Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4500-5-20180314


VýborVýbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Datum jednání14. března 2018
Číslo jednání5
Zápis z jednání
        
zápis z 026. schůze [vvvkm] 7 Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2018 8. volební období Z Á P I S z 5. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, která se konala dne 14. března 2018 v budově Poslanecké sněmovny, Sněmovní 4, 118 26 Praha 1 v místnosti č. 106 /1. patro Z jednání omluveni: posl. I. Vondrák, posl. F. Vácha, posl. M. Grebeníček, posl. I. Jáč, posl. Procházková, posl. L. Volný Přítomni: dle prezenční listiny Jednání řídil předseda výboru posl. Václav Klaus Hlasováno hlasovacím zařízením. Předseda výboru posl. V. Klaus zahájil schůzi výboru. Přivítal všechny přítomné a doporučil, aby se schůze řídila následujícím pořadem: 14. března 2018 (středa) 9.00 hod. 1. Vládní návrh zákona o podmínkách využívání genetických zdrojů podle Nagojského protokolu (sněmovní tisk 15) 9.30 hod. 2. Vystoupení zástupců Jednoty českých matematiků a fyziků k výuce matematiky na základních a středních školách 3. Schválení delegace na zahraniční pracovní cestu do Vietnamu 4. Sdělení předsedy, různé 5. Návrh termínu a pořadu příští schůze výboru K navrženému pořadu schůze neměl nikdo námitek. Hlasováno o schválení pořadu schůze - 1. hlas. - 11(všichni)pro (- pro: posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Hnilička, posl. Klaus, posl. Kozlová, posl. Majerová - Zahradníková, posl. Melková, posl. Mihola, posl. Pojezný, posl. Rais, posl. Richter). Bod 1. Vládní návrh zákona o podmínkách využívání genetických zdrojů podle Nagojského protokolu (sněmovní tisk 15) Vládní návrh zákona podrobně odůvodnil náměstek pro řízení sekce ochrany přírody a krajiny pan Vladimír Dolejský. Navrhovaná právní úprava zajišťuje adaptaci právního řádu České republiky na příslušnou legislativu Evropské unie a vymezuje kompetence orgánů státní správy v oblasti dodržování podmínek pro přístup ke genetickým zdrojům. Nagojský protokol řeší ochranu přírodního bohatství biologického rázu tzv. „genetických zdrojů“. Základem je zajištění dodržování podmínek pro rovný přístup a spravedlivé sdílení přínosů plynoucích z využívání těchto genetických zdrojů všemi stranami. V souvislosti s mezinárodní ochranou biodiverzity lze očekávat pozitivní dopad na životní prostředí zejména ve smyslu provádění Nagojského protokolu jako právně závazného nástroje garantujícího ochranu biologické rozmanitosti poskytovatelů genetických zdrojů. Zpravodajskou zprávu předložil posl. F. Vácha, kterou v zastoupení přednesl předseda výboru posl. V. Klaus. Poté předseda otevřel rozpravu a ujal se slova. K této problematice byla ustavena pracovní skupina za účasti výzkumníků z Národní genetické banky živočichů, Národního muzea, Přírodovědecké fakulty, Biologického centra AV ČR, Přírodovědecké fakulty JU, Fakulty agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů ČZU a Ústavu biologie obratlovců AV ČR. Tato skupina připravila ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí pozměňující návrh, který zavádí snížení administrativní náročnosti spojené s aplikací zákona. Pozměňující návrh bude načten na jednání garančního výboru, kterým byl Poslaneckou sněmovnou určen výbor pro životní prostředí. Nikdo další se do rozpravy již nepřihlásil a předseda rozpravu uzavřel. Přijato usnesení č. 35 - 2. hlas. - zmatečné, - 3. hlas. - 13(+posl. Rutová),0,2 (- pro: posl. Bartoň, posl. Baxa, posl. Gazdík, posl. Hnilička, posl. Kozlová, posl. Majerová - Zahradníková, posl. Melková, posl. Mihola, posl. Pojezný, posl. Rais, posl. Richter, posl. Staněk, posl. Rutová, - proti: 0, - zdržel se: posl. Hyťhová, posl. Klaus). Bod 2. Vystoupení zástupců Jednoty českých matematiků a fyziků k výuce matematiky na základních a středních školách Předseda výboru posl. V. Klaus zahájil bod číslo dva. Výuka matematiky je jednou z klíčových součástí vzdělávání a také barometrem úspěchu společnosti. Úspěšné společnosti dosahují vynikajících a rostoucích výsledků ve výuce matematiky. Česká republika k nim v posledních