Textová podoba smlouvy Smlouva č. 13303768: Dodatek č. 1 k Rámcové smlouvě o financování projektu Silnice I/57

Příloha soubor_100003553_19557.pdf

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud


                        Dodatek č. 1

                          k Rámcové smlouvě o financování projektu

       název: Silnice I/57 Krnov – severovýchodní obchvat

       evidenční číslo: 3271117001

            v rámci Operačního programu Doprava, z rozpočtu Státního fondu
                                      dopravní infrastruktury

                                                   Článek 1
                                               Smluvní strany

Státní fond dopravní infrastruktury
se sídlem: Sokolovská 278, 190 00 Praha 9,
IČO: 70856508
zastoupený ředitelem
Ing. Zbyňkem Hořelicou
(dále jen „poskytovatel“)

a

Ředitelství silnic a dálnic ČR
se sídlem: Na Pankráci 546/56, 140 00 Praha 4
IČO: 65993390
zastoupené generálním ředitelem
Ing. Radkem Mátlem
(dále jen „příjemce“)

uzavřely níže uvedeného dne, měsíce a roku v souladu s čl. 12 odst. 12.3 Rámcové smlouvy
o financování projektu „Silnice I/57 Krnov – severovýchodní obchvat“ v rámci Operačního
programu Doprava, z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury ze dne 20. 8. 2019
(dále jen „Rámcová smlouva“) a v návaznosti na rozhodnutí Komise C(2019)3452 ze dne
14. 5. 2019

                                         tento Dodatek:
                                                   Článek 2
                                                Účel Dodatku

Účelem tohoto Dodatku je zasmluvnění změn v Rámcové smlouvě v návaznosti na rozhodnutí
Komise C(2019) 3452 ze dne 14. 5. 2019, kterým se stanoví pokyny ke stanovení finančních
oprav, které mají být provedeny u výdajů financovaných Evropskou Unií za nedodržení
platných pravidel pro zadávání veřejných zakázek a v návaznosti na změny ve vzorových
Rámcových smlouvách odsouhlasené Řídícím orgánem OPD.

                                                   Článek 3
                                 Změny a doplnění Rámcové smlouvy

1. Článek 4 „Účel a výše poskytnutí finančních prostředků“ odst. B.2. nově zní:

„B.2. Financování Projektu bude poskytovatelem realizováno v členění:

     a) finanční prostředky poskytované z rozpočtu poskytovatele na předfinancování
         způsobilých výdajů Projektu, které mají být kryty schváleným příspěvkem
         z fondů Evropské unie:

      - podíl na financování (míra podpory) 85,00 % ve vztahu k celkovým způsobilým
         výdajům Projektu;

      - celkem výše finančních prostředků poskytovaných pro způsobilé výdaje Projektu,
         které mají být kryty příspěvkem z fondů Evropské unie, činí maximálně
         1 073 641 386,90 Kč (slovy: jednamiliardasedmdesáttřimilionyšestsetčtyřicetjed-
         natisíctřistaosmdesátšestkorunčeskýchdevadesáthaléřů);

     b) finanční prostředky poskytované z rozpočtu poskytovatele k národnímu
        financování Projektu:

      - podíl na financování1 15,00 % ve vztahu k celkovým způsobilým výdajům Projektu;

      - celkem výše finančních prostředků poskytovaných na financování národního podílu u
         způsobilých výdajů Projektu z rozpočtu poskytovatele činí minimálně2 189 466
         127,10 Kč (slovy: jednostoosmdesátdevětmilionůčtyřistašedesátšesttisícjednosto-
         dvacetsedmkorunčeskýchdesethaléřů);

     c) finanční prostředky poskytované poskytovatelem k úhradě nezpůsobilých výdajů
        Projektu:

      - v předpokládané celkové výši 151 914 310,00 Kč (slovy: jednostopadesátjednamili-
         onůdevětsetčtrnácttisíctřistadesetkorunčeských).“

2. V článku 6 „Prohlášení příjemce“ poznámka pod čarou č. 3 nově zní:

     „3 Pro vyloučení pochybností se uvádí, že výdaje související s realizací Projektu, které
     příjemce vydal před podáním 1. žádosti o platbu, a které budou příjemcem zpětně

1 Pokud výdaje Projektu, které mají být kryty schváleným příspěvkem z fondů Evropské unie, nebudou
   proplaceny z prostředků Evropské unie v plné výši, bude Projekt dofinancován v potřebném rozsahu
   z národních zdrojů.

2 V případě snížení celkových způsobilých výdajů Projektu bude výše finančních prostředků na financování
   národního podílu upravena v návaznosti na výši procentuálního podílu národního financování na snížených
   způsobilých výdajích Projektu.

                                                             2
     vyúčtovány v rámci ex-ante žádostí o platbu, nemusely být uhrazeny z účtu uvedeného
     v tomto článku Smlouvy.“

3. V článku 7 „Uvolňování finančních prostředků“ odst. 1 nově zní:

     „1. Finanční prostředky určené na financování Projektu v souladu s touto Smlouvou
     převádí poskytovatel ze svého účtu výhradně na účet příjemce specifikovaný v článku 6
     této Smlouvy na základě žádosti o platbu předloženou příjemcem v souladu s platným
     Metodickým pokynem finančních toků programů spolufinancovaných z Evropských
     strukturálních fondů, Fondu soudržnosti a Evropského námořního a rybářského fondu na
     programové období 2014–2020 (dále jen „MPFT“) a v souladu s platnými Pravidly pro
     žadatele a příjemce a Pravidly pro financování z rozpočtu Státního fondu dopravní
     infrastruktury zveřejněnými na www.sfdi.cz, formou ex-ante plateb. Žádost o platbu musí
     být opatřena elektronickým podpisem osoby oprávněné za příjemce ve věci žádosti o
     platbu jednat. Společně s každou žádostí o platbu (s výjimkou pouze zálohových ex-ante
     žádostí o platbu) předkládá příjemce průběžnou zprávu o realizaci Projektu
     prostřednictvím IS KP2014+, jejíž schválení Řídícím orgánem je podmínkou pro
     provedení platby. Závěrečnou žádost o platbu spolu se Závěrečnou zprávou o realizaci za
     celé období realizace Projektu je příjemce povinen předložit poskytovateli
     prostřednictvím IS KP2014+ dle schváleného Finančního plánu, pokud v případě potřeby
     nebude s příjemcem dohodnuto jinak.“

