Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud
KORDIS JMK, spol s r. o. Nové Sady 30, 602 00 Brno Garance návazností IDS JMK Jízdní řád 2014 / 15 Platí od 01. 04. 2015 Duben 2015 [Sem zadejte text.] ZÁKLADNÍ PRAVIDLA GARANCE NÁVAZNOSTÍ IDS JMK Návaznosti v rámci IDS JMK jsou rozděleny do 2 základních skupin: návaznosti negarantované vychází z časových poloh jednotlivých spojů linek bez povinnosti vyčkat na přípoj. V případě výluk je řešeno dle Technických a provozních standardů případně dle výlukových pokynů vydávaných KORDIS JMK. návaznosti garantované jsou stanoveny ve služební verzi jízdních řádů jednotlivých linek tzv. inverzními přípojovými řádky, kde je uveden čas příjezdu spoje, na který má povinnost navazující spoj čekat, čekací doba v minutách a v případě potřeby ještě další specifika k zajištění návaznosti. Na území města Brna u jízdních řádů DPMB vychází garantované návaznosti z „Projektu organizace veřejné dopravy na území města Brna“, přílohy 2 „koncepce provázanosti linek“. Není-li zde daný případ řešen, postupuje se dle interních opatření DPMB, odsouhlasených KORDIS JMK. Návaznosti vlak – vlak jsou řešeny interní pomůckou ČD projednanou s KORDIS JMK. Přípojné spoje Přípojný spoj je spoj, od kterého odjíždí návazný spoj. Návazný spoj je spoj, který navazuje na přijíždějící přípojný spoj. Přípojnými spoji IDS JMK jsou spoje, jejichž přípojová vazba je vyhlášena jízdním řádem příslušné linky. Služební jízdní řád je pro účely zajištění přestupních návazností doplněn (na rozdíl od jízdních řádů určených pro veřejnost) o tzv. „inverzní“ přípojové řádky. Přestupní návaznost BUS VLAK je vyznačena NAD ŘÁDKEM odjezdů vlaků z přestupního bodu (inverzně vybarvené řádky, údaje vyznačují čas příjezdu přípojného autobusu a čekací dobu návazného vlaku). Přestupní návaznost VLAK BUS je vyznačena POD ŘÁDKEM odjezdů vlaků z přestupního bodu (údaje vyznačují odjezd návazného autobusu). Čekací doba Čekací doba je doba, po kterou navazující spoj vyčká na příjezd zpožděného přípojného spoje. Čekací doba stanovuje největší interval mezi pravidelným odjezdem návazného spoje a skutečným příjezdem zpožděného přípojného spoje, při kterém je návazný spoj ještě povinen čekat na zpožděný přípojný spoj. Mezi skutečným příjezdem zpožděného přípojného spoje a odjezdem návazného spoje musí být dodržena přestupní doba. Čekací doba nemusí být dodržena pokud: - výpravčí (řidič spoje jiného dopravce) obdrží informaci, že zpoždění přípojného spoje je vyšší než je možno pokrýt čekací dobou - výpravčí (řidič spoje jiného dopravce) obdrží informaci, že se v přípojném spoji nenachází žádný přestupující cestující. Nejvyšší přípustné zpoždění návazného spoje (není-li operativně nařízen opožděný odjezd návazného spoje) je dáno součtem čekací a přestupní doby. V odůvodněných výjimečných případech může dispečer regionální dopravy rozhodnout o čekání vlaku odlišně od pomůcky „Garance návazností“. Obdobně může Centrální dispečink IDS JMK (dále jen CED) (event. dispečink DPMB) v odůvodněných případech rozhodnout o event. prodloužení ček. doby autobusu v mezích limitovaných dalšími technologickými souvislostmi (další přípoje, obrat vozu). 2 [Sem zadejte text.] Přestupní doba Přestupní doba je minimální doba nutná k bezpečnému přestupu cestujících v daném přestupním bodu. Vlaky a aut. spoje, u nichž je interval mezi příjezdem a odjezdem kratší než přestupní doba, se nepovažují za přípoje a netýkají se jich tudíž další opatření pomůcky „Garance návazností“. Přestupní doby v jednotlivých přestupních bodech IDS JMK jsou stanoveny přílohou č. 2. Dispečerské řízení provozu autobusů spočívá zejména v: předání informace řidičům o zpoždění přípojů, stanovení čekání či nečekání na zpožděný přípoj dle inverzních přípojových řádků. V případech uvedených v článku čekací doba možnost zkrácení či prodloužení čekací doby. Nestanoví-li dispečer z důvodu zjednodušené informace více vozům jednoznačnou direktivu čekat / nečekat (event. do), postupuje řidič busu dle sdělené výše očekávaného zpoždění a čekací doby dané inverzními přípojovými řádky ve služebním j.ř. zpoždění odjezdu spoje z důvodů zpoždění negarantovaného přípoje informování řidiče při mimořádnostech v dopravě o dopravní situaci, např. při neprůjezdnosti komunikace včetně určení objízdné trasy. řešení technologických souvislostí provozu ve spolupráci s dispečinky autodopravců Spojení mezi jednotlivými pracovníky Základní podmínkou pro zabezpečování řízení přestupních návazností je informace o aktuální poloze vlaku. Informace o aktuální poloze vlaku poskytuje provozovatel dráhy dopravci ČD automaticky ze svého informačního systému a ten dále dispečinku CED IDS JMK. Za včasné a správné podání informace o okamžité změně dopravní situace odpovídá výpravčí. Komunikace při zabezpečování přestupních návazností probíhá po linii: výpravčí ↔ dispečer provozovatele dráhy ↔ dispečer dopravce ↔ dispečer CED (DPMB). V případě nutnosti překročit stanovené čekací doby lze postupovat dle Prováděcího nařízení k předpisu pro operativní řízení provozu D7 část A. Výpravčí při zajištění přestupních návazností udílí pokyny: - určenému zaměstnanci v ŽST, je-li aktivován, - zaměstnancům doprovodu vlaku. Zpráva o čekání vlaku je informace automaticky vygenerovaná systémem CED a přes dispečink dopravce zaslána výpravčímu konkrétní stanice. Výpravčí požadavek – zprávu o čekání vlaku – obdrží do Provozní aplikace řízení provozu (EDD, GTN), ve které je vedena dopravní dokumentace (dále jen PA-ŘP). Ve zprávě je uveden čas do kdy má příslušný vlak v uvedeném přestupním bodě čekat, včetně uvedení důvodu žádosti a případné vyjádření dispečera. Krátká textová zpráva (dále jen KTZ) je informace zadávaná a odesílaná výpravčím ve stanovených případech dle směrnice ČD a SŽDC. Způsob zadávání a pořizování KTZ je stanoven interním pokynem SŽDC, OŘ Brno. Kontakty (pevné linky, mobily) na CED, dispečink DPMB, výpravčí, dispečery regionální dopravy dopravce ČD, dispečery provozovatele dráhy SŽDC i dispečinky autodopravců jsou uvedeny v příloze č. 1 „Kontakty“ s uvedením pracovní doby. Změny svých údajů dopravci průběžně hlásí KORDIS, který zajistí opravu přílohy 1. 3 [Sem zadejte text.] Přehled přestupních bodů, odpovědných výpravčích za jednotlivé body, způsobů zajišťování přestupních návazností, přestupních dob a sledovaných návazných linek IDS JMK jsou uvedeny v příloze č. 2 „Pravidla garancí návazností v přestupních bodech“. Komunikace mezi řidičem busu a dispečerem probíhá prostřednictvím MSP. V případě poruchy MSP je dopravce povinen vybavit řidiče bezodkladně mobilním telefonem a informovat CED. V případě mimořádných změn jízdního řádu nebo oběhů vozidel jsou dopravci povinni zaslat KORDISu platné oběhy vozidel na dotčených linkách nejpozději 5 prac. dnů před změnou. Dispečerské řízení Centrálního dispečinku IDS JMK (CED) Od 1. 6. 