Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud
Standardy kvality PID Autobusy PID březen 2018 Regionální organizátor Pražské integrované dopravy odbor kvality služby odbor marketingu odbor technického rozvoje a projektů Integrovaná doprava Středočeského kraje Dopravní úsek Obsah 1 Úvod..............................................................................................................................................................4 2 Terminologie............................................................................................................................................... 5 3 Organizační a procesní část.................................................................................................................... 7 3.1 Statut standardu a oblasti řízení kvality PID ............................................................................. 7 3.2 Platnost standardu ........................................................................................................................... 7 3.3 Kontrola dodržování standardu a jeho vyhodnocování.......................................................... 8 3.4 Výklad standardu a metodická podpora..................................................................................... 8 3.5 Certifikace, schvalování a odsouhlasení definovaných prvků .............................................. 8 3.6 Autorizace vozidla pro provoz v PID ........................................................................................... 8 3.7 Pořizování nových vozidel pro provoz v PID ............................................................................. 8 4 Standardy kvality pro autobusovou dopravu PID ........................................................................... 10 4.1 Provoz a jeho parametry .............................................................................................................. 10 4.2 Vozidlo, jeho vzhled a vybavení (nová vozidla či vozidla mladší 3 let) ............................ 11 4.2.1 Požadavky na vozidlo ........................................................................................................... 11 4.2.2 Stáří vozového parku ............................................................................................................ 11 4.2.3 Vzhled vozidla......................................................................................................................... 12 4.2.4 Vybavení interiéru vozidla................................................................................................... 13 4.2.5 Vybavení vozidla prvky informování cestujících ........................................................... 14 4.2.6 Vybavení vozidla prvky pro odbavování cestujících..................................................... 15 4.2.7 Další povinné technické vybavení vozidla....................................................................... 16 4.2.8 Bezbariérovost........................................................................................................................ 17 4.2.9 Teplotní komfort .................................................................................................................... 17 4.3 Vozidlo, jeho vzhled a vybavení (vozidlo starší 3 let) ........................................................... 19 4.3.1 Požadavky na vozidlo................................................................................................................19 4.3.2 Stáří vozového parku ............................................................................................................ 19 4.3.3 Vzhled a vybavení ...................................................................................................................... 19 4.3.4 Vybavení interiéru vozidla...................................................................................................20 4.3.5 Informování cestujících ........................................................................................................ 21 4.3.6 Vybavení vozidla prvky pro odbavování cestujících..................................................... 22 4.3.7 Další technické požadavky na autobus ................................................................................ 22 4.3.8 Bezbariérovost........................................................................................................................22 4.4 Zastávky/stanice (přístupové body).......................................................................................... 23 4.5 Personál............................................................................................................................................. 23 4.6 Bezpečnost.......................................................................................................................................24 5 Indikátory kvality.....................................................................................................................................25 2 Standardy kvality PID – Autobusy PID Standardy kvality PID Autobusy PID Standardy kvality pro autobusové linky PID závaznost: Standard platí pro všechny dopravce PID. platnost: Pro všechny smlouvy verze: březen 2018 Garant standardu (kontaktní osoba): → ROPID, odbor kvality služby → ROPID, odbor marketingu Relevantní organizační složky organizátora: → ROPID, odbor kvality služby → ROPID, odbor marketingu → ROPID, odbor technického rozvoje a projektů → IDSK, dopravní úsek návaznosti: > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID > Standard zastávek PID (Zastávky BUS – Výtah ze Standardu zastávek PID) > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID > Podmínky certifikačního procesu zařízení pro provoz v PID > Seznam zařízení certifikovaných pro provoz v PID (na vyžádání) > Podmínky certifikačního procesu vozidel pro provoz v PID (Platí ode dne vyhlášení) > Seznam vozidel certifikovaných pro provoz v PID (Platí ode dne vyhlášení) zveřejnění standardu a vyhodnocení jeho dodržování: pid.cz/standardy-kvality 3 1 Úvod Standardy kvality Pražské integrované dopravy (PID) stanovují jednotnou úroveň kvality poskytovaných služeb, které vychází v kontextu současných finančních možností objednatele dopravy z doporučení evropské normy ČSN EN 13 816, ze zásad systému řízení kvality služby Pražské integrované dopravy i nadřazených strategických a koncepčních dokumentů Prahy, Středočeského kraje i systému PID. Standardy kvality PID – Autobusy PID jsou platné pro městské, příměstské i regionální linky PID, jsou závazným dokumentem pro všechny dopravce PID a jejich dodržování je pravidelně kontrolováno a vyhodnocováno. Tento standard se jako celek skládá z tohoto dokumentu, návazných příloh, které jsou nedílnou součástí tohoto standardu, a sady indikátorů kvality, které jsou pravidelně vyhodnocovány. číslo a název ustanovení odkaz na návaznou přílohu odkaz na indikátor kvality V tomto standardu jsou ustanovení, jejichž platnost bude aktivována až dodatečným vyhlášením objednatele. U těchto opatření je uvedena poznámka „Platí ode dne vyhlášení“. Objednatel je oprávněn vydávat aktualizace tohoto standardu i všech jeho návazných příloh. Případné aktualizace standardů kvality musí být projednány s dopravci PID. Aktualizace návazných příloh a dokumentů jsou vydávány objednatelem. 4 Standardy kvality PID – Autobusy PID 2 Terminologie 2.1 Bezbariérově Vozidlo umožňující přepravu všem skupinám osob s omezenou přístupné schopností pohybu a orientace. Vozidlo je s minimálně 1 dveřmi vozidlo o šířce min. 1200 mm umožňujícími nástup s vozíkem pro pohybově postižené (opatřené nájezdovou rampou). Výška podlahy v prostoru těchto dveří je maximálně 360 mm nad vozovkou. 2.2 Certifikace Proces obsahující testování parametrů, funkčnosti, chování, technických kompatibility či jiných vlastností příslušného technického zařízení, zařízení jehož výstupem je Certifikát udělený zástupci objednatele pro příslušné technické zařízení či funkční celek sestávající z více zařízení. 2.3 Certifikace Používá se například pro komponenty informačního a odbavovacího vozidla jako systému, zařízení pro sledování polohy vozidel, zařízení pro sčítání celku cestujících, zařízení pro preferenci na světelně řízených křižovatkách. 