Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud
Dodatek č. 1 k Rámcové smlouvě o financování projektu název: Silnice I/57 Krnov – severovýchodní obchvat evidenční číslo: 3271117001 v rámci Operačního programu Doprava, z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury Článek 1 Smluvní strany Státní fond dopravní infrastruktury se sídlem: Sokolovská 278, 190 00 Praha 9, IČO: 70856508 zastoupený ředitelem Ing. Zbyňkem Hořelicou (dále jen „poskytovatel“) a Ředitelství silnic a dálnic ČR se sídlem: Na Pankráci 546/56, 140 00 Praha 4 IČO: 65993390 zastoupené generálním ředitelem Ing. Radkem Mátlem (dále jen „příjemce“) uzavřely níže uvedeného dne, měsíce a roku v souladu s čl. 12 odst. 12.3 Rámcové smlouvy o financování projektu „Silnice I/57 Krnov – severovýchodní obchvat“ v rámci Operačního programu Doprava, z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury ze dne 20. 8. 2019 (dále jen „Rámcová smlouva“) a v návaznosti na rozhodnutí Komise C(2019)3452 ze dne 14. 5. 2019 tento Dodatek: Článek 2 Účel Dodatku Účelem tohoto Dodatku je zasmluvnění změn v Rámcové smlouvě v návaznosti na rozhodnutí Komise C(2019) 3452 ze dne 14. 5. 2019, kterým se stanoví pokyny ke stanovení finančních oprav, které mají být provedeny u výdajů financovaných Evropskou Unií za nedodržení platných pravidel pro zadávání veřejných zakázek a v návaznosti na změny ve vzorových Rámcových smlouvách odsouhlasené Řídícím orgánem OPD. Článek 3 Změny a doplnění Rámcové smlouvy 1. Článek 4 „Účel a výše poskytnutí finančních prostředků“ odst. B.2. nově zní: „B.2. Financování Projektu bude poskytovatelem realizováno v členění: a) finanční prostředky poskytované z rozpočtu poskytovatele na předfinancování způsobilých výdajů Projektu, které mají být kryty schváleným příspěvkem z fondů Evropské unie: - podíl na financování (míra podpory) 85,00 % ve vztahu k celkovým způsobilým výdajům Projektu; - celkem výše finančních prostředků poskytovaných pro způsobilé výdaje Projektu, které mají být kryty příspěvkem z fondů Evropské unie, činí maximálně 1 073 641 386,90 Kč (slovy: jednamiliardasedmdesáttřimilionyšestsetčtyřicetjed- natisíctřistaosmdesátšestkorunčeskýchdevadesáthaléřů); b) finanční prostředky poskytované z rozpočtu poskytovatele k národnímu financování Projektu: - podíl na financování1 15,00 % ve vztahu k celkovým způsobilým výdajům Projektu; - celkem výše finančních prostředků poskytovaných na financování národního podílu u způsobilých výdajů Projektu z rozpočtu poskytovatele činí minimálně2 189 466 127,10 Kč (slovy: jednostoosmdesátdevětmilionůčtyřistašedesátšesttisícjednosto- dvacetsedmkorunčeskýchdesethaléřů); c) finanční prostředky poskytované poskytovatelem k úhradě nezpůsobilých výdajů Projektu: - v předpokládané celkové výši 151 914 310,00 Kč (slovy: jednostopadesátjednamili- onůdevětsetčtrnácttisíctřistadesetkorunčeských).“ 2. V článku 6 „Prohlášení příjemce“ poznámka pod čarou č. 3 nově zní: „3 Pro vyloučení pochybností se uvádí, že výdaje související s realizací Projektu, které příjemce vydal před podáním 1. žádosti o platbu, a které budou příjemcem zpětně 1 Pokud výdaje Projektu, které mají být kryty schváleným příspěvkem z fondů Evropské unie, nebudou proplaceny z prostředků Evropské unie v plné výši, bude Projekt dofinancován v potřebném rozsahu z národních zdrojů. 2 V případě snížení celkových způsobilých výdajů Projektu bude výše finančních prostředků na financování národního podílu upravena v návaznosti na výši procentuálního podílu národního financování na snížených způsobilých výdajích Projektu. 2 vyúčtovány v rámci ex-ante žádostí o platbu, nemusely být uhrazeny z účtu uvedeného v tomto článku Smlouvy.“ 3. V článku 7 „Uvolňování finančních prostředků“ odst. 1 nově zní: „1. Finanční prostředky určené na financování Projektu v souladu s touto Smlouvou převádí poskytovatel ze svého účtu výhradně na účet příjemce specifikovaný v článku 6 této Smlouvy na základě žádosti o platbu předloženou příjemcem v souladu s platným Metodickým pokynem finančních toků programů spolufinancovaných z Evropských strukturálních fondů, Fondu soudržnosti a Evropského námořního a rybářského fondu na programové období 2014–2020 (dále jen „MPFT“) a v souladu s platnými Pravidly pro žadatele a příjemce a Pravidly pro financování z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury zveřejněnými na www.sfdi.cz, formou ex-ante plateb. Žádost o platbu musí být opatřena elektronickým podpisem osoby oprávněné za příjemce ve věci žádosti o platbu jednat. Společně s každou žádostí o platbu (s výjimkou pouze zálohových ex-ante žádostí o platbu) předkládá příjemce průběžnou zprávu o realizaci Projektu prostřednictvím IS KP2014+, jejíž schválení Řídícím orgánem je podmínkou pro provedení platby. Závěrečnou žádost o platbu spolu se Závěrečnou zprávou o realizaci za celé období realizace Projektu je příjemce povinen předložit poskytovateli prostřednictvím IS KP2014+ dle schváleného Finančního plánu, pokud v případě potřeby nebude s příjemcem dohodnuto jinak.