Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4500-39-20200909


VýborVýbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Datum jednání9. září 2020
Číslo jednání39
Zápis z jednání
        
zápis z 026. schůze [vvvkm] Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2020 8. volební období Z Á P I S z 39. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, která se konala dne 9. září 2020 od 9:00 hodin v budově A Poslanecké sněmovny, Sněmovní 4, 118 26 Praha 1, v místnosti č. A 106/1. patro Z jednání omluveni: posl. Baxa, posl. Gazdík, posl. Grebeníček, posl. Jáč, posl. Kozlová, posl. Krejza, posl. Pojezný, posl. Svoboda, posl. Vácha, posl. Vondrák. Přítomni: posl. Bartoň, posl. Fridrich, posl. Hnilička, posl. Hyťhová, posl. Melková, posl. Mihola, posl. Podal, posl. Procházková, posl. Rais, posl. Richter, posl. Rutová, posl. Špičák, posl. Valachová. Hlasováno hlasovacím zařízením. Sjetiny hlasování jsou přílohou zápisu. Jednání řídili místopředsedové výboru: mpř. Karel Rais, mpř. Stanislav Fridrich a mpř. Tereza Hyťhová. Místopředseda Rais přivítal přítomné poslankyně a poslance výboru. Místopředseda Rais informoval, že e-mailem členové výboru obdrželi zprávu o návrhu vypuštění bodu 4 z programu schůze „Informace zástupců MŠMT a MPO o možné podpoře science center (v Liberci, Brně, Plzni, Ostravě) v souvislosti s dopady pandemie COVID-19“. Je to na základě požadavku posl. Mauritzové, jež iniciovala zařazení bodu. V bodě Různé navrhl na žádost mpř. Lukáše Bartoně zařadit podbod „Informace zástupce MŠMT o návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 27/2016, o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů“. Vyhláška byla 1. září předložena do mezirezortního připomínkového řízení. Hlasováno o navržené pozvánce a programu 39. schůze s výše navrženými změnami. 1. hlasování: 9,0,0. Pozvánka na 39. schůzi s programem byla schválena. k bodu - Sdělení předsedy Zahraniční cesta delegace výboru do Finska Z velvyslanectví v Helsinkách obdržel informaci, že vzhledem ke koronavirové situaci a přísným opatřením přijatých Finskem nelze na podzim zahraniční cestu delegace realizovat. Byla odložena partnerským výborem, poslanci finského partnerského výboru počítají s tím, že by se vzájemné setkání uskutečnilo v příštím roce. Schůzky a další program (včetně návštěv škol) jsou již prostřednictvím velvyslanectví připraveny. Pokud i v příštím roce bude z naší strany zájem Finsko navštívit, bude cesta zařazena do záměru zahraničních aktivit výboru na rok 2021. Mohli bychom již od počátku navrhnout záměr včetně Estonska. Zahraniční cesta delegace výboru do Německa Vzhledem k vývoji korona virové situace není zcela jistá ani cesta výboru do Německa, která se má uskutečnit v listopadu. Nyní je cesta v procesu přípravy. Pan poslanec Zdeněk Podal požádal, aby byl dodatečně začleněn do delegace výboru. Je nutné přijmout usnesení, které zároveň revokuje již přijaté usnesení. Má ještě někdo jiný návrh na úpravu složení delegace? Navrhl usnesení: Výbor I. revokuje své usnesení č. 226 z 38. schůze ze dne 8. července 2020 II. doporučuje na základě schváleného záměru na 55. schůzi organizačního výboru dne 20. února 2020, aby delegace výboru uskutečnila zahraniční pracovní cestu do Německa na jednání partnerských výborů, a to ve složení: 1. Jiří Mihola, místopředseda výboru a vedoucí delegace; 2. Tereza Hyťhová, místopředsedkyně výboru; 3. Zdeněk Podal, člen výboru; 4. Jan Richter, člen výboru; 5. Miloslava Rutová, členka výboru; 6. František Vácha, člen výboru. III. zmocňuje místopředsedu výboru posl. Karla Raise, aby toto usnesení předložil organizačnímu výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. 2. hlasování – 9,0,1. Přijato usnesení č. 231. Informoval o připravovaném kulatém stolu na téma „Udělování studentských zahraničních víz“. Pozvání obdrží ministři zahraničních věcí a školství, mládeže a tělovýchovy, dále vybraní rektoři univerzit. Tohoto kulatého stolu se ujme a na příštím jednání výboru sdělí detailnější informace. Přijetí usnesení k výsledkům činnosti podvýboru pro heraldiku a vexilologii Posl. Pojezný je omluven, načetl v zastoupení usnesení podvýboru pro heraldiku a vexilologii. Podvýbor projednal na své 12. schůzi dne 17. června 2020 téměř 40 žádostí obcí o udělení obecních symbolů, případně stanovení historických blasonů a dalších konzultací. U 29 z nich doporučil, aby s navrženými obecními symboly výbor vyslovil souhlas a doporučil je předsedovi Poslanecké sněmovny k udělení dle zákona č. 128/2000 Sb. o obcích. Návrh usnesení: Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu I. v y s l o v u j e souhlas s návrhy znaků a vlajek těchto obcí a měst: Název obce či města Okres Obec s pověřeným obecním úřadem Udělené symboly Obec Bezděkov Rokycany Radnice znak, vlajka Obec Bohuslavice u Zlína Zlín Zlín znak, vlajka Obec Budkov Prachatice Prachatice znak, vlajka Obec Dlažkovice Litoměřice Lovosice znak, vlajka Obec Horní Dubenky Jihlava Třešť znak, vlajka Obec Horní Kruty Kolín Kouřim znak, vlajka Obec Hradiště Domažlice Domažlice znak, vlajka Město Loučná pod Klínovcem Chomutov Vejprty vlajka Obec Mirošovice Praha-východ Říčany znak, vlajka Obec Nepřevázka Mladá Boleslav Mladá Boleslav znak, vlajka Obec Neurazy Plzeň-jih Nepomuk znak, vlajka Obec Nová Sídla Svitavy Litomyšl znak, vlajka Obec Nová Telib Mladá Boleslav Mladá Boleslav znak, vlajka Obec Oplot Plzeň-jih Přeštice znak, vlajka Obec Pečice Příbram Příbram znak, vlajka Obec Písty Nymburk Sadská znak, vlajka Obec Pňov-Předhradí Kolín Kolín znak, vlajka Obec Pozdeň Kladno Slaný znak, vlajka Obec Rybná nad Zdobnicí Rychnov nad Kn. Vamberk znak, vlajka Obec Řehenice Benešov Benešov znak, vlajka Obec Šebířov Tábor Mladá Vožice znak Obec Újezd Domažlice Domažlice znak, vlajka Obec Újezdec Svitavy Litomyšl znak, vlajka Obec Velký Luh Cheb Cheb znak, vlajka Obec Vílanec Jihlava Jihlava znak, vlajka Obec Všenice Rokycany Rokycany znak, vlajka Obec Vyšehořovice Praha-východ Čelákovice znak, vlajka Obec Zálší Tábor Veselí nad Lužnicí znak, vlajka Obec Žleby Kutná Hora Čáslav vlajka II. d o p o r u č u j e předsedovi Poslanecké sněmovny, aby ve smyslu § 34a zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (Obecní zřízení) v platném znění, udělil obcím a městům uvedeným v bodu I. tohoto usnesení právo užívat znak a nebo vlajku. 