2008 řídí provoz v celém IDS JMK dispečink CED s následujícími výjimkami: provoz v obvodu DPMB řídí dispečink DPMB požadavky na řízení provozu vlaků uplatňuje CED prostřednictvím dispečinku regionální dopravy ČD Dispečerské řízení ČD 1) dispečink regionální dopravy Brno: pracovní doba: nepřetržitý provoz 2) vedoucí směny osobní stanice Brno: pracovní doba: nepřetržitý provoz Dispečerské řízení SŽDC 1) Centrální dispečerské pracoviště Přerov: pracovní doba: nepřetržitý provoz vedoucí dispečer provozní dispečer 4 (PD 4) - řízené tratě: Lanžhot st. hr. – Břeclav – Brno hl. n. – Letovice Břeclav – Moravský Písek Břeclav – Znojmo Brno hl. n. – Jihlava (mimo) Brno-Horní Heršpice – Brno dolní nádraží – Brno-Maloměřice Brno hl. n. – Hrušovany nad Jevišovkou Znojmo – Okříšky Moravské Bránice – Oslavany Boří les – Lednice Břeclav – Břeclav st. hr. Hrušovany – Hevlín Znojmo – Šatov st. hr. Moravské Budějovice – Jemnice Skalice nad Svitavou – Chornice (mimo) Šakvice – Hustopeče u Brna Zaječí – Hodonín Hodonín – Hodonín st. hr. Čejč – Uhřice u Kyjova Rohatec – Sudoměřice na Moravě Veselí nad Moravou – Sudoměřice na Moravě st. hr. Veselí nad Moravou – Velká nad Veličkou st. hr. Moravský Písek – Bzenec (mimo) provozní dispečer 5 (PD 5) - řízené tratě: Veselí nad Moravou (mimo) – Brno hl. n. (mimo) Veselí nad Moravou (mimo) – Brno-Maloměřice (mimo) 4 [Sem zadejte text.] Ivanovice na Hané – Brno hl. n. (mimo) Blažovice – Holubice Brno hl. n. (mimo) – Brno-Maloměřice (mimo) – Havlíčkův Brod – Golčův Jeníkov Žďár nad Sázavou – Tišnov dálkově ovládané tratě v obvodu IDS JMK 250 Modřice – Břeclav (mimo) – Lanžhot 330 Břeclav (mimo) – Moravský Písek (- Přerov) 2) dozorčí provozu žst. Brno hl.n., operátorka dispozičního výpravčího žst. Brno hl.n. dozorčí provozu žst. Břeclav, operátorka dispozičního výpravčího žst. Břeclav 3) výpravčí jednotlivých stanic, kteří zajišťují návaznosti v rámci IDS JMK Spojení výpravčích s řidiči autobusů je realizováno zásadně prostřednictvím CED, event., případně dispečinku DPMB. Vzájemné spojení řidičů autobusů vždy prostřednictvím CED, event., případně DPMB. Výjimkou z tohoto pravidla je kontaktování pohotovostního řidiče vlastní firmy, o čemž řidič vždy vyrozumí i CED (příp. DPMB). Povinnosti jednotlivých pracovníků Povinnosti řidičů a) dbát na včasnost jízdy. V případě ohrožení návazností v některé z následujících zastávek, event. ohrožení včasnosti následujícího spoje v oběhu zpožděním větším než 3 min. informovat CED o výši zpoždění. b) v přestupních bodech sledovat dle jízdního řádu s inverzně vyznačenými přípojovými řádky příjezdy přípojných spojů (vlaků), na něž jeho spoj navazuje. V případech, kdy je stanovena povinnost zjistit příjezd přípojného spoje pohledem a tento spoj nepřijede včas, se dotázat po 5 minutách dispečinku. V ostatních případech se dotázat dispečinku při důvodné pochybnosti o příjezdu přípojného spoje (vlaku) - např. při mimořádně nízkém nástupu. c) v případě hlášeného zpoždění přípojného aut. spoje (vlaku) dodržet čekací dobu nařízenou dispečerem (automaticky generovanou textovou zprávou), pokud neobdrží od dispečera jiný pokyn (ať již nečekat nebo čekat déle) v případech, kdy je stanovena povinnost přesvědčit se o příjezdu přípojného spoje pohledem, přesvědčit se o příjezdu přípojného spoje jakož i o přestupu všech cestujících. Nepřijede-li přípojný spoj v nařízené čekací době, vyžádat si pokyny dispečera. d) povinnost přesvědčit se o příjezdu přípojného busu nebo vlaku pohledem je zásadně stanovena ve všech přestupních bodech – výjimky jsou uvedeny v příloze č. 2 případně upřesněny specifickými pravidly GN. e) informovat dispečink vlastní firmy o opatřeních dispečinku CED, jakož i o dalších skutečnostech, majících vliv na technologické souvislosti: oběhy vozů, prac. doba, ... f) Spoje, u nichž je v přípojovém nebo inverzním přípojovém řádku vyznačen přípoj, na zastávce na znamení zastaví vždy spoje navazujícího. Pro ostatní spoje bez návaznosti zůstává na těchto zastávkách zachován režim zastavování na znamení. k) Podrobný postup řidičů autobusů DPMB při zajištění vazeb IDS JMK stanoví interní opatření DPMB odsouhlasené KORDIS JMK. Povinnosti výpravčích 5 [Sem zadejte text.] Činnost výpravčího při zajišťování přestupních návazností A. NÁVAZNOST VLAK - AUTOBUS Pro zabezpečení přestupní návaznosti vlak autobus výpravčí provádí tyto činnosti: a) výpravčí všech ŽST zadávají informaci 080 prostřednictvím PA-ŘP; jedná se o základní způsob pořízení informace o poloze vlaku pro zajištění přestupních návazností; v případě poruchy přenosu informací postupuje výpravčí dle opatření ČD a SŽDC. b) výpravčí ve výchozí stanici vlaku nahlašuje formou zaslání informace 080-3 nebo KTZ předpokládané zpoždění výchozího vlaku ve výši 4 a více minut, a to ihned, jakmile mu je předpokládané zpoždění známo; dále nahlašuje každou změnu předpokládaného zpoždění výchozího vlaku ve výši ± 4 a více minut; Komunikace výpravčí - dispečer CED pomocí KTZ je v souladu s linií komunikace uvedenou na str. 3, protože KTZ zároveň zachycuje provozní dispečer SŽDC i dispečer regionální dopravy ČD. c) výpravčí všech ŽST nahlašují formou zaslání informace 080-3 nebo KTZ každou změnu zpoždění vlaku vzniklou při pobytu vlaku v jimi řízených stanicích ve výši ± 4 a více minut; d) výpravčí všech ŽST nahlašují formou zaslání informace 080-3 nebo KTZ každou změnu zpoždění vlaku vzniklou v mezistaničním úseku sousedící se zadní dopravnou, která má vliv na rozhodnutí čekat/nečekat s návazným spojem, minimálně však změnu zpoždění ve výši ± 4 minut; e) na tratích Modřice – Břeclav (mimo) – Lanžhot a Břeclav (mimo) – Moravský Písek řízených pracovištěm CDP Přerov řídící dispečer koná jako výpravčí dle bodů a-d. g) Na požadavek CED (DPMB) daný prostřednictvím dispečera regionální dopravy ČD sdělí doprovod vlaku přibližný (orientační) počet přestupujících osob. h) Při přestupu cestujících ze zpožděného vlaku na autobus výpravčí hlásí staničním rozhlasem vhodným způsobem nutnost rychlého přestupu cestujících na autobus. i) V případě že: - dojde k výpadku PA-ŘP (tzn. nelze pořídit nebo předat informaci 080 ani KTZ); - dojde k výpadku přenosu informací mezi PA-ŘP a CED, nahlašují výpravčí všech ŽST a řídící dispečer CDP polohy vlaků telefonicky prostřednictvím provozního dispečera CDP. j) V případě nebezpečí z prodlení je mimořádně povolena přímá komunikace výpravčí ↔ dispečer CED (DPMB). Výpravčí o provedené komunikaci informuje provozního dispečera SŽDC CDP Přerov, dispečer CED informuje dispečera regionální dopravy ČD. k) Pokud nastane případ, kdy při výpadku přenosu informací PA-ŘP a CED se výpravčí navíc nedovolá telefonicky provoznímu dispečerovi SŽDC CDP Přerov, výpravčí zajistí (je-li to technicky možné) informování řidiče autobusu osobně (nebo prostřednictvím určeného zaměstnance) o příjezdu zpožděného vlaku a o ukončení přestupu cestujících. Stanice, ve kterých je osobní kontakt s řidičem autobusu v případě nemožného dorozumění s provozním dispečerem SŽDC CDP Přerov možný, jsou uvedeny v interním opatření ČD. B. NÁVAZNOST AUTOBUS - VLAK Zabezpečení přestupní návaznosti autobus vlak se provádí následujícím způsobem: a) Zabezpečení