Textová podoba smlouvy Smlouva č. 1146849: Kolektivní smlouva

Příloha Kolektivni_smlouva_2017_2018.pdf

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud


                        KOLEKTIVNÍ SMLOUVA

                                    uzavřená mezi těmito smluvními stranami:

Statutární město Liberec – Magistrát města Liberec, se sídlem Liberec 1, náměstí Dr.
Edvarda Beneše 1, PSČ 460 59, zastoupené primátorem města panem Tiborem
Batthyánym a tajemníkem Magistrátu města Liberec, panem Ing. Jindřichem Fadrhoncem
(dále jen zaměstnavatel)

a

základní organizace Odborového svazu státních orgánů a organizací při Magistrátu města
Liberec se sídlem Liberec 1, náměstí Dr. Edvarda Beneše 1, PSČ 460 59, zastoupená
předsedou výboru základní organizace, panem xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx (dále jen ZO OS).

_________________________________________________________________________________________________________________________

       Tato kolektivní smlouva obsahuje části:

I.     Všeobecná ustanovení
II.    Pracovněprávní nároky a podmínky
III.   Platy
IV.    Sociální podmínky zaměstnanců
V.     Bezpečnost a ochrana zdraví při práci (dále jen BOZP)
VI.    Vzdělávací činnost
VII.   Tvorba a čerpání prostředků na péči o zaměstnance
VIII.  Závěrečná ustanovení
IX.    Přílohy

                                                        Č á s t I.
                                                Všeobecná ustanovení

1. Tato kolektivní smlouva je závazná pro zaměstnavatele statutární město Liberec a pro fyzické osoby, které jsou
ke statutárnímu městu Liberec v řádném pracovním poměru a nejsou, pokud není uvedeno jinak, ve vynětí
z evidenčního stavu zaměstnanců. Těmito fyzickými osobami jsou vedoucí úřadu, vedoucí úředníci, úředníci a
ostatní zaměstnanci (dále jen „zaměstnanci“), kteří jsou pro výkon práce zařazeni na Magistrát města Liberec.
Současně jsou to též strážníci a ostatní zaměstnanci, kteří jsou zařazeni do Městské policie Liberec.
V odůvodněných případech může okruh zaměstnanců, na které se tato kolektivní smlouva nebo její část vztahuje,
rozšířit zaměstnavatel po dohodě s výborem ZO OS (např. o pracovníky vykonávající práce dle dohod o pracích
konaných mimo pracovní poměr).

2. Smlouvou se obě smluvní strany zavazují, vycházejíce z ustanovení platných předpisů o postavení a
vzájemných vztazích obou smluvních stran, k plnění úkolů, jak jsou uvedeny v následujících částech včetně
vyjmenovaných příloh.

3. Při uzavírání kolektivní smlouvy, v případných kolektivních sporech o plnění závazků z této kolektivní
smlouvy vyplývajících a při změnách této kolektivní smlouvy obě smluvní strany vycházejí ze zákona o
kolektivním vyjednávání č. 2/1991 Sb., v platném znění, z ustanovení zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce
(dále jen „ZP“), a ze zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, v platném znění (dále
jen „zákon o úřednících“).

4. Zaměstnavatel vytvoří členům výboru základní organizace na svůj náklad podmínky pro řádný výkon jejich
činnosti, a to: poskytnout na vyžádání místnost s nezbytným vybavením ke schůzové činnosti, umožnit využití
potřebné kancelářské a výpočetní techniky včetně úhrady s tím spojených nákladů, uhradit náklady spojené
s účastí na jednání odborových orgánů, školení apod. /§ 277 ZP/.

5. Zaměstnavatel poskytne členu výboru základní organizace k výkonu jeho činnosti pracovní volno pro jiný úkon
v obecném zájmu v nezbytně nutném rozsahu s náhradou platu ve výši průměrného výdělku /§ 203 odst. 2 písm.
a) ZP/.

6. Pracovní volno pro jiný úkon v obecném zájmu s náhradou platu ve výši průměrného výdělku v rozsahu 5
pracovních dnů v kalendářním roce přísluší zaměstnanci k účasti na školení pořádaném základní organizací /§
203 odst. 2 písm. c) ZP/.

7. Zaměstnavatel poskytne zaměstnanci pracovní volno pro jiný úkon v obecném zájmu k výkonu jiné odborové
činnosti, zejména k účasti na schůzích, konferencích nebo sjezdech /§ 203 odst. 2 písm. b) ZP/.

