Textová podoba smlouvy Smlouva č. 15428051: elektrobus Sd 14ks

Příloha P10_KS_Standardy_kvality.pdf

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud


                        Standardy kvality PID

Autobusy PID

březen 2018

                                     Regionální organizátor Pražské integrované dopravy
                                          odbor kvality služby
                                          odbor marketingu
                                          odbor technického rozvoje a projektů

                                     Integrovaná doprava Středočeského kraje
                                          Dopravní úsek
Obsah

1 Úvod..............................................................................................................................................................4
2 Terminologie............................................................................................................................................... 5
3 Organizační a procesní část.................................................................................................................... 7

   3.1 Statut standardu a oblasti řízení kvality PID ............................................................................. 7
   3.2 Platnost standardu ........................................................................................................................... 7
   3.3 Kontrola dodržování standardu a jeho vyhodnocování.......................................................... 8
   3.4 Výklad standardu a metodická podpora..................................................................................... 8
   3.5 Certifikace, schvalování a odsouhlasení definovaných prvků .............................................. 8
   3.6 Autorizace vozidla pro provoz v PID ........................................................................................... 8
   3.7 Pořizování nových vozidel pro provoz v PID ............................................................................. 8
4 Standardy kvality pro autobusovou dopravu PID ........................................................................... 10
   4.1 Provoz a jeho parametry .............................................................................................................. 10
   4.2 Vozidlo, jeho vzhled a vybavení (nová vozidla či vozidla mladší 3 let) ............................ 11

      4.2.1 Požadavky na vozidlo ........................................................................................................... 11
      4.2.2 Stáří vozového parku ............................................................................................................ 11
      4.2.3 Vzhled vozidla......................................................................................................................... 12
      4.2.4 Vybavení interiéru vozidla................................................................................................... 13
      4.2.5 Vybavení vozidla prvky informování cestujících ........................................................... 14
      4.2.6 Vybavení vozidla prvky pro odbavování cestujících..................................................... 15
      4.2.7 Další povinné technické vybavení vozidla....................................................................... 16
      4.2.8 Bezbariérovost........................................................................................................................ 17
      4.2.9 Teplotní komfort .................................................................................................................... 17
   4.3 Vozidlo, jeho vzhled a vybavení (vozidlo starší 3 let) ........................................................... 19
      4.3.1 Požadavky na vozidlo................................................................................................................19
      4.3.2 Stáří vozového parku ............................................................................................................ 19
      4.3.3 Vzhled a vybavení ...................................................................................................................... 19
      4.3.4 Vybavení interiéru vozidla...................................................................................................20
      4.3.5 Informování cestujících ........................................................................................................ 21
      4.3.6 Vybavení vozidla prvky pro odbavování cestujících..................................................... 22
      4.3.7 Další technické požadavky na autobus ................................................................................ 22
      4.3.8 Bezbariérovost........................................................................................................................22
   4.4 Zastávky/stanice (přístupové body).......................................................................................... 23
   4.5 Personál............................................................................................................................................. 23
   4.6 Bezpečnost.......................................................................................................................................24
5 Indikátory kvality.....................................................................................................................................25

2
                                                      Standardy kvality PID – Autobusy PID

Standardy kvality PID

Autobusy PID

Standardy kvality pro autobusové linky PID

závaznost:

Standard platí pro všechny dopravce PID.

platnost:

Pro všechny smlouvy

verze:

březen 2018

Garant standardu (kontaktní osoba):

→ ROPID, odbor kvality služby
→ ROPID, odbor marketingu

Relevantní organizační složky organizátora:

→ ROPID, odbor kvality služby
→ ROPID, odbor marketingu
→ ROPID, odbor technického rozvoje a projektů
→ IDSK, dopravní úsek

návaznosti:

> Manuál jednotného vzhledu vozidel PID
> Standard zastávek PID (Zastávky BUS – Výtah ze Standardu zastávek PID)
> Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID
> Podmínky certifikačního procesu zařízení pro provoz v PID
> Seznam zařízení certifikovaných pro provoz v PID (na vyžádání)
> Podmínky certifikačního procesu vozidel pro provoz v PID (Platí ode dne
vyhlášení)
> Seznam vozidel certifikovaných pro provoz v PID (Platí ode dne vyhlášení)

zveřejnění standardu a vyhodnocení jeho dodržování:

pid.cz/standardy-kvality

                                                                                                      3
1 Úvod

Standardy kvality Pražské integrované dopravy (PID) stanovují jednotnou úroveň kvality
poskytovaných služeb, které vychází v kontextu současných finančních možností objednatele
dopravy z doporučení evropské normy ČSN EN 13 816, ze zásad systému řízení kvality služby
Pražské integrované dopravy i nadřazených strategických a koncepčních dokumentů Prahy,
Středočeského kraje i systému PID.
Standardy kvality PID – Autobusy PID jsou platné pro městské, příměstské i regionální linky
PID, jsou závazným dokumentem pro všechny dopravce PID a jejich dodržování je pravidelně
kontrolováno a vyhodnocováno.
Tento standard se jako celek skládá z tohoto dokumentu, návazných příloh, které jsou nedílnou
součástí tohoto standardu, a sady indikátorů kvality, které jsou pravidelně vyhodnocovány.

                                                                                                                          číslo a název ustanovení
                                                                                                                         odkaz na návaznou přílohu

                                                                                                                           odkaz na indikátor kvality

V tomto standardu jsou ustanovení, jejichž platnost bude aktivována až dodatečným
vyhlášením objednatele. U těchto opatření je uvedena poznámka „Platí ode dne vyhlášení“.

Objednatel je oprávněn vydávat aktualizace tohoto standardu i všech jeho návazných příloh.
Případné aktualizace standardů kvality musí být projednány s dopravci PID. Aktualizace
návazných příloh a dokumentů jsou vydávány objednatelem.

4
                     Standardy kvality PID – Autobusy PID

2 Terminologie

2.1 Bezbariérově     Vozidlo umožňující přepravu všem skupinám osob s omezenou
       přístupné     schopností pohybu a orientace. Vozidlo je s minimálně 1 dveřmi
       vozidlo       o šířce min. 1200 mm umožňujícími nástup s vozíkem pro pohybově
                     postižené (opatřené nájezdovou rampou). Výška podlahy v prostoru
                     těchto dveří je maximálně 360 mm nad vozovkou.

2.2 Certifikace      Proces obsahující testování parametrů, funkčnosti, chování,
       technických   kompatibility či jiných vlastností příslušného technického zařízení,
       zařízení      jehož výstupem je Certifikát udělený zástupci objednatele pro
                     příslušné technické zařízení či funkční celek sestávající z více zařízení.
2.3 Certifikace      Používá se například pro komponenty informačního a odbavovacího
       vozidla jako  systému, zařízení pro sledování polohy vozidel, zařízení pro sčítání
       celku         cestujících, zařízení pro preferenci na světelně řízených křižovatkách.

2.4 Autorizace       Certifikát se uděluje přímo výrobci/dodavateli tohoto zařízení, žádost
       vozidla pro   o certifikaci se podává pouze písemnou formou, a to alespoň 60 dní
       provoz v PID  předem, případně na základě domluvy. Podání žádosti neopravňuje
                     k instalaci (není-li součástí certifikačního procesu nutného k ověření
                     chování), v případě používání necertifikovaného zařízení se dopravce
                     vystavuje sankcím dle sazebníku v případě nežádoucího chování prvku.

                     Výrobce vozidel může požádat o certifikaci konkrétního typu autobusu
                     včetně výbavy a vizuálního řešení předepsaného tímto standardem
                     jako celku. Výstupem procesu je Certifikát typu, který je objednatelem
                     pro daný produkt výrobce udělen. Dopravce může pro zjednodušení
                     při nákupu vozidel požadovat v zadávacích podmínkách pouze takové
                     typy autobusů, které Certifikát typu mají objednatelem udělen.

                     Kontrola, jestli vozidlo splňuje standardy kvality před uvedením
                     do provozu v systému PID.

2.5 DPM              Měření přímého provedení (způsob měření provedení standardů
                     kvality formou přímého sběru dat ze statistik dopravce nebo
                     objednatele dle ČSN EN 13 816).

2.6 Fiktivní zákazník Vyškolený pracovník objednatele nebo dopravce (může být i pracovník

(FZ)                 kontroly), který sleduje a měří kvalitu provedení služby důležité

                     pro zákazníka a jedná, jako by byl sám zákazník (cestující).

2.7 Městská linka    Pro účely standardů kvality PID se městskou linkou nazývá linka
                     s trasou výhradně na území hl. m. Prahy včetně náhradní dopravy
                     za takovou linku.

2.8 MSS              Tajně provedený zákaznický test (způsob měření provedení standardů
                     kvality pomocí fiktivního zákazníka dle ČSN EN 13 816).

2.9 Nově objednané Takové vozidlo, které dopravce nově zařadí do provozu na linkách PID

vozidlo              (platí i pro vozidla starší, dlouhodobě zapůjčená, převedená od jiných

                     majitelů nebo z výkonů mimo linky PID).

                                                                                   5
2.10 Objednatel        Pro účely standardů kvality PID se rozumí ROPID a IDSK.

2.11 Odbavovací        Systém zařízení nebo lidské kontroly, zajišťující dodržování tarifních
       systém          podmínek a označování jednotlivých jízdenek (nebo v případě
                       elektronického média odčerpání hodnoty z jízdenek s určitým kreditem
2.12 Odsouhlasení      dle časové a pásmové platnosti).

                       Proces vzájemného potvrzení předložených parametrů či vlastností
                       vozidla nebo dalších prvků týkajících se Standardu kvality PID, podání
                       žádosti i udělení souhlasu stačí formou elektronické komunikace mezi
                       zástupci dopravce a objednatele.
                       Požívá se například pro vzhled stejnokroje dopravce.

                       Žádost o odsouhlasení se podává nejméně 15 dní před požadovaným
                       termínem odsouhlasení.

2.13 Označení          Vytisknutí údajů o počátku její platnosti na jízdenku označovačem
       jízdenky        jízdenek.

2.14 Příměstská linka  Pro účely standardů kvality PID se příměstskou linkou nazývá linka
                       zčásti nebo zcela vedená mimo území hl. m. Prahy (včetně náhradní
                       dopravy za takovou linku). Část parametrů může být definována
                       odlišně v případě příměstských linek s městským charakterem provozu
                       (zejména počet dveří, sedadel, míst pro vozík pro pohybově postižené
                       nebo kočárek).

2.15 Schválení         Proces obsahující kontrolu dodržení jednotlivých parametrů zástupci
                       objednatele, jehož výstupem je písemné potvrzení správnosti
                       použitých parametrů, technologií nebo praktické použitelnosti.