2.4 Autorizace Certifikát se uděluje přímo výrobci/dodavateli tohoto zařízení, žádost vozidla pro o certifikaci se podává pouze písemnou formou, a to alespoň 60 dní provoz v PID předem, případně na základě domluvy. Podání žádosti neopravňuje k instalaci (není-li součástí certifikačního procesu nutného k ověření chování), v případě používání necertifikovaného zařízení se dopravce vystavuje sankcím dle sazebníku v případě nežádoucího chování prvku. Výrobce vozidel může požádat o certifikaci konkrétního typu autobusu včetně výbavy a vizuálního řešení předepsaného tímto standardem jako celku. Výstupem procesu je Certifikát typu, který je objednatelem pro daný produkt výrobce udělen. Dopravce může pro zjednodušení při nákupu vozidel požadovat v zadávacích podmínkách pouze takové typy autobusů, které Certifikát typu mají objednatelem udělen. Kontrola, jestli vozidlo splňuje standardy kvality před uvedením do provozu v systému PID. 2.5 DPM Měření přímého provedení (způsob měření provedení standardů kvality formou přímého sběru dat ze statistik dopravce nebo objednatele dle ČSN EN 13 816). 2.6 Fiktivní zákazník Vyškolený pracovník objednatele nebo dopravce (může být i pracovník (FZ) kontroly), který sleduje a měří kvalitu provedení služby důležité pro zákazníka a jedná, jako by byl sám zákazník (cestující). 2.7 Městská linka Pro účely standardů kvality PID se městskou linkou nazývá linka s trasou výhradně na území hl. m. Prahy včetně náhradní dopravy za takovou linku. 2.8 MSS Tajně provedený zákaznický test (způsob měření provedení standardů kvality pomocí fiktivního zákazníka dle ČSN EN 13 816). 2.9 Nově objednané Takové vozidlo, které dopravce nově zařadí do provozu na linkách PID vozidlo (platí i pro vozidla starší, dlouhodobě zapůjčená, převedená od jiných majitelů nebo z výkonů mimo linky PID). 5 2.10 Objednatel Pro účely standardů kvality PID se rozumí ROPID a IDSK. 2.11 Odbavovací Systém zařízení nebo lidské kontroly, zajišťující dodržování tarifních systém podmínek a označování jednotlivých jízdenek (nebo v případě elektronického média odčerpání hodnoty z jízdenek s určitým kreditem 2.12 Odsouhlasení dle časové a pásmové platnosti). Proces vzájemného potvrzení předložených parametrů či vlastností vozidla nebo dalších prvků týkajících se Standardu kvality PID, podání žádosti i udělení souhlasu stačí formou elektronické komunikace mezi zástupci dopravce a objednatele. Požívá se například pro vzhled stejnokroje dopravce. Žádost o odsouhlasení se podává nejméně 15 dní před požadovaným termínem odsouhlasení. 2.13 Označení Vytisknutí údajů o počátku její platnosti na jízdenku označovačem jízdenky jízdenek. 2.14 Příměstská linka Pro účely standardů kvality PID se příměstskou linkou nazývá linka zčásti nebo zcela vedená mimo území hl. m. Prahy (včetně náhradní dopravy za takovou linku). Část parametrů může být definována odlišně v případě příměstských linek s městským charakterem provozu (zejména počet dveří, sedadel, míst pro vozík pro pohybově postižené nebo kočárek). 2.15 Schválení Proces obsahující kontrolu dodržení jednotlivých parametrů zástupci objednatele, jehož výstupem je písemné potvrzení správnosti použitých parametrů, technologií nebo praktické použitelnosti. Žádost o schválení se podává pouze písemnou formou, v předstihu nejméně 1 měsíc před požadovaným termínem schválení, schválení se může udělit přímo výrobci vozidla v případě použití pro celé vozidlo ještě před jeho vyrobením. 2.16 TZD Trvalá změna dopravy, závazný dokument objednatele pro dopravce. 2.17 Výměna vozidla Výměna vozidla musí být provedena na nejbližším vhodném místě, nejpozději do 90 min. od zjištění závady. 2.18 Záznam Průvodní dokument o činnosti řidiče vozidla na přiděleném výkonu o provozu se záznamy veškerých mimořádností během výkonu, tento dokument vozidla je určen také pro provozní záznamy pracovníků kontroly objednatele. 2.19 LE Vozidlo umožňující bezbariérový nástup alespoň v části vozidla. 6 Standardy kvality PID – Autobusy PID 3 Organizační a procesní část >> kapitola definuje statut standardu a příslušná organizační a procesní ustanovení a postupy 3.1 Statut standardu a oblasti řízení kvality PID Standardy kvality PID – Autobusy PID je základní dokument definující požadovanou kvalitu autobusové dopravy jako součást systému řízení kvality PID pro cestující. Standard pokrývá tyto tematické oblasti: • Provoz a jeho parametry • Vozidlo, jeho vzhled a vybavení • Zastávky a stanice • Personál • Bezpečnost Standardy kvality jsou nedílnou součástí smlouvy o poskytování služeb v přepravě cestujících uzavřené mezi objednatelem a dopravcem. 3.2 Platnost standardu Standard platí pro všechny dopravce v systému PID a definuje ustanovení pro jednotlivé linky PID. V tematické části Vozidlo, jeho vzhled a vybavení jsou definována zvlášť ustanovení platná pro vozidla starší 3 let v době začátku účinnosti smlouvy o zajištění služeb v přepravě cestujících a zvlášť ustanovení platná pro vozidla mladší 3 let v době začátku účinnosti smlouvy včetně nových vozidel vstupujících do provozu v době jejího trvání, přičemž platí, že maximálně 75 % z těchto vozidel však může být vybaveno dle standardu pro vozidla starší 3 let. V případě nutnosti převzít pro konkrétní kontrakt vozidla od předchozího dopravce platí pro tato vozidla ustanovení jako pro vozidla starší 3 let. V případě specifických podmínek může být standard upřesněn pro konkrétní zadávací podmínky (např. specifické podmínky svázané s provozem městské dopravy na území měst Středočeského kraje s převládající objednávkou příslušného města). Pro konkrétní soutěžený svazek bude též definován předepsaný typ vozidla dle kategorií viz 4.2.1.1. V případě různorodých požadavků pro městské a příměstské linky rozhodují o variantě použitých vozidel a případných výjimkách nebo kombinacích mezi městskou a příměstskou variantou objednatelé dané linky, stejně tak při dalších specifických požadavcích v rámci soutěžených svazků linek. Objednatel je dále oprávněn upravit kritéria pro konkrétní kontrakt. 7 3.3 Kontrola dodržování standardu a jeho vyhodnocování Kontrola dodržování standardu a jeho vyhodnocování je plně v kompetenci objednatele. V případě zjištění nedostatků je objednatel oprávněn vyměřit dopravci smluvní pokutu dle sazebníku postihů. Pravidelná hlášení o výsledcích měření, o závadách apod. probíhají mezi zúčastněnými stranami přednostně elektronicky e-mailem na vzájemně předem dohodnuté adresy. V případě potřeby akutního nahlášení závady je možné využít přímé telefonické spojení s dispečinkem dopravce. Vyhodnocení plnění jednotlivých standardů kvality se provádí čtyřikrát ročně, vždy po uplynulém čtvrtletí. Standardy kvality a vyhodnocení jejich dodržování ze strany dopravců jsou veřejné a jsou základem pro prezentaci kvality poskytovaných služeb. 3.4 Výklad standardu a metodická podpora Výklad standardů kvality PID je oprávněn provádět výhradně objednatel prostřednictvím garanta standardu, který rovněž poskytuje metodickou podporu při jeho uplatňování. 3.5 Certifikace, schvalování a odsouhlasení definovaných prvků Certifikaci, schvalování a odsouhlasení jednotlivých prvků, které dle těchto standardů kvality PID podléhají jednotlivým schvalovacím úrovním objednatele (viz část Terminologie), provádí garant standardu. 3.6 Autorizace vozidla pro provoz v PID Každé vozidlo (nové i starší), které nově vstupuje do služby v rámci systému PID, musí být autorizováno organizátorem dle postupu uvedeného v části Terminologie (na jednotlivé komponenty vozidla nebo jejich sestavy či vozidlo jako celek se váže povinnost certifikace, schválení nebo odsouhlasení objednatelem). Postup autorizace je následovný: 1. Dopravce požádá objednatele o autorizaci vozidla pro provoz v PID. 2. Objednatel posoudí soulad vozidla se standardy kvality PID, zdokumentuje stav vozidla. 3. Pokud jsou splněny veškeré předepsané podmínky, objednatel autorizuje vozidlo pro provoz v PID (udělí schválení nebo souhlas), přidělí vozidlu evidenční číslo a zanese do systému sledování vozidel 3.7 Pořizování nových vozidel pro provoz v PID Při pořizování nových vozidel pro provoz v PID může dopravce postupovat následujícími dvěma způsoby: A. poptávat pouze taková vozidla (včetně výbavy a vzhledu), která mají udělena od objednatele Certifikát typu (včetně prohlášení o shodě dodaného vozidla s certifikovaným typem), kdy je zaručeno, že vozidlo splňuje parametry definované tímto standardem, respektive návaznými přílohami v aktuálním znění. Před vstupem 8 Standardy kvality PID – Autobusy PID do provozu v rámci systému PID musí být vozidlo autorizováno dle bodu 3.6. (Platí ode dne vyhlášení). B. postupovat při pořizování vozidel v úzké spolupráci s objednatelem V případě dle možnosti „B.“ se postupuje v následujících krocích, kterými je dopravce povinen se řídit: 1. Záměr pořízení nového vozidla • Dopravce informuje objednatele o záměru s dostatečným předstihem, včetně informace o oblasti provozu vozidla (svazek linek). 