Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4500-23-20190904


VýborVýbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Datum jednání4. září 2019
Číslo jednání23
Zápis z jednání
        
zápis z 026. schůze [vvvkm] Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2019 8. volební období Z Á P I S z 23. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, která se konala dne 4. září 2019 od 9 hodin v budově A Poslanecké sněmovny, Sněmovní 4, 118 26 Praha 1, v místnosti č. 106 /1. patro Z jednání omluveni: posl. Richter, posl. Procházková, posl. Rutová Přítomni: přihlášeni hlasovacím zařízením, viz příloha zápisu č. 1 Jednání řídil místopředseda výboru posl. Karel Rais. Hlasováno hlasovacím zařízením. Místopředseda Rais - přivítal přítomné poslankyně a poslance výboru a otevřel rozpravu k návrhu programu. Nikdo se do ní nepřihlásil. Hlasováno o programu 23. schůze výboru. - 1. hlasování - 15-0-0. Pozvánka s navrženým programem 23. schůze byla schválena. Bod 1 - Sdělení předsedy Místopředseda Rais sdělil následující informace: 1. Jmenováním do funkce ministra kultury zaniklo členství ve výboru posl. Lubomíru Zaorálkovi. 2. Na výbor se obrátil Prof. Michal Haindl, člen Akademické rady Akademie věd ČR a předseda Rady strategie AV21 se žádostí o převzetí záštity nad odbornou konferencí a výstavou na téma "Špičkový výzkum ve veřejném zájmu", a to v návaznosti na úspěšnou Strategii AV21 a Memorandum o vzájemné podpoře a spolupráci, které bylo mezi Poslaneckou sněmovnou a Akademií věd uzavřeno. Odborná konference by proběhla v pondělí 4. listopadu od 12 do 16 hodin a prezentovala by např. témata: - přírodní hrozby; - vesmír pro lidstvo; - potraviny pro budoucnost. Výstava by se konala v Atriu PS od 29. října do 8. listopadu 2019. Navrhl usnesení, kterým výbor I. přebírá záštitu nad výstavou "Špičkový výzkum ve veřejném zájmu" pořádanou Akademií věd České republiky ve dnech 29. října až 8. listopadu 2019 v prostorách Poslanecké sněmovny; II. přebírá záštitu nad odbornou konferencí "Špičkový výzkum ve veřejném zájmu" pořádanou Akademie věd České republiky dne 4. listopadu 2019 v prostorách Poslanecké sněmovny od 12.00 do 16.00 hodin. Do rozpravy k navrženému usnesení nebyly žádné příspěvky. Hlasováno o navrženém usnesení k převzetí záštity: - 2. hlasování - 16-0-0. Záštita byla převzata - usnesení č. 143. 3. Informoval, že obdržel dopis od Veždi Rašidova předsedy výboru pro kulturu a média Národního shromáždění Bulharské republiky, který vyslovil zájem o přijetí v PS na přelomu října a listopadu. Jednání by bylo k problematice nelegálního obchodování s uměleckými předměty, ničení světového kulturního bohatství a boji proti falzifikátům. Požádal předsedu podvýboru pro kulturu posl. Baxu, aby toto jednání vedl a pan posl. Baxa souhlasil. 4. Do sekretariátu výboru byla doručena rezignace posl. Milana Hniličky na funkce ve výboru, a to: místopředsedy výboru a předsedy podvýboru pro sport, obojí k 1. 9. 