“ 4. V článku 7 „Uvolňování finančních prostředků“ odst. 2 nově zní: „2. Poskytovatel vždy provede kontrolu věcné a finanční správnosti žádosti o platbu a kontrolu oprávněnosti fakturace. Veškeré faktury a účetní doklady, na základě kterých se platba bude realizovat, musí být dodavatelem označeny názvem Projektu a jeho číslem uvedeným v MS2014+. V odůvodněných případech je příjemci umožněno, aby doklady označil názvem a číslem Projektu sám před jejich uplatněním v žádosti o platbu. Celková doba administrace žádosti o platbu od data jejího obdržení poskytovatelem do data jejího schválení, s výjimkou Závěrečné žádosti o platbu, nepřekročí 40 pracovních dnů. V případě zjištění, že žádost o platbu má vady nebo je neúplná, poskytovatel ji prostřednictvím IS KP 2014+ vrátí příjemci a příjemce jí po opravě předloží poskytovateli znovu. Po odstranění nedostatků a předložení opravené žádostí o platbu poskytovateli prostřednictvím IS KP2014+ běží lhůta pro administraci žádosti o platbu od data předložení opravené žádosti o platbu od začátku s tím, že celková doba schvalování žádosti o platbu nesmí přesáhnout 90 dnů od data jejího předložení poskytovateli. Na základě provedených kontrol případně po provedení úprav dle čl. 10 této Smlouvy v návaznosti na kontrolní zjištění, schválí poskytovatel žádost o platbu a v návaznosti na to uvolní finanční prostředky na účet příjemce uvedený v článku 6. Uvolnění finančních prostředků na účet příjemce při dodržení výše uvedeného postupu bude uskutečněno nejpozději do 10 pracovních dnů od data schválení žádosti o platbu.“ 5. V článku 7 „Uvolňování finančních prostředků“ odst. 3 nově zní: „3. Poskytovatel uvolňuje finanční prostředky formou zúčtovatelných záloh, které lze použít pouze k úhradě výdajů Projektu v rozsahu, jak jsou uvedeny v článku 4 části B) této Smlouvy a v souladu s finančním plánem Projektu. Celkový objem záloh vyplacený příjemci v daném okamžiku nesmí překročit objem finančních prostředků dosud vyúčtovaných příjemcem a schválených poskytovatelem o více než 50% způsobilých 3 výdajů Projektu3. Úprava týkající se výše poskytovaných záloh a jejich vyúčtování bude v jednotlivých letech financování realizace Projektu specifikována v Základní smlouvě. 6. V článku 8 „Podmínky čerpání finančních prostředků“, části A) odst. A.2. poznámka pod čarou č. 5 nově zní: „A.2. Pro vyloučení pochybností se uvádí, že výdaje související s realizací Projektu, které příjemce vydal před podáním 1. žádosti o platbu, a které budou příjemcem zpětně vyúčtovány v rámci ex-ante žádostí o platbu, nemusely být uhrazeny z účtu uvedeného v tomto článku Smlouvy.“ 7. V článku 8 „Podmínky čerpání finančních prostředků“, části A) odst. A.4. poslední věta nově zní: „Příjemce je povinen peněžité plnění úrok nahrazující, pokud je dle zákonné úpravy poskytováno, připsané na účtu uvedeném v článku 6 z finančních prostředků poskytnutých podle této Smlouvy převést na účet poskytovatele č. xxxxxxx/xxxx v souvislosti s ročním vypořádáním poskytnutých prostředků.“ 8. V článku 8 „Podmínky čerpání finančních prostředků“, části A) odst. A.8. poslední věta nově zní: „Při zadávání veřejných zakázek nespadajících pod působnost zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), u zakázek se zahájením zadávacího řízení do 30. září 2016, nebo nespadajících pod působnost zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“), u zakázek se zahájením zadávacího řízení po 1. říjnu 2016, je povinen se při zadávání zakázek řídit Pravidly pro žadatele a příjemce.