve dvou částech, a to na zdůvodnění účelových a institucionálních prostředků. Výše účelových prostředků v letošním roce je plánována i v roce 2020 a 2021. GA ČR přiděluje účelové prostředky na projekty základního výzkumu a je jediným poskytovatelem této podpory v České republice. V rámci grantového systému jsou podávány návrhy Grantových projektů v nichž jsou v soutěži vybrány na základě odborného posouzení projekty, které budou realizovány. Finanční prostředky jsou rozděleny do jednotlivých skupin. Rozpočet GA ČR je sestaven v souladu s prioritami Rady pro výzkum, vývoj a inovace. Nejvyšší podíl finančních prostředků účelových výdajů připadá na tzv. standardní projekty - v roce 2019 dojde ke zvýšení prostředků na tyto projekty. Na mezinárodní projekty je rozpočtováno méně než v roce 2018, ale v dalších letech se počítá s nárůstem. GA ČR plánuje nadále zvyšovat povědomí o přínosech základního výzkumu a s tím i souvisejících popularizačních akcí na podporu osvěty o podporovaných projektech. Finanční prostředky, které jsou v návrhu rozpočtové kapitoly umožní zajistit financování vybraných projektů základního výzkumu, které jsou hlavním posláním Grantové agentury ČR. Poslanec Grebeníček – sdělil, že Grantová agentura ČR přiděluje finanční prostředky na projekty základního výzkumu. V rámci grantového systému jsou podávány návrhy projektů, z nichž jsou v soutěži podle zákona 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací vybírány na základě odborného posouzení projekty k realizaci. Zdůraznil, že počet funkčních míst pro rok 2019 se navyšuje o pět pracovníků – celkem bude 59 pracovníků. Do rozpravy se nikdo nepřihlásil. Přijato usnesení č. 82 - 14. hlasování – 12, 0, 0 (posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Grebeníček, posl. Hnilička, posl. Jáč, posl. Melková, posl. Pojezný, posl. Procházková, posl. Rais, posl. Rutová, posl. Valachová). 7. Zpráva o činnosti kontrolní rady Grantové agentury ČR za období od října 2017 do září 2018 (sněmovní tisk 307) 8. Návrh ročních odměn za činnost členů kontrolní rady Grantové agentury ČR Místopředseda Hnilička informoval, že byly sloučeny body 7 a 8. Body odůvodnila za kontrolní radu GA ČR předsedkyně Jana Geršlová, zpravodajskou zprávu přednesl posl. Miroslav Grebeníček. Předsedkyně Geršlová – poděkovala za vypsanou výzvu na doplnění člena kontrolní rady Grantové agentury ČR, chybí jeden člen. Sdělila, že GA ČR je limitována objemem finančních prostředků - je spousta projektů, které jsou velice dobré, ale nedostáhnou na finance. Objem finančních prostředků limituje i úspěšnost. Od minulého období klesla úspěšnost standardních grantů z 33,1 procent na 26,6 procent. U juniorských grantů z 36,5 procent na 27,5 procent. Úkolem kontrolní rady je hodnotit, zda jsou granty hodnoceny podle a) kvality, b) podle finanční přiměřenosti. Oproti jiným rokům finanční přiměřenost pronikla už do hodnocení panelů na nejnižší úrovni. Za poslední období proběhlo 74 kontrol. Je nutné, aby hodnotící proces byl důsledný a jednotný. Poslanec Grebeníček – sdělil, že kontrolní rada GA pracovala v počtu 9 členů. Od května roku 2018 v počtu 8 členů, zákon předpokládá členů deset. Rada vykonávala kontrolu legitimity a regulérnosti rozdělování finančních prostředků Grantové agentury a hospodaření s majetkem státu. Projednávala stížnosti na postup poskytovatele při hodnocení návrhu grantových projektů. Rozhodující činnost agentury bylo poskytování účelové podpory na řešení grantových