2019. Poslanec Hnilička členem výboru i podvýboru pro sport zůstává. Výbor svým usnesením vzal rezignace na vědomí - 3. hlasování - 17-0-0. Rezignace byly vzaty na vědomí - usnesení č. 144. Navrhl, aby výbor pověřil místopředsedu podvýboru Iva Pojezného vedením podvýboru pro sport do doby než bude zvolen předseda podvýboru pro sport. - 4. hlasování - 18-0-0. Vedením podvýboru byl pověřen do doby zvolení předsedy mpř. Pojezný - usnesení č. 145. Bod 2 - Informace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o postupu transformace Národního institutu pro dalšího vzdělávání (dále jen NIDV) a Národního ústavu pro vzdělávání (dále jen (NÚV) Místopředseda Rais - uvítal ministra školství Roberta Plagu a další zástupce MŠMT. Materiál byl výboru předložen v souladu s usnesením č. 142 z 22. schůze výboru. Ministr školství Plaga - uvedl předloženou informaci (viz příloha zápisu). S ohledem na cíle MŠMT, které jsou vázány na Strategii 2030+ (větší podpora v území), je potřeba provést koncentraci zdrojů, zaplacení klíčových pracovníků, zúžení agendy a její zacílení na kmenové činnosti a využít Evropské fondy jako podpůrné nikoli nosné. V transformaci nejde jen o pouhé dělení kompetencí, ale vykonávat i řídící činnost agend. Podrobně seznámil s obsahem jednotlivých pilířů - kurikulum; systémová podpora pedagogických pracovníků; poradenství pro školy a školská zařízení; kariérové poradenství a dalšího vzdělávání; Podpora - metodická podpora škol a učitelů z center i v územích. Změna systému řízení - (více z centra) si vyžádá i novelu školského zákona. Ministerstvo je odpovědno za celý proces. Hovořil o nástrojích systémové podpory, např. metodických kabinetech v územích, které umožní lepší výměnu poznatků mezi učiteli. Koncentrací činností a zdrojů, zaměřením na kmenovou činnosti chtějí navýšit odměňování a prostředky z národních zdrojů pro klíčové odborníky, kteří tvoří páteř obou přímo řízených organizací. Místopředsedkyně Valachová - přednesla svoji zpravodajskou zprávu, ve které mimo jiné uvedla důvody, které vedly k zařazení projednávání tohoto bodu ať již na 22. či tuto schůzi, zrekapitulovala průběh - zejména uvedla, že poslanci i odborná veřejnost se o slučování obou organizací dozvěděli z médií, nikoli z MŠMT, případně omylem doručených mailů s dokumenty MŠMT. Je známo (z materiálu, který obdržela), že Ministerstvo financí požadovalo snížit objem úvazků na MŠMT o 150, ale materiál již neobsahoval vyhodnocení dopadů na stávající činnosti podřízených organizací. Následně výbor problematiku projednal na 22. schůzi a byl informován, že smyslem změn jsou finanční úspory, zlepšení metodického řízení a posílení odborníků a zvýšení jejich platů. Bylo přijato usnesení č. 142 výboru - materiál byl dodán v termínu. Uvedla, že výbor by rád případně podpořil finanční požadavky MŠMT při přípravě rozpočtu pro příští rok. Obdržené podklady považuje za srozumitelné, ale dle jejího názoru neodpovídají na otázky položené na předchozí schůzi. Národní pedagogický institut (dále jen NPI) popisuje předložený materiál velmi dobře, nicméně je zřejmé, že neproběhla důkladná příprava transformace před rozhodnutím o sloučení, což vyvozuje z toho, že v předloženém vládním tisku 563 - Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky 2019-2023, který má nyní Sněmovna projednávat, není transformace zmíněna a hovoří o tom, co mají oba ústavy, MŠMT a další organizace vykonávat. Avizovala podání návrhu usnesení, v němž bude výbor doporučovat ministerstvu školství pozastavit slučování do doby projednání sněmovního tisku 563. Obecná rozprava: Místopředseda Rais - tisk 563 hovoří o strategických záměrech vlády a ne o operativě, která je v gesci MŠMT, z tohoto důvodu nevnímá za závažné, že tisk o transformaci nehovoří. Tisk 563 hovoří o období 2019-2023, bylo by vhodné, kdyby byl projednán dříve, ne až během daného období - proto nastal i