Snadné přidání nového datasetu

Jednání výborů PSP 4700-15-20181010


VýborZemědělský výbor
Datum jednání10. října 2018
Číslo jednání15
Zápis z jednání
        
Parlament České republiky PS180013048 Parlament České republiky POSLANECKÁ SNĚMOVNA 2018 8. volební období Z Á P I S z 15. schůze zemědělského výboru, která se konala dne 10. října 2018 v  Poslanecké sněmovně PČR Přítomni: poslankyně a poslanci J. Faltýnek, M. Balaštíková, J. Birke, M. Bojko, J. Kott, P. Kováčik, J. Krutáková, J. Martinů, M. Oborná, Z. Podal, J. Pošvář, D. Pražák, V. Válek, J. Volný a V. Vrecionová Omluven: poslanci R. Holomčík, M. Jurečka a K. Tureček (Prezenční listina poslanců - příloha č. 2) Přítomní hosté: dle prezenční listiny (Prezenční listina hostů - příloha č. 3) Jednání výboru zahájil a po celou dobu řídil předseda výboru posl. Jaroslav Faltýnek. Návrh pořadu: 1. Zahájení 2. Návrh poslanců Pavla Kováčika, Josefa Kotta, Karla Turečka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 183) - doprojednání 3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat a o změně některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 169) – doprojednání 4. Zpráva o stavu zemědělství ČR za rok 2017 (sněmovní tisk 282) 5. Ekonomický význam českého pivovarství a jeho vývoj v období let 2014 - 2017 6. Informace z podvýborů 7. Sdělení předsedy, různé 8. Návrh termínu příští schůze výboru 1. Zahájení Předseda zemědělského výboru posl. J. Faltýnek přivítal přítomné poslankyně, poslance a hosty. Obdržel omluvu posl. R. Holomčíka, M. Jurečky a K. Turečka. Seznámil přítomné s návrhem programu. S dalším doplněním programu nikdo v otevřené rozpravě nevystoupil. Program byl schválen všemi přítomnými poslanci (+14, 0, 0); přehled hlasování je uveden v příloze č. 1, str. 1. 2. Návrh poslanců Pavla Kováčika Josefa Kotta, Karla Turečka a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 183) - doprojednání Pokračuje obecná rozprava. Předseda výboru J. Faltýnek uvedl, že na 14. schůzi ZEV bylo jednání k tomuto bodu přerušeno v obecné rozpravě. Následně dal hlasovat o tom, aby nepřítomného zpravodaje posl. M. Jurečku zastoupil na dnešním jednání posl. J. Kott. S tím vyjádřili souhlas všichni přítomní poslanci (+15). Zpravodaj J. Kott - Tímto tiskem se výbor zabýval na své 14. schůzi 26. září t.r. Jednání bylo přerušeno v obecné rozpravě a byl stanoven termín pro podávání pozměňovacích návrhů. Byly podány 2 PN: 1. Skupina poslanců J. Kott, J. Volný a další předložili komplexní pozměňovací návrh (dále jen „KPN“), (viz příloha zápisu č. 4) a 2. PN posl. M. Jurečky (viz příloha zápisu č. 5), který zpřesňuje a rozšiřuje podaný KPN o možnost čerpání/odpočtu pro zemědělce, kteří pěstují tzv. citlivé komodity. Jedná se o podporu citlivých komodit v rámci českého zemědělství a s tím související podpora zadržování vody v krajině, zlepšení struktury půdy apod. K podaným PN se ve svém stanovisku vyjádřilo Ministerstvo zemědělství (viz příloha zápisu č. 6), Ministerstvo financí (viz příloha zápisu č. 7) a skupina předkladatelů KPN (viz příloha zápisu č. 8). P. Kováčik – Jako zemědělec z praxe vítá předložené PN a podporuje je. Zejména návrh posl. M. Jurečky, protože se týká komodit, které mají dlouhodobě velké problémy s uplatněním na trhu a mají větší náklady. Podrobná rozprava. Zpravodaj J. Kott – KPN se snaží po dohodě s Ministerstvem financí i Ministerstvem zemědělství o maximální zjednodušení a zprůhlednění pro zemědělce i pro kontrolní orgány. Došlo ke snížení počtu skupin osob provozujících rostlinnou výrobu a zároveň hospodářských zvířat ze 3 na 2. Byly zavedeny pouze 2 sazby vratky. Došlo k zavedení možnosti prokazování spotřeby minerálních olejů ústředními evidencemi a využití ročních minimálních normativů minimální spotřeby k určení výše nároků a vrácení daně. Kontrolní orgán bude pouze kontrolovat skutečnost, že plodina byla pěstována a průměrný počet zvířat, který byl chován v daném roce a bude to kontrolovat ze záznamů, které jsou vedeny v ústřední