Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4500-9-20180905


VýborVýbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Datum jednání5. září 2018
Číslo jednání9
Zápis z jednání
        
zápis z 026. schůze [vvvkm] Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2018 8. volební období Z Á P I S z 9. schůze výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, která se konala dne 5. září 2018 od 9.00 hodin v budově A Poslanecké sněmovny, Sněmovní 4, 118 26 Praha 1, v místnosti č. 106 /1. patro Z jednání omluveni: posl. I. Pojezný, posl. J. Špičák, posl. M. Grebeníček, posl. F. Vácha, posl. L. Zaorálek. Přítomni: dle prezenční listiny. Jednání řídil předseda výboru posl. Václav Klaus. Hlasováno hlasovacím zařízením. 5. září 2018 předs. Klaus - pozvánka byla rozeslána všem poslancům; z návrhu pořadu je potřeba vypustit bod č. 6 - Roční účetní závěrka a výroční zpráva o činnosti Státního fondu kinematografie, jelikož nebyla dodána. Navrhl rozšířit bod č. 2 o volbu místopředsedy výboru - náhradu za mpř. Staňka, který se stal ministrem kultury, místo náleží ČSSD. Hlasováno o schválení programu 9. schůze s navrženými změnami. - 1. hlas. – 15,0,0. Pozvánka a program 9. schůze byly schváleny. (pro: posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Hyťhová, posl. Klaus, posl. Kozlová, posl. Majerová Zahradníková, posl. Melková, posl. Mihola, posl. M. Hnilička, posl. Procházková, posl. Rais, posl.  Rutová, posl. Valachová, posl. Volný, posl. Vondrák, proti: 0, zdržel se: 0). bod 1 - Sdělení předsedy + Různé předs. Klaus - za posl. Antonína Staňka, který se stal ministrem kultury, byl zvolen do našeho výboru na 16. schůzi PS dne 28. června 2018 posl. Lubomír Zaorálek. Do sekretariátu výboru nastoupila nová pracovnice paní Mgr.  J.  Pochopová. Na výbor se obrátil ředitel Biologického centra Akademie věd se žádostí o převzetí záštity nad výstavou a seminářem. Obojí by se konalo u příležitosti "Týdne vědy a techniky". Výstava by představila výsledky výzkumné činnosti Biologického centra Akademie věd a konala se ve dnech 5. až 9. listopadu 2018 v prostorách Poslanecké sněmovny. Seminář je plánován na 8. listopadu 2018 v odpoledních hodinách. Navrhl usnesení: Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po rozpravě I. přebírá záštitu nad výstavou pořádanou Biologickým centrem Akademie věd ČR u příležitosti "Týdne vědy a techniky" ve dnech 5. až 9. listopadu 2018 v prostorách Poslanecké sněmovny; II. přebírá záštitu nad seminářem pořádaným Biologickým centrem Akademie věd ČR u příležitosti "Týdne vědy a techniky" dne 8. listopadu 2018, a to od 13.00 do 16.00 hodin v prostorách Poslanecké sněmovny. Zahájil hlasování o navrženém usnesení. -2. hlas. – 16,0,0. Záštita nad výstavou a seminářem byla přijata. (pro: posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Gazdík, posl. Hnilička, posl. Hyťhová, posl. Klaus, posl.  Kozlová, posl. Majerová Zahradníková, posl. Melková, posl. Mihola, posl. Procházková, posl. Rais, posl. Rutová, posl. Valachová, posl. Volný, posl. Vondrák, proti: 0, zdržel se: 0). Na výzvu předsedy výboru k podání nominací na: - na 2 členy Kontrolní rady Grantové agentury byla ve stanoveném termínu do 31. srpna 2018 doručena 1 nominace, a to: z REDROCK Construction s. r. o. na pana JUDr. Ing. Zdeňka DUFKA, Ph.D.; - na 2 členy Kontrolní rady Technologické agentury byly ve stanoveném termínu do 31. srpna 2018 doručeny 3 návrhy: z Technologického centra Akademie věd nominace pana JUDr. Martina Koberta; z Mendelovy univerzity v Brně nominace paní prof. Jany Stávkové; z Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem nominace paní prof. Ing. Jiřiny Jílkové, CSc. Všechny návrhy byly předány Volební komisi Poslanecké sněmovny. Vyzval přítomné, zda nemají nějaké informace do bodu Různé. Nikdo žádné informace neměl. bod 2 - Změny ve složení podvýborů výboru + volba místopředsedy výboru předs. Klaus - uvolněný post místopředsedy výboru náleží ČSSD, zeptal se, koho nominují. posl. Valachová - ČSSD nominuje posl. Kateřinu Valachovou. Žádné jiné návrhy nebyly podány. předs. Klaus - navrhl, aby hlasování o volbě místopředsedy proběhlo aklamací. Zahájil hlasování o způsobu volby a poté o navržené kandidátce na post místopředsedy posl. Valachové. -3. hlas. – 15,0,1. Volba místopředsedy výboru proběhne aklamací. -4. hlas. – 16,0,0. Posl. Valachová