2. Sestavení zadávací dokumentace • Dopravce připraví zadávací dokumentaci pro pořízení nového vozidla. • Dopravce projedná zadávací dokumentaci s objednatelem, který posoudí soulad zadávací dokumentace se standardy kvality PID. Dopravce zapracuje případné připomínky tak, aby bylo zajištěno, že nově pořizované vozidlo splňuje standardy kvality PID. 3. Objednání vozidla, jeho výroba a převzetí ze strany dopravce • Dopravce objedná vozidla v souladu s odsouhlasenou zadávací dokumentací. Podmínkou převzetí vozidla od výrobce bude schválení vozidla jako celku udělené výrobci objednatelem (viz část Terminologie). Součástí tohoto schválení budou i jednotlivé certifikáty vztahující se na jednotlivé komponenty nebo jejich sestavy. 4. Dovybavení vozidla • Dopravce vybaví vozidlo všemi povinnými prvky (zejména technickými a vizuálními) dle standardů kvality PID, které nebyly součástí vybavení vozidla od výrobce. Jednotlivé komponenty či jejich sestavy přitom podléhají schvalovacímu procesu (viz Terminologie). 5. Autorizace vozidla pro provoz v PID • postup dle 3.6 9 4 Standardy kvality pro autobusovou dopravu PID >>kapitola obsahuje jednotlivá ustanovení standardů kvality pro autobusovou dopravu PID rozdělená do tematických oblastí, na která jsou navázány příslušné pravidelně vyhodnocované indikátory kvality. 4.1 Provoz a jeho parametry 4.1.1.1 Plnění grafikonu Provoz je zajištěn v souladu s platným grafikonem. Je-li tomu jinak, je dopravce povinen tuto skutečnost nahlásit do 9:00 následujícího dne. → Indikátor kvality B1 4.1.1.2 Dodržení kapacity vozidla Spoj je zajištěn po celou dobu a v celé délce vozidlem předepsané nebo vyšší kapacity. Je-li tomu jinak, je dopravce povinen tuto skutečnost nahlásit do 9:00 následujícího dne. → Indikátor kvality B2 4.1.1.3 Podíl výkonů zajišťovaný bezbariérovými vozidly Podíl výkonů zajišťovaný bezbariérovými spoji na začátku kontraktu (v průběhu trvání smluv se bude tento podíl plynule zvyšovat v závislosti na povinné obnově vozového parku): • městské linky: 75 % výkonů za sledované čtvrtletí; • příměstské linky: 50 % výkonů za sledované čtvrtletí. → Indikátor kvality B3 4.1.1.4 Obsloužení zastávek Vozidlo obsluhuje zastávky určené pro daný spoj. Cestujícím je umožněn (časově i místně) bezproblémový výstup/nástup, pokud to provozní situace umožňuje, a to včetně osob s omezenou schopností pohybu a orientace. V zastávkách na znamení zajistí dopravce zastavení vozidla, nachází-li se viditelně v prostoru zastávky jedna nebo více osob nebo zastavilo-li již v prostoru zastávky jiné vozidlo nebo použije-li cestující ve vozidle vnitřní signalizaci nebo nejsou-li ve vozidle hlášeny zastávky. → Indikátor kvality B5 4.1.1.5 Přesnost provozu Provoz je zajišťován v souladu s platným jízdním řádem. Provoz je přesný, pohybuje-li se odchylka od jízdního řádu u nácestné zastávky v rozmezí 0 s až +179 s, u výchozí zastávky 0 až +59 s. → Indikátor kvality B11 4.1.1.6 Přestupní vazby Řidiči dodržují předepsané návaznosti a přestupy vyznačené ve vozovém jízdním řádu nebo v odbavovacím zařízení a musí umožnit cestujícím přestup (včetně cestujících s omezenou schopností pohybu a orientace). Pokud není stanoveno jinak, v případě zpoždění některého spoje řidič vyčkává na přestup od času odjezdu dle JŘ: • na městských linkách maximálně 179 s • na příměstských a nočních linkách a při návaznosti na vlak maximálně 299 s, případně postupuje dle dispozic koordinačního dispečinku PID, respektive dispečinku dopravce. → Indikátor kvality B12 10 Standardy kvality PID – Autobusy PID 4.2 Vozidlo, jeho vzhled a vybavení (nová vozidla či vozidla mladší 3 let) >> ustanovení platná pro vozidla mladší 3 let v době začátku účinnosti smlouvy a nová vozidla vstupující do provozu v době jejího trvání 4.2.1 Požadavky na vozidlo U každé linky v systému PID je objednatelem definován typ linky (městská a příměstská) a předepsaný typ vozidla. 4.2.1.1 Typy vozidel a jejich definované základní parametry V rámci systému PID mohou být na autobusové linky předepsány tyto typy vozidel: Minibus, Midibus, Midibus+, Standard, Standard+, Kloubový, Kloubový+. Následující tabulka uvádí základní definované parametry pro jednotlivé typy vozidel: TYP VOZIDLA1 DÉLKA [m] POČET DVEŘÍ2 POČET SEDADEL3 Minibus (Mn) od do městské příměstské městské příměstské Midibus (Md) Midibus+ (Md+) linky linky linky linky Standard (Sd) Standard+ (Sd+) 8 1-2 1-2 10-20 15-25 Kloubový (Kb) Kloubový+ (Kb+) 8,01 10 2 2 18-28 25-35 10,01 11 3 2 25-30 33-40 11,01 14 3 2 25-35 40-55 14,01 17 3 2 35-45 50-65 17,01 19 4 3 35-45 50-65 19,01 5 4 40-55 60-75 1 Konkrétní typ vozidla na lince je definován objednatelem. 2 Min. šířka dveří: 750 mm, na městských linkách všechny 1200 mm kromě prvních, na příměstských linkách alespoň jedny 1200 mm (výjimka pro minibus, kdy postačují dveře o šířce min. 900 mm). Podmínky pro šířku a počet dveří neplatí pro výběrová řízení na vozidla prokazatelně vyhlášená před 1. 7. 2017. 3 Počet sedadel pro cestující neplatí pro vozidla určená pro speciální linky – cyklobusy, zvláštní linky pro přepravu tělesně postižených nebo linky pro spojení s letištěm. Počet sedadel je včetně sklopných, kterých může být max. 15 % z celkového počtu sedadel. 4.2.1.2 Typ sedadel Městské linky: tzv. „městský typ“, skořepinová sedadla s polstrováním sedacích a opěrných ploch včetně výplně zajišťující měkkost sedadla, potažená koženkou, barva tmavě červená. Příměstské linky: tzv. „meziměstský typ“, celopolstrovaná sedadla s měkčím typem sedáku i opěradla, potažená látkou (doporučená kombinace s koženkou pro podhlavníky), výška vnitřní strany opěradel min. 55 cm (pro příměstské linky s trasou nejdelšího spoje delší než 45 minut min. 70 cm), barevný vzor viz Manuál jednotného vzhledu vozidel PID. > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID 4.2.1.3 Vyhrazená sedadla Na městských linkách musí být ze sedadel vyhrazených pro zdravotně postižené alespoň 2 sedadla umístěna v místě bez převýšení (přístupná přímo z nízkopodlažní části vozidla). 4.2.1.4 Označení vyhrazených míst Označení vyhrazených míst pro zdravotně postižené oproti ostatním sedadlům je provedeno pomocí piktogramů na stěně vozidla a odlišnou barvou polstrování sedadel (viz Manuál jednotného vzhledu vozidel PID). > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID 4.2.2 Stáří vozového parku Parametr „stáří vozového parku“ se vždy vztahuje k soutěženému svazku linek. → Indikátor kvality B18 → Indikátor kvality B19 11 4.2.2.1 Stáří vozového parku na počátku kontraktu Na začátku kontraktu je minimálně 25 % vozového parku mladší 3 let od data první registrace (počet vozidel se vždy zaokrouhluje nahoru). 4.2.2.2 Průměrné stáří vozového parku po celou dobu trvání kontraktu V průběhu kontraktu je max. průměrné stáří 9 let. 4.2.2.3 Maximální stáří jednotlivého vozidla nasazovaného do provozu po celou dobu trvání kontraktu Maximální stáří vozu je 15 let od data první registrace (do 1. 1. 2021 možno max. 17 let, do 1. 1. 2022 možno max. 16 let). 4.2.2.4 Obnova vozového parku V průběhu kontraktu je obnova možná pouze novými vozy nebo vozy mladšími 2 let od data první registrace (umožnění zapojení předváděcích vozidel apod.); v případě závažných důvodů pro předčasné vyřazení vozidla (vážná nehoda, požár, odcizení) je možno dočasně se souhlasem objednatele nahradit vyřazené vozidlo po dobu max. 12 měsíců i vozidlem starším, jehož stáří během provozu v PID však nepřesáhne 15 let. 4.2.3 Vzhled vozidla 4.2.3.1 Jednotný vzhled vozidel PID Všechna vozidla musí dodržovat jednotný vzhled vozidel PID (jednotné barevné schéma zvlášť pro městské a zvlášť pro příměstské linky, avšak s povolením max. 30 % vozů pro celovozovou reklamu), včetně vzhledu a rozmístění jednotlivých informačních piktogramů, dle Manuálu jednotného vzhledu vozidel PID. > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID 4.2.3.2 Reklama Reklama nesmí zakrývat informační a jednotící prvky na vozidle, nesmí zakrývat žádné okenní plochy (kromě zadního čela), celovozovou reklamou může být polepeno maximálně 30 % vozového parku. Vnější i vnitřní plochy vozidla (max. do výše 20 % celkových ploch vozového parku a zároveň do doby trvání 25 % každého kalendářního roku, tj. max. 5 % veškerých ploch v rámci 1 kalendářního roku) však musí být přednostně využitelné pro potřeby objednatele k informování cestujících. Objednatel informuje dopravce o záměru využití těchto ploch alespoň 3 měsíce předem. Reklama nesmí propagovat užívání osobních automobilů či jinak poškozovat veřejnou dopravu. Reklama nesmí propagovat násilí nebo extremismus a nesmí mít erotický podtext. Další specifika umisťování reklamy na vozidla definuje