Snadné přidání nového datasetu

Vyjádření politiků 5409d72718687420bbb97e47780e15f5


Ing. Ondřej Prokop (*1986) Youtube ze dne 24. 10. 2024 00:00:00

Je Praha pro cyklisty přátelská? Proč se dělají jen polovičatá řešení? | Michal Vintr Navrátil

Mluvčí 00: Můj dnešní host rád jezdí na kole, nejen rekračně, ale i s přesvědčení. Snaží se působit na společnost, že kolo je nejen zdravý, ale i ekologický dopravní prostředek. Jestli je hlavní město střícné pro cyklisty a nebo jestli je tady prostor pro kargokola u podnikatelů, tak o tom si dneska budu povídat s Michalem Vinterem Navrátělem. Mluvčí 01: Dobrý den Michale, přijel jsi dneska na kole? Je to takhle hnedka zhorka. Dobrý den Andřej. Přijel. Přijel, ale protože jsem věděl, že se zeptáte. Já nevím, jestli díváci vědí, nahráváme na Praze 11, je to relativně daleko z centra, já bydlím na újezdě. Myslím si, že takováto vzdálenost pro jízdu na kole jako pravidelnou městskou není vlastně vhodná. Je to extrém, já jsem přijel, byl jsem tady asi za 28 minut, takže byla to i docela příjemná cesta, ale není to na denní dojíždění. To si myslím, že když jsem velký propagátor městské cyklistiky, tak vnímám ty hranice a tohle je určitě extrém, dojíždět z Opatova do centra nebo naopak. Mluvčí 00: Já vás obdivu, protože já jsem měl outem a dneska ráno bylo asi 8 stupňů, takže já jsem si topil sedačce i na volantu. Mluvčí 01: To bylo příjemně. Co jste měl na sobě? Tak tohle je jako na golfu, jak se říká. Neexistuje špatné počasí, existuje jenom špatní oblečení golfista. A tohle platí ujezdění na kole taky. Já jsem přijel normálně takhle, normálně slušný kalhuty, košile, přesto mám nějakou světrnou mykinu, dobrá je vlna a potom mám nějakou prošívanou bundu. Dneska, když jsem se podíval, že nebude pršet, tak jsem si vzal v bundu. Ale pro jistotu vozím na kole vždy pláščenku na pončo, kdyby náhodou pršelo. Hele, paradoxně, třeba pod zim je na kole mnohem příjemnější, než léto. protože vy se nepotíte, jak se trošku šlapete, tak se zhřejete, když si vezmete kožené rukavice, tak prostě jako ruce jsou největší problém. a je to úplně příjemný, já jsem rád venku, je to krásný dovíroční, je krásný stop, zažít si na vlastníků, vždy víte a všechno. Mluvčí 00: Jezdíte na kole každý den, jste propagátor cyklo dopravy v Praze, jak to děláte, protože já jsem párkrát zkoušel do práce na kole, ale zrovna třeba jako v létě, potřeba je člověk zpocený, potřeba si dát ideálně jako z prchu, to každý v zaměstnání nemá, jak to řešíte? Mluvčí 01: Já jsem rád, že jste se na to zeptal, To je myslím se jako největší úzkalí takového českého ježdění na kole, jak ho tady všichni známe. V Česku je kolo braný jako sport a tak se k němu přistupuje. Lidi si mají sportovní kola tady všichni. My jsme jedna ze zemí, kde je nejvíc kolo na obyvatele. To není zdaleka tak, že my jsme byli jako... My jsme v podstatě cyklistická velmoc, ale každej tady má to kolo sportovní. Každej má, ať v paneláku nebo v rodinném domě, máte toho horáka, nebo případně tykají v modě silničku nebo grevla. Ty lidi to mají v sobě, tohle stoježití na kole. Lidi tady v Česku umějí jezdit na kole, možná až moc dokonce. But the bike is taken sportively, so when you go to work, it forces you to go fast. I was there, I started to ride in Prague, when I decided three years ago, that I will switch from car to bike, so I had a fully spring-loaded mountain bike with wide handlebars and I always came to work melted. Ale říkal mi právě kamarád, co žije v Dánsku, ale to není kolo na ježdění po městě. Kolo na ježdění po městě je prostě městský kolo, kde sedíte trošku v příjmeně, to znamená nepotřebujete sportovní oblečení, protože se neumažete o řetěz, protože nepotřebujete mít takový posaz. You have different gears, so you don´t need so much power. It is driven at a much lower speed, so when you drive at a constant speed, you drive relatively nicely. So I bought an OET Dutch wheel. To se teda ukázalo, že do Prahy taky má svoje limity a najednou jsem do práce nepříliš plavenej, protože já jsem tam nevalil v té největší kadenci. A to, co si myslím, je to, co si hodně lidí neuvědomuje, že ať si každý jezdí, jak chce. Jestli někdo baví jezdit do práce na sportovní kole, přijde a má si kde osprchovat, je to super, je to sportovní výkon. ale to, jak lidi jezdí třeba v jiných zemích, který jsem já projel a nemusíme jezdit daleko, můžeme být do Měšova, který je tři hodiny autem, v Jdeň prostě tři, čtyři hodinky autem, to jsou všechno nám blízké města ve stejných klimatických podmínkách. lidi tam jezdí běžně v obleku, do práce a prostě základy je nedupat tolik, jako nesmíte se spojit. Mluvčí 00: A si to možná pomáhají ty elektrokole, který dneska zažívají velký rozvoj? Mluvčí 01: Hele, je to takzvaně game changer, prostě změní to tu hru a je prostě pravda a přesto se nedá a nejede vlák, že Praha je kopcovitý město. Máte třeba Pardubice Hradec, kde si lidi jezdí na kole relativně tradičně, byť taky ne tak moc, jak kdyby to bylo třeba němenský, holandský, rakouský město, tak tam jezdí mnohem víc lidí na kole. Furt jsme hodně autocentrická společnost, třeba se k tomu ještě dostaneme proč a nic proti tomu v podstatě. Takže Praha je kopcovitá a to elektrokolo ty kopce najednou vyžehlí, to znamená najednou provást mentální mapa Prahy se úplně změní a teď, když jsem jel od sebe sem, tak jsem jel a bydlím na újezdě kousek od Národního divadla tak já jsem vlastně vyjel na Vynohrady, s Vynohrad jsem přejel dost do Vršovic, s Vršovic jsem přejel do Michle, s Michle jsem vyjel na Spořilov a jsem tady. Mluvčí 00: To je několik kopců. Mluvčí 01: To je několik kopců, ale ty kopce nejsou nějak dramatický a to elektrokolo vám to úplně vyžehlí, takže jedete kopec ne kopec na hodu a dolu. Mluvčí 00: Já elektrokolo používám, čím