letech bohužel nepatří. Nejen protože se v současné době vede velmi živá debata o povinnosti maturovat z matematiky či nikoli, byla na schůzi našeho výboru přizvána reprezentativní sestava českých matematiků, kteří na nedávné konferenci „Nové metody ve výuce matematiky“ (http://vyukamatematiky.math.cas.cz/) poměrně výstižně definovali, co může být řešením našeho stavu a co nikoli. Předseda jako matematik vyjádřil přání, že jedním z výstupů konané konference by měl být tlak na skutečně objektivní změření výsledků žáků, kteří se vzdělávají „alternativními“ metodami. Předseda představil reprezentativní sestavu českých matematiků ve složení: RNDr. Josef Kubát - předseda Jednoty českých matematiků a fyziků; RNDr. Jiří Rákosník, CSc., - ředitel Matematického institutu Akademie věd; doc. RNDr. Jindřich Bečvář, CSc., - Katedra matematiky MFF UK; doc. RNDr. Eduard Fuchs, CSc. - předseda Společnosti učitelů matematiky; prof. RNDr. Vlastimil Dlab, DrSc. FRSC - člen Akademie věd Kanady; Za Jednotu českých matematiků a fyziků vystoupil ředitel Institutu matematiky Akademie věd J. Rákosník s prezentací – viz příloha č. 1 k bodu č. 2 v příloze zápisu. Dále vystoupil člen Adademie věd Kanady V. Dlab. Klesající úroveň nauky a výuky matematiky se týká všech stupňů základních, středních a vysokých škol. Kde hledat hlavní příčiny těchto nedostatků a je možné je vůbec odstranit? Některé vědecké výzkumy hledají odpovědi vylepšením poměru mezi počtem žáků a učitelů nebo zvýšením či snížením důrazu na kladení domácích úloh. Autoři těchto výzkumů však nevidí, že jedním z hlavních problémů je nedostatečná úroveň učitelů matematiky na všech stupních základních a středních škol. Na základě svých zkušeností si proto dovoluji tvrdit, že většina učitelů matematiky nemá k výuce potřebnou kvalifikaci a že ve výchově mládeže, obzvláště dětí na základních školách nadělají více škody než užitku. Místo toho, aby základní školy využily přirozeného dětského instinktu a dětské zvídavosti k provádění naučných her prostřednictvím elementárních počtů, probouzejí v dětech strach z matematiky. Na základních a středních školách by matematika měla být jedním z nejsnadnějších, nejzábavnějších a pro studenty nejpopulárnějších předmětů. Přirozené obavy z matematiky využívají tzv. „spasitelé“ a „neúspěšní matematici“, kteří se samozvaně prohlašují za didaktiky matematiky a přiházejí s novými metodami ve výuce, která nakonec škodí jak matematice, tak i samotným žákům. Proto je naprostou nutností provádět pravidelné a důkladné testování alternativních metod dříve než budou zaváděny do škol. Na základě dopisů, které dostávám od učitelů a rodičů žáků bych chtěl vyzvat k několika následujícím krokům: 1) Žádné dítě by nemělo být k výuce matematiky nuceno novými a objektivně nevyhodnocenými metodami. 2) Žádný učitel ani učitelka by neměli být ředitelem školy nuceni vyučovat novými a objektivně nevyhodnocenými metodami. 3) Je naprostou nutností zajistit objektivní vyhodnocení nových metod ve výuce matematiky. Vyhodnocení by mělo provést Centrum pro vyhodnocení výsledků vzdělání (CERMAT) na základě informací, které poskytnou školy. 4) Školy by neměly mít povoleno zavádět jakékoli nové metody ve výuce matematiky dokud neproběhne zmíněné hodnocení. 5) Z aktivních učitelů matematiky a didaktiky by měla být zřízena komise, která na základě mezinárodních zkušeností vypracuje program výchovy učitelů. Předseda výboru posl. V. Klaus sdělil, že členové výboru emailem obdrželi čtyřstránkový text J. Bečváře s názvem „Vzdělávání učitelů matematiky“ - viz příloha č. 2 k bodu č. 2 v příloze zápisu. Předseda z článku citoval mj: 1) Redukcemi vyučovacích hodin a učiva bylo ve školské matematice zlikvidováno vše zajímavé, inspirativní, okouzlující a motivující. Speciální matematické třídy již prakticky neexistují a z matematiky zůstal pouze okleštěný nudný základ, který nemotivuje a neinspiruje. Soustavným omezováním drilu procvičování, poukazováním na zbytečnost a škodlivost biflování nebylo studentům dopřáno získat pocit uspokojení z ovládnutí určitého aparátu početních algoritmů, geometrických konstrukcí a logického myšlení. 