Digitální Česko – jsme nejhorší a na začátku

29.03.2017   Michal Bláha

Tento článek je 1 díl z celkem 2 dílů v serii článků Digitální Česko

Digitální Česko je (nejen) mé pojmenování moderního, digitálního, efektivního českého státu.

E-government, nebo-li digitální stát, neznamená digitalizaci stávajících agend.

Jedná se o nový návrh agend tak, aby naplnily potřeby občanů s vědomím a využitím výhod digitálního prostředí.

Současné, NEdigitální Česko

Současný stav státních agend všichni asi znáte z vlastní zkušenosti. Agendy jsou nejednotné, decentralizované, neefektivní, papírové a když už jsou digitální, tak mizerně. Ale vezměme to popořádku.

Z hlediska občana se digitalizace státu projevuje ve formě základních registrů, dalších rejstříků a rejstříků a zveřejněných dat – open dat.

 Základní registry

Základní registry státu jsou tyto:

  • Registr osob (gestorem je Český statistický úřad)
  • Registr obyvatel (gestorem je Ministerstvo vnitra ČR)
  • Registr územní identifikace, adres a nemovitostí – RÚIAN (gestorem je Český úřad zeměměřický a katastrální)
  • Registr práv a povinností (gestorem je Ministerstvo vnitra ČR)
  • Informační systém základních registrů – ISZR (gestorem je Správa základních registrů)
  • ORG – převodník (gestorem je Úřad pro ochranu osobních údajů)

Základní registry jsou víceméně běžnou součástí veřejné správy pro úředníky. Styk občanů se základními registry je omezený, jejich napojení na další rejstříky je malé. To poznáte tak, že vás úředníci nutí vypisovat do formulářů vaši trvalou adresu, rodné číslo apod.

Další registry a rejstříky

Toto jsou největší či nejdůležitější rejstříky se kterými se občan či podnikatel běžně setkává.

  • Registr vozidel (MD ČR)
  • Registr řidičů (MD ČR)
  • Rejstřík trestů (MSpr ČR)
  • Insolvenční rejstřík (MSpr ČR)
  • Obchodní rejstřík (MSpr ČR)
  • Rejstřík živnostenského podnikání (MPO)
  • Registr ekonomických subjektů (ČSÚ)
  • ARES (MF ČR)
  • Registr plátců DPH (MF ČR)

Všimněte si zejména modře zvýrazněných rejstříků – všechny se týkají firem a ekonomických subjektů. Je jich celkem šest a jsou spravované čtyřmi různými úřady. Toto je klasická ukázka nejednotnosti, decentralizace a rozplizlé pravomoci a zodpovědnosti v českém státě.

Vzpomeňte si, jaké údaje po vás úředníci chtějí při žádosti o řidičský průkaz nebo žádosti o živnostenský list. Nestačí se prokázat občankou, musíte do předlouhého papírového formuláře opsat údaje z občanky a další údaje, které o vás stát samozřejmě zná. O elektronické žádosti si můžete nechat zdát.

A co zaměstnání ve státní správě – zkusili jste si to? Téměř jistě jste spolu se životopisem museli poslat výpis z rejstříku trestů. Asi je pro úředníka příliš náročné nahlédnout do rejstříku trestů.

Služby veřejné správy – chaos a zmar

Stát neprovozuje pouze výše uvedené rejstříky. Státní správa vytvořila a více či méně provozuje více než 800 služeb. Veřejná správa (tzn. krajské úřady a níže) provozuje více než 2000 služeb a aplikací. Že o nich nevíte? O nich neví prakticky nikdo!

Iniciativa 202020 se je pokusila zmapovat. Však se koukněte, budete překvapeni co vše se tam dá najít.

Je několik charakteristik, které mají tyto služby společné. Jsou

  • roztříštěné
  • nepoužívané
  • neviditelné
  • nesrozumitelné
  • nejednotné

Bohužel ani jedna z charakteristik není pozitivní.

Ukázka roztříštěnosti UX několika běžných státních rejstříků pro občany:

Česká republika a svět

A na závěr stručného popisu aktuálního stavu si dejme pohled na český e-government v celosvětovém kontextu. E-Government Development Index je komplexní hodnocení úrovně e-gov v jednotlivých státech, je kombinací tří sledovaných dimenzí, okruhů: poskytovaných online služeb, dostupnosti telekomunikační infrastruktury a personálního zajištění. Jak si stojí Česká republika od roku 2005?

 

Seznam států, které jsou v e-governmentu před námi:

  1. United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
  2. Australia 
  3. Republic of Korea 
  4. Singapore 
  5. Finland 
  6. Sweden 
  7. Netherlands 
  8. New Zealand 
  9. Denmark 
  10. France
  11. Japan 
  12. United States of America 
  13. Estonia 
  14. Canada 
  15. Germany 
  16. Austria
  17. Spain 
  18. Norway 
  19. Belgium 
  20. Israel 
  21. Slovenia 
  22. Italy 
  23. Lithuania 
  24. Bahrain 
  25. Luxembourg
  26. Ireland 
  27. Iceland 
  28. Switzerland 
  29. United Arab Emirates 
  30. Malta 
  31. Monaco 
  32. Liechtenstein
  33. Kazakhstan 
  34. Uruguay 
  35. Russian Federation 
  36. Poland 
  37. Croatia 
  38. Portugal 
  39. Serbia
  40. Kuwait 
  41. Argentina 
  42. Chile 
  43. Greece 
  44. Saudi Arabia 
  45. Latvia 
  46. Hungary 
  47. Montenegro
  48. Qatar 
  49. Belarus 
  50. Česká republika

 

Jak vidíte, Česká republika se propadá každým rokem. Ne proto, že by se u nás situace zhoršovala. Ale proto, že celý svět letí vpřed, investuje do digitálního státu, zatímco my přešlapujeme na místě.

Od roku 2008 – a 9 let je v IT jako 50 v automobilovém průmyslu – kdy byly schváleny datové schránky, nemá stát žádnou vizi. Ano, má sice 45 IT strategií (žádná se neplní), ale to jsou jen úřednické formální dokumenty.  IT českého státu vyhazuje ročně několik miliard za služby, které nemají společnou vizi, směr, nespolupracují a neberou ohled na potřeby občanů.

Další díl bude o trochu pozitivnější, bude se týkat open dat. A pak už budeme hledět jen dopředu na cesty, jak e-gov v ČR změnit k lepšímu.

SeriálDigitální Česko – Open data >>

2 thoughts on “Digitální Česko – jsme nejhorší a na začátku

  1. No jo, jenže ono kdyby např. takový registr vozidel – což je taková zbytečná lepší Excelovská tabulka, kam se zapisuje kdo má jaké auto – převedlo do nějakého moderního systému, co by pak dělal ten plný barák lidí v každem větším městě, kteří tam přepisují údaje v té Excelovské tabulce… 😀
    Ten registr vozidel mě napadl, protože to je neskutečná sračka – v krajském lidí dělá přepis vozidel celý patro úředníků a stejně se tam musíte objednávat měsíc dopředu, než na vás přijde řada.. 😀

Napsat komentář


Starší příspěvky:
Justice nechápe princip otevřeného státu a přínost open dat

Veřejná správa má z mnoha - více či méne pochopitelných - důvodů problém s open daty. Protože open data znamenají skutečný...

Na tenkém ledě?

Stručně: rozhodl jsem se pomoci Ministerstvu financí s ICT projekty, bez nároku na odměnu, od poloviny března do konce roku. Čistě odborná spolupráce...

Zavřít