4. V článku 7 „Uvolňování finančních prostředků“ odst. 2 nově zní:

     „2. Poskytovatel vždy provede kontrolu věcné a finanční správnosti žádosti o platbu a
     kontrolu oprávněnosti fakturace. Veškeré faktury a účetní doklady, na základě kterých se
     platba bude realizovat, musí být dodavatelem označeny názvem Projektu a jeho číslem
     uvedeným v MS2014+. V odůvodněných případech je příjemci umožněno, aby doklady
     označil názvem a číslem Projektu sám před jejich uplatněním v žádosti o platbu. Celková
     doba administrace žádosti o platbu od data jejího obdržení poskytovatelem do data jejího
     schválení, s výjimkou Závěrečné žádosti o platbu, nepřekročí 40 pracovních dnů.
     V případě zjištění, že žádost o platbu má vady nebo je neúplná, poskytovatel ji
     prostřednictvím IS KP 2014+ vrátí příjemci a příjemce jí po opravě předloží
     poskytovateli znovu. Po odstranění nedostatků a předložení opravené žádostí o platbu
     poskytovateli prostřednictvím IS KP2014+ běží lhůta pro administraci žádosti o platbu od
     data předložení opravené žádosti o platbu od začátku s tím, že celková doba schvalování
     žádosti o platbu nesmí přesáhnout 90 dnů od data jejího předložení poskytovateli. Na
     základě provedených kontrol případně po provedení úprav dle čl. 10 této Smlouvy
     v návaznosti na kontrolní zjištění, schválí poskytovatel žádost o platbu a v návaznosti na
     to uvolní finanční prostředky na účet příjemce uvedený v článku 6. Uvolnění finančních
     prostředků na účet příjemce při dodržení výše uvedeného postupu bude uskutečněno
     nejpozději do 10 pracovních dnů od data schválení žádosti o platbu.“

5. V článku 7 „Uvolňování finančních prostředků“ odst. 3 nově zní:

     „3. Poskytovatel uvolňuje finanční prostředky formou zúčtovatelných záloh, které lze
     použít pouze k úhradě výdajů Projektu v rozsahu, jak jsou uvedeny v článku 4 části B)
     této Smlouvy a v souladu s finančním plánem Projektu. Celkový objem záloh vyplacený
     příjemci v daném okamžiku nesmí překročit objem finančních prostředků dosud
     vyúčtovaných příjemcem a schválených poskytovatelem o více než 50% způsobilých

                                                             3
     výdajů Projektu3. Úprava týkající se výše poskytovaných záloh a jejich vyúčtování bude
     v jednotlivých letech financování realizace Projektu specifikována v Základní smlouvě.

6. V článku 8 „Podmínky čerpání finančních prostředků“, části A) odst. A.2. poznámka pod
     čarou č. 5 nově zní:

     „A.2. Pro vyloučení pochybností se uvádí, že výdaje související s realizací Projektu, které
     příjemce vydal před podáním 1. žádosti o platbu, a které budou příjemcem zpětně
     vyúčtovány v rámci ex-ante žádostí o platbu, nemusely být uhrazeny z účtu uvedeného
     v tomto článku Smlouvy.“

7. V článku 8 „Podmínky čerpání finančních prostředků“, části A) odst. A.4. poslední věta
     nově zní:

     „Příjemce je povinen peněžité plnění úrok nahrazující, pokud je dle zákonné úpravy
     poskytováno, připsané na účtu uvedeném v článku 6 z finančních prostředků
     poskytnutých podle této Smlouvy převést na účet poskytovatele č. xxxxxxx/xxxx
     v souvislosti s ročním vypořádáním poskytnutých prostředků.“

8. V článku 8 „Podmínky čerpání finančních prostředků“, části A) odst. A.8. poslední věta
     nově zní:

     „Při zadávání veřejných zakázek nespadajících pod působnost zákona č. 137/2006 Sb.,
     o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), u zakázek se
     zahájením zadávacího řízení do 30. září 2016, nebo nespadajících pod působnost zákona
     č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen
     „ZZVZ“), u zakázek se zahájením zadávacího řízení po 1. říjnu 2016, je povinen se při
     zadávání zakázek řídit Pravidly pro žadatele a příjemce.“

9. V článku 8 „Podmínky čerpání finančních prostředků“, části A) odst. A.10. nově zní:

     „A.10. Příjemce je povinen zasílat v průběhu realizace Projektu monitorovací zprávy –
     průběžné zprávy o realizaci Projektu předkládané s každou žádostí o platbu a informace o
     pokroku v realizaci Projektu (pouze ve specifických případech na vyžádání Řídícího
     orgánu), zpracované v elektronické formě v IS KP2014+ v rozsahu a časových
     intervalech stanovených v Metodickém pokynu pro monitorování implementace ESI
     fondů v programovém období 2014 - 2020 a Metodickém pokynu procesů řízení a
     monitorování ESI fondů v MS2014+ zveřejněných na www.opd.cz. S poslední žádostí o
     platbu je příjemce povinen předložit Závěrečnou zprávu o realizaci za celé období
     realizace Projektu.“

10. V článku 8 „Podmínky čerpání finančních prostředků“, části A) odst. A.14. nově zní:

     „A.14. Příjemce se zavazuje provést za každý kalendářní rok, ve kterém byly poskytnuty
     finanční prostředky pro Projekt, vypořádání poskytnutých finančních prostředků
     čerpaných na základě této Smlouvy. Toto vypořádání je příjemce povinen předložit

3 V praxi lze např. poskytnout první zálohu ve výši 50% způsobilých výdajů Projektu a další zálohy poté
   maximálně do výše vyúčtovaných prostředků. Pokud není první záloha poskytnuta do výše 50% způsobilých
   výdajů Projektu, je možné zbývající část doplatit v rámci samostatné zálohové platby nebo navýšením některé
   z dalších záloh nad rámec částky schváleného vyúčtování.