problém. Místopředseda Grebeníček - obává se případného střetu zájmů státního tajemníka a ústředního školního inspektora. Vznesl dotaz, zda ministr Robert Plaga pověřil výkonem funkce člena odborné rady nadačního fondu EDU státního tajemníka Jindřicha Fryče nebo přijal funkci s vědomím a souhlasem ministra? Uvedl, že materiál poukazuje i na rizika spojená s transformací, a to, že značný rozsah redukovaných činností (v návaznosti na počet rušených pracovních míst) se může do budoucna ukázat jako zásadní či omezující v činnosti rezortu. Které činnosti NÚV bude nově ministerstvo považovat za nepotřebné a s tím i které pracovníky bude považovat za nepotřebné - jaká bude redukce míst? Může dojít nejen k úsporám, ale i ke ztrátám kvalifikovaných a zkušených odborníků pracujících v obou organizacích. Místopředseda Bartoň - mezi hlavními důvody pro transformaci jsou uváděny:  překryvy činností a neefektivní rozdělení vymezených kompetencí - ale jak překryvy, tak kompetence zadává či vymezuje přímo MŠMT, ukazuje to na problémy v úrovni řízení organizací právě ministerstvem. Nenastane stejný problém při zřízení NPI? Fúzi považuje za velmi rychlou, není to uspěchané? Upozornil, že má info, že stávající zaměstnanci obou ústavů si nejsou jistí svoji budoucností, což vede k odchodu, zejména těch nejschopnějších. Poslanec Gazdík - v návaznosti na zkušenosti krajského radního považuje transformaci za správnou a slučování vítá, organizace nebyly v terénu vnímány jako efektivní. Definované cíle NPI jsou dobré a odráží potřeby praxe. Nemyslí si, že by to bylo narychlo. Místopředseda Rais - překryvy i neefektivní řízení bylo, s tím souhlasí. V návaznosti na avizované usnesení posl. Valachové, upozornil, že není možné slučovat dlouhodobý záměr vlády (strategické cíle) a operativu (jak cílů má ministerstvo dosáhnout, je potřeba ponechat ministrovi prostor). Avizoval, že podá jiný návrh. Souhlasí, že komunikace záměru s poslanci byla chybná. Je potřeba komunikovat i se stávajícími zaměstnanci, aby věděli, co je čeká. Místopředsedkyně Hyťhová - zná obavy stávajících zaměstnanců, jak uvádí posl. Bartoň. Byla překvapena, když se o záměru dozvěděla z médií, nikoli přímo od zástupců ministerstva. Souhlasí s návrhem usnesení posl. Valachové. Prosí o informaci, od kdy bude NPI fungovat. Poslanec Fridrich - upozornil, že pedagogické a další fakulty připravující pedagogy nejsou partnery tohoto projektu, dle jeho názoru by měly být. Dříve v poradních komisích byly (např. u projektů: tvorba metodických kabinetů, revize kurikula zeměpisu). Počítá se s jejich zapojením a jakým, pokud ano, je to možné dopracovat? Místopředsedkyně Valachová - nový institut má zajišťovat metodiku školám, což je zásadní rozhodnutí a měl by ho tisk 563 obsahovat. Není to manažerské rozhodnutí, ale § 9, odst. 1 školského zákona, který definuje postup. Dlouhodobý záměr je nejen dlouhodobým záměrem vzdělávání, ale i vzdělávací soustavy - proč ministerstvo nezačlenilo do sněmovního tisku 563 tuto transformaci? Muselo to být připravováno paralelně. Učitelé a ředitelé dlouhodobě vytýkají ministerstvu nízkou podporu. NÚV má zajišťovat kurikulum - neohrozí jeho zpracování plánovaná transformace? Metodika problém je. Je potřeba také jednotné metodické vedení - ale to musí zajišťovat MŠMT. Ministr Plaga - zaměstnanci nejsou ohroženi, k informovanosti lidí na NÚV a NIDV - na všech jednáních byli ředitelé obou organizací a