Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4600-23-20200108


VýborVýbor pro životní prostředí
Datum jednání8. ledna 2020
Číslo jednání23
Zápis z jednání
        
Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2020 8. volební období ZÁPIS z 23. schůze výboru pro životní prostředí, která se konala dne 8. ledna 2020 od 11.00 hodin v budově Poslanecké sněmovny, Sněmovní 1, 118 26 Praha 1 místnost č. K 49 / přízemí Přítomni: Bc. Ondřej Babka, Ing. Dana Balcarová, Mgr. Jan Čižinský, Ing. Jaroslav Holík, JUDr. Jan Chvojka, Ing. Josef Kott, Ing. Jana Krutáková, Karla Maříková, Ing. Markéta Pekarová Adamová, Ing. Marie Pěnčíková, David Pražák, Ing. Pavel Pustějovský, Ing. Jan Schiller, Ing. Karel Tureček, RNDr. Jan Zahradník Omluveni: Bc. František Elfmark, DIS; Ing. Eva Fialová, doc. PaedDr. Ilona Mauritzová, Ph.D. Hosté: Mgr. Miroslav Havránek, ředitel CENIA RNDr. Tereza Kochová, Ph.D., vedoucí oddělení informační podpory environmentálních politik CENIA Ing. Jindřich Fialka, náměstek pro řízení sekce zemědělství a potravinářství MZE JUDr. Jindřich Urfus, ředitel legislativního odboru MZE Mgr. Jaroslav Hejátko, vedoucí oddělení vnitřní legislativy MZE Ing. Vladimír Dolejský, Ph.D., náměstek pro řízení sekce ochrany přírody a krajiny MŽP JUDr. Pavel Zpěvák, legislativa KPS a další hosté dle prezenční listiny NÁVRH PROGRAMU: 11.00 hod. 1. Prezentace publikace CENIA pod názvem „Čtvrtstoletí životního prostředí samostatné České republiky“ Uvede: Mgr. Miroslav Havránek, ředitel CENIA 11.30 hod. 2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů – sněmovní tisk č. 514. Přednese zástupce Ministerstva zemědělství ČR Zpravodajka posl. Karla Maříková 12:30 hod. 3. Informace ze zahraniční cesty do Bosny a Hercegoviny Přednese posl. Ing. Marie Pěnčíková 12:45 hod. 4. Různé Schůzi zahájila a řídila předsedkyně výboru Dana Balcarová. Předsedkyně přivítala členy výboru a upozornila přítomné, že z jednání výboru bude pořízen zvukový záznam, který bude po skončení schůze zveřejněn na stránkách výboru pro životní prostředí Poslanecké sněmovny. Hlasování o programu Hlasování č. 1: prohlášeno za zmatečné Hlasování č. 2: Pro 11 Proti 0 Zdržel 0 Ověřovatelem byl stanoven poslanec RNDr. Jan Zahradník. Hlasování č. 3: Pro 11 Proti 0 Zdržel 0 Vyslovení souhlasu výboru s vystoupením hostů v délce 2 minut Hlasování č. 4: Pro 10 Proti 0 Zdržel 0 1. Prezentace publikace CENIA pod názvem „Čtvrtstoletí životního prostředí samostatné České republiky“ Předsedkyně výboru Dana Balcarová uvedla první bod schůze a přivítala zástupce CENIA pana ředitele Mgr. Miroslava Havránka a RNDr. Terezu Kochovou, Ph.D. Poté ve stručnosti nastínila plánovaný průběh prvního bodu schůze. Ředitel CENIA Havránek uvedl publikaci pod názvem „Čtvrtstoletí životního prostředí samostatné České republiky“, která vznikla za účelem lepšího zpřístupnění dat o stavu životního prostředí České republiky pro potřeby odborné i laické veřejnosti. Uvedl, že publikace mapuje vývoj životního prostředí České republiky od roku 1992. V úvodu zmínil výstavu, která proběhla v prostorách výboru pro životní prostředí a samotné publikace, jež jsou v těchto prostorách k dispozici. Zmínil, že publikace je dostupná na webových stránkách CENIA a zde ji lze stáhnout v tiskové kvalitě. Uvedl, že CENIA si při jakémkoliv využití tohoto materiálu odbornou či laickou veřejností přeje být citována a zároveň dodal, že CENIA si na publikaci nečiní žádná významná autorská práva. Ústředním tématem publikace je souhrn informací o tom, kolik finančních prostředků bylo v rámci ochrany životního prostředí poskytnuto a jakého efektu bylo těmito kroky dosaženo. První kapitola publikace je věnována financování péče o životní prostředí v České republice a financím obecně. Pohled na životní prostředí je zde řešen z pohledu průměrné měsíční mzdy, vyplácené zaměstnancům v České republice. Průměrná měsíční mzda určuje, kolik spotřebního zboží si lidé v České republice mohou za tuto dovolit. Od toho se následně odvíjí množství vyprodukovaného odpadu a intenzita výrobního průmyslu. Publikace čtenáři nabízí srovnání množství nabízeného spotřebního zboží, které si mohlo obyvatelstvo za svou mzdu dovolit před dvaceti pěti lety a které si může dovolit dnes. První kapitola také zmiňuje, že za 25 let investovaly soukromé subjekty do péče o životní prostředí částku 403 mld. Kč. Naproti tomu český stát se na financování tohoto segmentu podílel pouze finanční částkou 250 mld. Kč. Ředitel Havránek informoval, že první kapitola publikace se věnuje také změně klimatu, respektive emisím skleníkových plynů a dodal, že každá kapitola obsahuje náhled na danou problematiku z pohledu sociologického průzkumu. Tento dokument zpracovala Masarykova univerzita v Brně a poukazuje na přístup české veřejnosti k tématům probíraným v jednotlivých kapitolách. V první kapitole průzkum uvádí, že 88 % obyvatel České republiky vnímá změnu klimatu jako závažný problém, ale pouze 40 % obyvatel by bylo ochotno se aktivně zapojit. Zmínil, že za 25 let se v České republice podařilo snížit emise skleníkových plynů o více než 30 mil. tun CO2. Zde jako nejzajímavější údaj uvedl graf s daty Českého hydrometeorologického ústavu. Tento poukazuje na nárůst průměrné teploty v České republice za posledních pět dekád o 0,28 stupně za jednu dekádu. Tento jev má na svědomí každoroční nepatrné navýšení teploty a zvýšený výpar z vodních zdrojů v krajině. S tím jsou spojeny nižší srážkové úhrny a zhoršená kvalita vodních zdrojů v české krajině. Poukázal na vývoj počasí v České republice za posledních 25 let, kdy ze začátku byla česká krajina sužována spíše povodněmi, které v posledních pěti letech vystřídala období extrémního sucha. Jako téma další kapitoly zmínil kvalitu ovzduší v České republice, kterou obyvatelstvo považuje za významný problém. Informoval, že za posledních 25 let se situace v souvislosti s dodržováním limitů úniku skleníkových plynů do atmosféry výrazně zlepšila, a to i v rámci skutečnosti, že v současnosti stále ještě existují podniky, které tyto normy nedodržují. V tomto směru publikace informuje o různých dotačních programech a nabízí alternativní varianty lokálního vytápění. Jako další důležité téma uvedl hospodaření s užitkovou vodou v České republice. Zmínil, že v současné době se daří její spotřebu snižovat, a to skrze zacyklení vodních toků, snižování ztrát vody ve vodovodních sítích, připojení obyvatelstva na veřejnou kanalizaci. Tím klesá podíl odpadních vod vypouštěných do krajiny. V souvislosti s tímto zmínil, že oproti devadesátým letům zaznamenaly vodní toky v české krajině významné zlepšení kvality, což je dáno právě připojením většiny obyvatelstva na veřejnou kanalizační síť. Ředitel Havránek dále hovořil o fenoménu dopravy v České republice, která je obyvatelstvem vnímána jako zátěž pro životní prostředí a proti níž se jeho část snaží aktivně bojovat. Uvedl, že obecně se daří snižovat znečištění výfukovými plyny ve spojitosti se zvyšujícími se nároky na tyto normy, ale bohužel narůstá samotný objem využívaných dopravních prostředků, což bohužel snižuje výsledný efekt. Zmínil, že oproti roku 2000 narostl v České republice objem spalovaných paliv, což demonstroval na hustotě využití dálniční sítě v minulosti a v současné době. Dále se zmínil o nárůstu zastavěné plochy v české krajině, což se netýká pouze obytných prostor, ale patří sem také ostatní zastavěné plochy využívané ke komerčním účelům. Zmíněná urbanizace území má mimo jiné na svědomí zvyšující se hlukovou zátěž obyvatelstva. Zde zmínil i snahu obyvatelstva o správnou recyklaci veškerého tříděného odpadu, což připsal všeobecně snadnější dostupnosti třídících kontejnerů. Ve spojitosti s tímto zmínil markantní nárůst třídění plastů a elektroodpadu a také vyšší úroveň samotných odpadových spaloven. Závěrem informoval, že za posledních 25 let se v České republice investovalo do nakládání s odpady 84 mld. Kč. Ředitel Havránek se dále vyjádřil o stavu české krajiny od roku 1990 do roku 2017. Ve spojitosti s tímto zmínil oblibu české populace v outdoorových volnočasových aktivitách, s čímž je spojeno citlivější vnímání negativních dopadů na stav životního prostředí v České republice. Dále hovořil o úspěšné rekultivaci české krajiny po těžbě přírodních zdrojů a zmínil také snižující se plochu pro skládkování směsného odpadu. Informoval, že CENIA v současné době provádí mapování území zatížených starými ekologickými zátěžemi způsobenými například bývalou průmyslovou činností nebo činností Sovětské armády na území České republiky. Zmínil, že na likvidaci ekologických zátěží bylo doposud investováno přibližně 73 mld. Kč. V rámci postupné změny podnebí v České republice hovořil o snaze přizpůsobit tomuto jevu druhovou skladbu lesů, což by mělo podpořit biologickou odolnost lesního porostu a usnadnit volně žijícím živočichům adaptaci na změnu podnebí. Zmínil také narůstající množství vykáceného lesního porostu v důsledku kůrovcové kalamity. V oblasti zemědělství informoval o nárůstu trvalých travních porostů, které jsou k životnímu prostředí šetrnější než zemědělsky využívané plochy. Ve spojitosti se zemědělsky využívanými plochami zmínil využívání minerálních hnojiv, která začala být využívána z důvodu poklesu počtu hospodářských zvířat, jež svými exkrementy zajišťovala dostatek biologického materiálu využívaného ke hnojení zemědělských ploch. Uvedl, že přibližně 4,7 % z celkově obhospodařované zemědělské půdy je věnováno na výrobu biopaliv. Například řepka olejka zabírá v České republice zhruba 10 % osevní plochy, přičemž zhruba třetina této úrody je využívána k výrobě bionafty. Bionafta je vyráběna také z kukuřice, která je pěstována na přibližně stejně velké osevní ploše, jako řepka olejka. Nevýhodou pěstování