                                                             4
poskytovateli v termínu stanoveném v metodickém pokynu poskytovatele. Rozsah a
forma vypořádání bude stanovena metodickým pokynem k vypořádání, vydaným
poskytovatelem pro každý kalendářní rok, který bude příjemci zaslán.“

11. V článku 10 „Následky porušení povinností vyplývající z této Smlouvy“ odst. 10.2., 10.3.,
     10.7., 10.8. a 10.9. nově zní:

„10.2. Pokud se při podezření na nesrovnalost nebude postupovat podle čl. 8 části B) odst.
        B.3. a šetřením se dojde k závěru, že došlo k porušení rozpočtové kázně, je Příjemce
        povinen odvést veškeré prokazatelně neoprávněně vyplacené nebo zadržované
        finanční prostředky poskytnuté dle této Smlouvy, a to včetně penále ve smyslu § 44a
        zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících
        zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č.
        218/2000 Sb.“), v termínu stanoveném příslušným finančním úřadem prostřednictvím
        tohoto finančního úřadu. Toto neplatí pro případy porušení rozpočtové kázně z důvodů
        uvedených v odst. 10.4. až 10.8. tohoto článku, ve kterých je v souladu s § 14 odst. 5
        zákona č. 218/2000 Sb. stanoven odvod za porušení rozpočtové kázně (sankce) nižší,
        než je celková částka poskytovaných finančních prostředků na Projekt dle této

        Smlouvy..

10.3.  Méně závažná porušení povinností vyplývajících pro příjemce z této Smlouvy ve
       smyslu § 14 odst. 5 zákona č. 218/2000 Sb., budou (pokud nebude ve lhůtě stanovené
       Řídícím orgánem či poskytovatelem zjednána náprava nebo vráceny finanční
       prostředky tam, kde zjednání nápravy není možné) postižena nižším odvodem za
       porušení rozpočtové kázně (sankcí), než kolik činí celková výše finančních prostředků
       poskytovaných pro Projekt. Řídící orgán v těchto případech společně s rozhodnutím
       o dalším postupu stanoví i případnou výši odvodu za porušení rozpočtové kázně

       (sankci) v rámci sazeb uvedených v odst. 10.4. až 10.8. Pokud se podle charakteru
       šetřením zjištěných porušení povinností stanoví odvod za porušení rozpočtové kázně
       (sankce) v rámci níže uvedených procentních rozpětí, bude při stanovení konkrétní
       výše přihlédnuto zejména k závažnosti porušení povinnosti a ke skutečnosti, zda se
       příjemce dopustil porušení některé z definovaných povinností opakovaně. Při
       vícenásobném porušení povinností bude odvod za porušení rozpočtové kázně (sankce)
       stanoven ve výši odpovídající horní hranici rozpětí. V případě, že identifikované
       porušení povinnosti má pouze formální charakter bez jakéhokoliv skutečného nebo
       potencionálního finančního dopadu, pak platí, že sankce je nulová a neukládá se.

10.7.  Příjemce je povinen zajistit publicitu Projektu v souladu s Pravidly pro žadatele
       a příjemce a Metodickým pokynem Publicita4. Sankce za porušení povinností v oblasti
       publicity je vyměřena procentem z celkové částky podpory uvedené ve Schvalovacím
       protokolu, a to ve výši 0,1 %, 0,8% nebo 1,2 % podle zjištěného druhu pochybení, jak
       je uvedeno v Metodickém pokynu pro publicitu, maximálně však 1 000 000 Kč na
       jeden projekt/operaci za všechna zjištěná pochybení v oblasti publicity. Pokud
       příjemce odstraní zjištěné nedostatky ve lhůtě stanovené poskytovatelem/jiným

       kontrolním subjektem, nebude mu uložena žádná sankce.

10.8. Při identifikaci porušení ZZVZ/ZVZ, Pravidel pro žadatele a příjemce OPD 2014 -2020
        nebo jiných závazných pravidel pro zadávání zakázek nespadajících pod působnost

4 Metodický pokyn pro publicitu a komunikaci Evropských strukturálních a investičních fondů v programovém
   období 2014-2020 vydaný Ministerstvem pro místní rozvoj

                                                             5
    ZZVZ/ZVZ veřejných zakázek (společně/zvlášť dále v textu jen „zakázek“), které by
    mohlo mít potenciální finanční dopad, bude stanovena příslušná finanční oprava (dále
    jen „sankce“ Výše sankce připadající na porušení pravidel při zadávání zakázek se

    stanoví dle typových porušení uvedených v tabulce níže, která vycházejí z rozhodnutí

    Komise C(2019) 3452 ze dne 14. 5. 2019, kterým se stanoví pokyny ke stanovení
    finančních oprav, které mají být provedeny u výdajů financovaných Unií za
    nedodržení platných pravidel pro zadávání veřejných zakázek (dále jen „rozhodnutí
    Komise C(2019) 3452“). Rozhodnutí Komise C(2019)3452 může být využito při
    stanovení sankcí podpůrně. Výše sankce se uplatní na finanční prostředky použité
    nebo určené k úhradě výdajů Projektu v rámci zakázky, u které se porušení vyskytlo,
    pokud není v níže uvedené tabulce u konkrétní sankce stanoveno jinak. V případě
    porušení výše uvedených předpisů se výše sankce řídí následující tabulkou:

Č.  Typ porušení              Popis porušení                   Sazba sankce

1. Nedodržení požadovaného Zadavatel zadal zakázku,        100 %

    způsobu zahájení řízení   aniž by zahájil              25 %, pokud byla dodržena
                                                           určitá míra uveřejnění,
    a jeho uveřejnění         výběrové/zadávací řízení     která umožnila
                                                           potenciálním dodavatelům
    nebo                      v souladu se ZZVZ/ZVZ        přístup k zadávané
    neoprávněné přímé zadání                               zakázce.
    (např. neoprávněné užití  nebo v souladu s Pravidly
    jednacího řízení bez      pro žadatele a příjemce
    uveřejnění).
                              OPD 2014 - 2020.