Manuál jednotného vzhledu. > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID 4.2.3.3 Evidenční číslo Vozidlo musí být označeno jedinečným evidenčním číslem přiděleným vozu objednatelem v souladu se systematickým členěním číselných řad. Přesné rozmístění těchto prvků definuje Manuál jednotného vzhledu vozidel PID. > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID 4.2.3.4 Kontrastní provedení podlahy Vozidla mají u dveřních vstupů kontrastní provedení podlahy o šířce kontrastního pruhu min. 100 mm. > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID 12 Standardy kvality PID – Autobusy PID 4.2.3.5 Čistota vozidla Vozidlo musí být při výjezdu na linku (začátek pořadí) zvenku i zevnitř čisté (s výjimkou mrazivých dnů s noční teplotou pod bodem mrazu), informační prvky a evidenční čísla musí být čitelné vždy. Dopravce musí umožnit kompletní vnější a základní vnitřní očistu vozidla (podlahu) každý den provozu vozidla, kompletní vnitřní očistu vozidla (včetně sedadel, dveří, oken, vnitřních stěn a přidržovacích tyčí) podle potřeby, minimálně 1 x měsíčně. → Indikátor kvality B15 4.2.4 Vybavení interiéru vozidla 4.2.4.1 Osvětlení interiéru vozidla Osvětlení interiéru vozidla musí být za snížené viditelnosti při provozu vozidla na lince trvale zapnuté a funkční. První osvětlovací těleso, resp. první dvojice osvětlovacích těles (u osvětlení v provedení ve dvou rovnoběžných řadách) za kabinou řidiče může být vypnuto nebo jeho svítivost tlumena, ostatní tělesa musí vyzařovat světlo bílé barvy. S ohledem na charakter obsluhovaného území (zejména v extravilánu) může být osvětlení interiéru zapnuto na nižší stupeň, při kterém svítí jen žárovky, zářivky v každém druhém tělese nebo LED tlumeně. 4.2.4.2 Zvuková a optická výstraha Na městských linkách nebo u vozidel s více než 2 dveřmi je povinná zvuková a optická výstraha před zavřením dveří. 4.2.4.3 Poptávkové ovládání otevírání dveří Vnější i vnitřní poptávkové ovládání otvírání dveří cestujícími, umístěné v interiéru i vně vozidla, lokálně propojené s ostatními tlačítky pro znamení k řidiči (vnější nemusí být použito na linkách s trasou výhradně mimo území Prahy). 4.2.4.4 Logika provozních stavů vnitřních i vnějších tlačítek pro otevírání dveří Logika provozních stavů vnitřních i vnějších tlačítek je následující: • neaktivované cestujícím: nesvítí • po aktivaci cestujícím: svítí zeleně • při otevřených dveřích: nesvítí • při zavírání dveří: nesvítí nebo svítí červeně 4.2.4.5 Tlačítka znamení k řidiči Tlačítka znamení k řidiči v kontrastním hmatovém i vizuálním provedení jsou dostupná z každé řady sedadel a propojená s poptávkovým ovládáním nejbližších dveří (konkrétní rozmístění tlačítek podléhá schválení objednatelem); výška tlačítek u dveří: max. 1,5 m nad úrovní podlahy. Vnější i vnitřní tlačítka znamení k řidiči pro nástup/výstup vozíku pro invalidy (žádost o plošinu) jsou umístěná v dosahu vozíku pro invalidy v prostoru u vyhrazených míst nebo u příslušných dveří. Vnitřní tlačítka znamení k řidiči pro výstup kočárku jsou umístěná v prostoru u vyhrazených míst. > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID 13 4.2.4.6 Světelná návěst signalizace „STOP“ (optická zpětná vazba) Světelná návěst signalizace s nápisem „STOP“ nad každými dveřmi je funkční a viditelná z prostoru pro cestující. Doplnění zpětné vazby signalizace s nápisem „STOP“ je možné zobrazením informace na informačním panelu pro cestující. > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.2.4.7 Vnitřní kamerový systém Vozidla nasazovaná na městské linky musí být vybavena vnitřním kamerovým systémem s možností záznamu s dobou archivace min. 24 hodin v případě aktivace tísňového tlačítka. Kamery musí zobrazovat prostor každých dveří kromě prvních a dále uličku v celé délce vozidla. 4.2.4.8 Zádržné tyče Ve vozidle musí být zádržné tyče, které jsou v nerez provedení dle Manuálu jednotného vzhledu vozidel PID. > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID 4.2.4.9 Prostor na zavazadla Vozidla nasazovaná na příměstských linkách musí disponovat prostorem na zavazadla (úložné kapsy nad sedadly tam, kde je to konstrukčně možné, zpravidla v přední části vozidla). Tyto vyhrazené prostory pro zavazadla nesmí žádným způsobem zakrývat informační prvky pro cestující. 4.2.5 Vybavení vozidla prvky informování cestujících → Indikátor kvality B9 4.2.5.1 Vnější informační panely Pro vnější informační panely se používá technologie LED, v jednobarevném provedení, v barvě oranžové. Do vozidla se umisťují tyto informační panely: • přední: zobrazuje číslo linky a cílovou zastávku • boční: zobrazuje číslo linky, cílovou a rotující vybrané nácestné zastávky; dvoučlánková vozidla typu kloubový a kloubový+ musí mít 2 boční panely, tříčlánková vozidla typu kloubový+ musí mít 3 boční panely • zadní: zobrazuje jen číslo linky Vnější informační panely musí umožňovat také zobrazení piktogramů. Přední panel musí umožňovat dynamické přizpůsobení velikosti textu v závislosti na jeho délce (zvětšení, zmenšení, případně rozdělení na dva řádky v případě zastávek s delším názvem) nebo alternativně databázové zobrazení textů. > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.2.5.2 Vnitřní informační panely Pro vnitřní informační panely se používá technologie LCD s mobilním datovým připojením (pokud není schopen připojení zajistit samotný palubní počítač) a s možností ovládat každý panel samostatně (zobrazovat různé informace). Do vozidla se umisťují minimálně 2 panely o rozměru 22“, z toho jeden vždy v přední části vozidla kolmé k jeho podélné ose, ostatní rovnoměrně rozmístěné v rámci celé délky vozidla (konkrétní umístění podléhá schválení objednatelem). Předepsané počty vnitřních panelů pro jednotlivé typy vozidel definuje následující tabulka: 14 Standardy kvality PID – Autobusy PID TYP VOZIDLA MINIMÁLNÍ POČET VNITŘNÍCH PANELŮ Minibus (Mn) městské linky příměstské a regionální linky Midibus (Md) Midibus+ (Md+) Dle prostorových možností (podléhá schválení Standard (Sd) objednatelem). Standard+ (Sd+) Kloubový (Kb) 2 2 Kloubový+ (Kb+) 2 2 3 3 3-4 3-4 V případě omezených prostorových možností možná výjimka z předepsaného počtu (podléhá schválení objednatelem). Vzhled a struktura zobrazovaných informací dle manuálu objednatele. > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.2.5.3 Zobrazovač času a pásma Zobrazovač času (hh:mm) a pásma/zóny (3 znaky alfanumericky, pro vozy používané výhradně na městských linkách stačí 2 znaky) je umístěn v přední části interiéru vozu a je viditelný z celého vnitřního prostoru. > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.2.5.4 Akustické hlášení zastávek Vozidlo je vybaveno akustickým hlášením zastávek a informací (vnitřní, vnější, příposlech pro řidiče) s funkcí automatického vyhlašování zastávek na základě polohy GPS z databáze objednatele. > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.2.5.5 Smluvní přepravní podmínky Ve vozidle musí být vyvěšen platný výňatek ze Smluvních přepravních podmínek PID definovaný objednatelem. Jednotlivé části výňatku musí být vyvěšeny vedle sebe tak, aby druhá část navazovala na první. 4.2.5.6 Tarif PID Ve vozidle musí být vyvěšen platný výňatek z Tarifu PID definovaný objednatelem. Jednotlivé části výňatku musí být vyvěšeny vedle sebe. 4.2.5.7 Fabiony pro papírové informace Fabiony pro papírové informace jsou umístěny ve výšce a v úhlu umožňující čitelnost textu (min. 6xA3 naležato): • platný výňatek z Tarifu PID definovaný objednatelem (2xA3); • platný výňatek se Smluvních přepravních podmínek PID definovaný objednatelem (2xA3); • rezerva pro další informace a propagaci PID (2xA3). 4.2.6 Vybavení vozidla prvky pro odbavování cestujících Pozn.: bližší specifikace bude dodána a aktualizována v návaznosti na projekt Multikanálový odbavovací systém > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.2.6.1 Palubní počítač Palubní počítač ovládající odbavovací zařízení a informační systém vozidla, může být nahrazen zařízením pro tisk jízdenek se zajištěním požadované funkčnosti. 15 4.2.6.2 Zařízení pro tisk jízdenek Vozidlo je vybaveno zařízením pro tisk jízdenek (povinně pouze na příměstských a dalších definovaných linkách, může nahrazovat palubní počítač) včetně potřebného technického vybavení (SAM modul) a výdej jízdních dokladů je možný pouze na objednatelem definovaný typ papíru. → Indikátor kvality B8 4.2.6.3 Označovač Označovač je umístěn u každých dveří a tiskne úplná a správná/požadovaná data červenou barvou chemicky reagující s ochranným prvkem na jízdenkách (na linkách s trasou výhradně mimo území Prahy stačí pouze u předních dveří). → Indikátor kvality B8 4.2.6.4 Čtečky bezkontaktních karet a optická čtečka Požadavky na čtečky budou stanoveny na základě projektu Multikanálového odbavovacího systému. 