Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4500-36-20200513


VýborVýbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Datum jednání13. května 2020
Číslo jednání36
Zápis z jednání
        
zápis z 026. schůze [vvvkm] Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2020 8. volební období Z Á P I S z 36. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, která se konala dne 13. května 2020 od 9:00 hodin v budově A Poslanecké sněmovny, Sněmovní 4, 118 26 Praha 1, v místnosti č. A 106/1. patro Z jednání omluveni: posl. Lenka Kozlová, posl. Karel Krejza, posl. Zdeněk Podal. Ze začátku jednání či během jeho průběhu se omlouvají posl. Hnilička, posl. Jáč, posl. Mihola, posl. M. Rutová, posl. Špičák, posl. Valachová. Přítomni: dle hlasovací listiny Jednání řídil místopředseda výboru posl. Karel Rais. Hlasováno aklamací. Místopředseda Rais přivítal přítomné poslankyně a poslance výboru. Posl. Fridrich navrhl změnu programu. Poslanec Fridrich požádal o přesun bodu DPH pro vysoké školy z důvodu konzultací s rektorem Skleničkou (Česká konference rektorů) a panem rektorem Štěpánkem a rektorem Holečkem. Tito vzhledem k situaci, týkající se onemocnění Covid-19 nestačili zpracovat stanovisko ke zprávě Ministerstva financí. Bod by byl tedy přesunut na poslední předprázdninový výbor, tj. 24. června 2020 s tím, že zprávy by byly podány do 15. června 2020. Pan poslanec požádal o schválení změny programu. Místopředseda Rais druhá změna návrhu programu je z požadavku posl. Bartoně kvůli uvolňování opatření ve speciálních školách. Poslankyně Hyťhová rovněž navrhuje do bodu různé problematiku uvolňování opatření na školách. Hlasování - schválení pozvánky s navrženým programem schůze 1. hlasování - 13,0,1. - Pozvánka byla schválena. k bodu Sdělení předsedy Místopředseda Rais se rovněž zabýval problematikou DPH pro vysoké školy, toto vše již přednesl pan poslanec Fridrich. Jiné sdělení pan místopředseda Rais neměl. Požádal pana poslance Fridricha o načtení usnesení k přesunutí bodu, týkajícího se DPH pro vysoké školy. Poslanec Fridrich načetl předmětné usnesení, týkající se stavu příprav metodického výkladu k zákonu č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v souvislosti s dopadem na veřejné vysoké školy: Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu I. přesouvá projednávání Informace zástupců Ministerstva financí o stavu příprav metodického výkladu k zákonu č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v souvislosti s dopadem na veřejné vysoké školy na schůzi výboru konanou 24. 6. 2020; II. žádá zástupce Ministerstva financí o podání aktualizované informace o stavu příprav metodického výkladu zákona č. 235/2004 Sb., o DPH v termínu do 15. 6. 2020. 2. hlasování - 13,0,1. - Přijato usnesení č. 205. Zpráva o činnosti kontrolní rady Technologické agentury České republiky za rok 2019 (sněmovní tisk 823) Návrh na stanovení výše odměn členům kontrolní rady Technologické agentury České republiky za rok 2019 Za kontrolní radu Technologické agentury zprávu odůvodnil místopředseda kontrolní rady Palíšek, dále byl jednání účasten předseda Technologické agentury Prof. Konvalinka. Předseda Konvalinka omluvil předsedkyni kontrolní rady Technologické agentury paní docentku Putnovou, která se nemohla osobně dnešního jednání zúčastnit. Dále představil místopředsedu kontrolní rady, generálního ředitele společnosti Siemens pana Palíška. Poděkoval za možnost vystoupení na výboru a seznámil přítomné s výsledky fungování kontrolní rady Technologické agentury ve druhém pololetí roku 2019. Informace je předkládána dvakrát ročně. Technologická agentura jako jedna z mála agentur je kontrolována Poslaneckou sněmovnou Parlamentu prostřednictvím zástupců zvolených do kontrolní rady Poslaneckou sněmovnou. Místopředseda Palíšek upozornil přítomné na zprávu, kterou všichni obdrželi za rok 2019, která byla vypracována kontrolní radou ve spolupráci s kanceláří TA ČR a obsahuje konkrétní údaje kontrolní rady za rok 2019. Plnila ve sledovaném období roli danou zákonem formou řešení stížností formulací stanovisek a doporučení, a pravidelnou kontrolu hospodaření agentury. V roce 2019 projednala kontrolní rada celkem 58 stížností. Bylo 1996 podaných projektových přihlášek do 11 vyhlašovaných veřejných soutěží končících v roce 2019. Dále provedla pravidelné kontroly hospodaření TA ČR. Soustředila se na smlouvy o poskytování dotací, věcnou a finanční kontrolu probíhajících projektů, výběrová řízení vypsaná pro realizování v roce 2019. Dále se rada zaměřila na řízení vyhlašování programů či práci s oponenty. Kontrolní rada jednala pravidelně jedenkrát za měsíc, jednotliví členové jako zástupci kontrolní rady se účastnili hodnotícího procesu projektu v roli pozorovatelů a také se účastnili akcí pořádaných agenturou. V roce 2019 nebyly ze strany kontrolní rady zaznamenány žádné problémy v činnosti TA ČR. Rada opakovaně upozorňuje na problém velkého personálního poddimenzování v TAČR, která převzala další tři rezortní programy od Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) – Trend, Ministerstva životního prostředí (MŽP) - Prostředí pro život, Ministerstva dopravy (MD) - Doprava 2020+. Administrovat tyto programy na vysoké úrovni lze za posílení institucionální podpory a umožnění navýšení kapacit tak, aby mohla agentura řádně fungovat. Posl. Vondrák přednesl zpravodajskou zprávu, ve které uvedl, že kontrolní rada má tři úkoly: kontrolovat hospodaření TA ČR, provádět analýzu kvality práce oponentů a nastavení systému oponentur, hodnocení návrhů projektů a kontrola řízení vyhlašovaných programů. Činnost probíhala jak měla, nebyl zde zásadní problém. Počet stížností 58 již zazněl. Z tohoto pohledu není coby stálo za zdůraznění. Místopředseda Rais otevřel obecnou rozpravu. Vyjádřil se