2. Neoprávněné rozdělení      Zadavatel uměle rozdělil     100 %, pokud zakázka
      předmětu zakázky.       předmět zakázky tak, že      nebyla uveřejněna, ačkoliv
                                                           se na ni tato povinnost
3. Chybějící či nedostatečné  tím došlo ke snížení její    vztahovala.
      odůvodnění nerozdělení  předpokládané hodnoty
      zakázky na části.       pod finanční limity          25 %, pokud byla dodržena
                                                           určitá míra uveřejnění,
                              stanovené v ZZVZ/ZVZ         která umožnila
                                                           potenciálním dodavatelům
                              nebo Pravidly pro žadatele   přístup k zadávané
                              a příjemce OPD 2014 –        zakázce.
                              2020, čímž nebylo
                              zajištěno řádné uveřejnění

                              zakázky.

                              Zadavatel nerozdělil         5%

                              nadlimitní zakázku na části

                              dle ZZVZ/ZVZ a toto

                              rozhodnutí v písemné
                              zprávě zadavatele nebo

                              v zadávací dokumentaci
                              neodůvodnil či toto
                              odůvodnění nebylo
                              dostatečné.

                              6
Č.  Typ porušení                Popis porušení                 Sazba sankce

4. Nedodržení minimální         Zadavatel stanovil lhůtu       100 %, pokud je zkrácení
      délky lhůty pro podání                                   vyšší nebo rovno 85 %
      nabídek, předběžných      pro podání nabídek,            délky minimální lhůty,
                                předběžných nabídek nebo       nebo byla lhůta rovna nebo
      nabídek nebo žádostí      žádostí o účast tak, že        kratší než 5 dnů.
      o účast
                                jejich délka nedosahovala      25 %, pokud je zkrácení
      nebo                      minimálních lhůt               vyšší nebo rovno 50 %
      neprodloužení této lhůty                                 délky minimální lhůty (ale
      v případě takové změny    stanovených ZZVZ/ZVZ           nedosahuje 85 %).

      zadávacích podmínek,      nebo Pravidly pro žadatele     10 %, pokud je zkrácení
                                a příjemce OPD 2014 -          vyšší nebo rovno 30 %
      jejichž povaha to                                        délky minimální lhůty (ale
                                2020                           nedosahuje 50 %)
      vyžadovala.               nebo zadavatel v případě       nebo
                                takové změny zadávacích        nebyla prodloužena lhůta
                                                               pro podání nabídek,
                                podmínek, jejichž povaha       předběžných nabídek nebo
                                to vyžadovala, přiměřeně       žádostí o účast v případě
                                tuto lhůtu neprodloužil.       takové změny zadávacích
                                                               podmínek, jejichž povaha
                                                               to vyžadovala.

                                                               5 %, pokud je zkrácení
                                                               nižší než 30 %.

5. Nedostatečná doba pro        Jestliže zadávací              10 %, pokud po zkrácení
      opatření zadávací         dokumentace není volně,        činí délka lhůty pro podání
      dokumentace               přímo a úplně dostupná,        nabídek méně než nebo je
      nebo                      přičemž doba, ve které si ji   rovna 50 % stanovené
      jiná omezení pro získání                                 lhůty pro podání nabídek.
      zadávací dokumentace.     mohou potenciální
                                dodavatelé opatřit, je příliš  5 %, pokud po zkrácení
                                krátká, či zadavatel jinak     činí délka lhůty pro podání
                                vytváří neodůvodněnou          nabídek méně než nebo je
                                překážku pro řádnou            rovna 80 % stanovené
                                hospodářskou soutěž.           lhůty pro podání nabídek.

                                                               25 %, pokud je doba pro

                                                               získání zadávací

                                                               dokumentace rovna nebo
                                                               nižší 5 dnům
                                                               nebo zadavatel vůbec

                                                               neumožnil bezplatný,
                                                               neomezený a přímý přístup

                                                               k zadávací dokumentaci
                                                               elektronickým způsobem.

                                7
Č.        Typ porušení        Popis porušení              Sazba sankce

6. Neuveřejnění prodloužení Zadavatel v průběhu           5 %, pokud došlo

    lhůty pro podání nabídek, výběrového/zadávacího       k uveřejnění

    předběžných nabídek nebo řízení prodloužil lhůtu pro prodloužených lhůt jiným

    žádostí o účast           podání nabídek,             vhodným způsobem

    nebo                      předběžných nabídek nebo (původní lhůty pro podání

    neprodloužení této lhůty žádostí o účast, aniž by     nabídek/žádostí o účast

    při nedodržení stanovené tuto skutečnost uveřejnil stanoveny v souladu se

    lhůty pro poskytnutí      způsobem stanoveným         ZZVZ/ZVZ/Pravidly pro

    vysvětlení.               v ZZVZ/ZVZ nebo             žadatele a příjemce OPD

                              Pravidly pro žadatele a     2014-2020.
                              příjemce OPD 2014 –
                              2020, resp. způsobem,       10 %, pokud nedošlo
                                                          k uveřejnění
                              jakým bylo zahájeno         prodloužených lhůt,
                              výběrové/zadávací řízení,   nebo pokud nedošlo
                              nebo ačkoliv žádost o       k prodloužení lhůty pro
                              vysvětlení byla doručena    podání nabídek v důsledku
                              včas, zadavatel toto        nedodržení lhůty pro
                              vysvětlení neuveřejnil,     poskytnutí vysvětlení
                              neodeslal nebo nepředal ve  zadávací dokumentace.
                              stanovené lhůtě a současně
                              neprodloužil lhůtu pro

                              podání nabídek.