3. hlasování – 9,0,1. Přijato usnesení č. 232. K výjezdnímu zasedání výboru do Jihomoravského kraje Výbor se svým usnesením č. 221 z 10. června 2020 usnesl, že své jednání ve dnech 6. až 8. října uskuteční formou výjezdního zasedání v Jihomoravském kraji. Zároveň pověřil svého místopředsedu posl. Jiřího Miholu přípravou zasedání. Poslancům byl již zaslán předběžný návrh programu. V současné době je přihlášeno 10 poslankyň a poslanců. Místopředseda Mihola blíže informoval o programu výjezdního zasedání. Bod - Návrh poslanců Lucie Šafránkové, Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 652) - přerušeno v obecné rozpravě dne 8. 7. 2020 Místopředseda. Rais bod byl přerušen v obecné rozpravě a do sekretariátu výboru nebyly doručeny žádné pozměňovací návrhy. Za MPSV vystoupí pan ředitel Beck, za MŠMT náměstek Kovář. Poslanec Podal vystoupil za předkladatele, sdělil, že jde o návrh sedmi změn, jejichž společným jmenovatelem je snaha docílit prostřednictvím zpřísnění podmínek kontrolních a sankčních mechanizmů omezení zneužívání finančních prostředků nepojistných sociálních dávek v oblasti státní pomoci v hmotné nouzi. Sociální dávky a pomoc v hmotné nouzi se musí stát mimořádným prostředkem a opatřením pro situaci, kdy si příjemce z objektivních důvodů nemůže obstarat příjem vlastní prací či podnikáním nebo když mu nízký pracovní příjem nestačí k pokrytí základních životních potřeb pro něj a jeho rodinu. Současné legislativní nastavení v oblasti dávek pomoci v hmotné nouzi umožňuje v mnoha ohledech netransparentní a účelové jednání příjemců dávek hmotné nouze a žadatelů o ně. Tyto dávky jsou v mnoha případech zneužívány. Na základě dlouholetých zkušeností pracovníků Úřadu práce ČR i sociálních odborů příslušných orgánů místní správy je třeba provést v zákoně o pomoci hmotné nouzi několik změn, které by těmto pracovníků umožnili efektivnější kontrolu, včetně možnosti příslušných sankcí v oblasti možného zneužívání dávek pomoci v hmotné nouzi. Vedly by i úspoře veřejných prostředků. Hlavní cíle námi předkládané novely jsou: zvýšení adresnosti vyplácení příslušných dávek; snížení celkového objemu státem vyplácených prostředků na dávky pomoci v hmotné nouzi, zejména těch neodůvodněných; snížení počtu příjemců těchto dávek a jejich omezení pouze na osoby, které se dočasně ocitly bez vlastního přičinění v hmotné nouzi a snaží se z této situace vlastními silami aktivně dostat. Novela navrhuje, aby mezi povinnosti podmiňující nárok na dávky pomoci v hmotné nouzi přibyla i povinnost rodičů řádně zajistit docházku dětí do povinného posledního ročníku mateřské školy, což je zásadní opatření s ohledem na socializaci některých dětí a jejich začlenění, dále i pro úspěšné zvládnutí povinné školní docházky v základní škole. Chtějí zrychlit a zjednodušit proceduru vyloučení určitých osob z okruhu příjemců dávek pomoci v hmotné nouzi nebo z okruhu tzv. společně posuzovaných osob, jestliže neplní podmínky pro tyto osoby zákonem stanovené. Navrhujeme tyto osoby rovnou vyloučit z okruhu osob v hmotné nouzi a požadujeme prodloužení doby, po kterou může být dávka v hmotné nouzi odebrána či snížena ze současných tří měsíců na jeden rok. Navrhujeme vyloučit z okruhu tzv. společně posuzovaných osob u těch jedinců, kteří nedeklarují žádné příjmy, nepracují, nepodnikají a ani si práci aktivně nehledají. Chtějí pouze navýšit výpočet existenčního minima, tzv. částky živobytí osoby a částky živobytí společně posuzovaných osob a tím i výši celkového příjmu rodiny z dávek pomoci v hmotné nouzi. Např. lidé v rodinách, kde je deklarovanou osobou v hmotné nouzi dítě. Ředitel Beck (MPSV) ministerstvo rozumí návrhu předkladatele, ale bohužel odborně má nedostatky. V některých bodech by byl dopad opačný než byl původní záměr. Upozornil, že garanční výbor dnes tisk 652 také projednává a do výboru byl předložen komplexní pozměňovací návrh, který některé nedostatky řeší. K jednotlivým bodům: K bodu 1 - Do ustanovení přidává povinné předškolní vzdělávání, ale je špatně uveden odkaz na školský zákon, měl by to být na přestupkový zákon. Přestupkový zákon řeší možné snížení dávky na živobytí (netýká se to doplatků na bydlení a dávka na děti zůstává). K bodu 2 - se záměrem souhlasí, ale technicky je špatně napsán, neboť se jedná o opatření, které cílí k tomu, že osoba, která je dočasně práce neschopná a nedodržuje svůj léčebný režim. Je již zakotveno, že Úřad práce může chodit na kontroly. Při změně by byl důsledek takový, že osoba je vyřazena z evidence a pak by nebyla i osobou v hmotné nouzi - je potřeba legislativně propojit se zákonem o zaměstnanosti. K bodu 3 - o tomto vždy rozhoduje Ústavní soud. Domnívá se, že návrh je nekomfortní s Ústavou, neboť předkladatel navrhuje, že když někdo překročí svoji podpůrčí dobu v rámci nemocenské dávky a má to potvrzené od lékaře a překročí maximální podpůrčí doba pro nemocenskou dávku (730 dní), tak by tato osoba nebyla ani v hmotné nouzi. Upozornil, že ne všichni dlouhodobě nemocní podvádějí a mají potvrzení od lékaře. Jejich případné vyloučení z dávek v hmotné nouzi považuje na hraně s Listinou základních práv a svobod a Ústavy. K bodu 4 - navrhuje se, že by osoby, které jsou společně posuzované, by Úřad práce musel vždy vyloučit, pokud prokáží, že společně nepoužívají byt. Současná praxe je, že Úřad práce má správní uvážení, tj. může, ale ne že musí vyloučit. Doporučuje na základě dotazů z terénu ponechat