                       Žádost o schválení se podává pouze písemnou formou, v předstihu
                       nejméně 1 měsíc před požadovaným termínem schválení, schválení se
                       může udělit přímo výrobci vozidla v případě použití pro celé vozidlo
                       ještě před jeho vyrobením.

2.16 TZD               Trvalá změna dopravy, závazný dokument objednatele pro dopravce.

2.17 Výměna vozidla Výměna vozidla musí být provedena na nejbližším vhodném místě,
                               nejpozději do 90 min. od zjištění závady.

2.18 Záznam            Průvodní dokument o činnosti řidiče vozidla na přiděleném výkonu
       o provozu       se záznamy veškerých mimořádností během výkonu, tento dokument
       vozidla         je určen také pro provozní záznamy pracovníků kontroly objednatele.

2.19 LE                Vozidlo umožňující bezbariérový nástup alespoň v části vozidla.

6
                                                                           Standardy kvality PID – Autobusy PID

3 Organizační a procesní část

>> kapitola definuje statut standardu a příslušná organizační a procesní ustanovení a postupy

3.1 Statut standardu a oblasti řízení kvality PID

Standardy kvality PID – Autobusy PID je základní dokument definující požadovanou kvalitu
autobusové dopravy jako součást systému řízení kvality PID pro cestující. Standard pokrývá
tyto tematické oblasti:

    • Provoz a jeho parametry
    • Vozidlo, jeho vzhled a vybavení
    • Zastávky a stanice
    • Personál
    • Bezpečnost

Standardy kvality jsou nedílnou součástí smlouvy o poskytování služeb v přepravě cestujících
uzavřené mezi objednatelem a dopravcem.

3.2 Platnost standardu

Standard platí pro všechny dopravce v systému PID a definuje ustanovení pro jednotlivé linky
PID.

V tematické části Vozidlo, jeho vzhled a vybavení jsou definována zvlášť ustanovení platná
pro vozidla starší 3 let v době začátku účinnosti smlouvy o zajištění služeb v přepravě
cestujících a zvlášť ustanovení platná pro vozidla mladší 3 let v době začátku účinnosti
smlouvy včetně nových vozidel vstupujících do provozu v době jejího trvání, přičemž platí,
že maximálně 75 % z těchto vozidel však může být vybaveno dle standardu pro vozidla starší
3 let.

V případě nutnosti převzít pro konkrétní kontrakt vozidla od předchozího dopravce platí
pro tato vozidla ustanovení jako pro vozidla starší 3 let.

V případě specifických podmínek může být standard upřesněn pro konkrétní zadávací
podmínky (např. specifické podmínky svázané s provozem městské dopravy na území měst
Středočeského kraje s převládající objednávkou příslušného města).

Pro konkrétní soutěžený svazek bude též definován předepsaný typ vozidla dle kategorií
viz 4.2.1.1.

V případě různorodých požadavků pro městské a příměstské linky rozhodují o variantě
použitých vozidel a případných výjimkách nebo kombinacích mezi městskou a příměstskou
variantou objednatelé dané linky, stejně tak při dalších specifických požadavcích v rámci
soutěžených svazků linek.

Objednatel je dále oprávněn upravit kritéria pro konkrétní kontrakt.

                                                                                                                           7
3.3 Kontrola dodržování standardu a jeho vyhodnocování

Kontrola dodržování standardu a jeho vyhodnocování je plně v kompetenci objednatele.
V případě zjištění nedostatků je objednatel oprávněn vyměřit dopravci smluvní pokutu
dle sazebníku postihů.

Pravidelná hlášení o výsledcích měření, o závadách apod. probíhají mezi zúčastněnými
stranami přednostně elektronicky e-mailem na vzájemně předem dohodnuté adresy.
V případě potřeby akutního nahlášení závady je možné využít přímé telefonické spojení
s dispečinkem dopravce.

Vyhodnocení plnění jednotlivých standardů kvality se provádí čtyřikrát ročně, vždy
po uplynulém čtvrtletí. Standardy kvality a vyhodnocení jejich dodržování ze strany dopravců
jsou veřejné a jsou základem pro prezentaci kvality poskytovaných služeb.

3.4 Výklad standardu a metodická podpora

Výklad standardů kvality PID je oprávněn provádět výhradně objednatel prostřednictvím
garanta standardu, který rovněž poskytuje metodickou podporu při jeho uplatňování.

3.5 Certifikace, schvalování a odsouhlasení definovaných prvků

Certifikaci, schvalování a odsouhlasení jednotlivých prvků, které dle těchto standardů kvality
PID podléhají jednotlivým schvalovacím úrovním objednatele (viz část Terminologie), provádí
garant standardu.

3.6 Autorizace vozidla pro provoz v PID

Každé vozidlo (nové i starší), které nově vstupuje do služby v rámci systému PID, musí být
autorizováno organizátorem dle postupu uvedeného v části Terminologie (na jednotlivé
komponenty vozidla nebo jejich sestavy či vozidlo jako celek se váže povinnost certifikace,
schválení nebo odsouhlasení objednatelem). Postup autorizace je následovný:

    1. Dopravce požádá objednatele o autorizaci vozidla pro provoz v PID.
    2. Objednatel posoudí soulad vozidla se standardy kvality PID, zdokumentuje stav

         vozidla.
    3. Pokud jsou splněny veškeré předepsané podmínky, objednatel autorizuje vozidlo

         pro provoz v PID (udělí schválení nebo souhlas), přidělí vozidlu evidenční číslo a zanese
         do systému sledování vozidel

3.7 Pořizování nových vozidel pro provoz v PID

Při pořizování nových vozidel pro provoz v PID může dopravce postupovat následujícími
dvěma způsoby:

    A. poptávat pouze taková vozidla (včetně výbavy a vzhledu), která mají udělena
         od objednatele Certifikát typu (včetně prohlášení o shodě dodaného vozidla
         s certifikovaným typem), kdy je zaručeno, že vozidlo splňuje parametry definované tímto
         standardem, respektive návaznými přílohami v aktuálním znění. Před vstupem

8
                                                                      Standardy kvality PID – Autobusy PID

    do provozu v rámci systému PID musí být vozidlo autorizováno dle bodu 3.6. (Platí ode
    dne vyhlášení).
B. postupovat při pořizování vozidel v úzké spolupráci s objednatelem
V případě dle možnosti „B.“ se postupuje v následujících krocích, kterými je dopravce
povinen se řídit:
1. Záměr pořízení nového vozidla

         • Dopravce informuje objednatele o záměru s dostatečným předstihem, včetně
              informace o oblasti provozu vozidla (svazek linek).

2. Sestavení zadávací dokumentace
         • Dopravce připraví zadávací dokumentaci pro pořízení nového vozidla.
         • Dopravce projedná zadávací dokumentaci s objednatelem, který posoudí soulad
              zadávací dokumentace se standardy kvality PID. Dopravce zapracuje případné
              připomínky tak, aby bylo zajištěno, že nově pořizované vozidlo splňuje
              standardy kvality PID.

3. Objednání vozidla, jeho výroba a převzetí ze strany dopravce
         • Dopravce objedná vozidla v souladu s odsouhlasenou zadávací dokumentací.
              Podmínkou převzetí vozidla od výrobce bude schválení vozidla jako celku
              udělené výrobci objednatelem (viz část Terminologie). Součástí tohoto
              schválení budou i jednotlivé certifikáty vztahující se na jednotlivé komponenty
              nebo jejich sestavy.

4. Dovybavení vozidla
         • Dopravce vybaví vozidlo všemi povinnými prvky (zejména technickými
              a vizuálními) dle standardů kvality PID, které nebyly součástí vybavení vozidla
              od výrobce. Jednotlivé komponenty či jejich sestavy přitom podléhají
              schvalovacímu procesu (viz Terminologie).

5. Autorizace vozidla pro provoz v PID
         • postup dle 3.6

                                                                                                                     9
4 Standardy kvality pro autobusovou dopravu PID

>>kapitola obsahuje jednotlivá ustanovení standardů kvality pro autobusovou dopravu PID rozdělená
do tematických oblastí, na která jsou navázány příslušné pravidelně vyhodnocované indikátory kvality.

4.1 Provoz a jeho parametry

4.1.1.1 Plnění grafikonu

Provoz je zajištěn v souladu s platným grafikonem. Je-li tomu jinak, je dopravce povinen tuto

skutečnost nahlásit do 9:00 následujícího dne.

                                                             → Indikátor kvality B1

4.1.1.2 Dodržení kapacity vozidla

Spoj je zajištěn po celou dobu a v celé délce vozidlem předepsané nebo vyšší kapacity.

Je-li tomu jinak, je dopravce povinen tuto skutečnost nahlásit do 9:00 následujícího dne.

                                                             → Indikátor kvality B2

4.1.1.3 Podíl výkonů zajišťovaný bezbariérovými vozidly

Podíl výkonů zajišťovaný bezbariérovými spoji na začátku kontraktu (v průběhu trvání smluv

se bude tento podíl plynule zvyšovat v závislosti na povinné obnově vozového parku):

    • městské linky: 75 % výkonů za sledované čtvrtletí;

    • příměstské linky: 50 % výkonů za sledované čtvrtletí.

                                                             → Indikátor kvality B3

4.1.1.4 Obsloužení zastávek

Vozidlo obsluhuje zastávky určené pro daný spoj. Cestujícím je umožněn (časově i místně)

bezproblémový výstup/nástup, pokud to provozní situace umožňuje, a to včetně osob

s omezenou schopností pohybu a orientace. V zastávkách na znamení zajistí dopravce

zastavení vozidla, nachází-li se viditelně v prostoru zastávky jedna nebo více osob nebo

zastavilo-li již v prostoru zastávky jiné vozidlo nebo použije-li cestující ve vozidle vnitřní

signalizaci nebo nejsou-li ve vozidle hlášeny zastávky.

                                                             → Indikátor kvality B5

4.1.1.5 Přesnost provozu

Provoz je zajišťován v souladu s platným jízdním řádem. Provoz je přesný, pohybuje-li se

odchylka od jízdního řádu u nácestné zastávky v rozmezí 0 s až +179 s, u výchozí zastávky

0 až +59 s.

                                                             → Indikátor kvality B11

4.1.1.6 Přestupní vazby

Řidiči dodržují předepsané návaznosti a přestupy vyznačené ve vozovém jízdním řádu nebo

v odbavovacím zařízení a musí umožnit cestujícím přestup (včetně cestujících s omezenou

schopností pohybu a orientace). Pokud není stanoveno jinak, v případě zpoždění některého

spoje řidič vyčkává na přestup od času odjezdu dle JŘ:

    • na městských linkách maximálně 179 s

    • na příměstských a nočních linkách a při návaznosti na vlak maximálně 299 s, případně
        postupuje dle dispozic koordinačního dispečinku PID, respektive dispečinku dopravce.