ke slovům místopředsedy Palíška, je zde prostor přes navýšení kapitoly, ale toto musí být zdůvodněno tím, o jaké procentuální navýšení dojde, ale řešení je možné. Předs. Konvalinka Rada vlády pro výzkum a inovace souhlasila s převodem určitých finančních prostředků z účelové podpory do institucionální podpory, tj. nejedná se o navýšení kapitoly, ale o přesun v rámci kapitoly. Jde o to, aby bylo možno přijmout více pracovníků do agentury, je nutný souhlas Ministerstva financí k posílení systémových míst, která jsou vyhrazena a Ministerstvo financí dostalo za úkol spíše snižovat ve státní správě počty pracovníků než-li je navyšovat. Meziročně se objem prostředků, které jsou administrovány zvýšil na dvojnásobek. V roce 2018 to byly 3 mld. Kč a nyní je to 5,5 mld. Kč. Toto vše se děje ve stejném počtu pracovníků a dlouhodobě je to neudržitelné. Obává se chybovosti agentury. Místopředseda Rais řešením by bylo udělat analýzu a výbor by to podpořil směrem k Ministerstvu financí. Poslanec Vácha programy, které administrovalo MPO, MŽP a MD se o ně starali zaměstnanci, kteří se o ně již nestarají? Předseda Konvalinka došlo k přesunu programu, který administrovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu – program Trend. Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo dopravy nemělo vlastní výzkumné programy do této doby. Pouze se u nich 2-3 lidé zabývali výzkumem, ale neadministrovali. Neměli svůj výzkumný program kromě MPO. Poslanec Vondrák tyto věci by se měli definovat při přípravě rozpočtu TA ČR. Argumenty zde zazněly. Úloha TA ČR by se měla navýšit, protože s ohledem na to, co se zde dělo, kdy se ukázalo, co zde chybí a pomoc ze strany univerzit byla postavena spíše na dobré vůli než-li na systematické podpoře, stálo by tedy za to, aby to takto TA ČR zdůvodňovala. Jde o nástroj objektivního a na soutěži postaveného rozdělování finančních prostředků pro aplikovaný výzkum. Toto je jeden z bodů, který by měl být definován do přípravy rozpočtu pro příští rok. Toto je o vyjednávání s Ministerstvem financí. Poslanec Bartoň vznesl dotaz na to, jak se TA ČR staví k formálnímu zamítání žádostí pouze z důvodu malé formální chyby bez možnosti chybu opravit? Např. při odeslání ze špatné datové schránky? Předseda Konvalinka toto se v TA ČR neděje, že by z důvodu malého pochybení se projekt rovnou shodil ze stolu. Uchazeči jsou vyzýváni k opravě chyby, pokud jde o drobnou chyby, je dána možnost uchazečům ji opravit. Kontrola datové schránky odesílatele je nutná, nařizuje to zákon. Nelze přijmout žádost z datové schránky jiného držitele IČO, a to ze zákona. Místopředseda Rais uzavřel obecnou rozpravu a otevřel podrobnou. Poslanec Vondrák navrhl dvě usnesení, ke zprávě TA ČR a dále k výši odměn. Usnesení ke Zprávě o činnosti kontrolní rady Technologické agentury ČR za rok 2019 (sněmovní tisk 823): Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění Eduarda Palíška, místopředsedy kontrolní rady Technologické agentury ČR, zpravodajské zprávě Poslanec Ivo Vondráka a po rozpravě: I. doporučuje Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas se Zprávou o činnosti kontrolní rady Technologické agentury ČR za rok 2019 (sněmovní tisk 823); II. pověřuje místopředsedu výboru posl. Karla Raise, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR; III. pověřuje zpravodaje výboru posl. Ivo Vondráka, aby toto usnesení přednesl ve schůzi Poslanecké sněmovny. 3. hlasování - 16,0,0. - Přijato usnesení č. 206. Usnesení ke stanovení výše odměn členům kontrolní rady Technologické agentury ČR za rok 2019: Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby přijala toto usnesení: "Poslanecká sněmovna stanoví dle § 36a odst. 8 zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje v platném znění výši odměn členům kontrolní rady Technologické agentury ČR za rok 2019 takto: prof. RNDr. Ing. Petr Štěpánek, CSc. Kč 24 600,- doc. RNDr. Anna Putnová, Ph.D., MBA Kč 72 300,- prof. Ing. Ladislav Musílek, CSc. Kč 23 800,- Ing. Eduard Palíšek, Ph.D., MBA Kč 53 900,- prof. Ing. Robert Čep, Ph.D. Kč 14 200,- prof. Ing. Rostislav Drochytka, CSc., MBA Kč 70 800,- Zbyněk Frolík, Dipl. Ing. Kč 15 800,- prof. Ing. Lubomír Grmela, CSc. Kč 48 300,- prof. Ing. Václav Havlíček, CSc. Kč 51 500,- prof. Ing. Jiřina Jílková, CSc. Kč 78 700,- prof. dr. Ivan Ohlídal, DrSc. Kč 60 000,- prof. Ing. Josef Psutka, CSc. Kč 23 800,- prof. Ing. Jana Stávková, CSc. Kč 73 600,- prof. Ing. Pavel Václavek, Ph.D. Kč 17 600,- doc. Ing. Marek Vochozka, MBA, Ph.D. Kč 25 200,- Mgr. Martin Wichtrle Kč 45 900,-."; 4. hlasování - 16,0,0. - Přijato usnesení č. 207. k bodu Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru Místopředseda Rais informoval o termínu příští 37. schůze výboru, která by měla být svolána na středu 10. června 2020. Na program budou zařazeny body: Závěrečné účty rozpočtových kapitol, které jsou v gesci výboru tj. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstvo kultury, Státní fond kultury, Technologická agentura ČR, Grantová agentura ČR, Národní sportovní agentura. Dále případně body přikázané Sněmovnou a popřípadě další body, které vyplynou z aktuální situace. K navržené programu byla otevřena rozprava. K návrhu programu se nikdo nepřihlásil. 