“ 9. V článku 8 „Podmínky čerpání finančních prostředků“, části A) odst. A.10. nově zní: „A.10. Příjemce je povinen zasílat v průběhu realizace Projektu monitorovací zprávy – průběžné zprávy o realizaci Projektu předkládané s každou žádostí o platbu a informace o pokroku v realizaci Projektu (pouze ve specifických případech na vyžádání Řídícího orgánu), zpracované v elektronické formě v IS KP2014+ v rozsahu a časových intervalech stanovených v Metodickém pokynu pro monitorování implementace ESI fondů v programovém období 2014 - 2020 a Metodickém pokynu procesů řízení a monitorování ESI fondů v MS2014+ zveřejněných na www.opd.cz. S poslední žádostí o platbu je příjemce povinen předložit Závěrečnou zprávu o realizaci za celé období realizace Projektu.“ 10. V článku 8 „Podmínky čerpání finančních prostředků“, části A) odst. A.14. nově zní: „A.14. Příjemce se zavazuje provést za každý kalendářní rok, ve kterém byly poskytnuty finanční prostředky pro Projekt, vypořádání poskytnutých finančních prostředků čerpaných na základě této Smlouvy. Toto vypořádání je příjemce povinen předložit 3 V praxi lze např. poskytnout první zálohu ve výši 50% způsobilých výdajů Projektu a další zálohy poté maximálně do výše vyúčtovaných prostředků. Pokud není první záloha poskytnuta do výše 50% způsobilých výdajů Projektu, je možné zbývající část doplatit v rámci samostatné zálohové platby nebo navýšením některé z dalších záloh nad rámec částky schváleného vyúčtování. 4 poskytovateli v termínu stanoveném v metodickém pokynu poskytovatele. Rozsah a forma vypořádání bude stanovena metodickým pokynem k vypořádání, vydaným poskytovatelem pro každý kalendářní rok, který bude příjemci zaslán.“ 11. V článku 10 „Následky porušení povinností vyplývající z této Smlouvy“ odst. 10.2., 10.3., 10.7., 10.8. a 10.9. nově zní: „10.2. Pokud se při podezření na nesrovnalost nebude postupovat podle čl. 8 části B) odst. B.3. a šetřením se dojde k závěru, že došlo k porušení rozpočtové kázně, je Příjemce povinen odvést veškeré prokazatelně neoprávněně vyplacené nebo zadržované finanční prostředky poskytnuté dle této Smlouvy, a to včetně penále ve smyslu § 44a zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 218/2000 Sb.“), v termínu stanoveném příslušným finančním úřadem prostřednictvím tohoto finančního úřadu. Toto neplatí pro případy porušení rozpočtové kázně z důvodů uvedených v odst. 10.4. až 10.8. tohoto článku, ve kterých je v souladu s § 14 odst. 5 zákona č. 218/2000 Sb. stanoven odvod za porušení rozpočtové kázně (sankce) nižší, než je celková částka poskytovaných finančních prostředků na Projekt dle této Smlouvy.. 10.3. Méně závažná porušení povinností vyplývajících pro příjemce z této Smlouvy ve smyslu § 14 odst. 5 zákona č. 218/2000 Sb., budou (pokud nebude ve lhůtě stanovené Řídícím orgánem či poskytovatelem zjednána náprava nebo vráceny finanční prostředky tam, kde zjednání nápravy není možné) postižena nižším odvodem za porušení rozpočtové kázně (sankcí), než kolik činí celková výše finančních prostředků poskytovaných pro Projekt. Řídící orgán v těchto případech společně s rozhodnutím o dalším postupu stanoví i případnou výši odvodu za porušení rozpočtové kázně (sankci) v rámci sazeb uvedených v odst. 10.4. až 10.8. Pokud se podle charakteru šetřením zjištěných porušení povinností stanoví odvod za porušení rozpočtové kázně (sankce) v rámci níže uvedených procentních rozpětí, bude při stanovení konkrétní výše přihlédnuto zejména k závažnosti porušení povinnosti a ke skutečnosti, zda se příjemce dopustil porušení některé z definovaných povinností opakovaně. Při vícenásobném porušení povinností bude odvod za porušení rozpočtové kázně (sankce) stanoven ve výši odpovídající horní hranici rozpětí. V případě, že identifikované porušení povinnosti má pouze formální charakter bez jakéhokoliv skutečného nebo potencionálního finančního dopadu, pak platí, že sankce je nulová a neukládá se. 10.7. Příjemce je povinen zajistit publicitu Projektu v souladu s Pravidly pro žadatele a příjemce a Metodickým pokynem Publicita4. Sankce za porušení povinností v oblasti publicity je vyměřena procentem z celkové částky podpory uvedené ve Schvalovacím protokolu, a to ve výši 0,1 %, 0,8% nebo 1,2 % podle zjištěného druhu pochybení, jak je uvedeno v Metodickém pokynu pro publicitu, maximálně však 1 000 000 Kč na jeden projekt/operaci za všechna zjištěná pochybení v oblasti publicity. Pokud příjemce odstraní zjištěné nedostatky ve lhůtě stanovené poskytovatelem/jiným kontrolním subjektem, nebude mu uložena žádná sankce. 