7. Použití jednacího řízení   Zadavatel zadal zakázku v   25 %
      s uveřejněním nebo      jednacím řízení
      soutěžního dialogu      s uveřejněním nebo          10 %, pokud byla zajištěna
                              v soutěžním dialogu, aniž   transparentnost zadávacího
      v rozporu se ZZVZ/ZVZ.  by byly splněny zákonné     řízení vč. zdůvodnění užití
                                                          tohoto druhu řízení
                              podmínky pro takový         v zadávací dokumentaci,
                              postup, nebo v průběhu      nebyl omezen počet
                              jednacího řízení            potenciálních dodavatelů,
                              s uveřejněním nebo          kteří mohli podat nabídku
                              v soutěžním dialogu         nebo žádost o účast, a
                              podstatně změnil zadávací   současně byl zajištěn rovný
                                                          přístup ke všem
                              podmínky.                   účastníkům, kteří podali
                                                          nabídku či žádost o účast.

8. Nesoulad se stanovenými Nedodržení stanovených         10 %, pokud nedodržení
      postupy pro elektronické postupů pro elektronické   mohlo mít za následek

                              8
Č.  Typ porušení                 Popis porušení                 Sazba sankce

    nebo souhrnné zadávání       nebo souhrnné zadávání         odrazení potenciálních
    zakázek5.                    veřejných zakázek (tj.         dodavatelů od účasti ve
                                                                výběrovém/zadávacím
                                 rámcové dohody,                řízení.

                                 dynamické nákupní              25 %, pokud následkem
                                                                tohoto porušení bylo
                                 systémy, elektronické          přidělení zakázky jinému
                                                                účastníkovi, než který by
                                 aukce, elektronické            zvítězil, pokud by se
                                                                zadavatel pochybení
                                 katalogy, centralizované       nedopustil.
                                 zadávání, společné

                                 zadávání a postupy
                                 centrálních zadavatelů).

9. Neuvedení nebo                Zadavatel neuvedl              25 %, pokud nedošlo
      nedostatečné vymezení                                     k uveřejnění požadavků na
      požadavků na kvalifikaci   v oznámení o zahájení
                                 výběrového/zadávacího          kvalifikaci nebo
      nebo hodnotících kritérií  řízení/ve výzvě k podání
                                                                hodnotících kritérií a jejich

    a jejich vah, podmínek       nabídek a/nebo v zadávací vah v oznámení o zahájení
    plnění zakázky nebo
                                 dokumentaci, pokud je          výběrového/zadávacího
    technické specifikace
                                 uveřejněna spolu               řízení/výzvě k podání

    nebo                         s oznámením o zahájení         nabídek/v zadávací
    neuveřejnění či              výběrového/zadávacího          dokumentaci, pokud je
    neposkytnutí vysvětlení      řízení/výzvou k podání         uveřejněna spolu
    objasňující či doplňující                                   s oznámením o zahájení
    kvalifikační nebo hodnotící  nabídek, požadavky na          výběrového/zadávacího
                                                                řízení/výzvou k podání
    kritéria.                    kvalifikaci, hodnotící         nabídek.
                                 kritéria (vč. jejich vah a
                                 jasného způsobu hodnocení      10 %, pokud podmínky
                                 nabídek), podmínky plnění      plnění nebo technická
                                                                specifikace nejsou
                                 zakázky nebo technické         v zadávací dokumentaci
                                 specifikace předmětu           uvedeny, nebo
                                 plnění, případně tyto          hodnotící kritéria a jejich
                                                                váhy nejsou uvedeny
                                 požadavky nevymezil            v oznámení o zahájení
                                 dostatečně určitě              výběrového/zadávacího
                                 nebo objasnění či doplnění     řízení/výzvě k podání
                                 kvalifikačních či              nabídky dostatečně určitě,
                                                                což mohlo mít odrazující
                                 hodnotících kritérií nebylo    účinek na potenciální
                                 sděleno všem účastníkům,
                                 popř. tyto informace
                                 nebyly uveřejněny.

                                                                dodavatele, nebo
                                                                vysvětlení objasňující či
                                                                doplňující požadavky na

                                                                kvalifikaci nebo hodnotící
                                                                kritéria nebyla sdělena

5 Kromě případů, kdy nesrovnalost spadá pod jiný typ porušení.

                                                             9
Č.         Typ porušení        Popis porušení                       Sazba sankce

                                                            všem známým
                                                            dodavatelům a/nebo nebyla
                                                            uveřejněna.

10. Stanovení kritérií pro     Zadavatel stanovil           25 %, pokud mohlo dojít

    vyloučení, požadavků na diskriminační nebo jiná         k odrazení potenciálních
                                                            dodavatelů od účasti ve
    kvalifikaci dodavatelů,    protiprávní kritéria pro     výběrovém/zadávacím
                                                            řízení.
    kritérií hodnocení nabídek, vyloučení, požadavky na

    podmínek pro plnění        kvalifikaci dodavatelů,

    zakázky nebo technických   kritéria hodnocení nabídek,  10 %, pokud byla zajištěna
    specifikací diskriminačně  podmínky pro plnění          minimální úroveň
                               veřejné zakázky nebo         hospodářské soutěže.
    nebo v rozporu se
                               technické specifikace nutné
    ZZVZ/ZVZ nebo Pravidly     pro účast ve
    pro žadatele a příjemce    výběrovém/zadávacím
                               řízení ve vztahu k místu
    OPD 2014 -2020, a to ve    realizace (např. v případě

    vztahu k národním,

    regionálním nebo lokálním

    preferencím.               požadavku na zkušenosti,
                               zařízení, provozovnu apod.
                               v/z určitého regionu či

                               státu).