                                                             → Indikátor kvality B12

10
                                      Standardy kvality PID – Autobusy PID

4.2 Vozidlo, jeho vzhled a vybavení (nová vozidla či vozidla mladší 3 let)

>> ustanovení platná pro vozidla mladší 3 let v době začátku účinnosti smlouvy a nová vozidla vstupující do provozu
v době jejího trvání

4.2.1 Požadavky na vozidlo
U každé linky v systému PID je objednatelem definován typ linky (městská a příměstská)
a předepsaný typ vozidla.

4.2.1.1 Typy vozidel a jejich definované základní parametry
V rámci systému PID mohou být na autobusové linky předepsány tyto typy vozidel: Minibus,
Midibus, Midibus+, Standard, Standard+, Kloubový, Kloubový+. Následující tabulka uvádí
základní definované parametry pro jednotlivé typy vozidel:

  TYP VOZIDLA1   DÉLKA [m]     POČET DVEŘÍ2        POČET SEDADEL3

Minibus (Mn)     od     do     městské příměstské  městské  příměstské
Midibus (Md)
Midibus+ (Md+)                 linky  linky        linky    linky
Standard (Sd)
Standard+ (Sd+)             8  1-2    1-2          10-20    15-25
Kloubový (Kb)
Kloubový+ (Kb+)  8,01   10     2      2            18-28    25-35

                 10,01  11     3      2            25-30    33-40

                 11,01  14     3      2            25-35    40-55

                 14,01  17     3      2            35-45    50-65

                 17,01  19     4      3            35-45    50-65

                 19,01         5      4            40-55    60-75

1 Konkrétní typ vozidla na lince je definován objednatelem.
2 Min. šířka dveří: 750 mm, na městských linkách všechny 1200 mm kromě prvních, na příměstských linkách alespoň jedny 1200
mm (výjimka pro minibus, kdy postačují dveře o šířce min. 900 mm). Podmínky pro šířku a počet dveří neplatí pro výběrová řízení
na vozidla prokazatelně vyhlášená před 1. 7. 2017.
3 Počet sedadel pro cestující neplatí pro vozidla určená pro speciální linky – cyklobusy, zvláštní linky pro přepravu tělesně
postižených nebo linky pro spojení s letištěm. Počet sedadel je včetně sklopných, kterých může být max. 15 % z celkového počtu
sedadel.

4.2.1.2 Typ sedadel
Městské linky: tzv. „městský typ“, skořepinová sedadla s polstrováním sedacích a opěrných
ploch včetně výplně zajišťující měkkost sedadla, potažená koženkou, barva tmavě červená.

Příměstské linky: tzv. „meziměstský typ“, celopolstrovaná sedadla s měkčím typem sedáku
i opěradla, potažená látkou (doporučená kombinace s koženkou pro podhlavníky), výška
vnitřní strany opěradel min. 55 cm (pro příměstské linky s trasou nejdelšího spoje delší
než 45 minut min. 70 cm), barevný vzor viz Manuál jednotného vzhledu vozidel PID.

                                                                                                                    > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID

4.2.1.3 Vyhrazená sedadla
Na městských linkách musí být ze sedadel vyhrazených pro zdravotně postižené alespoň
2 sedadla umístěna v místě bez převýšení (přístupná přímo z nízkopodlažní části vozidla).

4.2.1.4 Označení vyhrazených míst
Označení vyhrazených míst pro zdravotně postižené oproti ostatním sedadlům je provedeno
pomocí piktogramů na stěně vozidla a odlišnou barvou polstrování sedadel (viz Manuál
jednotného vzhledu vozidel PID).

                                                                                                                    > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID

4.2.2 Stáří vozového parku
Parametr „stáří vozového parku“ se vždy vztahuje k soutěženému svazku linek.

                                                                                                                                          → Indikátor kvality B18
                                                                                                                                          → Indikátor kvality B19

                                                                        11
4.2.2.1 Stáří vozového parku na počátku kontraktu
Na začátku kontraktu je minimálně 25 % vozového parku mladší 3 let od data první registrace
(počet vozidel se vždy zaokrouhluje nahoru).

4.2.2.2 Průměrné stáří vozového parku po celou dobu trvání kontraktu
V průběhu kontraktu je max. průměrné stáří 9 let.

4.2.2.3 Maximální stáří jednotlivého vozidla nasazovaného do provozu po celou dobu trvání
           kontraktu

Maximální stáří vozu je 15 let od data první registrace (do 1. 1. 2021 možno max. 17 let,
do 1. 1. 2022 možno max. 16 let).

4.2.2.4 Obnova vozového parku
V průběhu kontraktu je obnova možná pouze novými vozy nebo vozy mladšími 2 let od data
první registrace (umožnění zapojení předváděcích vozidel apod.); v případě závažných důvodů
pro předčasné vyřazení vozidla (vážná nehoda, požár, odcizení) je možno dočasně se
souhlasem objednatele nahradit vyřazené vozidlo po dobu max. 12 měsíců i vozidlem starším,
jehož stáří během provozu v PID však nepřesáhne 15 let.

4.2.3 Vzhled vozidla
4.2.3.1 Jednotný vzhled vozidel PID
Všechna vozidla musí dodržovat jednotný vzhled vozidel PID (jednotné barevné schéma zvlášť
pro městské a zvlášť pro příměstské linky, avšak s povolením max. 30 % vozů pro celovozovou
reklamu), včetně vzhledu a rozmístění jednotlivých informačních piktogramů, dle Manuálu
jednotného vzhledu vozidel PID.

                                                                                                                    > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID

4.2.3.2 Reklama
Reklama nesmí zakrývat informační a jednotící prvky na vozidle, nesmí zakrývat žádné okenní
plochy (kromě zadního čela), celovozovou reklamou může být polepeno maximálně 30 %
vozového parku. Vnější i vnitřní plochy vozidla (max. do výše 20 % celkových ploch vozového
parku a zároveň do doby trvání 25 % každého kalendářního roku, tj. max. 5 % veškerých ploch
v rámci 1 kalendářního roku) však musí být přednostně využitelné pro potřeby objednatele
k informování cestujících. Objednatel informuje dopravce o záměru využití těchto ploch
alespoň 3 měsíce předem. Reklama nesmí propagovat užívání osobních automobilů či jinak
poškozovat veřejnou dopravu. Reklama nesmí propagovat násilí nebo extremismus a nesmí
mít erotický podtext. Další specifika umisťování reklamy na vozidla definuje Manuál
jednotného vzhledu.

                                                                                                                    > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID

4.2.3.3 Evidenční číslo
Vozidlo musí být označeno jedinečným evidenčním číslem přiděleným vozu objednatelem
v souladu se systematickým členěním číselných řad. Přesné rozmístění těchto prvků definuje
Manuál jednotného vzhledu vozidel PID.

                                                                                                                    > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID

4.2.3.4 Kontrastní provedení podlahy
Vozidla mají u dveřních vstupů kontrastní provedení podlahy o šířce kontrastního pruhu min.
100 mm.

                                                                                                                    > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID

12
                                                                           Standardy kvality PID – Autobusy PID

4.2.3.5 Čistota vozidla
Vozidlo musí být při výjezdu na linku (začátek pořadí) zvenku i zevnitř čisté (s výjimkou
mrazivých dnů s noční teplotou pod bodem mrazu), informační prvky a evidenční čísla musí
být čitelné vždy. Dopravce musí umožnit kompletní vnější a základní vnitřní očistu vozidla
(podlahu) každý den provozu vozidla, kompletní vnitřní očistu vozidla (včetně sedadel, dveří,
oken, vnitřních stěn a přidržovacích tyčí) podle potřeby, minimálně 1 x měsíčně.

                                                                                                                                            → Indikátor kvality B15

4.2.4 Vybavení interiéru vozidla
4.2.4.1 Osvětlení interiéru vozidla
Osvětlení interiéru vozidla musí být za snížené viditelnosti při provozu vozidla na lince trvale
zapnuté a funkční. První osvětlovací těleso, resp. první dvojice osvětlovacích těles (u osvětlení
v provedení ve dvou rovnoběžných řadách) za kabinou řidiče může být vypnuto nebo jeho
svítivost tlumena, ostatní tělesa musí vyzařovat světlo bílé barvy. S ohledem na charakter
obsluhovaného území (zejména v extravilánu) může být osvětlení interiéru zapnuto na nižší
stupeň, při kterém svítí jen žárovky, zářivky v každém druhém tělese nebo LED tlumeně.

4.2.4.2 Zvuková a optická výstraha
Na městských linkách nebo u vozidel s více než 2 dveřmi je povinná zvuková a optická
výstraha před zavřením dveří.

4.2.4.3 Poptávkové ovládání otevírání dveří
Vnější i vnitřní poptávkové ovládání otvírání dveří cestujícími, umístěné v interiéru i vně
vozidla, lokálně propojené s ostatními tlačítky pro znamení k řidiči (vnější nemusí být použito
na linkách s trasou výhradně mimo území Prahy).

4.2.4.4 Logika provozních stavů vnitřních i vnějších tlačítek pro otevírání dveří
Logika provozních stavů vnitřních i vnějších tlačítek je následující:

    • neaktivované cestujícím: nesvítí
    • po aktivaci cestujícím: svítí zeleně
    • při otevřených dveřích: nesvítí
    • při zavírání dveří: nesvítí nebo svítí červeně

4.2.4.5 Tlačítka znamení k řidiči
Tlačítka znamení k řidiči v kontrastním hmatovém i vizuálním provedení jsou dostupná z každé
řady sedadel a propojená s poptávkovým ovládáním nejbližších dveří (konkrétní rozmístění
tlačítek podléhá schválení objednatelem); výška tlačítek u dveří: max. 1,5 m nad úrovní
podlahy.

Vnější i vnitřní tlačítka znamení k řidiči pro nástup/výstup vozíku pro invalidy (žádost
o plošinu) jsou umístěná v dosahu vozíku pro invalidy v prostoru u vyhrazených míst nebo
u příslušných dveří.

Vnitřní tlačítka znamení k řidiči pro výstup kočárku jsou umístěná v prostoru u vyhrazených
míst.

                                                                                                                    > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID

                                                                                                                         13
4.2.4.6 Světelná návěst signalizace „STOP“ (optická zpětná vazba)
Světelná návěst signalizace s nápisem „STOP“ nad každými dveřmi je funkční a viditelná
z prostoru pro cestující. Doplnění zpětné vazby signalizace s nápisem „STOP“ je možné
zobrazením informace na informačním panelu pro cestující.