10.8. Při identifikaci porušení ZZVZ/ZVZ, Pravidel pro žadatele a příjemce OPD 2014 -2020 nebo jiných závazných pravidel pro zadávání zakázek nespadajících pod působnost 4 Metodický pokyn pro publicitu a komunikaci Evropských strukturálních a investičních fondů v programovém období 2014-2020 vydaný Ministerstvem pro místní rozvoj 5 ZZVZ/ZVZ veřejných zakázek (společně/zvlášť dále v textu jen „zakázek“), které by mohlo mít potenciální finanční dopad, bude stanovena příslušná finanční oprava (dále jen „sankce“ Výše sankce připadající na porušení pravidel při zadávání zakázek se stanoví dle typových porušení uvedených v tabulce níže, která vycházejí z rozhodnutí Komise C(2019) 3452 ze dne 14. 5. 2019, kterým se stanoví pokyny ke stanovení finančních oprav, které mají být provedeny u výdajů financovaných Unií za nedodržení platných pravidel pro zadávání veřejných zakázek (dále jen „rozhodnutí Komise C(2019) 3452“). Rozhodnutí Komise C(2019)3452 může být využito při stanovení sankcí podpůrně. Výše sankce se uplatní na finanční prostředky použité nebo určené k úhradě výdajů Projektu v rámci zakázky, u které se porušení vyskytlo, pokud není v níže uvedené tabulce u konkrétní sankce stanoveno jinak. V případě porušení výše uvedených předpisů se výše sankce řídí následující tabulkou: Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce 1. Nedodržení požadovaného Zadavatel zadal zakázku, 100 % způsobu zahájení řízení aniž by zahájil 25 %, pokud byla dodržena určitá míra uveřejnění, a jeho uveřejnění výběrové/zadávací řízení která umožnila potenciálním dodavatelům nebo v souladu se ZZVZ/ZVZ přístup k zadávané neoprávněné přímé zadání zakázce. (např. neoprávněné užití nebo v souladu s Pravidly jednacího řízení bez pro žadatele a příjemce uveřejnění). OPD 2014 - 2020. 2. Neoprávněné rozdělení Zadavatel uměle rozdělil 100 %, pokud zakázka předmětu zakázky. předmět zakázky tak, že nebyla uveřejněna, ačkoliv se na ni tato povinnost 3. Chybějící či nedostatečné tím došlo ke snížení její vztahovala. odůvodnění nerozdělení předpokládané hodnoty zakázky na části. pod finanční limity 25 %, pokud byla dodržena určitá míra uveřejnění, stanovené v ZZVZ/ZVZ která umožnila potenciálním dodavatelům nebo Pravidly pro žadatele přístup k zadávané a příjemce OPD 2014 – zakázce. 2020, čímž nebylo zajištěno řádné uveřejnění zakázky. Zadavatel nerozdělil 5% nadlimitní zakázku na části dle ZZVZ/ZVZ a toto rozhodnutí v písemné zprávě zadavatele nebo v zadávací dokumentaci neodůvodnil či toto odůvodnění nebylo dostatečné. 6 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce 4. Nedodržení minimální Zadavatel stanovil lhůtu 100 %, pokud je zkrácení délky lhůty pro podání vyšší nebo rovno 85 % nabídek, předběžných pro podání nabídek, délky minimální lhůty, předběžných nabídek nebo nebo byla lhůta rovna nebo nabídek nebo žádostí žádostí o účast tak, že kratší než 5 dnů. o účast jejich délka nedosahovala 25 %, pokud je zkrácení nebo minimálních lhůt vyšší nebo rovno 50 % neprodloužení této lhůty délky minimální lhůty (ale v případě takové změny stanovených ZZVZ/ZVZ nedosahuje 85 %). zadávacích podmínek, nebo Pravidly pro žadatele 10 %, pokud je zkrácení a příjemce OPD 2014 - vyšší nebo rovno 30 % jejichž povaha to délky minimální lhůty (ale 2020 nedosahuje 50 %) vyžadovala. nebo zadavatel v případě nebo takové změny zadávacích nebyla prodloužena lhůta pro podání nabídek, podmínek, jejichž povaha předběžných nabídek nebo to vyžadovala, přiměřeně žádostí o účast v případě tuto lhůtu neprodloužil. takové změny zadávacích podmínek, jejichž povaha to vyžadovala. 5 %, pokud je zkrácení nižší než 30 %. 5. Nedostatečná doba pro Jestliže zadávací 10 %, pokud po zkrácení opatření zadávací dokumentace není volně, činí délka lhůty pro podání dokumentace přímo a úplně dostupná, nabídek méně než nebo je nebo přičemž doba, ve které si ji rovna 50 % stanovené jiná omezení pro získání lhůty pro podání nabídek. zadávací dokumentace. mohou potenciální dodavatelé opatřit, je příliš 5 %, pokud po zkrácení krátká, či zadavatel jinak činí délka lhůty pro podání vytváří neodůvodněnou nabídek méně než nebo je překážku pro řádnou rovna 80 % stanovené hospodářskou soutěž. lhůty pro podání nabídek. 25 %, pokud je doba pro získání zadávací dokumentace rovna nebo nižší 5 dnům nebo zadavatel vůbec neumožnil bezplatný, neomezený a přímý přístup k zadávací dokumentaci elektronickým způsobem. 