4.2.6.5 WIFI, Datový modem Datový modem, sloužící pro účely odbavovacího a informačního systému, musí být koncipován jako zařízení, které je schopno zajistit požadovanou konektivitu všech zařízení dle jejich požadavku. 4.2.6.6 Sběrnice Ethernet (VDV + MOS) Norma VDV 301 platí ode dne vyhlášení. 4.2.7 Další povinné technické vybavení vozidla 4.2.7.1 Sledování vozidel pomocí GNSS Vozidlo musí být vybaveno systémem sledování vozidel GNSS v jednotném a kompatibilním systému dle zadání objednatele včetně automatického seřizování jednotného času pro odbavovací a informační systém. > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.2.7.2 Zařízení pro sčítání cestujících Vozidlo musí být vybaveno certifikovaným zařízením pro automatické sčítání cestujících s definovanou přesností měření. Rozsah vybavených vozidel dopravce je stanoven návaznou přílohou Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID. Podmínkou je rovnoměrné využití vozidel se zařízením pro automatické počítání cestujících v rámci všech linek dopravce. Platí ode dne vyhlášení. > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.2.7.3 Zařízení pro preferenci na SSZ Vozidlo musí být vybaveno objednatelem certifikovaným zařízením pro preferenci na světelně řízených křižovatkách na městských linkách, u příměstských linek pouze při požadavku objednatele (nutnost trvalé aktualizace dat). > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.2.7.4 Displeje pro elektronická pořadová čísla Elektronická pořadová čísla jsou umístěná ve spodní části levé i pravé strany čelního okna. > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 16 Standardy kvality PID – Autobusy PID 4.2.8 Bezbariérovost → Indikátor kvality B3 4.2.8.1 Bezbariérové vozidlo Bezbariérové vozidlo je pro jednotlivé typy linek definované následovně: Typ linky Požadavky na vozidlo Městské linky plně nízkopodlažní – všechny dveřní vstupy bez schodů, prostor pro minimálně 1 vozík pro pohybově postižené, který bude využitelný Příměstské linky i pro přepravu kočárků (min. rozměr 1200 x 1200 mm), u kategorie Standard+ a delší musí být vyhrazen prostor pro 2 vozíky pro pohybově postižené, využitelný i pro přepravu kočárků. postačuje verze LE, tedy alespoň jedny z dveří s bezbariérovým vstupem, (v případě neprůjezdnosti trasy možné udělit výjimku), prostor pro minimálně 1 vozík pro pohybově postižené, který bude využitelný i pro přepravu kočárků (min. rozměr 1200 x 1200 mm) Procentuální podíl spojů zajišťovaných bezbariérovými vozidly definuje 4.1.1.3. 4.2.8.2 Snížení nástupní hrany Vozidla používaná na městských linkách musí být vybavena zařízením pro snižování nástupní hrany v zastávkách. 4.2.8.3 Nájezdová plošina pro vozík Minimálně jedny dveře musí být vybaveny nájezdovou plošinou pro vozík pro invalidy. 4.2.8.4 Přístup na vyhrazená místa Místa v prostoru vyhrazeném pro přepravu vozíků pro invalidy musí umožnit bezpečné zajištění vozíku a přístup bez bariér. 4.2.8.5 Výbava pro osoby se smyslovým postižením zraku Vozidlo musí být vybaveno prvky pro osoby se smyslovým postižením zraku, tj. vysílačem, přijímačem, vnějším reproduktorem zajišťujícím identifikaci vozidla osobou se smyslovým postižením zraku (dálkově aktivované hlášení čísla linky a směru jízdy vně vozidla) a příposlechovým reproduktorem na stanovišti řidiče zajišťujícím identifikaci požadavku na nástup nebo výstup osoby se smyslovým postižením zraku do/z vozidla (hlášení řidiči). > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.2.9 Teplotní komfort → Indikátor kvality B20 4.2.9.1 Větrání interiéru Ve vozidle musí být umožněno větrání interiéru (možnost otevření okenních otvorů v obdobích, kdy vůz není klimatizován). Větrací otvory musí být v uzamykatelném provedení. 4.2.9.2 Venkovní teploty nad 22 °C Vozidlo musí být vybaveno funkční klimatizací a při venkovní teplotě v rozmezí 22–25°C musí být zajištěno, aby uvnitř vozidla byla teplota v rozmezí 20 – 25°C. Při venkovních teplotách vyšších než 25°C musí být teplota uvnitř vozidla vždy o 1 – 6°C nižší než teplota venkovní. 17 Hodnoty u tohoto bodu budou zkušebně měřeny a vyhodnocovány a v průběhu platnosti může dojít k úpravě definovaných hodnot dle vyhodnocení. 4.2.9.3 Venkovní teploty pod 8 °C Vozidlo musí být vybaveno funkčním systémem vytápění prostoru pro cestující a při poklesu venkovní teploty pod 8°C musí být zajištěno vytápění vozidla tak, aby uvnitř vozidla byla teplota v rozmezí 15 – 20°C nebo s ohledem na venkovní teplotu i nižší než 15°C, avšak v takovém případě vždy alespoň o 15°C vyšší než teplota venkovní. Absolutní minimální teplota ve vozidle za všech okolností je 5°C. Všechny teplotní hodnoty jsou měřeny nejdříve 30 min po odjezdu z výchozí zastávky 1. spoje výkonu. Hodnoty u tohoto bodu budou zkušebně měřeny a vyhodnocovány a v průběhu platnosti může dojít k úpravě definovaných hodnot dle vyhodnocení. 18 Standardy kvality PID – Autobusy PID 4.3 Vozidlo, jeho vzhled a vybavení (vozidlo starší 3 let) >> ustanovení platná pro vozidla starší 3 let v době začátku účinnosti smlouvy o zajištění služeb v přepravě cestujících 4.3.1 Požadavky na vozidlo 4.3.1.1 Typy vozidel a jejich definované základní parametry V rámci systému PID mohou být na autobusové linky předepsány tyto typy vozidel: Minibus, Midibus, Midibus+, Standard, Standard+, Kloubový, Kloubový+. Následující tabulka uvádí základní definované parametry pro jednotlivé typy vozidel: TYP VOZIDLA1 DÉLKA [m] POČET DVEŘÍ2 POČET SEDADEL3 Minibus (Mn) od do městské příměstské městské příměstské Midibus (Md) Midibus+ (Md+) linky linky linky linky Standard (Sd) Standard+ (Sd+) 8 1-2 1-2 10-20 15-25 Kloubový (Kb) Kloubový+ (Kb+) 8,01 10 2 2 18-28 25-35 10,01 11 3 2 25-30 33-40 11,01 14 3-4 2 25-35 40-55 14,01 17 3-4 2 35-45 50-65 17,01 19 4-5 3 35-45 50-65 19,01 5 4 40-55 60-75 1 Konkrétní typ vozidla na lince je definován objednatelem. 2 Min. šířka dveří: 750 mm, na městských linkách všechny 1200 mm kromě prvních, na příměstských linkách alespoň jedny 1200 mm (výjimka pro minibus, kdy postačují dveře o šířce min. 900 mm). 3 Počet sedadel pro cestující neplatí pro vozidla určená pro speciální linky – cyklobusy, zvláštní linky pro přepravu tělesně postižených nebo linky pro spojení s letištěm. Počet sedadel je včetně sklopných, kterých může být max. 15 % z celkového počtu sedadel. 4.3.1.2 Typ a uspořádání sedadel Optimální volba pohodlí a druhu potahu závisí na typu linky, není povoleno uspořádání sedadel typu „konference“ (sedadla do „U“ v zadní části vozu), na příměstských linkách preference uspořádání 2+2 a sedadla se zvýšeným opěradlem a s měkčím sedákem. 4.3.2 Stáří vozového parku → Indikátor kvality B18 4.3.2.1 Průměrné stáří vozového parku po celou dobu trvání kontraktu V průběhu kontraktu je max. průměrné stáří 9 let. 4.3.2.2 Maximální stáří jednotlivého vozidla nasazovaného do provozu Maximální stáří vozu je 15 let od data první registrace (do 1. 1. 2021 možno max. 17 let, do 1. 1. 2022 možno max. 16 let). 4.3.3 Vzhled a vybavení 4.3.3.1 Jednotný vzhled vozidel PID Jednotný barevný vzhled pro všechna vozidla objednaná po 1. 1. 2016 určená pro příměstské linky (tedy vybavená odbavovacím zařízením pro provoz na příměstských linkách), včetně vzhledu a rozmístění jednotlivých informačních piktogramů, je definován v Manuálu jednotného vzhledu vozidel PID. Vozidla starší nebo vstupující do smlouvy z jiných kontraktů (v případě nutnosti převzít pro konkrétní kontrakt vozidla od předchozího dopravce) musí být označena alespoň logem PID na obou bocích vozidla o rozměrech 180x180 mm. > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID → Indikátor kvality B21 19 4.3.3.2 Reklama Reklama nesmí zakrývat informační a jednotící prvky na vozidle, nesmí zakrývat žádné okenní plochy (kromě zadního čela), celovozovou reklamou může být polepeno maximálně 30 % vozového parku. Vnější i vnitřní plochy vozidla (max. do výše 20 % celkových ploch vozového parku a zároveň do doby trvání 25 % každého kalendářního roku, tj. max. 5 % veškerých ploch v rámci 1 kalendářního roku) však musí být přednostně využitelné pro potřeby objednatele k informování cestujících. Objednatel informuje dopravce o záměru využití těchto ploch alespoň 3 měsíce předem. Reklama nesmí propagovat užívání osobních automobilů či jinak poškozovat veřejnou dopravu. Reklama nesmí propagovat násilí nebo extremismus a nesmí mít erotický podtext. Další specifika umisťování reklamy na vozidla definuje Manuál jednotného vzhledu vozidel PID. > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID 4.3.3.3 Evidenční číslo Vozidlo musí být označeno jedinečným evidenčním číslem přiděleným vozu objednatelem v souladu se systematickým členěním číselných řad. Přesné rozmístění těchto prvků definuje Manuál jednotného vzhledu vozidel PID. > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID 4.3.3.4 Pořadová čísla Pořadová čísla se umisťují na spodní levou i pravou stranu předního okna (výška číslic 100 mm). 