                                                                                                      > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.2.4.7 Vnitřní kamerový systém
Vozidla nasazovaná na městské linky musí být vybavena vnitřním kamerovým systémem
s možností záznamu s dobou archivace min. 24 hodin v případě aktivace tísňového tlačítka.
Kamery musí zobrazovat prostor každých dveří kromě prvních a dále uličku v celé délce
vozidla.

4.2.4.8 Zádržné tyče
Ve vozidle musí být zádržné tyče, které jsou v nerez provedení dle Manuálu jednotného
vzhledu vozidel PID.

                                                                                                                    > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID

4.2.4.9 Prostor na zavazadla
Vozidla nasazovaná na příměstských linkách musí disponovat prostorem na zavazadla (úložné
kapsy nad sedadly tam, kde je to konstrukčně možné, zpravidla v přední části vozidla). Tyto
vyhrazené prostory pro zavazadla nesmí žádným způsobem zakrývat informační prvky pro
cestující.

4.2.5 Vybavení vozidla prvky informování cestujících

                                                                                                                                           → Indikátor kvality B9

4.2.5.1 Vnější informační panely
Pro vnější informační panely se používá technologie LED, v jednobarevném provedení, v barvě
oranžové. Do vozidla se umisťují tyto informační panely:

    • přední: zobrazuje číslo linky a cílovou zastávku
    • boční: zobrazuje číslo linky, cílovou a rotující vybrané nácestné zastávky; dvoučlánková

         vozidla typu kloubový a kloubový+ musí mít 2 boční panely, tříčlánková vozidla typu
         kloubový+ musí mít 3 boční panely
    • zadní: zobrazuje jen číslo linky

Vnější informační panely musí umožňovat také zobrazení piktogramů. Přední panel musí
umožňovat dynamické přizpůsobení velikosti textu v závislosti na jeho délce (zvětšení,
zmenšení, případně rozdělení na dva řádky v případě zastávek s delším názvem) nebo
alternativně databázové zobrazení textů.

                                                                                                      > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.2.5.2 Vnitřní informační panely
Pro vnitřní informační panely se používá technologie LCD s mobilním datovým připojením
(pokud není schopen připojení zajistit samotný palubní počítač) a s možností ovládat každý
panel samostatně (zobrazovat různé informace).

Do vozidla se umisťují minimálně 2 panely o rozměru 22“, z toho jeden vždy v přední části
vozidla kolmé k jeho podélné ose, ostatní rovnoměrně rozmístěné v rámci celé délky vozidla
(konkrétní umístění podléhá schválení objednatelem). Předepsané počty vnitřních panelů
pro jednotlivé typy vozidel definuje následující tabulka:

14
                                Standardy kvality PID – Autobusy PID

  TYP VOZIDLA    MINIMÁLNÍ POČET VNITŘNÍCH PANELŮ

Minibus (Mn)     městské linky  příměstské a regionální linky
Midibus (Md)
Midibus+ (Md+)   Dle prostorových možností (podléhá schválení
Standard (Sd)                        objednatelem).
Standard+ (Sd+)
Kloubový (Kb)    2              2
Kloubový+ (Kb+)
                 2              2

                 3              3

                 3-4            3-4

V případě omezených prostorových možností možná výjimka z předepsaného počtu (podléhá
schválení objednatelem).

Vzhled a struktura zobrazovaných informací dle manuálu objednatele.

                                                                                                      > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.2.5.3 Zobrazovač času a pásma
Zobrazovač času (hh:mm) a pásma/zóny (3 znaky alfanumericky, pro vozy používané výhradně
na městských linkách stačí 2 znaky) je umístěn v přední části interiéru vozu a je viditelný
z celého vnitřního prostoru.

                                                                                                      > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.2.5.4 Akustické hlášení zastávek
Vozidlo je vybaveno akustickým hlášením zastávek a informací (vnitřní, vnější, příposlech
pro řidiče) s funkcí automatického vyhlašování zastávek na základě polohy GPS z databáze
objednatele.

                                                                                                      > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.2.5.5 Smluvní přepravní podmínky
Ve vozidle musí být vyvěšen platný výňatek ze Smluvních přepravních podmínek PID
definovaný objednatelem. Jednotlivé části výňatku musí být vyvěšeny vedle sebe tak,
aby druhá část navazovala na první.

4.2.5.6 Tarif PID
Ve vozidle musí být vyvěšen platný výňatek z Tarifu PID definovaný objednatelem. Jednotlivé
části výňatku musí být vyvěšeny vedle sebe.

4.2.5.7 Fabiony pro papírové informace
Fabiony pro papírové informace jsou umístěny ve výšce a v úhlu umožňující čitelnost textu
(min. 6xA3 naležato):

    • platný výňatek z Tarifu PID definovaný objednatelem (2xA3);
    • platný výňatek se Smluvních přepravních podmínek PID definovaný objednatelem

         (2xA3);
    • rezerva pro další informace a propagaci PID (2xA3).

4.2.6 Vybavení vozidla prvky pro odbavování cestujících
Pozn.: bližší specifikace bude dodána a aktualizována v návaznosti na projekt Multikanálový
odbavovací systém

                                                                                                      > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.2.6.1 Palubní počítač
Palubní počítač ovládající odbavovací zařízení a informační systém vozidla, může být nahrazen
zařízením pro tisk jízdenek se zajištěním požadované funkčnosti.

                                                                                                                         15
4.2.6.2 Zařízení pro tisk jízdenek
Vozidlo je vybaveno zařízením pro tisk jízdenek (povinně pouze na příměstských a dalších
definovaných linkách, může nahrazovat palubní počítač) včetně potřebného technického
vybavení (SAM modul) a výdej jízdních dokladů je možný pouze na objednatelem definovaný
typ papíru.

                                                                                                                                           → Indikátor kvality B8

4.2.6.3 Označovač
Označovač je umístěn u každých dveří a tiskne úplná a správná/požadovaná data červenou
barvou chemicky reagující s ochranným prvkem na jízdenkách (na linkách s trasou výhradně
mimo území Prahy stačí pouze u předních dveří).

                                                                                                                                            → Indikátor kvality B8

4.2.6.4 Čtečky bezkontaktních karet a optická čtečka
Požadavky na čtečky budou stanoveny na základě projektu Multikanálového odbavovacího
systému.

4.2.6.5 WIFI, Datový modem

Datový modem, sloužící pro účely odbavovacího a informačního systému, musí být koncipován
jako zařízení, které je schopno zajistit požadovanou konektivitu všech zařízení dle jejich
požadavku.

4.2.6.6 Sběrnice Ethernet (VDV + MOS)

Norma VDV 301 platí ode dne vyhlášení.

4.2.7 Další povinné technické vybavení vozidla

4.2.7.1 Sledování vozidel pomocí GNSS

Vozidlo musí být vybaveno systémem sledování vozidel GNSS v jednotném a kompatibilním

systému dle zadání objednatele včetně automatického seřizování jednotného času

pro odbavovací a informační systém.

                                                  > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.2.7.2 Zařízení pro sčítání cestujících

Vozidlo musí být vybaveno certifikovaným zařízením pro automatické sčítání cestujících

s definovanou přesností měření. Rozsah vybavených vozidel dopravce je stanoven návaznou

přílohou Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID. Podmínkou je rovnoměrné využití

vozidel se zařízením pro automatické počítání cestujících v rámci všech linek dopravce. Platí ode

dne vyhlášení.

                                                  > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.2.7.3 Zařízení pro preferenci na SSZ

Vozidlo musí být vybaveno objednatelem certifikovaným zařízením pro preferenci na světelně

řízených křižovatkách na městských linkách, u příměstských linek pouze při požadavku

objednatele (nutnost trvalé aktualizace dat).

                                                  > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.2.7.4 Displeje pro elektronická pořadová čísla

Elektronická pořadová čísla jsou umístěná ve spodní části levé i pravé strany čelního okna.

                                                  > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

16
                  Standardy kvality PID – Autobusy PID

4.2.8 Bezbariérovost                                                             → Indikátor kvality B3

4.2.8.1 Bezbariérové vozidlo
Bezbariérové vozidlo je pro jednotlivé typy linek definované následovně:

Typ linky         Požadavky na vozidlo

Městské linky     plně nízkopodlažní – všechny dveřní vstupy bez schodů, prostor
                  pro minimálně 1 vozík pro pohybově postižené, který bude využitelný
Příměstské linky  i pro přepravu kočárků (min. rozměr 1200 x 1200 mm), u kategorie
                  Standard+ a delší musí být vyhrazen prostor pro 2 vozíky pro pohybově
                  postižené, využitelný i pro přepravu kočárků.

                  postačuje verze LE, tedy alespoň jedny z dveří s bezbariérovým vstupem,
                  (v případě neprůjezdnosti trasy možné udělit výjimku), prostor
                  pro minimálně 1 vozík pro pohybově postižené, který bude využitelný
                  i pro přepravu kočárků (min. rozměr 1200 x 1200 mm)

Procentuální podíl spojů zajišťovaných bezbariérovými vozidly definuje 4.1.1.3.

4.2.8.2 Snížení nástupní hrany
Vozidla používaná na městských linkách musí být vybavena zařízením pro snižování nástupní
hrany v zastávkách.

4.2.8.3 Nájezdová plošina pro vozík
Minimálně jedny dveře musí být vybaveny nájezdovou plošinou pro vozík pro invalidy.

4.2.8.4 Přístup na vyhrazená místa
Místa v prostoru vyhrazeném pro přepravu vozíků pro invalidy musí umožnit bezpečné
zajištění vozíku a přístup bez bariér.

4.2.8.5 Výbava pro osoby se smyslovým postižením zraku
Vozidlo musí být vybaveno prvky pro osoby se smyslovým postižením zraku, tj. vysílačem,
přijímačem, vnějším reproduktorem zajišťujícím identifikaci vozidla osobou se smyslovým
postižením zraku (dálkově aktivované hlášení čísla linky a směru jízdy vně vozidla)
a příposlechovým reproduktorem na stanovišti řidiče zajišťujícím identifikaci požadavku
na nástup nebo výstup osoby se smyslovým postižením zraku do/z vozidla (hlášení řidiči).

                                                                                                      > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.2.9 Teplotní komfort

                                                                                                                                          → Indikátor kvality B20

4.2.9.1 Větrání interiéru
Ve vozidle musí být umožněno větrání interiéru (možnost otevření okenních otvorů
v obdobích, kdy vůz není klimatizován). Větrací otvory musí být v uzamykatelném provedení.

