Transparentnost a boj proti korupci Hnutí ANO v realitě Českých drah

12.11.2018   Michal Bláha

Nejefektivnějším, nejlevnějším a nejúčinnějším antikorupčním opatřením je transparentnost

Boj proti korupci je základním a prvním heslem Hnutí ANO v čele s Andrej Babiš. V programu Hnutí ANO se píše:

Naše hnutí vzniklo jako protest proti korupci tradičních politických stran, které si hrály na levici a pravici. Proti tomu, že kmotři a lobbisti řídili zemi přes milenku premiéra. … Ministerstva musí být transparentní, veřejnost musí mít kontrolu nad smlouvami, které stát uzavírá. Zlepšit se musí i zákon o státní službě, pokud chceme, aby pro nás všechny pracovali špičkoví odborníci. 

České dráhy jsou pátým rokem kontrolovány nominanty Hnutí ANO a samozřejmě spadají pod Ministerstvo dopravy, vedené přes pět let ministrem z Hnuti ANO. České dráhy jsou 100% vlastněny státem, řízeny státem a dotovány státem ve výši mnoha miliard ročně.

V roce 2011 potvrdil Nejvyšší správní soud, že České dráhy musí poskytovat informace v souladu se zákonem o právu na informace. Přesto v praxi České dráhy toto rozhodnutí nerespektovali a velkou část žádostí o informace zamítali s tím, že pod zákon 106/1999 Sb. (právo na informace) nespadají.

Loňský nález Ústavního soudu z pera jeho předsedy Pavla Rychetského z působnosti zákona vyňal ČEZ a zároveň nastavil nová pravidla pro určení, kdo musí, či nemusí veřejnosti odpovídat.

České dráhy od samého počátku bojují jak proti zákonu o právu na informace (106/1999), tak proti zákonu o registru smluv.
Registr smluv dokonce před 2 lety účelově obešly pomocí právního triku s vydáním dluhopisů.

Nyní se České dráhy snaží vymanit i z posledního nástroje veřejné kontroly, a argumentují jak nálezem Ústavního soudu, ač vyznívá jednoznačně v neprospěch ČD, tak novějším rozhodnutím Městského soudu, že nejsou povinným subjektem.

„ČD podle rozhodnutí soudu nejsou povinný subjekt a informační povinnost prostě nemají,“ napsal serveru iROZHLAS.cz ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Ministr Dan Ťok  postup ČD obhajuje a v žádném případě to nechce změnit a do zprůhlednění Českých drah zasáhnout. Podle něj je v pořádku, že ČD neuvádějí smlouvy v registru smluv, ani nemusí zodpovídat dotazy občanů, kteří ČD platí.

A to je skutečná, reálná transparentnost v podání hnutí proti korupci – miliardové majetku utajit před veřejnou kontrolou a neudělat nic proti. 

Transparentnost ČD je čistě politický problém, řešitelný jedním nařízením ministra. A dodržením programu, se kterým se Dan Ťok i Hnutí ANO dostalo do vlády.

Ministerstva musí být transparentní, veřejnost musí mít kontrolu nad smlouvami, které stát uzavírá. Zlepšit se musí i zákon o státní službě, pokud chceme, aby pro nás všechny pracovali špičkoví odborníci. (program Hnutí ANO, část Efektivní a hospodárný stát)

Zpravodajsky celou problematiku transparentnosti ČD skvěle pokrývá server iRozhlas, za což mu patří velký dík a jejich článek doporučujeme.

Napište komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Starší příspěvky:
12 pricipů OECD pro státní digitální strategie – část 1

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (zkráceně OECD z Organisation for Economic Co-operation and Development) se mimo jiné věnuje analýzám a doporučením...

Datové sady – infrastruktura a funkce Hlídače pro vaše data

Hlídač státu už si delší dobu klade za cíl zprostředkovávat data veřejné správy širší veřejnosti. Pomáháme najít v nich souvislosti,...

Právní analýza konfliktu zájmů ministra zemědělství M.Tomana

Ministr zemědělství Miroslav Toman si nechal zpracovat analýzu nového nařízení EU. To přísněji posuzuje střety zájmů politiků, kteří jsou navázaní...

Zavřít