Textová podoba smlouvy Smlouva č. 10188142: smlouva o dílo - Smlouva o dílo - restaurování dřevořezeb "Sv. Ludmila

Příloha Restaurátorský_záměr_zveřejnit_oprava.pdf

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud


                        .

                                                                                                                             Dům historie Přešticka
                                                                                                                                         Třebízského 24
                                                                                                                                          Přeštice 33401

                                                                                                                          tel.
                                                                                                                    http: l /www.dumhistorie.cz

      Restaurátorský záměr

           Návrh na restaurování polychromovaných a stříbřených dřevořezeb
          ,,Sv. Ludmila a sv. Petr" z Dnešic od Mistra týneckého Zvěstování

             Údaje o památce

             Památkal dílo: ,,Sv. Ludmila a sv. Petr"
             Autor: Mistr týneckého Zvěstování
             Datace: kolem roku 1520
             Technika: polychromované a stříbřené dřevořezby
             Rozměnµ sv. Ludmila: výška - 62 cm, šířka 26 cm, hloubka 5 cm

                          sv. Petr: výška - 61 cm, šířka 26,5 cm, hloubka 5,5 cm
                          novodobá dřevěná skříňka: výška - 80 cm, šířka 70 cm, hloubka 12 cm
             Lokalizace: objeveny v nedávné době ve stodole v DneŠicích
             Inu. Č.: DHP 7684/17 -1, DHP 7684/17 - 2
             Majitel: Dům historie Přešticka, Třebízského 24, 33401 Přeštice
             Počet stran textu: 5
             Počet fotog'afíí' 8
             Příloha: Znalecký posudek, doc. PhDr. Michaela Ottová, Ph.D., Ústav pro dějiny umění FF
             UK, Celetná 20, Praha 1, 116 42
             Zpracouali: MgA. Jakub Hamsík, Petrohradská 30/1339, 101 00 Praha 10, IČ: 48571121, DIČ:

                                 , Licence MK ČR č.j. 9959/2001,
                              MgA. Jáchym K'ejča, Angolská 609/3, 160 00 Praha 6, IČO: 6645 7904, Licence
             MK ČR č.j. 12377/2002

                       Popis památky
                       Dřevořezby ,,Sv. Ludmila a sv. Petr" jsou ze zadních stran nevydlabané, stříbřené a
             polychromované reliéfy. V současnosti jsou umístěny do cca 100 let staré, zasklené skříňky,
             do které je každá z dřevořezeb upevněna dvěma většími vruty. Sv. Ludmila je znázorněna .
             v kontrapostu, oblečena do červených šatů, modrého pláště, který si přidržuje pravou rukou
             a zlatého závoje. v levé ruce svírá zlatý atribut roušky. Sv. Petr (v obráceném kontrapostu
             než sv. Ludmila) je oblečen v modrém šatu v pase převázaném zlatou stuhou a zlatého
             pláště, z rubu modrého. Levou rukou si přidržuje plášť, v pravé ruce pak drží svůj atribut,
             knihu (evangelium). Oba světci jsou těly natočeni k sobě a stojí na trojbokých podstavcích
             tmavé, nazelenalé barevnosti.

                                                                                                                                                        1
                                                                                                                                                  \

Su. Ludmila  Su Petr

          Stau památky
          Dřevěné polychromované a stříbřené dřevořezby ,,Sv. Ludmila a sv. Petr" j.sou Kaz, da,
zhotovena pravděpodobně z jednoho kusu dřeva a ze zadní strany nejsou vydlabané.
Současná povrchová úprava reliéfů není původní a konibinuje polychromii inkamátů a
podstavců se stříbřením na povrchu se zlatavou, karmínovou a modrou lazurou. Obě
plastiky mají na zadních stranách několik děr po hřebících a vrutech po uchycení
plastik v novodobé skříni. Na jejich povrchu se vyskytuje i řada výletových otvorů po

dřevokazném hmyzu.
          Dřevořezba sv. Ludmily je pod pravou rukou v podpaží úmyslně probrána řezbou

skrz masiv dřeva, zezadu v dolní části plastiky je otvor pro čep původního uchycení na
křídle oltáře. Stříbřené partie s lazurami jsou v havarijním stavu, zkrakelované, na mnoha
místech již stříbření odpadlo a odhalilo křídový podklad nebo dřevo plastiky. Některé tyto
defekty jsou staršího data, jak je patrné ze ztmavlých odhalených křídových vrstev.
Inkamáty jsou nepůvodní, přesahují přes stříbřené plochy a pravděpodobně s nimi dobově
souvisejí. Na podstavci světice je na jeho okraji odpadlý kus řezby a lokálně též odpadlá