4.2.9.2 Venkovní teploty nad 22 °C
Vozidlo musí být vybaveno funkční klimatizací a při venkovní teplotě v rozmezí 22–25°C musí
být zajištěno, aby uvnitř vozidla byla teplota v rozmezí 20 – 25°C. Při venkovních teplotách
vyšších než 25°C musí být teplota uvnitř vozidla vždy o 1 – 6°C nižší než teplota venkovní.

                                                                                     17
Hodnoty u tohoto bodu budou zkušebně měřeny a vyhodnocovány a v průběhu platnosti může
dojít k úpravě definovaných hodnot dle vyhodnocení.
4.2.9.3 Venkovní teploty pod 8 °C
Vozidlo musí být vybaveno funkčním systémem vytápění prostoru pro cestující a při poklesu
venkovní teploty pod 8°C musí být zajištěno vytápění vozidla tak, aby uvnitř vozidla byla
teplota v rozmezí 15 – 20°C nebo s ohledem na venkovní teplotu i nižší než 15°C, avšak
v takovém případě vždy alespoň o 15°C vyšší než teplota venkovní. Absolutní minimální
teplota ve vozidle za všech okolností je 5°C. Všechny teplotní hodnoty jsou měřeny nejdříve
30 min po odjezdu z výchozí zastávky 1. spoje výkonu.
Hodnoty u tohoto bodu budou zkušebně měřeny a vyhodnocovány a v průběhu platnosti může
dojít k úpravě definovaných hodnot dle vyhodnocení.

18
                                      Standardy kvality PID – Autobusy PID

4.3 Vozidlo, jeho vzhled a vybavení (vozidlo starší 3 let)

>> ustanovení platná pro vozidla starší 3 let v době začátku účinnosti smlouvy o zajištění služeb v přepravě cestujících

4.3.1 Požadavky na vozidlo
4.3.1.1 Typy vozidel a jejich definované základní parametry
V rámci systému PID mohou být na autobusové linky předepsány tyto typy vozidel: Minibus,
Midibus, Midibus+, Standard, Standard+, Kloubový, Kloubový+. Následující tabulka uvádí
základní definované parametry pro jednotlivé typy vozidel:

  TYP VOZIDLA1   DÉLKA [m]     POČET DVEŘÍ2        POČET SEDADEL3

Minibus (Mn)     od     do     městské příměstské  městské            příměstské
Midibus (Md)
Midibus+ (Md+)                 linky  linky        linky              linky
Standard (Sd)
Standard+ (Sd+)             8  1-2    1-2          10-20              15-25
Kloubový (Kb)
Kloubový+ (Kb+)  8,01   10     2      2            18-28              25-35

                 10,01  11     3      2            25-30              33-40

                 11,01  14     3-4    2            25-35              40-55

                 14,01  17     3-4    2            35-45              50-65

                 17,01  19     4-5    3            35-45              50-65

                 19,01         5      4            40-55              60-75

1 Konkrétní typ vozidla na lince je definován objednatelem.

2 Min. šířka dveří: 750 mm, na městských linkách všechny 1200 mm kromě prvních, na příměstských linkách alespoň jedny
1200 mm (výjimka pro minibus, kdy postačují dveře o šířce min. 900 mm).
3 Počet sedadel pro cestující neplatí pro vozidla určená pro speciální linky – cyklobusy, zvláštní linky pro přepravu tělesně
postižených nebo linky pro spojení s letištěm. Počet sedadel je včetně sklopných, kterých může být max. 15 % z celkového počtu
sedadel.

4.3.1.2 Typ a uspořádání sedadel
Optimální volba pohodlí a druhu potahu závisí na typu linky, není povoleno uspořádání sedadel
typu „konference“ (sedadla do „U“ v zadní části vozu), na příměstských linkách preference
uspořádání 2+2 a sedadla se zvýšeným opěradlem a s měkčím sedákem.

4.3.2 Stáří vozového parku                                            → Indikátor kvality B18

4.3.2.1 Průměrné stáří vozového parku po celou dobu trvání kontraktu
V průběhu kontraktu je max. průměrné stáří 9 let.

4.3.2.2 Maximální stáří jednotlivého vozidla nasazovaného do provozu
Maximální stáří vozu je 15 let od data první registrace (do 1. 1. 2021 možno max. 17 let,
do 1. 1. 2022 možno max. 16 let).

4.3.3 Vzhled a vybavení
4.3.3.1 Jednotný vzhled vozidel PID
Jednotný barevný vzhled pro všechna vozidla objednaná po 1. 1. 2016 určená pro příměstské
linky (tedy vybavená odbavovacím zařízením pro provoz na příměstských linkách), včetně
vzhledu a rozmístění jednotlivých informačních piktogramů, je definován v Manuálu
jednotného vzhledu vozidel PID. Vozidla starší nebo vstupující do smlouvy z jiných kontraktů
(v případě nutnosti převzít pro konkrétní kontrakt vozidla od předchozího dopravce) musí být
označena alespoň logem PID na obou bocích vozidla o rozměrech 180x180 mm.

                                                                                                                    > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID
                                                                                                                                          → Indikátor kvality B21

                                                                                  19
4.3.3.2 Reklama
Reklama nesmí zakrývat informační a jednotící prvky na vozidle, nesmí zakrývat žádné okenní
plochy (kromě zadního čela), celovozovou reklamou může být polepeno maximálně 30 %
vozového parku. Vnější i vnitřní plochy vozidla (max. do výše 20 % celkových ploch vozového
parku a zároveň do doby trvání 25 % každého kalendářního roku, tj. max. 5 % veškerých ploch
v rámci 1 kalendářního roku) však musí být přednostně využitelné pro potřeby objednatele
k informování cestujících. Objednatel informuje dopravce o záměru využití těchto ploch
alespoň 3 měsíce předem. Reklama nesmí propagovat užívání osobních automobilů či jinak
poškozovat veřejnou dopravu. Reklama nesmí propagovat násilí nebo extremismus a nesmí
mít erotický podtext. Další specifika umisťování reklamy na vozidla definuje Manuál
jednotného vzhledu vozidel PID.

                                                                                                                    > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID

4.3.3.3 Evidenční číslo
Vozidlo musí být označeno jedinečným evidenčním číslem přiděleným vozu objednatelem
v souladu se systematickým členěním číselných řad. Přesné rozmístění těchto prvků definuje
Manuál jednotného vzhledu vozidel PID.

                                                                                                                    > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID

4.3.3.4 Pořadová čísla
Pořadová čísla se umisťují na spodní levou i pravou stranu předního okna (výška číslic
100 mm).

4.3.3.5 Kontrastní provedení prvků používaných veřejností
Prvky používané veřejností musí být v kontrastním provedení (tlačítka signalizace STOP,
tlačítka ovládání dveří vně i uvnitř).

4.3.3.6 Čistota vozidla
Vozidlo musí být při výjezdu na linku (začátek pořadí) zvenku i zevnitř čisté (s výjimkou
mrazivých dnů s noční teplotou pod bodem mrazu), informační prvky a evidenční čísla musí
být čitelné vždy. Dopravce musí umožnit kompletní vnější a základní vnitřní očistu vozidla
(podlahu) každý den provozu vozidla, kompletní vnitřní očistu vozidla (včetně sedadel, dveří,
oken, vnitřních stěn a přidržovacích tyčí) minimálně 1 x měsíčně.

                                                                                                                                            → Indikátor kvality B15

4.3.4 Vybavení interiéru vozidla
4.3.4.1 Osvětlení interiéru vozidla
Osvětlení interiéru vozidla musí být za snížené viditelnosti při provozu vozidla na lince trvale
zapnuté a funkční. První osvětlovací těleso, resp. první dvojice osvětlovacích těles (u osvětlení
v provedení ve dvou rovnoběžných řadách) za kabinou řidiče může být vypnuto nebo jeho
svítivost tlumena, ostatní tělesa musí vyzařovat světlo bílé barvy. S ohledem na charakter
obsluhovaného území (zejména v extravilánu) může být osvětlení interiéru zapnuto na nižší
stupeň, při kterém svítí jen žárovky, zářivky v každém druhém tělese nebo LED tlumeně.

4.3.4.2 Tlačítka znamení k řidiči
Tlačítka znamení k řidiči musí být rozmístěna rovnoměrně po celé délce vozu v minimálním
počtu tlačítek: minibus: 3, midibus: 4, midibus+: 5, standard: 5, standard+: 7, kloubový: 7.
Tlačítka v blízkosti dveří musí být umístěna ve výšce max. 1,5 m nad úrovní podlahy.

20
                                                                           Standardy kvality PID – Autobusy PID

4.3.4.3 Světelná návěst signalizace „STOP“ (optická zpětná vazba)
Funkční světelná návěst signalizace s nápisem „STOP“, jako zpětná vazba k tlačítkům „znamení
k řidiči“, musí být umístěna na místě viditelném z prostoru vozidla v blízkosti stanoviště řidiče
nebo nad každými dveřmi.

                                                                                                      > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.3.4.4 Smluvní přepravní podmínky
Ve vozidle musí být vyvěšen platný výňatek ze Smluvních přepravních podmínek PID
definovaný objednatelem. Jednotlivé části výňatku musí být vyvěšeny u sebe (vedle sebe nebo
nad sebou) tak, aby druhá část navazovala na první.

4.3.4.5 Tarif PID
Ve vozidle musí být vyvěšen platný výňatek z Tarifu PID definovaný objednatelem. Jednotlivé
části výňatku musí být vyvěšeny u sebe (vedle sebe nebo nad sebou).

4.3.4.6 Logo PID
Vozidla musí být označena logem PID dle manuálu Jednotného vzhledu vozidel PID.

                                                                                                                    > Manuál jednotného vzhledu vozidel PID

4.3.4.7 Prostor na zavazadla
Vozidla nasazovaná na příměstských linkách musí disponovat prostorem na zavazadla (úložné
kapsy nad sedadly tam, kde je to konstrukčně možné, zpravidla v přední části vozidla).
Tyto vyhrazené prostory pro zavazadla nesmí žádným způsobem zakrývat informační prvky
pro cestující.

4.3.5 Informování cestujících

                                                                                                      > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID
                                                                                                                                           → Indikátor kvality B9

4.3.5.1 Vnější informační panely
Pro vnější informační panely se používá technologie DOT-LED nebo LED, v jednobarevném
provedení. Informace o lince musí být umístěny na přední, zadní a pravé (boční) straně vozidla,
u nově objednaných vozidel po 1. 1. 2016 musí být tyto panely pouze v oranžové barvě).
Do vozidla se umisťují tyto informační panely:

    • přední: digitální panel zobrazuje číslo linky a cílovou zastávku
    • boční: digitální panel zobrazuje číslo linky, cílovou zastávku a vybrané nácestné

         zastávky
    • zadní: digitální panel zobrazuje číslo linky

Vnější informační panely musí umožňovat také zobrazení piktogramů. Přední panel musí
umožňovat dynamické přizpůsobení velikosti textu v závislosti na jeho délce (zvětšení,
zmenšení, případně rozdělení na dva řádky v případě zastávek s delším názvem) nebo
alternativně databázové zobrazení textů.