dátím častěji jsme někde na dovolený s manželkou a jako nedá na to dopustit, no a manželka je jako ultrasportověst, takže ta vždycky říká, že to si nechá jako na důchod a já už si vedle ní, vedle ní vědu to elektrokolo a ona potom je splavená, potřebuji odpočít a já jdu furt. Mluvčí 01: My to máme s manželkou úplně stejný, my jako, ale pozor. Moje manželka je přesně z rodiny, kde jsem vždycky jezdilo na kole sportovně. To byly prostě velký sportovci, jednou za týden vyrazíte na horáku, děláte si kolečko a prostě zpátky. Tohle z toho ježdění u nás třeba nebylo, já jsem byl od malička vlastně, pro mě bylo kolo prodloužením mýho nějakého rádiusu, když mě bylo třeba 14-15, tak jsem si koupil první kolo, svoje pořádný a začal jsem jezdit po Praze. Musím říct, že před těmi 20 lety jako právě byla podstatně horší místo pro jízdu na kole, říkám, že všechno, co se udělal, byl dokonalý. Takže já jsem to měl jinak. A vanželka, jak jezdím já, tak začala jezdit taky. Teď jsem jí dal její obyčejné kolo do servisu, protože ona odmítala elektrokolo, ze stejných důvodů. A dála jsem ji na servis a půjčilo jsem jí, co máme jedno ve firmě, elektrokolo, ještě elektrokarkokolo, takže kolo s takovým tím vozíčkem na děti. A říkám, kačenko, můžeš si vyzvednout v pondělí kolo ze servisu teďka. No a co myslíte, je čtvrtek a to kolo tam furt je a ona furt jezdí na tom elektrohle. Takže si to zalíbilo? Zalíbilo. Je to úplně jiná disciplína a prostě najednou je to víc dopravní prostředek a míň sport. V té Praze hraje třeba i velkou roli to, že vy jste na tom elektrokole a máte stabilně větší rychlost, to kolo má limitaci na 25 km za hodinu a ten rychlostní rozdíl, který máte od těch aut už najednou není takový. Takže třeba v centru, kde je největší potenciál proježdění na kole, protože tam žijí hodně lidí, jsou tam malý, krátký vzdálenosti a zároveň tam je nejvíc aut a jsou tam úzký ulice, takže vám furt někdo dejchá na záda, tak tohle si to vám elektrokolo třeba docela vyřeší. Protože jste prostě relativně ry Mluvčí 00: Já ji vnímám teď, čím na tě víc. Každopádně bych se z toho několikrát dotknul, ale otevřeně otázka, je dneska Praha přátelský město pro cyklisty? Ne. Mluvčí 01: Na to existuje jenom jedna pravdivá odpověď. Já musím říct jednu věc. Já jsem jezdil od 15. na kole do 18. V 18. jsem dostal řidičák, vysněnej. A od té doby jsem byl fakt jako dlouho, jsem po Praze se pohyboval takřka výhradně autem. Because I like cars, I'm interested in cars, I like them. I moved back to the wheel 2-3 years ago. Tím, jak je Praha přátelská, respektive nepřátelská, když jde na kole, je ohromnej a udělal se tady obrovský posun. Před 20 lety, když jste jeli na kole po Praze kdekoliv, tak na Váztoru byli řidiči, spoustu místev opravdu neměli, jak překonat, protože byly jako nepřekonatelný místa, třeba jak se tam ulice jmenuje, myslím, že Plinární nebo tak někde z Pořilově, tak tam prostě místa na kola nikdy nejel, dneska tam se za minulý V období volebního udělali naspoň legalizace chodníků, takže můžete nakolo na chodník legálně, on tam stejně nikdo nechodí pěšky, takže tam nikomu jako nevadíte. Takže ten pokrok se udělal. Problém je v tom, že ten pokrok je víceméně jenom pro načení cyklisty, to znamená, pokud jste už jako člověk, který jezdí na kole a je rozhodnutý, tak vám to ten život zlepší, ale pokud jste třeba někdo, kdo začíná, nebo kdo je třeba citlivější na riziko, typicky ženy, nebo neřku lidi jako dítě, tak ta Praha je pořád proti obdomným městům na západě, ale teď už i trošičku na východě, třeba jako Varšava, která šla hodně dopředu, tak Praha je pořád hodně nepřátelská. A je to i o tom, že, znovu se k tomu dostávám, největší potenciál pro řízení na kole, tak jak já ho vnímám, je v centru Prahy. Tam, kde máte souvislou zástavbu, a kde ty vzdálenosti nejsou velké. Jasně nikdo nečeká, že budeme jezdit po Žiškově na kole, kde jsou obrovský kopce, ale v podstatě kamkoliv, kdy vyjede tramvaj, protože tramvaj nepřekoná velké vstoupání, protože to je kolevý vozidlo, tak kamkoliv, kam vyjede tramvaj, tak tam vyjede člověk na kole. Bez nějaký velký fyzičky. Mluvčí 00: Třeba barandovský kopec, tramvaj vyjede a na kole. Náročný. Mluvčí 01: No náročný, tak pozor, taky na barandovský kopec můžou jezdit jenom určitý typy tramvají, že to je trakt s největším stoupáním jako u nás, jo, ale třeba, kdyby byla možnost, jak tam je takový pomalý a odděleně, tak těm lidem by to tolik nevadilo, že když prostě, já bych chtěl typicky vyjet třeba Vynohradskou nahoru, tak Vynohradská je v podstatě, tam by na to i místo bylo, ale prostě Praha dvě a její vedení to tam jako nechce nic dělat oddělenýho a pro toho cyklistu, který třeba je pomalejší nebo není tak zdatnej, je důležitý, aby jel někde ne mezi autama, kde jako by jim pocitově překáží a ne mezi chodcema, který jako by obtěžuje. A tohle z toho Praha úplně v tomhle zaspala a to tady prostě není. Ale ještě jednu věc jsem chtěl říct. Strašně důležitý je říct, že Praha je sice kopcovitá, but it is more like a terrace, so for example when I am now in Prague 11, Prague 11 is basically straight. velký nachození pěšky, já jsem tady kousek strávil pár let u babičky, která tady bydlí, takže já to tady znám a prostě vím, že odsud to je vždycky jako po rovině, ale ty vzdálenosti jsou veliké, když jdete odsud z Litochleb na Háje, tak prostě jdete 25 minut. Na kole je to rovina a tu stejnou vzdálenost byste překonali relativně rychle. Mluvčí 00: Určitě akorát tady máme tu výhodu, že tady máme metro, čtyři stanice, který vlastně ty vzdálenosti propojuje velmi komfortně. To je další věc, ale to jiné městské čásy třeba nema Mluvčí 01: Jo, ale Praha má tu výhodu velkou, že tady je fungující kvalitní MHD a ten počet lidí, kteří používají tu MHD je veliký a pro spoustu lidí, já