8. Zaměstnavatel poskytne zaměstnancům pracovní volno s náhradou platu v nezbytně nutném rozsahu k činnosti
při organizované zájmové tělovýchovné, sportovní nebo kulturní akci a nezbytné přípravě na ni /§ 203 odst. 2
písm. l) ZP/.

9. Zaměstnavatel bude informovat a projednávat se ZO OS veškeré náležitosti uvedené v ustanoveních § 279, §
280 a § 287 ZP, zejména pak opatření týkající se většího počtu zaměstnanců.

10. ZO OS má právo vykonávat u zaměstnavatele kontrolu nad stavem BOZP /§ 321 a § 322 ZP/. Konkrétní formu
a podmínky takové kontroly předem dohodne zástupce ZO OS se zaměstnavatelem.

11. Zaměstnavatel bude u členů ZO OS zabezpečovat výběr odborových členských příspěvků formou srážek
z platu a tyto odvádět na účet odborové organizace /§ 146 písm. c) ZP/.

12. Zaměstnavatel odečte zaměstnancům – členům ZO OS, po skončení zdaňovacího období, od základu daně
členské příspěvky podle § 15 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění.

                                                        Č á s t II.
                                       Pracovněprávní nároky a podmínky

1. Před uzavřením pracovní smlouvy zaměstnavatel seznámí uchazeče o zaměstnání s právy a povinnostmi, které
by pro něj z pracovní smlouvy vyplynuly, a s pracovními podmínkami a podmínkami odměňování, za nichž má
práci konat. Zaměstnavatel uchazeče o zaměstnání seznámí i s dalšími zvláštními právními předpisy, které se
vztahují k práci, která má být předmětem pracovního poměru /§ 31 ZP/.

2. Při nástupu do práce zaměstnavatel seznámí zaměstnance prokazatelným způsobem s pracovním řádem,
s kolektivní smlouvou, s platnými vnitřními předpisy, s právními a ostatními předpisy k zajištění BOZP, jež musí
zaměstnanec při své práci dodržovat /§ 37 odst. 5 ZP/.

3. Zaměstnavatel bude na vyžádání předsedy ZO OS předkládat v písemné podobě zprávy o nově vzniklých
pracovních poměrech /§ 38 odst. 3 ZP/.

4. Převedení zaměstnance na jinou práci podle § 46 ZP projedná zaměstnavatel předem se ZO OS, pokud
zaměstnanec s takovým opatřením nesouhlasí.

5. Výpovědní doba je stejná pro zaměstnavatele i zaměstnance a činí 2 měsíce /§ 51 odst. 1 ZP/.

6. Rozvázání pracovního poměru se zaměstnancem výpovědí podle § 52 ZP nebo okamžitým zrušením pracovního
poměru podle § 55 ZP projedná předem zaměstnavatel se ZO OS /§ 61 odst. 1 ZP/.

7. S jinými případy rozvázání pracovního poměru seznámí zaměstnavatel odborovou organizaci na vyžádání
předsedy ZV OS /§ 61 odst. 5 ZP/.

                                                                          2
8. Zaměstnanci, u něhož dochází k rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů
uvedených v § 52 písm. a) až c) nebo dohodou z týchž důvodů, náleží při skončení pracovního poměru odstupné
ve výši: - jednonásobku jeho průměrného výdělku, jestliže jeho pracovní poměr u zaměstnavatele trval méně než
1 rok; - dvojnásobku jeho průměrného výdělku, jestliže jeho pracovní poměr u zaměstnavatele trval méně než 2
roky; - trojnásobku jeho průměrného výdělku, jestliže jeho pracovní poměr u zaměstnavatele trval alespoň 2 roky
/§ 67 odst. 1 ZP/. Úředníkovi při splnění podmínek uvedených v ustanovení § 13 zákona o úřednících, v platném
znění, náleží vedle odstupného podle § 67 ZP ještě další odstupné.

9. Dohodne-li se zaměstnavatel se zaměstnancem na rozvázání pracovního poměru dohodou z důvodů uvedených
v § 52 písm. a) až c) ZP, náleží mu odstupné nad výši stanovenou zákonem, a to za každý kalendářní měsíc, o
který bude jeho pracovní poměr ukončen dříve, než by byl ukončen výpovědí ze strany zaměstnavatele.