evidenci. Došlo k prodloužení zdaňovacího období z 1 měsíce na čtvrtletí, resp. u hospodářských zvířat na 1 rok. Pokud se provozuje současně rostlinná i živočišná výroba (dále jen ŽV“), určí se výše pevné částky na základě intenzity chovu hospodářských zvířat. Je to ve 2 skupinách podle intenzity 0,3 a nižší VDJ/ha a je tam nárok na vrácení daně ve výši 4380 Kč na tisíc litrů minerálních olejů. Osoby, které tuto hodnotu překročí, mají nárok na vrácení daně ve výši 9500 Kč na tisíc litrů spotřebované pohonné hmoty. PN M. Jurečky přidal ke KPN možnost odpočtu spotřební daně pro citlivé komodity. Vychází z toho, že ČR v minulosti významně ztratila pozice v pěstování citlivých komodit, komodit, které jsou náročné na ruční práci (např. ovoce, zelenina, brambory, řepa, bílkovinné plodiny). Je to velice významné jak pro zemědělce, tak i pro zemědělství jako takové. K těmto komoditám je třeba přistupovat zodpovědněji, protože se tyto komodity hnojí statkovými hnojivy, pod ně se oře a tím dochází ke zlepšení struktury zemědělské půdy. Důvodem, proč byl tento PN podán, je zřejmě to, abychom podpořili zemědělce, kteří se těmto plodinám věnují. Je to důležité pro zaměstnanost, pro zadržování vody v krajině i zlepšení kvality zemědělské půdy. P. Jílek, náměstek MZe, sekce zemědělských komodit a ekologického zemědělství – KPN MZe jednoznačně podporuje. Je to pro celý sektor zemědělství poměrně klíčová forma podpory. Pro Mze je velmi důležitá prioritizace podniků se zastoupením ŽV. Každý podnik, který prokáže intenzitu nad 0,3 VDJ/ha, má nárok na maximální sazbu vratky spotřební daně. Je to i v souladu s prioritou MZe: podpora ŽV. Promítá se to i do oblasti životního prostředí zvýšením organické hmoty v půdě, má to další benefity týkající se např. retence vody krajině. Obsahuje benefit zjednodušení, kdy zemědělci budou moci využívat normativy. Toto zemědělská veřejnost jednoznačně vítá, protože se sníží byrokratická zátěž. K PN M. Jurečky – Jedná se o podporu podniků, které by měly zastoupení citlivých plodin nad 10 %, tak by měly také nárok na tu maximální sazbu vratky spotřební daně. To MZe vnímá jako důležitou podporu, pamatovat i na tyto podniky. MZe také vnímá i rizika, které identifikovalo MF, zejména v oblasti možného nesouladu v oblasti pravidel EU pro veřejné podpory. Proto má MZe k tomuto PN neutrální stanovisko. S. Kouba, náměstek MF – Zelná nafta by skončila, kdyby nebyly podány tyto PN. S ukončením podpory ŽV se pojilo s tím, že MF poukazovalo na administrativní složitost správy této daně a jak na straně státu, tak na straně soukromých subjektů z toho vyplynul KPN, na kterém intenzivně spolupracovali tak, aby se zredukovaly skupiny a co nejvíce se zjednodušily postupy v oblasti správy. Ke KPN má MF neutrální stanovisko. K PN M. Jurečky má MF nesouhlasné stanovisko. Vytváří se více skupin odpočtů a ve výsledku vzroste administrativní náročnost. Vznikne kombinace 4 normativů pro rostlinnou výrobu, 10 normativů pro ŽV a 2 koeficientů – jeden pro intenzitu chovu a druhý pro zastoupení citlivých plodin. Domnívá se, že to povede ke zvýšení administrativní náročnosti. Závažný argument také je konstrukce podmínky pro splnění požadavku, zda zemědělec má citlivé plodiny v dostatečné míře zastoupeny nebo ne. Ze jmenovatele koeficientu, oproti návrhům MF, vypadla plocha travních porostů. Navrhovali jinou metodu řešení, jak snížit normativ, aby se tam dostalo více zemědělců. Tak, jak je to navrženo, může zavdat příčinu optimalizačního jednání. Nechce se přece podpořit podpora travní plochy v té míře, jako se podporuje ŽV a citlivé plodiny. J. Faltýnek – Poděkoval za fundovaná stanoviska. K PN M. Jurečky bude zřejmě negativní i stanovisko vlády, a to z důvodu nezapočítávání TTP do celkové výměry. Toto by se ještě mělo v rámci 2. čtení nějakým způsobem opravit, aby vratka spotřební daně na citlivé komodity při hlasování prošla. S. Kouba – Opravit to není těžké, protože jde pouze o to, doplnit „na celé výměře“. Je možná i úprava koeficientu. P. Jílek – Nesouhlasí, protože u struktury zemědělské výroby byl záměrně uváděn poměr citlivých plodin ve vztahu k orné půdě a trvalým kulturám. To je úplně jiný typ zemědělských podniků, které mají trvalé travní porosty. Zde by pak bylo třeba výrazně snížit ne zastoupení na úrovni 10 %, ale museli by jít níž, protože tam ty plochy TTP jsou neúměrně vyšší než součet např. orné půdy a trvalých kultur. Citlivé plodiny primárně dělají podniky s intenzivní zemědělskou výrobou, ne s extenzivní. To byl důvod, proč je to poměr citlivých plodin vůči orné půdě a trvalým kulturám. Je to zaměřeno na podniky s intenzivní zemědělskou výrobou. Domnívá se, že tam to riziko spekulací takové není, protože je tam třeba vysoké zastoupení orné půdy, i vysoké zastoupení trvalých kultur. 10 % není vůbec malá výměra, to je významné procento ve vztah k citlivým plodinám. P. Kováčik – Pozitiva v PN M. Jurečky převažují. V. Vrecionová – Princip podpory zelené nafty je chybný a nesystémový druh podpory. V zahraničí tyto diskuse probíhají – někde budou od této podpory ustupovat. Drtivá většina malých zemědělců na to nedosáhne, protože to je příliš komplikované. Měli bychom jít jinou cestou, např. zjednodušováním života malých podnikatelů snižováním administrativy. Je zpravodajkou k „Zelené zprávě“ ze které vyplývá, že za loňský rok narůstá počet a síla velkých hráčů a ta zelená nafta jim pomáhá. Přesto vítá tyto PN, které přichází se zjednodušením a zároveň PN M. Jurečky, který zelenou naftu rozšiřuje dál. Bude hlasovat pro PN, ale nebude následně hlasovat pro usnesení. P. Kováčik – Sám návrh zákona je významným zjednodušením a byl podáván i proto, aby došlo ke zjednodušení administrativní náročnosti a dostupnosti zelené nafty i pro malé zemědělce. Jedním z motivů předloženého KPN bylo i zjednodušení administrativní náročnosti na MF. To byla jedna z hlavních podmínek jakékoliv podpory MF. Zelená nafta v Evropě – Je pro odbourání všech dotací, ale po dohodě všech v Evropě a tak, aby konkurenční prostředí na celoevropském i celosvětovém trhu nebylo pro evropského, českého, moravského a slezského zemědělce nevýhodné. Kdybychom to udělali předčasně nebo sami, tak zabijeme našeho zemědělce a otevřeme trh pro ostatní a to snad nechceme. V. Vrecionová – S tím souhlasí. Neřekla, že máme jednostranně přestat podporovat naše zemědělce. Zde je práce pro naše vyjednavače v Evropě, aby postupně tlačili, aby k tomuto kroku docházelo všude. J. Faltýnek – Mělo by to probíhat všude a stejně ve všech státech. D. Pražák – Každý zemědělec v ČR musí být evidován v systému LPIS. Svoji půdu má evidovánu a je jedno, jestli je malý nebo velký. Každý chovatel zvířat musí být evidován v ústřední evidenci hospodářských zvířat. Když splní tyto dvě věci a chce, tak zelenou naftu dostane, ať je velký nebo malý. M. Balalštíková – Administrativní zátěž se pro všechny sníží. Pokud MF hovoří o zvýšení zátěže, tak je to zvýšená administrativní zátěž pro úředníky MF nikoliv pro zemědělce. Z. Podal – Za podvýbor pro lesní hospodářství poděkoval za předložené PN. PV vrácení daně u minerálních olejů pro lesní hospodářství navrhoval. Je to dobrá cesta k tomu, jak pomoci v lesích v této těžké době. S. Kouba – Obecně jakákoliv výjimka znamená složitější systém, tzn. složitější uplatnění daně. Pokud existuje vratka, tak zemědělec má práci navíc a čím je vratka složitější, tím má více práce: složitěji vyplňovat, složitěji nárokovat, složitěji počítat. Pak je zde i úřednický aparát, který zde musí být i pro kontrolu. K nárůstu administrativní zátěže dochází na obou stranách. O. Fasora, MF – Cílem předloženého PN bylo snížení administrativní zátěže. To byla dohoda, kterou ministryně financí s předchozím ministrem zemědělství uzavřela. Proto se vymyslela varianta efektivních normativů s tím, že některé oblasti musí zůstat založeny na skutečné spotřebě. Dnes ta hlavní administrativní zátěž spočívá v tom, že zemědělci musí prokazovat, kde jeli s traktorem, co tam poorali atd. Musí vykazovat ty