11. Stanovení kritérií pro     Zadavatel stanovil           25 %, pokud stanovené

    vyloučení, požadavků na diskriminační nebo jiná         podmínky/požadavky

    kvalifikaci dodavatelů,    protiprávní kritéria pro     zjevně neodpovídají

    kritérií hodnocení nabídek, vyloučení, požadavky na předmětu zakázky nebo

    podmínek pro plnění        kvalifikaci dodavatelů,      v případech, kdy toto

    zakázky nebo technických kritéria hodnocení nabídek, omezení umožnilo účast

    specifikací diskriminačně podmínky pro plnění           pouze jednoho dodavatele

    nebo v rozporu se          zakázky nebo technické a současně účast tohoto

    ZZVZ/ZVZ nebo s            specifikace nutné pro účast jednoho dodavatele není

    Pravidly pro žadatele a    ve výběrovém/zadávacím odůvodnitelná specifickým

    příjemce OPD 2014 -2020 řízení (např. požadavky         technickým charakterem

    v ostatních aspektech než bezprostředně nesouvisely předmětu zakázky.

    je uvedeno v předchozím s předmětem zakázky,

    bodu.                      nebo hodnotící kritéria      10 %, pokud tyto

                               nevyjadřovala vztah užitné podmínky/požadavky
                                                            souvisí s předmětem
                               hodnoty a ceny).

                                                            zakázky, ale nejsou mu
                                                            přiměřené, nebo
                                                            v případech, kdy

                                                            požadavky na kvalifikaci

                                                            byly užity jako hodnotící
                                                            kritéria, nebo v případech

                                                            stanovení technických
                                                            podmínek prostřednictvím
                                                            přímého nebo nepřímého

                                        10
Č.  Typ porušení              Popis porušení                        Sazba sankce

                                                            odkazu na určité
                                                            dodavatele, výrobky,
                                                            patenty na vynálezy, užitné
                                                            vzory, průmyslové vzory,
                                                            ochranné známky nebo
                                                            označení původu, aniž by
                                                            byly naplněny zákonné
                                                            podmínky/podmínky
                                                            uvedené v Pravidlech pro
                                                            žadatele a příjemce OPD
                                                            2014-2020 pro využití
                                                            takového odkazu
                                                            s výjimkou případů, kdy
                                                            použití této specifikace se
                                                            týká pouze doplňkové části
                                                            zakázky a potenciální
                                                            dopad na EU rozpočet je
                                                            pouze formální.

                                                            5 %, pokud i přes užití
                                                            omezujících podmínek
                                                            byla zajištěna minimální
                                                            úroveň hospodářské
                                                            soutěže.

12. Nedostatečné či nepřesné  Zadavatel nevymezil           10 %
       vymezení předmětu      předmět zakázky
       zakázky.
                              v podrobnostech
13. Neoprávněné omezení
       poddodávek.            nezbytných pro zpracování

                              nabídky, což mohlo odradit

                              potenciální dodavatele od
                              podání nabídky, předběžné
                              nabídky či žádosti o účast a
                              tato skutečnost je zřejmá i
                              z průběhu vysvětlení

                              zadávací dokumentace

                              vedené v rámci
                              zadávacího/výběrového
                              řízení.

                              Zadavatel omezil možnost 5 %
                              využití poddodavatelů při
                              realizaci veřejné zakázky
                              např. procentuálně, a to bez
                              relevantního odůvodnění

                              tohoto omezení s ohledem
                              na klíčové části zakázky.

                              11
Č.  Typ porušení                           Popis porušení                Sazba sankce
                                                                 25 %
14. Nedodržení či nesprávná         Zadavatel při posouzení
       aplikace požadavků na        a hodnocení nabídek či
                                    žádosti o účast nedodržel
       kvalifikaci nebo
       technických či jiných        stanovené zadávací
       zadávacích podmínek při
                                    podmínky, zejména
       posouzení a hodnocení
       nabídek či žádostí o účast.  technické podmínky,

                                    požadavky na kvalifikaci,

                                    obchodní podmínky nebo
                                    jiné podmínky účasti ve
                                    výběrovém/zadávacím
                                    řízení nebo podmínky
                                    průběhu
                                    výběrového/zadávacího
                                    řízení a ve svém důsledku
                                    tak změnil zadávací
                                    podmínky v průběhu

                                    posouzení a hodnocení
                                    nabídek, což mělo za
                                    následek přijetí či
                                    odmítnutí nabídek či
                                    žádostí o účast, které
                                    přijaty/odmítnuty být
                                    neměly.6

15. Hodnocení nabídek               Kritéria, která zadavatel    10 %
                                                                 25 %, pokud došlo
    v rozporu se zadávacími stanovil pro hodnocení               k diskriminaci účastníků na
                                                                 základě národních,
    podmínkami                      nabídek, nebyla dodržena     regionálních či lokálních
                                    či bylo užito dalších        preferencí.
    nebo hodnocení nabídek                                       25 %
    dle dodatečně stanovených       hodnotících kritérií, která
                                    nebyla uveřejněna.           100 %
    kritérií, která nebyla
    uveřejněna.

16. Nedostatečná auditní stopa V dokumentaci k zakázce

    související se zadáním          není dostatečně

    veřejné zakázky.                zaznamenán a odůvodněn

                                    způsob/postup hodnocení

                                    nabídek/výběr

                                    nejvhodnější nabídky, což

                                    vede k nedostatečné

                                    transparentnosti zadání

                                    zakázky.

                                    Odmítnutí zpřístupnění či
                                    poskytnutí relevantní
                                    dokumentace.

6 Uvedené neplatí, pokud by zadavatel jednoznačně prokázal, že by odmítnutá nabídka v žádném případě nebyla
   vítěznou nabídkou.