projektů. Kontrolní rada Grantové agentury standardně vykonávala ve sledovaném období kontrolu činnosti Grantové agentury, prováděla fyzické kontroly při jednání panelů, oborových komisí a předsednictva. Ve zprávě kontrolní rada konstatuje, že proces výběru grantů a jejich hodnocení probíhaly standardním způsobem a v uplynulém období byla respektována doporučení odborných panelů a oborových komisí. K bodu 8 – celková částka finančních prostředků na odměny členům kontrolní rady Grantové agentury je 540 tisíc Kč. Do rozpravy se nikdo nepřihlásil. Přijata usnesení č. 83 a č. 84. k bodu 7 - přijato usnesení č. 83 - výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR vyslovit souhlas se Zprávou o činnosti kontrolní rady Grantové agentury ČR za období od října 2017 do září 2018 (sněmovní tisk 307); - 15. hlasování – 14, 0, 0. (posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Grebeníček, posl. Hnilička, posl. Jáč, posl. Melková, posl. Pojezný, posl. Procházková, posl. Rais, posl Richter, posl. Rutová, posl. Valachová, posl. Vondrák). k bodu 8 - přijato usnesení ř. 84 – odměny členům kontrolní rady GA ČR I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby přijala toto usnesení: „Poslanecká sněmovna stanoví dle § 36 odst. 7 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, v platném znění, výši odměn členům kontrolní rady Grantové agentury ČR takto: prof. Ing. Rostislav Drochytka, CSc. Kč 45 000,- prof. PhDr. Jana Geršlová, CSc. Kč 130 000,- prof. Mgr. Libor Jan, Ph.D. Kč 20 000,- prof. JUDr. Věra Kalvodová, Ph.D. Kč 40 000,- prof. Ing. Petr Konvalinka, CSc. Kč 60 000,- prof. Ing. Mária Režňáková, CSc. Kč 65 000,- prof. Ing. Jan Roda, CSc. Kč 90 000,- doc. RNDr. Omar Šerý, Ph.D. Kč 40 000,- Ing. Mirka Wildmannová, Ph.D. Kč 50 000,-."; - 16 hlasování – 14, 0, 0. (posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Grebeníček, posl. Hnilička, posl. Jáč, posl. Melková, posl. Pojezný, posl. Procházková, posl. Rais, posl Richter, posl. Rutová, posl. Valachová, posl. Vondrák). 14.00 hod. 9. Návrh rozpočtu na rok 2019, kapitola 334 - Ministerstvo kultury ČR včetně dotací neziskovým a obdobným organizacím v působnosti kapitoly (viz sněmovní dokument 1404) Bod odůvodnil ministr Antonín Staněk, zpravodajskou zprávu přednesla posl. Marcela Melková. Ministr Staněk – Kapitola 334 – Ministerstvo kultury vycházela při zapracování rozpočtu na rok 2019 z vládou stanovených výdajových rámců, z vládních priorit, resortních potřeb jednotlivých odvětví a v neposlední řadě na základě klíčových indikátorů ekonomiky. Samotnou konstrukcí rozpočtu sleduje ministerstvo kultury jako strategii dlouhodobě proinvestiční, prorůstovou, a to i v rámci poskytovaných služeb prostřednictvím zřizovaných příspěvkových organizací. Strategickým cílem Ministerstva kultury při sestavování návrhu rozpočtu bylo reflektovat a docílit postupného 1 % podílu ze státního rozpočtu (bez výdajů dle zákona č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi) do roku 2021. Hodnota pro návrh rozpočtu ministerstva na rok 2019 tak byla zacílena na 16,748 mld. Kč a byla koncipována v několika hlavních bodech. Primárně šlo o zajištění vyšších finančních prostředků pro udržitelnost a rozvoj památkového fondu, posílení investic a investičních programů materiálně technické základny, zvýšení alokace v rámci specifických oblastí živého umění, či docílit dalšího růstu platové úrovně v kultuře, tj. provést další ze stabilizačně-optimalizačních procesů v příspěvkových