byla zvolena místopředsedkyní výboru. předs. Klaus - blahopřál zvolené posl. Valachové. posl. Procházková - oznámila rezignaci na členství v podvýboru pro náhradní výchovnou péči. předs. Klaus - upozornil, že v tomto podvýboru po rezignaci posl. Procházkové bude méně členů našeho výboru než členů z ostatních výborů, což je v rozporu s usnesením výboru, požádal členy výboru, aby zvážili své členství. Zahájil hlasování, že bereme na vědomí rezignaci posl. Procházkové. -5. hlas. – 16,0,0. Rezignace posl. Procházkové v podvýboru pro náhradní výchovnou péči byla přijata. předs. Klaus - sdělil, že se zánikem členství posl. Staňka ministra kultury se uvolnila místa v těchto podvýborech: Podvýbor pro sport, Podvýbor pro mládež a volnočasové aktivity, Podvýbor pro vědu a vysoké školy, Podvýbor pro regionální školství. V podvýboru pro sport jsou v současné chvíli 3 náhradníci na 1 volné místo, posl. Birke, posl. Bělica a posl. Richter. Jelikož je potřeba zvolit člena našeho výboru, aby bylo dodrženo pravidlo, že minimálně polovina členů je z našeho výboru, je  jediným vhodným kandidátem posl. Jan Richter, který zde však není, aby zájem potvrdil. posl. Valachová - upozornila, že by pak ČSSD neměla žádného zástupce. Prosí, aby případní zájemci ČSSD by mohli být pravidelnými hosty, popř. se revokovalo usnesení výboru. posl. Hnilička - pokusí se vzniklou situaci vykomunikovat. posl. Rais - doporučuje, aby do podvýboru vstoupil zástupce ČSSD z řad výboru. posl. Bartoň - přihlásil se do členství v Podvýboru pro mládež a volnočasové aktivity. předs. Klaus - zahájil hlasování o členství posl. Bartoně v podvýboru pro mládež a volnočasové aktivity. -6. hlas. – 17,0,0. Posl. Bartoň se stal členem Podvýboru pro mládež a volnočasové aktivity. předs. Klaus - do Podvýboru pro regionální školství obdržel žádost o členství od posl. Lubomíra Volného. (posl. Volný - svůj zájem potvrdil). Žádný další kandidát na 1 volné místo v podvýboru nebyl. Zahájil hlasování o členství posl. Lubomíra Volného v podvýboru. -7. hlas. – 14,0,3. Posl. Volný se stal členem Podvýboru pro regionálního školství. Požádal členy výboru, aby informovali na klubech o volných místech v podvýborech zřízených výborem. Bude-li mít někdo zájem o činnost v podvýboru, ať se přihlásí přes sekretariát výboru a následně by se bod Dovolba členů do podvýboru zařadil na jednání výboru. Informoval, že na uvolněný post předsedy Podvýboru regionálního školství mohou být navrženi členové tohoto podvýboru, kteří jsou zároveň členy školského výboru. Vyzval přítomné k podávání nominací na post předsedy podvýboru. posl. Valachová - za ČSSD nominovala sebe. posl. Hyťhová - nominovala posl. Lubomíra Volného. posl. Baxa - nominoval posl. Zuzanu Majerovou Zahradníkovou. předs. Klaus - navrhl tajnou volbu předsedy podvýboru, následně o tomto zahájil hlasování. -8. hlas. – 16,0,1. Tajná volba předsedy podvýboru pro regionální školství byla odsouhlasena. předs. Klaus - z důvodu tajné volby je potřeba ustanovit volební komisi; stanovit počet členů volební komise a způsob jejich volby. Navrhl, aby volební komise měla tři členy - s tímto všichni přítomní souhlasili - a způsob volby aklamací. Vyzval k předkládání kandidátů na členy volební komise. posl. Valachová - navrhla posl. Vondráka jako člena volební komise. posl. Volný - navrhl předsedu Klause jako člena volební komise. posl. Majerová Zahradníková - navrhla posl. Baxu jako člena volební komise. předs. Klaus - zahájil hlasování o způsobu volby členů volební komise a následně o jejím složení. -9. hlas. – 18,0,0. Členové volební komise budou voleni aklamací. -10. hlas. – 18,0,0. Členy volební komise pro volbu předsedy podvýboru pro regionální školství byli stanoveni: posl. Martin Baxa, posl. Václav Klaus a posl. Ivo Vondrák. předs. Klaus - navrhl přerušení tajné volby do doby skončení dalšího bodu výboru. O tomto zahájil hlasování -11. hlas. – 18,0,0. Návrh na přerušení tajné volby byl přijat. bod 3 – Návrh poslanců Jana Čižinského, Lukáše Bartoně, Václava Klause, Kateřiny Valachové, Heleny Langšádlové a Petra Gazdíka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 115) předs. Klaus - informoval, že na minulé schůzi výboru byl bod přerušen během obecné rozpravy, aby poslanci mohli předkládat pozměňovací návrhy; v termínu byl do sekretariátu výboru doručen pouze pozměňovací návrh