Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4500-33-20200324


VýborVýbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Datum jednání24. března 2020
Číslo jednání33
Zápis z jednání
        
zápis z 026. schůze [vvvkm] Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2020 8. volební období Z Á P I S z 33. mimořádné schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, která se konala dne 24. března 2020 od 8:00 hodin v budově A Poslanecké sněmovny, Sněmovní 4, 118 26 Praha 1, v místnosti č. 55/přízemí Z jednání omluveni: posl. Martin Baxa, posl. Stanislav Fridrich, posl. Miroslav Grebeníček, posl. Ivan Jáč, posl. Lenka Kozlová, posl. Karel Krejza, posl. Jiří Mihola, posl. Ivo Pojezný, posl. Jan Richter, posl. Bohuslav Svoboda, posl. František Vácha, posl. Ivo Vondrák Přítomni: posl. Lukáš Bartoň, posl. Petr Gazdík, posl. Milan Hnilička, posl. Tereza Hyťhová, posl. Marcela Melková, posl. Zdeněk Podal, posl. Věra Procházková, posl. Karel Rais, posl. Miloslava Rutová, posl. Julius Špičák, posl. Kateřina Valachová Jednání řídil místopředseda výboru posl. Karel Rais. Hlasováno aklamací. Místopředseda Rais - přivítal přítomné poslankyně a poslance výboru a zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy včetně pana ministra Roberta Plagy. Informoval o programu schůze. Jednání bylo svoláno na základě rozhodnutí předsedy Poslanecké sněmovny číslo 43, v němž byla rovněž stanovena lhůta pro projednání výborem dle § 99 odst. 3 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů. Místopředseda Rais načetl zmíněné rozhodnutí, které se týká sněmovního tisku 786 – vládní návrh zákona o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020. Projednání uvedeného sněmovního tisku je jediným bodem mimořádné 33. schůze výboru. Nebyl podán žádný návrh na změnu programu schůze. Proběhlo hlasování o navrženém programu jednání. 1. hlasování o programu schůze: PRO: 9 (posl. Bartoň, posl. Gazdík, posl. Hnilička, posl. Melková, posl. Podal, posl. Procházková, posl. Rais, posl. Rutová, posl. Špičák), PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 0. Program schůze byl schválen. Vládní návrh zákona o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020 (sněmovní tisk 786) Místopředseda Rais předal slovo ministru školství, mládeže a tělovýchovy Robertu Plagovi. Ministr Plaga - poděkoval za rychlou reakci členů výboru a promptní svolání výboru. Celá diskuse nad návrhem probíhala v rámci resortu velmi intenzivně a dlouho. Vyčkávalo se na upřesnění predikce z epidemiologického a zdravotního hlediska. Návrh představil. Jednotné přijímací zkoušky jsou časovány 14 dní poté, co se studenti prezenčně vrátí do svých škol. Není možné otálet, proto byl stanoven nejbližší možný termín tak, aby se škola nachystala, a zároveň aby to bylo co nejdříve po otevření škol, obsahově zkoušky zůstávají stejné a výsledky vyhodnocuje CERMAT. Je zde pouze jedno kolo přijímacího řízení, MŠMT si uvědomuje, že pouze jedno kolo může zvýšit tlak na výsledek/na žáka. Jde zhruba o 100 tis. dětí, a i v té době bude nutno minimalizovat riziko opětovného vzplanutí pandemie. Návrh také obsahuje zkracování lhůt u zápisních lístků, obsahově se nic nemění. K maturitě – nejdříve 21 dnů od otevření škol. Vzhledem k omezenému času nebudou v letošním roce písemné práce z českého a cizího jazyka. Rozložení těchto dvou velkých záležitostí na školách – maturity, přijímací zkoušky. Návrh, aby didaktické testy byly opravovány přímo na školách, klíč by jim byl poskytnut. Jde zde o úsporu času. Nouzové řešení u maturit je, že pokud by nebyly otevřeny školy do 1. 6. 