organizacích. Od roku 2013, kdy se nacházel střednědobý výhled na hodnotě 6,5 mld. Kč a návrh rozpočtu na 8,89 mld. Kč, dochází k soustavnému navyšování kapitoly napříč jednotlivých ukazatelů a typologie podporovaných aktivit. Návrh rozpočtu kapitoly na rok 2019 vycházel ze střednědobého výhledu, který byl stanoven ve výši 13,110 mld. Kč. Na základě dílčích kroků k navýšení došlo k nárůstu při přípravě návrhu dle usnesení vlády (č. 379) ze dne 19. června 2018. V tomto usnesení bylo schváleno navýšení o 0,947 miliardy Kč,  včetně předfinancování EU a FM na celkovou výši 14,056 miliard Kč. Ve smyslu nastavené strategie požadovalo Ministerstvo kultury navýšit výdajovou hladinu v další etapě o požadavky ve výši 1,948 miliardy Kč, které byly předloženy spolu s návrhem rozpočtu 2019 na Ministerstvo financí dne 31. července 2018. Z těchto nadpožadavků došlo k dalšímu navýšení, a to o 0,672 miliardy Kč, představujících 35% prostředků požadovaných v návrhu. Výdaje kapitoly Ministerstvo kultury jsou pro rok 2019 navrženy ve výši 14,783 miliardy Kč a příjmy kapitoly ve výši 575,5 miliónů Kč v souladu s usnesením vlády č. 588 ze dne 19. září 2018. Návrh rozpočtu představuje 0,98 % z celkových výdajů státního rozpočtu. Dále komentoval ukazatele z návrhu rozpočtu 2019, které jsou podrobně rozpracovány v členění na bloky a okruhy v předloženém kapitolním sešitu: Ve výdajovém bloku Výzkum, vývoj a inovace je alokováno 487 miliónů Kč, které jsou určeny na podporu výzkumných záměrů a projektů předložených vysokými školami, vědeckými pracovišti nebo i příspěvkovými organizacemi ministerstva, které vlastní statut vědecko-výzkumných institucí. Podpora výzkumu, vývoje a inovací se na výdajích kapitoly podílí 3,3 % a její výše je v souladu s požadavky Rady pro výzkum, vývoj a inovace. Jde o účelové výdaje určené na realizaci Programu na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje národní a kulturní identity na léta 2016 až 2022). Výdaje dle zákona č. 428/2012 Sb., o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi, budou v roce 2019 ve výši 3,289 miliard Kč. Z této částky je 1,16 miliardy Kč příspěvkem na podporu činnosti dotčených církví a náboženských společností a 2,133 miliard Kč je určeno na splátku finanční náhrady. Podíl bloku Výdaje dle zákona o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi činí 22,25 % výdajů kapitoly. V bloku nazvaném Výdaje na zabezpečení plnění úkolů Ministerstva kultury jsou alokovány finanční zdroje celkem ve výši 441,5 miliónu Kč, což představuje 2,99 % výdajů kapitoly. Výdaje jsou určeny na programy, které řeší péči o majetek ve správě Ministerstva kultury a programy na pořízení, obnovu a provozování ICT systému řízení Ministerstva kultury. Mezi Výdaji na činnost úřadu se projevuje navýšení prostředků, které je určeno na platy zaměstnanců včetně příslušenství. Finanční prostředky alokované ve výši 4,914 miliardy Kč v okruhu Příspěvek na provoz příspěvkovým organizacím vyjadřují základní podporu zřizovatele vůči 29 příspěvkovým organizacím. Tyto výdaje jsou zdrojem pro financování rozdílu mezi výnosy a náklady příspěvkových organizací Ministerstva kultury zabezpečující základní rozsah státem poskytovaných kulturních služeb veřejnosti a jejich podíl na celkových výdajích kapitoly činí 33,24 %. V navýšení na rok 2019 je zapracováno zejména navýšení mzdových nákladů v důsledku vládních změn platových tarifů a částečné navýšení na provoz spojený s uvedením do provozu nově rekonstruované