nevnímám paradoxně kolo tolik jako alternativu k MHD, To není věc, která by se nějak byla proti sobě, to jsou věci, které se doplňují, ale kvůli parodumu v mém případě byla alternativa k autu nebo alternativa k nějakým úplně jiným módům dopravy. Mluvčí 00: Já jsem se na vás připravil, já jsem si koukal na nějakou poslední studii srovnávací 90 měst, pokud se nepletu světových právě, jak tam je připravená cyklistika v těch městech a není úplně asi náhodou, že to vyhrál Nězozemský útrecht, to bylo první místo, ale zaujalo mi, Praha byl až na 73. položce příjíct se mezi Cahirou, Detroitem a podobně městama. Je to opravdu až na tom takhle špatně dneska, ta Praha? Mluvčí 01: No, je. My máme tu výhodu proti třeba Detroitu, kde jsem teda nebyl, ale byl jsem v Americe, vím, jak se tam jezdí, a proti Egiptu, že tady máme aspoň relativně ohledůplní řidiče. Víceméně dotahují ten nedostatek té infrastruktury, A zase, no to prostě, já si nemyslím, že ježdění na kole je nějak úplně nebezpečný nebo nepříjemný v Praze. Já bych to nedělal, jako kdyby to byla úplná blbost. A pozím na kole občas děti, nebo rozvážím třeba, nevím, jestli to diváci posluchači vědí, ale mám kargokolo, to je kolo, který ukáže odvážet i dvě děti, nebo náklad, což mi značně usnadňuje právě to denní používání. Kdybych myslel, že to je nějak nebezpečné, jako toho ty děti nikdy nedám. Of course, you have to choose the route so that you do not go through the main ones, you have to think about it, but this is already a big obstacle for a lot of people. In this, for example, the application Nakole Prahou helps me, which is free to get used to and which perfectly plans the cycling route in terms of going out of the car, with a small climb and so on. So that's how I got here. But we just tighten it up and without doing anything decent in the center, A zase, když jste říkal Utrecht, tak to je úplně říše fantazie. To jste byl? Jo, byl, byl. Já jsem takový projezdil na kole Utrecht, Haag, Amsterdám, vlastně a vždycky, když jezdíme s manželkou a s dětma, tak vlastně cestujeme tak, aby jsme to tam mohli projet na kole. Takže si cíleně vybíráme ty místa, které jsou pro kolo přátelský. protože z toho města vidíte víc, jste jako mobilní, nemusíte se spolehat na lokální hromadnou dopravu a prostě jste venku a vidíte to město z první ruky. To je mimochodem i pro Prahu velký potenciál, který vidím já a který je úplně nevyužitej. Mluvčí 00: Když jsme se potkali na Twitteru, v diskuzích, dneska na xku, kde je často takový ideologický boj motoristi vs. cyklisti a já jsem vás potom vyprovokoval, že se potkáme na kafe a si o tom popovídám. To jste mi říšel takový z těch uměrněnějších cyklistů a to si hrozně vážím. Vy jste zmínil tu bezpečnosti, ty děti, že vozíte a podobně. Přijde vám rozumný na rychlostní silnici typu plzeňská strakonická nebo na magistrále malovat ty cyklopruhy, který nejsou ani oddělený žádnýma sloubkama. Já třeba bych tam jako svoje dítě nevzal. Mě to přijde prostě nebezpečně. Mluvčí 01: Jako mě zcela upřímně taky. Jakože ona je to zase to, jak to tady v Praze tyhle věci děláme a to není jenom o cyklopruzích, to je obecně o všem tu pravním, co tady chceme udělat, vy to určitě znáte z jedenáctky, když když chcete udělat bezpečný přechod někde u školy, tak je to prostě akce, jestli chcete to udělat stavebně tř To je věc, kterou budeme muset nějak v budoucnosti řešit a změnit ten systém, protože ono to právě plodí tyto polovičatý a špatný řešení. Proto jsou všude zelený balise, který lidem vadějí, protože ono to vlastně legálně a rychle jinak udělat nejde. Vy si můžete buď vybrat, že to bude špatný a ošklivý, anebo to třeba nebude, protože vám to příští vláda nebo příští magistrát nebo vědeně městské části vám to shodí. Takže tohle je asi systémový problém. Zároveň samozřejmě dalo by si říct, že je lepší něco než nic, ale ono kolikrát to je o tom, že cykloprohnatěnství v hlavních silnicích vůbec nevznikají s úmyslem, aby tam jezděli lidi na kolé. Oni vznikají s vědomím toho, že ten pruh, když je užší, tak ty auta tam jedou pomalej, což třeba generuje menší hluk a podobně. To myslím, že je typický příklad silnice na Černém Mostě, kde já bych taky nejenom, že bych tam nevzal své dítě, ale moc ani sebe. A já třeba nechápu, proč v Praze neoddělujeme tyhle, když už to uděláme takový cyklopruh, tak ho pojďme oddělit třeba aspoň sloubkama nebo ideálně nějakým betonovým zátrasem. Já si myslím, že i pro ty řidiče by to bylo příjemnější, protože ve výsledku, i když jsou ty lidi v autě, tak jsou to taky jenom lidi a taky nechtějí někoho srazit a řešit to a prostě jít do kriminálu za to. A já si myslím, že tohleto je velký zdroj. Myslím, že to je nesprávně často interpretovaný jako nevraživost, ale myslím si, že vlastně pro člověka tím, že jsem sám řidič a jezdím autem, když je to potřeba a prostě mám naježděno asi hodně kilometrů, i závodím v autě a tak, prostě jako baví mě to, tak to vnímám tak, že pro vás ten cyklista, když nevíte, kde ho čekat, nebo je pro vás nějakým způsobem nevyzpytatelný, jede o hodně pomalý než vy, tak je to jako nepříjemné a myslím si, že tohle je část toho, co je možná milně interpretovaný jako nenávist kůčit cyklistům, tak jako... Teď mi to říkala kamarádka, která dostala řidičák nedávno, říkala, že já nemám nic proti cyklistům, ale já se jich prostě bojím, že do nich drcnu, nebo něco. Mluvčí 00: Přesně, mě se to stalo tak 14 dnů zpátky, no tři neděle, v Karlíně, že jsem jako zkušený řidič, mám na ně to skoro půl milionu kilometrů, jsem... jako jsem ho něco zažil, ale překvapilo mě, že tam v jednostměrce, kde auto jedu jedním směrem, najednou ze zatáčky proti mě vylítlo kolo a legálně tam měl ten cyklopruch proti mě a vlastně bylo to jako v zatáčce, nepřehladně, že tam blikala nějaká