5. hlasování - 14,0,1. - Přijato usnesení č. 208. k bodu Zpráva o činnosti kontrolní rady Grantové agentury České republiky za období od října 2019 do března 2020 Bod odůvodnil za KR GA předseda Labík, zpravodajskou zprávu přednesl posl. Grebeníček. Předseda Labík kontrolní rada pracuje v plném počtu 10ti členů. Profesorka Geršlová je nyní na vlastní žádost místopředsedkyní kontrolní rady. Došlo k přerozdělení i v jednotlivých oblastech vzdělávání. Za půl roku se KR GA sešla celkem třikrát. Čtvrtá schůzka byla uskutečněna hlasování per rollam. Bohužel chybí specialista na zemědělské a environmentální vědy. Všechny procesy až do období koronaviru probíhaly standardně. Problém je v získávání mezinárodních posudků. Kancelář např. oslovila 78 hodnotitelů, než získala dva posudky. Od příštího roku se rozběhne soutěž pro mladé vědce Junior Star, která je hodnocena jen zahraničními posuzovali. Harmonogram činnosti kontrolní rady začíná kontrolou při zadávání nebo určování nových projektů. V oblasti standartních projektů bylo podáno téměř 1900 projektů. Úspěšnost byla 25 procent. Pro juniorské granty bylo přes 300 projektů, úspěšnost byla 31 procent. Mezinárodních projektů bylo 231, úspěšnost byla 17 procent. Velkých projektů bylo podáno 134 s úspěšností 16 procent. Byly hodnoceny i průběžné zprávy. Hlavní část kontrolní činnosti probíhá tak, že se KR GA co nejvíce účastní jednání panelů. KR GA úzce spolupracuje s kanceláří Grantové agentury, zejména s oddělením kontroly. Během roku bylo celkem realizováno 27 projektů. KR GA vyřizuje podané stížnosti s návrhy a podanými podněty. Bylo celkem 16 stížností, které byly vyřízeny. Všechny tyto stížnosti byly neopodstatněné. Poslanec Grebeníček kontrolní rada v období, za které podává dílčí průběžnou zprávu, pracovala po většinu období v plném složení. Vykonávala kontrolu legitimity a regulérnosti rozdělování finančních prostředků GA ČR a hospodaření s majetkem státu. Kontrolní rada standardně vykonávala ve sledovaném období kontrolu činnosti GA ČR, vyřizovala stížnosti na neudělení grantů některým projektům, prováděla fyzické kontroly při jednání panelů, oborových komisí a předsednictva, kontrolovala správnost čerpání finančních prostředků, předkládala návrhy na zlepšení činnosti GA ČR. S odkazem na vliv vyhlášení nouzového stavu v souvislosti s koronavirem kontrolní rada uvádí, že Zpráva tentokráte neobsahuje hodnocení výsledků řešení ukončených grantových projektů, které bude zahrnuto až ve zprávě následující. V předložené Zprávě kontrolní rada konstatuje, že proces výběru grantů a jejich hodnocení probíhaly standardním způsobem. Úspěšnost žadatelů o granty u grantových projektů s počátkem řešení v roce 2020 oproti stejnému období předchozího roku poklesla z 31,8 % na 25,4%; u juniorských projektů ze 41,5 % na 31,2 %. Procento úspěšnosti předkladatelů návrhů je ovlivněno objemem finančních prostředků poskytnutých GA ČR. Dále v případě mezinárodních návrhů projektů pak činila úspěšnost návrhů jen 17%, u mezinárodních rakousko-českých návrhů projektů 16,5%. Návrhy projektů excelence v základním výzkumu vykázaly rovněž 16,5 %. Členové kontrolní rady provedli fyzicky 55 kontrol na zasedáních odborných panelů a oborových komisí. Za období říjen 2019 až březen 2020 proběhla v místě sídla příjemců kontrola 27 projektů u čtyř institucí, což je významný pokles oproti období října 2018 až března 2019, kdy bylo zkontrolováno 44 grantových projektů u 5 institucí. Ve sledovaném období obdržela kontrolní rada 16 odvolání proti neudělení grantové podpory, resp. stížností na nesouhlas s výsledkem oponentního řízení projektu a rozhodnutím předsednictva. Vyřízeno bylo dosud 15 z nich. Kontrolní rada ve Zprávě konstatuje, že řešení grantových projektů probíhá většinou bez problémů. Při zjištěných problémech se ale dlouhodobě opakuje zvýšený podíl projektů označených jako „splněno s výhradou“ u společenských a humanitních věd, kdy rada zmiňuje dlouhé nakladatelské lhůty při publikacích monografií, dále nedostatečnou publikační aktivitu řešitelů projektů. Jako minoritní kontrolní rada uvádí zjištění nepřesností v použití nebo doložení čerpání finančních prostředků. Pokud ale jde o čísla, pak v případě standardních projektů z celkem 1 142 projektů bylo 1 042 splněno, ale 97 splněno jen s výhradou a 3 byly zastaveny. V případě juniorských projektů pak ze 170 Zpráva uvádí u 16 splněno s výhradou a 2 projekty zastavené. Kontrolní rada uvádí, že předsedkyně Grantové agentury a ředitelka Kanceláře Grantové agentury obdržely od členů KR přímé informace o zjištěných problémech jak ve finanční, tak i procesní oblasti systému grantové podpory základního výzkumu. Zpráva ale poměrně podrobně popisuje některé formální postupy, ovšem méně, spíše jen obecnou zmínkou, náznakem uvádí, že došla ke konkrétním zjištěním. Bylo by vždy dobré blíže zmínit, jaká konkrétní zjištění kontrolní rada vedení Grantové agentury vdaném období postoupila. V následné roční zprávě očekávám, že již budou tyto konkrétnější informace obsaženy. Obecná rozprava Poslanec Špičák bylo řečeno, že v některých segmentech je relativně nízká úspěšnost. Jedná se o mezinárodní a excelentní granty. Znamená to, že je tam velký přetlak žádostí a ty pak nemohou být uspokojeny nebo jsou žádosti nekvalitní. Jak se na to bude v budoucnu reagovat? Předseda Labík je to spíše otázka na vedení Grantové agentury než na kontrolní radu. Není to tak, že by podávané projekty byly špatné. Je to dáno pouze výší finančních prostředků. U excelentních projektů je úspěšnost pod 20 procent, a to odpovídá standardu v rámci evropských grantů, kdy je úspěšnost ještě menší. Poslanec Mihola byl trend podporovat ze strany Grantové agentury velké projekty. Upozornil, že je menší možnost podpory u kratších projektů. Bude Grantová agentura podporovat i tyto menší projekty? Předseda Labík Grantová agentura podporuje i malé projekty - nesdílí názor posl. Miholy. Je skupina standardních projektů a tam je problém, že vznikly již dříve a jejich název je matoucí. Grantová agentura udělala v loňském roce porovnání úspěšnosti výsledků projektů, které byly získány ze standardních projektů. Tyto projekty jsou podporovány. Poslanec Mihola upozornil, že předložil novelu vysokoškolského zákona, která je již rok v Poslanecké sněmovně. Je tam i část, týkající se projektů Technologické a