budovy Národního muzea. Program péče o národní kulturní poklad a dědictví je pro rok 2019 rozpočtován ve výši 1,39 miliardy Kč, což představuje 9,4 % výdajů kapitoly. V tomto programu se nachází významné akce obnovy a rozvoje materiální základny národních kulturních institucí, jako je rekonstrukce Národního muzea nebo rekonstrukce Státní opery. Investiční akce jsou zařazeny také v okruhu Rozvoj a obnova materiálně technické základny státních kulturních zařízení a to ve výši 854,6 miliónů Kč. Z celkových výdajů kapitoly jde o podíl 5,78 %. Alokovaná výše výdajů v tomto programu každoročně pokrývá jen menší část z požadavků resortu v oblasti péče o státní majetek. V roce 2019 alokované finanční prostředky tak umožní pokračovat v realizaci údržby historických budov, obnovu a rozvoj majetku u Národního památkového ústavu, Národní galerie, Národního divadla a dalších příspěvkových organizací. Prostřednictvím okruhu Kulturní dědictví ve vlastnictví státu podporované evropskými fondy jsou realizovány projekty spolufinancované z prostředků Evropské unie a finančních mechanismů EHP/Norsko. Na spoluúčast státního rozpočtu na všech projektech je v návrhu rozpočtu 2019 vyhrazena částka 534,3 miliónů Kč, tedy 3,61% celkových výdajů kapitoly. Tato částka zahrnuje podíl státního rozpočtu na spolufinancování všech předpokládaných projektů. Jde primárně o realizaci projektů v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) jako je např. Hrad Karlštejn - klenot české země; Státní zámek Telč - Růže Vysočiny; Pernštejn - vrchnostenská okrasná zahrada; Národní kulturní památka Klášter Kladruby - Život v řádu; Horní zámek Vimperk - Probouzení zimního zámku; Slezské zemské muzeum - Skleníková expozice Arboretum Nový Dvůr; a další. Rozpočet v bloku Kulturní služby, podpora živého umění je navržen pro rok 2019 v úhrnné výši 742,9 miliónů Kč, což je 5,02 % celkových výdajů kapitoly. Tato úroveň výdajů zajišťuje především prostředky pro dva dlouhodobě podfinancované programy - Program státní podpory profesionálních divadel a stálých symfonických orchestrů a pěveckých sborů (určeno 160 mil. Kč) a Kulturní aktivity (určeno 544,7 mil. Kč). Struktura tohoto bloku je dána dvěma výše zmíněnými programy a programem veřejné informační služby knihoven s alokací 38,2 milionů Kč. Největší díl však dosahuje program Kulturní aktivity, který pomocí dotačních titulů podporuje všeobjímající okruh kulturních aktivit napříč všemi oblastmi. Ten je složen z Programu státní podpory festivalů profesionálního umění, kulturních aktivit a prioritních akcí. Obsahově blízké k oblasti kulturní služby a živého umění jsou svým určením i výdaje plánované ve výdajovém bloku Podpora kultury národnostních menšin. Finanční prostředky navržené pro rok 2019 v celkové výši 33 miliónů Kč jsou určené v objemu 2 miliónů Kč na podporu projektů integrace příslušníků romské komunity a v objemu 31 miliónů Kč jsou výdaje určené na podporu kulturních aktivit národnostních menšin a informací v jazycích národnostních menšin. Výdaje bloku představují 0,22 % z celkových výdajů kapitoly. Nelze opomenout blok Záchrana a obnova kulturních památek, veřejné služby muzeí. Finanční prostředky vyčleněné ve výši 812 miliónů Kč jsou alokované v celkem šesti programech památkové péče a dvou programech podpory veřejných služeb v muzeích a společně představují 5,49 % z celkových výdajů kapitoly. Programy na záchranu a obnovu kulturních památek v sobě spojují jak státní podporu, tak i stimul pro investice