dodávka v tí křižovce a fakt jsem ho skoro srazil, toho cyklistu a fakt mě to jako vyděsilo a právě si myslím, že toto jsou ty řešení, které jsou podle mě strašně špatné a pak polarizují proti sobě ty motoristy a ty cyklisty na těch sociálních sítích a vlastně vytváříme ten ideologický boj podle mě i zbytečně těma špatnýma řešeníma. Mluvčí 01: Jak je určitá část lidí, které budou mít problém vždy a to je úplně jedno jestli to budou cyklisti nebo jiná rasa nebo jiný politický spektrum, prostě to jako tak je. a myslím si, že ta většina je slušná, to, o čem zrovna mluvíte, jsou cykloobousměrky, to je jako ze zahraničí věžně používaná věc, ono je to paradoxně docela bezpečné, přesně co říkáte, to největší riziko je u těch odbočování, že třeba lidi mají tendenci si sekat zatáčky, jako kdyby jeli přes apex, jako na okruhu, ale zase třeba je v tom, že toto se jmenuje anglicky safety in numbers, bezpečnost v číslech, A je o tom, že dneska je v Praze relativně málo cyklistů, prostě pořád, bytě ten nárůst tady je za poslední dva roky o 40%, podle nějakých dat, třeba z Recall a některých čítačů, tak říkám, není to jako globálně, ale ještě je problém, že ty čítače jsou umístěný na blbejch místech, že ono se víc začalo jezdit v centru a podobně, tak vy, když s těma cyklistama začnete počítat, že začnete výdat, so you have to be careful and it became safer without the need for any infrastructure. I remember when I first came to Berlin by car, it was 12 years ago, I did not have a fresh driver, but I was just a young boy and when I left, I almost shot a cyclist who was driving in a blocked lane. protože on je mě podjížděl. Legálně a mohl. Já jsem od něj dostal tak věnadáno v Němčině a bouchnu mi ještě do kapoty, jakože všechno, že jsem se jako poučil a od té doby, i když v Česku jedu, tak vždycky mrknu do toho vzrcátka, když odbočuju do pravá, vidím cyklopruh, jestli tam nejede cyklista, čeho mě může podjet, on to je jeho vyhrazený pruh. To děláme všichni už asi. Už asi jo, ale přesně si pamatujete proč, protože se vám možná stalo tohle a tohle je se všim. To je i další věc, ono se sice říká o té infrastruktuře, že jakoby postavte to a oni přijdou, že přece jako jasně, dokud nebyla štvanická lávka třeba, nebo holka takzvaná, tak taky tolik lidí nepotřebovalo chodit skrz Karlín, vy jste to postavili a oni začali chodit, protože mohli, jo, takhle to funguje úplně stejně s tím ježídením na kole, hlavně v centru, kde je těch lidí opravdu hodně, když jim tam postavíte něco novýho, tak ty lidi začnou používat, to je úplně jedno jestli je to dálnice, cyklostezka nebo most. Mluvčí 00: Mě se ten přístup, co říkáte, hrozně líbí a právě já se snažím z té druhé strany jít podobnou cestou, já úplně odmítám to nálepkování ideologický boj jako motoristi vs. cyklisti a jiné formy dopravy. Já si myslím, že by měly mít možnosti Praze nějakým způsobem fungovat všichni. Je jasný, že všichni nemůžou si autama, to se prostě do té Prahy nevejde, zvlášť do centra, to je potřeba samozřejmě řešit, ale rád slyším i od vášněho cyklisty, že chápete, že občas někdo prostě musí tohoto použít. Já jen třeba instalátor s náhradníma dílama, nebo hůř chodící senior, který jede prostě do nemocnice. Mluvčí 01: Autem jezdí lidi i moji kamarády, protože chtějí. Já jim to nechci zakazovat a myslím si, že to je volba toho člověka. Já taky třeba, když jsme měli kapučený hezký auto za autosalonu, že přemýšlíme, že si obnovíme čtyři roky starý auto, tak už to chceme zase obměnit. No a taky jsem jel do práce tím autem, protože jsem chtěl to zkusit a nemyslím si, že to je tak, že jsem někomu oblížil. Bylo to elektrický auto, takže když už, tak jsem alespoň neprodukoval emise, ale hele o tom to opravdu není. Já si myslím, že se nám to právě zvrhlo tak, že dneska lidi vnímají úplně každý... protože ještě jinak. My dneska v Praze jsme ve stavu, kdy tady máme každý rok přijdu stack aut, prostě objektivně, i když odečteme leasingovky a podobně, tak tady přiběhá aut. místa v centru je omezený množství, dneska nám to brezdí i tramvaje, autobusy, všechno. Vlastně se dostáváme v dobu, kdy to celé přestává fungovat skrz to množství a my to množství budeme muset nějakým způsobem regulovat a za mě regulace tak, aby pořád byla svobodná dává smysl tím, že jen vymezíte kam ty auta můžou a kam nemůžou protože jsou prostě místa, kde třeba, když je těch aut hodně, tak to jako fakt kazí to okolí pro všechny ostatní, já nevím, typicky u nás prostě na Mostě Legijí, kde já bydlím a který přecházím každej den s dvěma dětma, přejiždím, přecházím, chodí tam jako deseti tisíce lidí, z toho hodně turistů a tak a jenom tisíce aut, ale ty tisíce aut tam zdržují tramvaje, relativně tam dělají špatné ovzduší, to se třeba vyřeší elektrem, ale to, že tam budou auta a jezdí tam, protože můžou a když dřív jezdili auta i na Karlové mostě, dneska si asi shodneme na tom, že by to nebylo hezký a nemyslím si, že někdo utrpěl na svobodě a lidi mají mít možnost jezdit autem a auta jsou krásné věci Vy to víte, že já mám auta vlastně rád a když vezmu jedno auto, tak je to krásná věc. Třeba moje vysněné auto je Porsche 911 a hrozně si ho chci jednou koupit. Myslím si, že to je úplně nereální a pak vím, že stejně budu jezdit po Praze na kole, protože to je nejrychlejší a hejbu se u toho a můžu se udržovat v lepší kondici. Mluvčí 00: Či myslíte, že ty lidi v tý vaší cyklobu blině ale takhle nemluví a jsou fanatický? Je to třeba tím, že oni sami třeba řidičák nemají, vůbec auta nepoužívají, nemají rádi, jsou založeni proti autům? Já fakt tam vnímám dneska na těch sociálních sítích jako ideologický boj, kde často chybí argumenty, často chybí nějaká racionální diskuze. Mluvčí 01: No s obou stran, že jo? Hlavně. Ale určitě, určitě. To je právě potřeba říct, já takhle, já