variantu, kdy Úřad „může vyloučit“. Upozornil, že navržená varianta může v některých případech výši dávek rodinám zvýšit (člen rodiny dlouhodobě pracuje v cizině a má i vyživovací povinnost - nyní by je musel Úřad vyloučit a nezapočítaly by se příjmy). K bodu 5 – cílí na děti, které vychodí základní školu a neměly by být v hmotné nouzi. Upozornil, že navrhované znění je, že v hmotné nouzi nebude nikdo, kdo nepracuje a nemá příjem. To by znamenalo i důchodci, všechny nezaopatřené děti až do 26-ti let, hendikepovaní. Návrh by velmi negativně dopadl na rizikové skupiny osob. V garančním výboru je předložen pozměňovací návrh k tomuto bodu. K bodu 6 - je nesprávně zpracován a docílil by opačný efekt, než byl záměr. Návrh cílí k tomu, že by se měly započítávat pěstounské dávky, kdy jsou děti v pěstounské péči v příbuzenském vztahu. Ale problém je v tom, že do ustanovení ve kterém je to zapracováno, je čistě příspěvek na živobytí. Takže by nastalo to, že když se započte pěstounská dávka pěstounům v příbuzenské péči, dávka se naopak navýší. K bodu 7 - návrh, aby osoba, která neumožní úřadu práce provést sociální šetření obydlí, poté může být dávka odebrána a osoba není v hmotné nouzi, nyní je to na 3 měsíce a předkladatel žádá 12 měsíců. MPSV se domnívá, že je to dlouhá doba. Nyní v komplexním pozměňovacím návrhu předloženém v garančním výboru je úprava na 6 měsíců - jedná se o kompromis. Ministerstvo spolupracovalo na předloženém komplexním návrhu, který nyní projednává výbor pro sociální politiku. Náměstek Kovář (MŠMT) zákon se týká dávek, které jsou provázané, je složité připravit změny, které by byly pouze prospěšné a nezasáhly by některé skupiny osob. K bodu rozšíření působnosti na poslední rok předškolní docházky - je povinný. Ministerstvo se shoduje se stanoviskem vlády - že vzhledem, že to není ukotveno v Listině základních práv a svobod, tak bod považují za sporný a nedoporučují rozšiřovat na předškolní vzdělávání, ale souhlasí s tím, že v předškolním vzdělávání vznikají základní socializační návyky, zejména u rodin, kde je prostředí nepodnětné. MŠMT se snaží ve spolupráci s MPSV najít jiné nástroje, aby byla školka i škola lépe dostupná pro všechny (kurzy, kroužky, obědy pro děti zdarma atd.). Místopředseda Rais avizoval, že navrhne přerušení tohoto bodu do té doby, kdy bude mít výbor k dispozici komplexní pozměňovací návrh, a to do 23. 9. 2020, s tím, že případné pozměňovací návrhy budou dodány do sekretariátu výboru do 15. 9. 2020. Byly vyčerpány příspěvky v obecné rozpravě. Ukončil ji. Otevřel obecnou rozpravu a navrhl usnesení: Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění posl. Zdeňka Podala, zpravodajské zprávě posl. Karla Raise a po rozpravě I. přerušuje projednávání sněmovního tisku 652 po ukončení obecné rozpravy do 23. září 2020; II. stanoví termín pro podávání pozměňovacích návrhů do 15. září 2020 s tím, že budou doručeny do sekretariátu výboru. 4. hlasování – 11,0,0. Přijato usnesení č. 233. Bod - Informace zástupců Ministerstva financí o stavu příprav metodického výkladu k zákonu č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v souvislosti s dopadem na veřejné VŠ Místopředseda Rais - projednání informace bylo vypuštěno z programu 38. schůze výboru z důvodu probíhajících jednání mezi ministerstvem a konferencí rektorů. Zpoždění nastalo z důvodu pandemie COVID-19. Poslední aktualizovaná informace byla všem členům výboru zaslána dne 7. 9. 2020 e-mailem. Dnešního jednání se zúčastní: - za Ministerstvo financí: ředitel Ondřej Fasora. Pan náměstek Stanislav Kouba se omlouvá, jelikož je v současné chvíli na jednání rozpočtového výboru. - za Min. školství: náměstek pro vysoké školství, vědu a výzkum Pavel Doleček - za Českou konferenci rektorů: předseda ČKR a rektor České zemědělské univerzity v Praze Petr Sklenička, rektor Petr Štěpánek z Vysokého učení technického v Brně, kvestor Vysokého učení v Brně Ladislav Janíček a paní kvestorka Západočeské univerzity Marta Kollerová. Vedení výboru převzal mpř. Fridrich. Náměstek Fasora (MF) pracovní skupina na materiálu pracovala, v době koronaviru došlo k přerušení jednání – skupina jednala opět 20. srpna 2020. Poděkoval zástupcům vysokých škol s objasněním závěrů, které plynuly z průzkumu, který realizovaly v rámci pracovní skupiny. Základní problém je otázka, jaké mají postavení příspěvky, které platí ministerstvo školství vysokým školám a další různé platby, které dostávají vysoké školy, a to ve vztahu k DPH. V minulosti na toto téma už řešili kolegové z generálního finančního ředitelství tuto problematiku na MŠMT, nicméně v rámci toho, jak pracovní skupina podávala informace, Na MF dospěli k závěru, že je potřeba, aby jim MŠMT ještě dovysvětlilo princip financování VŠ, k tomuto se rozhodli na základě informací od VŠ i a na základě diskuze. Po tomto MF učiní tento závěr, zda budou VŠ povinně nahlížet na tyto příspěvky jako na úplatu či nikoli a podle toho - řečeno DPH hantýrkou: buď budou krátit odpočet podle § 76, nebo budou postupovat podle § 75, tzn., že se nebude na příspěvky hledět jako na úplatu. Očekává, že jednání proběhnou na přelomu září/října a že nejpozději v listopadu od MF zazní závěr jak nahlížet na tyto platby, následně budeme informovat členy skupiny. Na jednání se otevřela i problematika vědy a výzkumu - vymezili principy, jak to funguje, vysvětlili si to jako nahlížení do evropské a české judikatury - základní rámec, jakým způsobem by se mělo postupovat do různých druhů výzkumů je téměř uzavřeno. Když na závěr hodnotili nastávající varianty, dospěli k závěru, že je zjevné, že když směr k jednotnému postupu v oblasti daně z přidané hodnoty bude doprovázen finančními dopady na vysoké školy. Dopady se mohou lišit podle přístupu vysoké školy do dnešních dnů. Může se jednat o malé částky, ale i velké částky - velkým problémem je dlouhodobý majetek, protože pro účely DPH se