Elektronická knihovna legislativního procesu - textová podoba dokumentu

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál dokumentu stáhnete odsud

Celý záznam KORNBN9AKR9B najdete zde


                V l á d n í   n á v r h

ZÁKON

ze dne ….…….……. 2020

o pravomoci Policie České republiky a obecní policie postihovat porušení krizových opatření a mimořádných opatření nařízených v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru SARS CoV-2 na území České republiky

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

§ 1 
Předmět úpravy
	Tento zákon upravuje pravomoc orgánu Policie České republiky a strážníka obecní policie projednat příkazem na místě vybrané přestupky podle zákona o ochraně veřejného zdraví a krizového zákona, které postihují porušení povinností stanovených krizovými opatřeními a mimořádnými opatřeními nařízenými z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na území České republiky.
§ 2
Zvláštní ustanovení o ukládání pokuty příkazem na místě 
(1) Orgán Policie České republiky a strážník obecní policie může příkazem na místě uložit pokutu za přestupek podle § 92n odst. 1 písm. b) zákona o ochraně veřejného zdraví, pokud byl spáchán nesplněním povinnosti uložené mimořádným opatřením vydaným v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na území České republiky.
(2) Orgán Policie České republiky a strážník obecní policie může příkazem na místě uložit pokutu za přestupek podle § 34 odst. 1 písm. a) krizového zákona, pokud byl spáchán porušením povinnosti strpět omezení vyplývající z krizového opatření stanoveného v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na území České republiky.
§ 3
Účinnost
Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení. 
Důvodová zpráva