ze strany územně samosprávných celků či soukromých subjektů. Z alokace pro daný blok je předpokládáno podpoření více než 2500 žadatelů z celkového počtu 3900 žádostí, tj. více než 64 % podíl uspokojených žádostí. Předposledním blokem v rozpočtu Ministerstva kultury je Podpora rozvoje a obnovy materiálně technické základy regionálních kulturních zařízení, který je výši 277 miliónů Kč, což je 1,87 % z výdajů kapitoly. Posílení investic v daném bloku koresponduje s vládním prohlášením a je směřováno k dlouhodobě řešenému projektu Janáčkova kulturního centra v Brně a projektu Památník ticha Bubny/Památník Šoa. Posledním blokem je Státní fond kinematografie, ve kterém je celkem alokováno necelých 996 miliónů Kč, tj. 6,74 % celkového rozpočtu. Ukazatel dotace na filmové pobídky je rozpočtován ve výši 800 miliónů Kč a ukazatel dotace ze státního rozpočtu ve výši 195,98 miliónů Kč. V návrhu rozpočtu na rok 2019 sleduje Ministerstvo kultury primárně udržení prorůstové tendence z hlediska platového ohodnocení zaměstnanců v kultuře, investičních projektů, či zvýšenou podporu při spolufinancování projektů z evropských fondů. Záměrem v oblasti struktury rozpočtu je vždy najít vhodnou paritu mezi jednotlivými ukazateli a snahou optimalizovat přínosy z výdajů na veřejné kulturní služby v co nejvyšším rozsahu. Posl. Melková – sdělila, že s ohledem na minulá léta rozpočet v roce 2019 stoupá. Oproti roku 2017 je to o cca 2 miliardy Kč více. Ve střednědobém výhledu je nastavený trend zachován standardně jak byl v letošním roce nebo s mírnými odchylkami v letech 2020 a 2021. Příspěvkové organizace ministerstva kultury zvyšuju platy. Živé umění – pro příští rok je alokováno přes 742 milionů korun. Je to o 20 milionů méně než v roce 2018. Ve střednědobém výhledu je částka opět srovnána – je mírně vyšší než v roce 2018. Žádá o vyjádření pana ministra. Obecná rozprava Poslanec Baxa – sdělil, že návrh rozpočtu kapitoly 334 projednal podvýbor pro kulturu a přijal usnesení, které obdrželi členové výboru a podvýboru pro kulturu. Usnesení je kritické ke třem částem návrhu rozpočtu, zejména k programu státní podpory profesionálních divadel, kulturních aktivit, programu na záchranu a obnovu kulturních památek a reprodukce majetku regionálních a kulturních zařízení. Je rozdíl kolik MK věnuje na provoz svých institucí, zejména Příspěvkových organizací a kolik věnuje na podporu co má v gesci navenek. Nepodařilo se navýšit finanční prostředky do externích výdajů do oblasti živé kultury nebo do oblasti kulturního dědictví. Od 1. 1. 2019 se mají zvednout platy. V kultuře jsou platy vysokoškoláků hluboko pod celostátním průměrem. Předseda Klaus – jaký byl státní rozpočet ve výdajích v roce 2018? Ministr Staněk – není to uvedeno v novém kapitolním sešitě. Příště to bude doplněno. Poslankyně Kovářová – navrhne přidat peníze do památkových programů. Poslankyně Valachová – rozpočet MK jde správným směrem. Podrobná rozprava Pozměňovací návrh posl. Kovářová č. 1_334 MK – Příloha zápisu č. 7 Stanovisko zpravodaje – negativní Stanovisko MK - negativní - 17. hlasování – zmatečné - 18. hlasování 6, 7, 2 – návrh zamítnut Pozměňovací návrh posl. Kovářová č. 2_334 MK – Příloha zápisu č. 8 Stanovisko zpravodaje – neutrální Stanovisko MK - souhlas - 19. hlasování – 9, 0, 6 – návrh byl přijat Přijato usnesení č. 85 – výbor doporučuje PSP ČR vyslovit souhlas s předloženým vládním návrhem zákona o státním rozpočtu kap. 334 – MK ve znění přijatého pozměňovacího návrhu; II. žádá rozpočtový výbor, aby projednal přijatý pozměňovací návrh; III. bere na vědomí sněmovní dokument č. 1404. - 20. - hlasování – 15, 0, 0. (posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Gazdík, posl. Hnilička, posl. Jáč, posl. Klaus, posl. Melková, posl. Pojezný, posl Richter, posl. Rutová, posl. Vácha, posl. Valachová, posl. Volný, posl. Vondrák). 