2020 – počítala by se poslední tři vysvědčení (celý třetí ročník a první pololetí ročníku čtvrtého) a průměr známek z nich. Toto nelze uplatnit u přijímacích zkoušek, jelikož téměř všechny děti mají shodný výborný průměr ze základní školy, účastní se olympiád, atd. Toto kritérium by tedy v přijetí nepomohlo, nechtějí, aby o přijetí rozhodoval např. los. V průběhu 14 dní byly vedeny diskuse s rektory. Dále bude potřeba ve stavu legislativní nouze projednat i vysokoškolský zákon. Místopředseda Rais - zpravodaj tisku - informoval o legislativním procesu, kdy vláda předložila sněmovní tisk č. 786 na základě svého usnesení. Následně svým rozhodnutím předseda PS rozhodl o zkráceném jednání v rámci stavu legislativní nouze. S obsahem se ztotožňuje. Obecná rozprava: Poslanec Výborný – tisk podpoří bez ohledu, zda budou přijaty jeho pozměňovací návrhy. Návrhy považuje za racionální. K jednotným přijímacím zkouškám není připomínek. Představil své pozměňovací návrhy, jsou vloženy do systému PS. Hodnocení didaktických testů společné části maturitní zkoušky - není šťastné, aby toto vyhodnocovaly školy. Vyhodnocování ze strany CERMATu je vhodnější cesta, doporučuje nepřenášet tuto práci na školy - které v ten samý čas budou řešit administraci přijímacího řízení a rovněž ukončování prospěchu žáků ostatních ročníků na konci školního roku. Když by se didaktické testy vyhodnocovaly ve školách, musel by CERMAT i nadále administrovat celou maturitní zkoušku a školy by musely vkládat výsledky do systému CERMATu - jiný systém na to není připraven. Tudíž návrh, že se hodnocení bude řídit dle současného školského zákona. Druhý pozměňovací návrh se týká termínů, zde se posl. Výborný ztotožňuje s názory ředitelů středních škol a zřizovateli ze strany krajů. Náhrada maturitní zkoušky posledními třemi vysvědčeními - není to příliš šťastné. Toto krajní řešení navrhuje tedy ještě posunout, např. k začátku dalšího školního roku. Nikoli datem 1. 6. 2020. V případě, že by začala docházka až k 1. 9., mohly by maturitní zkoušky proběhnou až k 7. 9. 2020. Vysoké školy by rovněž počkaly na výsledky maturitních zkoušek s náhradním termínem. Jde mu i o možnost porovnávat výsledky výstupů ze škol. Místopředseda Rais – budou potřeba legislativní zásahy v tomto navrhovaném případě. Obává se, že posunutí termínu maturit by nevyhovovalo zase rektorům vysokých škol. Místopředsedkyně Valachová – souhlasí s navrhovanými změnami posl. Výborného. Místopředseda Bartoň – vše by znamenalo, že pokud se do 1. 6. 2020 nenarovná současný nouzový stav, od všeho upustíme a dáme maturity všem. V tom případě by posl. Bartoň navrhl vyjmout u maturantů např. i prázdniny, aby mohli skládat maturitu v co nejvíce standardním režimu, a to zejména u profilové části zkoušky maturity u odborných škol a u závěrečných zkoušek na odborných učilištích. Profilové části jsou kvalifikační. Avizoval rovněž dva pozměňovací návrhy – jednotná přijímací zkouška – 2. varianty. Ve standardním režimu by studenti měli dva termíny, nyní se navrhuje pouze jeden. Navrhuje zachovat dva termíny. Současně v návrhu dochází ke znevýhodnění studentů, kdy nemají možnost se odvolat - nechť se zkrátí lhůty, ale možnost odvolání ať je zachována, a to i pro druhý termín zkoušky. Poslanec Výborný – na vysokých školách může probíhat podmíněný zápis, vysoké školy tedy nemusí na maturity čekat. Ministr Plaga – CERMAT zvládne vyhodnocení za 7 dní, aby byla zaručena kvalita, toto je stanovisko vedení CERMAT (standardně to je 12 dní). Školy by byly schopny vyhodnocení udělat za 1 až 2 dny. Pokud bude shoda, že to má dělat CERMAT, lze to, ale lhůta bude delší. Dva termíny u přijímacích zkoušek – jde o nouzový stav, všichni studenti by na tom byli stejně - jeden termín a výsledky se na druhou školu propisují. Budou-li odvolána epidemiologická opatření, situace nebude nulová, i toto znamená, že 100 tisíc dětí pojede na školu, kterou běžně nenavštěvují. Jeden termín znamená poloviční riziko šíření nákazy. Náměstkyně Katzová - odvolací řízení – je opravný prostředek, nástroj pro toho, kdo je umístěn pod čarou, aby mohl být osloven v případě, že všechny přijaté děti nenastoupí ke studiu, toto je ponecháno i v nové formulaci, bude k tomu využit Institut nového rozhodnutí dle právního řádu. Ředitel musí oslovit ty děti, které se umístily pod čarou, v přesném pořadí pod čarou a vyhotovit nové rozhodnutí přijat/nepřijat. K vyloučení odvolání přistoupili z důvodu, že chtějí odbřemenit ředitele škol, aby v průběhu léta nemuseli vyřizovat stovky spisů, kdy budou rodiče namítat, že v důsledku krizové situace se děti nemohly připravovat adekvátně. I když by odvolání s ryze subjektivními důvody skončila neúspěšně, ředitelé by se jimi museli zabývat a zprocesovat je. Je to náhradní krizová varianta pro letošní rok. Místopředsedkyně Valachová – souhlas se stanoviskem posl. Bartoně. U studentů i ředitelů škol je případné upuštění od druhého kola přijímacích zkouše vnímáno jako znesnadňující a zpřísňující. K přijímacímu řízení - požádala o názor zástupce MŠMT i k obavám ředitelů středních škol, že pokud by padly termíny až na září, nezvládnou administraci školního roku - stanovisko Czesha, Asociace ředitelů gymnázií. Lituje, že není doposud stanovisko od rektorů vysokých škol - k organizaci akademického roku (měla avízo, že se zvažuje posunutí na 1. listopad). Poslankyně Procházková – realističtější je počítat i s tím (stanovisko lékařky), že děti půjdou do školy až v září. Prosí MŠMT o zcela jasné nastavení přesných termínů. Má jiné informace k vyhodnocování maturit - a to, že školy již dříve vyhodnocování chtěly dělat, i dříve to dělaly. Ke stanovení maturity z posledních tří vysvědčení - ozývají se hlasy, že to není až tak vhodné, jelikož žáci chtěly napnout své síly v posledním ročníku. (Poslanec Výborný – výsledky studentů u maturitní zkoušky jsou často lepší než v průběhu vzdělávání, mohli bychom je tím poškodit, proto radši až v nouzovém stavu posunutí termínu na září. Je třeba neplést si hodnocení didaktických a písemných testů.) Místopředseda Rais – vznesl otázku, kterou již v televizním vystoupení položil i posl. Baxa - Jak bude ukončen poslední ročník? Ministr Plaga – k vyhodnocení CERMAT (návrh legislativně technicky pro pana posl. Výborného nyní upravili). Upozornil, že z komplexního hlediska – jde vše časově za sebou, CERMAT ve všech případech bude vyhodnocovat; Didaktické testy vyhodnocení CERMAT – 7 dní, aby se zaručil za bezchybnost. K vyhlášení tvrdých termínů - čekali na vyjádření Ministerstva zdravotnictví ohledně vývoje epidemie, počítá se v současné době s návratem do škol. Postupně se budou opatření rozvolňovat. Vždy ale hrozí, když přijde vlna onemocnění zpět a opatření se znovu zavedou. Po otevření škol má být teprve stanoven termín. Ve chvíli, kdy nikdo neví, jak dlouho toto bude trvat, není možné stanovovat přesný termín. Posun maturity až do září, rektoři by toto zvládli, ale upozornil na korelace mezi vysvědčeními - je tu návrh pouze nouzového řešení, když nebudou školy otevřeny. Navíc jsou zde i ti, co nechtějí pokračovat ve studiu a chtějí jít do práce - ti by též museli čekat a dodělat si maturitu až v září. Z tohoto důvodu nouzový stav, který zohledňuje tři vysvědčení a není podmínkou uzavření 4. ročníku, vychází se z vysvědčení