sleduje až deset let. Technicky vzato s ohledem na vývoj, může tady být nějaké jiné očekávání, než bylo očekávání na počátku, když školy před dvěma, třemi lety uplatňovaly počáteční odpočet. Věřím, že hlavní smysl a účel pracovní skupiny - nalézt jednotný přístup v oblasti DPH, bude splněn. Následně po závěrech bude toto věc již na pracovnících Finanční správy - budou mít mandát k tomu, aby vypracovali podrobnou metodiku, následně se rozvine debata, která bude do jisté míry vyplývat z toho, jestli bude nutné po jednání s MŠMT učinit ještě nějakou úpravu zákona. Pak by jednotný postup nastal s účinností zákona, pokud by nebylo nutné měnit zákon a přesto je možné postupovat jednotným způsobem, tak by měla nastat dohoda se zástupci vysokých škol. Časově - nedokáže si prakticky představit, že kdyby se do konce roku metodika napsala a aplikovala se od příštího roku. Regulérní doba je alespoň jeden kalendářní rok, aby tam příprava byla. Po napsání metodiky, či přípravy základních prvků a po propočítání dopadů školami - pak bude asi následovat druhý krok, tj. nějakým způsobem řešit kompenzaci. O tomto zde nemohl hovořit, jedná se o rozpočtovou záležitost, ke které mu nenáleželo, jako zástupci za správnou aplikaci daně z přidané hodnoty, vyjadřovat. Náměstek Doleček (MŠMT) obdrželi dopis pana nám. Kouby, proběhnout další jednání, na které je ministerstvo připraveno. Z hlediska MŠMT - platí základní principy, které chce ministerstvo dojednat, a to výklad zákona a jaký má současná situace dopad. Jsou dva módy jeden směrem dopředu – vytvořit metodické prostředí, které bude zkonzultováno i s finančními úřady a dává vysokým školám jistotu, jakým způsobem operovat vůči DPH. Druhá věc je problematičtější – jedná se o zpětně běžící věci, tj. jednak o současné běžící projekty (víceleté) a dodaňování až 10 let zpětně u investic, popř. u přístrojového vybavení až 5 let. Je to věc, která je retrospektivní v současné zákonné úpravě - nicméně nová úprava do toho vstupuje a zavádí model pro vysoké školy, který má dopady procesní z hlediska administrace a zejména finanční z hlediska samotného dodanění. Pro MŠMT je klíčové k budoucnu, mít jednoznačnou metodiku schválenou Finančními úřady s vysokými školami a dořešení běžících projektů popř. zpětného dodaňování. To jsou principy, které se musí jednoznačně vyjasnit. Poděkoval za realistický přístup z hlediska kalendářního roku, že se skutečně 1. 1. 2021 nemůže počítat s výraznějšími změnami. Uvidí se, zda nepadne rozhodnutí, že bude potřeba upravit materii legislativně - nějakou část. Následný rok a čtvrt by se měl využít produktivně. K avizované kompenzaci - nenazval by to kompenzací, protože je to v tomto kontextu zaváděcí pojem - jednalo by se o řešení případného výpadku vysokých škol, a to navýšením rozpočtu u ukazatele vysoké školy, budou o tomto v budoucnu jednat s Ministerstvem financí. Nyní se soustřeďují na zmapování té materie z hlediska DPH. Rektor Štěpánek - VUT - jako člen pracovní skupiny byl přítomen na dvou jednáních pracovní skupiny. Pracovní skupina jednala velmi otevřeně, poskytla veškeré poklady i z úrovně ČKR. Závěry o tom jak vypadá situace v problematice DPH nejenom ve vztahu vědy a výzkumu, nejenom ve vztahu k pořizovaným investicím, ale také se dosti dlouze diskutovalo na téma, jak to vypadá se vzdělávací činností. Pokud by měl hodnotit, hlavní problém vnímá v tématu vzdělávací činnosti - bylo by velice účelné, kdyby obě ministerstva a zástupci vysokých škol byli debatě i nadále přítomni. Dále za škodlivé a problematické považuje existenci dvou typů vědecko-výzkumných projektů. Upozornil, že u v současnosti běžících projektů (dle platné legislativy a s nějakými ekonomickými očekáváními) by se neměla měnit pravidla a mělo by to být pokud možno nějak zohledněno. U ukončených projektů bude potřeba dořešit oblast - zejména na mimopražských univerzit - investic. Předpokládá, že dořešení bude spočívat v tom, že se najde jednak legislativní cesta, ale také cesta, jakým způsobem prostředky vrátit školám, budou-li dodaňovány. Jedná se ročně zhruba o dopadu 1 mld. Kč na rozpočty vysokých škol a za uplynulé období se jedná o horentní sumu. Kvetor Janíček (VUT) ocenil, že jednání probíhala ve velmi konstruktivním duchu. Zbývají témata jsou: zda-li bude vzdělávací činnost řešena § 75 nebo § 76; oblast výzkumu - kromě běžících projektů i projekty dle poskytovatele (z hlediska metodiky to ošetřit tak, aby toto zůstalo otevřeno a bylo tam ponecháno posuzování individuální odpočtu DPH). Shodli se na tom, že jim jde o jednoznačně nastavenou metodiku. Ocenil informaci o přechodovém období, protože skutečně rok je doba, kterou potřebují k úpravě ekonomických informačních systémů a dalších náležitostí. Očekávají, že po vyjasnění na MŠMT, jakým způsobem tečou finanční prostředky z MŠMT, které jsou mnohdy v  kombinovaném režimu, kdy je obtížné rozklíčovat to, zda-li to je na vzdělávací činnosti nebo na tvůrčí činnosti, bude se to muset nějakým způsobem upřesnit. Prosí o zaslání tezí, o kterých by se ještě vedla diskuse. Místopředseda Fridrich členové výboru obdrželi průběžnou informaci o stavu přípravy metodiky e-mailem. Podrobně shrnuli zástupci ministerstva financí a ministerstva školství i zástupci ČKR tuto matérii. Další schůzka těchto zástupců proběhne na přelomu říjen/listopad, v případě potřeby jich bude více, proto navrhne přerušení tohoto bodu do 9. 12. 2020 a vyžádání si aktualizované informace do 30. 11. 2020 od zástupců Ministerstva financí. Obecná rozprava: Místopředsedkyně Valachová toto výbor řeší dlouhodobě, přimlouvá se, aby se oba rezorty metodicky dohodly, aby byla účinnost od 1. 1. 