přestupní návaznosti autobus - vlak při zpoždění přípojného autobusu se uskutečňuje zasláním požadavku CED, v kterém je uveden pokyn pro pozdržení výpravy vlaku do určeného času. Požadavek je z pracoviště CED odeslán prvotně na dispečera regionální dopravy ČD, který ji po dohodě s provozním dispečerem SŽDC CDP Přerov buď anuluje (požadavek zneplatní a dohodne s CED jiný způsob řešení) nebo odsouhlasí (požadavek se přepošle výpravčímu jako zpráva o čekání vlaku do PA-ŘP). Zpráva o čekání vlaku je pro výpravčího ŽST závazná. Pokud má výpravčí ŽST pochybnosti o 6 [Sem zadejte text.] požadavku uvedeném ve zprávě o čekání vlaku, kontaktuje provozního dispečera SŽDC CDP Přerov; b) Obdobně se postupuje u tratí dálkově ovládaných z CDP Přerov: požadavek z CED obdrží (pokud jej dispečer regionální dopravy ČD neanuluje) řídící dispečer CDP Přerov. c) Na požadavek dispečera regionální dopravy ČD sdělí CED přibližný (orientační) počet přestupujících osob, zjištěný z jeho příkazu řidičem autobusu (je-li to technicky možné). Při přestupu cestujících ze zpožděného autobusu na vlak v případech, kdy je to technicky a časově možné, výpravčí nebo jím určený zaměstnanec očekává zpožděný autobus a informuje cestující o nutnosti rychlého přestupu a též výpravčího o ukončení přestupu cestujících. Ve stanicích vybavených staničním rozhlasem výpravčí hlásí vhodným způsobem nutnost urychleného přestupu cestujících na vlak. d) Výpravčí v případě ohlášeného zpoždění přípojného autobusového spoje dovolí odjezd návazného vlaku v době stanovené jízdním řádem pouze v těchto případech (stačí jeden z nich): - vlak má stanovenou čekací dobu „N“ (nečeká); - ohlášené zpoždění nelze pokrýt stanovenou čekací dobou; - je ohlášen nulový počet přestupujících cestujících. e) V případě že: - dojde k výpadku PA-ŘP, kdy nelze přijmout zprávu o čekání vlaku; - dojde k výpadku přenosu informací mezi PA-ŘP a CED, pokyny pro výpravčího se zajišťují telefonicky po linii dispečer CED (DPMB) dispečer regionální dopravy ČD – provozní dispečer SŽDC CDP Přerov - výpravčí. f) V případě nebezpečí z prodlení je mimořádně povolena přímá komunikace dispečer CED (DPMB) ↔ výpravčí. Výpravčí o provedené komunikaci informuje provozního dispečera SŽDC CDP Přerov, dispečer CED informuje dispečera regionální dopravy ČD. Pokud nastane případ, že se provozní dispečer SŽDC CDP Přerov nedovolá telefonicky výpravčímu, CED zajistí (je-li to technicky možné) předání pokynu výpravčímu řidičem vhodného autobusu osobně. Povinnosti dispečera CED a DPMB a) Základním způsobem řízení provozu IDS JMK je automatické řízení systémem CEDIS pomocí přenášení informací o včasnosti jízdy busů z MSP a vlaků ze systému CDS na CED a pomocí automaticky generovaných textových zpráv řidičům všech regionálních busů, dispečinku regionální dopravy ČD a jeho prostřednictvím výpravčím. b) Dispečer CED může do řízení zasáhnout telefonicky nebo ručně psanou textovou zprávou. Přímé řízení dispečerem má vždy přednost před automatickým řízením. Pro odlišení od automaticky generovaných textových zpráv budou textové zprávy dispečera CED opatřeny na začátku slovem: „CED:“ Automaticky zasílané textové zprávy ze systému CEDIS jsou pro řidiče regionálních busů závazné, pokud nejsou anulovány nebo upřesněny textovou zprávou dispečera CED (začínající „CED:“ ...) nebo telefonickým pokynem dispečera CED. Pokud má řidič busu o automaticky generované textové zprávě pochybnosti, použije volby „žádost o hovor“. Automaticky zasílané textové zprávy ze systému CEDIS jsou pro výpravčí a řidiče DBMB závazné, pokud nejsou anulovány regionálním dispečinkem ČD nebo dispečinkem DPMB. Pokud má výpravčí nebo řidič DPMB o automaticky generované textové zprávě pochybnosti, kontaktuje provozního dispečera SŽDC CDP Přerov nebo dispečink DPMB. Pokud regionální dispečink ČD nebo dispečink DPMB anuluje automaticky generovanou textovou zprávu ze systému CEDIS, kontaktuje následně dispečink CED a dohodne se s ním na dalším postupu. 7 [Sem zadejte text.] c) Povinnost dispečera vést o podstatných telefonických hlášeních stručný záznam. Dispečer DPMB a regionální dispečer ČD vedou záznam formou stanovenou interním opatřením DPMB a ČD. d) Dispečer sleduje vývoj dopravní situace ve svěřené oblasti a u zpožděných spojů jejich další návaznosti tak, aby mohl včas učinit opatření k navázání přípojů nebo k zajištění včasné jízdy výchozích spojů. Povinnosti vlakového doprovodu a) Vlakový doprovod obdrží od výpravčího informaci, že na přidělené přestupní zastávce bude zpožděný autobusový přípoj vč. stanovení čekací doby (dle pomůcky „Garance návazností“). Vlakový doprovod pak postupuje dle čekací doby, určené výpravčím. b) Vlak. doprovod v případech, kdy je to technicky možné, ohlásí při zpoždění na žádost výpravčího přestupní stanice přibližný údaj přestupní frekvence. c) Přesný postup při navazování přípojů bus / vlak na zastávkách a v neobsazených stanicích (vč. event. povinností strojvedoucích) stanoví interní pomůcka ČD. Odpovědnost za dodržení čekací doby nařízené dispečerem a za navázání přípoje, o němž je nutno se přesvědčit pohledem, má vždy řidič přípojného autobusu. Obvody působnosti dispečinků CED a DPMB CED zajišťuje dispečerské řízení ve všech zónách IDS JMK kromě obvodu řízení dispečinku DPMB, tedy kromě zón 100, 101 (CED však v této zóně řídí návaznosti na zastávce Chrlice, žel.st. a návaznosti regionálních busů v Brně-Židenicích). CED dále neřídí vozidla DPMB v zónách 215, 310, 510 a 610. Provoz autobusů DPMB ve věci návazností od vlaku (na vlak) řídí CED prostřednictvím dispečinku DPMB. Dispečink CED komunikuje s výpravčími následujících železničních stanic (v případě stanic uvedených kurzívou jen hlášení zpoždění výchozích vlaků a mimořádností): Letovice Skalice nad Svitavou Boskovice Rájec – Jestřebí (vč. návazností na zastávce Doubravice nad Svitavou) Blansko Adamov (včetně návazností na zastávkách Adamov, zast. a Bílovice n.Svit.) Chrlice Sokolnice-Telnice Křenovice hor.n. Nedvědice (vč. návazností v zast. Doubravník) Řikonín (vč. návazností na zast. Níhov), Tišnov (vč. návazností na zast. Hradčany) Kuřim (vč. návazností na zast. Čebín) Brno-Královo Pole (jen přípojové návaznosti na zastávce Česká) Odb. Brno Židenice (jen přípojové návaznosti regionálních busů) Břeclav Rapotice Zastávka u Brna (vč. návazností v železniční stanici Tetčice) Střelice (návaznost na zast. Střelice dolní) Moravské Bránice 8 [Sem zadejte text.] Ivančice Moravský Krumlov Rakšice Miroslav Šlapanice (návaznosti na zast. Ponětovice) Slavkov u Brna (vč. návazností na zast. Křenovice dol.n. a Křižanovice); Bučovice (vč.návazností na zast. Marefy) Nesovice (vč.návazností na zast. Brankovice) Nemotice Kyjov (vč.návazností na zast. Kyjov zast.) Bzenec Veselí nad Moravou Strážnice Velká nad Veličkou Čejč Vyškov Valtice (návaznosti na zast. Valtice-město) Mikulov Novosedly Hrušovany nad Jev. Znojmo Šumná Dispečink CED komunikuje s centrálním dispečerským pracovištěm SŽDC v Přerově ve věci návazností IDS JMK ve stanicích dálkové