Grantové agentury. Poslanec Grebeníček v minulosti se řešilo, že dostupnost na projekty není členům kontrolní rády předložena předem, takže nebylo možno kontrolovat finanční stránku věci a efektivitu výstupů. Řešilo se i, že zprávy o provedených kontrolách zmiňovaly, že každý člen kontrolní rady vypracuje krátkou zprávu a vždy na následujícím zasedání kontrolní rady referuje o nejdůležitějších skutečnostech. Místopředseda Fridrich upozornil, že obě agentury podávají zprávy dvakrát za rok, vyplývá to ze zákona. Poslanci se shodli, že by bylo dobré podávání zpráv Technologické a Grantové agentury termínově sjednotit. Podrobná rozprava Hlasováno o usnesení výbor bere na vědomí Zprávu o činnosti kontrolní rady Grantové agentury České republiky za období od října 2019 do března 2020 6. hlasování - 13,0,1. - Přijato usnesení č. 209. Problematika rozdílů v nákladech na zaměstnance v souvislosti s produkcí intelektuálních výstupů v programu Erasmus+ - rozdíly dle země bydliště účastníků programu Místopředseda Rais uvítal paní senátorku Horskou, která přišla na schůzi výboru. Jako zpravodaj bodu uvedl, že jde o rozdíly podle země bydliště účastníka programu - podle toho obdržel částky na náklady. Bod byl zařazen na žádost europoslankyně Radky Maxové, která jej měla odůvodnit. Vzhledem k současnému plenárnímu zasedání Evropského parlamentu a zasedání politické frakce Renew Europe se však z jednání omlouvá. Za MŠMT se jednání účastní pana náměstek pro řízení sekce vysokého školství, vědy a  výzkumu pan Pavel Doleček. Paní kolegyně Maxová zaslala své zdůvodnění dopisem a na její žádost s jeho obsahem pan mpř. Rais seznámil přítomné poslance: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, velmi si vážím možnosti zařazení bodu na program dnešní schůze. Zároveň se omlouvám za svou osobní neúčast na dnešním jednání z důvodu plenárního zasedání Evropského parlamentu a zasedání politické frakce Renew Europe před plenárním zasedání. Ráda bych obrátila vaši pozornost k problematice s oficiálním názvem „Nerovné náklady na zaměstnance v souvislosti s produkcí intelektuálních výstupů v rámci programu Erasmus+“, lidově řečeno - „Finanční ocenění vyučujících a výzkumných pracovníků v programu Erasmus+“. Na začátku funkčního období v Evropském parlamentu jsem byla oslovena panem ředitelem střední školy ve Volyni s prosbou upozornit na nerovnost v odměňování vyučujících v programu Erasmus+. Domnívám se, že při stanovení nákladů na vyučujícího dochází ke značným a neférovým rozdílům v závislosti na zemi bydliště účastníků programu. Země jsou rozděleny do čtyř kategorií v závislosti na jejich HDP. Hlavním problémem jsou obrovské rozdíly mezi těmito kategoriemi. Učitel či výzkumný pracovník v první kategorii je ohodnocen na 241 Eur, ve druhé na 214 Eur, ve třetí však již jen na 137 Eur a v poslední kategorii dokonce jen na 74 Eur. Intelektuální výstup v České republice, která je ve třetí kategorii je tak ohodnocen téměř polovinou toho, co výstup v Rakousku, Irsku, Holandsku a dalších zemí první kategorie. Rozdíl mezi první a čtvrtou kategorií, kde se nachází například Slovensko a Polsko je více než trojnásobný. Je nutné si však uvědomit, že většina intelektuálních výstupů se vytváří v hlavních městech nebo ve městech, kde se nachází velká koncentrace firem a životní náklady jsou tak značně vysoké a obdobné napříč evropskými zeměmi. Například ve Vídni, kde jsou denní náklady na zaměstnance spočítány téměř na dvojnásobek, jsou reálné životní náklady jen přibližně o 30 % vyšší. Vysoké životní náklady a nízké ohodnocení za stejnou práci tak vedou k odlivu mozků, se kterým se potýká mnoho států střední a východní Evropy. Velmi mi záleží na tom, aby byla tato nerovnost odstraněna a zjednodušila se související administrativa. Evropská komise v současné době pracuje na nových přístupech v rámci zjednodušujících opatření pro Erasmus+ na období 2021 až 2027, kde uvažuje i o financování projektů spolupráce na základě jednorázových (paušálních) částek, čímž by byly uvedené rozdíly mezi zeměmi odstraněny. Podrobnosti o provádění budoucího programu budou stanoveny ve spolupráci s národními subjekty. Je proto zapotřebí, abychom jednali jak na evropské, tak na národní úrovni. Proto si Vás dovoluji oslovit a požádat o spolupráci. V době koronavirové krize naši učitelé, výzkumní pracovníci a inovátoři prokázali neuvěřitelné schopnosti. Minimálně tímto můžeme projevit ocenění a vděk za jejich práci. Proto bych Vás ráda poprosila o co největší iniciativu, spolupráci a podporu při narovnání ohodnocení učitelů a výzkumných pracovníků s příslušnými institucemi, oborovými organizacemi v rámci programu Erasmus+. Všechny členské země mají právo mít stejné podmínky bez zařazování do kategorií. Místopředseda Rais otevřel obecnou rozpravu. Dále sdělil, že souhlasí s obsahem dopisu paní europoslankyně Maxové. Nerovnost jistě existuje, proto podpora jejímu snažení. Do rozpravy se nikdo další nepřihlásil. Místopředseda Rais načetl návrh usnesení: Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po vyslechnutí informace přednesené mpř. Karlem Raisem za omluvenou europoslankyni Radku Maxovou, zpravodajské zprávě mpř. Karla Raise a po rozpravě: I. souhlasí s potřebou narovnat ohodnocení učitelů a výzkumných pracovníků s příslušnými institucemi, oborovými organizacemi v rámci programu Erasmus+ tak, aby všechny členské země měly stejné podmínky, bez zařazování do kategorií; II. podporuje úsilí europoslankyně Radky Maxové směřující k odstranění nerovnosti uvedené v bodě I. usnesení a kroky vedoucí ke zjednodušení administrativní zátěže v této oblasti; III. žádá europoslankyni Radku Maxovou, aby výbor průběžně informovala o vývoji situace. 