posl. Miholy. Přivítal zástupce předkladatelů a MŠMT, předal slovo Janu Čižinskému, aby odůvodnil sněmovní tisk 115. Následně pak zpravodajce posl. Majerové Zahradníkové a zástupcům MŠMT. posl. Jan Čižinský - odůvodnil poslanecký návrh zákona. Upozornil na možnost neotevření přípravných tříd z důvodů nenaplněnosti. Přípravné třídy jsou pouze pro děti s odkladem, s navrženou úpravou by to mohlo být i pro děti bez odkladu s doporučením pedagogicko-psychologické poradny. Nerozumí stanovisku ministerstva, v němž nedůvěřuje ve schopnosti pedagogicko-psychologických poraden v oblasti diagnostiky a vyhodnocování, zda dítě přípravnou třídu potřebuje či ne. posl. Majerová Zahradníková - souhlasila se všemi argumenty předkladatele, v jejím regionu je situace taková, že se třídy neotevřou z důvodu chybějícího jednoho či dvou žáků. Podpořila přijetí sněmovního tisku 115. nám. Prudíková - MŠMT - stanovisko ministerstva není o nedůvěře pedagogicko-psychologickým poradnám, ale spíš o pochybnostech o systémovosti toho kroku. Návrh se vrací do stavu před dvěma lety - s tím MŠMT nesouhlasí, chtějí, aby všechny děti nejprve odchodily předškolní vzdělávání a pokud to pro ně nebude dostatečné a dostanou odklad, tak by měly být pro ně otevřeny přípravné třídy. Důvodová zpráva uvádí termín "odklad věkem" toto zákon nezná (skupina dětí narozených od září do prosince kalendářního roku). posl. Rais - souhlasí s nesystémovostí návrhu. Návrh novely zákona je obdobný jako návrh, který již zamítli. předs. Klaus - chronologicky byly kroky tak, že první byla vytvořena tato novela, ale pak se díky jinému návrhu otevřel školský zákon a v ten moment se poslanci pokusili tuto změnu z důvodu urychlení prosadit svým pozměňovacím návrhem. posl. Čižinský - postoj ministerstva vnímá jako teoretický, předkladatelé novely vychází z praxe - uvedl příklad, kdy se děti narozené 1. září nedostanou odklad do první třídy a do přípravné třídy se tak nedostanou a pokud ano, tak jen ve vážném případě, dítě pak nastoupí do školy až v 8 letech. Neumožnění vstupu těchto dětí do přípravných tříd ohrožuje i děti, které do ní mohou vstoupit, a to v případě, že se z důvodu malé naplněnosti třída neotevře. Tzn., nedostanou se tam nejen děti narozené v září až prosinci, ale i např. devět dětí, které ten odklad mají. Problém to je zejména v regionech, v Praze si děti ředitelé doporučí navzájem (školy jsou blízko sebe). Pokud je vláda proti návrhu, měla by snížit počet dětí, pro které je možno přípravnou třídu otevřít. (posl. Rais - nesouhlasí, mělo by to řešit MŠMT, např. vyhláškami, ne vláda.) posl. Bartoň - ke stanovisku MŠMT - nyní od 4 let věku zhruba 90% dětí chodí do školek, tzn. 9 z 10 dětí - z toho vyplývá, že většina dětí, které by mohly využít možnost předčasného vstupu do přípravné třídy tak školky již navštěvovalo. Souhlasí s posl. Čižinským - k otevření přípravné třídy je potřeba 10 dětí, je-li např. jen 9 dětí s odkladem školní docházky, tak se třída nemůže otevřít. posl. Mihola - sněmovní tisk spolupodepsali poslanci napříč politickým spektrem. KDU-ČSL návrh poslance Čižinského stále podporuje. Jak ostatní kluby? předs. Klaus - návrh spolupodepsal, klub s tím souhlasí. Věcně to považuje ku prospěchu praxe. nám. Prudíková - MŠMT - souvisí to s financováním škol, normativ na dítě přípravné třídy bude větší než normativ na dítě mateřské školy. Zájmem ředitelů je třídy otvírat, ale záleží na nastavení systému. Došlo by k mixování dvou systémů, a to mateřského a přípravného, který má být výjimečným nástrojem pro děti, kterým nejde připravit se na tu školu v rámci mateřské školy. Druhá otázka je, zda přípravné třídy jsou nastaveny vhodně. předs. Klaus - uzavřel obecnou rozpravu a otevřel rozpravu podrobnou. V termínu do sekretariátu došel pouze pozměňovací návrh posl. Miholy. posl. Mihola - přihlásil se ke svému PN, který po legislativní úpravě z: "V části první čl. I se doplňují body 1 a 2, které znějí: „1. V § 2 odst. 2 písm. c) se za slova „práv a svobod" vkládají slova „, plnění občanských povinností a společenských rolí,". 