4.3.5.2 Vnitřní informační panely
Pro vnitřní informační panely se používá technologie LED nebo LCD. V případě použití LED
displejů musí být tento displej dvouřádkový. V kloubových vozidlech musí být umístěny
nejméně dva displeje (jeden v přední a jeden v zadní části vozu). Při použití LCD displejů musí
být alespoň jeden displej v každém okamžiku (u kloubových autobusů dva) používán

                                                                                                                         21
pro informace PID. Vzhled a struktura zobrazovaných informací u vnitřních LCD obrazovek
dle samostatného manuálu.

                                                                                                      > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.3.5.3 Zobrazovač času a pásma
Zobrazovač času (hh:mm) a pásma/zóny (3 znaky alfanumericky, pro vozy používané výhradně
na městských linkách stačí 2 znaky) je umístěn v přední části interiéru vozu a je viditelný
z celého vnitřního prostoru.

4.3.5.4 Akustické hlášení zastávek
Vozidlo je vybaveno akustickým hlášením zastávek a informací (vnitřní, vnější, příposlech
pro řidiče) s funkcí automatického vyhlašování zastávek na základě polohy GPS z databáze
objednatele.

4.3.6 Vybavení vozidla prvky pro odbavování cestujících

                                                                                                      > Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.3.6.1 Palubní počítač
Palubní počítač, ovládající odbavovací zařízení a informační systém vozidla, může být
nahrazen zařízením pro tisk jízdenek se zajištěním požadované funkčnosti.

4.3.6.2 Označovač
Označovač je umístěn u každých dveří a tiskne úplná a správná požadovaná data červenou
barvou chemicky reagující s ochranným prvkem na jízdenkách (na linkách s trasou výhradně
mimo území Prahy stačí pouze u předních dveří).

                                                                                                                                           → Indikátor kvality B8

4.3.6.3 Zařízení pro tisk jízdenek
Vozidlo musí být vybaveno zařízením pro tisk jízdenek (povinně pouze na příměstských
linkách, může nahrazovat palubní počítač) včetně SAM modulu. Výdej jízdních dokladů může
probíhat pouze na objednatelem definovaný typ papíru.

                                                                                                                                           → Indikátor kvality B8

4.3.6.4 Čtečky bezkontaktních karet a optická čtečka
Požadavky na čtečky budou stanoveny na základě projektu Multikanálového odbavovacího
systému.

4.3.7 Další technické požadavky na autobus
4.3.7.1 Sledování vozidel pomocí GNSS
Vozidlo musí být vybaveno systémem sledování vozidel GNSS včetně automatického
seřizování jednotného času.

                                                                                                       >Odbavovací a informační zařízení ve vozidlech PID

4.3.8 Bezbariérovost

                                                                                                                                            → Indikátor kvality B3

4.3.8.1 Výbava pro osoby na vozíku pro invalidy
Plošina na vozík pro invalidy o minimálních rozměrech 1200 × 1200 mm musí být vždy
v blízkosti středních nebo zadních dveří. Místa na plošině při přepravě osob se sníženou
schopností pohybu a orientace musí umožnit bezpečné zajištění vozíku pro invalidy.

22
                                                                           Standardy kvality PID – Autobusy PID

Stanovená minimální šířka dveří u této plošiny:
    • 750 mm pro autobusy délky více než 9 m
    • 1200 mm pro autobusy nově objednané po 1. 1. 2016.

4.3.8.2 Výbava pro osoby se smyslovým postižením zraku
Vozidlo musí být vybaveno prvky pro osoby se smyslovým postižením zraku, tj. vysílačem,
přijímačem, vnějším reproduktorem zajišťujícím identifikaci vozidla osobou se smyslovým
postižením zraku (dálkově aktivované hlášení čísla linky a směru jízdy vně vozidla)
a příposlechovým reproduktorem na stanovišti řidiče zajišťujícím identifikaci požadavku
na nástup osoby se smyslovým postižením zraku do/z vozidla (hlášení řidiči).

4.4 Zastávky/stanice (přístupové body)

4.4.1.1 Standard zastávek PID
Vzhled a vybavení zastávek/stanic blíže specifikuje Standard zastávek PID.

                                                                        > Standard zastávek PID (Zastávky BUS – Výtah ze Standardu zastávek PID)

4.5 Personál

4.5.1.1 Chování personálu

Provozní personál se chová slušně, vstřícně a přátelsky bez hrubého porušení pravidel

slušného chování, komunikuje v českém nebo slovenském jazyce. Spolupracuje v rámci svých

kompetencí s orgány přepravní a dopravní kontroly (pověřenými pracovníky dopravce

a objednatele). Provozní personál nesmí během pobytu ve vozidle kouřit. Provozní personál je

seznámen s pravidly jednání s osobami s omezenou schopností pohybu a orientace a tato

pravidla dodržuje.

                                                                    → Indikátor kvality B13

4.5.1.2 Ústrojová kázeň řidiče

Řidič musí být oblečen v dopravcem definovaném a objednatelem odsouhlaseném stejnokroji

s označením loga dopravce. Řidiči v zácviku nebo ve zkušební době, kteří nejsou vybaveni

stejnokrojem, musí být označeni alespoň visačkou s logem dopravce.

                                                                    → Indikátor kvality B14

4.5.1.3 Prodej a kontrola jízdenek řidičem

Na příměstských linkách, kde nástup cestujících probíhá pouze předními dveřmi (tedy vyjma

úseku od hranice Prahy směrem do Prahy), provádí prodej jízdenek, respektive důslednou

kontrolu platnosti předložených jízdních dokladů, řidič. Prodej jízdenek je uskutečňován

v souladu se Smluvními přepravními podmínkami PID a Tarifem PID. Platné jízdenky řidič

vydává jako protihodnotu k předané hotovosti cestujícími. Řidič je povinen nastoupit službu

s dostatečným směnným a udržovat je i během služby tak, aby byl schopen cestujícímu

hradícímu jízdné přiměřenou hotovostí (ve smyslu Smluvních přepravních podmínek PID) vrátit

peníze v hodnotě rozdílu ceny jízdenky a předávané hotovosti.

                                                                                                                                           → Indikátor kvality B7

Na městských linkách je možný doplňkový prodej jízdenek s přirážkou – viz 4.5.1.4

4.5.1.4 Doplňkový prodej jízdenek na městských linkách
Řidič na městských linkách je povinen nastoupit službu vždy s dostatečnou zásobou jízdenek
pro doplňkový prodej s přihlédnutím k obvyklému rozsahu prodeje na lince, minimálně však
10 kusů plnocenných a 5 kusů zlevněných jízdenek, a dále mít na začátku výkonu dostatečné
směnné a udržovat je i během služby tak, aby byl schopen cestujícímu hradícímu jízdenku

                                                                    23
doplňkového prodeje přiměřenou hotovostí (ve smyslu Smluvních přepravních podmínek PID)
vrátit peníze v hodnotě rozdílu ceny jízdenky a předávané hotovosti. Řidič je ochoten tyto
jízdenky prodávat.

                                                                                                                                           → Indikátor kvality B6

4.6 Bezpečnost

                                                                  → Indikátor kvality B17

4.6.1.1 Ohrožení bezpečnosti cestujícího

Technický stav vozidla odpovídá platným právním předpisům. Vozidlo není provozováno

ve stavu, který by mohl ohrozit bezpečnost, zdraví či život cestujících. Při závažné poruše

ohrožující bezpečnost cestujících je nutná okamžitá výměna vozu.

4.6.1.2 Méně závažné poruchy
Při méně závažných poruchách (odbavovací, informační systém, topení, osvětlení apod.) je
nutné provést opravu nebo výměnu vozidla do 90 minut, příp. do oběžné doby linky, je-li vyšší.

24
                                                                                                                      Standardy kvality PID – Autobusy PID

5 Indikátory kvality

                 Standard kvality                  Úroveň               Měření                                        Vyhodnocení
                                                 náročnosti
Číslo Název      Definice                                       Způsob   Rozsah      Kdo  Nepřijatelná situace        Frekvence Kdo  Poznámka/ukazatel
                                                                        (čtvrtletí)

B1 Plnění        Provoz je zajišťován v souladu     99,80 %     DPM     100 %        D Neprovedení spoje nebo jeho    4× ročně  D - průběžné sledování
      grafikonu  s platným grafikonem.           městské linky                            části, plnění standardu                   zaviněných a nezaviněných
                                                                                          99,80 % a níže.                           prostojů (hlášení dopravce
                                                       PID,                                                                         do 9:00 následujícího dne)
                                                    99,90 %                                                                         - namátkové měření při
                                                  příměstské                                                                        kontrolní činnosti
                                                    linky PID                                                                       - ukazatel: podíl
                                                                                                                                    provedených linkových km
B2 Dodržení      Spoj je zajišťován po celou     99,00 % DPM            100 %        D Snížení kapacity spoje oproti  4× ročně      z počtu plánovaných
      kapacity   dobu a v celé délce vozidlem                                             dohodnuté TZD nebo                        linkových km na městských
      vozidla    předepsané nebo vyšší                                                    dopravnímu opatření.                      a příměstských linkách
                 kapacity.                                                                                                          (rozděleno na plnění
                                                                                                                                    skutečné a plnění
                                                                                                                                    ovlivnitelné dopravcem)

                                                                                                                                D - průběžné sledování změn
                                                                                                                                    kapacity (hlášení dopravce
                                                                                                                                    do 9:00 následujícího dne)
                                                                                                                                    - namátkové měření při
                                                                                                                                    kontrolní činnosti
                                                                                                                                    - ukazatel: procento plnění
                                                                                                                                    linkových km dle
                                                                                                                                    předepsaného typu vozidla
                                                                                                                                    (Mn, Md, Md+, Sd, Sd+, Kb,
                                                                                                                                    Kb+)

                                                                                                                                                        25
                Standard kvality                    Úroveň               Měření                                          Vyhodnocení
                                                  náročnosti                                                            Frekvence Kdo
Číslo  Název                Definice                             Způsob   Rozsah                  Nepřijatelná situace                 Poznámka/ukazatel
                                                                         (čtvrtletí)  Kdo