kukuřice je vysoká eroze půdy v těchto lokalitách. Závěrem zmínil, že ekologické zemědělství v České republice zaznamenalo za 25 let znatelný nárůst i co se subjektů hospodařících v této oblasti týče. Jako další pozitivum uvedl skutečnost, kdy je v České republice téměř 20 % rozlohy označeno jako chráněné krajinné území, ať už se jedná o národní parky nebo ptačí rezervace. Jako zajímavost uvedl, že na rozdíl od okolních států v České republice existuje velké množství turisticky značených tras. Předsedkyně Balcarová poděkovala řediteli CENIA Miroslavu Havránkovi za prezentaci publikace „Čtvrtstoletí životního prostředí samostatné České republiky“, kterou označila za velmi zdařilou a užitečnou. Následně vyzvala členy výboru k otevřené diskuzi. Poslanec Holík se dotázal, zda by bylo možné obdržet celou prezentaci publikace k dalšímu využití. Ředitel Havránek v odpovědi uvedl, že odkaz na prezentaci je veřejně dostupný v tiskové podobě na webových stránkách CENIA. Samotná prezentace uvedená na jednání 23. schůze výboru pro životní prostředí bohužel stáhnout nelze, jelikož se jedná o dynamickou formu prezentace. Poslanec Babka se dotázal, zda jsou v publikaci uvedeny zdroje výsledků výzkumů, které jsou součástí každé kapitoly. Ředitel Havránek v odpovědi uvedl, že v závěrečné části publikace je uveden seznam zdrojů, ve kterém je uvedena publikace pod názvem „Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí“, kterou zpracovali autoři Jan Krajhanzl, Tomáš Chabada a Renata Svobodová. Odkaz na tuto publikaci je k dispozici na internetových stránkách Ministerstva životního prostředí České republiky, které bylo zadavatelem tohoto materiálu. Předsedkyně Balcarová navrhla prezentaci této publikace pod názvem „Vztah české veřejnosti k přírodě a životnímu prostředí“ u příležitosti projednávání Zprávy o životním prostředí ČR 2018 na některém z nadcházejících jednání výboru. Zmínila, že po domluvě buď s Ministerstvem životního prostředí, nebo přímo s autory publikace, by tento záměr ráda uskutečnila. Poslanec Zahradník zmínil, že Zpráva o životním prostředí ČR 2018 již byla projednána vládou a také bude v nejbližší době projednána na schůzí výboru pro životní prostředí. Zmínil zde fakt, že Poslanecká sněmovna PČR zatím neprojednala ani Zprávu o životním prostředí ČR 2017. Informoval, že výbor pro životní prostředí tuto zprávu již projednal s tím, že Poslanecké sněmovně PČR doporučil vzít ji na vědomí. Požádal ostatní členy výboru z řad koalice, aby se zasadili o projednání této zprávy za rok 2017 na schůzi Poslanecké sněmovny PČR. V závěru poukázal na skutečnost, kdy publikace pod názvem „Čtvrtstoletí životního prostředí samostatné České republiky“ uvádí zvýšení emisí uhlíkových plynů v atmosféře jako hlavní důvod změny klimatu v České republice, což označil jako pochybnou informaci. Poslanec Tureček se vyjádřil k údajům o užívání zemědělských hnojiv v letech 1993 až 2017 a k tomuto doplnil historické údaje. Obdobně se vyjádřil i k informacím týkajícím se Zemědělského půdního fondu. Ředitel Havránek v reakci uvedl, že záměrem publikace je všeobecný informační přehled vývoje životního prostředí v České republice od roku 1993, a to z důvodu toho, že v tomto roce vznikla samostatná Česká republika. Poslanec Tureček doplnil, že zásadní zlom v zemědělství nastal v letech 1990 až 1991 a tudíž rok 1993 v tomto případě nelze uvádět jako mezník. Předsedkyně výboru dále udělila slovo panu Jiřímu Lehejčkovi, který se dotázal ředitele Havránka, jaké jsou dle jeho názoru největší problémy v oblasti životního prostředí České republiky, a zda by v tomto směru mohl naznačit konkrétní řešení. Ředitel Havránek v odpovědi zmínil, že tyto informace jsou k dohledání ve zprávách o stavu životního prostředí České republiky, kde je tato problematika probírána do větších podrobností. Rozprava o bodu byla ukončena a předsedkyně výboru přečetla usnesení v následujícím znění: Po vyslechnutí prezentace ředitele CENIA Mgr. Miroslava Havránka a po rozpravě Výbor pro životní prostředí Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR I. Bere na vědomí informaci o publikaci organizace CENIA s názvem „Čtvrtstoletí životního prostředí samostatné České republiky“; II. Oceňuje způsob zpracování a prezentaci informací, které jsou srozumitelné jak pro odborníky, tak pro širokou veřejnost; III. Oceňuje publikaci jako vítaný doplněk ke zprávě o životním prostředí za rok 2018; IV. Vyzývá organizaci CENIA k dalším aktivitám směřujícím k lepšímu informování společnosti o problematice životního prostředí. Usnesení č. 100: https://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=165833 Hlasování č. 5: Pro 15 Proti 0 Zdržel 0 2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů – sněmovní tisk č. 514. Předsedkyně Balcarová uvedla 2. bod jednání 23. schůze a to vládní návrh zákona na ochranu zvířat proti týrání, sněmoví tisk 