2. V § 2 odst. 2 se za písmeno f) vkládá nové písmeno g), které zní: „g) pochopení a osvojení evropských kulturních hodnot a tradic humanismu vycházejících z  antického a židovsko-křesťanského duchovního odkazu," Dosavadní písmeno g) se označuje jako písmeno h).". Dosavadní bod 1 se označuje jako bod 3.". Jeho úprava navazuje na snahy posl. Niny Novákové v předchozím volebním období, které podporoval. Týká se to preambule školského zákona. V současnosti se i premiér vyjadřuje k migraci a dovolává se naší kultury, kořenů atd., a toto explicitně ve školském zákonu není. Návrh hovoří o obecných cílech vzdělávání, kde je vedle pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu základních lidských práv a svobod doplněno ještě o plnění občanských povinností a společenských rolí. Dále se v bodě g) hovoří o osvojení a pochopení evropských kulturních hodnot a tradic humanismu vycházejících z anticko a židovsko křesťanského duchovního odkazu. Evropa leží nejen na křesťanských, ale i na antických a židovských základech. V oblasti školství a  vzdělávání je klíčové si toto uvědomovat. Je potřeba se k tomuto přihlásit, ubylo by pak problémů a dohadů ohledně multikulturalismu. Požádal o podporu. předs. Klaus - návrh poslance Miholy se netýká oblasti předložené v novele zákona pana Čižinského. Avizoval, že na plénu Poslanecké sněmovny načte drobnou úpravu pozměňovacího návrhu posl. Miholy. Navrhne vypustit z hlavních úkolů vzdělávání slova "pochopení a osvojení zásad a pravidel vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním a mezinárodním měřítku", jelikož to považuje za politickou věc a školská vzdělávací soustava nemá indoktrinovat žáky a dávat jim něco za vzor. Ukončil podrobnou rozpravu. Na žádost paní zpravodajky provedl hlasovací procedurou. Jelikož nebyl podán návrh na zamítnutí sněmovního tisku, bude se nejprve hlasovat o pozměňovacím návrhu posl. Miholy, dále o o zákonu jako celku. Požádal poslance, aby tento postup odhlasovali, zahájil hlasování. -12. hlas. – 16,0,1. Navržený postup hlasování k tisku 115 byl schválen. Zahájil hlasování o doporučení pozměňovacího návrhu pana posl. Miholy k tisku 115. -13. hlas. – 6,0,11. Pozměňovací návrh pana posl. Miholy k tisku 115 nebyl přijat. předs. Klaus - navrhl usnesení, ve kterém výbor: I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR sněmovní tisk 115 schválit v předloženém znění; II. pověřuje předsedu výboru posl. Václava Klause, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR; III. pověřuje zpravodajku výboru posl. Zuzanu Majerovou Zahradníkovu, aby toto usnesení předložila na schůzi Poslanecké sněmovny. IV. zmocňuje zpravodajku výboru posl. Zuzanu Majerovou Zahradníkovou, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy. Zahájil hlasování. -14. hlas. – 8,7,2. Usnesení nebylo přijato. (pro: posl. Baxa, posl. Gazdík, posl. Hyťhová, posl. Klaus, posl. Kozlová, posl. Majerová Zahradníková, posl. Mihola, posl. Volný, proti: posl. Hnilička, posl. Melková, posl. Procházková, posl. Rais, posl. Richter, posl. Rutová, zdržel se: posl. Valachová, posl. Vondrák). Jelikož k tisku 115 výbor nepřijal usnesení, bude o tomto vyhotoven záznam z jednání. Pokračování bodu č. 2 - (tajná volba předsedy podvýboru pro regionální školství). předs. Klaus - informoval, že předsedou volební komise byl zvolen posl. Vondrák. posl. Vondrák - informoval o způsobu hlasování, vyhlásil 5 minut na převzetí volebních lístků a 5 minut na sečtení hlasovacích lístků. Po pauze vyhlásil výsledky voleb předsedy podvýboru pro regionální školství: vydaných hlasovacích lístků bylo 16, počet odevzdaných platných i neplatných hlasovacích lístků 16, počet odevzdaných platných lístků 16 a počet odevzdaných platných hlasů 15. Posl. Majerová Zahradníková získala 4 hlasy; posl. Kateřina Valachová získala 1 hlas; posl. Lubomír Volný získal 10 hlasů. Předsedou Podvýboru pro regionální školství byl zvolen posl. Lubomír Volný. Podepsáni poslanci: Baxa, Klaus, Vondrák. předs. Klaus - poblahopřál předsedovi podvýboru pro regionální školství Lubomíru Volnému. Ukončil tento bod. bod 4 – Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 175) předs. Klaus - přivítal náměstkyni ministra kultury JUDr. Petru Smolíkovou, která návrh odůvodní. Zpravodajskou zprávu přednese pan posl. Petr Gazdík. JUDr. Petra Smolíková - jedná se o krátkou novelu autorského zákona, jejíž cílem je implementovat ujednání Marakéšské smlouvy z roku 2013. Smlouva byla sjednána ve formátu světové organizace duševního vlastnictví. Byla přijata směrnice EU a příslušné nařízení evropského parlamentu a rady; upravuje ji v obecné rovině komunitární právo. Bylo nutné