7. hlasování - 14,0,1. - Přijato usnesení č. 210. K bodům - Informace ministra školství k otevírání škol, k termínu maturitních a přijímacích zkoušek na středních školách atd. a části bodu Různé (Uvolňování opatření ve speciálních školách a Uvolňování opatření ve školách) Řízení schůze převzal místopředseda Stanislav Fridrich, předal slovo ministru Plagovi. Ministr Plaga přednesl informaci, ve které zejména zmínil: Základní scénář se odvíjí od nouzového zákona přijatého Poslaneckou sněmovnou. Zákon říká - dojde-li před 1. červnem 2020 k osobní přítomnosti žáků, bude spuštěna lhůta 21 dnů (kdy nejdříve se může konat státní maturita) a 14 dnů (jednotná přijímací zkouška). Upozornil, že někteří senátoři si chtějí na současné situaci udělat politické body a veřejnosti sdělují, že MŠMT nekomunikuje, s tímto nesouhlasí. Již 14. dubna ministerstvo představilo rozvolňující scénář vycházející z doporučení epidemiologů, v němž se uvádělo, že by osobní přítomnost ve školách měla být obnovena 11. května. Epidemiologové doporučili, aby jednotlivé vlny byly odděleny dvoutýdenním intervalem. Situace se vyvíjí lépe, než bylo očekáváno, proto budou vráceni do škol i žáci 9. třít, aby se mohli připravit na jednotnou přijímací zkoušku. Dále scénář hovoří o možnosti vrácení i ostatních žáků v dobrovolném módu do škol - ale za dodržení stanovených podmínek (zejména 15 členné skupiny, dodržení hygienických pravidel - rozestupy atd.) Zopakoval, že školy nezavřelo MŠMT, školy byly uzavřeny z rozhodnutí Ministerstva zdravotnictví a právě rezort zdravotnictví stanovil podmínky ke znovuotevřený. MŠMT pouze ve své roli konzultuje proveditelnost přijatých opatření (např. provoz školních jídelen, nošení roušek). Všemi metodikami vydanými MŠMT prostupuje hlavní pravidlo sociálního odstupu a minimalizace rizik. Dne 11. května byla velká rozvolňující vlna a případný negativní dopad by byl znám dříve, než nastoupí do škol další žáci 25. května (cca 500 tis. žáků). Maturitní, závěrečné zkoušky, přijímací zkoušky - původně chtěli data vyhlásit do poloviny května v dostatečném předstihu. Zkoušky by byly konány během prvních 14 dnů v červnu - termíny oznámil již 6. 5. U vysokých škol - k 20. dubnu začali s rozvolňováním až na 15 studentů. V této oblasti je díky přijatým zákonům situace vybalancovaná, flexibilní a řešitelná. Poslanec Mihola - zpravodaj bodu - sdělil důvody, které ho vedly k zažádání o zařazení bodu na pořad schůze výboru, byly to zejména: nedostatečná komunikace s MŠMT (stěžují si lidé z praxe; neobdržel odpovědi na své dopisy a podněty); rozpory mezi obecnými opatřeními a doporučeními s tím, co škola dělá; podání informace k pořádání letních táborů; potřeba novelizace školského zákona - distanční vzdělávání pro ZŠ; podání informace, jaká opatření by byla přijímána v případě nástupu druhé vlny. Mnohé organizace se cítí nevyslyšeny (znovuotevírání speciálních škol. Hlavní informace však již poslanci během minulého týdne obdrželi. Včerejší prohlášení náměstka ministra zdravotnictví Prymuly uvádí, že žáci jsou nejméně rizikoví a je tam minimální riziko nákazy a přenosu. Je potřeba toto akceptovat a být pružný. Např. vypsat i druhý termín přijímacích zkoušek (vnímá to tak, že nyní záleží pouze na zájmu MŠMT tyto termíny vypsat), dále otevřít i speciální školy dříve (děti potřebují socializaci a rodiče odbřemenit). Upozornil na riziko, že ne všem žákům bude umožněn vstup do škol (limit 15 žáků), riziko zejména pro ty, kteří se připravují na přijímací zkoušky na střední školu. Maximální počty žáků ve třídě se liší u mateřských a základních škol. Problém je i příprava žáků na přijímací zkoušky na šesti či osmiletá gymnázia. Obdržel dotazy od dálkových maturantů - zda bude jiný přístup ze strany škol, zejména jedná-li se o druhou maturitu. (On sám souhlasí s navrhovaným modelem ministerstva.) Obecná rozprava: Poslankyně Hyťhová - stejně jako posl. Mihola zaslala 2 dopisy s dotazy ohledně maturit a uvolňování opatření na MŠMT (před 3 týdny) a neobdržela odpověď. Dotazy vyšly z podnětů ředitelů škol. K vydanému manuálu pro ZŠ - přetlumočila obdržené dotazy od ředitelů škol: - Které požadavky jsou závazné a které jsou pouze doporučení? (Z manuálu to není zcela zřejmé.) - Dle vyjádření ministra nebude ve školách kontrolováno plnění přijatých opatření (ani od ČŠI a ani jiné kontroly), jak toto tedy bude regulováno a kontrolováno? - Doporučení MŠMT, aby zaměstnanec ohrožený na životě (v případě nákazy) nastoupil na neplacené volno - nedomnívá se, že je to v souladu s platnou legislativou. Prosí o vysvětlení, již nyní jsou oslovováni někteří pedagogové svými řediteli, aby na neplacené volno nastoupili. posl. Vácha doplnil, že v případě nástupu na neplacené volno si musí zaměstnanec platit samostatně zdravotní i sociální pojištění, může však udělat dohodu se zaměstnavatelem, že to bude platit za něj. Prosím, aby ministr placení odvodů za zaměstnance doporučil zaměstnavatelům. - Při přechodu žáků mezi budovami (venkovním prostorem) - budou muset dodržovat rozestupy dva metry? Bylo připravované znění manuálů komunikováno s pracovníky z praxe, odbory, asociacemi atd.? Ministr Plaga - K letním táborům - rozhodnutí a podmíněná pravidla budou do konce tohoto týdne oznámena. K distanční výuce - ČŠI udělala průzkum na více než 5000 školách, jak to v terénu funguje. Závěr - on-line nástroje jsou využívány, ale jsou školy, kde je problém s technikou, dovednostmi učitelů, proto oslovili 1000 škol, kde byla situace nejhorší a je pro ně připravena podpora od Národního pedagogického institutu (např. webináře - jak učit, jaké jsou metody), MŠMT (web https://nadalku.msmt.cz - nástroje, základní pravidla učení atd.). Školám pomohou nejen s HW a se SW, ale i s počítačovým vybavením pro rodiny bez techniky a jejímu zaškolení (mají připraveno přes 1000 PC). K vystoupení nám. Prymuly (prezentování výsledků studie