10. Návrh rozpočtu na rok 2019 - Státní fond kultury ČR Bod odůvodnil p. Milan Němeček, zpravodajskou zprávu přednesla posl. Marcela Melková. Pan Němeček – krátce představil činnost fondu. Státní fond kultury ČR byl zřízen zákonem 239/1992 Sb. a jeho činnost je upravena statutem fondu ze dne 17. 12. 1992. Fond je samostatnou právnickou osobou – je zapsán v obchodním rejstříku, ale je spravován ministerstvem kultury. V čele fondu stojí ministr kultury, který odpovídá za jeho hospodaření, ale o rozdělování finančních prostředků fondu, které mají sloužit podpoře kulturních projektů rozhoduje v tajném hlasování rada fondu, která má 13 členů, kteří jsou voleni Poslaneckou sněmovnou. V loňském roce se podařilo stabilizovat hospodaření fondu. Poslední zátěží fondu je spor o rekonstrukci domu u Černé Matky Boží z roku 1994 – částka se pohybuje okolo 300 mil. Kč. Stabilizace fondu umožnila rozvoj jeho hlavní činnosti bylo podpořeno více projektů. Poslankyně Melková – zmínila, že fond opětovně zahájil svou činnost v roce 2012 a Rada fondu má 13 členů a byla zvolena pro období 2018 až 2021. V roce 2018 bylo přijato celkem 423 žádostí a z toho bylo vyhověno 409 žádostem, ostatní nevyhověly. Do rozpravy se nikdo nepřihlásil. Přijato usnesení č. 86 – výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vyslovit souhlas s předloženým návrhem rozpočtu na rok 2019, Státní fond kultury České republiky - 21. hlasování – 14, 0, 0. (posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Gazdík, posl. Hnilička, posl. Jáč, posl. Melková, posl. Pojezný, posl. Procházková, posl. Rais, posl Richter, posl. Vácha, posl. Volný, posl. Vondrák). 11. Návrh rozpočtu na rok 2019 - Státní fond kinematografie Bod odůvodnila ředitelka fondu paní Helena Bezděk Fraňková, zpravodajskou zprávu přednesl posl. Martin Baxa Ředitelka Bezděk Fraňková – příjmy fondu jsou z tzv. para fiskálních poplatků, které platí subjekty působící v oblasti audiovize. Předpokládá se, že poplatky z televizní reklamy budou ve výši 150 mil. Kč, poplatky z kinematografického představení ve výši 12 mil. Kč, poplatky z převzatého vysílání ve výši 20 mil. Kč, dotace na podporu kinematografie z ministerstva kultury ve výši 188 580 123 Kč. Dotace na filmové pobídky činí 800 mil. Kč, dále jsou dotace na provoz kanceláře 7 400 000 Kč, žadatelské poplatky – každý kdo podává na fond žádost o dotaci nebo filmovou povídku platí žadatelský poplatek ve výši 6 mil. Kč. Výnosy z prodeje licencí 49 mil. Kč a ostatní částky 2 700 000 Kč. Veškeré částky jsou uvedeny v návrhu rozpočtu na rok 2019 – Státního fondu kinematografie. Poslanec Baxa – Státní fond kinematografie se řídí důsledně zákonem o audiovizi. Na filmové pobídky se vydává 800 mil. Kč ročně – zájem o ně je značný. Další výdaj je zhruba ve výši 355 mil. Kč, který směřuje do deseti oblastí na podporu projektů z oblasti kinematografie. Poslanec Fridrich – ocenil přehlednost materiálu. Do rozpravy se nikdo nepřihlásil. Přijato usnesení č. 87 – výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky vyslovit souhlas s předloženým návrhem rozpočtu na rok 2019, Státní fond kinematografie - 22. hlasování – 14, 0, 1. (pro: posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Gazdík, posl. Hnilička, posl. Jáč, posl. Klaus, posl. Melková, posl. Pojezný, posl. Procházková, posl. Rais, posl. Rutová, posl. Vácha, posl. Vondrák, zdržel se: posl. Volný). 12. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 175) - jednání garančního výboru mezi druhým a třetím čtením Jednání se zúčastnila nám. Petra Smolíková, zpravodajem k tomuto sněmovnímu tisk je posl. Petr Gazdík Předseda Klaus - výbor ve druhém čtení doporučil Poslanecké sněmovně schválit návrh zákona v předloženém znění - usnesení výboru je uvedeno v tisku 175/1. Seznam pozměňovacích návrhů podaných ve druhém čtení poslanci obdrželi jako sněmovní tisk 175/2. Posl. Gazdík navrhl hlasovací proceduru a zároveň návětí I. bodu usnesení výboru: Výbor I doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona (dle sněmovního tisku 175) v následujícím pořadí: 1. Návrh legislativně technických úprav budou-li ve třetím čtení předneseny; 2. A.1., A.2., A.3.; 3. B; 4. O návrhu zákona jako o celku. Hlasováno o navržené proceduře - 23. hlasování – 13, 0, 0. Návrh procedury byl schválen. Dále byla hlasována stanoviska výboru, budou součástí usnesení výboru v bodě II. s návětím: II. zaujímá následující stanoviska k jednotlivým pozměňujícím návrhům: Hlasováno o doporučujícím stanovisku k návrhům uvedených pod písmenem A: - A1, A2, A3 - dohromady stanovisko zpravodaje: nesouhlas stanovisko předkladatele: nesouhlas - 24. hlasování – 2, 12, 1 – návrh zamítnut Hlasováno o nedoporučujícím stanovisku - 25. hlasování – 13, 1, 2. Výbor zaujal nedoporučující stanovisko. Hlasováno o doporučujícím stanovisku k návrhu uvedeném pod písmenem B stanovisko zpravodaje: souhlas stanovisko předkladatele: souhlas - 26. hlasování – 16, 0, 0. Výbor zaujal doporučující stanovisko. přijato usnesení č. 88 – výbor doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR hlasovat ve třetím čtení o pozměňujících návrzích podaných ke sněmovní tisku 175 a zaujal stanoviska (viz výše). - 27. hlasování – 15, 0, 1 (posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Gazdík, posl. Hnilička, posl. Jáč, posl. Klaus, posl. Melková, posl. Pojezný, posl. Procházková, posl. Rais, posl. Richter, posl. Rutová, posl. Vácha, posl. Volný, posl. Vondrák, zdržel se: posl. Bartoň). 13. Návrh poslanců Milana Hniličky, Patrika Nachera, Věry Procházkové, Jaroslava Bžocha a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (sněmovní tisk 241) Předseda Klaus – upozornil, že Poslanecká sněmovny určila pro tento sněmovní tisk garančním výborem – výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Navrhne bod přerušit, a to aby poslanci mohli podávat pozměňovací návrhy. Posl. Hnilička – sdělil, že návrh naplňuje programové cíle vlády, zřídí novou centrální autoritu v oblasti sportu – Národní sportovní agenturu, která bude komplexně zajišťovat realizaci státní politiky v oblasti podpory sportu a pohybových aktivit obyvatel a zároveň připravit nový zákon o podpoře sportu. Předseda Klaus – upozornil, že předložená novela zavádí institut nového úřadu sportovní agentury a vyjímá řízení sportu a jeho dotace z rukou MŠMT, dotýká se to i některých dalších ministerstev (např. Ministerstvo vnitra, Ministerstvo obrany). Vznikl by nový úřad – v novele je popsáno jaké budou kontrolní orgány. Náměstek Kovář – již došlo k celé řadě jednání. Za MŠMT – novela tak, jak byla podána, nevyužívá celou možnost vyřešit některé problémy financování sportu, zejména zavedených rejstříků, které byly zavedeny k 1. 