vydat směrnici a přijmout nařízení. Cílem Marakéšské smlouvy je zlepšit přístupnost rozmnoženin knih pro osoby s postižením zraku. V českém právním řádu je výjimka pro pořizování rozmnoženin děl pro osoby se zdravotním hendikepem zavedena. Došlo k přeměně dvou paragrafů a zavedení nových dvou ustanovení, paragrafu 39a a 39b - zavádějí úpravu nového rozsahu pro tyto rozmnoženiny, včetně přeshraniční výměny. Nevidomí budou mít možnost, v bezplatném formátu (bez vypořádání se s autory), si rozmnoženiny vyměňovat. Zavádí se nový pojem "oprávněného poskytovatele", ten může rozmnoženiny přijímat ze zahraničí, ale i kopie vzniklé v ČR posílat do zahraničí. posl. Gazdík - úvodní slovo nám. Smolíkové doplnil, že do této chvíle nezaznamenal zájem podat pozměňovací návrh. Marakéšská smlouva je plně v souladu s ústavním pořádkem ČR. předs. Klaus - otevřel obecnou rozpravu, během níž navrhl po jejím ukončení přerušení projednávání tisku 175 do 26. 9. 2018 s tím, že pozměňovací návrhy budou doručeny do sekretariátu výboru nejpozději k 16. září 2018, a to dle dohody výboru, jak budou tisky projednávány. posl. Rais - ocenil, že se jedná pouze o o transpozici a nic jiného. Navrhl, aby výbor projednal návrh již na tomto jednání bez přerušení. předs. Klaus - ukončil obecnou rozpravu. Nechal hlasovat o svém návrhu na přerušení. -15. hlas. – 7,8,1. Návrh přerušit projednávání sněmovního tisku 175 byl zamítnut. předs. Klaus - jelikož návrh neprošel, otevřel podrobnou rozpravu, do které se nikdo nepřihlásil. Předal slovo zpravodaji posl. Gazdíkovi. posl. Gazdík - navrhl usnesení: Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a  tělovýchovu po odůvodnění náměstkyně ministra P. Smolíkové za MK ČR, zpravodajské zprávě posl. Petra Gazdíka a po rozpravě: I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR sněmovní tisk 175 schválit v předloženém znění; II. pověřuje předsedu výboru posl. Václava Klause, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR; III. pověřuje zpravodaje výboru posl. Petra Gazdíka, aby toto usnesení předložil na schůzi PS. předs. Klaus - zahájil hlasování o navrženém usnesení. -16. hlas. – 16,0,0. Usnesení ke sněmovnímu tisku 175 bylo přijato. (pro: posl. Baxa, posl. Fridrich. posl. Gazdík, posl. Hnilička, posl. Hyťhová, posl. Klaus, posl. Kozlová, posl. Majerová, posl. Melková, posl. Mihola, posl. Procházková, posl. Rais, posl. Richter, posl. Rutová, posl. Volný, posl. Vondrák, proti: 0, zdržel se: 0) předs. Klaus - apeloval na poslance výboru, aby do budoucna dodržovali dohody, které byly učiněny na začátku volebního období ohledně způsobu projednávání návrhů zákona ve druhém čtení ve výboru. Bod 7 – Schválení termínu a programu příští schůze předs. Klaus - informoval o záměru svolat 10. schůzi dne 26. září 2018 od 9.00 hod., poslanci obdrželi na své lavice návrh programu. Z navrženého programu je nutné vypustit sněmovní tisk 175, který byl již schválen. Po krátké diskusi se poslanci shodli, že pověří usnesením výboru svého předsedu Klause svolat schůzi v termínu 26. září 2018 v 9.00 a aby do programu zařadil body, které budou přikázány schůzí Poslanecké sněmovny, popř. ty, které vyplynou z aktuální situace. Pan předseda přislíbil ke stanovení programu 10. schůze svolat schůzku vedení výboru. Zahájil hlasování o pověření předsedy ke svolání 10. schůze. -17. hlas. – 15,0,2. Usnesení bylo přijato. (pro: posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Gazdík, posl. Hnilička, posl. Hyťhová, posl. Klaus, posl. Kozlová, posl. Majerová Zahradníková, posl. Melková, posl. Mihola, posl. Procházková, posl. Richter, posl. Rutová, posl. Valachová, posl. Volný, proti: 0, zdržel se: 2) bod 5 – Politizace a nestandardní postupy při výběrových řízeních na pozice ředitelů základních škol ze strany vedení měst a obcí; Jak systémově změnit? předs. Klaus - přivítal pana ministra školství Roberta Plagu a uvedl bod 5. Během jednání výboru se není potřeba věnovat konkrétním kauzám a  nestandardním postupům, ale obecně systému výběru ředitelů škol. Je to klíčová součást celého systému. Situaci považuje za vážnou ba až fatální. Dramaticky roste počet konkurzů (v posledním roce došlo k dvojnásobnému nárůstu) a stejně dramaticky klesá počet zájemců o funkci ředitele (na 50% konkurzů se přihlásí jeden či žádný kandidát). Řada potencionálních kandidátů je znechucena zejména