4.3.3.5 Kontrastní provedení prvků používaných veřejností Prvky používané veřejností musí být v kontrastním provedení (tlačítka signalizace STOP, tlačítka ovládání dveří vně i uvnitř). 4.3.3.6 Čistota vozidla Vozidlo musí být při výjezdu na linku (začátek pořadí) zvenku i zevnitř čisté (s výjimkou mrazivých dnů s noční teplotou pod bodem mrazu), informační prvky a evidenční čísla musí být čitelné vždy. Dopravce musí umožnit kompletní vnější a základní vnitřní očistu vozidla (podlahu) každý den provozu vozidla, kompletní vnitřní očistu vozidla (včetně sedadel, dveří, oken, vnitřních stěn a přidržovacích tyčí) minimálně 1 x měsíčně. → Indikátor kvality B15 4.3.4 Vybavení interiéru vozidla 4.3.4.1 Osvětlení interiéru vozidla Osvětlení interiéru vozidla musí být za snížené viditelnosti při provozu vozidla na lince trvale zapnuté a funkční. První osvětlovací těleso, resp. první dvojice osvětlovacích těles (u osvětlení v provedení ve dvou rovnoběžných řadách) za kabinou řidiče může být vypnuto nebo jeho svítivost tlumena, ostatní tělesa musí vyzařovat světlo bílé barvy. S ohledem na charakter obsluhovaného území (zejména v extravilánu) může být osvětlení interiéru zapnuto na nižší stupeň, při kterém svítí jen žárovky, zářivky v každém druhém tělese nebo LED tlumeně. 4.3.4.2 Tlačítka znamení k řidiči Tlačítka znamení k řidiči musí být rozmístěna rovnoměrně po celé délce vozu v minimálním počtu tlačítek: minibus: 3, midibus: 4, midibus+: 5, standard: 5, standard+: 7, kloubový: 7. Tlačítka v blízkosti dveří musí být umístěna ve výšce max. 1,5 m nad úrovní podlahy. 20 Standardy kvality PID – Autobusy PID 4.3.4.3 Světelná návěst signalizace „STOP“ (optická zpětná vazba) Funkční světelná návěst signalizace s nápisem „STOP“, jako zpětná vazba k tlačítkům „znamení k řidiči“, musí být umístěna na místě viditelném z prostoru vozidla v blízkosti stanoviště řidiče nebo nad každými dveřmi. > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.3.4.4 Smluvní přepravní podmínky Ve vozidle musí být vyvěšen platný výňatek ze Smluvních přepravních podmínek PID definovaný objednatelem. Jednotlivé části výňatku musí být vyvěšeny u sebe (vedle sebe nebo nad sebou) tak, aby druhá část navazovala na první. 4.3.4.5 Tarif PID Ve vozidle musí být vyvěšen platný výňatek z Tarifu PID definovaný objednatelem. Jednotlivé části výňatku musí být vyvěšeny u sebe (vedle sebe nebo nad sebou). 4.3.4.6 Logo PID Vozidla musí být označena logem PID dle manuálu Jednotného vzhledu vozidel PID. > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID 4.3.4.7 Prostor na zavazadla Vozidla nasazovaná na příměstských linkách musí disponovat prostorem na zavazadla (úložné kapsy nad sedadly tam, kde je to konstrukčně možné, zpravidla v přední části vozidla). Tyto vyhrazené prostory pro zavazadla nesmí žádným způsobem zakrývat informační prvky pro cestující. 4.3.5 Informování cestujících > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID → Indikátor kvality B9 4.3.5.1 Vnější informační panely Pro vnější informační panely se používá technologie DOT-LED nebo LED, v jednobarevném provedení. Informace o lince musí být umístěny na přední, zadní a pravé (boční) straně vozidla, u nově objednaných vozidel po 1. 1. 2016 musí být tyto panely pouze v oranžové barvě). Do vozidla se umisťují tyto informační panely: • přední: digitální panel zobrazuje číslo linky a cílovou zastávku • boční: digitální panel zobrazuje číslo linky, cílovou zastávku a vybrané nácestné zastávky • zadní: digitální panel zobrazuje číslo linky Vnější informační panely musí umožňovat také zobrazení piktogramů. Přední panel musí umožňovat dynamické přizpůsobení velikosti textu v závislosti na jeho délce (zvětšení, zmenšení, případně rozdělení na dva řádky v případě zastávek s delším názvem) nebo alternativně databázové zobrazení textů. 4.3.5.2 Vnitřní informační panely Pro vnitřní informační panely se používá technologie LED nebo LCD. V případě použití LED displejů musí být tento displej dvouřádkový. V kloubových vozidlech musí být umístěny nejméně dva displeje (jeden v přední a jeden v zadní části vozu). Při použití LCD displejů musí být alespoň jeden displej v každém okamžiku (u kloubových autobusů dva) používán 21 pro informace PID. Vzhled a struktura zobrazovaných informací u vnitřních LCD obrazovek dle samostatného manuálu. > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.3.5.3 Zobrazovač času a pásma Zobrazovač času (hh:mm) a pásma/zóny (3 znaky alfanumericky, pro vozy používané výhradně na městských linkách stačí 2 znaky) je umístěn v přední části interiéru vozu a je viditelný z celého vnitřního prostoru. 4.3.5.4 Akustické hlášení zastávek Vozidlo je vybaveno akustickým hlášením zastávek a informací (vnitřní, vnější, příposlech pro řidiče) s funkcí automatického vyhlašování zastávek na základě polohy GPS z databáze objednatele. 4.3.6 Vybavení vozidla prvky pro odbavování cestujících > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.3.6.1 Palubní počítač Palubní počítač, ovládající odbavovací zařízení a informační systém vozidla, může být nahrazen zařízením pro tisk jízdenek se zajištěním požadované funkčnosti. 4.3.6.2 Označovač Označovač je umístěn u každých dveří a tiskne úplná a správná požadovaná data červenou barvou chemicky reagující s ochranným prvkem na jízdenkách (na linkách s trasou výhradně mimo území Prahy stačí pouze u předních dveří). → Indikátor kvality B8 4.3.6.3 Zařízení pro tisk jízdenek Vozidlo musí být vybaveno zařízením pro tisk jízdenek (povinně pouze na příměstských linkách, může nahrazovat palubní počítač) včetně SAM modulu. Výdej jízdních dokladů může probíhat pouze na objednatelem definovaný typ papíru. → Indikátor kvality B8 4.3.6.4 Čtečky bezkontaktních karet a optická čtečka Požadavky na čtečky budou stanoveny na základě projektu Multikanálového odbavovacího systému. 4.3.7 Další technické požadavky na autobus 4.3.7.1 Sledování vozidel pomocí GNSS Vozidlo musí být vybaveno systémem sledování vozidel GNSS včetně automatického seřizování jednotného času. >Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID 4.3.8 Bezbariérovost → Indikátor kvality B3 4.3.8.1 Výbava pro osoby na vozíku pro invalidy Plošina na vozík pro invalidy o minimálních rozměrech 1200 × 1200 mm musí být vždy v blízkosti středních nebo zadních dveří. Místa na plošině při přepravě osob se sníženou schopností pohybu a orientace musí umožnit bezpečné zajištění vozíku pro invalidy. 22 Standardy kvality PID – Autobusy PID Stanovená minimální šířka dveří u této plošiny: • 750 mm pro autobusy délky více než 9 m • 1200 mm pro autobusy nově objednané po 1. 1. 2016. 4.3.8.2 Výbava pro osoby se smyslovým postižením zraku Vozidlo musí být vybaveno prvky pro osoby se smyslovým postižením zraku, tj. vysílačem, přijímačem, vnějším reproduktorem zajišťujícím identifikaci vozidla osobou se smyslovým postižením zraku (dálkově aktivované hlášení čísla linky a směru jízdy vně vozidla) a příposlechovým reproduktorem na stanovišti řidiče zajišťujícím identifikaci požadavku na nástup osoby se smyslovým postižením zraku do/z vozidla (hlášení řidiči). 