obdrželi úkol komunikovat toto uvnitř svých organizací, a to tak, že na klíčové zaměstnance to nebude mít dopad, naopak jim v průběhu roku 2020 chtějí navýšit mzdové prostředky cca o 4000 Kč. Za klíčové považuje: náplň organizace a lidské zdroje. K posl. Fridrichovi - materiál hovoří o náplních pro přímo řízené organizace MŠMT, proto tam nejsou zmíněny - ale odborníci z nich se prolínají do všech oblastí. K posl. Bartoňovi - ke špatnému zadávání/řízení z ministerstva - chtějí lepší oddělení kompetencí v úrovních koncepční a operativní. Směřují k přímému řízení organizací. Bude docházet i k vnitřním změnám na ministerstvu - s důrazem na odstranění nedostatku v řízení. K posl. Valachové - k vazbě na dlouhodobý záměr - dokument je obsahový (o cílech) a ne o tom, kdo cíle bude plnit. Chápe její obavy, aby byly cíle naplněny, avšak rozhodnutí o transformaci je exekutivní. Transformaci nepovažuje za nepřipravenou a ukvapenou - rozhodnutí o ní náleželo ministerstvu. Materiál (tzv. uniklý), který poslanci obdrželi byl pravděpodobně z porady vedení, - ale to není jediný materiál, který ministerstvo k této problematice vypracovalo a připravilo. K posl. Grebeníčkovi - v materiálu poukazují i na rizika, dělali SWOT analýzu. Pokud se riziko nalezne, je možné ho předem eliminovat. Ministerstvo nominovalo pana Fryče - jeho působení nepovažuje za střet zájmů a nevidí žádný prospěch, který by mohl mít on či ústřední školní inspektor. Záměr transformace je exekutivní rozhodnutí, proto není možné ho nejprve dávat do dlouhodobého záměru, jedná se o exekutivní rozhodnutí ministerstva. Materiál (sněmovní tisk 563) je obsahový, o vzdělávací soustavě, o cílech a krocích, které chceme činit. Náměstkyně Matušková - došli k závěru, že současná metodická podpora škol je nedostačující a snaží se ji podpořit po více liniích. Chtějí do ní více zapojit i obce s rozšířenou působností, např. v oblasti finanční podpory škol. Podrobná rozprava: Místopředsedkyně Valachová - podala návrh usnesení, kterým výbor I. bere na vědomí Informaci MŠMT o Národním pedagogickém institutu; II. doporučuje MŠMT pozastavit slučování NÚV a NIDV do projednání sněmovního tisku 563. Místopředseda Rais - předložil návrh usnesení, kterým výboru I. bere na vědomí doplněnou Informaci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o postupu transformace Národního institutu pro další vzdělávání a Národního ústavu pro vzdělávání podanou ministrem školství, mládeže a tělovýchovy Robertem Plagou; II. žádá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy o dodání nové informace do 31. 10. 2019 s tím, že bude obsahovat informace o nově učiněných krocích ve věci transformace Národního institutu pro další vzdělávání a Národního ústavu pro vzdělávání. - 5. hlasování - 6-2-11. Usnesení navržené posl. Valachovou nebylo přijato. - 6. hlasování - 16-0-3. Usnesení navržené mpř. Raisem bylo přijato - usnesení č. 146. Bod 3 - Informace o přípravě rozpočtové kapitoly 333 - MŠMT na rok 2020 Ministr Plaga - okomentoval předložený materiál. Pro stanovení tvorby rozpočtu si stanovili podmínky: 1. dojde k naplnění programového prohlášení vlády v tom, aby platy pedagogů dosáhly 150 % úrovně roku 2017 nejpozději do konce roku 2021; 2. platy pedagogických a nepedagogických pracovníků porostou rychleji než ve veřejné správě; 3. sestavit rozpočet bez skrytých nedostatků a následných přesunů uvnitř rozpočtu na nepokryté položky. Navýšení