2021, pokud ne, tak aby se šlo cestou rychlé legislativní změny. Žádost o vystoupení veřejnosti – zástupce AV ČR Petr Šimůnek 5. hlasování – 9,0,2. Vystoupení pan Šimůnka z AV ČR bylo umožněno. Pan Šimůnek AV jelikož Ministerstvo financí připravuje metodiku, která se týká i vědy a výzkumu a požádal, zda by i zástupce Akademie věd mohl být přizván do pracovní skupiny nebo aby byla Akademie informována o výstupech z pracovní skupiny - otázka DPH u vědy a výzkumu je pro akademii životně důležitá. Místopředseda Fridrich poděkoval za příspěvek a sdělil, že po krátké konzultaci se zástupci MŠMT a MF bude Vaší žádosti vyhověno. Podrobná rozprava Místopředseda Fridrich - načetl návrh usnesení, ve kterém výbor: I. Přerušuje projednávání Informace zástupců Ministerstva financí o stavu příprav metodického výkladu k zákonu č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, v souvislosti s dopadem na veřejné vysoké školy do 9. 12. 2020; II. žádá zástupce Ministerstva financí o podání aktualizované informace o stavu příprav metodického výkladu zákona č. 235/2004 Sb., o DPH v termínu do 30. 11. 2020. 6. hlasování – 10,0,1. Přijato usnesení č. 234 Bod - Informace člena vlády ČR o zajištění finančních prostředků v oblasti regionálního školství na pořízení technického vybavení škol tak, aby byli učitelé na školách schopni v případě dalšího omezení provozu realizovat online výuku již od začátku školního roku 2020/2021 a bylo možné v případě potřeby zprostředkovat vybavení žákům, kteří doma nemají technické vybavení pro zapojení do online výuky(kontrola naplňování doprovodného usnesení přijatého dne 8. července 2020 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 355/2019 Sb., o státním rozpočtu ČR na rok 2020, ve znění pozdějších předpisů, během projednávání sněmovního tisku 889) Místopředseda Fridrich přivítal ministra Roberta Plagu a předal mu slovo. Ministr školství Plaga - Poslanecká sněmovna svým usnesení č. 1209 dne 8. 7. 2020 žádala vládu o zajištění finančních prostředků v oblasti regionálního školství na pořízení technického vybavení, které by bylo určeno pro zajištění případné distanční výuky, a to včetně možnosti zapůjčení technického vybavení domů žákům, kteří ho postrádají. Je to reakce na jarní šetření České školní inspekce, které hovořilo o tom, že zhruba deset tisíc žáků zůstalo odpojeno v jarním covidovém období. Uvedl, že v posledních několik letech bylo prostřednictvím evropských fondů, poskytnuto školám šedesát tisíc počítačů přes šablony. Vybavení škol je primárně spoluzodpovědností zřizovatelů těchto škol. V pravidelných intervalech dle usnesení výboru jsou poskytovány informace o jednotlivých krocích. Dne 17. 8. 2020 schválila vláda žádost o navýšení kapitoly 333 o přibližně 984,5 milionů korun + navýšení ve třetím čtení SR 300 mil. Kč je téměř 1, 3 mld. Kč, které jsou připraveny k rozepsání do regionálního školství. Do škol by měly doputovat díky ad hoc normativu již v říjnu, všechny školy již byly vyrozuměny, že peníze dostanou a nákup už tak mohl probíhat během léta a následně že může dojít k přeúčtování prostředků ve chvíli, kdy dorazí tyto normativní prostředky na posílení ICT vybavení. Kalkulace je 20 tisíc korun na jedno učitelské místo k 30. 9. 2019. Částka také zahrnuje 20% rezervu na zápůjční fond (kalkulovaná cena byla 16700,- Kč). Základní školy zřizovatelů kam je toto směřováno dostávají prostředky nejen na počítačové vybavení, ale mohou nakoupit i softwarové vybavení, licence a výukové programy, a to z důvodu, že některé školy dlouhodobě čerpaní evropské prostředky a počítače mají, přestože se nacházejí v lokalitách, kde situace podle průzkumů není dobrá a nebylo by efektivním výdajem i těmto školám nařizovat, aby prostředky utratily za nové počítače. Další typy škol a systémové uchopení problematiky ICT - předpoklad, komunikují požadavky na fond obnovy, aby šlo podpořit z evropských zacílených peněz i tyto školy. Vyjednávají přípravu prostředků a priorit v rámci fondu obnovy. Místopředseda Bartoň - již v průběhu června se jednalo o pomoci školám, které neměly dosah na výpočetní techniku pro on-line vzdělávání, s tím, že je potřeba se připravit na případnou druhou vlnu korona krize. Podvýbor pro regionální školství se sešel v červnu a projednal proces jak toto připravit a navrhl jádro usnesení, které následně schválila Poslanecká sněmovna svým usnesením 1209 dne 12. července. Následně byl výborem pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu pověřen kontrolou plnění usnesení v písmenu b). Následně požádal mpř. Rais vládu i ministerstvo školství o součinnost při kontrole tohoto usnesení a druhý den, 10. července obdržel informaci, že vláda pověřila naplněním tohoto usnesení ministra Plagu a tedy ministerstvo školství. Dne 30. července byla zaslána reakce ministra Plagy, že dopis s žádostí o součinnost byl ministrovi postoupen a že bude poslanci Bartoňovi zaslána zpráva za červenec první srpnový týden, což bylo učiněno. Dne 7. srpna byla zaslána zpráva, ve které ministr Plaga informoval o tom, že 3. srpna byla v eklepu autorizována Žádost o navýšení rozpočtu kapitoly 333 MŠMT na zajištění finančních prostředků v oblasti regionálního školství na pořízení technického vybavení základních škol. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy požádalo o navýšení rozpočtu výdajů své kapitoly na rok 2020 o 1 241 361 362 Kč na posílení rozpočtu regionálního školství územních samosprávných celků, materiál byl na základě výjimky předsedy vlády projednán v zúženém mezirezortního připomínkového řízení pouze Ministerstvu financí, jehož připomínky byly akceptovány. Návrh usnesení vlády a předkládací zprávu obdrželi i všichni členové výboru. Ze zprávy je patrné, že MŠMT zažádalo vládu o cca 1,24 mld. a na nákup techniky použije i 300 milionů Kč, které již Sněmovna schválila právě na digitální učební pomůcky. Celkem se se tak mělo jednat o částku 1 541 361 362 Kč. Vznesl dotaz, proč nyní ministr hovoří o 1,3 mld. Kč, kde došlo k posunu? Usnesení se procesně naplní díky novému institutu školského zákona, který bude účinný od 1. 10. 