4.4 Zastávky/stanice (přístupové body) 4.4.1.1 Standard zastávek PID Vzhled a vybavení zastávek/stanic blíže specifikuje Standard zastávek PID. > Standard zastávek PID (Zastávky BUS – Výtah ze Standardu zastávek PID) 4.5 Personál 4.5.1.1 Chování personálu Provozní personál se chová slušně, vstřícně a přátelsky bez hrubého porušení pravidel slušného chování, komunikuje v českém nebo slovenském jazyce. Spolupracuje v rámci svých kompetencí s orgány přepravní a dopravní kontroly (pověřenými pracovníky dopravce a objednatele). Provozní personál nesmí během pobytu ve vozidle kouřit. Provozní personál je seznámen s pravidly jednání s osobami s omezenou schopností pohybu a orientace a tato pravidla dodržuje. → Indikátor kvality B13 4.5.1.2 Ústrojová kázeň řidiče Řidič musí být oblečen v dopravcem definovaném a objednatelem odsouhlaseném stejnokroji s označením loga dopravce. Řidiči v zácviku nebo ve zkušební době, kteří nejsou vybaveni stejnokrojem, musí být označeni alespoň visačkou s logem dopravce. → Indikátor kvality B14 4.5.1.3 Prodej a kontrola jízdenek řidičem Na příměstských linkách, kde nástup cestujících probíhá pouze předními dveřmi (tedy vyjma úseku od hranice Prahy směrem do Prahy), provádí prodej jízdenek, respektive důslednou kontrolu platnosti předložených jízdních dokladů, řidič. Prodej jízdenek je uskutečňován v souladu se Smluvními přepravními podmínkami PID a Tarifem PID. Platné jízdenky řidič vydává jako protihodnotu k předané hotovosti cestujícími. Řidič je povinen nastoupit službu s dostatečným směnným a udržovat je i během služby tak, aby byl schopen cestujícímu hradícímu jízdné přiměřenou hotovostí (ve smyslu Smluvních přepravních podmínek PID) vrátit peníze v hodnotě rozdílu ceny jízdenky a předávané hotovosti. → Indikátor kvality B7 Na městských linkách je možný doplňkový prodej jízdenek s přirážkou – viz 4.5.1.4 4.5.1.4 Doplňkový prodej jízdenek na městských linkách Řidič na městských linkách je povinen nastoupit službu vždy s dostatečnou zásobou jízdenek pro doplňkový prodej s přihlédnutím k obvyklému rozsahu prodeje na lince, minimálně však 10 kusů plnocenných a 5 kusů zlevněných jízdenek, a dále mít na začátku výkonu dostatečné směnné a udržovat je i během služby tak, aby byl schopen cestujícímu hradícímu jízdenku 23 doplňkového prodeje přiměřenou hotovostí (ve smyslu Smluvních přepravních podmínek PID) vrátit peníze v hodnotě rozdílu ceny jízdenky a předávané hotovosti. Řidič je ochoten tyto jízdenky prodávat. → Indikátor kvality B6 4.6 Bezpečnost → Indikátor kvality B17 4.6.1.1 Ohrožení bezpečnosti cestujícího Technický stav vozidla odpovídá platným právním předpisům. Vozidlo není provozováno ve stavu, který by mohl ohrozit bezpečnost, zdraví či život cestujících. Při závažné poruše ohrožující bezpečnost cestujících je nutná okamžitá výměna vozu. 4.6.1.2 Méně závažné poruchy Při méně závažných poruchách (odbavovací, informační systém, topení, osvětlení apod.) je nutné provést opravu nebo výměnu vozidla do 90 minut, příp. do oběžné doby linky, je-li vyšší. 24 Standardy kvality PID – Autobusy PID 5 Indikátory kvality Standard kvality Úroveň Měření Vyhodnocení náročnosti Číslo Název Definice Způsob Rozsah Kdo Nepřijatelná situace Frekvence Kdo Poznámka/ukazatel (čtvrtletí) B1 Plnění Provoz je zajišťován v souladu 99,80 % DPM 100 % D Neprovedení spoje nebo jeho 4× ročně D - průběžné sledování grafikonu s platným grafikonem. městské linky části, plnění standardu zaviněných a nezaviněných 99,80 % a níže. prostojů (hlášení dopravce PID, do 9:00 následujícího dne) 99,90 % - namátkové měření při příměstské kontrolní činnosti linky PID - ukazatel: podíl provedených linkových km B2 Dodržení Spoj je zajišťován po celou 99,00 % DPM 100 % D Snížení kapacity spoje oproti 4× ročně z počtu plánovaných kapacity dobu a v celé délce vozidlem dohodnuté TZD nebo linkových km na městských vozidla předepsané nebo vyšší dopravnímu opatření. a příměstských linkách kapacity. (rozděleno na plnění skutečné a plnění ovlivnitelné dopravcem) D - průběžné sledování změn kapacity (hlášení dopravce do 9:00 následujícího dne) - namátkové měření při kontrolní činnosti - ukazatel: procento plnění linkových km dle předepsaného typu vozidla (Mn, Md, Md+, Sd, Sd+, Kb, Kb+) 25 Standard kvality Úroveň Měření Vyhodnocení náročnosti Frekvence Kdo Číslo Název Definice Způsob Rozsah Nepřijatelná situace Poznámka/ukazatel (čtvrtletí) Kdo B3 Bezbariérovost Dopravce provozuje 75 % DPM 100 % D - nižší než stanovená 4× ročně D - procento výkonů procentuální výše provedených bezbariérově vozidel bezbariérově přístupná vozidla čtvrtletního přístupnými vozidly na městských / příměstských (viz terminologie). Vozidla souhrnu linkách - celkový podíl bezbariérově splňují podmínky výkonů na přístupných vozidel ve vozovém parku bezbariérovosti pro zrakově městských - podíl garantovaných bezbariérově přístupných postižené. linkách PID, spojů z celkového počtu spojů z toho min. 50 % garantovaných v JŘ; 50 % čtvrtletního souhrnu výkonů na příměstských linkách PID, z toho min. 30 % garantovaných v JŘ B4 Garance Spoje, vyznačené v jízdním 99,00 % DPM 100 % D - nedodržení garance 4× ročně D - průběžné sledování změn (hlášení dopravce do 9:00 bezbariérových řádu mezinárodním symbolem bezbariérových spojů následujícího dne) - namátkové měření při spojů pro přepravu osob na vozíku - na spoj je vypraveno vozidlo kontrolní činnosti - ukazatel: procento plnění pro invalidy (garantované s nefunkční nájezdovou linkových km dle předepsaného typu vozidla spoje), jsou zajištěny po celou plošinou dobu a v celé délce bezbariérově přístupným vozidlem. 26 Standardy kvality PID – Autobusy PID Standard kvality Úroveň Měření Vyhodnocení náročnosti Číslo Název Definice Způsob Rozsah Kdo Nepřijatelná situace Frekvence Kdo Poznámka/ukazatel (čtvrtletí) B5 Obsloužení Vozidlo obsluhuje zastávky – DPM kontrolní R - bezdůvodné vynechání 4× ročně R počet neobsloužených zastávek určené pro daný spoj. a neobsloužení zastávky zastávek z celkového počtu Cestujícím je umožněn (časově (K) vzorek - bezdůvodné sjetí z trasy či provedených kontrol i místně) bezproblémový výstup neodbavení cestujících / nástup, pokud to provozní situace umožňuje, a to včetně osob s omezenou schopností pohybu a orientace. V zastávkách na znamení zajistí dopravce zastavení vozidla, nachází-li se viditelně v prostoru zastávky jedna nebo více osob nebo zastavilo-li již v prostoru zastávky jiné vozidlo nebo použije-li cestující ve vozidle vnitřní signalizaci nebo nejsou-li ve vozidle hlášeny zastávky. B6 Doplňkový Řidič na městských linkách je – DPM kontrolní R - neschopnost zajištění 4× ročně R počet zjištěných závad z celkového počtu prodej jízdenek povinen nastoupit službu vždy (K) vzorek doplňkového prodeje jízdenek provedených kontrol na městských s dostatečnou zásobou za přiměřenou hotovost ve linkách jízdenek pro doplňkový prodej smyslu SPP PID ani po s přihlédnutím k obvyklému uplynutí času na dovybavení rozsahu prodeje na lince, (60 min od zjištění, resp. minimálně však 10 kusů u linek s oběžnou dobou nad plnocenných jízdenek a 5 kusů 60 min do hodnoty oběžné zlevněných jízdenek. Řidič je doby) ochoten tyto jízdenky prodávat. - nevydání jízdenky při převzetí hotovosti - vydání neplatné jízdenky 27 Standard kvality Úroveň Měření Vyhodnocení náročnosti Číslo Název Definice Způsob Rozsah Kdo Nepřijatelná situace Frekvence Kdo Poznámka/ukazatel – (čtvrtletí) B7 Prodej Řidič prodává jízdenky 95 % DPM kontrolní R - nevydání jízdenky při 4× ročně R počet zjištěných závad jízdenek na v souladu se SPP PID a (K) vzorek převzetí hotovosti z celkového počtu příměstských Tarifem PID. Platné jízdenky - vydání neplatné jízdenky provedených kontrol linkách vydává jako protihodnotu - stanovená kontrola jízdních k předané hotovosti cestujícími dokladů není prováděna (přiměřená hotovost ve smyslu SPP PID). Řidič také důsledně kontroluje tarifní kázeň cestujících (platnost předložených jízdních dokladů). B8 Funkčnost Odbavovací zařízení ve vozidle MSS 75 % vozů R - nefunkční odbavovací 4× ročně R podíl vozidel bez závad (FZ) zařízení nebo jeho část oproti definici standardu odbavovacího (pokladna na příměstských (řidičem nenahlášené či po z počtu kontrolovaných vozidel zařízení linkách, označovače) je plně uplynutí doby od nahlášení funkční. V odbavovacím řidičem do včasné výměny zařízení je použito správných vozidla – 90 min) náležitostí (papír, páska). - chybně fungující označovače mající vliv na posouzení platnosti označené jízdenky - více než 50 % nefunkčních označovačů - použití nesprávné barvy pásky v označovači - použití neschváleného papíru v zařízení na výdej jízdenek 28 Standardy kvality PID – Autobusy PID Standard kvality Úroveň Měření Vyhodnocení náročnosti Frekvence Kdo Číslo Název Definice Způsob Rozsah Kdo Nepřijatelná situace Poznámka/ukazatel 85 % (čtvrtletí) B9 Informování ve Informace ve vozidle (vně i 90 % MSS 75 % vozů R - chybějící, nefunkční nebo 4× ročně R podíl vozidel bez závad (FZ) oproti definici standardu vozidlech uvnitř) rozsahově odpovídají neplatné informační prvky z počtu kontrolovaných vozidel požadavkům standardu kvality (zobrazovač času a pásma, PID, jsou kompletní, aktuální linkové a směrové orientace, a čitelné. vnitřní informační panely) - neodstraněné závady ve vybavení vozidla platnými SPP PID, výňatkem z Tarifu PID do 3 pracovních dnů od nahlášení - nefunkční nebo špatně slyšitelné hlášení zastávek nebo chybně hlášené zastávky (minimálně 3 po sobě jdoucí) - chybné přepínání tarifních pásem - odchylka zobrazovače času větší než 1 minuta B10 Informování na Informace na zastávce MSS 30 % R Neodstraněné závady ve 4× ročně R podíl zastávek bez závady zastávkách odpovídají Standardu zastávek (FZ) zastávek na oproti definici standardu z PID (Zastávky BUS – Výtah ze území Prahy, vybavení zastávky do 3 celkového počtu Standardu zastávek PID), jsou kontrolovaných zastávek kompletní, aktuální a čitelné. 