činnosti. Souhlasí s tím, a ten návrh byl takto směřován přes normativy, tak aby zemědělec i správce daně byli schopni toto zkontrolovat přes LPIS atd. PN M. Jurečky povede k tomu, že správce daně to bude muset kontrolovat, tzn. bude tam opětovně výzva na zemědělce a bude se zdržovat ta vratka, zemědělec bude muset prokazovat. Nedá se předpokládat, že správci daně bude stačit, že to formálně zkontroluje v evidenci a vyměří. EK poslední dobou zintenzivnila sledování podpory ze strany států v oblasti spotřebních daní. Minule se řešilo vracení vratek v rámci letecké dopravy a dá se očekávat, že dojde k této kontrole i ze strany zemědělství i vratek zelené nafty. Jeden argument, který hovoří proti nám, je ten, že bychom neměli jako stát podporovat jednu oblast. Když je jedna rostlinná oblast, tak by tam neměly být 2 různé vratky. Není možné podle evropských pravidel, aby vratka na brambory byla jiná než vratka na řepu, i když jsou pochopitelné ekologické i jiné důvody, proč to tak je. J. Faltýnek ukončil podrobnou rozpravu. Zpravodaj J. Kott navrhnul tuto proceduru hlasování: 1) Komplexní PN poslanců J. Kotta a J. Volného a dalších 2) PN posl. M. Jurečky 3) Usnesení jako celek Hlasování o návrhu procedury: +14, 0, 0. Návrh byl schválen. Add 1) Stanovisko předkladatele: Souhlas. Stanovisko MZe: Souhlas. Stanovisko MF: Neutrální. Stanovisko zpravodaje: Souhlas. Hlasování o KPN: +13, 0, 1 se zdržel. Návrh byl přijat. Add 2) Stanovisko předkladatele: Souhlas. Stanovisko MZe: Neutrální. Stanovisko MF: Negativní. Stanovisko zpravodaje: Souhlas. Hlasování o PN M. Jurečky: +13, 0, 1 se zdržel. Návrh byl přijat. Add 3) Hlasování o usnesení: +11, 0, 3 se zdrželi Bylo přijato usnesení č. 58 (+11, 0, 3); přehled hlasování je uveden v příloze č. 1, str. 1. 3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 154/2000 Sb., o šlechtění, plemenitbě a evidenci hospodářských zvířat a o změně některých souvisejících zákonů (plemenářský zákon), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 169) - doprojednání Pokračuje obecná rozprava. Předseda výboru J. Faltýnek uvedl, že na 14. schůzi ZEV bylo jednání k tomuto bodu přerušeno v obecné rozpravě. Zpravodaj D. Pražák uvedl, že tento vládní návrh zákona je k zajištění podmínek pro provádění plemenitby, šlechtění, označování a identifikaci hospodářských zvířat ve vztahu k implementaci nařízení Evropského parlamentu a Rady. Tento tisk výbor poprvé projednal na své 14. schůzi 26. září t.r., přerušil projednávání v obecné rozpravě a byl vyhlášen termín pro podávání pozměňovacích návrhů. Podán byl 1 PN posl. K. Turečkem (viz příloha zápisu č. 9), který má 4 body, které nejsou nikterak konfliktní. Členové ZEV obdrželi stanovisko Ministerstva zemědělství, jako předkladatele (viz příloha zápisu č. 10). Podrobná rozprava. Zpravodaj D. Pražák – Představil PN K. Turečka: Bod 1. Doplnění předpisu EU o úředních kontrolách. Bod 2. Z důvodu afrického moru prasat (dále jen AMP“) by mělo dojít k evidenci chovu domácích zvířat v ČR, aby MZe a Státní veterinární správa měly přehled o tom, kolik chovů a kusů domácích prasat se v ČR nachází. Tento požadavek byl rovněž vznesen auditorským týmem EK během auditu na AMP, který v ČR proběhl v březnu t.r. Bod 3. Nová povinnost, která vzešla ze zákona závěru oznámení Komise EU a usnesení vlády - vliv léčení zvířat v potravinové bezpečnosti a nezávadnosti krmiv. Důležité je, že v rámci snižování byrokratické zátěže chovatelů to nebude žádné navýšení, ale MZe využije ústřední evidenci zvířat. Bod 4. Jedná se o legislativně technickou úpravu týkající se změny navrhovaného novelizačního bodu. P. Jílek – Jednoznačně se všemi novelizačními body souhlasí. Jsou pro MZe důležité a vyplynuly až v průběhu projednávání tohoto legislativního návrhu. Je důležité, aby tyto novelizační body byly do návrhu plemenářského zákona zahrnuty, protože reagují na aktuální situaci v oblasti výskytu AMP, což se ukázalo jako zásadní pro SVS, mít přehled o všech chovaných kusech prasat i v