Jak budovat veřejné digitální služby

24.03.2013   Michal Bláha

Tento článek je 3 díl z celkem 3 dílů v serii článků Government Digital Strategy

Tento článek je volným překladem dokumentů Government Digital Strategy a Government Service Design Manual.

Government Digital Strategy vlády Velké Británie představuje ambiciozní cíl – vytvořit digitální veřejné služby tak dobré, že lidé budou sami preferovat jejich používaní.

Uživatel na prvním místě

Kvalitní služba je taková služba, která uspokojí potřeby jejích uživatelů. 82% občanů UK je online (v ČR je to 65% k 12/2012). Mají vysoké nároky na digitální služby, ať už se jedná o banky, cestovní kanceláře, obchody či média. Pokud služby nesplňují jejich očekávaný standard, dají to najevo osobám za službu odpovědným.

Státní správa se musí poučit od takových teamů a firem. Od firem, které vybudovaly úspěšné, prvotřídní služby. Znamená to však postavit uživatele do centra zájmu designu služeb, včetně průběžné práce s jejich zpětnou vazbou během jednotlivých etap vzniku služby.

Government Digital Strategy je součást celkové reformy veřejných služeb UK vyhláš
ené v červnu 2012. Tento dokument definuje strategii a cestu, jakou se stanou vládní a veřejné služby „digital by default“ – přirozeně elektronické. V březnu 2013 úřad vlády Velké Británie uveřejnil Government Service Design Manual, obsahující dokumenty, návody a zdroje potřebné k vybudování služeb podle standardu „Digital by Design“.

Dělejme to nově

Služby veřejné správy se typicky vytváření dlouhotrvajícím a drahým procesem:

old-way

Při tomto způsobu práce jsou uživatelé  zřídka – pokud vůbec kdy – dotazováni na zpětnou vazbu. Veřejnost poprvé službu uvidí v okamžiku spuštění, kdy už je příliš pozdě na změny.

Namísto toho musí teamy neustále iterovat za pomoci testování a zpětné vazby uživatelů.

DBD_Graph

Tento způsob práce znamená budovat a testovat služby po malých částech, iteracích. Rychle vytvářet a nasazovat malá vylepšení služby. Teamy musí nalézat cestu jak co nejlépe splnit potřeby uživatelů, uvolňovat kód pravidelně a pracovat agilně.

Malou ukázkou, jak vážně svoji strategii vláda UK myslí a jak důvěryhodně k ní přistupuje, nechť je příspěvěk Stephena Kellyho, Chief Operating Officer UK Government, na SPRINT 13, ve které popisuje, co bude redesign služeb znamenat pro jejich uživatele – občany Velké Británie.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=X1A8cg__LpM&w=550]

Seriál<< Standardy služeb dle „Digital by Default“

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


Starší příspěvky:
Standardy služeb dle „Digital by Default“

Základní informace o "Digital by Default" najdete v tomto článku. Government Digital Strategy je součást celkové reformy veřejných služeb UK vyhlášené v...

Digitální strategie vlády Velké Británie

Možná si říkáte, co může mít jakási digitální strategie vlády Spojeného království Velké Británie a Severního Irska společného se Service Designem...

Zavřít