2) Požadavky na znalosti a dovednosti studentů u přijímacích řízení byly radikálně sníženy. 3) V původních osnovách byla matematika koncipována promyšleně, matematické vzdělání postupovalo po spirále a nová témata vždy navazovala na témata předchozí a systematicky navazovala na probíranou látku. Nyní je matematika na řadě škol pojímána jako shluk témat, které lze bez rozmyslu permutovat, redukovat nebo zcela vynechat podle toho, zda tento předmět učitel má či nemá v oblibě, resp. zda ji ovládá nebo neovládá. 4) Omezování tzv. frontálního vyučování na vysokých školách mělo za následek likvidaci schopnosti soustředěně vnímat mluvené slovo - vysokoškolskou přednášku. Závěrem předseda poznamenal, že skutečnost, kdy zhruba čtvrtina mladých lidí není schopna zvládnout jednoduchý maturitní test z matematiky je alarmující a veřejnost, zákonodárci a exekutiva se tomuto tématu věnují velice málo. Obecná rozprava Posl. J. Mihola - matematiku považujeme za velmi důležitý předmět. Metod výuky matematiky je celá řada ale pouze dobrý učitel ji dokáže správně vyučovat. Posl. A. Staněk - při přípravě učitelů byly zavedeny dva stupně vzdělání - bakalářský a magisterský. Chybné je, že nebyl zaveden komplexní systém přípravy na profesi učitele. Příprava učitele by měla proběhnout během pěti let. Agenda tříletého bakalářského studia neobsahuje žádné didaktické a metodické předměty, které se přesunuly do dvouletého magisterského studia. Dalším problémem je naprosto nevyhovující systém hodnoceni pedagogických fakult a jejich vědecké činnosti. Posl. K. Valachová - v maturitních zkouškách dosahují studenti stále horších výsledků. O zlepšení této situace projevila snahu minulá vláda a v prosinci 2016 projednala materiál, který zavádí matematiku jako povinnou součást maturitní zkoušky od školního roku 2020/2021. Vzdělávací systém má směřovat k tomu, aby každý student byl úspěšný ve své kompetenci, oboru a znalosti. Na základě poznatků ředitelů škol se „Metoda Hejného“ zdá být úspěšná pouze na prvním stupni vzdělání. Posl. Z. Majerová-Zahradníková - alternativní výukové metody se zavádějí i při výuce cizích jazyků. Výsledky dlouhodobé praxe vypovídají o tom, že se nejedná o zrovna nejvhodnější způsob. Posl. M. Melková - Maturitní zkouška z matematiky by měla být v rámci různých oborů rozdílná. Umělci by měli skládat jinou maturitní zkoušku z matematiky než absolventi gymnázií. Předseda Jednoty Českých matematiků a fyziků J. Kubát – porovnáme-li úroveň vědy a techniky za posledních dvacet let tak zjistíme, že se jedná o ohromný nárůst agendy. Školská výuka takovému výraznému nárůstu jednoznačně neodpovídá, a proto je třeba vyřešit obsahovou část výuky matematiky. V posledních letech dochází k oprávněnému zavádění nového předmětu s názvem Finanční matematika do osnov všech typů škol. Je třeba zdůraznit, že neméně důležitá je úloha učitele, protože každý učitel nese osobní odpovědnost za výsledky práce studenta. S tím úzce souvisí otázka přípravy učitelů pro budoucí povolání. Za další velikou chybu lze považovat zrušení osnov školám a zavedení rámcových vzdělávacích programů. Dodnes nebylo provedeno žádné objektivní vyhodnocení dopadu tohoto kroku. Posl. A. Staněk - pro zlepšení vzdělávacího systému je nezbytné udržet a motivovat kvalitní učitele ve školách. Zavedení rámcových vzdělávacích programů do českého vzdělávacího systému lze považovat za chybný krok. Model má uplatnění spíše v angloamerickém právní systému. Posl. J. Mihola - za prioritu by měla být považována pedagogická příprava budoucích učitelů. Posl. S. Fridrich - po debatě s děkanem pedagogické fakulty Západočeské univerzity v Plzni a předsedou Asociace děkanů pedagogických fakult M. Randou bylo doporučeno, aby Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uvažovalo o zřízení registru učitelů, na základě kterého by bylo možné zjistit potřeby regionálního školství a umožnit řízení trhu učitelů. Posl. A. Staněk - je třeba zvážit, zda by nebylo vhodné přizvat na některé z příštích jednání výboru předsedu Národního akreditačního úřadu. Posl. L. Kozlová - s poznámkou, aby v závěrečném usnesení výboru zaznělo, že