Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud
. Dům historie Přešticka Třebízského 24 Přeštice 33401 tel. http: l /www.dumhistorie.cz Restaurátorský záměr Návrh na restaurování polychromovaných a stříbřených dřevořezeb ,,Sv. Ludmila a sv. Petr" z Dnešic od Mistra týneckého Zvěstování Údaje o památce Památkal dílo: ,,Sv. Ludmila a sv. Petr" Autor: Mistr týneckého Zvěstování Datace: kolem roku 1520 Technika: polychromované a stříbřené dřevořezby Rozměnµ sv. Ludmila: výška - 62 cm, šířka 26 cm, hloubka 5 cm sv. Petr: výška - 61 cm, šířka 26,5 cm, hloubka 5,5 cm novodobá dřevěná skříňka: výška - 80 cm, šířka 70 cm, hloubka 12 cm Lokalizace: objeveny v nedávné době ve stodole v DneŠicích Inu. Č.: DHP 7684/17 -1, DHP 7684/17 - 2 Majitel: Dům historie Přešticka, Třebízského 24, 33401 Přeštice Počet stran textu: 5 Počet fotog'afíí' 8 Příloha: Znalecký posudek, doc. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D., Ústav pro dějiny umění FF UK, Celetná 20, Praha 1, 116 42 Zpracouali: MgA. Jakub Hamsík, Petrohradská 30/1339, 101 00 Praha 10, IČ: 48571121, DIČ: , Licence MK ČR č.j. 9959/2001, MgA. Jáchym K'ejča, Angolská 609/3, 160 00 Praha 6, IČO: 6645 7904, Licence MK ČR č.j. 12377/2002 Popis památky Dřevořezby ,,Sv. Ludmila a sv. Petr" jsou ze zadních stran nevydlabané, stříbřené a polychromované reliéfy. V současnosti jsou umístěny do cca 100 let staré, zasklené skříňky, do které je každá z dřevořezeb upevněna dvěma většími vruty. Sv. Ludmila je znázorněna . v kontrapostu, oblečena do červených šatů, modrého pláště, který si přidržuje pravou rukou a zlatého závoje. v levé ruce svírá zlatý atribut roušky. Sv. Petr (v obráceném kontrapostu než sv. Ludmila) je oblečen v modrém šatu v pase převázaném zlatou stuhou a zlatého pláště, z rubu modrého. Levou rukou si přidržuje plášť, v pravé ruce pak drží svůj atribut, knihu (evangelium). Oba světci jsou těly natočeni k sobě a stojí na trojbokých podstavcích tmavé, nazelenalé barevnosti. 1 \ Su. Ludmila Su Petr Stau památky Dřevěné polychromované a stříbřené dřevořezby ,,Sv. Ludmila a sv. Petr" j.sou Kaz, da, zhotovena pravděpodobně z jednoho kusu dřeva a ze zadní strany nejsou vydlabané. Současná povrchová úprava reliéfů není původní a konibinuje polychromii inkamátů a podstavců se stříbřením na povrchu se zlatavou, karmínovou a modrou lazurou. Obě plastiky mají na zadních stranách několik děr po hřebících a vrutech po uchycení plastik v novodobé skříni. Na jejich povrchu se vyskytuje i řada výletových otvorů po dřevokazném hmyzu. Dřevořezba sv. Ludmily je pod pravou rukou v podpaží úmyslně probrána řezbou skrz masiv dřeva, zezadu v dolní části plastiky je otvor pro čep původního uchycení na křídle oltáře. Stříbřené partie s lazurami jsou v havarijním stavu, zkrakelované, na mnoha místech již stříbření odpadlo a odhalilo křídový podklad nebo dřevo plastiky. Některé tyto defekty jsou staršího data, jak je patrné ze ztmavlých odhalených křídových vrstev. Inkamáty jsou nepůvodní, přesahují přes stříbřené plochy a pravděpodobně s nimi dobově souvisejí. Na podstavci světice je na jeho okraji odpadlý kus řezby a lokálně též odpadlá polychromie. Podstavec dřevořezby sv. Petra je ze zadrú strany u