514 a přivítala zástupce Ministerstva zemědělství ČR Ing. Jindřicha Fialku. Zástupce ministerstva Fialka na úvod omluvil z jednání ministra Tomana z důvodu konání Ústřední nákazové komise. Dále pokračoval představením návrhu zákona. Předkládaná novela provádí transpozici směrnice EU o ochraně zvířat používaných pro vědecké účely na základě dotačních požadavků evropské komise a současně v návaznosti na diskuzi mění definici množíren psů, kdy tato novela zavádí novou definici, která v sobě spojuje již existující zákaz chovu zvířat v nevhodných podmínkách s akcentovanou otázkou chovu většího počtu psů a koček. Ministerstvo navrhuje, aby byl zakázán chov koček nebo psů včetně jejich rozmnožování v zařízeních, včetně bytů, ve kterých jsou chováni nebo rozmnožováni psi a kočky v nevhodných podmínkách, které způsobují jejich utrpení a ve větším počtu, který jim neumožňuje uspokojovat jejich fyziologické, biologické nebo etologické potřeby, jinými slovy dále množírna. Za množírny je považováno zařízení včetně bytu a to i přesto, že hlavním cílem činnosti chovatele není rozmnožování zvířat za dosažením zisku. Ministerstvo tak chce obsáhnout všechny životní situace při samotném prokazování a to z důvodu prokazatelnosti a vymahatelnosti ze strany kontrolních orgánů. Návrh dále výslovně stanoví zákaz chovat nebo rozmnožovat psy a kočky v množírnách a zavedení informační a evidenční povinnosti při prodeji a darování štěňat (formou evidenčního listu). Dále je cílem rozšířit okruh subjektů, na které se tyto povinnosti chovatelů budou vztahovat (vedle podnikatelů, chovatelských sdružení a jejich členů i na chovatele tří a více fen). Základní povinnosti při rozmnožování psů a koček by měly platit pro všechny chovatele. Náměstek Fialka zmínil, že se ministerstvo zabývalo i otázkou úprav vstupu Policie ČR a pracovníků veterinární správy do obydlí. Zde přiznal, že v návaznosti na předchozí debaty v podobných otázkách ministerstvo tento námět nezapracovalo a pokud bude vůle v Poslanecké sněmovně o tomto debatovat, je připraveno spolupracovat na zapracování pozměňovacího návrhu. Novela dále stanoví zakázané činnosti s vybranými druhy šelem a lidoopy, konkrétně zacházení s nimi na veřejném prostranství. Jejím obsahem je také zavedení licence na provádění veřejného vystupování s vybranými druhy šelem a jejich rozmnožování (např. v cirkusech). Je navrženo zpřísnění podmínek pro chovatele druhů zvířat vyžadujících zvláštní péči (zájmové chovy na základě rozšířeného zmocnění). Vyhláškou ministerstva by pak mělo dojít k upravení požadavků týkajících se péče a požadavků na prostory pro vybavení a chov těchto zvířat. Cílem návrhu zákona je také zabezpečení obecních úřadů a obcí s rozšířenou působnosti tak, aby neměly zásadní finanční problémy při umisťování. Návrh zákona zpřesňuje a výchovně upravuje povinnosti chovatele, to znamená zajistit na první pohled banální věci (např. pes nemůže napadnout cizí osoby). Náměstek Fialka rovněž představil změny v novele o správních poplatcích, která je doprovodným právním předpisem. Zavádí se nový správní poplatek za udělení licence a provádění veřejného vstoupení šelem a jejich rozmnožování (v cirkusech). Tento navržený poplatek je ve výši 10 tisíc Kč. Dále se jedná o zvýšení správních poplatků za povolení chovu pro chovatele vybraných druhů šelem a lidoopů (z 1 na 10 tisíc Kč). Snahou ministerstva je i snaha o zvýšení správního poplatku za oprávnění používání pokusných zvířat a za oprávnění chovu nebo dodávky pokusných zvířat (na 15 tisíc Kč). Úplně novým má být správní poplatek na projekt pokusů (2 tisíce Kč). To jsou podle náměstka Fialky hlavní parametry návrhu, které ministerstvo předkládá sněmovním výborům. Místopředsedkyně Pěnčíková předala slovo zpravodajce návrhu zákona poslankyni Karle Maříkové. Poslankyně Maříková uvedla návrh zákona kolegům ve výboru. Zmínila, že předložená novela je opravou chybně provedené transpozice evropské směrnice. Navrhovanou právní úpravou je prováděna transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady EU ze dne 22. září 2010 o ochraně zvířat používaných pro vědecké účely. Evropská komise 13. července 2017 zahájila s ČR formální řízení týkající se nesprávného provedení této směrnice. Zákon na ochranu zvířat se mění tak, aby byl pokud možno doslovným přepisem textu obsaženého ve směrnici. Účelem tohoto zákona je chránit zvířata, jež jsou živými tvory schopnými pociťovat bolest a utrpení před týráním, poškozováním jejich zdraví a jejich usmrcením bez důvodu, pokud byly způsobeny byť i nedbalostí člověkem. Nad rámec směrnice se upravuje otázka usmrcení zvířete pouze pro využití jeho orgánů nebo také pro vědecké účely. V oblasti ochrany pokusných zvířat dále dochází k odstranění některých aplikačních a výkladových problémů. Dalším cílem návrhu zákona je zabezpečit, aby obecní úřady obcí s rozšířenou působností neměly