platů bude bez deformací např. nové výkony ve vzdělávací soustavě spojené s nástupem silných ročníků. Nové výkony jsou pokryty nad rámec 10 % navýšení pro rok 2020. Závazek vlády o výši je propsán pro další rok 2021 (o 9 % pro ped. pracovníky). Navržený rozpočet podmínky 1 a 3 splňuje zcela a u podmínky 2 bude jasno po ukončení vyjednávání o platech ve veřejné správě. Místopředsedkyně Valachová - přednesla zpravodajskou zprávu, návrh na zařazení bodu na jednání výboru inicioval posl. Martin Baxa. Školský výbor již několikrát deklaroval plnou podporu rozpočtovým požadavkům MŠMT. Provedla předloženým materiálem, který považuje za srozumitelný a stručný. Věnovala se zejména růstu platů učitelů - závazek vlády o minimálním růstu platů, zdá se, že by měl být naplněn. Seznámila s platnými usneseními výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu (č. 15 z 2. schůze) a Poslanecké sněmovny ( č. 66 ze 4. schůze a č. 421 z 24. schůze) k této problematice. I bouřlivé diskuse o výši platů byly důvodem k zařazení tohoto bodu na program jednání výboru. Tři uvedené principy uvedené ministrem Plagou považuje za správné. Současná a předchozí vláda zvyšuje investice do regionálního školství. Uvedla, že problémem zůstává realita ve zvedání platů pedagogických pracovníků - tři roky po sobě docházelo k dynamičtějšímu růstu platů nepedagogických pracovníků. Jakým způsobem bude rozložena navýšená částka mezi tarifní a nenárokovou složku platů? Jaký bude růst platů nepedagogických pracovníků? Další otázkou je růst platů učitelů v návaznosti na usnesení výboru a veřejná prohlášení politiků a naplňování přijatých usnesení (výborem i PS). Obecná rozprava: Místopředseda Bartoň - nárůst rozpočtu kapitoly vítá. Ovšem neví, zda bude dostatečné v návaznosti na přijatá usnesení PS. Kolik procent bude mít pedagog v roce 2020 průměrné mzdy ve státě? Je reálné navýšení rozpočtu na 5 % HDP v roce 2025 - o jakou částkou ročně je potřeba navyšovat rozpočet, aby bylo usnesení naplněno? Ví, že žádá pouze o predikci. Místopředseda Rais - do systému je potřeba nejen vkládat více prostředků, ale také klást důraz na kvalitu. Vznesl dotaz k rozpočtu na vědu a výzkum, jaký je návrh rozpočtu ve srovnání s rokem 2018. Místopředsedkyně Valachová - jaký objem bude přidán vysokým školám, aby mohl být učiněn nárůst platů akademických i neakademických pracovníků? Každé drobné přidání k platu učitelů znamená přidání velké částky do školského rozpočtu - s ohledem na počet učitelů. Proto se zdá vyjednaných 10 % obrovská suma, ale očekávání učitelů jsou větší, v návaznosti na přísliby politiků a dluhu, který vůči nim je. Hovořila o poměrech platů učitelů k průměrné mzdě v jiných evropských zemích. I když ministr školství vyjednal v rozpočtu na příští rok v porovnání s ostatními ministry nejvíc, pořád budou nenaplněna usnesení výboru. Vládní prohlášení hovoří o tom, že platy učitelů dosáhnou v roce 2021 výše 150 % stavu roku 2017, tzn. že by plat měl být na konci r. 2021 buď 47 448 korun nebo 46 843 korun (dle statistiky, ze které se vychází), ale je hovořeno o částkách nižších. Usnesení sněmovny opakovaně požadují, aby v roce 2020 dosáhl průměrný plat učitele 130 % průměrného platu v dané době. Pokud by se toto stalo, pak by měl tento stav platit i v roce 2021. Průměrný plat by dle předpokladu měl na konci roku 2021 být Kč 38 100, poté by plat učitele měl činit dle parametrů Kč 49 530. Usnesení