                                                            12
Č.  Typ porušení                 Popis porušení                     Sazba sankce

17. Jednání s účastníky během Zadavatel umožnil               25 %

    řízení včetně změny          účastníkovi změnu nabídky

    vítězné nabídky v průběhu v průběhu hodnocení

    hodnocení.                   nabídek, čímž došlo

                                 k výběru tohoto účastníka,

                                 nebo zadavatel v rozporu

                                 se ZZVZ/ZVZ nebo

                                 Pravidly pro žadatele a
                                 příjemce OPD 2014 -2020
                                 jednal v průběhu

                                 hodnocení nabídek
                                 s účastníky řízení, což
                                 vedlo k podstatné změně
                                 zadávacích podmínek, příp.

                                 samotné nabídky (netýká
                                 se druhů řízení, u nichž je

                                 tento postup

                                 ZZVZ/ZVZ/Pravidly pro
                                 žadatele a příjemce OPD

                                 2014-2020 dovolen a/nebo
                                 případů, kde je umožněno
                                 provést předložení
                                 doplnění, nebo objasnění
                                 údajů).

18. Neoprávněné předchozí        V případech, kdy takovéto    25 %
       zapojení dodavatelů do
       přípravy                  zapojení dodavatele do
       výběrového/zadávacího     přípravy
       řízení či obdobná forma   výběrového/zadávacího
                                 řízení má za následek

    spolupráce se zadavatelem    porušení zásad zákazu
    při přípravě
    výběrového/zadávacího        diskriminace,
    řízení
                                 transparentnosti, rovného
                                 zacházení či vedlo k
                                 narušení hospodářské
                                 soutěže.

19. Změna původních              V průběhu jednacího řízení   25 %
                                 s uveřejněním došlo
       zadávacích podmínek       k podstatným změnám
       v rámci jednacího řízení  původních zadávacích
       s uveřejněním vedoucí     podmínek, které by měly
       k podstatné změně
                                 za následek povinnost
       zadávacích podmínek.      nového uveřejnění řízení.

                                 13
Č.  Typ porušení               Popis porušení                      Sazba sankce

20. Neoprávněné vyloučení      Zadavatel vyloučil nabídku   25 %
       nabídky z důvodu        z důvodu mimořádně nízké
       mimořádně nízké
                               nabídkové ceny, aniž by
       nabídkové ceny.         požádal účastníka
                               výběrového/zadávacího
                               řízení o odpovídající
                               zdůvodnění,
                               nebo v případě, kdy
                               zadavatel účastníka ke
                               zdůvodnění mimořádně

                               nízké nabídkové ceny
                               vyzval, nicméně není

                               schopen prokázat, že
                               odpovědi účastníků
                               odpovídajícím způsobem

                               posoudil.

21. Střet zájmů s dopadem na   V případě, kdy při zadání    100 %
       výsledek                veřejné zakázky dojde ke
       zadávacího/výběrového   střetu zájmů, přičemž
       řízení.                 dotčený účastník zvítězí
                               v zadávacím/výběrovém
22. Bid-rigging (zakázaná      řízení.7
       spolupráce dodavatelů
       ve výběrovém/zadávacím  V případě, že soud, Úřad     10 %, pokud účastníci,
       řízení)8.               pro ochranu hospodářské      kteří se účastnili na bid-
                               soutěže či jiný kompetentní
                               úřad shledá, že při          riggingu, postupovali bez

                               zadávání                     pomoci osoby v rámci
                               výběrového/zadávacího        řídícího a kontrolního
                               řízení došlo ke kartelové
                               dohodě či jiné formě         systému nebo zadavatele, a
                                                            společnost podílející se na
                               zakázané spolupráce mezi     bid riggingu byla úspěšná
                                                            při zajištění předmětné
                               dodavateli.
                                                            zakázky (zakázek)

                                                            25 %, pokud se zadávacího
                                                            řízení účastnily pouze tajně
                                                            smluvené společnosti,

7 Střet zájmů může nastat již ve fázi přípravy projektu, pokud měla příprava projektu vliv na zadávací
   dokumentaci/zadávací řízení.

8 O bid rigging se jedná, když se dodavatelé tajně dohodnou na zvýšení cen nebo na snížení kvality dodávek
   služeb, nebo prací nabízených v rámci zadávacích řízení. Uložení opravy není odůvodněno v případě, kdy
   dodavatelé, kteří se účastnili bid riggingu, postupovali bez pomoci osoby v rámci řídícího a kontrolního
   systému nebo zadavatele a žádný z těchto dodavatelů nebyl úspěšný v zadávacím řízení

                                                            14
Č.  Typ porušení    Popis porušení                      Sazba sankce

                                                100 %, pokud se osoba
                                                v rámci řídícího a

                                                kontrolního systému nebo
                                                zadavatel účastnili bid

                                                riggingu tím, že pomáhali
                                                tajně smluveným
                                                účastníkům, a některá ze
                                                společností podílejících se

                                                na bid riggingu byla
                                                úspěšná při zajištění
                                                předmětné zakázky

                                                (zakázek).

23. Podstatná změna smlouvy. Zadavatel umožnil  25 % z ceny původní

                    podstatnou změnu závazku zakázky

                    ze smlouvy na plnění        a dále

                    zakázky nebo práv           25 % z hodnoty

                    a povinností vyplývajících dodatečných/nových

                    ze smlouvy na plnění        stavebních prací, dodávek

                    zakázky v rozporu se        nebo služeb (tzv.

                    ZZVZ/ZVZ nebo               vícepráce).

                    s Pravidly pro žadatele a
                    příjemce OPD 2014 -2020.

                                                        25 % z ceny původní

                                                zakázky

                                                a dále
                                                100 % částky, o kterou
                                                byla případně zvýšena cena
                                                veřejné zakázky v případě,

                                                že takové zvýšení
                                                převyšuje 50 % hodnoty
                                                původní zakázky.