zásadní finanční problémy při umisťování týraných zvířat do předběžné náhradní péče nebo náhradní péče. Nově bude ministerstvo zemědělství hradit účelově vynaložené náklady spojené se zajištěním péče o zvířata na základě žádosti podané obecním úřadem obce s rozšířenou působností. Novela zavádí definici množíren, která v sobě spojuje již existující zákaz chovu zvířat v nevhodných podmínkách s akcentovanou otázkou chovu většího počtu zvířat. Výslovně je uveden zákaz chovat nebo rozmnožovat psy nebo kočky v množírnách. Rozšiřuje se okruh subjektů, na které se vztahují povinnosti při chovu psů a koček, a zpřísňují se povinnosti chovatelů psů a koček. Za účelem zvýšení vymahatelnosti právní úpravy a ke zvýšení její srozumitelnosti pro adresáty právní úpravy se výslovně stanoví, že za týrání se považuje nejen chov, ale i rozmnožování zvířat v nevhodných podmínkách. Návrh zákona obsahuje také zpřísnění podmínek pro chovatele druhů zvířat vyžadujících zvláštní péči - zvířata v zájmových chovech. Dále se rozšiřuje zmocnění k vydání prováděcího předpisu v této oblasti. Nově také budou ve vyhlášce upraveny požadavky týkající se péče, požadavky na prostory a vybavení pro chov vybraných zvířat vyžadujících zvláštní péči. Návrh zákona upravuje zakázané činnosti s vybranými druhy šelem a lidoopy, zpřísňuje podmínky chovu vybraných druhů šelem a lidoopů, zavádí kurzy k péči o vybrané druhy šelem a lidoopů a zavádí licenci k provádění veřejných vystoupení s vybranými druhy šelem a jejich rozmnožování za účelem veřejného vystoupení, např. v cirkusech. Všechna ustanovení zákona na ochranu zvířat mají za cíl chránit zvíře před týráním. Návrh zákona zavádí nové činnosti, které budou žádat přidělení nových prostředků ze státního rozpočtu. Návrh zákona předpokládá hospodářské a finanční dopady na státní rozpočet a ostatní veřejné rozpočty. Navrhuje se zajištění těchto prostředků z rozpočtů kapitoly 309 Ministerstva zemědělství. Návrh zákona je v souladu s předpisy EU. Předsedkyně Balcarová zahájila obecnou rozpravu. První do rozpravy se přihlásil poslanec Pražák s dotazem týkajícím se povinného čipování psů, respektive doby, do kdy je majitel povinován psa očipovat, přičemž naráží na rozpor ve znění veterinárního zákona a předložené novely o ochraně zvířat proti týrání. JUDr. Urfus za Ministerstvo zemědělství upřesnil, že pes musí být očipován v okamžiku, kdy přechází k jinému majiteli (od 8 týdnů), nebo po třech měsících, když ho máme doma. Pak už se v evidenci pouze mění majitel. Tato úprava má za cíl, aby se předešlo jakémukoliv dvojímu značení. Dalším do rozpravy byl přihlášený poslanec Zahradník. Ten navázal na poslance Pražáka s upozorněním na to, že je několik zákonů, které se k těmto problémům vyjadřují (veterinární zákon, novela trestního zákon, novela lesního zákona a zákon na ochranu zvířat proti týrání). Zvlášť vyzdvihuje novelu lesního zákona, která se projednávala na podvýboru pro ochranu přírody a krajiny, konkrétně v souvislosti se srnčaty a jejich ochranou při sečení a zemědělských pracích. Konkrétně vyzdvihuje situaci v Národním parku Šumava, kde je povolen odstřel zvěře v oborách, kam je zvěř lákána a poté likvidována. Upozornil tak na problematičnost celé situace a avizoval svůj záměr podat pozměňovací návrhy. Dalším přihlášeným do obecné rozpravy byl poslanec Schiller, který se vrátil v diskuzi k otázce čipování psů a otázky evidence psů v registrech, přičemž poukázal na fakt, že těchto registrů je několik a neexistuje jeden centrální. Náměstek Fialka ve své odpovědi nejprve reagoval na podnět poslance Zahradníka a uznává, že úprava ochrany zvířat je obsažena v několika zákonech. V reakci na poslance Schillera podotknul, že problematika evidování a existence několika registrů vznikla podáním poslaneckého pozměňovacího návrhu, ale i přesto oceňuje, že poprvé v historii existuje snaha o registrování a evidování. Přislíbil, že během dvouletého přechodného období by měl vzniknout jeden centrální registr v rámci Státní veterinární správy. V současné době probíhá zadávací studie, jejímž cílem je využít data, která už v prostoru jsou a dají se využít. Další novela veterinárního zákona by pak měla zpřesnit, která data ze kterých registrů by se dala využít. Dále v diskuzi pokračovala předsedkyně Balcarová, která ministerstvu poděkovala za vysvětlení a avizovala, že požádá o přerušení projednávání tohoto bodu v obecné rozpravě pro stanovení harmonogramu projednávání návrhu tohoto zákona. Zároveň informovala kolegy o svém záměru podat minimálně dva pozměňovací návrhy. Jeden by se měl týkat možnosti vstoupit do obydlí v případě vážného podezření na týrání či při podezření z provozování množírny. Druhý pozměňující návrh se bude týkat klecového chovu slepic a omezení doby, do kdy by měl skončit. V souvislosti s tím se obrátila na poslance Schillera a jeho dřívějšímu záměru o organizaci semináře k