třetího ročníku a polovina 4. ročníku. Na uzavření 4. ročníku se tedy důraz neklade, není podmínkou k možnosti jít k maturitě. Druhým kolem u přijímacích zkoušek se velmi natahuje časový rámce a je tam aspekt epidemiologický - jeho stanovisko je negativní. Místopředseda Rais - seznámil přítomné poslance, které náležitosti by mělo usnesení dle § 99, odst. 3 obsahovat. Navrhl, aby se nekonala obecná rozprava, ale pouze podrobná rozprava s termínem lhůty k ukončení projednávání návrhu zákona do 24. března 2020 do 19.00 hodin, následně po diskusi se poslanci dohodli, že pan místopředseda navrhne návrh na ukončení do ukončení jednacího dne. Podrobná rozprava Poslanec Výborný se přihlásil ke svým pozměňovacím návrhům č. 1 a 2 po legislativní úpravě ve znění: „V části druhé § 29 zní: „§ 29 (1) Na průběh dílčí zkoušky konané ústní formou a zkoušky profilové části maturitní zkoušky se ustanovení § 80a odst. 1, 2 a 4 školského zákona použijí obdobně. (2) Ustanovení § 81 odst. 6 školského zákona platí obdobně.“.“. Poslanec Bartoň - přihlásil se pouze k pozměňovacímu návrhu pojednávajícím o 2 termínech přijímacích zkoušek a požádal výbor, aby orientačně hlasoval, zda by byl zájem o přípravu pozměňovacího návrhu o zanechání odvolání (návrh by připravil). Podal pozměňovací návrh k pozměňovacímu návrhu posl. Výborného - k odkladu termínu. Pan posl. Výborný navrhuje termín do 7. září, on by navrhl do 7. července. (Pozměňovací návrhy, ke kterým se poslanci přihlásili, budou přílohou zápisu.) 2. hlasování – PN Výborný – vyhodnocování zajišťuje Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (po leg. tech. úpravách MŠMT). Stanovisko MŠMT - souhlasné. PRO: 9, PROTI: 1. ZDRŽEL SE: 0. Návrh byl přijat – bude součástí IV. bodu usnesení. 3. hlasování – PN posl. Výborný s protinávrhem posl. Bartoně (termín 7. 7. 2020). Stanovisko MŠMT - nesouhlasné. PRO: 1, PROTI: 9, ZDRŽEL SE: 0. Návrh nebyl přijat. 4. hlasování - posl. PN Výborný – (termín 7. 9. 2020). Stanovisko MŠMT - nesouhlasné. PRO: 2, PROTI: 5, ZDRŽEL SE: 3. Návrh nebyl přijat. 5. orientační hlasování PN posl. Bartoň k možnosti odvolání Stanovisko MŠMT - nesouhlasné. PRO: 1 6. hlasování - PN posl. Bartoň (ponechání 2 termínů přijímacích zkoušek) Stanovisko MŠMT - nesouhlasné. PRO: 3, PROTI: 5, ZDRŽEL SE: 2. Návrh nebyl přijat. 7. hlasování o I. bodu usnesení (nekonání obecné rozpravy) PRO: 9, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 1. Návrh byl přijat – bude součástí I. bodu usnesení. 8. hlasování o II. bodu usnesení (podrobná rozprava ano ke všem částem) PRO: 9, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 1. Návrh byl přijat – bude součástí II. bodu usnesení. 9. hlasování o III. bodu usnesení (ukončit do konce jednacího dne): PRO: 9, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 1. Návrh byl přijat – bude součástí III. bodu usnesení. 10. hlasování o V. bodu usnesení (pověření mpř. Raise a zpravodaje): PRO: 9, PROTI: 0, ZDRŽEL SE: 1. Návrh byl přijat – bude součástí V. bodu usnesení. 11. hlasování o návrhu usnesení jako celku: PRO: 10 (posl. Bartoň, posl. Gazdík, posl. Hnilička, posl. Hyťhová, posl. Melková, posl. Podal, posl. Procházková, posl. Rais, posl. Špičák, posl. Valachová), PROTI: 0. ZDRŽEL SE: 0. Usnesení č. 192 bylo přijato. Předsedající poděkoval přítomným a ukončil 33. schůzi výboru. Tereza Hyťhová, v. r. ověřovatelka výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Karel Rais, v. r. místopředseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu 1 5
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4500-33-20200324
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.