B3 Bezbariérovost Dopravce provozuje              75 %           DPM     100 %         D - nižší než stanovená          4× ročně  D - procento výkonů
                                                                                            procentuální výše                         provedených bezbariérově
       vozidel  bezbariérově přístupná vozidla čtvrtletního                                                                           přístupnými vozidly na
                                                                                                                                      městských / příměstských
                (viz terminologie). Vozidla       souhrnu                                                                             linkách
                                                                                                                                      - celkový podíl bezbariérově
                splňují podmínky                  výkonů na                                                                           přístupných vozidel ve
                                                                                                                                      vozovém parku
                bezbariérovosti pro zrakově       městských                                                                           - podíl garantovaných
                                                                                                                                      bezbariérově přístupných
                postižené.                        linkách PID,                                                                        spojů z celkového počtu
                                                                                                                                      spojů
                                                  z toho

                                                  min. 50 %

                                                  garantovaných

                                                  v JŘ;

                                                  50 %

                                                  čtvrtletního

                                                  souhrnu

                                                  výkonů na

                                                  příměstských

                                                  linkách PID,

                                                  z toho

                                                  min. 30 %

                                                  garantovaných

                                                  v JŘ

B4 Garance      Spoje, vyznačené v jízdním        99,00 % DPM            100 %        D - nedodržení garance            4× ročně  D - průběžné sledování změn
                                                                                                                                      (hlášení dopravce do 9:00
       bezbariérových řádu mezinárodním symbolem                                      bezbariérových spojů                            následujícího dne)
                                                                                                                                      - namátkové měření při
       spojů    pro přepravu osob na vozíku                                           - na spoj je vypraveno vozidlo                  kontrolní činnosti
                                                                                                                                      - ukazatel: procento plnění
                pro invalidy (garantované                                             s nefunkční nájezdovou                          linkových km dle
                                                                                                                                      předepsaného typu vozidla
                spoje), jsou zajištěny po celou                                       plošinou

                dobu a v celé délce

                bezbariérově přístupným

                vozidlem.

26
                                                                                                                       Standardy kvality PID – Autobusy PID

             Standard kvality                       Úroveň            Měření                                           Vyhodnocení
                                                  náročnosti
Číslo Název     Definice                                      Způsob   Rozsah      Kdo  Nepřijatelná situace           Frekvence Kdo  Poznámka/ukazatel
                                                                      (čtvrtletí)

B5 Obsloužení   Vozidlo obsluhuje zastávky        –           DPM kontrolní        R - bezdůvodné vynechání            4× ročně  R počet neobsloužených
      zastávek  určené pro daný spoj.                                                   a neobsloužení zastávky                      zastávek z celkového počtu
                Cestujícím je umožněn (časově                 (K)     vzorek            - bezdůvodné sjetí z trasy či                provedených kontrol
                i místně) bezproblémový výstup                                          neodbavení cestujících
                / nástup, pokud to provozní
                situace umožňuje, a to včetně
                osob s omezenou schopností
                pohybu a orientace.
                V zastávkách na znamení
                zajistí dopravce zastavení
                vozidla, nachází-li se viditelně
                v prostoru zastávky jedna nebo
                více osob nebo zastavilo-li již
                v prostoru zastávky jiné vozidlo
                nebo použije-li cestující ve
                vozidle vnitřní signalizaci nebo
                nejsou-li ve vozidle hlášeny
                zastávky.

B6 Doplňkový Řidič na městských linkách je        –           DPM kontrolní        R - neschopnost zajištění           4× ročně  R počet zjištěných závad
                                                                                                                                     z celkového počtu
prodej jízdenek povinen nastoupit službu vždy                 (K)     vzorek            doplňkového prodeje jízdenek                 provedených kontrol

na městských s dostatečnou zásobou                                                      za přiměřenou hotovost ve

linkách         jízdenek pro doplňkový prodej                                           smyslu SPP PID ani po

                s přihlédnutím k obvyklému                                              uplynutí času na dovybavení

                rozsahu prodeje na lince,                                               (60 min od zjištění, resp.

                minimálně však 10 kusů                                                  u linek s oběžnou dobou nad

                plnocenných jízdenek a 5 kusů                                           60 min do hodnoty oběžné

                zlevněných jízdenek. Řidič je                                           doby)

                ochoten tyto jízdenky prodávat.                                         - nevydání jízdenky při

                                                                                        převzetí hotovosti

                                                                                        - vydání neplatné jízdenky

                                                                                                                                                           27
              Standard kvality                         Úroveň            Měření                                           Vyhodnocení
                                                     náročnosti
Číslo Název         Definice                                     Způsob   Rozsah      Kdo  Nepřijatelná situace           Frekvence Kdo  Poznámka/ukazatel
                                                           –             (čtvrtletí)

B7 Prodej           Řidič prodává jízdenky               95 %    DPM     kontrolní    R - nevydání jízdenky při           4× ročně  R počet zjištěných závad
      jízdenek na   v souladu se SPP PID a                        (K)     vzorek           převzetí hotovosti                           z celkového počtu
      příměstských  Tarifem PID. Platné jízdenky                                           - vydání neplatné jízdenky                   provedených kontrol
      linkách       vydává jako protihodnotu                                               - stanovená kontrola jízdních
                    k předané hotovosti cestujícími                                        dokladů není prováděna
                    (přiměřená hotovost ve smyslu
                    SPP PID). Řidič také důsledně
                    kontroluje tarifní kázeň
                    cestujících (platnost
                    předložených jízdních dokladů).

B8 Funkčnost Odbavovací zařízení ve vozidle                      MSS 75 % vozů        R - nefunkční odbavovací            4× ročně  R podíl vozidel bez závad
                                                                 (FZ)                      zařízení nebo jeho část                      oproti definici standardu
    odbavovacího (pokladna na příměstských                                                 (řidičem nenahlášené či po                   z počtu kontrolovaných
                                                                                                                                        vozidel
    zařízení        linkách, označovače) je plně                                           uplynutí doby od nahlášení

                    funkční. V odbavovacím                                                 řidičem do včasné výměny

                    zařízení je použito správných                                          vozidla – 90 min)

                    náležitostí (papír, páska).                                            - chybně fungující

                                                                                           označovače mající vliv na

                                                                                           posouzení platnosti označené
                                                                                           jízdenky
                                                                                           - více než 50 % nefunkčních
                                                                                           označovačů

                                                                                           - použití nesprávné barvy
                                                                                           pásky v označovači
                                                                                           - použití neschváleného
                                                                                           papíru v zařízení na výdej

                                                                                           jízdenek

28
                                                                                                                                    Standardy kvality PID – Autobusy PID

             Standard kvality                                 Úroveň            Měření                                               Vyhodnocení
                                                            náročnosti                                                              Frekvence Kdo
Číslo Název              Definice                                       Způsob   Rozsah       Kdo  Nepřijatelná situace                            Poznámka/ukazatel
                                                                85 %            (čtvrtletí)

B9 Informování ve Informace ve vozidle (vně i                   90 %    MSS     75 % vozů     R - chybějící, nefunkční nebo         4× ročně  R podíl vozidel bez závad
                                                                        (FZ)                                                                      oproti definici standardu
vozidlech    uvnitř) rozsahově odpovídají                                                          neplatné informační prvky                      z počtu kontrolovaných
                                                                                                                                                  vozidel
             požadavkům standardu kvality                                                          (zobrazovač času a pásma,

             PID, jsou kompletní, aktuální                                                         linkové a směrové orientace,

             a čitelné.                                                                            vnitřní informační panely)

                                                                                                   - neodstraněné závady ve
                                                                                                   vybavení vozidla platnými
                                                                                                   SPP PID, výňatkem z Tarifu
                                                                                                   PID do 3 pracovních dnů
                                                                                                   od nahlášení
                                                                                                   - nefunkční nebo špatně
                                                                                                   slyšitelné hlášení zastávek
                                                                                                   nebo chybně hlášené
                                                                                                   zastávky (minimálně 3
                                                                                                   po sobě jdoucí)
                                                                                                   - chybné přepínání tarifních

                                                                                                   pásem

                                                                                                   - odchylka zobrazovače času

                                                                                                   větší než 1 minuta

B10 Informování na Informace na zastávce                                MSS          30 %     R Neodstraněné závady ve              4× ročně  R podíl zastávek bez závady
       zastávkách odpovídají Standardu zastávek                         (FZ)    zastávek na                                                       oproti definici standardu z
                            PID (Zastávky BUS – Výtah ze                        území Prahy,       vybavení zastávky do 3                         celkového počtu
                            Standardu zastávek PID), jsou                                                                                         kontrolovaných zastávek
                            kompletní, aktuální a čitelné.                          100 %          pracovních dnů od nahlášení
                                                                                  zastávek
                                                                                mimo území         (odpovědnost za vývěs

                                                                                    Prahy          platného zastávkového

                                                                                                   jízdního řádu přísluší dopravci

                                                                                                   licenčně provozované linky,

                                                                                                   není-li s objednatelem

                                                                                                   smluvně upraveno jinak;

                                                                                                   odpovědnost za vše ostatní

                                                                                                   přísluší majiteli zastávkového

                                                                                                   zařízení).

                                                                                                                                                                             29
                Standard kvality                    Úroveň                Měření                                         Vyhodnocení
                                                  náročnosti
Číslo  Název    Definice                                          Způsob   Rozsah      Kdo  Nepřijatelná situace         Frekvence Kdo  Poznámka/ukazatel
                                                                          (čtvrtletí)

B11 Přesnost    Provoz je zajišťován v souladu 75 % pro           DPM,    100 %        D - záporná odchylka vyšší než    4× ročně  D - podíl spojů odpovídajících
       provozu                                                    MSS                       59 s u všech zastávek                      definici přesného provozu
                s platným jízdním řádem.          přesný provoz,  (FZ)                      - kladná odchylka                          (0 s až +179 s) z počtu
                                                                                                                                       měřených spojů
                Provoz je přesný, pohybuje-li se max. 1,5 %                                 bezdůvodně vyšší než 59 s u                - procento nepřijatelně
                                                                                                                                       předjetých spojů (záporná
                odchylka od jízdního řádu u       nepřijatelně                              výchozích zastávek nebo                    odchylka vyšší než 59 s)

                nácestné zastávky v rozmezí       předjetých                                179 s u nácestných zastávek            R Počet nedodržení
                                                                                                                                       návazností z počtu
                0 s až +179 s, u výchozí          spojů                                                                                provedených kontrol

                zastávky 0 až +59 s.

