Snadné přidání nového datasetu

Vyjádření politiků 38A4FEBEB5876AB44AB64F0425444426


JUDr. Vladimír Kremlík (*1972) Facebook ze dne 05. 12. 2019 18:57:31

JAK TO BYLO S MODERNIZACÍ D1🛣 Když jsem tady zveřejnil video o odstranění dopravních omezení na D1, spousta z vás mi psala, proč je D1 „rozkopaná“ tak dlouho. A dnes jsme o tom mluvili v Poslanecké sněmovně. Proto jsem se rozhodl připravit komplexní příspěvek, abyste měli jasnou představu, jak a proč se muselo k modernizaci přistoupit. ⛏ D1 je už opravdová „babička“ mezi našimi dálnicemi. S její stavbou se začalo již v roce 1938. Tehdy se počítalo s dálničním propojením Prahy a Podkarpatské Rusi. Stavbu a smělé plány nicméně přerušila válka a v roce 1950 byla stavba definitivně zastavena. Výstavba dálnice D1, jak ji známe dnes, začala 8. září 1967 a 12. července 1971 byl otevřen vůbec první dálniční úsek u nás, a to mezi Prahou a Mirošovicemi. Souvislý dálniční tah mezi Prahou a Brnem byl dokončen 8. listopadu 1980, kdy byl zprovozněn poslední úsek dálnice u Humpolce🛣. Od té doby docházelo pouze k dílčím opravám dálničního povrchu. V letech 1996 – 1999 bylo přistoupeno k rozšíření dálnice D1 na šestipruhové uspořádání mezi Prahou a Mirošovicemi, kde je intenzita dopravy nejsilnější🚛🚌🚙🚕🚗. Nicméně dálnice ve svém celkové délce chátrala a po desítkách let intenzivního používání se dostala na hranu své životnosti. Na povrchu vozovky se objevovaly rozsáhlé trhliny, vyjeté koleje a docházelo k plošnému rozpadu cementobetonových desek. Tento stav však byl znám již minimálně od počátku tohoto tisíciletí. S modernizací se proto mělo začít mnohem dříve, než v roce 2013. Že je dálnice na hranicí své životnosti se ale vědělo minimálně od roku 2002, a už tehdy se mělo ke kompletní rekonstrukci přistoupit.☝️ Pokud by se tehdy začalo alespoň s výkupy pozemků, byl by prostor i pro případné rozšíření dálnice. Šestipruh v úseku Praha – Brno do roku 2010 sliboval v roce 2004 ministr Šimonovský (KDU-ČSL). Nicméně zůstalo pouze u slov, fakticky neudělal vůbec nic. Proti návrhu na šestipruh od začátku vystupovala ODS, jak je patrné například i z tohoto článku tehdejšího poslance ODS Martina Římana (https://www.idnes.cz/…/riman-sestiprouda-dalnice-je-nesmysl…). S nástupem ODS na Ministerstvo dopravy pak tyto myšlenky zcela utichly. Tehdejší ministr Řebíček měl totiž zcela jiné priority v úřadu, než se starat o to, aby řidiči jezdili po kvalitních a bezpečných cestách.🤑 A dálnice se dál rozpadala. Nakonec vláda Petra Nečase, pod tíhou faktu, že dálnice se stávala takřka životu nebezpečnou, dospěla k rozhodnutí, že je nutné přistoupit k modernizaci dálnice. Tehdejší ministr dopravy Vít Bárta sice hýřil nápady, chtěl například D1 modernizovat formou PPP projektu (https://tn.nova.cz/…/barta-vyhani-kostlivce-z-d1-chce-zbour…) se zapojením soukromého kapitálu, ale stejně jako u většiny jeho „nápadů“, skutek utek.🤷 Rozhodnutí o tom, že se dálnice D1 bude modernizovat jako čtyřpruh a nikoli šestipruh padlo na konci roku 2011, když byl ministrem Pavel Dobeš (Věci Veřejné). Protože se s modernizací tak dlouho otálelo, bylo následně nutné ji připravit rychle, aby se pro ni mohly využít i prostředky z evropských fondů. Proto se zvolilo kompromisní řešení v podobě rozšíření dálnice z 26,5 m na 28 m, s tím, že se rozšíří především odstavný pruh dálnice. Na zdlouhavé vykupování pozemků pro větší rozšíření dálnice už tehdy nebyl čas. Evropské fondy jsou významným zdrojem, ze kterého je samotná modernizace financována. V roce 2012 byly předpokládané stavební náklady vyčísleny na 26,7 miliardy korun. Podle nynějších odhadů, které mi připravilo ŘSD, to vypadá, že odhadovanou cenu modernizace dodržíme, dokonce ještě ušetříme cca 1️⃣0️⃣0️⃣milionu korun👍. Do konce letošního roku modernizace vyjde na 17,7 miliardy, z toho 11,2 mld. bylo pokryto financemi z Operačního programu Doprava.🇪🇺 Mnoho řidičů si také stěžuje na délku modernizace. Bohužel při začátku modernizace se nikdo ani neobtěžoval se stanovením termínu jejího dokončení. Tehdejší šéf ŘSD David Čermák pouze odhadoval dobu modernizace na 6 let, což se ale ukázalo jako nereálné, neboť zahájení jednotlivých staveb se zpožďovalo o rok až dva kvůli tomu, že vydávání stavebních povolení napadaly Děti Země.🙅‍♂️ Konečný termín je nyní rok 2021, kdy chci, aby byla modernizace hotova. A když mluvíme o modernizaci, je nutné si hned vysvětlit, jak se modernizuje. Stav dálnice byl totiž tak zoufalý, že běžná oprava už nestačila. Bylo v zásadě nutné postavit zcela novou dálnici ve stopě té stávající. Nejedná se tedy o běžnou rekonstrukci, ale o stavbu zcela nové dálnice, a to za plného provozu.🏗 S modernizací se začalo 9. května 2013, kdy začaly stavební práce na úsecích Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš. Oba tyto úseky bylo zprovozněny v září 2015. Od té doby se na D1 intenzivně pracuje, což sebou bohužel přináší i dopravní omezení pro řidiče. Bez omezení však dálnici opravovat nejde a bez opravy bychom dnes na D1 už asi nemohli ani jezdit.❌ V současné době je modernizace dokončena na 9️⃣0️⃣ kilometrech a v realizaci máme dalších 6️⃣1️⃣ km. Šéf ŘSD má ode mě jasné zadání, aby hledal jakékoliv způsoby, jak modernizaci urychlit. ŘSD jedná se zhotoviteli staveb, společně hledáme způsoby, jak minimalizovat omezení související s modernizací. Bylo mou jasnou prioritou odstranit dopravní omezení ještě před příchodem zimy, a to se podařilo! Od tohoto týdne je celá D1 od Prahy po Brno průjezdná bez omezení. Dočasná svodidla zmizela, aby nebránila zimní údržbě a neopakovala se tak situace z loňského prosince. Zbývá nám ještě začít práce na úseku Devět křížů – Ostrovačice před Brnem. Zde podala nejvýhodnější nabídku společnost METROSTAV, která nabídla nejkratší termín realizace v rámci soutěžního kritéria. ŘSD předpokládá v březnu 2020 zahájení intenzivních prací na tomto úseku.👷👷

Všechna vyjádření JUDr. Vladimír Kremlík (*1972)


Zdroj: Facebook
Detail politika: www.hlidacstatu.cz/osoba/vladimir-kremlik

Originální příspěvek


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vyjadreni-politiku/zaznamy/38A4FEBEB5876AB44AB64F0425444426
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.