24. Jiné porušení.  Zadavatel se dopustil       25 %

                    jiného porušení, než jsou   V závislosti na závažnosti
                                                daného porušení lze snížit
                    výše definovaná, které      výši sankce na (2 % nebo 5
                    mělo nebo mohlo mít vliv    % nebo 10 %)9.
                    na výběr dodavatele.

        Pro případ, kdy bude identifikováno porušení pravidel pro zadávání zakázek
        neupravené v tabulce typizovaných porušení, bude stanovena sankce analogicky

9 Kategorii tzv. „jiného porušení“ uvedenou pod č. 24 v tabulce typizovaných porušení lze pro stanovení
   příslušné sankce užít pouze tehdy, je-li z důvodu specifičnosti skutkové podstaty a nepřiměřenosti sankce
   připadající na dané porušení vyloučena analogická aplikace výše uvedených typizovaných porušení, resp.
   typizovaných porušení rozhodnutí Komise C(2019)3452

                                                            15
        k výše uvedeným typizovaným porušením, resp. typizovaným porušením uvedeným v
        rozhodnutí Komise C(2019) 3452, a v souladu se zásadou přiměřenosti.
        Vyskytne-li se v jednom zadávacím/výběrovém řízení více porušení povinností či
        pravidel, sazby sankcí se nesčítají, sankce bude stanovena s ohledem na nejzávažnější
        typ porušení. V případech, kdy identifikované porušení nemohlo mít ani potenciální
        finanční dopad, nestanoví se na něj žádná sankce.

10.9. Pokud bude zjištěno kontrolou provedenou poskytovatelem, že příjemce porušil
        povinnosti stanovené ve Smlouvě nebo právními předpisy před tím, než mu byly
        finanční prostředky uvolněny, informuje poskytovatel o této skutečnosti Řídící orgán
        a současně může rozhodnout o provedení finanční opravy u poskytovaných finančních
        prostředků v rozsahu sankcí uvedených v odst. 10.4 až 10.8 tohoto článku podle toho,
        k jakému konkrétnímu porušení povinnosti ze strany příjemce došlo. Pokud Řídící
        orgán potvrdí finanční opravu, nebo upraví výši této finanční opravy v návaznosti na
        případná vlastní či jiná zjištění, poskytovatel nevyplatí příjemci touto finanční opravou
        dotčenou částku poskytovaných finančních prostředků. O provedení těchto sankčních
        opatření poskytovatel bezodkladně příjemce písemně informuje. Proti provedeným
        sankčním opatřením může příjemce podat poskytovateli námitky ve lhůtě 15 dnů od
        doručení písemného oznámení o sankčních opatřeních, není-li poskytovatelem
        v oznámení stanoveno jinak. Poskytovatel si vyžádá k podaným námitkám příjemce
        stanovisko Řídícího orgánu. Na základě stanoviska Řídícího orgánu k podaným
        námitkám rozhoduje o podaných námitkách příjemce a o oprávněnosti provedených
        sankčních opatření ředitel SFDI. Proti rozhodnutí o námitkách se nelze odvolat. O
        provedených sankčních opatřeních a o rozhodnutí o námitkách poskytovatel následně
        bez zbytečného odkladu písemně informuje Řídící orgán a příslušný finanční úřad.“

12. V článku 12 „Závěrečná ujednání“ odst. 12.4. nově zní:

     „12.4. Změny, které jsou vyvolány realizací Projektu, které nemají vliv na závazné
     ukazatele stanovené Schvalovacím protokolem a nevyžadují vydání Změnového
     schvalovacího protokolu nebo vydání změny Přílohy ke Schvalovacímu protokolu, ale
     týkají se pouze indikativních ukazatelů uvedených v rámci specifikace Schvalovacího
     protokolu (např. dojde k navýšení způsobilých výdajů pouze na úrovni některé z dílčích
     položek bez překročení celkových způsobilých výdajů uvedených ve Schvalovacím
     protokolu, nebo dojde ke změně způsobilosti výdajů v důsledku uplatnění finanční
     opravy apod.), nevyžadují provedení změny v Rámcové smlouvě na základě uzavření
     dodatku k Rámcové smlouvě. Tyto změny mohou být promítnuty v Základní smlouvě,
     příp. v jejích dodatcích, uzavírané s příjemcem pro příslušný rozpočtový rok v návaznosti
     na schválený rozpočet poskytovatele, a na základě ní se v návaznosti na uzavřenou
     Rámcovou smlouvu realizuje financování Projektu spolufinancovaného z OPD
     v příslušném roce. Smluvní strany berou na vědomí, že navýšení dílčích položek
     způsobilých výdajů uvedené v příkladu nebude promítnuto do Základní smlouvy.“

                                                   Článek 4
                                            Závěrečná ujednání

1. Tento Dodatek č. 1 nabývá platnosti dnem jeho podpisu poslední smluvní stranou a
     účinnosti dnem jeho zveřejnění prostřednictvím registru smluv.

                                                            16
2. Dodatek č. 1 je vyhotoven v sedmi stejnopisech s tím, že příjemci náleží dvě jeho
     vyhotovení, poskytovateli tři vyhotovení Dodatku č. 1 a Řídící orgán obdrží dva
     stejnopisy Dodatku č. 1.

3. Poskytovatel zajistí zveřejnění Dodatku č. 1 prostřednictvím registru smluv v souladu se
     zákonem č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti registru smluv,
     uveřejňování těchto smluv a o registraci smluv (zákon o registru smluv).

4. Podepsáním smluvními stranami se Dodatek č. 1 stává nedílnou součástí Rámcové
     smlouvy.

5. Ostatní ujednání Rámcové smlouvy tímto Dodatkem nedotčena zůstávají v platnosti beze
     změny.

V Praze dne                          V Praze dne

……………………………………                       ……………………………………
Ing. Zbyňek Hořelica
ředitel                              Ing. Radek Mátl
                                     generální ředitel
Státní fond dopravní infrastruktury  Ředitelství silnic a dálnic ČR

                                     17