7 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce 6. Neuveřejnění prodloužení Zadavatel v průběhu 5 %, pokud došlo lhůty pro podání nabídek, výběrového/zadávacího k uveřejnění předběžných nabídek nebo řízení prodloužil lhůtu pro prodloužených lhůt jiným žádostí o účast podání nabídek, vhodným způsobem nebo předběžných nabídek nebo (původní lhůty pro podání neprodloužení této lhůty žádostí o účast, aniž by nabídek/žádostí o účast při nedodržení stanovené tuto skutečnost uveřejnil stanoveny v souladu se lhůty pro poskytnutí způsobem stanoveným ZZVZ/ZVZ/Pravidly pro vysvětlení. v ZZVZ/ZVZ nebo žadatele a příjemce OPD Pravidly pro žadatele a 2014-2020. příjemce OPD 2014 – 2020, resp. způsobem, 10 %, pokud nedošlo k uveřejnění jakým bylo zahájeno prodloužených lhůt, výběrové/zadávací řízení, nebo pokud nedošlo nebo ačkoliv žádost o k prodloužení lhůty pro vysvětlení byla doručena podání nabídek v důsledku včas, zadavatel toto nedodržení lhůty pro vysvětlení neuveřejnil, poskytnutí vysvětlení neodeslal nebo nepředal ve zadávací dokumentace. stanovené lhůtě a současně neprodloužil lhůtu pro podání nabídek. 7. Použití jednacího řízení Zadavatel zadal zakázku v 25 % s uveřejněním nebo jednacím řízení soutěžního dialogu s uveřejněním nebo 10 %, pokud byla zajištěna v soutěžním dialogu, aniž transparentnost zadávacího v rozporu se ZZVZ/ZVZ. by byly splněny zákonné řízení vč. zdůvodnění užití tohoto druhu řízení podmínky pro takový v zadávací dokumentaci, postup, nebo v průběhu nebyl omezen počet jednacího řízení potenciálních dodavatelů, s uveřejněním nebo kteří mohli podat nabídku v soutěžním dialogu nebo žádost o účast, a podstatně změnil zadávací současně byl zajištěn rovný přístup ke všem podmínky. účastníkům, kteří podali nabídku či žádost o účast. 8. Nesoulad se stanovenými Nedodržení stanovených 10 %, pokud nedodržení postupy pro elektronické postupů pro elektronické mohlo mít za následek 8 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce nebo souhrnné zadávání nebo souhrnné zadávání odrazení potenciálních zakázek5. veřejných zakázek (tj. dodavatelů od účasti ve výběrovém/zadávacím rámcové dohody, řízení. dynamické nákupní 25 %, pokud následkem tohoto porušení bylo systémy, elektronické přidělení zakázky jinému účastníkovi, než který by aukce, elektronické zvítězil, pokud by se zadavatel pochybení katalogy, centralizované nedopustil. zadávání, společné zadávání a postupy centrálních zadavatelů). 9. Neuvedení nebo Zadavatel neuvedl 25 %, pokud nedošlo nedostatečné vymezení k uveřejnění požadavků na požadavků na kvalifikaci v oznámení o zahájení výběrového/zadávacího kvalifikaci nebo nebo hodnotících kritérií řízení/ve výzvě k podání hodnotících kritérií a jejich a jejich vah, podmínek nabídek a/nebo v zadávací vah v oznámení o zahájení plnění zakázky nebo dokumentaci, pokud je výběrového/zadávacího technické specifikace uveřejněna spolu řízení/výzvě k podání nebo s oznámením o zahájení nabídek/v zadávací neuveřejnění či výběrového/zadávacího dokumentaci, pokud je neposkytnutí vysvětlení řízení/výzvou k podání uveřejněna spolu objasňující či doplňující s oznámením o zahájení kvalifikační nebo hodnotící nabídek, požadavky na výběrového/zadávacího řízení/výzvou k podání kritéria. kvalifikaci, hodnotící nabídek. kritéria (vč. jejich vah a jasného způsobu hodnocení 10 %, pokud podmínky nabídek), podmínky plnění plnění nebo technická specifikace nejsou zakázky nebo technické v zadávací dokumentaci specifikace předmětu uvedeny, nebo plnění, případně tyto hodnotící kritéria a jejich váhy nejsou uvedeny požadavky nevymezil v oznámení o zahájení dostatečně určitě výběrového/zadávacího nebo objasnění či doplnění řízení/výzvě k podání kvalifikačních či nabídky dostatečně určitě, což mohlo mít odrazující hodnotících kritérií nebylo účinek na potenciální sděleno všem účastníkům, popř. tyto informace nebyly uveřejněny. dodavatele, nebo vysvětlení objasňující či doplňující požadavky na kvalifikaci nebo hodnotící kritéria nebyla sdělena 5 Kromě případů, kdy nesrovnalost spadá pod jiný typ porušení. 9 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce všem známým dodavatelům a/nebo nebyla uveřejněna. 