B12 Přestupní   Řidiči dodržují předepsané        –               DPM     kontrolní    R Nedodržení předepsaného 4× ročně
                návaznosti a přestupy                              (K)     vzorek           přestupu / návaznosti (vyjma
       vazby    vyznačené ve vozovém jízdním                                                postupu v souladu s příkazem
                                                                                            dispečinku).
                řádu nebo v odbavovacím
                zařízení a musí umožnit
                cestujícím přestup (včetně
                cestujících s omezenou

                schopností pohybu a orientace).
                Pokud není stanoveno jinak,
                v případě zpoždění některého
                spoje řidič vyčkává na přestup

                od času odjezdu dle JŘ:
                a) na městských linkách

                maximálně 179 s

                b) na příměstských a nočních

                linkách a při návaznosti na vlak

                maximálně 299 s, případně

                postupuje dle dispozic

                koordinačního dispečinku PID,

                respektive dispečinku dopravce

30
                                                                                                                        Standardy kvality PID – Autobusy PID

                  Standard kvality                    Úroveň            Měření                                           Vyhodnocení
                                                    náročnosti                                                          Frekvence Kdo
Číslo Název       Definice                                      Způsob   Rozsah                  Nepřijatelná situace                  Poznámka/ukazatel
                                                          –             (čtvrtletí)  Kdo
B13 Chování       Provozní personál se chová                      DPM                                                   4× ročně  R počet zjištěných závad
       jízdního   slušně, vstřícně a přátelsky bez                 (K)   kontrolní    R - hrubé porušení pravidel                     oproti definici standardu
       personálu  hrubého porušení pravidel                               vzorek           slušného chování vůči                      z počtu provedených kontrol
                  slušného chování, komunikuje                                             cestujícím (např. vulgární
                  v českém nebo slovenském                                                 vyjadřování, urážení
                  jazyce. Spolupracuje v rámci                                             cestujících)
                  svých kompetencí s orgány                                                - bezdůvodné odmítnutí
                  přepravní a dopravní kontroly                                            přepravy osob s omezenou
                  (pověřenými pracovníky                                                   schopností pohybu
                  dopravce a objednatele).                                                 a orientace
                  Provozní personál nesmí                                                  - znemožnění nebo bránění
                  během pobytu ve vozidle kouřit.                                          výkonu dopravní a přepravní
                  Provozní personál je seznámen                                            kontroly
                  s pravidly jednání s osobami                                             - kouření provozního
                  s omezenou schopností pohybu                                             personálu ve vozidle
                  a orientace a tato pravidla                                              - řidič nekomunikuje českým
                  dodržuje.                                                                nebo slovenským jazykem

                                                                                                                                                          31
               Standard kvality                              Úroveň            Měření                                          Vyhodnocení
                                                           náročnosti                                                         Frekvence Kdo
Číslo Název    Definice                                                Způsob   Rozsah                  Nepřijatelná situace                 Poznámka/ukazatel
                                                               95 %            (čtvrtletí)  Kdo
B14 Ústrojová  Řidič je po celou dobu výkonu                             MSS   75 % vozů                                      4× ročně  R podíl kontrol bez závady
       kázeň   oděn v dopravcem definovaném                              (FZ)                R Nevhodná stejnokrojová                       oproti definici standardu
               a objednatelem odsouhlaseném                                                       kázeň, která je v rozporu                 z celkového počtu kontrol
               stejnokroji s logem dopravce.                                                      s definicí standardu.
               Řidiči v zácviku nebo ve
               zkušební době, kteří nejsou
               vybaveni stejnokrojem, musí být
               označeni alespoň visačkou
               s logem dopravce a ve slušném
               a čistém oděvu
               - jednobarevná decentní košile

               nebo polokošile

               - vesta nebo svetr

               - tmavá bunda nebo sako

               - tmavé jednobarevné kalhoty

               nebo sukně (v letním období

               možno krátké kalhoty)

B15 Čistota vozidel Interiér i exteriér vozidla je při     90 %        MSS     75 % vozů    R Silné znečištění vozidla,       4× ročně  R Průměrná čistota všech
                            výjezdu na každou část výkonu              (FZ)                      způsobující nečitelnost                    měřených vozidel dle
                            čistý (exteriér s výjimkou                                           informačních prvků, nebo                   bodového hodnocení
                            mrazivých dnů), udržovaný,                                           silně znečištěné sedačky,                  jednotlivých aspektů (vnější
                            upravený, bez odpudivých                                             zadržovací tyče, úchyty pro                čistota, čitelnost
                            prvků. Dopravce odstraňuje                                           cestující.                                 informačních prvků,
                            v rámci svých možností a v co                                                                                   sedačky, podlaha)
                            nejkratším čase po zjištění                                                                                     s přiřazením váhy
                            prvky graffiti vně i zevnitř                                                                                    (čtyřbodová stupnice)
                            vozidla.

32
                                                                                                                                Standardy kvality PID – Autobusy PID

                Standard kvality                          Úroveň            Měření                                               Vyhodnocení
                                                        náročnosti                                                              Frekvence Kdo
Číslo Název          Definice                                       Způsob   Rozsah       Kdo  Nepřijatelná situace                            Poznámka/ukazatel
                                                            90 %            (čtvrtletí)

B16 Čistota          Zastávkový označník a jeho               –     MSS          30 %     R Neodstraněné závady                 4× ročně  R podíl zastávek bez závady
       zastávkových  příslušenství je udržováno čisté               (FZ)    zastávek na        v čistotě zastávkových                         oproti definici standardu
       zařízení      a nepoškozené. Všechny                100 %            území Prahy,       označníků a jejich                             z celkového počtu
                     informační prvky, zastávkové                                              příslušenství do 3 pracovních                  kontrolovaných zastávek
                     jízdní řády a provozní informace                           100 %          dnů od nahlášení.
                     jsou dobře čitelné.                                      zastávek
                                                                            mimo území

                                                                                Prahy

B17 Rizikové         Bezvadný technický stav                        DPM     kontrolní     R Závažné technické závady            4× ročně  R počet zjištěných rizikových
       situace       vozidla, odpovídající platným                   (K)     vzorek            vozidla ohrožující bezpečnost                  situací z počtu provedených
                     právním předpisům. Případné                                               či zdraví cestujících,                         kontrol
                     závady je nutno ihned odstranit.                                          například:
                                                                                               - jízda s nezajištěnými
                                                                                               (nezavřenými) dveřmi
                                                                                               - neupevněné sedačky ve
                                                                                               voze
                                                                                               - nezajištěné nebo chybějící
                                                                                               úchyty pro cestující
                                                                                               Řidič je pod vlivem alkoholu
                                                                                               nebo jiné návykové látky

B18 Stáří vozidel    Vozidlo v evidenci dopravce                    DPM 100 % (data D Vozidlo provozované na                    4× ročně  D - průměrné stáří vozového
                     určené pro provoz na linkách                                                                                             parku
                     PID není starší než 15 let (do 1.                      vždy               linkách PID je starší než 17                   - počet nepřijatelných
                     1. 2021 max. 17 let, do 1. 1.                                                                                            situací
                     2022 max. 16 let) a průměrné                           k poslednímu       let, po 31. 12. 2020 starší než
                     stáří vozového parku je nižší
                     než 9 let (neplatí pro vozidla                         dni měřeného       16 let, po 31.12.2021 starší
                     určená pro speciální linky –
                     cyklobusy a zvláštní linky pro                         čtvrtletí)         než 15 let (neplatí pro vozidla
                     přepravu osob s omezenou
                     schopností pohybu a orientace).                                           určená pro speciální linky –

                                                                                               cyklobusy a zvláštní linky pro

                                                                                               přepravu osob s omezenou

                                                                                               schopností pohybu

                                                                                               a orientace).

                                                                                                                                                                  33
               Standard kvality                         Úroveň               Měření                                                 Vyhodnocení
                                                                                                                                   Frekvence Kdo
Číslo  Název          Definice                          náročnosti Způsob     Rozsah        Kdo  Nepřijatelná situace                             Poznámka/ukazatel
                                                                             (čtvrtletí)

B19 Podíl vozidel     Vozidla určená pro linky v rámci       25%        DPM 100 % (data D Na začátku kontraktu je podíl            4× ročně  R - podíl vozidel dle standardu
       dle standardu  kontraktu jsou vybavena dle       (toto číslo se                                                                           pro nová vozidla
       pro nová       přísnějšího standardu pro nová                         vždy                vozidel vybavených dle
       vozidla        vozidla.                               bude
                                                          postupně           k poslednímu        standardu pro nová vozidla
                                                          zvyšovat)
                                                                             dni měřeného        nižší než 25 %, v průběhu

                                                                             čtvrtletí)          kontraktu jsou zařazována

                                                                                                 vozidla neodpovídající

                                                                                                 standardu pro nová vozidla

B20 Tepelná           Ve vozidle je dodrženo            80%             DPM  75%            R Při venkovní teplotě nižší než       4× ročně  R - podíl vyhovujících vozidel
       pohoda         předepsané teplotní rozmezí
                      (v případě teplot nad 22 ºC                       (K) vozů/kontrolní       8 ºC není zapnuté topení,
                      neplatí pro vozidla, která
                      nemusí být vybavena                                    vzorek              při teplotě vyšší než 25 ºC
                      celovozovou klimatizací)
                                                                                                 není zapnutá celovozová

                                                                                                 klimatizace, je-li jí vozidlo

                                                                                                 vybaveno

B21 Jednotný          Vzhled vozidel odpovídá             25% (toto     DPM 100 % (data D Vozidlo neodpovídá Manuálu               4× ročně  R - podíl vyhovujících vozidel
                                                        číslo se bude                                                                            - podíl vozidel opatřených
       vzhled vozidel Manuálu jednotného vzhledu                             vždy                jednotného vzhledu vozidel                      jednotným nátěrem PID
                                                          postupně
                      vozidel PID, resp. pravidlům        zvyšovat)          k poslednímu        PID, je-li povinno se jím řídit;

                      pro reklamu na vozidlech.                              dni měřeného        vozidlo není označeno logem

                                                                             čtvrtletí)          PID; na vozidle je aplikována

                                                                                                 neschválená reklama dle

                                                                                                 definice standardu

Vysvětlivky:
DPM = metoda přímého provedení (sběr dat ze záznamového zařízení, statistiky dopravce nebo objednatele nebo měření na vzorku)
MSS = tajně provedený zákaznický test
K = měření v rámci kontrolní činnosti
FZ = měření fiktivním zákazníkem
D = dopravce
R = ROPID

34
Regionální organizátor Pražské integrované dopravy
                                           odbor kvality služby
                                             odbor marketingu

                    odbor technického rozvoje a projektů
                                           Rytířská 10, Praha 1

               Standardy kvality PID

                                  Autobusy PID

                                                     březen 2018