10. Zaměstnanci, u něhož dochází k rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů
uvedených v § 52 písm. d) nebo dohodou z týchž důvodů, náleží při skončení pracovního poměru odstupné ve
výši dvanáctinásobku měsíčního průměrného výdělku /§ 67 odst. 2 ZP/.

11. Pracovní doba a doba odpočinku zaměstnanců Magistrátu města Liberec je detailně řešena v platném
pracovním řádu zaměstnavatele, stejně tak jako povinnosti a práva zaměstnanců, podmínky pro uplatnění pružné
i pevné pracovní doby, podmínky pro přesčasovou práci, pracovní pohotovost apod. Platný pracovní řád je vydán
směrnicí tajemníka po předchozím schválení odborové organizace /§ 306 odst. 4 ZP)

12. Délka vyrovnávacího období u práce přesčas se stanoví na 52 týdnů po sobě jdoucích /§ 93 odst. 4 ZP/.

13. Opatření týkající se hromadné úpravy pracovní doby, práce přesčas, možnost nařizovat práci ve dnech
pracovního klidu a noční práci se zřetelem na BOZP je zaměstnavatel povinen předem projednat se ZO OS /§ 99
ZP/.

14. Za každý kalendářní den pracovní cesty přísluší zaměstnanci stravné podle ustanovení § 163 ZP, a to ve výši
spodní hranice platného finančního rozpětí dle doby trvání pracovní cesty.

15. Kontrolu práce neschopného zaměstnance ve smyslu § 192 odst. 6 ZP jsou oprávněni provádět pouze
zaměstnanci písemně k tomu pověřeni zaměstnavatelem. U zjištěných případů porušení povinností práce
neschopného zaměstnance rozhoduje o snížení, neposkytnutí náhrady platu nebo o rozvázání pracovního poměru
se zaměstnancem podle § 52 písm. h) ZP zaměstnavatel.

16. Čerpání dovolené zaměstnanců v příslušném kalendářním roce bude prováděno podle rozvrhu čerpání
dovolené, vydaného s předchozím souhlasem ZO OS. Tento rozvrh čerpání dovolené předloží za svůj odbor
předsedovi ZO OS všichni vedoucí odborů k odsouhlasení do konce 1. pololetí příslušného roku /§ 217 ZP/.

17. Zaměstnavatel může z provozních důvodů určit hromadné čerpání dovolené. Určení hromadného čerpání
dovolené musí zaměstnavatel předem projednat se ZO OS. Délka hromadného čerpání dovolené v podmínkách
Magistrátu města Liberec může činit maximálně 1 týden /§ 220 ZP/.

                                                       Č á s t III.
                                                           Platy

1. Stanovení platů zaměstnancům statutárního města Liberec vychází z platných ustanovení zákona č. 262/2006
Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů, a dále je určeno nařízením vlády č. 564/2006 Sb., o platových
poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, v platném znění. Ostatní podmínky, týkající se
odměňování, jsou upraveny v této kolektivní smlouvě, v platném pracovním řádu a v dalších směrnicích a
oběžnících vydaných tajemníkem Magistrátu města Liberec.

                                                                          3
2. Celkový objem prostředků na platy zaměstnanců v kalendářním roce schvaluje v rámci rozpočtu Zastupitelstvo
města Liberec. Smluvní strany deklarují společnou snahu zasadit se o to, aby nedocházelo k poklesu reálných
platů zaměstnanců.

3. Zaměstnanci se zařazují do platových tříd v souladu s katalogem prací, který je stanoven nařízením vlády č.
222/2010 Sb. Zařazení do platové třídy se vždy provádí na základě nejnáročnějších prací, jejichž výkon
zaměstnavatel od zaměstnance vyžaduje /§ 3 nař. vlády č. 564/2006 Sb./.

4. Zaměstnanci se nadále zařazují do dvanácti platových stupňů podle délky započitatelné praxe. V plném rozsahu
se započítává výkon práce v požadovaném oboru, v rozsahu dvou třetin doba praxe v příbuzném oboru, jednou
třetinou nebo nulou doba jiné započitatelné praxe, a to v závislosti na míře její využitelnosti pro výkon požadované
práce. Kromě uvedeného se do započitatelné praxe zahrnují i tzv. náhradní doby, mezi které patří vojenská
základní (náhradní) služba nebo civilní služba a ve vymezeném rozsahu odpovídajícím zvláštnímu právnímu
předpisu délka mateřské a rodičovské dovolené, nejvýše však v celkovém rozsahu šesti let /§ 4 nař. vlády č.
564/2006 Sb./.