řízených tratí Modřice – Břeclav (mimo) – Lanžhot, Šakvice – Hustopeče, a Přerov – Břeclav (mimo): Modřice zast. Rajhrad Hrušovany u Brna zast. Žabčice Vranovice Šakvice Hustopeče u Brna Zaječí Podivín Moravská Nová Ves Hodonín Bzenec-přívoz Moravský Písek DPMB zajišťuje dispečerské řízení v zónách 100, 101 (kromě zastávky Chrlice, žel.st. a návazností regionálních busů na vlak v Brně-Židenicích), 215 (jen vozidla DPMB), 310 (jen vozidla DPMB), 510 (jen vozidla DPMB), 610 (jen vozidla DPMB). Základní komunikace probíhá přes RIS. Provoz autobusů regionálních autodopravců ve svém obvodu řídí dispečink DPMB prostřednictvím CED. Dispečink DPMB komunikuje s výpravčími resp. dozorčími provozu následujících železničních stanic: Brno hl.n. (jen návaznosti ve stanovenou dobu) Brno-Královo Pole (jen návaznosti v Brně-Králově Poli ve stanovenou dobu) 9 [Sem zadejte text.] Brno-Slatina Ztráta přípoje, vypravení náhradního autobusového spoje V případě, že zpoždění vlaku překročí čekací dobu autobusu je možné vypravit náhradní autobusový spoj za podmínek a postupů při vypravení náhradních autobusových spojů (NAS). SPECIFICKÁ PRAVIDLA GARANCE NÁVAZNOSTÍ IDS JMK Dispečerské řízení CED Návaznosti v přestupním bodě Otnice Návaznosti mezi linkami 610 a 630 v přestupním bodě Otnice v dobách, kdy následuje krátký čas na obrat autobusu linky 630 v Lovčičkách: v případě zpoždění autobusu linky 610 z přestupního uzlu Sokolnice se postupuje následujícím způsobem: - v případech, kdy autobus linky 630 jede z Otnic do Lovčiček a hned pokračuje zpět do Otnic kde má přípoj na autobus linky 610 do Sokolnic a následně delší pobyt. V tomto případě nevyčkává autobus linky 630 na příjezd zpožděného autobusu linky 610 déle než 2 minuty, ale pokračuje do Lovčiček. Následně jede po spoji zpět do Otnic, kde zajistí přípoj na autobus 610 směr Sokolnice, následně vezme cestující od zpožděného autobusu od Sokolnic (případně vyčká jeho příjezdu) a pokračuje zpět Lovčiček a vrátí se zpět do Otnic, kde vyčká do času dalšího odjezdu dle jízdního řádu. - v případech, kdy autobus linky 630 jede z Otnic do Lovčiček a hned pokračuje zpět po lince 630 do Slavkova v dobách, kdy stojí v Otnicích nebo v Lovčičkách autobus BORS. V tomto případě nevyčkává autobus linky 630 na příjezd zpožděného autobusu linky 610 déle než 2 minuty (stanoveno též v inverzním jízdním řádě), ale pokračuje do Lovčiček. Následně z Lovčiček pokračuje podle jízdního řádu do Slavkova. Autobus BORSu stojící v Otnicích resp. v Lovčičkách zajistí přípoj od zpožděného autobusu linky 610 do Lovčiček. - v případech, kdy autobus linky 630 jede z Otnic do Lovčiček a hned pokračuje zpět po lince 630 do Slavkova v dobách, kdy nestojí v Otnicích nebo v Lovčičkách autobus BORS. V tomto případě vyčkává autobus linky 630 na příjezd zpožděného autobusu linky 610 dle inverzního přípojového řádku. Následně z Lovčiček pokračuje se zpožděním do Slavkova a v Otnicích je pak v případě většího zpoždění rozvázán přípoj na linku 610 směr Sokolnice. Najeté km nad rámec stanovený jízdním řádem zašle dopravce, který má tímto opatřením způsobené nadvýkony, do 3 pracovních dnů kontaktním pracovníkům společnosti KORDIS JMK, kteří následně tyto km zahrnou do měsíčního vyúčtování příslušného dopravce. Specifikum návazností v přestupním bodu Sokolnice u linek 40, 151, 610, 611 a 612 Po příjezdu autobusu linky 40 z Brna, Úzké jsou povinni řidiči všech navazujících regionálních linek ihned přistavit autobus na odjezdovou zastávku a umožnit tak plynulý přestup cestujícím. Řidiči linky 40 odjíždějící ze Sokolnic do Brna jsou povinni přistavit autobus na odjezdovou zastávku ihned po příjezdu regionálního autobusu do Sokolnic a umožnit tak plynulý přestup cestujícím. Specifikum návazností v přestupních bodech Letovice, žel. st. a Letovice aut.st. Po příjezdu vlaků od Brna, případně od Březové nad Svitavou do železniční stanice Letovice a po přestupu cestujících odjíždí autobusové linky 254, 255, 276 a 277 směr Letovice, aut. st. Teprve po příjezdu těchto linek do Letovic k aut. st. odjíždí z této zastávky linky 270 (směr Meziříčko), 271, 272 a 273 k železniční stanici a dále po své trase. Po odjezdu těchto linek od žel. st. odjíždí z této zastávky linky 270 (směr Kochov), 274 a 275. 10 [Sem zadejte text.] Návaznosti v zastávce Hradčany, žel. st. V případě zpoždění vlaku linky S3 od Brna a v případě návazností stanovených inverzními přípojovými řádky linek 153, 330 a 331 v zastávce Hradčany, žel.st. předává dispečer tuto informaci řidičům s tím, že autobusy zůstanou vyčkávat na zastávce Tišnov, sídliště a na zastávku Hradčany, žel. st. pokračují teprve poté co se ze zastávky Tišnov, sídliště pohledem přesvědčí o průjezdu zpožděného vlaku směrem na Tišnov. Návaznosti v přestupním uzlu Drásov Návaznosti mezi linkami 311 a 321 v přestupním bodě Drásov jsou řešeny specifickým způsobem přesvědčení se pohledem o příjezdu přípojného autobusu. Autobusy linky 311 jedoucí směr Kuřim mající návaznost od linky 321 od Skaličky se při průjezdu náměstím přesvědčí pohledem o stání autobusu linky 321 na své zastávce. V případě, že autobus linky 321 neuvidí, kontaktují dispečera a vyžádají si další pokyny. Autobusy linky 321 jedoucí směr Čebín vyčkají na zastávce Drásov, nám. do doby průjezdu autobusu linky 311 směr Kuřim maximálně po dobu stanovenou inverzním přípojovým řádkem. Autobusy linky 311 jedoucí směr Tišnov vyčkávají na zpožděný autobus linky 321 pouze v případě, že dostanou tuto instrukci od dispečera nebo v případě, že na zastávce Drásov, nám vidí ještě vyčkávat autobus linky 311 ve směru na Kuřim. Autobusy linky 321 jedoucí směr Skalička vyčkávají na zpožděný autobus linky 311 pouze v případě, že dostanou tuto instrukci od dispečera. Návaznosti v přestupním bodě Níhov Návaznosti linky 163 od vlaků linky S3 od Brna, hlavního nádraží v případě, že na vlak čekají 2 autobusy linky 163 (každý do jednoho ze směrů) Autobusy linky 163 jedoucí od Tišnova přijíždí na zast. Níhov, žel. st. ve směru od Níhova na Velkou Bíteš před příjezdem vlaku. Řidič je povinnen se přesvědčit o příjezdu vlaku pohledem a vyčkat přestupu cestujících dle pravidel návazností stanovenými inverzními přípojovými řádky. Autobusy linky 163 jedoucí od Velké Bíteše zajišťující návaznost od vlaku linky S3 přijíždí k zast. Níhov, žel. st. až po průjezdu vlaku. Na příjezd zpožděného vlaku vyčká buď v případě, že tuto informaci obdrží od dispečera nebo v případě, že autobus linky 163 směr Velká Bíteš mající povinnost přesvědčit se o příjezdu vlaku pohledem, ještě na příjezd zpožděného vlaku. Návaznosti v přestupním uzlu Veverská Bítýška V případě, že autobusy linky 303 od Brna přijíždí do Veverské Bítýšky až v době, kdy již autobus linky 312 směr Lažánky stojí na své zastávce, zajíždí autobusy linky 303 až do prostoru nástupní zastávky tak, aby jej bezpečně viděl řidič autobusu linky 312 a přestupující cestující. Návaznosti v přestupním bodě Slavkov, žel. st. - návaznosti autobusů od vlaků linky S6. Autobusy linky 630 směr Němčany, Hodějice začínající, případně mající pobyt na zastávce Slavkov, žel.st. mají povinnost přesvědčit se o příjezdu vlaku pohledem. Autobusy linky 631 vyčkávají na příjezd zpožděného vlaku buď v případě, že tuto informaci obdrží od dispečera nebo v případě, že autobus linky 630 směr Němčany a Hodějice mající povinnost přesvědčit se o příjezdu vlaku pohledem, ještě od železniční stanice neodjel a vyčkává na příjezd zpožděného vlaku. 