I. Obecná část 
1. Zhodnocení platného právního stavu 
V souvislosti se vznikem a rozšířením onemocnění Covid-19 způsobeného novým koronavirem SARS CoV-2 vyhlásila vláda podle čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění ústavního zákona č. 300/2000 Sb., pro území České republiky nouzový stav, a to od 14:00 hodin dne 12. března 2020 na dobu 30 dnů. 
Navazujícími usneseními vlády byla přijata krizová opatření, jimiž se omezují práva a ukládají povinnosti fyzickým i právnickým osobám. Každý je povinen strpět omezení vyplývající z krizových opatření stanovených v době nouzového stavu. Porušení těchto opatření je přestupkem podle § 34 odst. 1 písm. a) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), který projednávají obecní úřady obcí s rozšířenou působností. Může jít například o jednání, jímž fyzická osoba poruší zákaz pohybu a pobytu na všech místech (se stanovenými výjimkami) mimo bydliště bez ochranných prostředků dýchacích cest jako je respirátor, rouška, ústenka, šátek, šál apod.
Ministerstvo zdravotnictví zároveň vyhlašuje mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku podle § 69 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, jimiž stanoví další omezení a povinnosti. Porušení těchto mimořádných opatření je postihováno jako přestupek podle § 92n odst. 1 písm. b) zákona o ochraně veřejného zdraví. Příslušným orgánem k projednání těchto přestupků jsou krajské hygienické stanice. Může jít například o jednání, jímž dojde k porušení zákazu přítomnosti veřejnosti provozovnách stravovacích služeb nebo omezení pohybu na veřejně dostupných místech a omezení kontaktů (se stanovenými výjimkami).
Krizový zákon, zákon o ochraně veřejného zdraví ani jiný zákon neumožňuje, aby tyto přestupky projednala na místě Policie České republiky nebo obecní policie. Právě tyto subjekty však v současnosti odhalují páchání uvedených přestupků. S ohledem na potřebu zvýšit účinnost nařízených opatření, respektive zajistit jejich dodržování, se jeví žádoucí, aby Policie České republiky a obecní policie mohla uvedené přestupky vyřešit přímo na místě uložením pokuty (nepostačí-li domluva). 
2. Odůvodnění hlavních principů a nezbytnosti navrhované právní úpravy
Cílem navrhované úpravy je zakotvit pravomoc Policie České republiky a obecní policie umožnit projednat příkazem na místě přestupky spáchané porušením krizových opatření stanovených vládou podle krizového zákona nebo mimořádných opatření vydaných Ministerstvem zdravotnictví podle zákona o ochraně veřejného zdraví.
Snížení možnosti rozšíření nemoci COVID-19 předpokládá dodržování nařízených opatření. Vzhledem k tomu, že Policie České republiky a obecní policie v rámci své činnosti odhaluje porušování nařízených opatření, je žádoucí, aby mohla tato porušení na místě projednat. Zakotvením pravomoci Policie České republiky a obecní policie k projednání přestupků příkazem na místě dojde k posílení účinnosti nařízených opatření, což je v souladu s celkovým záměrem ochrany veřejného zdraví.
Jedná se o reakci na aktuální situaci, a proto je pravomoc vázána výlučně na opatření nařízená v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na území České republiky. Z důvodu přechodného charakteru navrhované úpravy bylo zvoleno řešení spočívající v přijetí zvláštního zákona, a nikoliv zakotvení pravomoci do krizového zákona a zákona o ochraně veřejného zdraví.
Obecná úprava rozhodování o přestupcích příkazem na místě je obsažena v § 91 a 92 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich. V návrhu zákona se stanoví pouze pravomoc Policie České republiky a obecní policie projednat příkazem na místě též vybrané přestupky podle zákona o ochraně veřejného zdraví a krizového zákona. Ve zbytku se tedy uplatní obecná úprava. Příkazem na místě lze podle obecné úpravy uložit pokutu do 10 000 Kč. Při ukládání pokuty příkazem na místě obdrží obviněný příkazový blok. Podpisem příkazového bloku obviněným se příkaz na místě stává pravomocným a vykonatelným rozhodnutím. 
Návrh zákona tedy umožní postihovat uvedené přestupky přímo na místě, čímž dojde k zefektivnění celkové kontroly dodržování nařízených opatření. Skutečnost, že přestupky budou moci být projednány přímo na místě, se projeví rovněž ve snížení administrativní zátěže orgánů, které by jinak řešily přestupky v klasickém správním řízení. Rovněž pro obviněné z přestupku je navrhovaný postup výhodnější, neboť jim umožňuje zaplatit pokutu na místě, a vyhnout se tak vedení správního řízení, které by i pro ně znamenalo vznik dalších nákladů spojených s komunikací se správním orgánem, případně vyvolávalo potřebu dostavit se ke správnímu orgánu.
3. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České republiky
Navrhovaný zákon je v souladu s ústavním pořádkem České republiky a plně respektuje též Listinu základních práv a svobod. Návrh zákona se dotýká především čl. 2 odst. 3 Ústavy, podle něhož státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. Policie České republiky a obecní policie potřebuje tedy zákonné zmocnění, pokud má mít pravomoc projednat vybrané přestupky podle krizového zákona a zákona o ochraně veřejného zdraví příkazem na místě.
4. Zhodnocení slučitelnosti navrhované právní úpravy s předpisy Evropské unie, judikaturou soudních orgánů Evropské unie nebo obecnými právními zásadami práva Evropské unie  
Návrh je plně slučitelný s právem Evropské unie a ustanovení navrhované právní úpravy nezakládají rozpor s primárním právem Evropské unie ve světle ustálené judikatury Soudního dvora Evropské unie.
S poukazem na sekundární právo Evropské unie lze konstatovat, že také v tomto ohledu předkládaná právní úprava respektuje závazky, které pro Českou republiku v této oblasti z členství v Evropské unii vyplývají.
5. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána 
Navrhovaný zákon je v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je Česká republika vázána, podle čl. 10 Ústavy. 
6. Předpokládaný hospodářský a finanční dopad navrhované právní úpravy na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty, na podnikatelské prostředí České republiky, dále sociální dopady, včetně dopadů na rodiny a dopadů na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny
Nepředpokládají se žádné dopady na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty, na podnikatelské prostředí České republiky. Nepředpokládají se ani sociální dopady, včetně dopadů na rodiny a dopadů na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny.
7. Zhodnocení dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů 
Navrhovaný zákon nebude mít žádné dopady na ochranu soukromí a osobních údajů. 
8. Zhodnocení korupčních rizik 
Navrhovaný zákon není spojen s žádnými korupčními riziky. Dochází sice k dílčímu a přechodnému rozšíření pravomoci obecní policie a Policie České republiky, nicméně možnost zneužití je minimalizována vnitřními procesy kontrol a též kontrolou ze strany veřejnosti obdobně jako v jiných případech, kdy Policie České republiky a obecní policie rozhoduje o přestupcích příkazem na místě.
9. Zhodnocení dopadů na bezpečnost nebo ochranu státu a dopady na životní prostředí
Navrhovaná právní úprava nemá dopad na bezpečnost nebo obranu státu.
10. Způsob projednání návrhu zákona
Současně s předložením návrhu zákona se předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky žádá o projednání návrhu zákona ve zkráceném jednání v rámci vyhlášeného stavu legislativní nouze podle § 99 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, a to z toho důvodu, aby byla v co nejkratším čase zefektivněna kontrola nařízených opatření.

II. Zvláštní část
K § 1
Vymezuje se předmět úpravy navrhovaného zákona. Návrh zákona má rozšířit pravomoc Policie České republiky a obecní policie o možnost projednat příkazem na místě vybrané přestupky podle zákona o ochraně veřejného zdraví a krizového zákona, které postihují porušení povinností stanovených krizovými opatřeními a mimořádnými opatřeními nařízenými z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na území České republiky.
K § 2
V tomto ustanovení se vymezuje okruh přestupků, které bude Policie České republiky a obecní policie moci podle navrhovaného zákona projednat příkazem na místě. Jde o přestupek podle § 92n odst. 1 písm. b) zákona o ochraně veřejného zdraví a přestupek podle § 34 odst. 1 písm. a) krizového zákona. V obou případech se zároveň zakotvuje omezující podmínka, že musí jít o přestupek spočívající v nesplnění (porušení) povinnosti uložené opatřeními vydanými v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na území České republiky.
K § 3
Vzhledem k nezbytnosti a časové naléhavosti (potřeba posílit kontrolu dodržování opatření nařízených za účelem ochrany veřejného zdraví) se navrhuje účinnost zákona dnem jeho vyhlášení. Toto řešení je v souladu s ustanovením § 3 odst. 4 zákona č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv, ve znění pozdějších předpisů.

V Praze dne 1. dubna 2020

Předseda vlády:
Ing. Andrej Babiš v. r.



1. místopředseda vlády a ministr vnitra:
Jan Hamáček v. r.

5