2020 + se hovoří o mechanismu, jakým budou peníze pro školy poskytnuty. Ministerstvo ve Věstníku MŠMT zveřejní veškeré podmínky a kritéria pro přidělení prostředků (Požádal o informaci, zda již bylo zveřejněno?). MŠMT navrhuje normovat výši finančních prostředků pro jednotlivou školu podle přepočteného počtu jejich učitelů vykázaného k 30. 9. 2019, a to s koeficientem zohledňujícím počet sociálně znevýhodněných žáků, jimž by měla být škola schopna v případě potřeby potřebné ICT vybavení zapůjčit. Koeficient nebude zvýhodnění krajů s větším procentuálním podílem sociálně znevýhodněných, je to plošně na učitele. MŠMT o tyto prostředky navýší rozpis rozpočtu na jednotlivé kraje, výhodou je, že kraje nemusí o nic žádat, nebudou vyplňovat žádný formulář ani školy nemusí o nic žádat a nic vyplňovat. Ocenil jednoduchost přesunu prostředků na školy. Vše bude připraveno tak, aby se nejpozději v průběhu září každá škola dozvěděla, o jakou částku bude její rozpočet navýšen, a na začátku října 2020 finanční prostředky z MŠMT do území odeslány. Šla již tato informace na školy? Zásadní rozhodnutí, které se odchyluje od schváleného usnesení Poslanecké sněmovny, kterým se požadovala technika pro všechny školy z oblasti regionálního školství, padlo „na základě přípravy na jednání vlády, které se uskutečnilo 27. července 2020 a kde byla podpora zacílená pouze na základní školy zřizované obcí, dobrovolným svazkem obcí či krajem“. Požádal informaci, čí to bylo rozhodnutí, vlády nebo ministerstva? Požádal o písemné zdůvodnění tohoto rozhodnutí. Proč pomoc míří pouze do základních škol a ne do nižších ročníků gymnázií? Otázkou do budoucna zůstává udržitelnost, a to jak po stránce obnovování samotné techniky, tak i otázka měkkých dovedností - efektivní využití techniky. Poslední otázka je - jak budou využity prostředky, které školy nevyužijí, nebo zda se předpokládá, že bude čerpáno 100 %? Zprávu pro jednání výboru vytvoří tak, aby mohla být případně schválena na příští schůzi výboru 23. září, jelikož 7. října se plánuje výjezdní zasedání výboru. Místopředseda Fridrich předal řízení mpř. Raisovi. Obecná rozprava Místopředseda Mihola poděkoval, že se tato situace rychle řeší. Ministr Plaga vyjádřil se k položeným dotazům: - informace o podmínkách a kritériích vyjde ve Věstníku MŠMT v průběhu září. - informace, kterou vláda schválila 17. 8. 2020, byla zveřejněna nejen přes webové stránky ministerstva, ale byla dne 21. 8. 2020 zaslána do datových schránek škol. - rozhodnutí komu bude jednorázová pomoc zacílena, bylo jeho rozhodnutí. Vybrány byly základní školy s povinnou školní docházkou. Kraje měly navíc k dispozici krajské akční plány 1 a 2 – 2,2 mld. Kč na modernizaci. Ostatní školy dostanou zvýšený normativ v příštím roce. - k plnění školní docházky na šesti a osmiletých gymnáziích – jsme připraveni na jednání se zástupci Asociací gymnázií, připomínku považují za legitimní. Asociace musí předložit podíl úvazků, které se na škole podílejí na plnění povinné školní docházky, případně bude možný jiný způsob propočtu, např. na třídu. Dnes se uskuteční jednání s pí. ředitelkou Schejbalovou. - k fondu obnovy - v návaznosti na kvalitu PC fondů a IT vybavení. Kvalitu zjišťovali prostřednictvím ČŠI a dle místních plánů. Jednání se zřizovateli probíhaly a probíhají, aby se našlo co nejrychlejší řešení, jak dostat počítače do škol (zřizovatelé nastavují pravidla). - podpora IT školám - nadále běží webináře Národního pedagogického institutu, o které je velký zájem; - projekt SYPO (má ICT koordinátoři), počítá se ze zapojením v regionech; od jara funguje kvalitní spolupráce s firmou Česko Digital (bezplatně pomáhá cca 2500 dobrovolníků) a jsou připraveni. - potřebné děti - neurčuje je ministr školství, ale třídní učitelé spolu s řediteli škol. - rozpor mezi záměrem a finální kalkulací - původně se počítalo na 1 počítač s cenou Kč 20.000,-, nakonec byla schválena Kč 16.700,-. Z tohoto důvodu po započítání koeficientu rezervy (1,2) nastal rozdíl. Výsledná částka je 1,284 mld. Kč - což je 300 mil. schválených Poslaneckou sněmovnou + 984 mil. Kč obdrželi z vládní rozpočtové rezervy. Místopředsedkyně Valachová povinnou školní docházku garantuje ministerstvo školství. Kdy bude zajištěno technické vybavení pro všechny děti v povinné školní docházce? Kdy se dozví, jak zareagovali učitelé (kde využili peníze na nákup technických prostředků pro učitele a učitelky a jakém poměru a kde byly použity pro sociálně slabé děti). Řada škol nabádá rodiče, aby nakoupili počítače dětem všem svým dětem. Upozornila, že školy nemají dostatek informatiků, dojde k posílení nepedagogického personálu? Ministr Plaga problém s nepedagogickými pracovníky řeší, počítají s navýšením těchto pracovníků, celkový rozvoj modelu. Nedostatek fyzických osob vnímá, nepodařil se odstranit, u malých škol budou řešit individuálně (např. dobrovolnická činnost Cesko.digital).; - k povinné školní docházce a distančnímu vzdělávání - je nutný celkový rozvoj IT kompetencí (vázán na fond obnovy), avšak nejedná se pouze o online vzdělávání, výuka může mít i jinou formu, tzn. povinná školní docházka je zabezpečena (i kdyby všechny školy nedostaly IT podporu; - víceletá gymnázia - pokud budou schopna popsat situaci a definovat sumu, v dalším normativu částku obdrží. Těm co nemají veřejného zřizovatele - jiné postavení - prostředky se zohlední v příštím roce. Místopředsedkyně Valachová požádala o co nejrychlejší stanovení normativu pro školy co vypadly (víceletá gymnázia) a u IT podpor doporučila řešit problematiku ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem, aby školy měly místo, kam se o pomoc obrátit. V minulých letech dostal institut peníze z EU na technické vybavení. Podrobná rozprava Místopředseda Bartoň upozornil, že některé školy budou kráceny na finančních prostředcích od svých zřizovatelů (jak ZŠ, tak i SŠ - Ústecký kraj). Načetl usnesení: výbor I. bere na vědomí průběžnou informaci o naplňování doprovodného usnesení Poslanecké sněmovny č. 1209 ke sněmovnímu tisku 889; II. přerušuje projednávání tohoto bodu do 23. září 2020; III. žádá ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy o pokračování součinnosti při přípravě závěrečné zprávy pro Poslaneckou sněmovnu se zpravodajem výboru posl. Lukášem Bartoněm. Upozornil, že 22. září 2020 svolá jednání podvýboru pro regionální školství, který se bude tímto bodem zabývat. 