5. Všem zaměstnancům statutárního města Liberec, zařazeným do Magistrátu města Liberec (vztahuje se jak na
úředníky, tak i na ostatní zaměstnance územního samosprávného celku), přísluší platový tarif stanovený podle
stupnice platových tarifů uvedené v příloze č. 4 k nařízení vlády č. 564/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

6. Zvláštní způsob určení platového tarifu některým zaměstnancům statutárního města Liberec.
Zaměstnanci statutárního města Liberec, zařazenému do první až páté platové třídy, který vykonává práci
skladníka civilní ochrany, domovníka údržbáře, hrobníka, řidiče silničních motorových vozidel, uklízeče a
školního asistenta, může zaměstnavatel podle svého pracovního zhodnocení s přihlédnutím k délce pracovní praxe
určit platový tarif podle osmého až dvanáctého platového stupně v rámci rozpětí platových stupňů v těchto
platových třídách. Pro řádný výkon pracovních činností převážně manuálního charakteru, zařazených do
platových tříd 1. až 5. podle ustanovení § 6 nařízení vlády č. 564/2006 Sb., stanoví zaměstnavatel statutární město
Liberec následující pravidla pro určení nejvyššího platového stupně příslušné platové třídy:

Druh vykonávané práce                        Odborné předpoklady a požadavky                       Zařazení
(činnosti)                   vyučení v oboru odborná způsobilost speciální příprava                do platové
                                                                                                    třídy na

                                                                                                     MML

skladník civilní ochrany              -                    -                     zaškolení           4.
domovník údržbář               technickém                  -                     zaškolení           4.
hrobník                        technickém                  -                     zaškolení           5.
řidič (vozidla do 3,5 tuny)                    § 3 zák. č. 361/2000 Sb.  řidičský průkaz sk. B       4.
řidič(vozidla nad 3,5 tuny)           -        § 3 zák. č. 361/2000 Sb.  řidičský průkaz sk. C       5.
uklízeč                               -                    -                     zaškolení         1. - 3.
školní asistent (projekt)             -                    -             školení v rámci projektu    5.
                             střední vzdělání

7. Základními kritérii pro poskytování osobního příplatku jsou zejména: - trvalý kvalitní výkon prováděných
prací; - tvůrčí přístup k plnění úkolů; - plnění většího rozsahu vykonávaných prací; - odborná znalost veškeré
pracovní problematiky; - plnění dlouhodobějších úkolů ukládaných nad rámec běžné pracovní náplně; -
odpovědnost vykazovaná při plnění pracovních úkolů; - nadprůměrné organizační a řídící schopnosti.

8. Prostředky na platy zaměstnanců, nečerpané dlouhodobou (tj. trvající déle než 2 týdny) pracovní neschopností
zaměstnance, mohou být na návrh příslušného vedoucího odboru rozděleny mezi zastupující zaměstnance až do
výše 60% nečerpaných platových prostředků formou odměny /§ 134 ZP/.

9. Zaměstnavatel může z prostředků na platy na návrh příslušného vedoucího odboru poskytnout zaměstnanci
odměnu k ocenění pracovních zásluh při dovršení 40, 50, 60 let věku a při prvním skončení pracovního poměru

                                               4
po přiznání invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně nebo po nabytí nároku na starobní důchod /§ 224
odst. 2 písm. a) ZP/, přičemž výše odměny se navrhne podle doby trvání pracovního poměru u zaměstnavatele.
Do pěti odpracovaných let lze poskytnout odměnu ve výši do 3 000 Kč, nad pět odpracovaných let včetně lze
poskytnout odměnu ve výši do 5 000 Kč.

10. Za dobu pracovní pohotovosti přísluší zaměstnanci odměna ve výši 10 % průměrného výdělku /§ 140 ZP/.
Pracovní pohotovost může být jen na jiném místě dohodnutém se zaměstnancem, odlišném od pracovišť
zaměstnavatele /§ 78 odst. 1 písm. h) ZP/.

11. Za práci ve ztížených a zdraví škodlivých podmínkách poskytne zaměstnavatel zvláštní příplatek ve smyslu §
128 ZP a § 7 nař. vlády č. 564/2006 Sb., v souladu s nař. vlády č. 567/2006 Sb. Podmínkou pro přiznání příplatku
je výkon prací zaměstnancem v prostředí, v němž převládají ztížené a zdraví škodlivé pracovní podmínky, jejichž
seznam je uveden ve výše citovaném nařízení vlády.