sněmovny z 19. prosince 2018 požaduje, aby vláda zajistila do roku 2025 navýšení výdajů kapitoly MŠMT minimálně na 5 % HDP. Pro splnění výše uvedeného by výdaje na školství musely být asi 276 miliard korun. Podfinancování je ročně ve výši cca 70 miliard korun. V roce 2025 by měl být HDP dle predikce téměř 7 bil. Kč. Výdaje na školství by měly být cca 350 mld. Kč. Meziroční růst výdajů by měl být 0,2 % HDP, bude-li objem v r. 2020 alespoň 4 % HDP, což nyní navrženo není. Neustále narůstá dluh společnosti vůči učitelům. Ministerstvo uvádí, že průměrný plat učitelů je nyní cca 39 100 korun, tzn. že je to o Kč 5200 méně, než činí 130 % průměrné mzdy. Při počtu asi 158 tisíc učitelů v regionálním školství narůstá společenský dluh k této profesi o zhruba 833 milionů korun měsíčně, čili o zhruba 10 miliard za celý rok 2019. Podporuje hledání možností, jak posílit zdroje jdoucí do školství, aby bylo dosaženo narovnání platů pro učitele. Místopředseda Mihola - obává se, že není reálné deklarované cíle dosáhnout. Nejde dávat prostředky pouze do školství. (s tímto souhlasí posl. Grebeníček). Je potřeba zatraktivnit učitelské povolání - při nedostatku učitelů je těžké zvýšit jejich kvalitu. Apeloval, aby byly více podpořeny fakulty připravující učitele? Poslanec Vácha - hovořil o platech pedagogů na vysokých školách - obává se, že opět nastane situace, kdy odcházejí učit na střední školy. Je potřeba zvyšovat rozpočet VŠ, jelikož platy si stanoví samy. Již nyní se platy odborných asistentů s PhD. dostávají pod úroveň platů v regionálním školství. (Místopředseda Rais - souhlasí.) Jak bude rozděleno 800 mil. Kč, které jsou vyčleněny navíc pro rozpočet VŠ. Kvituje navýšení o 1 mld. Kč na dorovnání výdajů na soukromé a církevní školy. Je to dostačující? Poslanec Gazdík - je připraven podpořit návrhy posl. Valachové na navýšení rozpočtu školství. Poslanec Baxa - materiál je velmi dobře a přehledně zpracovaný. Upozornil na částky v programu Erasmus + a na problém ponížení prostředků na ONIV z důvodu rušení karenční doby - prosí o zaslání bližších informací. Ocenil úsilí ministra o naplnění a zvýšení rozpočtu. Realita zvyšování platů na konkrétních školách je různá, ale to je důsledkem i přerozdělování přímých výdajů v jednotlivých krajích. Zůstává otázka, jak bude promítnuto spuštění reformy financování regionálního školství - stále dostává ze škol signály, že jsou problémy (např. nevychází počet úvazků). Místopředseda Rais - ke kvalitě - na úrovni VŠ je Národní akreditační úřad, který je zatím bez vedení - je potřeba znát výsledky, jaké akreditace a kterým školám udělil. Česká školní inspekce kontroluje základní a střední školy, bylo by dobré znát, které jsou kvalitní a které ne. Je potřeba dávat prostředky tam, kde kvalita je. Poděkoval za kvalitně zpracovaný materiál. Místopředseda Grebeníček - přál by si, aby se sehnaly prostředky na platy pedagogů všech stupňů, ale rozpočet je pojat šířeji - od obrany až po kulturu. Oceňuje stávající způsob jednání o rozpočtu, hovořil o projednávání rozpočtu v minulosti, za tzv. porcování medvěda. Upozorňuje, že není vhodné stále pokračovat se schodkem rozpočtu. Apeluje k realistickému pohledu a vnímání širších souvislostí tvorby státního rozpočtu. Nejde žádat pouze pro jeden rezort. Místopředseda Bartoň - prosí o informaci, kde a jak se podařilo navýšit prostředky z Evropské unie na programy spolufinancované z rozpočtu EU a také na