Elektronická knihovna legislativního procesu - textová podoba dokumentu

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud

Celý záznam ALBSCKRGU5Z2 najdete zde


                V Praze 14

	Úřad vlády České republiky
Odbor kompatibility
	

	
	
	
	

	
	
	
	V Praze 22. listopadu 2022

	
	
	
	Č.j. 51338 / 2022 - UVCR

	
	
	
	

	Stanovisko

	
	
	
	

	
	
	
	

	k návrhu 
ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, ve znění pozdějších ústavních zákonů
(materiál Ministerstva životního prostředí, č.j.: MZP/2022/410/1513, ze dne 1. listopadu 2022, určený pro připomínkové řízení)


Po stránce formální:
Předkladatel splnil formální náležitosti týkající se vykazování souladu se závazky vyplývajícími pro Českou republiku z jejího členství v Evropské unii, jak vyplývají zejména z Legislativních pravidel vlády, v platném znění, a z přílohy k usnesení vlády ze dne 12. října 2005 č. 1304, o Metodických pokynech pro zajišťování prací při plnění legislativních závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii, v platném znění.
Po stránce materiální:
Stav relevantní právní úpravy v právu EU: 
Návrhu se dotýkají zejména následující prameny práva EU: 
· čl. 3 odst. 3 první pododstavec Smlouvy o Evropské unii;

· směrnice 2006/118/ES o ochraně podzemních vod před znečištěním a zhoršováním stavu;

· směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/60/ES ze dne 23. října 2000, kterou se stanoví rámec pro činnost Společenství v oblasti vodní politiky; 
· směrnice Rady č. 92/43/EHS z 21. května 1992 o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin.

Na úrovni EU dosud nebyl přijat žádný předpis zaměřený na ochranu půdy jako složky životního prostředí. Do roku 2023 má být takový předpis předložen Evropskou komisí (oznámeno 17. listopadu 2021 ve „Strategii EU pro půdu do roku 2030“). Prozatím je tato iniciativa připravovaná pod názvem „Soil Health Law“ (česky jako „zákon o zdraví půdy“).
Z práva EU ale nevyplývá povinnost stanovit odpovědnost státu za příznivý stav životního prostředí na úrovni ústavního zákona.

Připomínky a případné návrhy změn: 
Odbor kompatibility k návrhu neuplatňuje žádné věcné připomínky. 

Závěr:

Návrh neimplementuje právo EU a není s ním v rozporu. 
Nad rámec posuzování slučitelnosti:
Doporučujeme zvážit vhodnost a potřebnost explicitního vyzdvihování dvou složek životního prostředí, vody a půdy, když je zřejmé, že existence člověka i dalších živých organismů je nutně podmíněná i dostatečnou kvalitou ostatních složek, např. ovzduší. 
	Vypracovala: Mgr. Bc. Katharina Dirriglová 
	
	

	
	
	

	
	
	Mgr. Ing. Dušan Uher

	
	
	ředitel odboru


	Úřad vlády ČR
nábř. Edvarda Beneše 4
118 01  Praha 1
	
	ústředna 224 002 111
posta@vlada.cz
dat. schránka ID: trfaa33


Strana 2 (celkem 2)