za prvý a si říkat, že je moje cyklu bublná. Já jsem na Twitteru, mám tam spoustu sledujících a spoustu těch lidí znám a jsou lidi, který jsou víc vyhraněný, míň vyhraněný, mám tam spoustu odborníků, spoustu i aktivistů, já jsem sám seberu v podstatě za aktivistů, nemyslím, že to je špatná nálepka, prostě lidi, co se snaží něco změnit ve svém okolí, mají můj respekt. V oběma směrama v podstatě, jakože prostě bez ohledu na jejich názorový uhutvení. Já si nemyslím, ono to možná, ono se zase znovu říká se jedna věc, když jste zvyklí na privilegie, tak rovnost vám přijde jako útlak. To znamená, že já si pořád myslím, že my se snažíme, nesnažíme se tady o nic extrémního, snažíme se jenom o něco, co už funguje v zemích na západě a začíná to fungovat i na východě, znovu v městech jako Varšava, Brtislava, dneska už i Rumunsko staví jakoby oddělenou cykl infrastruktů ve velkým, Tak my se snažíme to jenom narovnat do nějakýho stavu, kdy víceméně, jak říká náš primátor, všechny druhé dopravy jsou si rovny. Ani jako si za prý rovnější jsou, to je jedna věc. Vy máte chtít preferovat ty, které jsou nejvíc efektivní, pak ty, které jsou ohrůplné a až nakonec ty, které zabírají nejvíc místa. A vlastně jsou velice individuální, ale není to úplně dobré pro ostatní lidi, který to zvládne používají. Takže tak a proč takhle? Já si myslím, že nás lidí, co jezdí na kole, začíná být víc a víc a já přesně mám kamaráde, který na to kolo přesednul z Porsche, protože bydlí v centru Prahy. A ono to tam je nejrychlejší. A říkáme, že jsem zubnul šest kilo, protože se každej jde nejako hejbur. A myslím si, že to je hlavně nějaký celosvětový trend, který k nám prostě dojde, ať my chceme nebo ne. My nebudeme tady jediný ostřůk normality v úvozovkách. který bude jezdit spalovacíma motorama a nebude jezdit po městě na kole až do smrti. My se možná teď bráníme, jsou tady tlaky proti nějakému progresu, modernizaci společnosti, ale si nemyslím, že je to dlouhodobě udržitelné. Mluvčí 00: Já jsem si říkal, že důležitý je, aby všechny ty skupiny spolu mluvili, aby se jenom nenálepkovali, neodmítali tu diskuzi a jsem hrozně rád, že jsi přišel ke mně, že si o tom můžeme popovídat i takhle veřejně, aby to slyšeli třeba i moji posluchači, ta moje bublina, řekněme víc jako motoristická. a to si myslím, že je důležitý ukazovat to, že ty světy prostě se musí prolínat a musí spolufungovat a takhle já vlastně chci dělat i tu politiku. A ty jsi říkal, že jsi aktivista, neuvažuješ o tom, že by si do té politiky šel? To je přesně takový lidi vyvěděli potřeba i z té druhé strany, protože já dneska vnímám, bohužel i v té politice, že na tu magistrátu často jsou tam opravdu ideologové fanatici ze všech strán a vlastně pak to nevede k tomu výsledku. Pak prostě se jenom jako hádají ty řešení, nejsou kompatibilní, odklady se do šuplíků, nerealizují se, se podějí třeba na řešení parkování. Před rokem Zdeněk Hřib jako náměstěk primátora vykopl na městský části změnu novilů parkovacích zón, dostal zpátky zpětnou vazbu, do dneška, já nevím o tom, že by to bylo vyhodnocené, jo, na konci roku má končit parkování pro elektromobily na modrých zónách, bez jakýkoliv náhrady, bez jakýokoliv řešení a s tím přijde, že vlastně dneska v té policii chybí lidi, který by hledali nějakou schodu, nějaký koncenzus, nechceš? Já s tím neříkám, že mám ambice, spíš mě to přitahuje skrze to, že bych chtěl ty věci měnit a sam, když se v ní mám momentálně jako aktivistu, tak jsem už teď byl nominován do dopravního výboru na Praze 5, takže se snažíme ty věci měnit tam. A samozřejmě, jako jo, myslím si, že se to stane, otázka je kdy a v jaký podobě. Za jaký subjekt jsi, že jo? Já v žádném subjektu momentálně nejsem, ale do dopravního výboru jsem byl nominován za Prahu sobě. a proto, že jsou mi ty lidé nejblíž racionálním neextremistickým uvažováním, je tam taky názorová rozmanitost v rámci té strany, to je právě věc, která mi přišla. největší překážkou, jsem chtěl vstoupit někam, kde to je transparentní a kde je jasná struktura a tak, což teďka už právě sobě splňuje, byť jsem oficiálně přihlášku žádnou ještě nepodal, tak jsou mi prostě lidsky nejbližší, ale právě to, co říkáte, že... nevím, jestli jsme si vlastně potykali někdy, teďka možná oprostřed hovoru. Já jsem politiku vnímal s odstupem, jak jsem do toho takhle začal víc pronikat, nejen přes sociální sítě i přes nějaký schůzky s politikama, jako s tebou, jako s jinýma lidma ze všech různých subjektů, tak já jsem paradoxně byl překvapenej, jak velká část těch lidí jsou normální lidi a jak s nimi je nějaká řeč. Jedna věc je to, jak ty lidi vystupují na veřejnosti a druhá věc je to, co vám řeknou mimo záznam u kafé. Myslím si, že je potřeba, aby si ty lidi spolupavili a zase já si nemyslím, že to, co tady chceme udělat je něco extrémního. Já bych jenom chtěl, aby Praha odpovídala tomu, že vypadá a funguje jako standardní západoevropské město, možná dokonce líp, protože víme, že západové přístupy můžou mít i jiné problémy, které třeba Praha nemá, takže my si můžeme z tohohle vzít to dobrý, není potřeba vymyšlet ty řešení úplně tady celý u nás, ty řešení existují, týkají se jak nejenom ježdění na kole, týkají se i jiných věcí, týkají se zprávy toho města, týkají se toho, jak se staráme o zeleň, ale zároveň i jako jiných témat, sociální politiky, bytový a tak dále, tak na tohle všechno recepty existují ze zahr a nemyslím si, že je úplně chytrý to tady vymejšet celý znovu. A ve výsledku si myslím, že kdyby momentálně, jako třeba pro mě, já jsem dřív byl volič TOPky, já jsem takhle začínal, já jsem prostě, když jsem začínal volit, tak jsem byl prostě TOPácký volič, volil jsem dokonce snad jednou iho DS, jako před 15 lety nebo 20 lety na magistrát, tedy ještě za Béma, že jsem znal jeho syna ze