výzkum, vývoj a inovace, i když z národních zdrojů došlo k poklesu. K položce - snížení o 115 míst, je to počet míst získaných transformací NÚV a NIDV? K oblasti sportu - v tisku zaznamenal prohlášení ministra, že půjde o 0,5 mld. do sportu více, ale že program Můj klub bude snížen o 200 mil. Kč - prosí o vyjádření. Bude i nadále z ONIV placena nemocenská? Požádal, aby MŠMT dodalo informaci, jak jsou plněna přijatá usnesení výboru a PS, kolik prostředků je pro jejich naplnění potřeba. (Ministr Plaga - přislíbil písemně pro poslance výboru dodat požadované údaje včetně metodického výkladu - k platu učitele ve výši 130 % průměrného platu, ke konečnému číslu 150 % platu k roku 2017 a ke směřování k 5 % HDP.) Ministr Plaga - k poměru růstu platů nepedagogických a pedagogických pracovníků - odvolal se na změnu financování regionálního školství, která povede k větší transparentnosti, tarifní část mzdy přijde do školy již v jednom balíku. Náběhová fáze probíhá (pořádají se semináře s řediteli škol, školy dostávají do systémů modelové nápočty atd.). Ministerstvo při šetření ve čtyřech krajích zjistilo, že některé školy, které informují, že jim nový model nevychází, z nepedagogických prostředků na nepedagogickou činnost související s pedagogickou činností jsou také hrazeny nepedagogické činnosti nesouvisející s pedagogickou činností. Bude apelovat na zřizovatele, aby toto narovnali. Ke kvalitě v regionálním školství - do systému se musí dostat ti nejlepší, rozhodli se proto, dát do systému prostředky i přes riziko, že nyní je dostanou i ti, kteří si je nezaslouží, ale mohou přitáhnout ty dobré. Kontrola kvality na nižší úrovni musí probíhat. Chtějí provést kontrolu kvality středních škol, u těch které dlouhodobě významně selhávají, může dojít i k výmazu z rejstříku. K podpoře vysokých škol - pedagogických fakult a fakult vzdělávající učitele: přímá podpora se zvýšila od roku 2015 ze 40 mil. Kč na 200 mil. Kč v roce 2018. Z toho ½ jde na odměňování odborných asistentů (je to kontrolováno), je 35 % nárůst během období. K 5 % HDP - v roce 2016 to bylo 2,82 % a v roce 2020 by to mělo být 3,63 %. Trend je pozitivní. Je možné, že se hranice přiblíží v roce 2025. Masivní přidávání musí dále pokračovat. Navyšování u nepedagogů - na str. 2 je výhled na r. 2021 o 7 %. Financování VŠ - do něj je potřeba začlenit i prostředky na vědu a výzkum. Navyšují se prostředky na institucionální podporu. Cílená podpora 200 mil. Kč je dána v souvislosti s dobíhajícím starým systémem hodnocení. Pedagogickým fakultám také směřují prostředky z EU, které přispějí k proměně vzdělávání pedagogů. Vyjednávají speciální investiční program zacílený na lékařské fakulty. Do oblasti sportu jde ve výsledku cca 7,25 mld. Kč, média informaci špatně interpretovala. Program Můj klub nebude ponížen, objem prostředků bude stejný jako v letošním roce, kdy bylo reálně čerpáno cca 1,3 mld. Kč. Program se osvědčil. Místopředsedkyně Valachová - k jaké částce směřuje naplnění programového prohlášení vlády u učitelů. Jaká ta částka bude? Jak bude dosaženo u nepedagogických pracovníků? Bude o nenárokové části prostředků, které obdrží škola, rozhodovat ředitel? Platí-li to, je riziko, že nenárokové části budou přesouvány z pedagogů na nepedagogy a obráceně. Žádá jako posl. Bartoň informace od ministra Plagy k naplnění usnesení a o konkrétní výši částky platů učitelů. (posl. Vondrák, posl. Rais - upozornili, že konkrétní