tím, že jsou nuceni studovat obor školský management a také z důvodu, že je výrazným způsobem posunuta mocenská struktura u konkurzů ve  prospěch obcí a krajů, resp. zřizovatele. V některých případech se zastupitelé obcí nebo krajů chovají podle svých politických a jiných zájmů bez ohledu na zájem státu. Plánuje MŠMT otevřít debatu a tento problém řešit? Např. tak, že by se zvýšil význam státu a zaměstnanců, aby v konkurzech bylo rovnovážnější zastoupení. Aby v některých případech nedocházelo k obsazování míst ředitelů škol dle vůle mocenských skupin. Domnívá se, že větší roli by při obsazování pozic ředitelů měl mít stát a zaměstnanci, aby to nebyla z většiny vůle zastupitelstev. Navrhne usnesení, ve kterém by výbor požádal MŠMT o sdělení oficiálního stanoviska. min. Plaga - rád vyslechne stanoviska přítomných a pak je o tématu možné diskutovat - již zde ale zazněly ta nejpalčivější témata (struktura komise; co se prověřuje v rámci výběrového řízení) a možná i další otázky, např. závaznost pořadí vzešlého z výběrového řízení, posunutí výběrových řízení na vyšší míru transparentnosti a změna jeho struktury. Vnímá 2 faktory, proč dramaticky klesá počet zájemců: povolání není tak atraktivní a obavy z toho, že jsou předem dány výsledky. posl. Procházková - sdělila, že ji k iniciaci přivedlo jednak bezprecedentní chování jednoho starosty města při výběru ředitele školy, kde byla jmenována ředitelkou uchazečka, která byla úplně poslední. Materiál, který poslanci k této věci obdrželi z České školní inspekce, jasně říká, že v téměř 100 % bývá potvrzen uchazeč, který je vybrán výběrovou komisí jako první. Považuje to za správné. Domnívá se, že komise jsou složeny více ze zřizovatelských pozic a chybí odborníci. I zpráva ČŠI uvádí, že by tam měli být zastoupeni např. psycholog, personalista, ředitel z jiné školy. Neměla by tam být tak silná pozice politického establishmentu. Závěr výběrového řízení by neměl být pouze doporučující, ale měl by být závazný. Proč se  to výběrové řízení vlastně dělá, když se pak jeho závěry nerespektují? Navrhne usnesení ke změně vyhlášky MŠMT 54/2005 ze dne 26. ledna 2005, resp. požádá o legislativní prověření možné úpravy této vyhlášky v bodu paragrafu 2 ke složení komisí a také v § 5, bodě 6, kde by chtěla změnit, že výsledné pořadí uchazečů bude pro zřizovatele závazné. posl. Gazdík - od března do června absolvoval 63 konkurzů z 99 na ředitele středních škol ve Zlínském kraji. Inicioval vznik platného zákona, hovořil o důvodech, které vedly k současnému stavu. Zvyšující se počet konkurzů je dán šestiletým cyklem, dobíhá funkční období značné části ředitelů škol. Nesouhlasí s posílením role zaměstnanců na úkor zřizovatele. Upozornil na problém, který by nastal při změně vyhlášky na závaznost výsledků výběrového zřízení pro zřizovatele, a to při stavu, kdy by se do výběrového řízení přihlásil jen jeden uchazeč - komise nemůže konstatovat, že uchazeč je nevhodný pro výkon funkce (zejména, když tuto funkci již vykonává), ale ten jediný kandidát může např. čelit trestnímu stíhání. Pak by ale zřizovatel - dle návrhu posl. Procházkové - byl povinnen i takového člověka jmenovat, s tím nesouhlasí. posl. Vondrák - souhlasí s posl. Gazdíkem, nechce nyní měnit legislativu. Ví o tom, že dochází k ovlivňování konkurzů i tím, že uchazeč ovlivní své okolí tak, že se nikdo jiný do konkurzu nepřihlásí. Problém vnímá v tom, že komise vybírá, navrhuje, ale nenese odpovědnost za chod školy. Zodpovědnost za chod té školy nese zřizovatel. Byl by potřeba nástroj k tomu, aby u zcela nového ředitele školy mohla být do dvou let najita cesta (pokud neprokáže své schopnosti), jak ho odvolat. předs. Klaus - jedná se o citlivou záležitost. Zástupci krajů, obcí nebo zřizovatelů vidí tu věc maličko jinak, než to vidí stát a ředitelé. Podporuje návrh posl. Procházkové v té části, aby výsledky výběrových řízení byly závazné, ale není zastáncem, aby byly v komisích zastoupeni tzv. odborníci, jak paní posl. navrhuje. Nesouhlasí s tím, že za chod školy je zodpovědný pouze zřizovatel, je to i zodpovědnost státu, který je zastoupen ČŠI. Kladl si otázku, jaký tam dát třetí segment - nenapadá lepší řešení, než zástupce zaměstnanců. Systém má být co nejjednodušší a závazný. Na ředitele jsou kladeny normativní předpoklady bez ohledu na velkou odpovědnost spojenou s výkonem