10. Stanovení kritérií pro Zadavatel stanovil 25 %, pokud mohlo dojít vyloučení, požadavků na diskriminační nebo jiná k odrazení potenciálních dodavatelů od účasti ve kvalifikaci dodavatelů, protiprávní kritéria pro výběrovém/zadávacím řízení. kritérií hodnocení nabídek, vyloučení, požadavky na podmínek pro plnění kvalifikaci dodavatelů, zakázky nebo technických kritéria hodnocení nabídek, 10 %, pokud byla zajištěna specifikací diskriminačně podmínky pro plnění minimální úroveň veřejné zakázky nebo hospodářské soutěže. nebo v rozporu se technické specifikace nutné ZZVZ/ZVZ nebo Pravidly pro účast ve pro žadatele a příjemce výběrovém/zadávacím řízení ve vztahu k místu OPD 2014 -2020, a to ve realizace (např. v případě vztahu k národním, regionálním nebo lokálním preferencím. požadavku na zkušenosti, zařízení, provozovnu apod. v/z určitého regionu či státu). 11. Stanovení kritérií pro Zadavatel stanovil 25 %, pokud stanovené vyloučení, požadavků na diskriminační nebo jiná podmínky/požadavky kvalifikaci dodavatelů, protiprávní kritéria pro zjevně neodpovídají kritérií hodnocení nabídek, vyloučení, požadavky na předmětu zakázky nebo podmínek pro plnění kvalifikaci dodavatelů, v případech, kdy toto zakázky nebo technických kritéria hodnocení nabídek, omezení umožnilo účast specifikací diskriminačně podmínky pro plnění pouze jednoho dodavatele nebo v rozporu se zakázky nebo technické a současně účast tohoto ZZVZ/ZVZ nebo s specifikace nutné pro účast jednoho dodavatele není Pravidly pro žadatele a ve výběrovém/zadávacím odůvodnitelná specifickým příjemce OPD 2014 -2020 řízení (např. požadavky technickým charakterem v ostatních aspektech než bezprostředně nesouvisely předmětu zakázky. je uvedeno v předchozím s předmětem zakázky, bodu. nebo hodnotící kritéria 10 %, pokud tyto nevyjadřovala vztah užitné podmínky/požadavky souvisí s předmětem hodnoty a ceny). zakázky, ale nejsou mu přiměřené, nebo v případech, kdy požadavky na kvalifikaci byly užity jako hodnotící kritéria, nebo v případech stanovení technických podmínek prostřednictvím přímého nebo nepřímého 10 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce odkazu na určité dodavatele, výrobky, patenty na vynálezy, užitné vzory, průmyslové vzory, ochranné známky nebo označení původu, aniž by byly naplněny zákonné podmínky/podmínky uvedené v Pravidlech pro žadatele a příjemce OPD 2014-2020 pro využití takového odkazu s výjimkou případů, kdy použití této specifikace se týká pouze doplňkové části zakázky a potenciální dopad na EU rozpočet je pouze formální. 5 %, pokud i přes užití omezujících podmínek byla zajištěna minimální úroveň hospodářské soutěže. 12. Nedostatečné či nepřesné Zadavatel nevymezil 10 % vymezení předmětu předmět zakázky zakázky. v podrobnostech 13. Neoprávněné omezení poddodávek. nezbytných pro zpracování nabídky, což mohlo odradit potenciální dodavatele od podání nabídky, předběžné nabídky či žádosti o účast a tato skutečnost je zřejmá i z průběhu vysvětlení zadávací dokumentace vedené v rámci zadávacího/výběrového řízení. Zadavatel omezil možnost 5 % využití poddodavatelů při realizaci veřejné zakázky např. procentuálně, a to bez relevantního odůvodnění tohoto omezení s ohledem na klíčové části zakázky. 11 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce 25 % 14. Nedodržení či nesprávná Zadavatel při posouzení aplikace požadavků na a hodnocení nabídek či žádosti o účast nedodržel kvalifikaci nebo technických či jiných stanovené zadávací zadávacích podmínek při podmínky, zejména posouzení a hodnocení nabídek či žádostí o účast. technické podmínky, požadavky na kvalifikaci, obchodní podmínky nebo jiné podmínky účasti ve výběrovém/zadávacím řízení nebo podmínky průběhu výběrového/zadávacího řízení a ve svém důsledku tak změnil zadávací podmínky v průběhu posouzení a hodnocení nabídek, což mělo za následek přijetí či odmítnutí nabídek či žádostí o účast, které přijaty/odmítnuty být neměly.6 15. Hodnocení nabídek Kritéria, která zadavatel 10 % 25 %, pokud došlo v rozporu se zadávacími stanovil pro hodnocení k diskriminaci účastníků na základě národních, podmínkami nabídek, nebyla dodržena regionálních či lokálních či bylo užito dalších preferencí. nebo hodnocení nabídek 25 % dle dodatečně stanovených hodnotících kritérií, která nebyla uveřejněna. 100 % kritérií, která nebyla uveřejněna. 16. Nedostatečná auditní stopa V dokumentaci k zakázce související se zadáním není dostatečně veřejné zakázky. zaznamenán a odůvodněn způsob/postup hodnocení nabídek/výběr nejvhodnější nabídky, což vede k nedostatečné transparentnosti zadání zakázky. Odmítnutí zpřístupnění či poskytnutí relevantní dokumentace. 6 Uvedené neplatí, pokud by zadavatel jednoznačně prokázal, že by odmítnutá nabídka v žádném případě nebyla vítěznou nabídkou. 