částku nejde přesně stanovit, jelikož se hovoří o predikci.) Náměstkyně Matušková - bohužel stále bude z ONIV hrazena náhrada za nemoc, je to postoj Ministerstva financí, opakovaně to projednávali, ale nebyli úspěšní. Případný pozměňovací návrh poslanců by uvítali. Ředitel bude i nadále rozhodovat o nenárokové části mzdy. Ale bude to transparentnější, jelikož všichni uvidí, jaký objem prostředků škola do nenárokové části obdržela. Krajský úřad dopočítá další prostředky na nepedagogy - na nepedagogickou činnost (školní jídelny, družiny). Zveřejněný limit (MŠMT) pro nepedagogy není konečný pro danou právnickou osobu - toto stále nebylo částí škol pochopeno. Pro rok 2020 je rozpočet připraven jako vyrovnaný a pro rok 2021 bude vše přepočítáno. Podrobná rozprava: Místopředsedkyně Valachová - navrhla vzít informaci na vědomí. - 7. hlasování - 16-0-2. Výbor vzal předloženou informaci na vědomí - usnesení č. 147. Bod 4 - Změny ve složení podvýboru - volba člena podvýboru pro vědu a vysoké školy Místopředseda Karel Rais - do sekretariátu výboru byla doručena žádost pana posl. Pavla Bělobrádka o členství v podvýboru pro vědu a vysoké školy. Vstup do podvýboru je možný, nyní je v podvýboru 1 neobsazená pozice. - 8. hlasování - 13-0-1. Poslanec Pavel Bělobrádek byl zvolen členem podvýboru pro vědu a vysoké školy - usnesení č. 148. Bod 5 - Různé Místopředsedkyně Tereza Hyťhová - informovala, že obdržela dopis od Českého svazu včelařů ve věci uznání úrovně vzdělání pro lektory, kteří absolvovali dvouleté studium na Ústřední včelařské škole Českého svazu včelařů v letech 1977 až 1991. Následně bylo dohodnuto, že dopis bude projednán na nejbližší schůzce vedení výboru, který rozhodne o dalším postupu. Místopředsedkyně Kateřina Valachová - zpravodajka sněmovního sněmovního tisku 563 - Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2019 - 2023 - Navrhla, aby byl tisk před projednáváním ve výboru projednán podvýborem pro regionální školství a podvýborem pro vědu a vysoké školy. (Poslanci souhlasili. Místopředseda K. Rais požádá podvýbory o projednání.). Výbor by mohl sněmovní tisk projednat koncem října 2019. Místopředseda Jiří Mihola - informoval, že seminář s názvem "Systém vzdělávání pedagogických pracovníků v ČR", k jehož uspořádání byl pověřen usnesením výboru č. 139, se uskuteční 2. října 2019 v odpoledních hodinách. Ve středu odpoledne po jednání výboru. Místopředseda Lukáš Bartoň - informoval, že seminář s názvem "Budoucnost maturit v České republice", k jehož uspořádání byl pověřen usnesením výboru č. 138, se uskuteční 30. října 2019 od 13:30 hodin. Poslanec Martin Baxa - pozval přítomné poslance na kulatý stůl na téma "Národní galerie v Praze", který se uskuteční 18. září 2019. Bod 6 - Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru Místopředseda Karel Rais - navrhl, aby byl výborem pověřen ke svolání 24. schůze dne 18. září 2019 od 9.00 hodin, s tím, že do programu schůze zařadí sněmovní tisky přikázané Poslaneckou sněmovnou a body, které vyplynou z aktuální situace. - 9. hlasování - 13-0-0. Přijato usnesení ke svolání 24. schůze výboru - usnesení č. 147. Lenka Kozlová, v. r. ověřovatelka výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Karel Rais, v. r. místopředseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu 1 6
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4500-23-20190904
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.