11 [Sem zadejte text.] Posilování víkendové dopravy na lince 201 z důvodů vysoké poptávku cestujících Řidič linky 201 v případech, že řidič autobusu linky 201 (zejména u spojů 8:16 a 10:16 z Brna ze Staré osady) nemůže pobrat všechny cestující, informuje o tom ihned dispečink CED. Dispečer CED řeší situaci operativně. Obdobná situace je u odpoledních spojů z Jedovnic do Brna, zejména u spojů č.122 a 126 linky 201. Pokud tyto spoje nejsou schopny v Ochozi případně ve Křtinách pobrat všechny cestující informuje o tom řidič dispečink CED. Návaznosti mezi linkami 167, 201 a 231 v Jedovnicích Autobusy linky 201 od Brna vyčkají na zastávce Jedovnice, nám příjezdu linky 231, resp. 167 od Blanska a od Studnic, příp. od Vyškova. Teprve když mají jistotu, že jej řidiči linky 231 resp. 167 bezpečně viděli, pokračují ke garážím ČAD. Toto nařízení neplatí v případech: - v případech, kdy pokračuje ihned po spoji zpět na Brno. V těchto případech probíhá vyčkávání až na nástupní zastávce Jedovnice, nám směr Brno. - v případě vyšší frekvence cestujících až do zastávky Jedovnice, garáže ČAD. V těchto případech předá tuto informaci řidič dispečerovi a ten ji předá autobusům návazných linek. Autobusy linky 201 směr Brno vyčkají na zastávce Jedovnice, nám příjezdu linky 231 resp. 167 od Studnic příp. od Vyškova a přestupu cestujících na linky 167 a 231 od Blanska. V případě vyčkávání na autobusy od Blanska vyčkávají řidiči pouze do doby, než uvidí přijíždět autobus od Blanska. V tu chvíli mohou pokračovat v jízdě směrem na Brno. Přestup cestujících v tomto směru probíhá mezi zastávkami Jedovnice, chaloupky a Jedovnice, Újezd. Tím, že mají řidiči povinnost se vidět případně vyčkávat na zastávce Jedovnice, nám je zajištěn čas pro přechod cestujících ze zastávky Jedovnice, chaloupky na zastávku Jedovnice, Újezd. Autobusy linek 167 a 231 směr Blansko vyčkají na zastávce Jedovnice, nám dokud se nepřesvědčí pohledem o příjezdu linky 201 od Brna. V případě zpožděné autobusové linky 201 od Brna mohou pokračovat v jízdě již v okamžiku, kdy uvidí přijíždět autobus od Brna. Přestup cestujících v tomto směru totiž probíhá mezi zastávkami Jedovnice, Újezd a Jedovnice, Chaloupky. Tím, že mají řidiči povinnost se vidět a vyčkávat na zastávce Jedovnice, nám je zajištěn čas pro přechod cestujících ze zastávky Jedovnice, Újezd na zastávku Jedovnice, Chaloupky. Autobusy linky 167 a 231 směr Studnice resp. Vyškov se na zastávce Jedovnice, nám přesvědčí pohledem o příjezdu autobusu linky 201 od Brna (autobus stojí na zastávce ve směru od Brna). V případech, kdy autobus linky 201 ihned pokračuje na Brno (případy vyznačeny v jízdním řádu) přesvědčí se o příjezdu autobusu linky 201 od Brna tím, že jej vidí již stát na zastávce Jedovnice, nám směr Brno. Návaznosti v přestupním bodě Křenovice, horní nádraží Vyčkávání autobusů linky 620 u železniční stanice je omezeno z důvodů dalších návazností ve Slavkově na vlaky linky S6 a na autobusové linky na autobusovém nádraží. Autobusy linky 620 tedy čekají max. pouze po dobu stanovenou v inverzním přípojovém řádku služebního jízdního řádu. V případě zpoždění nad rámec této čekací doby nevyčkává autobus na zpožděný vlak, ale odjíždí dle jízdního řádu. V případech stanovených jízdním řádem se však následně vrátí ze Slavkova zpět do Křenovic a zajistí rozvoz od zpožděného vlaku. Zpět do Křenovic se nebude vracet pouze v případě, obdrží-li přes dispečera od výpravčího informaci, že na autobus linky 620 nepřestupuje žádný cestující. Výpravčí v Křenovicích informuje cestující přestupující na linku 620, že autobus linky 620 přijede do 10 až 15 minut. 12 [Sem zadejte text.] Výkony nad rámec jízdního řádu jsou účtovány jako NAS dle podmínek stanovených pro NAS. Dispečerské řízení DPMB Návaznosti v přestupním uzlu Brno, hlavní nádraží Návaznosti mezi tramvajovými, autobusovými, trolejbusovými linkami a železnicí v žst. Brno hlavní nádraží se sledují v době 23:00 - 5:00 (v neděli již od 20:00, v sobotu a v neděli až do 6:00) a dále při mimořádnostech v dopravě. Návaznosti řeší operativně dozorčí provozu žst. Brno hl.n. s dispečinkem DPMB. Návaznosti v přestupním bodě Brno, Královo Pole Návaznosti mezi tramvajovými, autobusovými, trolejbusovými linkami a železnicí v žst. Brno- Královo Pole se sledují v případě přípojů k poslednímu vlaku směr Žďár nad Sáz. a poslednímu vlaku směr Tišnov a dále při mimořádnostech v dopravě. Návaznosti řeší operativně výpravčí žst. Brno-Královo Pole s dispečinkem DPMB. Návaznosti v přestupním uzlu Bílovice, železniční stanice V případě, že autobus linky 210 získá zpoždění nad rámec čekací doby vlaku a zpoždění se pohybuje u horní hranice čekací doby autobusu linky 75, tj. v dobách 60-ti a 120 minutového intervalu 15-20 minut, zajistí dispečink DPMB, pokud to bude oběhově možné, prohození odjezdů autobusů linky 75 z Obřan a Bílovic. Tj. autobus stojící v Obřanech vykoná odjezd o 20 minut dříve v čase, kdy měl Obřany projíždět autobus od Bílovic, a autobus z Bílovic pojede opožděně až v takovém čase, aby se v Obřanech dostal do času odjezdu původního autobusu z Obřan. Dispečerské řízení ČD Návaznosti v přestupním uzlu Brno, hlavní nádraží Návaznosti mezi tramvajovými, autobusovými, trolejbusovými linkami a železnicí v žst. Brno hlavní nádraží se sledují v době 23:00 - 5:00 (v neděli již od 20:00, v sobotu a v neděli až do 6:00) a dále při mimořádnostech v dopravě. Návaznosti řeší operativně dozorčí provozu žst. Brno hl.n. s dispečinkem DPMB. Návaznosti v přestupním bodě Brno, Královo Pole V ŽST Brno-Královo Pole se sledují přestupní návaznosti mezi tramvajemi, autobusy a trolejbusy na straně jedné a vlaky zařazenými v IDS JMK na straně druhé v případě přípojů k poslednímu vlaku do Žďáru nad Sázavou a k poslednímu vlaku do Tišnova a dále při mimořádnostech v dopravě. Pokyn k pozdržení výpravy vlaku obdrží výpravčí ŽST Brno- Královo Pole telefonicky po linii dispečer DPMB - dispečer regionální dopravy ČD – provozní dispečer SŽDC, CDP Přerov - výpravčí. Návaznosti v přestupním bodě Křenovice, horní nádraží Čekání autobusů linky 620 u ŽST Křenovice horní nádraží je omezeno z důvodu dalších návazností ve Slavkově. Autobusy linky 620 čekají maximálně pouze po dobu stanovenou v inverzním přípojovém řádku služebního jízdního řádu. V případě zpoždění přípojného vlaku nad rámec této čekací doby nevyčkává autobus na zpožděný vlak, ale odjíždí dle jízdního řádu. Autobus se však následně vrátí ze Slavkova zpět do Křenovic a zajistí rozvoz od 13 [Sem zadejte text.] zpožděného vlaku. Výpravčí ŽST Křenovice horní nádraží informuje cestující přestupující na linku 620, že autobus linky 620 přijede do 10 až 15 minut. (ČD – Přestupní návaznosti IDS JMK – Změna č. 14 – Účinnost od 1. 