12. Plat je splatný po vykonání práce, a to nejpozději v kalendářním měsíci následujícím po měsíci, ve kterém
vzniklo zaměstnanci právo na plat nebo některou jeho složku. Výplatním dnem je každý 12. den v měsíci pro
vyúčtování platu. Připadne-li výplatní termín na den pracovního klidu, vyplácí se plat v nejbližším předchozím
pracovním dnu /§ 141 ZP/. Plat, popřípadě jiná peněžitá plnění ve prospěch zaměstnance (po provedení
případných zákonných srážek z platu), je zaměstnavatel na základě dohody se zaměstnancem povinen poukázat
pouze na jeden platební účet určený zaměstnancem, a to nejpozději v pravidelném termínu výplaty platu, pokud
se zaměstnancem písemně nesjedná pozdější termín /§ 143 odst. 1 ZP/.

13. Zaměstnavatel bude na vyžádání poskytovat ZO OS informace týkající se zásadních statistických ukazatelů
v personální a platové oblasti za příslušné období /§279 ZP/.

14. Jiné informace o zaměstnanci než ty, které mohou být obsahem pracovního posudku, je zaměstnavatel
oprávněn o zaměstnanci podávat pouze s jeho souhlasem, nestanoví-li právní předpis jinak /§ 314 odst. 2 ZP/.

                                                       Č á s t IV.
                                         Sociální podmínky zaměstnanců

1. Lékařskou závodní preventivní péči pro zaměstnance statutárního města Liberec a osoby ucházející se o
zaměstnání poskytuje praktický lékař pro dospělé, MUDr. xxxxxxxxxxxxxxxxxx. Dny, vyhrazenými pro
prohlídky, jsou všechny všední dny, kromě pátku (v ordinačních hodinách 7.00-11.00 hod.).
Adresa ordinace: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx /§ 103 odst. 1
písm. d) ZP/.

2. Zaměstnavatel hradí ze svého rozpočtu veškeré náklady spojené s povinnou lékařskou závodní preventivní péčí.
Výjimkou je vstupní lékařská prohlídka, kterou hradí osoba ucházející se o zaměstnání, pokud se tato osoba
nedohodne se zaměstnavatelem jinak /§ 32 ZP/.

3. Zdravotní volno. Zaměstnavatel může zaměstnancům s pracovním úvazkem nejméně 0,5 poskytnout
v kalendářním roce až tři dny pracovního volna na odeznění krátkodobých zdravotních potíží. Za každý den tohoto
pracovního volna bude poskytována náhrada ve výši 50 % jejich průměrného výdělku (zjištěného podle platných
pracovněprávních předpisů) připadajícího na jeden den v příslušném kalendářním měsíci. Nečerpané zdravotní
volno nelze zaměstnancům převádět do roku následujícího. Zdravotní volno je možné čerpat nejdříve po 3
měsících od nástupu do pracovního poměru.

4. Sociální volno. Zaměstnavatel poskytne zaměstnancům v kalendářním roce dva dny pracovního volna
s náhradou platu ve výši průměrného výdělku k možnosti řešení sociálních a rodinných záležitostí. Za každý den
čerpání sociálního volna se poskytne zaměstnancům náhrada platu ve výši průměrného výdělku v rozsahu
průměrné délky jejich směny v kalendářním týdnu. Nečerpané sociální volno nelze převádět zaměstnancům do
dalšího kalendářního roku. Sociální volno je možné čerpat nejdříve po 3 měsících od nástupu do pracovního
poměru.