tomuto tématu. Poslanec Schiller přehodnotil situaci a seminář se rozhodl neorganizovat. Přislíbil však diskuzi o převzetí záštity. Dalším přihlášeným do diskuze byl poslanec Kott, který poděkoval ministerstvu za jeho postoj a finanční podporu obecním úřadům. Dále projevil souhlas s názorem poslance Zahradníka o existenci několika sněmovnou projednávaných zákonech o na první pohled podobné problematice. Ocenil prodloužení lhůty na projednání tohoto návrhu zákona a předpokládá, že by se tím mohlo alespoň v brzké době předejít znovuotevření problematiky týrání zvířat. Reagoval na předsedkyni Balcarovou a její návrh týkající se zákazu klecových chovů, kdy považuje za předmětné řešit tuto otázku v rámci EU, nikoliv na národní úrovni. Svým příspěvkem dále reagovala paní poslankyně Pekarová Adamová. Vyjádřila svojí podporu pozměňovacímu návrhu na zákaz klecového chovu slepic. Avizovala podání pozměňovacího návrhu na zvýšení trestu za provozování množíren. Poslanec Zahradník zmínil, že otázka klecových chovů je hodně sledovanou záležitostí ze strany veřejnosti, neboť mu chodí velké množství e-mailů nabádajících k jejich zákazu. Diskuzi o tom tedy považuje za příhodnou a je ochoten nějaký termín podpořit. Skeptičtěji se však postavil k otázce povolení vstupu do obydlí a připomněl diskuzi při schvalování zákonu o ochraně ovzduší. Sám se přiklonil k názoru, že by mělo být ctěno právo na nedotknutelnost obydlí. Předsedkyně Balcarová reagovala na poslance Zahradníka, kdy zmínila, že Ústavní soud rozhodl, že ve veřejném zájmu je výše ochrana zdraví než nedotknutelnost obydlí a uvedla názor, že považuje dnešní společnost za dostatečně uvědomělou, aby uznala, že důvodné podezření z týrání zvířat je dostatečným argumentem pro prolomení nedotknutelnosti obydlí. Zároveň uvedla zkušenost vyplývající z aplikace zákona o ochraně ovzduší, kdy možnost vstupu do obydlí není nadužívána a není jí nijak využíváno (podle údajů MŽP se staly 3 případy za 3 roky, kdy došlo k takové kontrole). Tímto byl počet přihlášek do obecné rozpravy vyčerpán a zpravodajka přednesla návrh usnesení v následujícím znění: Po odůvodnění náměstka ministra zemědělství Ing. Jindřicha Fialky, zpravodajské zprávě posl. Karly Maříkové a po rozpravě výbor pro životní prostředí Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR I. přerušuje v obecné rozpravě projednávání sněmovního tisku 514, II. stanoví harmonogram projednávání tohoto sněmovního tisku podle návrhu zpravodaje: · pozměňovací návrhy předat na sekretariát výboru pro životní prostředí do pondělí 10. února 2020 do 12:00 hod. · tabulkový materiál se zapracovanými pozměňovacími návrhy předá Ministerstvo zemědělství ČR zpět na výbor pro životní prostředí do pátku 14. února 2020 do 12:00 hod. · projednání na schůzi výboru pro životní prostředí ve středu 19. února 2020 Usnesení č. 101: https://www.psp.cz/sqw/text/text2.sqw?idd=165876 Hlasování č. 6: Pro 15 Proti 0 Zdržel 0 Před ukončením bodu předala předsedkyně Balcarová slovo zástupci ministerstva. Zástupce ministerstva poděkoval za avíza pozměňovacích zákonů a uvedl, že ministerstvo bude na jejich tvorbě aktivně spolupracovat. Předsedkyně ukončila bod. 3. Informace ze zahraniční cesty do Bosny a Hercegoviny Předsedkyně Balcarová zahájila projednávání bodu číslo tři a požádala místopředsedkyni Pěnčíkovou, aby výboru odprezentovala informace o zahraniční cestě do Bosny a Hercegoviny. Místopředsedkyně Pěnčíková informovala výbor, že zahraniční cesta proběhla v termínu 30. září až 4. října 2019. Uvedla, že vedoucím delegace byla paní předsedkyně Balcarová. Dalšími účastníky byli členové výboru poslankyně Pěnčíková, poslanec Holík a poslanec Kott a paní Ing. Frková z odboru mezinárodních vztahů. Místopředsedkyně Pěnčíková uvedla, že hlavními tématy cesty byly projekty rozvojové spolupráce v oblasti životního prostředí. Jednalo se zejména o oblast kvality ovzduší, oblast ochrany vodních toků a odpadních vod a především oblast odpadového hospodářství. Česká republika vede v Bosně a Hercegovině řadu rozvojových projektů, s některými z nich se delegace seznámila blíže. Součástí programu byla oficiální jednání na velvyslanectví se zástupci donorů a neziskových organizací. Dále proběhlo jednání s výborem pro územní plánování, komunální politiku, ekologii a cestovní ruch Bosny. Na srbské straně proběhlo jednání s výborem pro ochranu životního prostředí. Mimo tato jednání delegace navštívila Eko Forum Zenica, které se zabývá zejména ochranou ovzduší v Zenici a dále vesnici Kruščice. Zde se delegace setkala se zástupci obce, kteří již několik let protestují proti stavbě hydroelektrárny na místní řece. Ve městě Mostar delegace nejprve navštívila místní skládku a poté se zúčastnila jednání zástupců neziskové organizace se zástupci města. Tématem jednání bylo plánované rozšíření výše zmíněné skládky. Dále delegace navštívila další oblast