3. 2011) Zpět do Křenovic se autobus nebude vracet pouze v případě, že na autobus linky 620 nepřestupuje žádný cestující. Návaznosti v přestupním uzlu Vyškov, železniční stanice V případě, že řidiči autobusů navazující na vlaky linek R7 a S71 v železniční stanici Vyškov obdrží informaci o zpoždění vlaku, vykonají pozdější odjezd (dle výše zpoždění vlaku) již z výchozí zastávky Vyškov, aut. nádr. Neblokují tak zbytečně stísněný prostor u zastávky Vyškov, žel. st. Specifikum návaznosti v přestupních bodech Skalice nad Svitavou, Bučovice, Hrušovany nad Jevišovkou, Nesovice, Rájec-Jestřebí, Sokolnice-Telnice a Zastávka Zastaví-li busy u uzavřeného žel. přejezdu ve výše uvedených místech., kontaktuje řidič pomocí MSP přímo výpravčího dané žst. Výpravčí v těchto případech vyčká příjezdu busu po uvolnění přejezdu. Zpoždění autobusu vzniklé jeho zastavením v dále uvedených ŽST před přejezdy v uvedených km oznámí řidič autobusu telefonicky přímo výpravčímu dotčené ŽST. Informaci doplní o přibližný počet osob přestupujících na vlak. Výpravčí v tomto případě vyčká s postavením vlakové cesty pro návazný vlak až po příjezdu autobusu po uvolnění PZZ a přestupu cestujících. Pokud by mělo dojít k překročení stanovené čekací doby vlaku, neprodleně kontaktuje provozního dispečera SŽDC, CDP Přerov a dále se řídí jeho pokyny. ŽST PZS v km Řidič volá na tel. č. Bučovice 32,915 a 33,521 9726 27755 Hrušovany n. Jev. 0,645 a 93,162 9726 27645 Nesovice 40,188 9726 27855 Rájec-Jestřebí 185,390 9726 22355 Skalice nad Svitavou 194,412 9726 22454 Sokolnice-Telnice 16,142 9726 27115 Zastávka u Brna 10,289 9726 26955 Součinnost doprovodu vlaku a výpravčího při zajišťování přestupních návazností v přestupních bodech neobsazených výpravčím A. NÁVAZNOST VLAK AUTOBUS Pro zabezpečení přestupní návaznosti vlak - autobus provádí výpravčí a doprovod vlaku tyto činnosti: Při včasné jízdě vlaku nevyvstávají vlakovému doprovodu žádné další povinnosti nad rámec platných předpisů. Při zpoždění vlaku vyvstává povinnost strojvedoucímu v případě, že během jízdy v mezistaničním úseku se změní rozdíl skutečného průběhu jízdy proti dosavadní jízdě vlaku o 4 a více minut. Tento stav ihned ohlásí rádiovým systémem nebo mobilním telefonem výpravčímu přední dopravny. Výpravčí informaci postoupí. 14 [Sem zadejte text.] V případě nárůstu zpoždění z důvodu mimořádné události (neschopnost hnacího vozidla, nesjízdnost tratě atd.) strojvedoucí informuje obsluhu vlaku o důvodu a předpokládané době pobytu vlaku na širé trati. Obsluha vlaku o této skutečnosti informuje cestující. Pokud je zpoždění vlaku tak vysoké, že dojde k překročení čekací doby návazného autobusu a tím jeho ujetí, informuje dispečer regionální dopravy ČD o této skutečnosti obsluhu vlaku, která cestující upozorní na rozvázání přípoje. Na požadavek dispečera regionální dopravy ČD sdělí doprovod vlaku přibližný (orientační) počet přestupujících osob. . B. NÁVAZNOST AUTOBUS VLAK Zabezpečení přestupní návaznosti autobus vlak při zpoždění přípojného autobusu se přednostně uskutečňuje rádiovým spojením mezi výpravčím a strojvedoucím. Pokud není trať rádiovým systémem vybavena, komunikuje výpravčí se strojvedoucím telefonicky s využitím mobilního telefonu strojvedoucího. Seznam přestupních bodů neobsazených výpravčím: Adamov zastávka, Bílovice nad Svitavou, Bořetice, Brankovice, Bzenec přívoz, Čebín, Česká, Doubravice nad Svitavou, Doubravník, Hodonín, Hradčany, Hrušovany u Brna, Hustopeče u Brna, Ivančice, Křižanovice, Kyjov zastávka, Marefy, Modřice, Moravská Nová Ves, Moravský Krumlov, Moravský Písek, Níhov, Podivín, Ponětovice, Rajhrad, Střelice dolní, Šakvice, Tetčice, Valtice město, Vranovice, Zaječí, Žabčice. Při zpoždění přípojného autobusu k návaznému vlaku, přičemž situace se vyvíjí tak, že návazný vlak bude v přestupním bodu vyčkávat příjezdu zpožděného autobusu, nařídí příslušný výpravčí strojvedoucímu vyčkat s odjezdem vlaku na příjezd autobusu. Výpravčí 15 [Sem zadejte text.] stanoví nový čas odjezdu vlaku v závislosti na požadavku uvedeném ve zprávě o čekání vlaku nebo pokynu telefonickém. Strojvedoucí informuje výpravčího o okamžiku zastavení vlaku v příslušném přestupním bodě (příp. informuje, že vlak již v tomto přestupním bodě stojí). Strojvedoucí dle možností zpraví obsluhu vlaku (obsluha vlaku na těchto zastávkách musí předpokládat dávání pokynů strojvedoucím) o důvodu a délce pobytu vlaku v přestupním bodě. Doprovod vlaku očekává příjezd zpožděného autobusu. Po příjezdu autobusu a ukončení přestupu cestujících dá strojvedoucí návěst „Výzva k pohotovosti“ a proběhne výprava vlaku dle předpisů ČD a SŽDC. Nepřijede-li autobus v době prodlouženého pobytu do přestupního bodu dle pokynů výpravčího nebo není-li možné ze stanoviště doprovodu vlaku zjistit příjezd autobusu, dá strojvedoucí návěst „Výzva k pohotovosti“ v době stanovené výpravčím a proběhne výprava vlaku dle předpisů ČD a SŽDC. Strojvedoucí o této situaci podá informaci výpravčímu. Vysvětlivky: PA-ŘP ........ informace podává výpravčí nebo CDP Přerov na CED prostřednictvím Provozní aplikace řízení provozu TXT ............ výpravčí obdrží požadavek CED na pozdržení výpravy vlaku prostřednictvím zprávy o čekání vlaku do Provozní aplikace řízení provozu TLF ............. výpravčí obdrží požadavek DPMB na pozdržení výpravy vlaku telefonicky VÝLUKOVÁ ČINNOST A MIMOŘÁDNOSTI V DOPRAVĚ Plánované výluky a mimořádnosti v dopravě Pro plánované výluky příp. mimořádnosti v dopravě rozesílá KORDIS JMK tzv. výlukový pokyn k plánované výluce či mimořádnosti kde jsou specifikovány opatření způsobená touto výlukou jako např. změna čekacích dob, úprava trasy, úprava jízdního řádu. Dále je zde např. specifikována povinnost zveřejnit výlukový leták, který je přílohou výlukového pokynu, či povinnost provozních zaměstnanců jednoho dopravce předat informace provozním zaměstnancům druhého dopravce. Neplánované výluky a mimořádnosti v dopravě Základní pravidla řešení výpadků na kolejových radiálách IDS JMK Tramvajové tratě V případě, že dojde k přerušení tramvajové dopravy na radiálách, zajistí DPMB náhradní autobusovou dopravu a předá informaci CED, který zajistí opoždění časů odjezdů z přestupních terminálů dle níže uvedené tabulky: tramvajová radiála linka do V době Opoždění Informaci předat regionu od-do odjezdů o Bystrc 302 PD 7:30 – 14:00 PD 17:30 – 23:00 7 min. CED SN celodenně 303 PD 7:30 – 14:00 10 min. přímo řidičům PD 17:30 – 23:00 (včetně řidiče SN celodenně Tourbusu) Starý Lískovec 401, 402 PD 7:30 – 13:00 12 min. CED PD 18:00 – 23:00 SN celodenně 403, 404 PD 7:30 – 13:00 12 min CED PD 18:00 – 23:00 16 [Sem zadejte text.] Modřice 510, 513 SN celodenně 10 min CED Ústřední hřbitov 511, 514 PD 7:30 – 14:00 Komárov 512 PD 16:00 – 23:00 10 min CED Líšeň 501 SN celodenně Stará osada PD 7:30 – 14:00 Bez CED Obřany 509 PD 16:00 – 23:00 opoždění CED Řečkovice SN celodenně CED