do procesu hodnocení dopadu alternativních a tradičních metod ve výuce matematiky bude zapojena i Česká školní inspekce. Po uzavření obecné debaty předseda výboru posl. V. Klaus předložil návrh usnesení. Přijato usnesení č. 36 - 4. hlas. - 13(+ posl. J. Špičák, posl. K. Valachová), 0, 4 (- pro: posl. Fridrich, posl. Gazdík, posl. Hyťhová, posl. Klaus, posl. Majerová-Zahradníková, posl. Melková, posl. Mihola, posl. Pojezný, posl Richter, posl. Rutová, posl. Staněk, posl. Špičák, posl. Valachová, - proti: 0, - zdržel se: posl. Bartoň, posl. Kozlová, - nepřítomni: posl. Hnilička, posl. Rais). Bod 3. Schválení delegace na zahraniční pracovní cestu do Vietnamu Složení delegace zástupců výboru na zahraniční pracovní cestu do Vietnamu bylo projednáno na společné schůzce předsedy a místopředsedů výboru. Cesta se uskuteční ve výborovém týdnu v termínu 4. až 10. června 2018 v následujícím složení: delegace: posl. V. Klaus, předseda výboru, vedoucí delegace posl. L. Bartoň, místopředseda výboru posl. V. Procházková posl. L. Volný náhradníci: posl. Z. Majerová - Zahradníková posl. J. Mihola Přijato usnesení č. 37 - 5. hlas. - 14,0,2 (- pro: posl. Bartoň, posl. Fridrich, posl. Gazdík, posl. Hyťhová, posl. Klaus, posl. Kozlová, posl. Majerová-Zahradníková, posl. Melková, posl. Mihola, posl. Pojezný, posl Richter, posl. Rutová, posl. Staněk, posl. Valachová, - proti: 0, - nepřítomni: posl. Hnilička, posl. Rais). Bod 4. Sdělení předsedy, různé Předseda výboru posl. V. Klaus informoval o: · zveřejnění „Výzvy“ na dovolbu jednoho člena Kontrolní rady Grantové agentury České republiky. Výzva je určena právnickým osobám z oblasti výzkumu a vývoje a byla zaslána standardním způsobem všem uživatelům zpravodajství České tiskové kanceláře. Termín pro podávání návrhů byl stanoven do 18. dubna 2018. · volných místech v podvýboru pro kulturu – zájemci mají hlásit svá jména na sekretariát výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Bod 5. Schválení termínu a návrhu pořadu příští schůze výboru Příští zasedání školského výboru se uskuteční ve dnech 25. a 26. dubna 2018. První den jednání bude zahájen ve středu v jednací místnosti č. 106 v budově Poslanecké sněmovny. Na program jednání budou zařazeny návrhy zákonů, které Poslanecká Sněmovna přikáže výboru k projednání. S nejvyšší pravděpodobností bude k projednání připravena i zpráva o činnosti Kontrolní rady Technologické agentury ČR za loňský rok. Po obědě se členové výboru společně přesunou do provozně účelového střediska Poslanecké sněmovny v Lipnici nad Sázavou. Druhý den jednání bude zahájen v 9:30 hodin v jednací místnosti v Lipnici nad Sázavou představením zástupců přizvaných asociací. Předpokládaný čas na představení každé asociace je odhadován cca 15 minut. Ukončení jednání je plánováno na 12:30 hodin a odjezd zpět do Prahy ve 14:00 hodin. Rozprava: Posl. L. Bartoň - navrhl, aby se jednání výboru v Lipnici nad Sázavou zúčastnili i obhájci Hejného metody. Posl. V. Klaus - jednání výboru v Lipnici proběhne se zástupci jedenácti asociací. S časových důvodů není možné tento bod zařadit do návrhu programu příští schůze. Je třeba najít jiný vhodný termín, případně uskutečnit jednání se zástupci Hejného metody v některém z podvýborů výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Posl. A. Staněk - navrhl, aby byl v blízké budoucnosti na jednání výboru přizván předseda Národního akreditačního úřadu. Po uzavření rozpravy bylo přijato usnesení č. 38 - 6. hlas. - 13,0,3 (- pro: posl. Bartoň, posl. Fridrich, posl. Hyťhová, posl. Klaus, posl. Kozlová, posl. Majerová-Zahradníková, posl. Melková, posl. Mihola, posl. Pojezný, posl Richter, posl. Rutová, posl. Staněk, posl. Valachová, - proti: 0, - zdržel se: posl. Gazdík, - nepřítomni: posl. Hnilička, posl. Rais). Schůze výboru byla ukončena v 11:20 hodin. Zapsal: Jan Vlna Jan Richter, v. r. Václav Klaus, v. r. ověřovatel předseda výboru pro vědu, vzdělání, výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu kulturu, mládež a tělovýchovu
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4500-5-20180314
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.