malochovech. Klíčový je novelizační bod č. 3, který umožní MZe naplňovat priority, které vyplývají z národního antibiotického programu. Tam jsou závazky ČR i ambice MZe zaměřit se na snižování spotřeby antibiotik a antimikrobiální rezistence. Sběr dat, zejména v této oblasti, toto mnohem lépe umožní. Potřebují tuto kompetenci na základě toho zákona svěřit pověřené osobě. Další dva body jsou technickými úpravami, adaptace evropských předpisů. P. Kováčik – Položil dotaz k plemenům prasat, která jsou chována jako domácí mazlíčci. Podléhají i tato prasata povinnosti evidence? Jakým způsobem je řešeno, aby vlastník, který nechová prase pro užitek spojený s porážkou a konzumací, jestli jsou podchyceni a jak by měla u nich probíhat evidence. O: P. Jílek – Tato prasat jsou chována v zájmových chovech, není na ně pohlíženo jako na hospodářská zvířata. Primárně nejsou pod kompetencí a gescí zákona o šlechtění a plemenitbě. Chovatelé jsou sdruženi. SVS má přehled o zvířatech a k přenosu informací směrem od organizace, která tyto chovatele zastřešuje směrem k veterinární správě, jednoznačně dochází. P. Kováčik – Nicméně jde o prase domácí a jako takové je i toto prase vnímavé na AMP. Jeho držitelé jsou rozptýleni v populaci víceméně rovnoměrně, dokonce více ve městech a nemusí být ani sdruženi, když si pořídí malé roztomilé selátko. Jestli motivujeme povinnost evidence prevencí k AMP, tak jsme jenom na polovině cesty. Buď všechno, nebo to zdůvodnit jinak, než AMP. M. Bojko – S vládním návrhem zákona souhlasí. Navrhnul hlasovat o bodu 2 PN posl. K. Turečka zvlášť. Zbytek en bloc. V. Vrecionová – Souhlasí s odděleným hlasováním. Nedomnívá se, že drobní chovatelé jsou zdrojem AMP. V. Válek – Učí na katedře malých zvířat v Brně. Je tendence u malých prasat léčit je na AMP, byť neefektivně. Majitelé malých prasat na to tlačí. Diskuse by měla být více posunuta tímto směrem. Pokud dostane prase, které patří pod velká zvířata, AMP, tak se utratí. Takto to ale nefunguje u prasat - domácích mazlíčků. M. Balaštíková – Je ze střediska, kde byl AMP. Na malé se zapomnělo. S prasetem domácím se do lesa nebo do parku nejde, ale s tím malým, s tím se prochází majitelé jako se psem. Na ty se opravdu zapomnělo. Ti by mohli být zdrojem a roznašeči nákazy AMP. Směrem k malým chovatelům to může vypadat jako nadbytečné opatření, ale je to nutné. Zájmové chovy je třeba evidovat, pokud chce někdo něco chovat. P. Kováčik – Když přijde AMP do hospodářského chovu, tak to odnesou všechny chovy. Souhlasí s tím, že mazlíčci nepatří pod plemenářský zákon. Navrhuje přijmout PN tak, jak jsou předloženy a při nejbližší novele veterinárního zákona se tímto zabývat a tuto díru zaplnit. P. Jílek – ČR měla vyjednanou výjimku o postupné evidenci pro všechny chovatele. Proto tito malochovatelé nemuseli evidovat. Tato výjimka končí, takže již máme povinnost z evropské legislativy evidovat všechny chovy. Poděkoval P. Kováčikovi za jeho návrh, řešit tuto problematiku zájmových chovů v rámci veterinárního zákona. J. Faltýnek ukončil podrobnou rozpravu. Zpravodaj D. Pražák navrhnul tuto proceduru hlasování: 1) PN posl. K Turečka – body 1, 3 a 4 en bloc. 2) PN posl. K Turečka – bod 2. 3) Usnesení jako celek. Hlasování o návrhu procedury: +13, 0, 0. Návrh byl schválen. Add 1) Stanovisko zpravodaje: Souhlas. Stanovisko MZe: Jednoznačný souhlas. Hlasování: +9, -2, 2 se zdrželi. Návrh byl přijat. Add 2) Stanovisko zpravodaje: Souhlas. Stanovisko MZe: Jednoznačný souhlas. Hlasování: +7, -5, 1 se zdržela. Návrh byl přijat. Add 3) Hlasování o usnesení: +9, 0, 4 se zdrželi. Bylo přijato usnesení č. 59 (+9, 0, 4 se zdrželi); přehled hlasování je uveden v příloze č. 1, str. 1. 