7. 2018. V současné době je tam více než 880 tis. nahraných sportovců, zároveň v programu – Můj klub se přes dotační program přihlásilo přes 770 tisíc sportovců. Rejstříky obsahují i 40 tisíc trenérů. Bohužel v zákon neošetřuje evidenci rozhodčích. Ministerstvo nesouhlasí s tím, aby financování sportu a dotační politika byla zaměřena kromě neziskového sektoru a územně správních celků i na obchodní společnosti. V některých městech spravují obchodní společnosti, ale z hlediska dotačních procesů je to věc komplikovaná. Ministerstvo připomínkovalo i přechodná ustanovení, tak aby došlo k hladkému přechodu z ministerstva na agenturu. Obecná rozprava Posl. Hnilička - k rejstříku - obdrželi stanovisko stanovisko MŠMT. Pracují na úpravách. Navrhnou i další úpravy po komunikaci s MŠMT. Jednají úzce s Ministerstvem financí i s Ministerstvem vnitra. Zašle poslancům svůj komplexní pozměňovací návrh k tisku 241. Posl. Pojezný - budou komplexním pozměňovacím návrhu vyznačeny i změny pro lepší orientaci? (Posl. Hnilička - ano.) Posl. Vácha - pozměňovací návrh bude podán přes garanční výbor? Bude se jím zabývat podvýbor pro sport? Posl. Klaus - vyjmutí ze školského výboru jako garančního nepovažuje za správné. Pokud by byl sport vyňat z MŠMT, bylo by rozumné, aby podvýbor pro sport spadal pod výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Posl. Valachová - navrhuje přerušení tohoto bodu do doby než bude předložen komplexní pozměňovací návrh. Posl. Hnilička - podvýbor pro sport bude jednat 21. 11. 2018 Navrhuje přerušení tohoto bodu - bude zaslán komplexní pozměňovací návrh. přijato usnesení č. 89 - výbor přerušuje projednávání návrhu poslanců Milana Hniličky, Patrika Nachera, Věry Procházkové, Jaroslava Bžocha a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony (sněmovní tisk 241) v obecné rozpravě do 12. prosince 2018 do 9.15 hodin s tím, že případné pozměňovací návrhy budou doručeny do sekretariátu výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu do 30. listopadu 2018. - 28. hlasování - 14, 0, 2. (pro: posl. Bartoň, posl. Fridrich, posl. Hnilička, posl. Jáč, posl. Klaus, posl. Melková, posl. Pojezný, posl. Procházková, posl. Rais, posl. Richter, posl. Rutová, posl. Valachová, posl. Volný, posl. Vondrák, zdržel se: posl. Gazdík, posl. Vácha). 14. Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru Předs. Klaus - nechal orientačně hlasovat zájem poslanců, aby se jednání výboru začínala již od 8 hodin. - 29. hlasování - 7, 4, 5 - zájem nebyl potvrzen většinou přítomných. přijato usnesení č. 90 - výbor pověřuje předsedu výboru, aby svolal 13. schůzi výboru dne 12. prosince 2018 od 9.00 hodin a do programu zařadil body, které budou přikázány schůzí Poslanecké sněmovny, popř. ty, které vyplynou z aktuální situace. - 30. hlasování - 14, 0, 1. (posl. Bartoň, posl. Fridrich, posl. Hnilička, posl. Klaus, posl. Melková, posl. Pojezný, posl. Procházková, posl. Rais, posl. Richter, posl. Rutová, posl. Vácha, posl. Valachová, posl. Volný, posl. Vondrák, zdržel se: posl. Gazdík). Předseda výboru poděkoval přítomným a ukončil jednání výboru. Ivo Pojezný v. r. Václav Klaus, v. r. ověřovatel předseda výboru pro vědu, vzdělání, výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu kulturu, mládež a tělovýchovu 1 20
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4500-12-20181107
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.