funkce. Souhlasí s tím, že je potřeba zajistit spravedlnost u konkurzních komisí, protože mnoho lidí se do konkurzů nehlásí z obav, že jsou předem známé výsledky - uvedl příklad z praxe. Stá by se tím měl zabývat a zajistit, aby byl systém transparentní a jasný. posl. Baxa - poděkoval zástupcům ČŠI za připravený materiál. Je velmi kvalitní. Informoval, jakým způsobem jsou dle výše uvedené vyhlášky sestavovány komise pro školy zřizované obcemi. (dva členové určeni zřizovatelem; jeden člen určený ředitelem krajského úřadu; jeden člen odborník ve státní správě organizace a řízení oblasti školství; jeden pedagogický pracovník dané školy; školní inspektor; člen školské rady). Myslí si, že složení konkurzní komise vyvažuje zájmy všech těch aktérů, kteří se ve školním prostředí pohybují. Systém podle pevných dat ČŠI je  nastaven správně, i když hovoří o tom, že může dojít k předpřipraveným konkurzům. Konkurzní komise by měla dávat doporučení, jelikož zřizovatel (obce a kraje) nese přímou a  nepřímou zodpovědnost za to, co se v těch školách děje. Přímá - provoz škol platí obce a kraje. Nepřímá odpovědnost - co se ve škole učí (často to hodnotí i rodiče). Domnívá se, že zřizovatel má mít právo finálního rozhodnutí o výběru ředitele školy. Vyskytující se excesy prozatím nejsou tak vážné, aby se měnila konkurzní vyhláška, a aby výsledek konkurzního řízení byl závazný pro zřizovatele. Pokud by MŠMT mělo plán toto měnit, mohlo by to vyvolat nevoli u zřizovatelů. Stávající systém dle jeho názoru funguje dobře. Ředitelé škol jsou nyní přetíženi byrokracií, s velkou odpovědností a malými platy - to je důvod, který vede k tomu, že není zájem o pozice ředitelů. předs. Klaus - to, že zástupce České školní inspekce v 10 % konkurzů konstatuje, že neprobíhal zcela korektně je vysoké číslo, ne každý to sdělí. Považuje to za alarmující. Není spokojen se současným stavem. Závěrem dnešního jednání nemá být doporučení změnit vyhlášku, ale pouze upozornit ministra školství na to, že alarmujícím způsobem klesá počet zájemců o funkci ředitele škol a že se dějí nepravosti. O tomto dostávají signály. Je věcí exekutivy, jak s tím bude systémově pracovat. Navrhuje striktně oddělit mocenské části komise od poradních. Při hlasování má mít moc stát zastoupený inspekcí a pak také zřizovatel. A malou ti další, pokud dojde k rozhodnutí 50:50. Mocenské rozhodování by se mělo posunout směrem ke státu. Revize zákona o pedagogických pracovnících - je to další oblast, kterou by se mohl výbor zabývat. posl. Mihola - souhlasí s posl. Gazdíkem a posl. Baxou. Hovořil o zkušenostech v Brně, kde se složení komisí zlepšilo. Není pro přijímání rychlých změn v zákoně či vyhlášce. posl. Procházková - sdělila, že ji posl. Gazdík a posl. Baxa nepřesvědčili. Nemělo by být problémem změnit to, aby stanovisko výběrové komise bylo závazné. Měla by být možnost odvolacího řízení uchazeče, který neuspěl, aby nedocházelo k nepravostem při výběrových řízeních. posl. Vondrák - nesouhlasí s možností odvolacího řízení u těchto konkurzů. (posl. Klaus - souhlasí.) posl. Gazdík - opětovně upozornil na případ, kdy se do konkurzu přihlásí pouze jeden kandidát, který může být vyšetřován za velmi závažné činy Policií ČR. Nemůže ho přece jmenovat ředitelem školy. V tomto případě nemůže být výsledek konkurzu pro zřizovatele závazný. Vystudování školského managementu není zárukou, že uchazeč bude dobrým ředitelem. posl. Richter - hovořil o zkušenostech v Ústeckém kraji, kde docházelo k nepravostem během konkurzů. Má naprosto odlišné zkušenosti než posl. Gazdík ve Zlínském kraji. Tyto zkušenosti má i při konkurzech na ředitele dětských domovů a výchovných zařízení. Uvedl několik příkladů zmanipulovaných konkurzů ovlivněných politicky. Domnívá se, že ředitel by měl být v jednom zařízení maximálně 12 let. posl. Fridrich - má názor, že zřizovatel (kdo má odpovědnost), má mít právo jmenovat. posl. Valachová - za alarmující považuje zjištění ČŠI, že ve více než polovině konkurzů je pouze jeden uchazeč. Z diskuse vyplývá, že se přítomní setkali se zastrašováním konkurence. Bude-li to tak, že se přihlásí jen jeden uchazeč, mělo by se zvážit, zda by měl být ředitel jmenován na 6 let, zda není možné stanovit kratší období. Mohla by to být cesta. Ke složení výběrových komisí - ČŠI ve svých závěrech upozorňuje na určitou disproporci směrem ke zřizovatelům - neměl by být hlas zřizovatele rovný? Je k úvaze, zda výsledek výběrových řízení by měl být závazný. Dále pro ni vyplynulo, že není jasné zadání státu, zda má být ředitel školy více pedagog a lídr sboru (v oblasti vzdělávání) či schopný manažer. Zřizovatelé si často stěžují na nedostatečné manažerské schopnosti ředitelů. Je potřeba obě role vyvážit. posl. Richter - vznesl dotaz na posl. Valachovou, ve věci role zaměstnanců zařízení ve výběrových komisích. Zaměstnanec by neměl rozhodovat o tom, kdo zařízení povede. posl. Valachová - učitel je ve výkonu svého povolání velmi svobodný z pohledu přímé pedagogické činnosti, toto právo bylo posíleno jednou z posledních novel školského zákona. Ve školském zákoně jsou práva učitele přesně popsána. Roli učitele ve výběrové komisi (zaměstnance zařízení) vidí v tom, že by se měl objektivně účastnit práce výběrové komise a klást otázky a zajímat se o všechny uchazeče stejným způsobem (toto střeží zástupce České školní inspekce). Dobrý ředitel by se měl věnovat zaměstnancům a učitelům školy jako jejich partner. min. Plaga - sdělil, že zřizovatel nese zodpovědnost a role státu zde také je. Legislativně zřizovatel by měl mít větší roli do toho vstupovat. Ředitelé jsou nízko ohodnocováni, není to řešeno systémově, stát na to nemá vliv. Domnívá se, že MŠMT je schopno systém zlepšit, např. v otázce transparentnosti výběrového řízení. Dále ví, že ředitelé jsou nadmíru zahlceni administrativou. Ředitel musí umět manažersky řídit školu, ale je to zejména hlavní pedagog a pedagogické lídrovství by mělo být v rámci výběrového řízení zohledněno. Zástupci pedagogického sboru ve výběrových komisích - souhlasí s tím, pedagogický sbor by si mohl svého zástupce volit tajně. Bude-li povinnost vybrat prvního, tak pokud by ho zřizovatel nechtěl jmenovat, musel by vypsat nové výběrové řízení. On má odpovědnost, on musí mít právo rozhodnout - musí být varianty. Toto by byla cesta. Zvýšení role státu prostřednictvím ČŠI; zřizovatel jmenuje do komise až tři členy - jednoho či dva z nich by měl jmenovat na základě návrhu ČŠI. Mohlo by to zvýšit transparentnost. předs. Klaus - poděkoval min. Plagovi za shrnutí a závěrečné vystoupení. Upozornil poslance, že se jedná o vyhlášku ministerstva, že je to věcí exekutivy. Problematiku výběrových řízení vnímá jako velký problém, ale poslanci by ji měli na výboru řešit v obecné rovině a nemohou řešit konkrétní kauzy. Za alarmující považuje: klesající počet uchazečů o post ředitelů; vysoké procento, kdy stát eviduje, že dojde k divným okolnostem během výběrových řízeních. Budou-li učitelé tajně volit ze svého středu zástupce v komisi, bude to její důležitý a objektivní člen. Navrhl usnesení, jehož návrh po doplnění posl. Richtera o školská zařízení zní: Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po vyslechnutí informace ministra školství, mládeže a tělovýchovy R. Plagy, zpravodajské zprávy posl. V. Procházkové a po rozpravě: I. vyzývá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR o sdělení oficiálního stanoviska, jaké chystá legislativní úpravy (ve věci politizace a nestandardních postupů) pro výběrová řízení na ředitele základních škol, středních škol a  školských zařízení, a to do 30. září 2018; II. konstatuje, že politizace a nestandardní postupy při výběrových řízeních na pozice ředitelů základních škol, středních škol a školských zařízení a dramaticky klesající počet zájemců (na polovinu konkurzů se hlásí jeden či nula uchazečů) považuje za závažné problémy naší vzdělávací soustavy. posl. Procházková - vzala zpět svůj návrh usnesení. předs. Klaus - zahájil hlasování o navrženém usnesení. -18. hlas. – 13,0,4. Usnesení bylo přijato. (pro: posl. Baxa, posl. Fridrich, posl. Hnilička, posl. Klaus, posl. Kozlová, posl. Majerová Zahradníková, posl. Melková, posl. Mihola, posl. Procházková, posl. Richter, posl. Valachová, posl. Volný, posl. Vondrák, proti:0, zdržel se: 4) předs. Klaus - poděkoval ministrovi Plagovi za účast. Ukončil projednávání bodu. Poděkoval přítomným a ukončil 9. schůzi vvvkmt. Lenka Kozlová, v. r. Václav Klaus, v. r. ověřovatelka předseda výboru pro vědu, vzdělání, výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu kulturu, mládež a tělovýchovu 1 12
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4500-9-20180905
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.