7. hlasování – 8,0,3. Přijato usnesení č. 235. Bod - Informace zástupců MŠMT o způsobu financování nestátních školských poradenských zařízení a o případných legislativních úpravách připravovaných ministerstvem v této oblasti Vedení výboru převzala mpř. Tereza Hyťhová, která předala slovo panu nám. Kovářovi. Náměstek Kovář (MŠMT) ministerstvo ke školským poradenským zařízením připravilo úpravu vyhlášky 72/2005, která nyní vstupuje do mezirezortního připomínkového řízení. Novela je technická a jejím cílem je lépe vymezit, které služby mohou být u neveřejných poraden zpoplatněny. Ve stávajícím znění není jasně vymezena hranice mezi školskými poradenskými službami, které mají charakter a podobu podpůrného opatření poskytovaného dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami, jež jsou poskytovány bezúplatně a budou poskytovány i nadále bezúplatně a ostatními činnostmi spadající do předmětu činnosti školských poradenských zařízení, které mohou zařízení poskytovat za úplatu. V úpravě vyhlášky je vše lépe popsáno a rozděleno, zůstávají pro všechna školská zařízení bez ohledu na zřizovatele opatření, která jsou podpůrná, nesmí být zpoplatněna, včetně diagnostiky. Jasné vymezení poskytovaných služeb za úplatu – mohou být konzultace se zákonnými zástupci a řešení vzdělávacích a výchovných problémů dítěte přímo v rodině nebo problémů v rodině, např. rodinné poradenství, podpora zvládání rodičovství, kurzy rodičovství, podpora pro děti cizinců a multikulturní vlivy, terapeutická podpůrná činnost při závislostech či agresivity, poradenství při adaptačních potížích atd. Obecná rozprava Místopředsedkyně Valachová kromě veřejných zařízení pedagogicko-psychologických poraden, resp. školských poradenských zařízení jsou i soukromé poradny. Vztahuje se na ně jiný režim. Zařízení poskytují podporu, se kterou počítá i školský zákon. Zatímco u škol, které jsou soukromé je umožněno (byť realizují povinnou školní docházku) zpoplatňovat některé činnosti, tak u tohoto typu zařízení nikoli. Bude možné na základě této vyhlášky určité typy činností zpoplatnit? (Nám. Kovář - ne, nepůjde.) Upozornila, že se v současné době soukromá poradenská zařízení starají o tisíce dětí a stát nemá v rámci veřejného systému jinou alternativu a stát by měl zajistit jejich funkčnost. Podrobná rozprava Místopředsedkyně Hyťhová načetla usnesení: Výbor bere na vědomí Informaci o způsobu financování nestátních školských poradenských zařízení a o případných legislativních úpravách připravovaných ministerstvem v této oblasti. 8. hlasování – 7,0,3. Přijato usnesení č. 236. Bod - Různé k podbodu - Informace zástupce MŠMT o návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů Místopředseda Bartoň požádal o zařazení tohoto bodu na výbor z důvodu, že návrh vyhlášky č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných a požádal zástupce ministerstva,  je v připomínkovém řízení - požádal zástupce MŠMT o informaci, co je k navrhnutí změny vedlo. Ve vyhlášce se nově přidává § 4a) o pedagogické intervenci, která již nebude součástí podpůrných opatření ve vyšším stupni, ale bude součástí opatření prvního stupně. V § 5 se u asistenta pedagoga vyškrtává, že tento pedagog může být poskytnut žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Místo toho jsou vyjmenovány pouze některé speciální vzdělávací potřeby. Z prvního seznámení se s návrhem má dojem, že na podporu asistenta pedagoga ztratí nárok žáci s tělesným postižením, chronickým onemocněním, závažnými vadami řeči a závažnými specifickými poruchami učení, mentálním postižením, tělesným postižením, autismem a závažnými poruchami chování. Návrh také omezuje využívání asistenta pedagoga v ZUŠ a VOŠ zcela - považuje to za rozpor se školským zákonem, ten umožňuje podpůrná opatření ve všech školách a školských zařízeních. Dále je vyřazena i pedagogická intervence a nechává rozhodování, zda bude či ne v kompetenci škol - nebudou však financována navíc. Jednalo by se o zrušení několika tisíc míst asistentů pedagogů. Požádal výbor o možnost vystoupení pana ředitele základní školy Ondřeje Lněničky. Náměstek Kovář - Pedagogická intervence (doučování dětí se speciální vzdělávací potřebou -jedna až dvě hodiny týdně navíc), chtěli snížit administrativní zátěž poradnám - aby ji předepisovaly, proto zařazení v bodě 1 podpůrčích opatření. Prostředky školy obdrží formou navýšení rozpočtu školám. Peníze budou využity bez nadměrné zátěže poraden. Asistent pedagoga – zužuje se okruh oblastí, kde asistent z odborného pohledu nemůže přispět ve výuce - např. vady řeči (nedochází k progresi). Z hlediska vzdělávacího a výchovného má být asistent pouze u postižení, kde je bezpodmínečně nutný - nyní dochází k tomu, že asistent dítě nevede k samostatnosti a integraci do skupiny. K tělesného postižení - při samotné výuce např. vozíčkář asistenta nepotřebuje, potřeba je při pohybu po škole, ale není využit po celou dobu vzdělávání. Motivem nebyla úspora peněz, ty zůstanou ve vzdělávacím systému. Jde o administrativní zjednodušení a zpřesnění. Místopředsedkyně Valachová - bude zrušena či snižována podpora pro děti s těžkými logopedickými vadami? (nám. Kovář - prověří a poté bude informovat - ale logopedické vady má řešit logoped ne asistent.) Vystoupení ředitele Lněničky 9. hlasování – 7,0,3. Vystoupení ředitele Ondřeje Lněničky - ZŠ prof. Švejcara Místopředsedkyně Hyťhová navrhla usnesení: Výbor I. bere