v Singapuru) - riziko je nízké, jsou-li dodržovány hygienické standardy. Avšak jsou i jiné studie a články, výzkum v Německu naopak ukázal, že pro zastavení epidemie bylo zavření škol stěžejný - studie jsou protichůdné. K jednomu termínu jednotné přijímací zkoušky - připravili webovou podporu na CERMAT, kde je možno zkoušky vyzkoušet nanečisto. V aplikaci INSPIS (provozuje ČŠI) je také možno si testy vyzkoušet. Úlevou pro žáky je prodloužení času na zkoušku 10 a 15 minut, dle typu zkoušky. Ke speciálním školám - od 25. května bude uvolňování opatření i u speciálních škol v oblasti zrakového či sluchového postižení. Nikoli u dalších poruch, a to z důvodu možných rizik - obdržel dopis z Komory speciálních soukromých škol, v němž je upozorňován na rizika (argumenty: žáci bez očkování cca 30 %, nenosí roušky a často v přímém kontaktu s pracovníky; kombinace postižení a pak každé onemocnění může být ohrožující; dovážení obědů, což je u některých typů žáků (autisté, krmených pegem) nevhodné až nemožné; obtížné dodržování hygienických standardů atd). Vnímá apel rodičů na znovuotevření škol, zabývá se názory obou táborů. Rád by je znovuotevřel. Problematiku již s paní senátorkou Horskou projednával. K manuálům - dotazy ředitelů - call centrum na MŠMT je velmi využíváno. K přesunům žáků mezi budovami - platí obecná pravidla (roušky a co nejrychlejší přesun). Komunikace s řediteli i rodiči probíhá. Veškeré manuály a metodiky byly konzultovány (mají vzorek ředitelů, od kterých obdrželi zpětnou vazbu a snažili se jejich připomínky zapracovat, pokud nebyly v rozporu s doporučeními epidemiologů). Ke kontrolám a sankcím - před školou nebudou kontroly z MŠMT a ani z ČŠI. Nebudou sankce. K neplacenému volnu - vychází se k zákoníku práce, jsou různé varianty - učí prezenčně, nemůže-li, hledá se jiné řešení, např. učit distančně, vybírání dovolené, odejití na nemocenskou. Až poté neplacené volno. Dle dohody se školskou tripartitou dají na stránky MŠMT informace, jaké jsou varianty dle zákoníku práce. Ministerstvo preferuje dohodu na distanční výuce. Poslanec Bartoň - své dotaz k rozvolňování opatření ve speciálního školství zaslal ministru i členům výboru elektronicky. Požádal, aby bylo umožněno vystoupení paní senátorce Horské (k tomuto nebyla ze strany poslanců výhrada). Upřesnil, že děti jsou do škol znovu pouštěny dle typu postižení. Poděkoval, že ministerstvo zvažuje i dalším dětem vstup (oproti původnímu materiálu, který uvádí, že budou speciální školy do 30. 6. 2020 uzavřeny). Požádal o sdělení zdravotního hlediska a důvodu, proč byly školy uzavřeny plošně pro děti s tělesným postižením, s mentálním postižením, se souběžným poškozením více vadami, poruchou autistického spektra či závažnými poruchami chování. S již zveřejněnými argumenty souhlasí, ale pouze u některých škol či tříd, ne plošně. Pokud zdravotní nároky jsou schopny školy dodržet, měly by být otevřeny. Senátorka Horská - je ředitelkou soukromé speciální školy, psala dopis ministru Plagovi. Upozornila, že ½ členů jejich asociace nesdílí názor uvedený v dopisu Komory speciálních soukromých škol. Dělala průzkum u ostatních zřizovatelů, např. církevní zřizovatelé si přejí speciální školy otevřít. Přibližně ½ škol by si troufla provozovat školy během současné situace, jsou si jistí v dodržování hygienických a materiálních podmínek. Přibližně 60 % rodičů by do škol děti poslali. Žádá o znovuotevření na dobrovolné bázi, jak je to u jiných škol. Hovořila o vstupu žáků ze stejných cílových skupin do běžných škol prostřednictvím inkluze - ti otevírají již v květnu. Prosí o odpovědi na otázky: - Na základě jakých dat jsou školy plošně uzavřeny (Odvolává se schůzku s nám. Prymulou, že by s provozem škol neměl problém.). min. Plaga - školy uzavíralo Ministerstvo zdravotnictví. - Na základě čeho MŠMT zakazuje dětem a rodinám, aby žily normální život? (Obavy, aby rodiče nepřišli o práci, budou-li se muset o dítě starat doma.) - Žádá, aby se děti nezavíraly doma či jinak izolovaly, jak tomu bylo v minulém režimu a bylo jim umožněno jít do škol. (posl. Pojezný - proti tomuto se výrazně ohradil, hovořil o vzniku a vývoji speciálního školství v ČR a uvedl příklady, jakým způsobem bylo o děti pečováno v minulém režimu. Vždy se jednalo o poskytnutí co nejlepší péče, pracovali s nimi odborníci. Nikdo děti nezavíral. - ministr Plaga - nikdo děti nechce zavírat či jim neumožnit péči. Vzhledem k vývoji situace je možné o znovuotevření diskutovat s epidemiology, osobně by to chtěl prosadit v režimu dobrovolnosti.) Upozornila, že se plošným uzavřením škol zabývá zástupce ombudsmana. Nabídla svoji přítomnost u debat o znovuotevírání. Poslanec Gazdík - bude-li docházka do speciálních škol na bázi dobrovolnosti - budou si s tím umět poradit. Je zde nutný individuální přístup. Ministerstvo by mělo stanovit hranice - co je výrazně riziková skupina (s jakými zdravotními problémy). Prosí o brzké znovuotevření - zejména z důvodu obdržených žádostí od rodičů. Poslanec Baxa - je přesvědčen, že by měly být školy od 25. května otevřeny výrazně masivněji, než je nyní navrženo. To, že nebudou chodit žáci druhého stupně do škol a žáci středních škol nepovažuje za správné. Obdrží rodiče, kteří nepošlou své dítě do ZŠ v rámci dobrovolnosti dne 25. května ošetřovné? (Jsou rozporuplné výklady MŠMT a MPSV). Pro rodiče je tato nejasnost vážný problém. Zejména nastane-li situace, pokud se děti do patnáctičlenných skupin nevejdou. Upozornil, že u něj v regionu dochází k souběhu termínů profilových částí maturitních zkoušek a přijímacích zkoušek na vysoké školy - nezvažuje MŠMT doporučit VŠ přesun termínů? Poslanec Špičák - je pouze jedna studie týkajících se dětí (u onemocnění Covid-19). Zatím je shoda na tom, že průběh u dětí je velmi mírný - neexistuje riziková