12 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce 17. Jednání s účastníky během Zadavatel umožnil 25 % řízení včetně změny účastníkovi změnu nabídky vítězné nabídky v průběhu v průběhu hodnocení hodnocení. nabídek, čímž došlo k výběru tohoto účastníka, nebo zadavatel v rozporu se ZZVZ/ZVZ nebo Pravidly pro žadatele a příjemce OPD 2014 -2020 jednal v průběhu hodnocení nabídek s účastníky řízení, což vedlo k podstatné změně zadávacích podmínek, příp. samotné nabídky (netýká se druhů řízení, u nichž je tento postup ZZVZ/ZVZ/Pravidly pro žadatele a příjemce OPD 2014-2020 dovolen a/nebo případů, kde je umožněno provést předložení doplnění, nebo objasnění údajů). 18. Neoprávněné předchozí V případech, kdy takovéto 25 % zapojení dodavatelů do přípravy zapojení dodavatele do výběrového/zadávacího přípravy řízení či obdobná forma výběrového/zadávacího řízení má za následek spolupráce se zadavatelem porušení zásad zákazu při přípravě výběrového/zadávacího diskriminace, řízení transparentnosti, rovného zacházení či vedlo k narušení hospodářské soutěže. 19. Změna původních V průběhu jednacího řízení 25 % s uveřejněním došlo zadávacích podmínek k podstatným změnám v rámci jednacího řízení původních zadávacích s uveřejněním vedoucí podmínek, které by měly k podstatné změně za následek povinnost zadávacích podmínek. nového uveřejnění řízení. 13 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce 20. Neoprávněné vyloučení Zadavatel vyloučil nabídku 25 % nabídky z důvodu z důvodu mimořádně nízké mimořádně nízké nabídkové ceny, aniž by nabídkové ceny. požádal účastníka výběrového/zadávacího řízení o odpovídající zdůvodnění, nebo v případě, kdy zadavatel účastníka ke zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny vyzval, nicméně není schopen prokázat, že odpovědi účastníků odpovídajícím způsobem posoudil. 21. Střet zájmů s dopadem na V případě, kdy při zadání 100 % výsledek veřejné zakázky dojde ke zadávacího/výběrového střetu zájmů, přičemž řízení. dotčený účastník zvítězí v zadávacím/výběrovém 22. Bid-rigging (zakázaná řízení.7 spolupráce dodavatelů ve výběrovém/zadávacím V případě, že soud, Úřad 10 %, pokud účastníci, řízení)8. pro ochranu hospodářské kteří se účastnili na bid- soutěže či jiný kompetentní úřad shledá, že při riggingu, postupovali bez zadávání pomoci osoby v rámci výběrového/zadávacího řídícího a kontrolního řízení došlo ke kartelové dohodě či jiné formě systému nebo zadavatele, a společnost podílející se na zakázané spolupráce mezi bid riggingu byla úspěšná při zajištění předmětné dodavateli. zakázky (zakázek) 25 %, pokud se zadávacího řízení účastnily pouze tajně smluvené společnosti, 7 Střet zájmů může nastat již ve fázi přípravy projektu, pokud měla příprava projektu vliv na zadávací dokumentaci/zadávací řízení. 8 O bid rigging se jedná, když se dodavatelé tajně dohodnou na zvýšení cen nebo na snížení kvality dodávek služeb, nebo prací nabízených v rámci zadávacích řízení. Uložení opravy není odůvodněno v případě, kdy dodavatelé, kteří se účastnili bid riggingu, postupovali bez pomoci osoby v rámci řídícího a kontrolního systému nebo zadavatele a žádný z těchto dodavatelů nebyl úspěšný v zadávacím řízení 14 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce 100 %, pokud se osoba v rámci řídícího a kontrolního systému nebo zadavatel účastnili bid riggingu tím, že pomáhali tajně smluveným účastníkům, a některá ze společností podílejících se na bid riggingu byla úspěšná při zajištění předmětné zakázky (zakázek). 23. Podstatná změna smlouvy. Zadavatel umožnil 25 % z ceny původní podstatnou změnu závazku zakázky ze smlouvy na plnění a dále zakázky nebo práv 25 % z hodnoty a povinností vyplývajících dodatečných/nových ze smlouvy na plnění stavebních prací, dodávek zakázky v rozporu se nebo služeb (tzv. ZZVZ/ZVZ nebo vícepráce). s Pravidly pro žadatele a příjemce OPD 2014 -2020. 25 % z ceny původní zakázky a dále 100 % částky, o kterou byla případně zvýšena cena veřejné zakázky v případě, že takové zvýšení převyšuje 50 % hodnoty původní zakázky. 