školy, Mluvčí 01: ne osobně a věděl jsem, co to je za člověka a to bylo v době, kdy jejich realizace byly progresivní, kdyby se dneska řeklo. BAM postavil v Praze obrovské množství cyklopruhů, zase, bavíme se o kvalitě, ale je to před 20 lety. a více mě třeba odézka, dneska tohle spolu ideologicky blokují. Tak já mojí otázka je spíš, jestli se ta scéna neposunula, jestli neopak dneska ten pragmatismus, který tyhle lidi si jako berou za svůj nebo si ho přisvojují, jestli náhodou už trošičku se neposunou taky k jiným lidem. Tak já to vnímám takhle. Mluvčí 00: Já rád slyším, že už si s tou myšlenkou hraješ, když jsme spolu seděli na tom kafě před pár měsícem a tak jsi spíš byl takový, že do politiky se tě nechce, tak teďka jsi už v dopravním výboru, alespoň na Praze 5, to je skvělý. Já jsem hodně rád za každého normálního člověka z biznisu, ze soukromý sféry, který se snaží do toho nějak proniknout a něco mění v té Praze, protože je nás strašně málo. Já, možná, že mi nebudeš věřit, ale já jsem ten politik, který říká to samé na tom zastupitelstvu jako potom u toho kafé, kdy jsou vypnutý mikrofony. Já si myslím, že politik by měl být autentický, měl by si stát za těmi svými názorami a hrát ty řešení, takže těším se, jestli se někdy potkáme potom na nějakých politických jednáních. Vím, že jsme se ve spoustu věcích neschodneme, my jsme si na to či nejprvě vyříkali, nevím, že jsme z opační strany toho spektra, ale to je přesně ono, některý řešení jsou logický a jestli jde lidem o dobro toho města a těch lí, co v tom městě žijou, tak jsou věci, na který by se měli schodnout. Mezi ně, samozřejmě, kde patří jen kola, je to spoustu dalších věcí. Já třeba hodně řeším problémy centra Prahy, kde bydlím, A důležitý je říct, že Praha je jedno jako centrum a potom je to spoustu spojených v podstatě malejch obcí historicky, když se dělala Velká Praha. Takže já třeba chápu, že to, co tady říkám o jezdění na kole a o dopravy a omezování vězdu a už je spousta lidí z Prahy, třeba z místa, kde jsme teď můžou vnímat jako neproveditelný nebo nesmysl a vnímám to, že ta Praha jsou jako dvě města. Je to to centrum, kde žije relativně málo lidí, ale hodně lidí tam dojíždí za spoustu různými problémy, jako věc má a potom jsou ty kraje, kde lidi, jako když moje máma bydlí třeba v Čimicích, v Paneláku se přestěhovala po tom, co už jsme odešli jako děti Sam jinak vyrostl ve Střešovicích, oboje jsou velice klidní, rezidenční čtvrti a když vlastně jako člověk ze Střešovic nebo z Čimic posloucháte nářky nějakého v internávratě, ale o tom, jak v centru máme hodně aut, tak vám to přijde úplně jako bláznivý, protože vy tam těch hodně aut u sebe nemáte. Mluvčí 01: V Čimice jsou krásně, je tam klid, tam čimický háj, botanická zahrada, vlastně tam nic nejezdí, to stejné Střešovice, to je prostě nádherná klidná lokalita. a tyhle lidi to třeba i znají. Paradoxně jenom z auta, když tam dojedou si něco vyřídit. Tak já tohle to vnímám a myslím si, že je potřeba, aby se na tom potkávali i lidi z různých částí Prahy a možná dělali nějaký kompromis. A kompromis neznamená to, jak je to teď důležitý říct. Teď jsme velice na jednu stranu vychýlení. Mluvčí 00: Souhlasím, já si myslím, že právě tyhle lidi z těch okriových částí Prahy, jako je to jižní město, Černý most, Oni určitě budou taky ochotní zkousnout nějaké omezení třeba v centru, ale je potřeba, aby se jim za to něco dalo. Aby ta Praha investovala i v tom sídlišti, co se dneska prostě neděje. Takže přesně je potřeba vyvažovat ty věci tak, když se někde něco omezuje, tak k tomu byl nějaký jiný benefit pro ty lidi. Mluvčí 01: No jasně. Spousta lidí bere Prahu. jako to centrum Prahy, ale tak to beru i já, že na něj mají nárok všichni. To není tak, že to centrum Prahy nemá být jenom nás, co tam bydlíme, ale prostě je to nějaký centrum města, který má patřit všem těm obyvatelům toho města, protože tam dojíždí buď za zábavou, za prací na procházku, takže takový ty snahy, že to centrum strašně zakonzervujeme a nikoho tam nepustíme. To jako nejsem úplně s tímhle nesouzněný. Na druhou stranu si myslím, že to centrum zlepšíme pro všechny, když ho trošku uklidníme, když tam bude mít lidi víc prostoru, lepší vzduch a tak, takže prostě děláme tohle pro všechny. Já vím na co naráží, že je to třeba o uzavření smetanové nábřeží a s tím, že by se zachoval průjezd rezidentů. Já si myslím, že takovýhle výjimky nemají tam bejt. a já bych to asi natvrdo zakázal pro všechny, protože na Karlové mostě taky nejezdíme rezidenti jako z Prahy 1 a Prahy 5. To je pravda. Ale asi nebudu s tímhle, třeba toho stoučí není postoj Prahy sobě, který já ani nejsem, to je můj osobní názor, který vnímám zase jako, paradoxně vnímám to spíš jako kompromis, když to zakáže pro všechny, a prostě to tam u těch Karlovéch lázní bude hezký pro všechny a můžeme si to všichni užít pěšky, žejo. Nikdo nám nezakazuje tam chodit. Mluvčí 00: Tak já si myslím, že základ, aby se vůbec něco změnilo je, aby začala fungovat třeba po dalších volbách nějaká koalice lidí, který jsou schopný se spolu bavit a hledat vůbec ty řešení, protože dneska mi to přijde, že je to zablokovaným na tom, že jsou v té koalici dva nesourdé tábory, piráti spolu, který si už dneska dělají maximálně na schvály a vůbec nechtí žádnej posun. Ale pojďme odpustit asi téma. Mluvčí 01: To bohužel nevidím do toho takhle detailně, ale na výsledcích to je asi vidět. Mluvčí 00: Pojďme od toho centra pryč, ještě se vrátím k těm Cargoculum, který jsi ho zmínil několikrát, že ho používáš, já vím, že ty nějak i si minimálně přemýšlel o tom, že to sem budeš dovážet. Mluvčí 01: Já to dovážím, já jsem si dal i disklejmer, navzájem jsem to do profilu, do updoby a netajím se tím, je to takhle, no to není business, protože to vlastně žádný peníze nevydělává, je