Celodenně Bez opoždění 151 Celodenně 10 min 201, 202 PD 7:30 – 13:30 7 min přímo řidičům PD 18:00 – 23:00 75 – jen SN celodenně 10 min přímo řidičům spoje do Bílovic PD 7:30 – 13:30 41 – jen PD 17:00 – 23:00 spoje do SN celodenně Lelekovic PD 7:30 – 13:30 PD 17:00 – 23:00 SN celodenně Řečkovice 71 PD 7:30 – 13:30 10 min přímo řidičům PD 17:00 – 23:00 SN celodenně Královo Pole 301 PD 7:30 – 13:30 10 min CED PD 17:00 – 23:00 SN celodenně Královo Pole 43 – jen PD 7:30 – 13:30 10 min přímo řidičům PD 17:00 – 23:00 spoje do SN celodenně Vranova PD – pracovní den SN – soboty a neděle Vlakové linky 1. V případě, že dojde k přerušení železniční dopravy na vlakových linkách IDS JMK, případně předpokládané zpoždění vlaku přesáhne 30 minut, objednají ČD (dispečink regionální regionální dopravy v Brně) náhradní autobusovou dopravu. Ta je prioritně objednávána u dopravců zapojených v IDS JMK se zázemím v daných lokalitách. Pokud nejsou tito dopravci provozně schopni zajistit náhradní dopravu, je objednávána u dalších dopravců. Dopravci mohou v tomto případě použít na zajištění náhradní dopravy i provozní zálohu kterou drží dle Technických a provozních standardů IDS JMK. Při nahrazení vlaku autobusy informují výpravčí dispečink CEDu o předpokládaném zpoždění příjezdu náhradní autobusové dopravy a následně, pokud je to technicky možné, sledují příjezd autobusů náhradní dopravy a dávají pokyn k odjezdu řidičům návazných autobusových linek po příjezdu NAD a přestupu cestujících ze všech autobusů náhradní dopravy. Dispečink CEDu v těchto případech může prodloužit čekací doby autobusů. Výkony spojené s náhradní autobusovou dopravou hradí ČD. 2. Absolutní prioritou je včasnost (nahrazení) vlakových linek R2, R5, S3 směr Tišnov a S2 směr Blansko, kde není k dispozici souběžná autobusová linka. 17 [Sem zadejte text.] 3. Pokud dojde k přerušení provozu na části některého z níže uvedených úseků nebo na jiných úsecích, řeší situaci operativně dispečink ČD a dispečink CED po dohodě s dispečinkem DPMB v duchu výše uvedených pravidel. Specifická ustanovení při přerušení dopravy na jednotlivých vlakových linkách Linka S2 úsek Brno - Blansko Pokud počet autobusů, který je k dispozici, nedokáže pokrýt náhradu vlaků ve frekvenčně odpovídajícím rozsahu, např. ve špičky pracovních dnů, postupuje se následujícím způsobem: - prioritně je zajišťována náhradní autobusová doprava Brno-Královo Pole – Blansko (XS2) - informaci o přerušení dopravy na železniční trati předá dispečinku CED dispečink regionální dopravy ČD. - cestující v železničních stanicích Brno hlavní nádraží a Brno-Židenice jsou informováni, že náhradní autobusová doprava do Blanska je až od nádraží Brno-Královo Pole, aby proto pro cestu do Brna-Králova Pole použili linek městské dopravy nebo vlaků linek S3, R3, S1. - odjezdy náhradní autobusové dopravy z Brna-Králova Pole jsou opožděny o 20 minut oproti odjezdům vlaků z hlavního nádraží. náhradní autobusová doprava ve směru Bílovice – Adamov (označení XS2) je vedena z Obřan od zastávky Obřanský most - autobusy linky 210 jsou po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD prodlužovány z Bílovic do Obřan. Tj. odjezdy z Babic konají ve svém čase, následně pokračují do Obřan odtud hned zpět do Bílovic a se zpožděním zajišťují svoje odjezdy do Babic. - cestující v železničních stanicích Brno, hlavní nádraží a Brno, Židenice jsou informováni, že náhradní autobusová doprava do Bílovic, Adamova a linka 210 do Babic je mimořádně vedena od zastávky tramvaje Obřanský most, aby proto do Obřan použili tramvajovou linku 4. - dispečink DPMB sleduje frekvenci cestujících na tramvajových radiálách a pokud to bude technicky možné po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD zajistí posílení tramvajové dopravy. Výkony spojené s náhradní autobusovou dopravou hradí ČD a to včetně prodloužení autobusové linky 210 a posílení tramvajové dopravy. Linka S2 úsek Brno – Sokolnice Pokud počet autobusů, který je k dispozici, nedokáže pokrýt náhradu vlaků ve frekvenčně odpovídajícím rozsahu, např. špičky pracovních dnů, postupuje se následujícím způsobem: - informaci o přerušení dopravy na železniční trati předá dispečinku CED dispečink regionální dopravy ČD. - dispečink CED sleduje frekvenci cestujících na lince 40 a v případě potřeby po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD a dle technických možností zajistí posílení dopravy na této lince. - cestující v Brně hl.n. jsou informováni o možnosti použití aut. linky 40. Výkony spojené s náhradní autobusovou dopravou hradí ČD včetně posílení autobus. linky 40. Linka S3 úsek Brno - Tišnov Pokud počet autobusů, který je k dispozici, nedokáže pokrýt náhradu vlaků ve frekvenčně odpovídajícím rozsahu, např. špičky pracovních dnů, postupuje se následujícím způsobem: - prioritně je zajišťována náhradní autobusová doprava Brno, Královo Pole – Kuřim – Tišnov. (označení XS3) informaci o přerušení dopravy na železniční trati předá dispečinku CED dispečink regionální dopravy ČD. - cestující v železničních stanicích Brno, hlavní nádraží a Brno, Židenice jsou informováni, že náhradní autobusová doprava je až od nádraží Brno-Královo Pole, aby proto pro cestu do Králova Pole použili linek městské dopravy 18 [Sem zadejte text.] - odjezdy náhradní autobusové dopravy jsou v těchto případech z Králova Pole opožděny o 10 minut oproti odjezdům vlaků dle jízdního řádu - v případě kapacitní potřeby jsou po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD prodlouženy autobusy linky 311 z Kuřimi do Králova Pole, aby zajistily posilu náhradní autobusové dopravy ve frekvenčně nejsilnějším úseku Královo Pole-Kuřim. (prioritně ty autobusy, které dle oběhu vozidel budou z Kuřimi pokračovat po lince 311). Autobus vykoná odjezd z Králova Pole do Kuřimi a následně pokračuje svůj zpožděný spoj po lince 311 z Kuřimi do Tišnova. - Dispečer CED může rozhodnout i o prodloužení autobusů dalších linek z Kuřimi do Králova Pole po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD. - Dispečink DPMB sleduje frekvenci cestujících na tramvajové radiále do Králova Pole a pokud to bude technicky možné po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD zajistí posílení tramvajové dopravy. Výkony spojené s náhradní autobusovou dopravou hradí ČD a to včetně prodloužení autobusové linky 311 a posílení tramvajové dopravy. Linka S3 úsek Brno – Vranovice Pokud počet autobusů, který je k dispozici, nedokáže pokrýt náhradu vlaků ve frekvenčně odpovídajícím rozsahu, např. špičky pracovních dnů, postupuje se následujícím způsobem: - informaci o přerušení dopravy na železniční trati předá dispečinku CED dispečink regionální dopravy ČD. - dispečink CED sleduje frekvenci cestujících na lince 505 a v případě potřeby po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD a dle technických možností zajistí posílení dopravy na této lince. - prioritně je zajišťována náhradní autobusová doprava Modřice – Vranovice (označení XS3) - cestující v železničních stanicích Brno hlavní nádraží a