24. Jiné porušení. Zadavatel se dopustil 25 % jiného porušení, než jsou V závislosti na závažnosti daného porušení lze snížit výše definovaná, které výši sankce na (2 % nebo 5 mělo nebo mohlo mít vliv % nebo 10 %)9. na výběr dodavatele. Pro případ, kdy bude identifikováno porušení pravidel pro zadávání zakázek neupravené v tabulce typizovaných porušení, bude stanovena sankce analogicky 9 Kategorii tzv. „jiného porušení“ uvedenou pod č. 24 v tabulce typizovaných porušení lze pro stanovení příslušné sankce užít pouze tehdy, je-li z důvodu specifičnosti skutkové podstaty a nepřiměřenosti sankce připadající na dané porušení vyloučena analogická aplikace výše uvedených typizovaných porušení, resp. typizovaných porušení rozhodnutí Komise C(2019)3452 15 k výše uvedeným typizovaným porušením, resp. typizovaným porušením uvedeným v rozhodnutí Komise C(2019) 3452, a v souladu se zásadou přiměřenosti. Vyskytne-li se v jednom zadávacím/výběrovém řízení více porušení povinností či pravidel, sazby sankcí se nesčítají, sankce bude stanovena s ohledem na nejzávažnější typ porušení. V případech, kdy identifikované porušení nemohlo mít ani potenciální finanční dopad, nestanoví se na něj žádná sankce. 10.9. Pokud bude zjištěno kontrolou provedenou poskytovatelem, že příjemce porušil povinnosti stanovené ve Smlouvě nebo právními předpisy před tím, než mu byly finanční prostředky uvolněny, informuje poskytovatel o této skutečnosti Řídící orgán a současně může rozhodnout o provedení finanční opravy u poskytovaných finančních prostředků v rozsahu sankcí uvedených v odst. 10.4 až 10.8 tohoto článku podle toho, k jakému konkrétnímu porušení povinnosti ze strany příjemce došlo. Pokud Řídící orgán potvrdí finanční opravu, nebo upraví výši této finanční opravy v návaznosti na případná vlastní či jiná zjištění, poskytovatel nevyplatí příjemci touto finanční opravou dotčenou částku poskytovaných finančních prostředků. O provedení těchto sankčních opatření poskytovatel bezodkladně příjemce písemně informuje. Proti provedeným sankčním opatřením může příjemce podat poskytovateli námitky ve lhůtě 15 dnů od doručení písemného oznámení o sankčních opatřeních, není-li poskytovatelem v oznámení stanoveno jinak. Poskytovatel si vyžádá k podaným námitkám příjemce stanovisko Řídícího orgánu. Na základě stanoviska Řídícího orgánu k podaným námitkám rozhoduje o podaných námitkách příjemce a o oprávněnosti provedených sankčních opatření ředitel SFDI. Proti rozhodnutí o námitkách se nelze odvolat. O provedených sankčních opatřeních a o rozhodnutí o námitkách poskytovatel následně bez zbytečného odkladu písemně informuje Řídící orgán a příslušný finanční úřad.“ 12. V článku 12 „Závěrečná ujednání“ odst. 12.4. nově zní: „12.4. Změny, které jsou vyvolány realizací Projektu, které nemají vliv na závazné ukazatele stanovené Schvalovacím protokolem a nevyžadují vydání Změnového schvalovacího protokolu nebo vydání změny Přílohy ke Schvalovacímu protokolu, ale týkají se pouze indikativních ukazatelů uvedených v rámci specifikace Schvalovacího protokolu (např. dojde k navýšení způsobilých výdajů pouze na úrovni některé z dílčích položek bez překročení celkových způsobilých výdajů uvedených ve Schvalovacím protokolu, nebo dojde ke změně způsobilosti výdajů v důsledku uplatnění finanční opravy apod.), nevyžadují provedení změny v Rámcové smlouvě na základě uzavření dodatku k Rámcové smlouvě. Tyto změny mohou být promítnuty v Základní smlouvě, příp. v jejích dodatcích, uzavírané s příjemcem pro příslušný rozpočtový rok v návaznosti na schválený rozpočet poskytovatele, a na základě ní se v návaznosti na uzavřenou Rámcovou smlouvu realizuje financování Projektu spolufinancovaného z OPD v příslušném roce. Smluvní strany berou na vědomí, že navýšení dílčích položek způsobilých výdajů uvedené v příkladu nebude promítnuto do Základní smlouvy.“ Článek 4 Závěrečná ujednání 1. Tento Dodatek č. 1 nabývá platnosti dnem jeho podpisu poslední smluvní stranou a účinnosti dnem jeho zveřejnění prostřednictvím registru smluv. 16 2. Dodatek č. 1 je vyhotoven v sedmi stejnopisech s tím, že příjemci náleží dvě jeho vyhotovení, poskytovateli tři vyhotovení Dodatku č. 1 a Řídící orgán obdrží dva stejnopisy Dodatku č. 1. 3. Poskytovatel zajistí zveřejnění Dodatku č. 1 prostřednictvím registru smluv v souladu se zákonem č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti registru smluv, uveřejňování těchto smluv a o registraci smluv (zákon o registru smluv). 4. Podepsáním smluvními stranami se Dodatek č. 1 stává nedílnou součástí Rámcové smlouvy. 5. Ostatní ujednání Rámcové smlouvy tímto Dodatkem nedotčena zůstávají v platnosti beze změny. V Praze dne V Praze dne …………………………………… …………………………………… Ing. Zbyňek Hořelica ředitel Ing. Radek Mátl generální ředitel Státní fond dopravní infrastruktury Ředitelství silnic a dálnic ČR 17