to spíš tak, Já jsem ke kargokolu přišel a možná, jestli nevadí, že to popíšu, jak jsem z toho vlastně přišel. My jsme byli asi tři roky zpátky v Berlíně, my jezdíme občas na Vánoce, po Vánocích, mezi svátkama do Berlína, protože jak vidíme v centru Prahy, tak je tam prostě hodně těch turistů a tak a je to jako hodně, hodně, hodně aut, furt se tam troubí, parkuje a my prostě chceme, nemáme chatu, takže chceme jít někam, kde je klid a zároveň jsme městský lidi a paradoxně v tom Berlíně je v Osvácí opravdu klid So we drive regularly to Berlin and there I was thinking about how I will move, the transport there is also limited, I didn't want to drive there by car and at the same time I couldn't, because I don't have such a green plate, so I had a car in an underground garage. And I came across a service, where the wheels in Berlin are the same as re-wheels. nebo nějak z bajky, jak si můžeš půjit ty kargo bajky. Jo, je to vlastně kolo, který má ve předu znovu krabici, předtím byla to dřív dřevěná krabici, než jsou to z moderních bezpečných materiálů, v kterých ty děti jsou hodně chráněný, minimálně proti sedačce za vám. Mluvčí 00: A kromě dětí tam můžete dát i náklad, žejo? Mluvčí 01: Náklad, jako v Dánské a Holandské běží tam vozit i jako kámoše z hospody a takové věci, ale tam to neříkám, že nabádám lidi k tomu, aby jezdili z hospody na kole takhle. Well and this is what we discovered. Decathlon started to sell their first cargo bike and I bought it. I do not think that I was one of the first people, but I was interested in it and I started to travel around Prague. Pak jsem viděl ještě jiný model v Německu, jmenuje se MULI a tohle vlastně je zajímavý tím, že je kompaktní. Většina těch kargokolů jsou udělaný do toho Holandska, kde máte opravdu ty cyklostesky a váží 50 kilo a prostě je to jako dlouhatánská věc, má to třeba 2,70 na dýlku. Tak tady to MULI mělo 2 metry, ale pořád zůstali ty schopnosti vozit vepředu dvě děti, protože mám dvě děti, nebo nějaký náklad. Z jedno kolo z Německa importoval pro sebe. Přišel za mnou tři kamarádi postupně. Hele, kde jsi to vzal, to je dobrý, já bych to chtěl taky. Kde jsi to prodáváš? Říkám, no jako moc nikde. Tak jestli chceš, já vám to dovezu a budeme to mít za nákupku, žejo? z klasika Čech, tak chcete jako ušetřit, vymyslet prostě nejlepší řešení, tak jsem se stal takhle neofikodýlerem a dovezl jsem prvních pár kol jako pro kámoši, aby to měl za nákupku. No jenže ono těch pár kámošů vlastně s tím jezdí, jezdilo, tak se jich postupně vždycky ptají lidi někde na dětském řišti a ve školce, ve školi, ono to docela rezonuje, lidi jako to vnímají. Začali rozdávat číslo. Začali se rozdávat číslo, začali se ozývat lidi, takže my jsme si s tím udělali jako takov Zatím je to určitě koníček ve stavu potenciálů, já jinak se věnuju jako plnohodnotně reklamám, dělám marketingu reklamně a tak, takže tohle je můj koníček a přijde mi to jako super, že vlastně ty kargoelektrické kola řešejí toho tolik najednou, že vlastně ty lidi potom mi posílají jako děkovné zprávy, jak jim to změnilo život a jak je to super se takhle povypojat po městě. To na rozdíl od reklamy, kde vám moc lidí nepoděkuje, to asi taky chápu, to je super. Mluvčí 00: Zdeně Gřip, náměstěk Primátora pro dopravu, někdy na jaře, myslím, vykopnul obrovskou kampaň na sociálních sítích, že dá dotaci na nákup Cargoco, nějakou poměrně velkou sumu pro podnikatele v Praze, Vlastně vůbec nevím, jak to dopadlo, dělal jsi nějakou tady anketu, kolik lidí by to chtělo, kolik by to lidí uvítalo a přijde mi, že to je někam úplně dostracené. Jak to by se dopadlo s těmi rotacími na kargokola? Mluvčí 01: Ano, když to uvedu na takhle. Jak to bylo? Asi znáte Národní plán obnovy, který jsou peníze z Evropské unie na inovaci a transformaci společnosti. To jsou těch 200 tisíc, co se dává podnikatelům na auta. Byt si musíte vzít úvěr u banky nebo leasing, takže to je spíš dotace na úroky. Mluvčí 00: Koukal jsem na statistiku, že většina těch podnikatelů si koupuje stejně Tesla, které nejsou ani vyrobené. Mluvčí 01: Já mám svůj podcast, kde se bavíme hodně o autách a o Tesla to by bylo opravdu náš. Auta jsou to určitě dobrý a za ty peníze super. To je přesně pravda. A jeden z těchto kapitol vlastně na ministerstvu průmyslu a obchodů, který to administruje, byla i podpora kol, těch kargokol pro podnikatelé, pro podnikatelský užití. Byla to jako zlomková částka proti autům. To jsou několik miliard, tohle bylo 50 milionů na to vyčleněné pro celou zemi. Na ministerstvu to nějak pozapomněli, nevím, jestli schválně nebo úmyslně. a vlastně, když se tohle začalo řešit, tak ministerstvo průmyslu a obchodu chtělo vlastně Praze, protože Praha jinak nedosáhne na moc dotací tady. Tím, že jsme bohatý region oficiálně, tak pražský podnikatele v podstatě na nic nedosáhnou, musel by jste si změnit sídlo. tak tohle mohla Praha dostat jako v podstatě takovou úlitbu, tady jsou peníze z EU, je to 50 milionů, rozdělejte to mezi podnikatele, ať se tady trošku nakopne ta mikromobilita a třeba to něco udělá, dotace jsou politický nástroj, to víš, takže evropská unie chce tlačit tyhle věci, já s tím souhlasím a proč to neskusit, když můžeme dotovat podnikatelům elektromobily a bankům úroky na elektromobily, proč nemůžeme zadotovat kola. I know this story, but how did it happen? Well, it happened, the car was lost, Mr. Městek Pěcha from MPO somehow did not agree, more or less as he wanted to withdraw it back to the electric car, it probably will not pass the Soviet commission, now they are dealing with the fact that the money could be put back to the original ones, Já to těm lidem, já myslím, že určitě to je lepší, než to dáme do elektrouta a vlastně jako proč ne, ale je to takový, že si myslím, že tam byly tlaky a tohle se