100 % pracovních dnů od nahlášení zastávek mimo území (odpovědnost za vývěs Prahy platného zastávkového jízdního řádu přísluší dopravci licenčně provozované linky, není-li s objednatelem smluvně upraveno jinak; odpovědnost za vše ostatní přísluší majiteli zastávkového zařízení). 29 Standard kvality Úroveň Měření Vyhodnocení náročnosti Číslo Název Definice Způsob Rozsah Kdo Nepřijatelná situace Frekvence Kdo Poznámka/ukazatel (čtvrtletí) B11 Přesnost Provoz je zajišťován v souladu 75 % pro DPM, 100 % D - záporná odchylka vyšší než 4× ročně D - podíl spojů odpovídajících provozu MSS 59 s u všech zastávek definici přesného provozu s platným jízdním řádem. přesný provoz, (FZ) - kladná odchylka (0 s až +179 s) z počtu měřených spojů Provoz je přesný, pohybuje-li se max. 1,5 % bezdůvodně vyšší než 59 s u - procento nepřijatelně předjetých spojů (záporná odchylka od jízdního řádu u nepřijatelně výchozích zastávek nebo odchylka vyšší než 59 s) nácestné zastávky v rozmezí předjetých 179 s u nácestných zastávek R Počet nedodržení návazností z počtu 0 s až +179 s, u výchozí spojů provedených kontrol zastávky 0 až +59 s. B12 Přestupní Řidiči dodržují předepsané – DPM kontrolní R Nedodržení předepsaného 4× ročně návaznosti a přestupy (K) vzorek přestupu / návaznosti (vyjma vazby vyznačené ve vozovém jízdním postupu v souladu s příkazem dispečinku). řádu nebo v odbavovacím zařízení a musí umožnit cestujícím přestup (včetně cestujících s omezenou schopností pohybu a orientace). Pokud není stanoveno jinak, v případě zpoždění některého spoje řidič vyčkává na přestup od času odjezdu dle JŘ: a) na městských linkách maximálně 179 s b) na příměstských a nočních linkách a při návaznosti na vlak maximálně 299 s, případně postupuje dle dispozic koordinačního dispečinku PID, respektive dispečinku dopravce 30 Standardy kvality PID – Autobusy PID Standard kvality Úroveň Měření Vyhodnocení náročnosti Frekvence Kdo Číslo Název Definice Způsob Rozsah Nepřijatelná situace Poznámka/ukazatel – (čtvrtletí) Kdo B13 Chování Provozní personál se chová DPM 4× ročně R počet zjištěných závad jízdního slušně, vstřícně a přátelsky bez (K) kontrolní R - hrubé porušení pravidel oproti definici standardu personálu hrubého porušení pravidel vzorek slušného chování vůči z počtu provedených kontrol slušného chování, komunikuje cestujícím (např. vulgární v českém nebo slovenském vyjadřování, urážení jazyce. Spolupracuje v rámci cestujících) svých kompetencí s orgány - bezdůvodné odmítnutí přepravní a dopravní kontroly přepravy osob s omezenou (pověřenými pracovníky schopností pohybu dopravce a objednatele). a orientace Provozní personál nesmí - znemožnění nebo bránění během pobytu ve vozidle kouřit. výkonu dopravní a přepravní Provozní personál je seznámen kontroly s pravidly jednání s osobami - kouření provozního s omezenou schopností pohybu personálu ve vozidle a orientace a tato pravidla - řidič nekomunikuje českým dodržuje. nebo slovenským jazykem 31 Standard kvality Úroveň Měření Vyhodnocení náročnosti Frekvence Kdo Číslo Název Definice Způsob Rozsah Nepřijatelná situace Poznámka/ukazatel 95 % (čtvrtletí) Kdo B14 Ústrojová Řidič je po celou dobu výkonu MSS 75 % vozů 4× ročně R podíl kontrol bez závady kázeň oděn v dopravcem definovaném (FZ) R Nevhodná stejnokrojová oproti definici standardu a objednatelem odsouhlaseném kázeň, která je v rozporu z celkového počtu kontrol stejnokroji s logem dopravce. s definicí standardu. Řidiči v zácviku nebo ve zkušební době, kteří nejsou vybaveni stejnokrojem, musí být označeni alespoň visačkou s logem dopravce a ve slušném a čistém oděvu - jednobarevná decentní košile nebo polokošile - vesta nebo svetr - tmavá bunda nebo sako - tmavé jednobarevné kalhoty nebo sukně (v letním období možno krátké kalhoty) B15 Čistota vozidel Interiér i exteriér vozidla je při 90 % MSS 75 % vozů R Silné znečištění vozidla, 4× ročně R Průměrná čistota všech výjezdu na každou část výkonu (FZ) způsobující nečitelnost měřených vozidel dle čistý (exteriér s výjimkou informačních prvků, nebo bodového hodnocení mrazivých dnů), udržovaný, silně znečištěné sedačky, jednotlivých aspektů (vnější upravený, bez odpudivých zadržovací tyče, úchyty pro čistota, čitelnost prvků. Dopravce odstraňuje cestující. informačních prvků, v rámci svých možností a v co sedačky, podlaha) nejkratším čase po zjištění s přiřazením váhy prvky graffiti vně i zevnitř (čtyřbodová stupnice) vozidla. 32 Standardy kvality PID – Autobusy PID Standard kvality Úroveň Měření Vyhodnocení náročnosti Frekvence Kdo Číslo Název Definice Způsob Rozsah Kdo Nepřijatelná situace Poznámka/ukazatel 90 % (čtvrtletí) B16 Čistota Zastávkový označník a jeho – MSS 30 % R Neodstraněné závady 4× ročně R podíl zastávek bez závady zastávkových příslušenství je udržováno čisté (FZ) zastávek na v čistotě zastávkových oproti definici standardu zařízení a nepoškozené. Všechny 100 % území Prahy, označníků a jejich z celkového počtu informační prvky, zastávkové příslušenství do 3 pracovních kontrolovaných zastávek jízdní řády a provozní informace 100 % dnů od nahlášení. jsou dobře čitelné. zastávek mimo území Prahy B17 Rizikové Bezvadný technický stav DPM kontrolní R Závažné technické závady 4× ročně R počet zjištěných rizikových situace vozidla, odpovídající platným (K) vzorek vozidla ohrožující bezpečnost situací z počtu provedených právním předpisům. Případné či zdraví cestujících, kontrol závady je nutno ihned odstranit. například: - jízda s nezajištěnými (nezavřenými) dveřmi - neupevněné sedačky ve voze - nezajištěné nebo chybějící úchyty pro cestující Řidič je pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky B18 Stáří vozidel Vozidlo v evidenci dopravce DPM 100 % (data D Vozidlo provozované na 4× ročně D - průměrné stáří vozového určené pro provoz na linkách parku PID není starší než 15 let (do 1. vždy linkách PID je starší než 17 - počet nepřijatelných 1. 2021 max. 17 let, do 1. 1. situací 2022 max. 16 let) a průměrné k poslednímu let, po 31. 12. 2020 starší než stáří vozového parku je nižší než 9 let (neplatí pro vozidla dni měřeného 16 let, po 31.12.2021 starší určená pro speciální linky – cyklobusy a zvláštní linky pro čtvrtletí) než 15 let (neplatí pro vozidla přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace). určená pro speciální linky – cyklobusy a zvláštní linky pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace). 33 Standard kvality Úroveň Měření Vyhodnocení Frekvence Kdo Číslo Název Definice náročnosti Způsob Rozsah Kdo Nepřijatelná situace Poznámka/ukazatel (čtvrtletí) B19 Podíl vozidel Vozidla určená pro linky v rámci 25% DPM 100 % (data D Na začátku kontraktu je podíl 4× ročně R - podíl vozidel dle standardu dle standardu kontraktu jsou vybavena dle (toto číslo se pro nová vozidla pro nová přísnějšího standardu pro nová vždy vozidel vybavených dle vozidla vozidla. bude postupně k poslednímu standardu pro nová vozidla zvyšovat) dni měřeného nižší než 25 %, v průběhu čtvrtletí) kontraktu jsou zařazována vozidla neodpovídající standardu pro nová vozidla B20 Tepelná Ve vozidle je dodrženo 80% DPM 75% R Při venkovní teplotě nižší než 4× ročně R - podíl vyhovujících vozidel pohoda předepsané teplotní rozmezí (v případě teplot nad 22 ºC (K) vozů/kontrolní 8 ºC není zapnuté topení, neplatí pro vozidla, která nemusí být vybavena vzorek při teplotě vyšší než 25 ºC celovozovou klimatizací) není zapnutá celovozová klimatizace, je-li jí vozidlo vybaveno B21 Jednotný Vzhled vozidel odpovídá 25% (toto DPM 100 % (data D Vozidlo neodpovídá Manuálu 4× ročně R - podíl vyhovujících vozidel číslo se bude - podíl vozidel opatřených vzhled vozidel Manuálu jednotného vzhledu vždy jednotného vzhledu vozidel jednotným nátěrem PID postupně vozidel PID, resp. pravidlům zvyšovat) k poslednímu PID, je-li povinno se jím řídit; pro reklamu na vozidlech. dni měřeného vozidlo není označeno logem čtvrtletí) PID; na vozidle je aplikována neschválená reklama dle definice standardu Vysvětlivky: DPM = metoda přímého provedení (sběr dat ze záznamového zařízení, statistiky dopravce nebo objednatele nebo měření na vzorku) MSS = tajně provedený zákaznický test K = měření v rámci kontrolní činnosti FZ = měření fiktivním zákazníkem D = dopravce R = ROPID 34 Regionální organizátor Pražské integrované dopravy odbor kvality služby odbor marketingu odbor technického rozvoje a projektů Rytířská 10, Praha 1 Standardy kvality PID Autobusy PID březen 2018