skupina. Definování rizikových skupin MŠMT považuje za alibistické a ohrožuje to zapojení učitelů do výuky. (Ministr Plaga - rizikové skupiny definovalo Ministerstvo zdravotnictví, také definice skupin považuje za vágní, ale musí je akceptovat.) Informoval, že vznesl požadavek na zdravotním výboru, aby se zpracovávaly vlastní údaje, a aby bylo vyhodnoceno, jakým způsobem probíhal klinický průběh u dětí - hospitalizace, bezpříznakovost pacientů, koho nakazily, atd. Zatím odpověď nedostal. Ministr Plaga - vnímá žádosti rodin - avšak nejde vždy jen o začlenění do školy, ale i o další a komplexní pomoc přetížené rodině. Lze např. využít osobního asistenta. Potřebu speciálních škol vnímá a velice si jich váží, jelikož mají i výraznou sociální roli, velmi pomáhají a pro rodinu jsou odlehčující. Avšak nemyslí si, že by měly být již otevřeny ve vlně 25. května, a to s ohledem na rizika. Bude se řešit s epidemiology otevírání - zda 25. května či 1. června. Doporučuje, aby to bylo na bázi dobrovolnosti. Finální rozhodnutí je na Vládě. K ošetřovnému - dnes ve 14:30 hodin bude představeno koaliční řešení (návrh) a následně bude na zasedání PS dnes tato problematika řešena. Výkladové stanovisko MŠMT, dle něhož nyní postupuje Česká správa sociálního zabezpečení je, že je nárok na ošetřovné ve výši 80 % pro rodiče žáků ZŠ, ale je potřeba srovnat podmínky i pro rodiče dětí v mateřských školách. Ke kolizi termínů - v návaznosti na vyhlášení termínů maturitních zkoušek některé VŠ již své termíny mění. Včera o problému jednal s předsedou České konference rektorů Prof. Skleničkou. Bude prostřednictvím ČKR vyzývat VŠ k přesunu termínů. Poslankyně Procházková - souhlasí s ministrem, je potřeba rozvolňovací opatření průběžně vyhodnocovat, jsou obavy z druhé vlny. Je nutná obezřetnost u postižených dětí - s ohledem na jejich komorbity a naplňování dodržování nošení ochranných pomůcek. V případě úmrtí by šla celá škola do karantény. Poslanec Výborný - chápe mimořádnou situaci, avšak apeluje k odvážnějšímu přístupu při otevírání škol. Pokud by se školy neotevřely 25. května, popř. 1. června, poté by to již postrádalo smysl. Důležitá je i pozice rodičů - upozornil na případ z vlastní praxe, kdy mu bylo sděleno na on-line třídní schůzce (žák 5. třída), že bude-li se hlásit více než 15 žáků k nástupu do školy, bude ředitel losovat, koho bude učit učitel a zbylé žáky by měla vyučovat družinářka - považuje to zoufalé. Ke speciálním školám - apeluje na zodpovědnost, zkušenosti škol a pedagogů. Není povinností rodičů dávat děti do škol (budou-li mít obavy o jeho zdraví či jiné). Jejich otevřením by došlo i k odbřemenění rodičů. K letním táborům - požádal, aby před zveřejněním opatření/metodiky/doporučení byl dokument konzultován s těmi, kterých se to týká (ČRDM, Skaut, atd.) - aby vydané metodiky bylo následně možné plnit (např. nepotkávající se skupiny po 15 dětech jsou na táborech nemyslitelné). K metodice na výuku sólového zpěvu na ZUŠ - došlo k upřesnění? Jedná se o rizikovou skupinu. Poslanec Vondrák - k senátorce Horské a jejímu názoru na možnost zajištění všech potřeb pro prevenci a popř. zvládnutí onemocnění ve speciálních školách po jejich otevření - Jakmile toto onemocnění v komunitě vypukne, nedá se zastavit. (Hovořil o osobní zkušenosti s šířením COVID - 19 v Alzheimer centru, kde velmi rychle onemocnělo 160 osob a stále umírají lidé, a to přes to, že byla dodržována veškerá hygienická opatření - i 3 příslušníci armády onemocněli, přes speciální vybavení.) (Senátorka Horská - nelze srovnávat školská zařízení se zařízeními pro seniory, smrtnost je rozdílná.) Avšak i přes to není pro to, aby speciální školy zůstaly uzavřené. Je potřeba zvýšené opatrnosti, jasné definování, do jaké míry jsou rizikové. Pokud by neměly děti rizikové, není důvod, aby tyto děti měly jiný přístup ke vzdělávání než v ostatních školách. Pokud děti rizikové jsou, je nutné je ochránit. Zde by rozhodnutí ponechal na zdravotnících. Poslankyně Valachová - ke speciálním školám - Proč se zvolil odlišný přístup u stejné skupiny dětí (v běžné části vzdělávání a ve speciální části na prvním stupni)? Domnívá se, že to z právního hlediska není správné. Snížením počtu pokusů přijímacích zkoušek se zabývá veřejný ochránce práv a zatím MŠMT nereagovalo - prosí o informaci - zda MŠMT absolutně vylučuje vrácení dvou pokusů. Prosí ministra o deklarování, že podpoří sjednocení systému ošetřovného pro rodiče žáků MŠ a ZŠ. Ministr Plaga - ano, je pro srovnání podmínek. Dále by požádala ministerstvo o poskytování informací členům výboru k rozvolňování opatření (v souladu s usnesením výboru). Ministr Plaga - omluvil se za pozdní dodání materiálů. Poslanec Mihola - umožnění distanční výuky pro ZŠ - nutno dát do zákona. Opětovně apeloval na navrácení dvou termínů a umožnění odvolání, a to vzhledem k dobrému vývoji a k tomu, že žáci nemají stejné podmínky - rovný přístup - ke vzdělávání. Některým žákům nebude umožněno školu navštěvovat a připravovat se na přijímací zkoušky společně s učitelem - rozhodnutí ministerstva by bylo projevením dobré vůle, je potřeba reagovat pružně. (ministr Plaga - neshodne se s poslancem Miholou). Avizoval návrh usnesení. Místopředseda Fridrich - zvažuje MŠMT zahájení školní docházky pro žáky 6. až 8. tříd do 30. června (byť na bázi dobrovolnosti)? Ministr Plaga - opakovaně se vyjádřil ke tvorbě metodik MŠMT - epidemiologové přinesou variantní návrh požadavků, MŠMT toto připomínkuje z pohledu proveditelnosti (tu konzultují s těmi, kteří danou oblast řeší v praxi). U letních táborů - nelze nahlížet pouze z pohledu ČRDM, ale jsou tu i komerční provozovatelé. I tyto metodiky budou s dotčenými projednány. K sólovému zpěvu - v současnosti metodika uvádí minimálně 2 metrový odstup, kdy nemusí být roušky. Může se však zpívat