nedělá, protože pro spoustu lidí pořád ta mikromobilita je jako zprostý slovo a vyštěvnělo to, ale nemyslím, že to vyštěvnělo kvůli Zdenkovi Hřibovi nebo kvůli něčemu, ta anketa byla jenom proto, aby se zjistilo, They call it an absorption potential, which means how many people are really interested in it. Mluvčí 00: I was a bit ridiculed by this campaign, not because I have something against it, but rather v době, kdy tomu Zdenkovi Hřibovi si všechno rozpadá pod rukama, nedokáže dostavit metrodém, má tam dva roky prostě to napadnutý úhozů, nestavíme městský okruh, radiály, vlastně nedaří se mu skoro nic, tak vlastně to vypadalo jako úsměvně, že tady chce dát 50 milionů na kargu, tak to fakt vypadalo v té době fakt jako legračně. Mluvčí 01: Politicky já bych to asi takhle neudělal, já souhlasím, že za Adama Šeinhera to valilo úplně jinak, tyhle dopravní stavby a spousta těch věcí, co teď se budou otvírat, tak jsou vznikly za minulýho volebního období, nebo i před minulýho, neříkám, že jste s Krnáčem zahylovali snad Václavák, takže proč ne? Zase vnímám to spíš jako pozorovatel, nejsem v tom aktivně zahrnutý, asi by bylo nefér se k tomu vyjadřovat a hodnotit z měního pohledu to, co dělá hrdzeně hřejb, to mě nepřísluší. Jako obyvatel mě stávám, že to šlo za Adama Shinera podstatně líp, chápu, že určitě bude spoustu problémů, i to, že dneska to je tak, že ODS má na starosti finance a zde někdy má na starosti dopravu, ale vlastně si nespravuje své vlastní finance. Takže jako spoustu těch věcí by bylo i možná trošku nefér mu vyčítat, ale je to koalice, do jaký vlezli dobrovolně a to jsou podmínky, které tam byly. Takže tak a je to tak. jsme naštěstí tady v pozici, kdy se společnost začala bohatnout, my jsme za posledních třicet let tady opravdu zlepšila kvalita života ve všem, není to ideální, myslím si, že jsme v takovém tom bodě zlomu, kdy my musíme vymyslet něco novýho. Mluvčí 00: začíná spíš jako rastovat nůžky, ty jsi hodně z toho centra, ale já se to vidím tady na tom ježní městě, že ty lidi tady poslední rok se nemají dobře, prostě rušejí kroužky pro děti, život pro nějakou městiční nemají na příspěch do fotbalového klubu a podobně. Mluvčí 01: Ale já to vidím taky, tak mám dvě děti a vlastně manželka nás toho prátek a na plný úvazek po 6 letech, takže má samozřejmě plat před 6 lety, mezi tím obrovská inflace. Já jsem podnikatel a snažím se, ale určitě chápu, že nejkaždej je v této pozici a i přesto, že jsme na tom vlastně dobře a asi nemůžu stěžovat na nic, tak i tak to poznám. Životní náklady jsou dramatický a tak. Nemyslím si, že to je něco, co by mohla odluňit vedení města. Druhá věc je třeba to, že se na spoustě městských částí zvedali nájmy městských bytů, že se aplikovala inflační doložka. To je věc, kterou já bych si v této situaci nedovolil. Myslím si, že to je vůči těm lidem, který už tak mají obrovní náklady trošku nefér. Minimálně by bylo fajn to nějak rozložit. A je to tak. Celkově společnost z bohatla do té míry, že dneska si každej můžeme dovolit mít jako hezký auto, už to není privilegium, naštěstí to není privilegium jako za socialismu, kdy byl pořádník na Trabantu nebo na polskýho Fiatu, děda mi o tom vyprávěl jako xkrát, že když si koupil novýho polskýho Fiatu, tak se akorát zapsal na pořádníka, než hovojezdil tak za 8 let, na něj přišlo pořadí v pořádníku. Takže naštěstí tam nejsme. Myslím si, že by se měla Praha dbát víc na to, aby to město se stalo opravdu příjemné pro lidi. Dneska to tak jde samozpádem, myslím si, že spoustu těch věcí se dá řešit. A přesně, vy tady v ní máte úplně jiné problémy, na které mi nestaneš v centru. Pro nás je hrovný problém v centru, ne overtourismus jako takový, ale prostě takový ten lacinej alkoturismus. Tohle je věc, která je dlouhodobě a vidím, že Praha, nemám čísla, nemůžu říct, jestli to zhoršuje nebo zlevšuje, ale subjektivně tohle není turismus, který vy chcete v centru kulturního evropského města. Mluvčí 00: A to už nechme možná na nějaký nejprv, kdy by jste o tomhle se mohli bavit. Mluvčí 01: Poslední věc, tak prostě jde o to, že my třeba reálně neděláme, Když se bavím se známýma, co k nám jezdějí a mám spoustu mezinárodních přátel i třeba z Erasmu, já jsem nebyl na Erasmu, ale oni byli u nás na škole na Erasmu, tak mi říkají, že Praha opravdu to centrum není třeba pro rodiny s dětmi něčím příjemným, to je prostě nepříjemné místo a dokud tohle nezměníme, tak tady ten alkoturismus bude. Potenciál je obrovský, teď ho jenom musíme začít naplňovat. Mluvčí 00: Jak jsme si říkali, ještě jsme každý trošku jako jiné bubliny, zastupujeme každý trošku jako jiné názory, tak si myslím, že pojďme se domluvit, že budeme se snažit kultivovat minimálně tu diskuzi třeba na tom X-ku s obou strán a nějakým způsobem vysvětlovat těm našim lidem v těch těch našich bublinách, Protože svět není černobílej a doufám, že zůstaneš od té politiky, že se potom potkáme třeba na magistrátu za dva roky a začneme dělat nějaké reálné řešení. Mluvčí 01: Když mě někdo přijme, když mě někdo dá na kandidátku a když mě potom někdo zvolí, ale to je ve hvězdách ještě. Tak budu rád samozřejmě, když by jsme se takhle mohli bavit. Mluvčí 00: Já Michale moc děkuju za osvětu Cargocall a vůbec cyklistiky v Praze, díky za rozhovor a přeji hodně šťastných kilometrů a já jdu zpátky na úvěz 28 minut mimochodem na újezd. Super, tak štěstnou testu, doufám, že nebude pršet. Díky.

Všechna vyjádření Ing. Ondřej Prokop (*1986)


Zdroj: Youtube
Detail politika: www.hlidacstatu.cz/osoba/ondrej-prokop-3

Originální příspěvek


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/vyjadreni-politiku/zaznamy/5409d72718687420bbb97e47780e15f5
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, napište nám.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.