                                                                          5
5. Zaměstnavatel umožní zaměstnancům v řádném pracovním poměru stravování ve stravovacích zařízeních
prostřednictvím stravenek v hodnotě 90,- Kč v jedné pracovní směně. Z nákladů na jednu stravenku uhradí
zaměstnavatel 50%, tj. 45,- Kč. Zbývající část ceny stravenky hradí zaměstnanec. Nárok na stravenku vznikne
zaměstnanci v pracovní směně, pokud jeho přítomnost v práci trvala alespoň 5 hodin. Pro tyto účely se za
pracovní směnu považuje též práce konaná v sobotu v délce nejméně 4 hodiny (nad rámec stanoveného rozvrhu
pracovních směn v kalendářním týdnu) při zajišťování služeb občanům na určených přepážkách Magistrátu města
Liberec. Nárok na stravenku zaměstnanci nevzniká ve dnech jeho nepřítomnosti v zaměstnání (např. pro
nemoc, ošetřování člena rodiny, v době čerpání dovolené, náhradního nebo neplaceného volna, při služebních
cestách, u kterých vzniká nárok na stravné) a při práci přesčas. Stravenky na příslušný měsíc se zaměstnancům
poskytují vždy v aktuálním kalendářním měsíci (nejpozději do 8. pracovního dne po výplatním termínu v měsíci),
a to v počtech stanovených zaměstnavatelem z výstupů e-docházky zaměstnanců. Při vzniku nového pracovního
poměru obdrží zaměstnanec stravenky na všechny pracovní dny v příslušném měsíci zálohově. Platby
zaměstnanců za stravenky se realizují výhradně srážkou z platu. Zaměstnavatel a ZO OS se dohodli, že do
budoucna budou činit společné kroky k zavedení zaměstnanecké e-stravenky.

                                                        Č á s t V.
                                      Bezpečnost a ochrana zdraví při práci

1. Osobní ochranné pracovní prostředky, mycí, čistící a dezinfekční prostředky bude zaměstnavatel bezplatně
poskytovat zaměstnancům podle seznamu, zpracovaného na základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek
práce. Projednaný seznam osobních ochranných pracovních prostředků je uveden v příloze č. 1 platného
pracovního řádu MML. /§ 104 odst. 5 ZP/.

2. Ochranné nápoje bude zaměstnavatel poskytovat zaměstnancům bezplatně při splnění podmínek stanovených
v nařízení vlády č. 361/2007 Sb., v platném znění, kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při
práci /§ 104 odst. 3 ZP/.

3. Školení zaměstnanců o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP bude zaměstnavatel zajišťovat 1x za
4 roky prostřednictvím personálního oddělení a oddělení krizového řízení Magistrátu města Liberec /§ 103 odst.
3 ZP/.

4. Prověrky BOZP bude zaměstnavatel provádět prostřednictvím oddělení krizového řízení Magistrátu města
Liberec jednou ročně na všech pracovištích za přítomnosti zástupce ZO OS, případně i smluvního lékaře závodní
preventivní péče /§ 108 odst. 5 ZP/.

5. Školení členů ZO OS v oblasti BOZP zajistí zaměstnavatel na svůj náklad v rozsahu dohodnutém s předsedou
ZV OS /§ 108 odst. 6 ZP/.

                                                       Č á s t VI.
                                                  Vzdělávací činnost

1. Zaměstnavatel může v souladu se svými potřebami zabezpečit zvyšování kvalifikace zaměstnanců poskytnutím
pracovních úlev a hmotného zabezpečení v rozsahu podle ustanovení § 232 ZP. Za tímto účelem uzavře se
zaměstnancem kvalifikační dohodu, v níž sjedná mj. závazek zaměstnance setrvat u zaměstnavatele v zaměstnání
po dobu nejdéle 5 let nebo uhradit zaměstnavateli náklady spojené se zvýšením kvalifikace, které zaměstnavatel
na zvýšení kvalifikace zaměstnance vynaložil, a to i tehdy, když zaměstnanec skončí pracovní poměr před
zvýšením kvalifikace /§ 234 odst. 1 ZP/.

2. Povinnost zaměstnance k úhradě nákladů na zvýšení kvalifikace nevzniká pouze v případech uvedených
v ustanovení § 235 odst. 3 ZP.

3. Pro úředníky a vedoucí úředníky územních samosprávných celků jsou povinnosti v oblasti vzdělávání
stanoveny v § 17 až § 21 zákona o úřednících, jakožto specifický způsob prohlubování jejich kvalifikace.

                                                                          6
                                                       Č á s t VII.
                             Tvorba a čerpání prostředků na péči o zaměstnance

1. Tyto prostředky budou využívány v rámci schváleného rozpočtu v souladu se zásadami pro jejich používání. O
využití těchto prostředků rozhoduje v konkrétních případech zaměstnavatel v dohodě s odborovou organizací.
Konkrétní výše finančních prostředků podle jednotlivých položek pro příslušný kalendářní rok bude uváděna
v příloze této kolektivní smlouvy. Smluvní strany deklarují společnou snahu o to, aby nedocházelo k rušení
poskytovaných zaměstnaneckých benefitů nebo ke snižování výše prostředků určených na péči o zaměstnance a
dále se zavazují vzájemnou snahou tyto benefity navyšovat a rozšiřovat.