kde je plánována výstavba hydroelektrárny. Po ukončení prezentace místopředsedkyně Pěnčíková připojila informaci, že oficiální zpráva o zahraniční cestě je dostupná na webových stránkách výboru. Předsedkyně Balcarová poděkovala místopředsedkyni Pěnčíkové za prezentaci. Dále doplnila, že Bosna a Hercegovina patří mezi země, se kterými má Česká republika navázanou rozvojovou spolupráci. Mezi tyto země se řadí mimo jiné také Gruzie, ve které byli zástupci výboru pro životní prostředí na zahraniční cestě minulý rok. V Gruzii se delegace setkala přímo na ambasádě s rozvojovým diplomatem. Ten umožňuje, aby byly projekty rozvojové spolupráce řízeny přímo z ambasády. Tento postup předsedkyně Balcarová zhodnotila jako efektivnější oproti systému v Bosně a Hercegovině. Dále vyzdvihla, přínos zahraničních cest do zemí, se kterými má Česká republika uzavřenou dohodu o rozvojové spolupráci, protože podporují tyto aktivity a také umožňují přímé předání zkušeností v cílové zemi. Uvedla, že podpora občanské společnosti v aktivitách na ochranu životního prostředí je velice přínosná. 4. Různé Na úvod bodu „Různé“ předsedkyně Balcarová informovala kolegy, že organizační výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR schválil záměry zahraničních cest a vyzvala poslance k nahlašování účasti. Program cesty bude vytvářen ve spolupráci s naší ambasádou v Norsku a o termínu budou informováni ihned po potvrzení ambasádou. Dále zmínila, že v druhé polovině roku čeká poslance cesta do Portugalska a je tedy možné nahlašovat zájem i o tuto cestu. Dále předsedkyně avizovala akce, které v rámci výboru pro životní prostředí chystá a ty, o jejichž konání byla informována. Konkrétně se jednalo o kulatý stůl, který se bude konat 4. února 2020 a jeho název je „Přichází stát i obce o miliony za ukládání odpadů na skládky?“. Druhý seminář s názvem „Cena, dostupnost a kvalita pitné vody“ se bude konat 18. února od 9:00 hod. v Konírně. Třetí avizovaný seminář, zatím s pracovním názvem „Klecové chovy“, by měl být organizovaný podvýborem pro životní prostředí, přičemž předsedkyně Balcarová navrhla nedělat přímo seminář, ale jen kulatý stůl, primárně z důvodu omezených kapacit místností. Datum této akce bude v nejbližší době upřesněn, ale cílem je uspořádat ji před projednáváním zákona na ochranu zvířat proti týrání na výboru pro životní prostředí, tj. před 19. únorem 2020. V rámci diskuze poslankyně Krutáková informovala o chystaném semináři dne 4. února 2020 na téma „Nástroje nezbytné na podporu recyklace odpadu“. Po vzájemné dohodě byl kulatý na téma skládkování stanoven na odpoledne, aby poslanci měli možnost se zúčastnit obou akcí. Předsedkyně Balcarová požádala kolegy poslance, aby v případě zájmu o organizaci jakékoliv akce pod hlavičkou výboru, toto s paní předsedkyní projednali. Místopředsedkyně výboru, poslankyně Pěnčíková informovala kolegy o jí pořádaném kulatém stole, ve spolupráci s poslancem Dolínkem, na téma zálohování PET lahví, na který všechny pozvala a tím byla diskuze na toto téma ukončena. V diskuzi dále pokračoval místopředseda výboru Jan Zahradník s informací o práci Uhelné komise – pracovní skupiny 1. Poslanec Zahradník shrnul, že komise se za loňský rok sešla třikrát, přičemž z posledního jednání 25. listopadu 2019 poslal kolegům poslancům zápis. Vedení komise se sešlo se zástupci německé uhelné komise s cílem čerpat informace o tom, jakým způsobem vést jednání. Další jednání je v plánu 13. ledna 2020. Co se týká pracovní skupiny jednající o stanovení termínu ukončení použití uhlí v energetice, tak ta sešla naposledy 10. prosince 2019 a z její iniciativy vzniklo několik zajímavých studií a analýz. Diskuze panuje především nad hledáním vhodných náhradních kapacit, což je úzce spojeno s udržením případně rozvojem jaderné energetiky, která ale v současné době nemá podporu ze strany Evropského parlamentu a ani komise. Dále poslanec Zahradník zmínil analýzu ČEPSu, která byla prezentována na prosincové schůzi pracovní skupiny s názvem „Hodnocení zdrojové přiměřenosti energetické soustavy do roku 2040“. Je zde reálné zhodnocení včetně skepse nad rozvojem jaderné elektrárny a varuje před deficitem mezi spotřebou a zdrojem, což by nás vedlo k závislosti na dovozu energie. Dále zmínil, že komise řeší i možnosti využití energií z obnovitelných zdrojů. Závěrem svého příspěvku poslanec Zahradník přislíbil, že během března a dubna bude členy výboru informovat o další činnosti komise a pracovní skupiny. Předsedkyně Balcarová navázala v diskuzi informací, že pracovní skupina č. 2, jejíž je členkou bude mít jednání v druhém lednovém týdnu a o výstupech z jednání bude informovat na příštím jednání výboru pro životní prostředí. Předpokládá se, že na tomto jednání bude k dispozici návrh legislativních kroků, které by měly podpořit útlum uhlí a plnění variant, které připravuje skupina č. 1. Závěrem schůze předsedkyně Balcarová navrhla termín další schůze, který podle harmonogramu vychází na 5. února, nicméně zmínila, je možné, že se výbor sejde až 19. února 2020. Nikdo se do rozpravy nepřihlásil, a tak předsedkyně poděkovala poslancům za účast a 23. schůzi výboru pro životní prostředí ukončila. RNDr. Jan ZAHRADNÍK v. r. ověřovatel Ing. Dana BALCAROVÁ v. r. Předsedkyně Výbor pro životní prostředí PSP 23. schůze 08. 