i na delší vzdálenost, či mohou ústa směřovat jinam než k hudebnímu doprovodu. (Poslankyně Melková - hovořila o praxi, kde se postupuje dle toho, jak říká pan ministr a učitelé vycházejí ze zkušeností a zdravého rozumu. Odstup se dodržuje, vyučuje se také více teorie. Problém nevnímá.) K jednomu termínu jednotné přijímací zkoušky - situace se vyvíjí dobře, ale rovnováha je křehká. Neví, zda nedojde ke zhoršení. Domnívá se, že újma způsobená snížením pokusů ze dvou na jeden je minimální v souvislosti se srovnáním s rokem normálním (bez opatření v souvislosti s COVID-19) - podmínky jsou pro všechny v ročníku stejné a existují podpůrná opatření (viz výše). Chápe psychologickou rovinu. K výuce 6. až 8. tříd - vzhledem k vývoji toto zvažují. Jednalo by se o setkávání v dobrovolně-socializačním módu, jde o to, aby děti měly kontakt se spolužáky a učiteli, vrátily se k základnímu návyku (výraznější socializační složka). Problém je ale v držení pouze patnáctičlenných skupin. Osobně by to chtěl během června - bez nárokovatelnosti rodičů, pokud na to škola nebude mít podmínky. Poslanec Bartoň - požádal MŠMT o větší specifikace v metodických pokynech - např. když ředitel bude muset řešit, které žáky odmítne, jelikož se nevejdou do patnáctičlenné skupiny. Jaké má ředitel vypsat kritéria, aby nebyly diskriminační? (Na svůj dotaz neobdržel odpověď.) Podrobná rozprava Poslanec Mihola - načetl návrh usnesení, kterým výbor: I. bere na vědomí informaci ministra školství; II. žádá ministra školství, aby přehodnotil situaci, v níž mají žáci velmi omezené možnosti přípravy na přijímací zkoušky na střední školy a umožnil žákům druhý termín přijímacích zkoušek a rodičům možnost odvolání; III. žádá ministra školství, aby se otevírání a rozvolňování opatření týkalo také speciálních škol, s návrhem otevření od 25. 5. nebo 1. 6.; IV. žádá ministra, aby co nejdříve sdělil propozice ohledně konání letních dětských táborů a přizval k stanovení opatření např. Českou radu dětí a mládeže, Skaut nebo jiné zástupce organizací, kterých se to týká; V. žádá ministra, aby byla ve školském zákoně řešena distanční výuka na ZŠ a to i s ohledem na to, že se může koronavirová či jiná pandemie opakovat na podzim či jindy; VI. doporučuje nechat ošetřovné rodičům, pokud nepošlou děti do škol nebo mateřských školek; VII. žádá, aby MŠMT jasně sdělilo a vysvětlilo metodiku také mateřským školám. Místopředseda Fridrich - přečetl protinávrh k bodu I navrženého usnesení poslance Miholy. výbor bere na vědomí informaci ministra školství k otevírání škol, k termínu maturitních a přijímacích zkoušek na středních školách. O protinávrhu nechá hlasovat jako první, poté o bodech usnesení navrženého poslancem Miholou. (S tímto posl. Mihola souhlasil a nikdo z přítomných nevznesl výhradu.) Proběhla diskuse k předloženému znění obou návrhů. Poslankyně Procházková - požádala ministra Plagu, aby se vyjádřil u každého bodu navrženého usnesení, zda návrh podporuje či nikoli a hlasovalo se jednotlivě. Poslanec Mihola před každým bodem usnesení přednesl jeho návrh, upravený po diskusi: Hlasování o návrhu usnesení: Nejprve o protinávrhu poslance Fridricha k bodu I usnesení: Návrh bodu usnesení - bere na vědomí informaci ministra školství k otevírání škol, k termínu maturitních a přijímacích zkoušek na středních školách; Ministr Plaga - souhlasí 8. hlasování - 13,0,3. - Návrh na bodu usnesení byl přijat. Návrh bodu usnesení - žádá ministra školství, aby přehodnotil situaci, v níž mají žáci velmi omezené možnosti přípravy na přijímací zkoušky na střední školy a umožnil žákům druhý termín přijímacích zkoušek a rodičům možnost odvolání; Ministr Plaga - nesouhlasí 9. hlasování - 6,1,9. - Návrh bodu usnesení nebyl přijat. Návrh bodu usnesení - žádá ministra školství Roberta Plagu, aby se otevírání a rozvolňování opatření týkalo také speciálních škol, s návrhem otevření od 25. května nebo 1. června 2020. Ministra Plaga - souhlasí 10. hlasování 10,0,6. - Návrh bodu usnesení byl přijat. Návrh bodu usnesení - žádá ministra, aby co nejdříve sdělil propozice ohledně konání letních dětských táborů a přizval k stanovení opatření např. Českou radu dětí a mládeže, Skauta, Pionýra, zástupce mládežnických organizací, které tábory pořádají. Ministr Plaga - nesouhlasí 11. hlasování - 8,0,8. - Návrh bodu usnesení nebyl přijat. Návrh bodu usnesení - žádá ministra, aby byla v nejbližším termínu ve školském zákoně řešena distanční výuka na základní škole, a to i s ohledem na to, že se může koronavirová pandemie opakovat nebo přijít jiná; Ministr Plaga - nesouhlasí 12. hlasování - 5,1,10. - Návrh bodu usnesení nebyl přijat. Návrh bodu usnesení - doporučuje ponechat ošetřovné, pokud rodiče nepošlou děti do škol nebo mateřských škol; Ministr Plaga - nesouhlasí 13. hlasování - 6,1,9. - Návrh bodu usnesení nebyl přijat. Návrh bodu usnesení - žádá, aby MŠMT nebo pana ministra, aby jasně sdělilo a vysvětlilo metodiku konoravirových opatření mateřským školám. Ministr Plaga - nesouhlasí 14. hlasování - zmatečné. 15. hlasování - 5,3,8. - Návrh bodu usnesení nebyl přijat. Hlasováno o usnesení jako celku (schváleny byly body I a III návrhu). 16. hlasování - 14,0,2. - Přijato usnesení č. 211. k bodu - Různé Řízení převzal místopředseda Karel Rais Vzhledem k tomu, že posl. Bartoň a posl. Hyťhová obdrželi odpovědi na své otázky z bodu různé již v předchozím bodu a další příspěvky do bodu Různé nebyly podány, bod nebyl naplněn. Místopředseda Rais - ukončil jednání 36. schůze. Tereza Hyťhová, v. r. ověřovatelka výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Karel Rais, v. r. místopředseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu 1 16
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4500-36-20200513
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.