polychromie.
          Podstavec dřevořezby sv. Petra je ze zadrú strany u spodního okraje vysazen ,

dřevěným klínem 7,5 an x 6 cm. Na plastice světce je u spodní hrany odštípnuta část
podstavce. Stříbřené partie s lazurami jsou v havarijním stavu, zkrakelované, na mnoha
místech již stříbření odpadlo a odhalilo křídový podklad nebo dřevo plastiky. Některé tyto
defekty jsou staršího data, jak je patrné ze ztmavlých odhalených křídových vrstev.
Inkarnáty jsou nepůvodní, přesahují přes stříbřené plochy a pravděpodobně s nimi dobově
souvisejí. Povrch obou dřevořezeb je na povrchu pokryt vrstvou prachu a nečistot, což je
patrné především na inkamátedi a podstavcích plastik.

                                                                                                                                               2
V

                           Novodobá dřevěná skříňka má tmavě hnědou barevnost a její přední strana je
                 prosklená a otevíratelná na dvou pantech. Zadrú stranu skříňky tvoří tři vertikální prkna,
                 skrz která jsou ke skříňce upevněny dřevořezby. Skříňka je na několika místech mechanicky
                 poškozena, její povrchová úprava lokálně odřená a celý její povrch je pokryt prachovými
                 nečistotami.

                           Stávající povrchová úprava dnešických reliéfů (polychromie inkamátů a podstavců se
                 stříbřením s lazurami) je nepůvodní a v havarijním stavu. Pod touto povrchovou úpravou,
                 která je v partiích stříbření nanesena na silnější křídové vrstvě, lze předpokládat původní
                 polychromii dřevořezeb z první třetiny 16. století Stanovit rozsah dochování a stav této
                 pozdně gotické polychromie nelze bez podrobného restaurátorského průzkumu, který
                 představuje kromě jiného odebrání vzorků pro zjištění stratigrafie vrstev a provedení sond
                 v polychromii i stříbření. Cílem tohoto restaurátorského průzkumu pak bude potvrdit
                 existenci původní polychromie dřevořezeb, částečně zmapovat její podobu, stav a rozsah
                 dochování.

                           Záuěr
                           Vzhledem ke skutečnosti, že stávající polychromie a stříbření je nepůvodní a v
                 havarijním stavu, restaurátoři navrhují její sejmutí a prezentování původní, pozdně gotické
                 polychromie nebo jejích fragmentů. Toto řešení je vhodné i pro samotnou řezbu plastik,
                 neboť stávající povrchová úprava je na silném křídovém podkladu, který znečitelňuje jemné
                 detaily původní řezby. Plastiky byly zřejmě součástí středověkého oltářního nástavce, proto
                 doporučujeme nevracet zrestaurované dřevořezby zpět do prosklené skříňky a prezentovat
                 je samostatně bez zavádějících odkazů.

                                                                                                                                                                  3
          Náurh na restaurouání
- převoz dřevořezeb do ateliéru restaurátorů
- podrobná fotodokumentace (rozptýlené, razantní osvětlení, UV luminiscence)

- lokální petrifikace narušeného dřeva (Paraloid B-72)
- očištění povrchu dřevořezeb od prachu a povrchových nečistot
- odběry tří vzorků pro laboratorní průzkum (stratigrafie vrstev)
- restaurátorský sondážní průzkum
- vyhodnocení restaurátorského průzkumu
- sejmutí nepůvodní polychromie
- upevnění původnij pozdně gotické polychromie a její očištění (zaječí klih, želatina, ParaĹoid

B-72, organická rozpouštědla)
- vytmelení drobných rušivých defektů (křídový tmel)
- lokální retuŠe (restaurátorské barvy Maimeri)
- nanesení závěrečného ochranného laku (damarový lak s příměsí běleného včelího vosku)

- vypracování restaurátorské dokumentace
- převoz zrestaurovaných dřevořezeb do Domu historie Přešticka

Su. Ludmila, detail poškození stňbření  Su. Petr, detail poškození

V Praze 20. března 2018

                                                                    Mjýj- Jakub Hamsík

                                                                                                      4