spodního okraje vysazen , dřevěným klínem 7,5 an x 6 cm. Na plastice světce je u spodní hrany odštípnuta část podstavce. Stříbřené partie s lazurami jsou v havarijním stavu, zkrakelované, na mnoha místech již stříbření odpadlo a odhalilo křídový podklad nebo dřevo plastiky. Některé tyto defekty jsou staršího data, jak je patrné ze ztmavlých odhalených křídových vrstev. Inkarnáty jsou nepůvodní, přesahují přes stříbřené plochy a pravděpodobně s nimi dobově souvisejí. Povrch obou dřevořezeb je na povrchu pokryt vrstvou prachu a nečistot, což je patrné především na inkamátedi a podstavcích plastik. 2 V Novodobá dřevěná skříňka má tmavě hnědou barevnost a její přední strana je prosklená a otevíratelná na dvou pantech. Zadrú stranu skříňky tvoří tři vertikální prkna, skrz která jsou ke skříňce upevněny dřevořezby. Skříňka je na několika místech mechanicky poškozena, její povrchová úprava lokálně odřená a celý její povrch je pokryt prachovými nečistotami. Stávající povrchová úprava dnešických reliéfů (polychromie inkamátů a podstavců se stříbřením s lazurami) je nepůvodní a v havarijním stavu. Pod touto povrchovou úpravou, která je v partiích stříbření nanesena na silnější křídové vrstvě, lze předpokládat původní polychromii dřevořezeb z první třetiny 16. století Stanovit rozsah dochování a stav této pozdně gotické polychromie nelze bez podrobného restaurátorského průzkumu, který představuje kromě jiného odebrání vzorků pro zjištění stratigrafie vrstev a provedení sond v polychromii i stříbření. Cílem tohoto restaurátorského průzkumu pak bude potvrdit existenci původní polychromie dřevořezeb, částečně zmapovat její podobu, stav a rozsah dochování. Záuěr Vzhledem ke skutečnosti, že stávající polychromie a stříbření je nepůvodní a v havarijním stavu, restaurátoři navrhují její sejmutí a prezentování původní, pozdně gotické polychromie nebo jejích fragmentů. Toto řešení je vhodné i pro samotnou řezbu plastik, neboť stávající povrchová úprava je na silném křídovém podkladu, který znečitelňuje jemné detaily původní řezby. Plastiky byly zřejmě součástí středověkého oltářního nástavce, proto doporučujeme nevracet zrestaurované dřevořezby zpět do prosklené skříňky a prezentovat je samostatně bez zavádějících odkazů. 3 Náurh na restaurouání - převoz dřevořezeb do ateliéru restaurátorů - podrobná fotodokumentace (rozptýlené, razantní osvětlení, UV luminiscence) - lokální petrifikace narušeného dřeva (Paraloid B-72) - očištění povrchu dřevořezeb od prachu a povrchových nečistot - odběry tří vzorků pro laboratorní průzkum (stratigrafie vrstev) - restaurátorský sondážní průzkum - vyhodnocení restaurátorského průzkumu - sejmutí nepůvodní polychromie - upevnění původnij pozdně gotické polychromie a její očištění (zaječí klih, želatina, ParaĹoid B-72, organická rozpouštědla) - vytmelení drobných rušivých defektů (křídový tmel) - lokální retuŠe (restaurátorské barvy Maimeri) - nanesení závěrečného ochranného laku (damarový lak s příměsí běleného včelího vosku) - vypracování restaurátorské dokumentace - převoz zrestaurovaných dřevořezeb do Domu historie Přešticka Su. Ludmila, detail poškození stňbření Su. Petr, detail poškození V Praze 20. března 2018 Mjýj- Jakub Hamsík 4