2. Finanční prostředky určené na péči o zaměstnance jsou rozděleny na dvě části, a to na prostředky na péči
zaměstnavatele o zaměstnance a na dispoziční prostředky:

A) Prostředky na péči zaměstnavatele o zaměstnance
Rozpočet na péči zaměstnavatele o zaměstnance je tvořen pevnou částkou, jejíž výši schvaluje Zastupitelstvo
města Liberec pro příslušný kalendářní rok. Veškerou agendu spojenou se sledováním čerpání této rozpočtové
položky zajišťuje zaměstnavatel a řídí se schválenými zásadami. Finanční plnění z této položky mohou
každoročně čerpat pouze fyzické osoby uvedené v Části I čl. 1 této kolektivní smlouvy.
Zaměstnancům, kteří v příslušném kalendářním roce nově nastupují do pracovního poměru (nástup po 2. lednu
příslušného roku), bude umožněno čerpání prostředků na péči zaměstnavatele o zaměstnance - pouze dle bodů
b), c), d), e), f) - v poměrné části k celým odpracovaným měsícům v daném kalendářním roce (např. při nástupu
k 1. březnu bude nárok na 10/12 stanoveného finančního limitu) a to za podmínky, že v době čerpání již nejsou
ve zkušební době.
Formy čerpání prostředků na péči zaměstnavatele o zaměstnance:
a) nákup celoročních předplatných jízdenek městské hromadné dopravy v Liberci - zóna Liberec (zajišťuje
zaměstnavatel) s využitím případné hromadné slevy ve výši maximálně 4.000,- Kč/kus (mzdová účtárna následně
provede zaměstnanci srážkou z platu úhradu povinných odvodů a daně z ceny této jízdenky);
b) pořízení předplatných jízdenek v rámci systému IDOL;
c) pořízení vstupenek do kulturních, tělovýchovných a zdravotnických zařízení;
d uhrazení individuálních jazykových, případně obdobných vzdělávacích kurzů;
e) příspěvek zaměstnanci na penzijní připojištění (tento příspěvek je osvobozen od daně, pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a zdravotního pojištění až do zákonem stanovené výše
příspěvku (nyní 30.000,- Kč).
f) příspěvek zaměstnanci na životní pojištění (tento příspěvek je osvobozen od daně, pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti a zdravotního pojištění až do zákonem stanovené výše
příspěvku (nyní 30.000,-Kč).
Způsob čerpání prostředků na péči zaměstnavatele o zaměstnance:
Zaměstnanec, který nevyužije nákupu celoročních předplatných jízdenek MHD dle bodu a), může čerpat podle
svého uvážení finanční prostředky dle bodů b), c), d), e) nebo f). V případě využití čerpání prostředků dle bodů
b), c), d) činí použitelný objem (finanční limit) na jednotlivce maximálně 4.000,- Kč/rok. Zaměstnanec může tyto
finanční prostředky čerpat nejvýše ve dvou položkách v průběhu kalendářního roku, nejpozději však do 20.
listopadu příslušného roku.
Rozhodne-li se zaměstnanec využít čerpání finančních prostředků pouze dle bodu e) nebo f), určuje se použitelný
objem (finanční limit) jednotlivce na maximálně 4.000,- Kč/rok.

Postup při čerpání prostředků na péči zaměstnavatele o zaměstnance:
Finanční prostředky budou zaměstnanci vyplaceny prostřednictvím jeho výplatní pásky na základě předložení
dokladu o zaplacení některé ze zvolených variant čerpání (s výjimkou příspěvku na penzijní připojištění,
prokazovaného příslušnou smlouvou ve mzdové účtárně). Na finančním dokladu od dodavatele musí být uvedeno
jméno zaměstnance. Jestliže finanční částka uvedená na dokladu převyšuje maximální částku, kterou lze
zaměstnanci podle této kolektivní smlouvy vyplatit, bude mu vyplacen příspěvek pouze do výše zůstatku této
částky. Příslušný doklad společně s vyplněným formulářem (příloha č. 2) musí zaměstnanec předložit výboru ZO
OS nejpozději do 15. dne aktuálního kalendářního měsíce a zároveň nejpozději do 15. listopadu příslušného roku.
Výbor ZO OS tento doklad předá na personální oddělení nejpozději do 20. dne aktuálního kalendářního měsíce.
Věcné přezkoušení oprávněnosti plateb z rozpočtu na péči zaměstnavatele o zaměstnance provádí před jejich

                                                                          7
realizací společně tajemník Magistrátu města Liberec s výborem ZO OS, a to svým podpisem příslušného účetního
dokladu. Finanční prostředky budou zaměstnanci vyplaceny ve výplatním termínu za měsíc, ve kterém bylo
schváleno jejich vyplacení.