01. 2020 - 11:01:12 1. hlasování, návrh Schválení programu Aktivně hlasovalo: 6 Pro: 6 Proti: 0 Zdržel se: 0 Ondřej Babka, ANO: Pro Dana Balcarová, Piráti: Nehlasoval Jan Čižinský, KDU-ČSL: nepřít. František Elfmark, Piráti: nepřít. Eva Fialová, ANO: nepřít. Jaroslav Holík, SPD: nepřít. Jan Chvojka, ČSSD: nepřít. Josef Kott, ANO: Pro Jana Krutáková, STAN: nepřít. Karla Maříková, SPD: Pro Ilona Mauritzová, ODS: nepřít. Markéta Pekarová Adamová, TOP09: nepřít. Marie Pěnčíková, KSČM: nepřít. David Pražák, ANO: Pro Pavel Pustějovský, ANO: Pro Jan Schiller, ANO: Pro Karel Tureček, ANO: nepřít. Jan Zahradník, ODS: Nehlasoval ID hlasování: 1, schůze č. 23, čas 11:01:12 Výbor pro životní prostředí PSP 23. schůze 08. 01. 2020 - 11:02:23 2. hlasování, návrh Schválení programu Aktivně hlasovalo: 11 Pro: 11 Proti: 0 Zdržel se: 0 Ondřej Babka, ANO: Pro Dana Balcarová, Piráti: Pro Jan Čižinský, KDU-ČSL: Pro František Elfmark, Piráti: nepřít. Eva Fialová, ANO: nepřít. Jaroslav Holík, SPD: Pro Jan Chvojka, ČSSD: nepřít. Josef Kott, ANO: Pro Jana Krutáková, STAN: Pro Karla Maříková, SPD: Pro Ilona Mauritzová, ODS: nepřít. Markéta Pekarová Adamová, TOP09: nepřít. Marie Pěnčíková, KSČM: nepřít. David Pražák, ANO: Pro Pavel Pustějovský, ANO: Pro Jan Schiller, ANO: Pro Karel Tureček, ANO: nepřít. Jan Zahradník, ODS: Pro ID hlasování: 2, schůze č. 23, čas 11:02:23 Výbor pro životní prostředí PSP 23. schůze 08. 01. 2020 - 11:03:03 3. hlasování, návrh Stanovení ověřovatele Aktivně hlasovalo: 11 Pro: 11 Proti: 0 Zdržel se: 0 Ondřej Babka, ANO: Pro Dana Balcarová, Piráti: Pro Jan Čižinský, KDU-ČSL: Pro František Elfmark, Piráti: nepřít. Eva Fialová, ANO: nepřít. Jaroslav Holík, SPD: Pro Jan Chvojka, ČSSD: nepřít. Josef Kott, ANO: Pro Jana Krutáková, STAN: Pro Karla Maříková, SPD: Pro Ilona Mauritzová, ODS: nepřít. Markéta Pekarová Adamová, TOP09: nepřít. Marie Pěnčíková, KSČM: nepřít. David Pražák, ANO: Pro Pavel Pustějovský, ANO: Pro Jan Schiller, ANO: Pro Karel Tureček, ANO: nepřít. Jan Zahradník, ODS: Pro ID hlasování: 3, schůze č. 23, čas 11:03:03 Výbor pro životní prostředí PSP 23. schůze 08. 01. 2020 - 11:03:36 4. hlasování, návrh Schválení vystoupení hostů v délce 2 minut Aktivně hlasovalo: 10 Pro: 10 Proti: 0 Zdržel se: 0 Ondřej Babka, ANO: Pro Dana Balcarová, Piráti: Pro Jan Čižinský, KDU-ČSL: Pro František Elfmark, Piráti: nepřít. Eva Fialová, ANO: nepřít. Jaroslav Holík, SPD: Pro Jan Chvojka, ČSSD: nepřít. Josef Kott, ANO: Pro Jana Krutáková, STAN: Pro Karla Maříková, SPD: Pro Ilona Mauritzová, ODS: nepřít. Markéta Pekarová Adamová, TOP09: nepřít. Marie Pěnčíková, KSČM: nepřít. David Pražák, ANO: Pro Pavel Pustějovský, ANO: Pro Jan Schiller, ANO: Pro Karel Tureček, ANO: nepřít. Jan Zahradník, ODS: Nehlasoval ID hlasování: 4, schůze č. 23, čas 11:03:36 Výbor pro životní prostředí PSP 23. schůze 08. 01. 2020 - 11:48:31 5. hlasování, návrh Prezentace publikace CENIA „Čtvrtstoletí životního prostředí samostatné České republiky“ Aktivně hlasovalo: 15 Pro: 15 Proti: 0 Zdržel se: 0 Ondřej Babka, ANO: Pro Dana Balcarová, Piráti: Pro Jan Čižinský, KDU-ČSL: Pro František Elfmark, Piráti: nepřít. Eva Fialová, ANO: nepřít. Jaroslav Holík, SPD: Pro Jan Chvojka, ČSSD: Pro Josef Kott, ANO: Pro Jana Krutáková, STAN: Pro Karla Maříková, SPD: Pro Ilona Mauritzová, ODS: nepřít. Markéta Pekarová Adamová, TOP09: Pro Marie Pěnčíková, KSČM: Pro David Pražák, ANO: Pro Pavel Pustějovský, ANO: Pro Jan Schiller, ANO: Pro Karel Tureček, ANO: Pro Jan Zahradník, ODS: Pro ID hlasování: 5, schůze č. 23, čas 11:48:31 Výbor pro životní prostředí PSP 23. schůze 08. 01. 2020 - 12:23:27 6. hlasování, návrh Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 246/1992 Sb., a zákon č. 634/2004 Sb., sněmovní tisk č. 514 Aktivně hlasovalo: 15 Pro: 15 Proti: 0 Zdržel se: 0 Ondřej Babka, ANO: Pro Dana Balcarová, Piráti: Pro Jan Čižinský, KDU-ČSL: Pro František Elfmark, Piráti: nepřít. Eva Fialová, ANO: nepřít. Jaroslav Holík, SPD: Pro Jan Chvojka, ČSSD: Pro Josef Kott, ANO: Pro Jana Krutáková, STAN: Pro Karla Maříková, SPD: Pro Ilona Mauritzová, ODS: nepřít. Markéta Pekarová Adamová, TOP09: Pro Marie Pěnčíková, KSČM: Pro David Pražák, ANO: Pro Pavel Pustějovský, ANO: Pro Jan Schiller, ANO: Pro Karel Tureček, ANO: Pro Jan Zahradník, ODS: Pro ID hlasování: 6, schůze č. 23, čas 12:23:27 3
Zvukové záznamy
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4600-23-20200108
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.