4. Zpráva o stavu zemědělství ČR za rok 2017 (sněmovní tisk 282) Zprávu uvedl náměstek ministra zemědělství pro sekci zemědělských komodit a ekologického zemědělství P. Jílek. „Zelená zpráva“ je Poslanecké sněmovně předkládána každoročně od r. 1994. Je to souhrnná bilanční informace o vývoji agrární sektoru v předešlém roce. Klíčové data: Souhrnná hodnota produkce v oblasti zemědělství činila 133 mld. Kč, rostlinná výroba se podílela na úrovni 73,7 mld. Kč (oproti r. 2016 došlo mírnému poklesu z cca 79 mld.), vzrostla hodnota produkce ŽV ze 45 mld. na 51 mld. To bylo dáno zejména oživením a zlepšením cen v sektoru mléka. Celková bilance, celkový zisk sektoru zemědělství za r. 2017 byl na úrovni 21,3 mld. Kč, což je v pětiletém srovnání nadprůměr. Co se týká hodnoty podílu zemědělství a potravinářství na HDP je to 2,44 %, z toho samotné zemědělství tvoří 1,78 %, zaměstnanost se pohybuje okolo 100 tis zaměstnanců, což je podíl na celkové zaměstnanosti v ČR zhruba 2 %. Zpravodajka V. Vrecionová uvedla, že v r. 2017 došlo k výraznějšímu růstu cen zemědělských výrobků cca o 8 % proti nižšímu růstu průměrných cen prakticky všech významných vstupů. Ceny výrobců potravinářských výrobků, nápojů a tabáku byly vyšší o 2,6 % a spotřebitelské ceny potravin a nealkoholických nápojů o 5,2. Na tomto vývoji profitovali více producenti živočišné výroby, kde došlo k meziročnímu zvýšení cen zemědělských výrobků o 14,1 %. Důležitá pasáž je o celkové výši podpor vztažených k českému agrárnímu sektoru, vč. podpor tzv. obecních služeb výzkumu, informatika, kontrolní činnost atd. – ta se meziročně zvýšila o 3,5 %. Samotné podpory přímo zemědělským podnikům se zvýšily o 5,7 % na 45,4 mld. Kč, to přestavuje téměř 13 tis. Kč na hektar. Údaje souhrnného zemědělského účtu za r. 2017 ukazují udržení zisku na relativně vysoké úrovni posledních roků 21,3 mld. Tomu odpovídá i udržení důchodu z faktoru na přepočítaného pracovníka na úrovni téměř 550 tis. Kč. Meziročně však mírně vzrostl podíl mezispotřeby na celkové produkci 67 %, jinými slovy zvýšily se náklady na zemědělskou produkci. Podíl provozních dotací na produkci zůstává nadále mimořádně vysoký, téměř 25 %, což svědčí o vysoké závislosti odvětví na podporách. Disparita mezd v zemědělství vůči národnímu hospodářství se stabilizovala zhruba na 80 %. Schodek bilance českého agrárního zahraničního obchodu se meziročně prohloubil o 8,2 mld. na 31,2 mld. Kč. Ve vývozu se nadále stále více prosazují zemědělské suroviny na úkor výrobků s vyšší přidanou hodnotou. To je negativní dlouhodobý trend. S výjimkou prasat, drůbeže a vajec, ovoce a zeleniny, řepky a brambor však převyšuje míra potravinové soběstačnosti. U ostatních komodit vysoce přesahuje 100 %. Ve struktuře zemědělských podniků se stále více prosazuje podíl mimořádně velkých podniků právnických osob na obhospodařované zemědělské půdě. I přes přísnější podmínky poskytování podpor a pokračující dobrovolná agroenviaklimatická opatření se problémy ve vztahu zemědělství k životnímu prostředí vyostřují, zejména pokud jde o kvalitu půdy a její vodní režim. Bez rychlejšího přijetí účinných adaptačních opatření, zejména pokud jde o zvyšování podílu organické hmoty v půdě, tak může být vážně ohrožena budoucí konkurence schopnost českých zemědělských podniků. Období lze charakterizovat jako období růstů podpor do zemědělství, které meziročně vzrostly o 6,2 %. Zpráva ta ké potvrzuje růst cen zemědělských výrobků v ŽV a, bohužel, na druhou stranu trvající závislost na dotacích, bez nichž by resort nevytvořil zisk ve výši 21 mld. Kč. Vidí velký problém v zahraničním obchodě, kdy je výsledný celkový schodek 31 mld., kdy vyvážíme více surovin a máme velké rezervy ve vývozu produktů s přidanou hodnotou. V otevřené rozpravě vystoupili: M. Balaštíková – V Německu jsou nyní dotace na slučování podniků určitých velikosti, tak bychom se měli zamyslet nad tím, co se tím sleduje. V. Vracionová – V Německu se hovoří o slučování podniků o velikost 16 nebo 18 ha. Čísla jsou absolutně nesrovnatelná. V. Válek – Čekal ve Zprávě určitou koncepční část, která bude velmi podrobná a bude reflektovat výhled v delším horizontu. Dnes se nejvíce bavíme o suchu a zde nebyla neidentifikována představa MZe, jak bude reagovat na Zprávu Mendelovy univerzity ohledně problematiky sucha. P. Jílek – Zelená zpráva je spíše statistika, souhrn toho, jak se odvětví vyvíjí. Není to koncepční materiál. K tomu MZe zpracovalo koncepci kam směřovat sektor zemědělství ve vztahu k výzvám, které nás čekají v oblasti změny klimatu apod. Je zpracovaná a vládou schválená Strategie 20/30, kde jsou všechny tyto věci popsány. Na str. 20. Zelené zprávy je návrh nezbytných opatření, kde jsou popsány základní klíčové věci, které jsou dále rozpracovány ve strategii 20/30. J. Faltýnek – U zemědělství vše souvisí se vším. Dnes jsme diskutovali o podpoře zelené nafty pro ŽV a citlivé komodity řeší i touto cestou zvýšení organické hmoty v půdě, zadržení vody v krajině atd. Díky špatně nastavené dotační politice 10 – 15 let zpět chovatelé ani zemědělci nebyli motivováni k ŽV. Proto je vývoj krajiny i půdy takový, jaký je. Zpravodajka posl. V. Vrecionová předložila návrh usnesení. Bylo přijato usnesení č. 60 (+12, 0, 0); přehled hlasování je uveden v příloze č. 1, str. 2. 5. Ekonomický význam českého pivovarství a jeho vývoj v období let 2014 - 2017 Předseda svazu pivovarů a sladoven F. Šámal uvedl, že si Svaz nechal vypracovat studii od společnosti EY v prvním období po zvýšení spotřební daně, která byla původně zavedena maximálně na 2 roky. Zajímalo je, jestli trend je setrvalý a jak se vyvíjí dál. Zmínil projekt v rámci Svatováclavských slavností piva – podpora konzumace piva v tradičních českých hospodách, kdy dochází k přesunu konzumace piva z pohostinství do domácností. Paní D. Svobodová, zástupce společnosti EY - Představila členům ZEV analýzu „Ekonomický význam českého pivovarství a jeho vývoj v období 2014 – 2017“ (viz příloha zápisu č. 11 ). 7 let spolupracují se Svazem a sledují vývoj odvětví a trendy, které zde působí. Domácí spotřeba mírně klesá, zvyšuje se export. Snižuje se spotřeba piva v pohostinstvích, zvyšuje se v domácnostech. Změnilo se spotřebitelské chování. Tento trend je i v zahraničí. Změnila se struktura nákladů pivovarů, posílen byl marketing a náklady na distribuci. Nelze dnes ještě říct, jaké jsou dopady regulačních opatření – je to příliš krátká doba. Stát by měl pomoci v tomto: vyhodnotit dopad regulačních opatření, které zavedl v létech 2016 a 2017, měl by podporovat export a zvážit snížení daňového břemena v oblasti on-trade. V rozpravě vystoupili posl. J. Faltýnek, V. Válek, V. Vrecionová, P. Kováčik, D. Pražák, Z. Podal: K hospodářskému výsledku Svazu; vztahu analýzy k populaci; které pivovary jsou do analýzy zahrnuty; časová řada statistiky, která je od r. 1950; marketingu výrobců; snížení DPH. 6. Informace z podvýborů Podvýbor pro lesní hospodářství. Předseda podvýboru Z. Podal informoval, že posl. Monika Jarošové požádala o členství v tomto podvýboru. Předseda J. Faltýnek uvedl, že vzhledem k tomu, že podvýbor ještě není zcela naplněn, tak jejímu členství nic nebrání. Přednesl návrh usnesení. Bylo přijato usnesení č. 63 (+10, 0, 0); přehled hlasování je uveden v příloze č. 1, str. 3. Dále Z. Podal pozval přítomné členy ZEV na jednání podvýboru, které se uskuteční 20. 11. t.r. v a.s. Městské lesy Hradec Králové. Podvýbor pro myslivost, rybářství, včelařství zahrádkářství a chovatelství. Předseda podvýboru posl. P. Kováčik pozval členy ZEV na tradiční setkání s Českým svazem včelařů tzv. „Medový večer“, které se uskuteční ve středu 12. 12. 2018 v PSP. 7. Sdělení předsedy, různé 7.1. Sdělení předsedy 7.1.1. Dnes od 13.00 hodin proběhne na Ministerstvu zemědělství Kulatý stůl k dodržování zákona o významné tržní síle. Pozvánky členové ZEV obdrželi elektronicky. 7.1.2. Dnes od 17.00 hodin se uskuteční tradiční setkání členů zemědělského, rozpočtového a hospodářského výboru se zástupci Českého svazu pivovarů a sladoven. Pozvánky členové ZEV obdrželi. 