B) Dispoziční prostředky
Výši dispozičních prostředků určuje zaměstnavatel dle svých možností v rámci samostatné položky rozpočtu.
Použití dispozičních prostředků je možné se souhlasem zaměstnavatele a v dohodě s odborovou organizací v
případech, kdy existuje potřeba uspokojení sociální, zdravotní a obdobné potřeby zaměstnanců statutárního města
Liberec. Čerpání z dispozičních prostředků lze provádět také přímo dodavatelům nebo subjektům oprávněným
k jejich čerpání.
Dispoziční prostředky je možné využít zejména pro tyto účely:
a) naléhavé zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců (včetně možnosti poskytnutí ochranných nápojů v době,
kdy je to důvodné);
b) úhrada nákladů kolektivních kulturních a sportovních akcí pořádaných pro zaměstnance statutárního města
Liberec;
c) poskytnutí jednorázové sociální výpomoci zaměstnancům v mimořádně závažných případech a při řešení
tíživých nebo neočekávaných sociálních situací;
d) poskytnutí příspěvku na úhradu správního poplatku při příležitosti sňatku zaměstnance uzavřeného v rámci
matričního obvodu Liberec ve výši 1.000,- Kč;
e) příspěvek odborové organizaci, která působí u zaměstnavatele, na úhradu prokazatelných nákladů vzniklých
v souvislosti s plněním oprávnění vyplývajících z pracovněprávních předpisů.

                                                        Část VIII.
                                                Závěrečná ustanovení

1. Tato kolektivní smlouva se uzavírá pro období let 2017 a 2018 nebo do doby uzavření nové kolektivní smlouvy,
nejdéle však do 31. prosince 2018. Přílohy této smlouvy mohou být aktualizovány samostatně formou dodatků
kolektivní smlouvy na základě dohody obou smluvních stran.

2. Podpisem zástupců obou smluvních stran se kolektivní smlouva stává pro obě strany závaznou, a to i pro
případné jejich nástupce. Kontrola plnění kolektivní smlouvy bude prováděna smluvními účastníky na základě
podnětu některé ze smluvních stran.

3. Změny a doplňky kolektivní smlouvy mohou být sjednány pouze písemně v režimu zákona o kolektivním
vyjednávání. Rozdílná stanoviska smluvních stran k plnění závazků z této smlouvy, ze kterých nevznikají nároky
jednotlivým zaměstnancům, budou projednána nejprve v dohodovací komisi složené ze zástupců smluvních stran.
Jestliže nedojde ke smíru ve stanovené lhůtě, bude záležitost řešena jako kolektivní spor podle zákona o
kolektivním vyjednávání.

4. Nároky zaměstnanců podle této kolektivní smlouvy, se uplatňují a uspokojují jako ostatní zaměstnanecké
nároky vyplývající z pracovního poměru.

5. Smluvní strany s obsahem kolektivní smlouvy seznámí všechny zaměstnance do 15 dnů od jejího uzavření /§
29 ZP/. V elektronické podobě bude tato kolektivní smlouva trvale k dispozici zaměstnancům na sdíleném
adresáři interní počítačové sítě Magistrátu města Liberec.

6. Zaměstnavatel se v souladu s § 5 odst. 2 zákona č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých
smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv zavazuje, že do 30 dnů od podpisu kolektivní smlouvy zašle
smlouvu správci registru smluv k uveřejnění prostřednictvím registru smluv.

V Liberci dne 22. prosince 2016

                                                                          8
Za ZO OS SOO:                                   Za zaměstnavatele:

………….......................................     ...……............................…….....
          xxxxxxxxxxxx                                    Tibor Batthyány
                                                            primátor města
      předseda ZO OS SOO
   při Magistrátu města Liberec                 ....……............................…….....
                                                      Ing. Jindřich Fadrhonc
………….......................................
         xxxxxxxxxxxxxxxxx                      tajemník Magistrátu města Liberec

   místopředseda ZO OS SOO
   při Magistrátu města Liberec

Poznámka: Kolektivní smlouva podepsána všemi stranami dne 6. 1. 2017

                                             9