Brno-Horní Heršpice jsou informováni, že náhradní autobusová doprava do Hrušovan u B. a Vranovic je zajištěna až od nádraží v Modřicích s možností nástupu u tramvajové smyčky v Modřicích, aby proto pro cestu do Modřic použili linek městské dopravy. - cestující v železniční stanici Brno hlavní nádraží jsou informováni, že do Modřic, Rajhradu a Vojkovic n.S. je možno použít linku 505 z ÚAN Zvonařka. - odjezdy náhradní autobusové dopravy jsou v těchto případech z Modřic opožděny o 15 minut oproti odjezdům vlaků dle jízdního řádu - autobusy náhradní dopravy vedené v Modřicích od a k železniční stanici obslouží v obou směrech i zastávku Modřice, smyčka pro přestup na a z tramvajové linky č.2. - dispečink DPMB sleduje frekvenci cestujících na tramvajové radiále do Modřic a pokud to bude technicky možné po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD zajistí posílení tramvajové dopravy, případně po dohodě s dispečerem CED vedení vhodných spojů linek 512 a 513 z Modřic na ÚAN Zvonařka, stanoviště linky 505. Výkony spojené s náhradní autobusovou dopravou hradí ČD a to včetně posílení tramvajové dopravy a případného prodloužení linek 505, 512 a 513. Linka S4 úsek Brno – Střelice - Zastávka u Brna Pokud počet autobusů, který je k dispozici, nedokáže pokrýt náhradu vlaků ve frekvenčně odpovídajícím rozsahu, např. špičky pracovních dnů, postupuje se následujícím způsobem: - informaci o přerušení dopravy na železniční trati předá dispečinku CED dispečink regionální dopravy ČD. - dispečink CED sleduje frekvenci cestujících na linkách 405, 406 a v případě potřeby po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD a dle technických možností zajistí posílení dopravy na těchto linkách. Výkony spojené s náhradní autobusovou dopravou hradí ČD a to včetně posílení tramvajové dopravy a posílení linek 405, 406. 19 [Sem zadejte text.] Linka S41 úsek Brno - Silůvky - Mor.Bránice - Ivančice - Mor.Krumlov (mimo Střelice) Pokud počet autobusů, který je k dispozici, nedokáže pokrýt náhradu vlaků ve frekvenčně odpovídajícím rozsahu, např. špičky pracovních dnů, postupuje se následujícím způsobem: - informaci o přerušení dopravy na železniční trati předá dispečinku CED dispečink regionální dopravy ČD. - dispečink CED sleduje frekvenci cestujících na linkách 405, 406, 423, 153 a v případě potřeby po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD a dle technických možností zajistí posílení dopravy na těchto linkách. Výkony spojené s náhradní autobusovou dopravou hradí ČD a to včetně posílení tramvajové dopravy a posílení linek 405, 406. Linky S6, R6 úseky Brno – Bučovice a Brno - Kyjov Pokud počet autobusů, který je k dispozici, nedokáže pokrýt náhradu vlaků ve frekvenčně odpovídajícím rozsahu, např. špičky pracovních dnů, postupuje se následujícím způsobem: - informací o přerušení dopravy na železniční trati předá dispečinku CED dispečink regionální dopravy ČD. - dispečink CED sleduje frekvenci cestujících na linkách 106, 601, 602 a v případě potřeby po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD a dle technických možností zajistí posílení dopravy na těchto linkách. - cestující v železniční stanici Brno hlavní nádraží jsou informováni, že do Slavkova mohou použít linek 106 a 601, do Bučovic linky 602 (event. i 601) a do Kyjova linky 106 z ÚAN Zvonařka. - v případě kapacitní potřeby dispečink CED po domluvě s dispečinkem regionální dopravy ČD zajistí prodloužení autobusů linky 601 ze Slavkova do Bučovic s tím, že z Brna jezdí dle pravidelného jízdního řádu, ze Slavkova u Brna pokračují až do Bučovic, odkud se vrací tak, aby se ze Slavkova dostal do svého času odjezdu směrem na Brno, případně odjezd na Brno konaly se zpožděním Výkony spojené s náhradní autobusovou dopravou hradí ČD a to včetně prodloužení autobusové linky 601 případně posílení aut. linek 106, 601 a 602. Linka R 2 úsek Brno, Královo Pole - Skalice nad Svitavou (- Letovice - informaci o přerušení dopravy na železniční trati předá dispečinku CED dispečink regionální dopravy ČD. - prioritně je zajišťována náhradní autobusová doprava Brno-Královo Pole - Skalice nad Svit. (-Letovice) (označení XR2) - cestující v železniční stanici Brno hlavní nádraží jsou informováni, že náhradní autobusová doprava do Skalice nad Svit. (event. Letovic) je až od nádraží Brno-Královo Pole, aby proto pro cestu do Brna-Králova Pole použili linek městské dopravy nebo vlaků linek S3, R3, S1. - dispečink DPMB sleduje frekvenci cestujících na tramvajových radiálách a pokud to bude technicky možné po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD zajistí posílení tramvajové dopravy. Výkony spojené s náhradní autobusovou dopravou hradí ČD. Linka R 5 úsek Brno hl.n. - Hustopeče - Vel.Pavlovice - Podivín - Břeclav - informaci o přerušení dopravy na železniční trati předá dispečinku CED dispečink regionální dopravy ČD. - prioritně je zajišťována náhradní autobusová doprava Brno hl.n. - Hustopeče - Velké Pavlovice - Podivín - Břeclav (označení XR5) - dispečink CED sleduje frekvenci cestujících na lince 109 a v případě potřeby po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD a dle technických možností zajistí posílení dopravy na této lince. 20 [Sem zadejte text.] - cestující v železniční stanici Brno hlavní nádraží jsou informováni, že náhradní autobusová doprava je vedena od výpravní budovy Brno hl.n. Výkony spojené s náhradní autobusovou dopravou hradí ČD vč. posílení linky 109. Linka R 7 Pokud počet autobusů, který je k dispozici, nedokáže pokrýt náhradu vlaků ve frekvenčně odpovídajícím rozsahu postupuje se následujícím způsobem: - informací o přerušení dopravy na železniční trati předá dispečinku CED dispečink regionální dopravy ČD. - dispečink CED sleduje frekvenci cestujících na linkách 107 a 602 a v případě potřeby po dohodě s dispečinkem regionální dopravy ČD a dle technických možností zajistí posílení dopravy na těchto linkách. Výkony spojené s náhradní autobusovou dopravou hradí ČD a to včetně posílení autobusové linky 107 a 602. POHOTOVOSTNÍ SOUPRAVY IDS JMK Pohotovostní soupravy IDS JMK jsou k dispozici v žst. Brno hl.n. (odstavné „A“) v následujícím řazení a časech: Pohotovostní souprava elektrická: - lok. ř. 242, 4 Bdmtee - X,(6) 6:00 - 20:00; (strojvedoucí dtto) - (7) 8:00 – 20:00; (strojvedoucí dtto) - vlakvedoucí: dispečerský Pohotovostní souprava motorová: - lok. ř. 754, 3 Bdmtee - denně 7:00 - 19:00 - lok. již od 4:30 (strojvedoucí dtto) - vlakvedoucí: zajistí operativně ZAP 1. Nasazení PSE a PSM v Brně hl. n. realizuje dopravce při předpokládaném zpoždění vlaků 15 min. a vyšším, pokud tomu nebrání okolnosti, které dopravce není schopen ovlivnit. 2. Při mimořádnostech dopravce podnikne kroky vedoucí k možnosti zajištění náhradní autobusové dopravy při předpokládaném zpoždění vlaku 30 min. a vyšším, které současně není možno řešit jiným způsobem (např. zastavením vlaku vyšší kategorie, nasazením PSE, PSM, vystavením mimořádných náležitostí, následným vlakem odpovídající kapacity vedeným do 30 minut, …). 21