7.1.3. V úterý 11. prosince 2018 se uskuteční v PSP seminář na téma „Dietní stravování dětí a mládeže“, který pořádá posl. V. Válek, který požádal zemědělský výbor o společnou záštitu s výborem pro zdravotnictví. V tomto smyslu předseda výboru navrhnul usnesení. V. Vlálek uvedl, že o záštitu požádal ZEV z toho důvodu, že nejsilnější téma semináře jsou celiaci a bezlepková strava. Zmínil návštěvu ZEV v VÚ rostlinné výroby na Ruzyni v letošním roce, kde se zabývají výzkumem genomu pšenice a jednotlivých obilnin se snahou eliminovat jedny z těch variant lepku tak, aby se vyšlechtila bezlepková pšenice. Je velký prostor pro společné granty Agentury pro zemědělský výzkum a Agentury pro zdravotnický výzkum na vývoji bezlepkových potravin na českém trhu a dostat tyto potraviny do potravinového koše Ministerstva školství resp. Ministerstva zdravotnictví. Bylo přijato usnesení č. 62 (+10, 0, 0); přehled hlasování je uveden v příloze č. 1, str. 2. 7.2. Různé J. Kott – Zítra začíná pracovní schůzka u náměstka ministra zemědělství P. Sekáče ohledně společné zemědělské politiky po r. 2020. Za ZEV budou na tomto setkání prosazovat 3 obecná témata, o kterých zde již bylo několikrát hovořeno: 1. Zachování finanční úrovně „Obálky“ pro přímé platby na citlivé komodity po r. 2020. 2. Zajištění odpovídajícího rozpočtu po r. 2020 v rámci SZP. 3. Nastavení spravedlivých podpor v rámci SZP u všech zemí, kterých se to týká. Požádal členy ZEV o případné připomínky k materiálu, který na tomto jednání vnikne a který poskytne všem členům ZEV. 8. Návrh termínu příští schůze výboru Předseda výboru J. Faltýnek informoval, že ve dnech 7. a 8. listopadu 2018 je naplánováno výjezdní zasedání na Vysočinu. Ve středu dopoledne bude výbor jednat ve Sněmovně a po obědě by následoval přesun na Vysočinu, kde bude pokračovat společné jednání výboru s podvýborem pro vodní hospodářství. Navrhnul v tomto smyslu usnesení. Bylo přijato usnesení č. 61 (+10, 0, 0); přehled hlasování je uveden v příloze č. 1, str. 2. *** Předseda zemědělského výboru posl. J. Faltýnek poděkoval přítomným za účast a 15. schůzi ZEV v PSP v 11:00 hodin ukončil. *** Dne: 10. října 2018 Zapsali: T. Vrba, J. Závodská Josef KOTT v.r. Jaroslav FALTÝNEK v.r. ověřovatel výboru předseda výboru Příloha zápisu č. 1/1 Hlasování 15. schůze zemědělského výboru PS PČR /10. října 2018/ Pořad 15. schůze usn. 58 ST 183 – spotř. daně usn. 59 ST 169 - plemenitba ano ne zdr ano ne zdr ano ne zdr. BALAŠTÍKOVÁ Margita / / / BIRKE Jan / - - - - - - BOJKO Marian / / / FALTÝNEK Jaroslav / / / HOLOMČÍK Radek - - - - - - - - - JUREČKA Marian - - - - - - - - - KOTT Josef / / / KOVÁČIK Pavel / / / KRUTÁKOVÁ Jana / / / MARTINŮ Jaroslav / / / OBORNÁ Monika / / / PODAL Zdeněk / / / POŠVÁŘ Jan - - - / / PRAŽÁK David / / / TUREČEK Karel - - - - - - - - - VÁLEK Vlastimil / / / VOLNÝ Jan / / - - - VRECIONOVÁ Veronika / / / Celkem: 14 0 0 11 0 3 9 0 4 Příloha zápisu č. 1/2 Hlasování 15. schůze zemědělského výboru PS PČR /10. října 2018/ usn. 60 Zpráva o stavu zemědělství – ST 282 usn. 61 ZEV - Vysočina usn. 62 Záštita seminář ano ne zdr ano ne zdr ano ne zdr BALAŠTÍKOVÁ Margita / / / BIRKE Jan - - - - - - - - - BOJKO Marian / / / FALTÝNEK Jaroslav / / / HOLOMČÍK Radek - - - - - - - - - JUREČKA Marian - - - - - - - - - KOTT Josef / / / KOVÁČIK Pavel / / / KRUTÁKOVÁ Jana / / / MARTINŮ Jaroslav - - - - - - - - - OBORNÁ Monika / - - PODAL Zdeněk / / / POŠVÁŘ Jan / - - - - - - PRAŽÁK David / / / TUREČEK Karel - - - - - - - - - VÁLEK Vlastimil / / / VOLNÝ Jan - - - - - - - - - VRECIONOVÁ Veronika / / / Celkem: 12 0 0 10 0 0 10 0 0 Příloha zápisu č. 1/3 Hlasování 15. schůze zemědělského výboru PS PČR /10. října 2018/ Usn. 63 PV LH - volba ano ne zdr ano ne zdr ano ne zdr BALAŠTÍKOVÁ Margita / BIRKE Jan - - - BOJKO Marian / FALTÝNEK Jaroslav / HOLOMČÍK Radek - - - JUREČKA Marian - - - KOTT Josef / KOVÁČIK Pavel / KRUTÁKOVÁ Jana / MARTINŮ Jaroslav - - - OBORNÁ Monika - - - PODAL Zdeněk / POŠVÁŘ Jan - - - PRAŽÁK David / TUREČEK Karel - - - VÁLEK Vlastimil / VOLNÝ Jan - - - VRECIONOVÁ Veronika / Celkem: 10 0 0 13
Zvukové záznamy
Projednávané dokumenty

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vybory-psp/zaznamy/4700-15-20181010
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.