na vědomí Informaci zástupce MŠMT o návrhu vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů; II. přerušuje projednávání bodu do projednání problematiky podvýborem pro regionální školství. Vzhledem k tomu, že někteří z členů výboru avizovali nutnost vzdálit se na jednání dalších výborů, bylo rozhodnuto, že bude nyní hlasováno o navrženém usnesení a následně vystoupí další poslanci se svými příspěvky k této problematice, včetně hosta ředitele Lněničky. Hlasováno o navrženém usnesení: 10. hlasování – 8,0,3. Přijato usnesení č. 237. Následně se k problematice ještě vyjádřili: Ředitel Lněnička - ředitel ZŠ Prof. Švejcara, Praha - zastupuje zde i Pedagogickou platformu. Z předložené novely vyhlášky č. 27/2016 Sb., je on i další ředitelé škol v šoku. V šoku nejen z toho, co se chystá, ale i jakým způsobem byla tato vyhláška předložena, jelikož neproběhly konzultace s odbornou veřejností. Obavy směřují na několik částí této vyhlášky: Asistent pedagoga – naráží se na realitu, jak asistent pedagoga ve třídě funguje, považuje ho za nezastupitelným členem třídního týmu, jeho pomoc je nezastupitelná. Asistent pracuje nejen s přiděleným žákem, ale i s dalšími skupinami žáků, podle potřeb jednotlivých pedagogů. Škola do nich investovala obrovské množství času i finančních prostředků. Škola jim pomáhá zajistit si kvalifikaci, doprovodnými vzdělávacími kurzy, mentoringem. Vyhláška tohoto typu odstraní z českého školství řadu asistentů, kteří jsou právě v této pozici. Tito asistenti pedagoga si často začínají doplňovat i kvalifikaci pro pedagoga, začínají studovat a přes asistenci se dostali do školství. Je to také jeden ze zdrojů nových pedagogů, kteří již mají zkušenosti a praxi. Touto vyhláškou o velkou část těchto asistentů školy přijdou. K pedagogické intervenci – v důvodové zprávě se uvádí, že by měla sloužit jako krátkodobá podpora pro žáky po např. dlouhodobé nemoci. V praxi to reálně nefunguje. Pedagogická intervence má výhodu v tom, že je dlouhodobá, může se intenzivně a systematicky pracovat s žákem, který pravidelně zaostává. Např. tím, že má obtížné rodinné podmínky, dítě cizinců. Chápe, že může být složitá administrativa pro poradny, nicméně pro školy administrativa složitá není, ty se naučily v tomto systému pracovat a intervenci využívají efektivně a hospodárně. Vznikají skupinky podporující společné vzdělávání, kdy si žáci navzájem pomáhají. Praxe je běžná na mnoha základních školách. Pokud se změní financování a nebude pedagogická intervence podpůrným opatřením, ale byla by na kompetenci ředitelů z prostředků školy, stane se to, že budou muset školy mnoho těchto intervencí přestat poskytovat. Školy na toto nebudou mít prostředky. Některé by přišly i o celý úvazek. Zcela se z vyhlášky vytrácí definice „žák se speciálně vzdělávacími potřebami“, nahrazuje se specifickým vypsáním, kdo je ten žák. Jde se zcela proti strategii 2030 vytvářet rovné příležitosti ve vzdělávání. Systém potřebuje revizi, ale škrtání fungujících částí není dobré. Náměstek Kovář poděkoval za zpětnou vazbu a upozornil, že materiál je otevřený a je v připomínkovém řízení. Bude se informovat o názorech na novelu u dalších škol. Materiál ještě může doznat značných změn. Místopředsedkyně Hyťhová upozornila, že tyto věci je nutné více konzultovat se zástupci škol a odbornou veřejností. Místopředseda Bartoň bere vyjádření za závazek, a to že pedagogická intervence, když změnila stupeň, bude dorovnána školám jinými prostředky. Nedokáže si to představit, jak se peníze dostanou do škol, které opravdu poskytují pedagogickou intervenci - hovořil o stávající praxi. Když se nyní zruší asistent pro žáky se speciálně vzdělávacími potřebami, tak se lehce stane, že ve třídě bude větší skupina dětí s rozdílnýma poruchami a učitel by přišel o nárok na alespoň jednoho asistenta. Je správné, když by asistent byl přidělen jako asistent pedagoga a podílel se na výuce (nebýt pouze pro jednoho žáka). Podle propočtu bude přibližně pět tisíc míst asistentů pedagoga zrušeno (děti nebudou mít na asistenta nárok – vady řeči, tělesné postižení, specifické poruchy učení, pravděpodobně to zasáhne do skupiny specifické poruchy chování atd.). Žádá, aby ministerstvo do zprávy RIA uvedlo informaci, kolik peněz se v rozpočtu ušetří škrtnutím asistentů pedagoga. Náměstek Kovář prostředky z intervence zůstávají zachovány v rozpočtu. Nedosáhne se adresnosti, jako když šly přímo na žáka. Z hlediska účinnosti, a jakým způsobem by byly změny zaváděny, tak jak jsou v současné době předepsána podpůrná opatření, tak budou fungovat po dobu, co jsou předepsána. Pouze nově by se adresněji opatření využívala, tzn. není to motivováno ušetřením obrovských částech. Je to motivováno vyšší adresností a přechod bude postupný. Místopředsedkyně Valachová podporuje, aby MŠMT nešlo cestou opakovaných změn vyhlášky. Doporučuje pokračovat v účinnější adresné podpoře a posunout se v plánované reformě financování. Místopředseda Bartoň - informoval, že se touto problematikou bude zabývat podvýbor pro regionální školství dne 22. 9. 2020. Výstup z jednání bude přednesen na výboru dne 23. 9. 2020. Bod - Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru Poslanci obdrželi na své lavice návrh s programem 41. schůze. Přítomní byli vyzváni, aby se k návrhu vyjádřili, nikdo nenavrhl úpravy. Zahájeno hlasování o návrhu pozvánky na 41. schůzi s programem. (41. schůze výboru proběhne dne 23. 9. 2020 od 9 hodin.) 11. hlasování – 8,0,3. Pozvánka s programem 41. schůze byla schválena. Místopředsedkyně Hyťhová poděkovala přítomným a ukončila 39. schůzi výboru. Tereza Hyťhová, v. r. ověřovatelka výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Karel Rais, v. r. místopředseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu 1 16
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4500-39-20200909
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.